Olen ihmetellyt, kun tuttavaperheen (maitotila) emäntä on jatkuvasti sairaslomalla ja lomittaja tekee navettahommat. Sitten olen lukenut netistä, että lomittajan palkan maksaa kunta (vai valtio, no verorahoista joka tapauksessa), eli se on siis maatalousyrittäjälle ilmaista. Onko olemassa mitään rajaa sille, kuinka pitkän sairasloman ajan lomittajan saa ilmaiseksi? Palkkatyöläinenhän muistaakseni voi olla vain tietyn ajan yhteen putkeen palkallisella s-lomalla, sitten tippuu "tulot" sairaspäivärahalle.
Kauanko ilmainen lomittaja tekee työt?
9
418
Vastaukset
- mmuk
Sairasloman ajalta yrittäjä maksaa itse lomittajan, ilmainen lomitus on yrittäjää kohti 26 päivää.
- No ei ihan...
Ei mennyt tuo
"Sairasloman ajalta yrittäjä maksaa itse lomittajan,"
ihan nappiin? Kannattaa tutustua asiaan vaikka tuolla
http://www.mela.fi/Lomitus/Miten-toimin#Sijaisavun hakeminen
http://www.mela.fi/Lomitus/Palvelumaksut-ja-korvaukset
http://www.mela.fi/Lomitus/Kenelle/Sijaisapu
- Näin näkyy olevan
Sairaslomituksen pituutta ei päätä lomatoimi, vaan lääkäri - jos sairasloma loppuu, loppuu lomituskin.l
Kelakaan kun ei maksa rajattomasti, vaan muistaakseni puolen vuoden jälkeen alkaa uudelleenkoulutus, kuntoutus tai eläkkeen hakeminen. Naapurin mies joutui monimutkaisen murtuma-ja virheellinen luutumaoireyhtymän vuoksi olemaan vuoden sairaslomalla, siitä puoli vuotta piti olla jo eläkkeellä ja sai käsittääkseni sen perusteella sen toisen puoli vuotta lomitusta, koska karja kuitenkin oli elinkeino ja jonkun hoidettava. Sitten piti olla lomituksen puolesta työkykyinen, vaikka ei ollut mihinkään parantunut, käytännössä tuli alanvaihto eteen, ikää vähän reilu 30 vuotta. - Hyvä ******päivä
tänään, kevätaurinko piristää kummasti **********kin..
- navettapiika
Tänään ei paistanut aurinko, mutta kuitenkin näinhän tää juttu nyt oikeesti menee siis lomittaja tulee tilalle tekemään sijaisapua, kun ensin lääkäri kirjoittaa sairasloman, jonka jälkeen lomatoimisto katsoo, onko kyseinen henkilö oikeasti tarvitseva lomittajan eli on kokopäiväisesti karjassa kiinni eikä tilalla pärjätä ilman lomittajaa. Maksu määräytyy työtulon mukaan, elikkä MELA ilmoittaa paljonko sijaisaputunti maksaa ja tämä maksu on henkilökohtainen. Sijaisapua on mahdollista saada noin vuodeksi yhtäjaksoisesti ja lisää jos hakee eläkettä, mutta yleensä vuosi maksimissaan. Jos on oikein näppärä ja vaihtelee vaivoja ja käy välillä navetassa jonkin pätkän voihan sitä keplotella hyvän tovin, mutta ihmettelenpä vaan kenen talous ja hermot kestää. Jos sinua asia kiinnostaa niin ryhdy lomittajaksi niin pääset oikein asiantuntijaksi liian pitkiin sairaslomiin.
- alkup.
navettapiika kirjoitti:
Tänään ei paistanut aurinko, mutta kuitenkin näinhän tää juttu nyt oikeesti menee siis lomittaja tulee tilalle tekemään sijaisapua, kun ensin lääkäri kirjoittaa sairasloman, jonka jälkeen lomatoimisto katsoo, onko kyseinen henkilö oikeasti tarvitseva lomittajan eli on kokopäiväisesti karjassa kiinni eikä tilalla pärjätä ilman lomittajaa. Maksu määräytyy työtulon mukaan, elikkä MELA ilmoittaa paljonko sijaisaputunti maksaa ja tämä maksu on henkilökohtainen. Sijaisapua on mahdollista saada noin vuodeksi yhtäjaksoisesti ja lisää jos hakee eläkettä, mutta yleensä vuosi maksimissaan. Jos on oikein näppärä ja vaihtelee vaivoja ja käy välillä navetassa jonkin pätkän voihan sitä keplotella hyvän tovin, mutta ihmettelenpä vaan kenen talous ja hermot kestää. Jos sinua asia kiinnostaa niin ryhdy lomittajaksi niin pääset oikein asiantuntijaksi liian pitkiin sairaslomiin.
No minulla on jo toisenlainen ammatti enkä tätä varmaankaan enää vaihda. Eläimistä kyllä tykkään, mutta en varmaan edes kykenisi navettahommiin, arvostan niitä jotka niihin pystyvät. Eli jos sijaisapu on tosiaan sitten jonkin verran maksullista, niin ihmettelen miten tuommoinen yrityksen pito enää kannattaa (suoraan en kehtaa mennä kyselemään)? Olen ollut havaitsevinani, että sairaslomaan voisi olla osittain lorvikatarri syynä.
- navettapiika
alkup. kirjoitti:
No minulla on jo toisenlainen ammatti enkä tätä varmaankaan enää vaihda. Eläimistä kyllä tykkään, mutta en varmaan edes kykenisi navettahommiin, arvostan niitä jotka niihin pystyvät. Eli jos sijaisapu on tosiaan sitten jonkin verran maksullista, niin ihmettelen miten tuommoinen yrityksen pito enää kannattaa (suoraan en kehtaa mennä kyselemään)? Olen ollut havaitsevinani, että sairaslomaan voisi olla osittain lorvikatarri syynä.
Taloudellisesti päivärahat ja lomitusmaksu menevät yksiin, mutta minulla itselläni on niin pitkä työpäivä, ettei päivärahat riitä eli persnettoa tulee. Jos vielä tulee vahinkoja ja elukat sairastelee enemmän tiukkaa tekee ja hermot menee. Lorvikatarria on paha aivan ulkoisten seikkojen perusteella todeta, mutta kyllä siinäkin tulee loppu ennen pitkään.
- tä
Ei ilmaista lomittajaa olekkaan.Joku niidenkin palkan maksaa ja muistaakseni yhteiskunta tai isäntä.Kallista rahaa niidenkin palkka on.
- Ukkeli savosta
Niihän se menee kytätään naapuria kun ei muuta tekemistä...kantsis katsoa peiliin ja alkaa nauttia elämästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057