Zoom-kerroinpelleily

Järkkärimies..

Ihan sairasta, että zoom-kerrointa väkisin hilataan yhä suuremmaksi. Nyt alkaa rajat tulla vastaan ja kerrointa kasvatetaan pienentämällä pienintä polttoväliä. Markkinoilla on jopa 23 mm:n (35 mm vast.) polttovälin zoomeja. Myös kuvakennon pienentäminen (tehollinen) on yksi ilmainen keino suurentaa zoom-kerrointa.

Kannattaa muistaa, että nämä 23 - 25 mm:n leluzoomit vääristävät alapäässä niin paljon, että valmistaja on ohjelmoinut kameran käynnistymään n. 30 mm:n polttovälillä.

Eipä noilla lyhkäisillä polttoväleillä tee mitään, kun talot näyttävät palloilta ja ihmisen nenä pinokkiolta.

Hassua, että ammattikuvaajat eivät käytä 40X-zoomeja, vaikka työnantaja maksaa kaiken... Ammattilaiset käyttävät melko suppean polttovälin putkia, guruimmat kiinteitä sellaisia.

7

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hilataan?

      No on sulla murheet!

      Onko sinun pakko ostaa aina kun ”väkisin hilataan yhä suuremmaksi.”? Haittaaks se?

      Minusta on ihan kiva seurata kehityksen kummallisuuksia ja markkinoiden suuntaa. Saas nähdä koska ylitetään sata uusimmilla kuvantamismenetelmillä.

      Itse kuvaan aina kiinteillä, väkisin hilatut zoomit ei oo koskaan häirinny. Ihan kivaa porukkaa nuo zoomeilla kuvaajat.

    • Mistäs sinä nyt tuon herneen sait nenääsi? Haittaako se sinua jos joku kuvaa pallon näköisiä taloja? Varjele vaan itseäsi moiselta roskalta!

      Toisaalta, ainakin minulla, vaikka en montaa saturaista ole ohjelmiin hukannut on muistaakseni Adoben Elementsissä mahdollisuus korjata moinen kierous. Kun ottaa itselleen muistoksi kuvia joita ei koskaan laiteta julistekokoon niin onko sillä väliä jos itse viitsii katsella?

      Monihan on väittänyt kaikkien zoomien olevan sieltä minne päivä vain harvoin paistaa paitsi nakurannalla mutta minä taas pidän zoomeista kuten taitavat jotkut muutkin tehdä. makuasioista ei sovi kiistellä, sanoo vanha sanontakin jonka lienet unohtanut.

      Primet ovat yleensä hyviä vaikka mahtuuhan siihenkin joukkoon monenlaista, niiden käyttö on kuitenkin rajallisempaa juuri tuon zoomin puutteen vuoksi. En silti sano 1:n zoomikertoimena olevan sieltä.

      Itse käytän eniten 18 - 200mm VR Nikkoria, 17 - 50 OS Sigmaa ja ehkä 70 - 200 F2.8 RV Nikkoria joissa kaikissa on zoomia jonkun verran mutta kuvat kelpaavat minulle ainakin. Kuvaustilanne vaikuttaa siihen minkä putken milloinkin valitsen.

    • Ehkä siihen, että kamera käynnistyy n. 30 mm polttovälillä on muut syyt. Tällainen polttoväli on paras yleiskuvaukseen. Jos kamera käynnistyisi laajakulmaisimmalla polttovälillä pitäisi useimmiten zoomata ennen kuvausta tai osaamaton kuvaaja ottaisi kuvat liian laajakulmaisina.

      Polttoväli ei vaikuta perspektiiviin. Jos nenä näyttää isolta, on syynä liian lyhyt kuvausetäisyys. Ammattilaisella on aivan erilaiset tarpeet ja resurssit, kun kyse on hinnasta ja välineiden painosta.

      • teletelete

        Miten perustelet, ettei polttoväli vaikuta perspektiiviin? Jos otat kasvokuvan esim. 18 mm polttovälillä (kinovastaava) tai 100 mm polttovälillä niin, että kasvot ovat kuvassa samankokoisia, niin takuuvarmasti ne näyttävät aivan erilaisilta.
        Tottakai voit saivarrella, että nimenomaan kuvausetäisyys tekee kasvot eri näköiseksi.

        Toisaalta telekuvissa joku maisema tai kaupunkikuva voi muodostua lähes tunnistamattomaksi verrattuna normaalipolttovälillä otettuun kuvaan. Sen saa aikaan juuri etäisyyksien "tiivistyminen" telekuvissa.


      • teletelete kirjoitti:

        Miten perustelet, ettei polttoväli vaikuta perspektiiviin? Jos otat kasvokuvan esim. 18 mm polttovälillä (kinovastaava) tai 100 mm polttovälillä niin, että kasvot ovat kuvassa samankokoisia, niin takuuvarmasti ne näyttävät aivan erilaisilta.
        Tottakai voit saivarrella, että nimenomaan kuvausetäisyys tekee kasvot eri näköiseksi.

        Toisaalta telekuvissa joku maisema tai kaupunkikuva voi muodostua lähes tunnistamattomaksi verrattuna normaalipolttovälillä otettuun kuvaan. Sen saa aikaan juuri etäisyyksien "tiivistyminen" telekuvissa.

        Jos otat nuo samalta etäisyydeltä, niin perspektiivissä ei ole eroja. Etäisyys on se, joka vaikuttaa perspektiiviin, ei polttoväli. Ongelma on vain, että lyhyillä etäisyyksillä etäisyyttä muuttaa helpommin kuin polttoväliä (ainakin ilman zoomia), joten helposti tulee kuva, että polttoväli määräisi perspektiivin.

        Tiivistyminen on aivan sama, jos kuvan jälkikäteen rajaa. Jo sinun käyttämäsi termi "kinovastaavuus" kuvaa tätä. Eri kinovastaavuudet eivät ole kuin erilaisia rajauksia. Järkkärillä 18 mm on laajakulma, pokkarilla se on tele, koska pokkari rajaa objektiivin kuvasta pienen osan (unohdetaan tässä nyt piirtoympyrät ym. hienoudet).


      • perspektiivillä
        okaro kirjoitti:

        Jos otat nuo samalta etäisyydeltä, niin perspektiivissä ei ole eroja. Etäisyys on se, joka vaikuttaa perspektiiviin, ei polttoväli. Ongelma on vain, että lyhyillä etäisyyksillä etäisyyttä muuttaa helpommin kuin polttoväliä (ainakin ilman zoomia), joten helposti tulee kuva, että polttoväli määräisi perspektiivin.

        Tiivistyminen on aivan sama, jos kuvan jälkikäteen rajaa. Jo sinun käyttämäsi termi "kinovastaavuus" kuvaa tätä. Eri kinovastaavuudet eivät ole kuin erilaisia rajauksia. Järkkärillä 18 mm on laajakulma, pokkarilla se on tele, koska pokkari rajaa objektiivin kuvasta pienen osan (unohdetaan tässä nyt piirtoympyrät ym. hienoudet).

        ”samalta etäisyydeltä, niin perspektiivissä ei ole eroja”

        Tuo on totta ”kompakteilla” vain siinä tapauksessa jos kameraa ei käännetä ja vääristymiä ei huomioida. Kameran kääntäminen muuttaa voimakkaasti perspektiiviä vaikka etäisyys on sama. Ts. samalta etäisyydeltä voi otaa kuvia joissa on aivan erilainen perspektiivi.

        Järjestelmäkameroiden erikoisobjektiiveilla ja ns. palkkikameroilla perspektiiviä (ja syvyysterävyyttä) voi säätää.


    • 020

      Mun leluzoomi käynnistyy aina viimeksi käytetylle polttovälille, eli voin itse valita sen kameraa sammuttaessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4540
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe