kuristaa..

kaula

Mulla on nyt viikon ainakin ollut kurkussa ihme tunne, siis tossa kaulan alaosassa. Tunne, että joku painaa, semmonen kuristava ja välillä tuntuu et ihan kun se särkis. Särkylääke ihme kyllä helpottaa hiukan, mutta ei poista vaivaa. Nielu on hiukka punanen, mutta ei mulla kurkku ole kipee, ei nuhaa, ei yskää. Kuumetta on ehkä lievästi, vaihtelee välillä 36,8 - 37,2. Muuten tunnen itseni terveeksi. Mut toi kaula tuntuu koko ajan. Mitä vois olla?

Jos menen yksityiselle jollekin korva-nenä-kurkku -erikoislääkärille, niin mitä kokeita otetaan? Verikoe, röntgen? Ajattelin vaan, et miten kalliiksi tulee. En kuitenkaan luota arvauskeskusten hoitoon.

15

2936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elli

      miten tää liitty tän palstan aiheeseen. Sun kannattaa tosiaan mennä lääkäriin, jos et viitsi pientä vaivaa kärsiä ja hoitaa ihan kotikonstein.

      On se ihme että toiset kärsii ja miettii vuosikausia tosi sairaana että uskaltaskohan lääkäriin. Toisilla on vähän kurkku punanen, niin pitää mennä lääkäriin ja kirjoitella palstoille.

    • Kristiina

      Kirjoitit varmasti tänne palstalle,koska ajattelit,että oireiden takana voisi olla kilpirauhanen,eikö totta?
      Jos lääkäri sitä epäilee,niin noiden oireiden perusteella ainakin verikokeet ja ultra,eli varaudu sellaiseen suurinpiirtein 300 euron menoerään (sisältää lääkärinpalkkion).Jonkin verran saat Kelalta takaisin,mutta hyvin vähän.

      • Elli

        Olet varmaan yksityisen lääkärikeskuksen omistaja, kun suosittelet kalliita kokeita (300 e= 1800 mk) viikon oireilun jälkeen. Suosittelen kysyjää odottelemaan rauhassa jonkin aikaa, jos lämpö normalisoituu ja kurkkutulehdus toipuu. En voi mitään mutta mietin että taitaisin olla itse rutiköyhä jos jokaisen pikku oireen takia juoksisin heti lääkärin tutkimuksissa.


      • Kristiina
        Elli kirjoitti:

        Olet varmaan yksityisen lääkärikeskuksen omistaja, kun suosittelet kalliita kokeita (300 e= 1800 mk) viikon oireilun jälkeen. Suosittelen kysyjää odottelemaan rauhassa jonkin aikaa, jos lämpö normalisoituu ja kurkkutulehdus toipuu. En voi mitään mutta mietin että taitaisin olla itse rutiköyhä jos jokaisen pikku oireen takia juoksisin heti lääkärin tutkimuksissa.

        Minä EN suositellut yhtikäs mitään,vastasin ainoastaan alkuperäisen kysymykseen.
        Tuo summa koostuu verikokeista,ultrasta ja erikoislääkärin palkkioista (korvalääkärin ja radiologin).
        Mielestäni alkuperäinen ITSE oli halukas menemään lääkärille ja vieläpä yksityiselle,minä vain kerroin noin hinnan.
        Tosin tuo hinta on varmasti alakanttiin,koska unohdin eilisestä vastauksestani ultraavan radiologin palkkion.
        Ja kokeiden kalleudesta,kaksi kilpirauhasen perusverikoetta maksavat yhteensä jo 100 euroa,erikoislääkärinpalkkio alkaen 50 euroa,siihen ultra jne.
        Asia selviää soittamalla jollekin lääkäriasemalle ja kysymällä sieltä.
        Itselläni meni ensimmäisellä kerralla suurinpiirtein tuon verran rahaa,kävin tosin yksityisellä yleislääkärillä,joten lääk.palkkio oli alhaisempi.Sitten siihen päälle verikokeet ja kilpirauhasen ultra (hintaan sis. biopsia joka samalla otettiin).
        Joten,en ole suositellut mitään enkä jättänyt suosittelematta,vastasin ainoastaan alkuperäisen esittämään kysymykseen ja mitä todennäköisemmin hän epäilee kilpirauhassairauttta koska kysymyksensä tälle palstalle oli laittanut.


    • tukka

      No jos et ole valmis terveyskeskusksen hoidettavaksi, maksa vain tyhjästä yksityiselle.

      Vinkki: ota sairauskuluvakuutus, niin voit juosta alituiseen yksityisellä lääkärillä. Saat jotain vakuutusyhtiölytä takaisin.

      Mutta hullulta todella tuntuu, että tämäkin ihminen ilmeisiesti odotti kilpirauhsdiagnoosia täältä keskustelupalstalta, jottaolisi sitten mennyt rinta kaarella kertomaan lääkärille.

      Vähän ehkä kannattais ajatella ensteks.

    • liikatoiminnasta kärsivä

      Täysin päättömiä ihmisiä tänne kirjoitteleekin! Jos ihminen vilpittömästi kysyy terveys-aiheisella palstalla terveyteen liittyviä asioita, ei häntä tarvitse heti teilata. Kilpirauhassairaudet ovat sitä paitsi ns. suurelle yleisölle usein hyvin tuntematomia oireistoltaan, joten on täysin ymmärrettävää, jos ihminen huolestuu ja kysyy tältä vinkkejä. Luulenkin, että te "viisaamat" vastaajat ette oikeasti mistään sairaudesta edes kärsi, kun viitsitte vastailla olotilastaan huolestuneelle noin töykeästi. Itse aikoinaan kuukausitolkulla lääkäreissä juostessani ja vääriä diagnooseja saadessani ymmärrän sitä paitsi täysin, jos ihminen ei esim. huonon kokemuksen jälkeen pysty luottamaan tiettyyn lääkäriin/terveyskeskukseen. Onhan kyse ainutkertaisen ihmisen ainutkertaisesta terveydestä!!!

      • Elli

        voi olla uskomatonta, mutta toisaalta kun tietää sen toisen puolen, kuinka turhien oireiden takia monet juoksevat lääkäriin ja vaativat kalliita tutkimuksia, niin ei voi kuin ihmetellä että ei jakseta odottaa vähän aikaa ja katsoa mihin asia kehittyy.
        Kilpirauhassairauksiin ei viikossa eikä parissakaan kuole. Itse sairastelin hiljalleen pahenevaa vajaatoimintaa takuulla parikymmentä vuotta. Se on vähän liian pitkä aika. Syynä oli se etteivät tutkimusmenetelmät olleet vielä riittävästi kehittyneet.

        Niin että jos kysyjä nyt odottaa vähän aikaa, mihin suuntaan tauti kehittyy, ja vasta sitten menee lääkäriin jos tuntuu ettei rupea paranemaan.

        Tietysti jos on rahaa, voi käydä kerran vuodessa yksityislääkärillä ja pyytää kaikki perustutkimukset, joista näkee että asiat on kohtalaisen kunnossa.

        Mutta ainakin jos haluaa yhteiskunnan varoilla itsensä tutkittavan, täytyy käyttää järkeä. Toisaalta valitetaan korkeita veroja. Ne verot ovat korkeita siksi, että meillä on Suomessa tällä hetkellä lääkäreitä enemmän kuin koskaan historian aikana. Ja silti ei todellinen sairas tahdo päästä hoitoon. Miettikääpä sitä.
        Kysyjän ongelmista on tosiaan paha sanoa näin yhden nettipalstakysymyksen perusteella. Mutta harkintaa!


      • asiallisempaa
        Elli kirjoitti:

        voi olla uskomatonta, mutta toisaalta kun tietää sen toisen puolen, kuinka turhien oireiden takia monet juoksevat lääkäriin ja vaativat kalliita tutkimuksia, niin ei voi kuin ihmetellä että ei jakseta odottaa vähän aikaa ja katsoa mihin asia kehittyy.
        Kilpirauhassairauksiin ei viikossa eikä parissakaan kuole. Itse sairastelin hiljalleen pahenevaa vajaatoimintaa takuulla parikymmentä vuotta. Se on vähän liian pitkä aika. Syynä oli se etteivät tutkimusmenetelmät olleet vielä riittävästi kehittyneet.

        Niin että jos kysyjä nyt odottaa vähän aikaa, mihin suuntaan tauti kehittyy, ja vasta sitten menee lääkäriin jos tuntuu ettei rupea paranemaan.

        Tietysti jos on rahaa, voi käydä kerran vuodessa yksityislääkärillä ja pyytää kaikki perustutkimukset, joista näkee että asiat on kohtalaisen kunnossa.

        Mutta ainakin jos haluaa yhteiskunnan varoilla itsensä tutkittavan, täytyy käyttää järkeä. Toisaalta valitetaan korkeita veroja. Ne verot ovat korkeita siksi, että meillä on Suomessa tällä hetkellä lääkäreitä enemmän kuin koskaan historian aikana. Ja silti ei todellinen sairas tahdo päästä hoitoon. Miettikääpä sitä.
        Kysyjän ongelmista on tosiaan paha sanoa näin yhden nettipalstakysymyksen perusteella. Mutta harkintaa!

        Tuntuu siltä että sinun kannattaisi siirtyä pois tältä keskustelufoorumilta,olet selvästi tressaantunut.


      • Elli
        asiallisempaa kirjoitti:

        Tuntuu siltä että sinun kannattaisi siirtyä pois tältä keskustelufoorumilta,olet selvästi tressaantunut.

        joka oli paitsi väärin kirjoitettu myös väärä


      • Kylmäkalle
        Elli kirjoitti:

        voi olla uskomatonta, mutta toisaalta kun tietää sen toisen puolen, kuinka turhien oireiden takia monet juoksevat lääkäriin ja vaativat kalliita tutkimuksia, niin ei voi kuin ihmetellä että ei jakseta odottaa vähän aikaa ja katsoa mihin asia kehittyy.
        Kilpirauhassairauksiin ei viikossa eikä parissakaan kuole. Itse sairastelin hiljalleen pahenevaa vajaatoimintaa takuulla parikymmentä vuotta. Se on vähän liian pitkä aika. Syynä oli se etteivät tutkimusmenetelmät olleet vielä riittävästi kehittyneet.

        Niin että jos kysyjä nyt odottaa vähän aikaa, mihin suuntaan tauti kehittyy, ja vasta sitten menee lääkäriin jos tuntuu ettei rupea paranemaan.

        Tietysti jos on rahaa, voi käydä kerran vuodessa yksityislääkärillä ja pyytää kaikki perustutkimukset, joista näkee että asiat on kohtalaisen kunnossa.

        Mutta ainakin jos haluaa yhteiskunnan varoilla itsensä tutkittavan, täytyy käyttää järkeä. Toisaalta valitetaan korkeita veroja. Ne verot ovat korkeita siksi, että meillä on Suomessa tällä hetkellä lääkäreitä enemmän kuin koskaan historian aikana. Ja silti ei todellinen sairas tahdo päästä hoitoon. Miettikääpä sitä.
        Kysyjän ongelmista on tosiaan paha sanoa näin yhden nettipalstakysymyksen perusteella. Mutta harkintaa!

        Elli
        "Itse sairastelin hiljalleen pahenevaa vajaatoimintaa takuulla parikymmentä vuotta."

        Monet muutkin on sairastaneet jopa pitempään, eivätkä siitä huolimatta pura kiukkuaan sivullisiin, jokaisella on oikeus saada tutkimukset ja tarvittaessa hoitoa.

        Elli
        "Kilpirauhassairauksiin ei viikossa eikä parissakaan kuole."

        Systeemisairauteenkin voi ihan hetkessä kuolla, ei tarvitse välttämättä odotella 1-2 viikkoa.

        Elli
        "Se on vähän liian pitkä aika. Syynä oli se etteivät tutkimusmenetelmät olleet vielä riittävästi kehittyneet.

        Nykyiset tutkimusmenetelmät ja ns. hoito on Peestä, tuijotetaan pelkkää viiteväliä. Todellista hoitoahan tällä ei saa kun yhden spesialistin toimesta, muut on enemmän tai vähemmän hulipuli porukkaa esim. alitoiminnan hoitamisessa, perusasiat on hakusessa lähes jokaiselta - olen sen ihan itse huomannut, kun olen joutunut taistelemaan omista oikeuksistani.

        Voimia!

        Terveisin Kylmis


      • Elli
        Kylmäkalle kirjoitti:

        Elli
        "Itse sairastelin hiljalleen pahenevaa vajaatoimintaa takuulla parikymmentä vuotta."

        Monet muutkin on sairastaneet jopa pitempään, eivätkä siitä huolimatta pura kiukkuaan sivullisiin, jokaisella on oikeus saada tutkimukset ja tarvittaessa hoitoa.

        Elli
        "Kilpirauhassairauksiin ei viikossa eikä parissakaan kuole."

        Systeemisairauteenkin voi ihan hetkessä kuolla, ei tarvitse välttämättä odotella 1-2 viikkoa.

        Elli
        "Se on vähän liian pitkä aika. Syynä oli se etteivät tutkimusmenetelmät olleet vielä riittävästi kehittyneet.

        Nykyiset tutkimusmenetelmät ja ns. hoito on Peestä, tuijotetaan pelkkää viiteväliä. Todellista hoitoahan tällä ei saa kun yhden spesialistin toimesta, muut on enemmän tai vähemmän hulipuli porukkaa esim. alitoiminnan hoitamisessa, perusasiat on hakusessa lähes jokaiselta - olen sen ihan itse huomannut, kun olen joutunut taistelemaan omista oikeuksistani.

        Voimia!

        Terveisin Kylmis

        No jo oot löytänyt ihmepellen, jos on ainoa Suomessa joka kilpirauhasen vajaatoiminnasta jotain tietää.
        Joka sellaista väittää, on yleensä puoskari. Nämä on nähty. Yleensä keräävät ymprilleen uskovaisten joukon, joka aikansa apua etsittyään, huomaa että kyse ei suinkaan ollut asiantuntijasta vaan aivan jostakin muusta.
        Kyllä tässä maassa sentään tietoa on aika monella taholla.
        Miksi purat katkeruuttasi tällä palstalla sivullisiin?


    • Tessu

      Tiedän kyllä miltä tuntuu kun kurkkua kuristaa ja henki ei tahdo kulkea, ei voi muutakuin huolestua.
      Minä olen ymmärtänyt että tuollainen oire voi kertoa kilpirauhas sairaudesta, vatsakatarista(närästys, suolahappojen nousu ruokatorveen), tai kurkkusi on tulehtunut.
      Minä nyt vaan kyllä kipittäisin kiireesti sinne omaan terveys keskukseen ja vaatisin asiaa tutkittavaksi, ja jos ei ekalla kerralla selviä niin menet uudestaan , minun kilpirauhaseni ultrattiin aikoinaan terveyskeskuksessa ja sen teki sielläkin asiaan perehtynyt erikoislääkäri.
      Laboratorio tutkimuksetkin onnistuu, meidän terveyskeskuksessa jopa ruokatorven tähystys, joten eikun sinne tutkimuksiin ja saathan sinä sielltä pyytäessäsi omat tuloksesi,jos sieltä ei asiaa ymmärtävää lääkäriä löydy, nin on paljon edullisempaa mennä valmiiden tutkimus tulosten kanssa yksityis lääkärille.
      Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti saat vaivaasi apua.

      • minttu

        viime kesänä kilpirauhastulehdus. Se alkoi keväällä ihmeellisenä mönttinä kurkun vasemmalla puolella. Se tuntui vain nielaistessa ensin alkuun, mutta myöhemmin kurkkuun nousi iso patti , joka näkyi myös selvästi ulospäin. Samaan aikaan multa tuli verta usein nenästä, jopa neljä kertaa päivässä.Menin polttamaan nenästä suonen kiinni ja sen jälkeen alkoi valtava särky vasemmalla puolella päätä. Olin väsynyt ja lopuksi se nosti todella kovan kuumeen. Silloin löydettiin kilpirauhastulehdus, johon sain yhdeksän viikon lääkekuurin. Pari kertaa sen jälkeen olen käynyt verikokeilla, ja arvot ovat olleet kunnossa. Kävin muuten terveyskeskuksessa.
        Mulle kerrottiin, että nenäverenvuoto ja suonen polttamisesta alkanut särky olivat suht harvinaisia oireita tähän tautiin. Mene rohkeasti, mikäli oireita on, verikokeille, jotta saat tietää oletko kunnossa. Tsemppiä!!


    • Kuristaakaulaa

      Moi! Täällä nyt kirjottelen 14 vuotta myöhemmin kun keskustelun aloittaja, mutta siis jos luet vielä näitä viestejä niin haluaisin tietää menikö vaiva sinulta ohi ja selvisikö kuristuksen tunteen syy. Mulla on nyt noin yli 2 kuukautta tuntunut kurkussa kuristuksen tunne ja välillä on särkenyt leuan alta ikävästi. Äiti sanoi, että johtuu stressistä ja että hänellä nuorempana tuntui myös kuristusta kaulassa. Mulla se kuristuksen tunne vaihtaa kaulalla paikkaa, tai niinkun että joskus se on tossa keskellä kurkkua ja sitte välillä tossa kaulan alhaalla. Onko tämä normaalia???

      • Hashimoto

        On se mahdollista että oireet johtuu stressin provosoimasta jännitysniskasta. Onko stressille joku mielekäs syy? Minusta aivan liikaa on sitä asennetta että se nyt on vaan stressiä....
        Hyvin paljon mahdollista on myös kilpirauhasperäinen oireilu tulehduksen seurauksena. Alkoiko oireet äkisti ja selvästi jonkin tapahtuman jälkeen vai hiljalleen ilman syytä? Onko sulla muita oireita?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe