Ajatus päivälle

Varjele naiiviuttasi
niin kuin innostusta
nuoruutta ja hurmiota
kaikin voimin
(Markku Envall)

Lähde: Teksti-TV:n Viikkomakasiini Ajatus päivälle

Joudun usein häpeämään omaa naiviiuttani, lapsenomaisuuttani. Tätähän kutsutaan aikuisen kohdalla myös infantilismiksi.

Mut ei 'härän' päivää, koska ajattelijakin sanoo noin.

9

112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • * * *

Minä olen erittäin mielelläni lapsenomainen, mutten lapsellinen.

Lapsi on innokas, uutta janoava, välitön, vilkas, oppiva.

Aikuisen lapsellisuus voi olla hankalaa hänelle itselleen, monin tavoin.

• Maailmansyrjä läpsii naamalle opetusmielessä liiallisen naiiviuuden. Mut sehän onkin, naiivius, tarkoin varjeltu sisäinen vahvuus, on tuo M E:n sanoma.

• * * *

Naivius on sama kuin lapsellisuus. Lapsenomaisuus on täysin eri asia.
        Aikuiselle lapsellisuus on haitta, lapsenomaisuus etu.

• sumunainen

Olen tuntenut mukavan vanhemman herran, joka sanoi vielä 100 täytettyään, että tuntee ettei sisältään vanhene koskaan,
      Hän oli loppuun asti aika terve ja aina vain toivoi elävänsä kauan.
      Ihailtavaa minusta on tällainen elämä asenne, joka ei voivottele vanhenemistaan.

• Tottahan meissä kaikissa elää tuo lapsi sisimmässä, pahaa aavistamaton, kerta kerran jälkeen. Onnellinen siitä kannattaa olla, vaikkakin elämä on opettanut liikaa toivomasta. Tyytyen vähempään se löytää ilonsa pienistä asoista. Suree vääryyksiä ja hutkimisia kylmiltä kanssaihmisiltä, mutta hellyydellä jokaisen kannattaa vaalia sitä sisimmässämme! Saattaa olla sittenkin parasta meissä:)

• Olen samaa mieltä

sumunainen kanssasi, ja minun ystäväpiirissäni onkin tuon tyyppisiä ihmisiä, jotka elävät aina melkein naurussa suin, vaikka pahaakin olisi tapahtunut, niin osaavat senkin kertoa turhia valittelematta.
        Ja pelissä huono lyöti on kuittailtu niin hauskoin sanakääntein, että vielä jälkeenkin päin siitä iloa riittää.

Aika onneton talvi on ollut palstalla taas, se on ikävää, ja se tuntuu aina uudelleen toistuvan nykyisin, mitä voimme?
        Kunpa täällä olisi enemmän iloa ja hyvää mieltä! t. Satu*.

• Olen samaa mieltä kirjoitti:

sumunainen kanssasi, ja minun ystäväpiirissäni onkin tuon tyyppisiä ihmisiä, jotka elävät aina melkein naurussa suin, vaikka pahaakin olisi tapahtunut, niin osaavat senkin kertoa turhia valittelematta.
        Ja pelissä huono lyöti on kuittailtu niin hauskoin sanakääntein, että vielä jälkeenkin päin siitä iloa riittää.

Aika onneton talvi on ollut palstalla taas, se on ikävää, ja se tuntuu aina uudelleen toistuvan nykyisin, mitä voimme?
        Kunpa täällä olisi enemmän iloa ja hyvää mieltä! t. Satu*.

Sitähän ylläpidetään satu* Elämä on liian arvokasta tuhlattavaksi epäolennaisiin asioihin :) Niin paljon on kaunista ja hyvää ympärillämme, on musiikin tuomaa kauneutta ja luonto kaikkine runsauksinneenkin ilahduttamassa.
        Ihmiset täälläkin, jotka kokevat samalla lailla:) Ollaan kiitollisia niistäkin hetkistä, jotka antavat meille tunteen elämän kohokohdista! Ne ei ole jokapäiväisiä, mutta *tähtihetkiä* on harvassa mutta sitäkin arvokkaampia!

• Voi herra isä

tuon kanssa!

• *Kukkahame*

Ei pidä masentua eikä lamaantua vastoinkäymisistä, nopeammin selviää sellainen henkilö joka omaa positiivisen luonteen, sanotaan sitä vaikka lapsenomaiseksi.
      Harva täällä elää aina myötämielisten keskellä, on osattava unohtaa hankalat ja aina marisevat, voihan niitä kuunnella jos joku haluaa.
      Elämä on paljon miten sen itse elää, tietenkin vastoinkäymiset tavoittaa silloin tällöin, usein ne kuitenkin voitetaan.
      Elämässä on enemmän hyvää kuin pahaa, siipä tämäkin päivä aloitetaan hymy huulilla, ja hyvillä mielin johdataan ystävät ja tutut, kuka kestää jatkuvaa marinaa ja hapanta naamaa, ne ovat sivuutettava ryhmä.
      Kuten täälläkin na vaan jäävät omaan arvoonsa!

Kevät, valo ja luonnon herääminen paksun lumipeitteen alta on hyvää ja nautittavaa elämässä, muuttolintujen paluu ja sitten niiden konsertit heti aamusta jota ei mikään voita, nautitaan kaikesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3057
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2781
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      182
      2403
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2155
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      18
      1476
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1386
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1274
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13