Onko tuttua? Nyt annan teille toimivan ja yksinkertaisen vinkin sen loppumiseen! Luulin saksanpaimenkoirani kanssa kokeilleeni kaikki mahdolliset keinot saadakseni rähinän loppumaan mutta ei... Keksin koiralleni tavan,(joka olisi pitänyt hoksata jo aikaisemmin) jolla se ohittaa vastaan tulevat koirat hiljaa ja rauhassa. Vinkki sopii siis koiralle joka:
-EI pelkää koiria (pieni jännittäminen ei haittaa)
-tulee toimeen koirien kanssa vapaana
-yrittää hihnassa päästä vastaan tulevien koirien luo nopeasti (tutustumaan/leikkimään)
Ihan ensimmäisenä on siis tiedettävä, mistä moinen hihnakäyttäytyminen johtuu!!! Eli oivallettuani, että rähisee ja vetää PÄÄSTÄKSEEN vastaantulevan koirakon luo mahdollisimman äkkiä, aloin miettiä keinoa käytöksen lopettamiseen. Koiran tavoite on siis päästä koiran luo nopeasti. Kun siis koira tuli lenkillä vastaan, ja oma koirani alkoi rähistä, näytinkin koiralle, että sen tavoite ei toteudu rähinällä, vaan päinvastoin. Kun koirani alkoi rähistä, peruutin, ja tylysti siirsin koirani aina taakseni ja mahdollisimman kauas tulevasta koirakosta. Kun rähinä loppui ja koirani oli kunnolla, kävelin taas eteenpäin. (Lähemmäs koiran tavoitetta.) Rähinä alkoi taas ja yhä uudestaan ja uudestaan toistin yllä mainitun käyttäytymiseni ja niin koira oppi toistojen jälkeen, että hiljaa ja rauhallisesti pääsee nopeiten koiran lähelle. (EI LUO!!) Yksinkertaista!?
Ja siis tätä toimintoa ei voi noudattaa esim pelkorähisijälle, koska silloin koiran tavoite on päästä rähisemällä mahdollisimman kauas koirasta, jolloin toiminta on käännettävä päinvastaiseksi.
Näin siis loppui saksanpaimenkoirani rähinät!!! Täst' edes saan ohittaa ylpeänä vastaantulevat koirakot! :)
Sakemanni räyhää vastaantuleville koirille?
25
1953
Vastaukset
- aloittaja222
"Ja siis tätä toimintoa ei voi noudattaa esim pelkorähisijälle, koska silloin koiran tavoite on päästä rähisemällä mahdollisimman kauas koirasta, "
Korjaisin tuon kohdan näin:
Ja siis tätä toimintoa ei voi noudattaa esim pelkorähisijälle, koska silloin koiran tavoite on karkoittaa vastaan tuleva koira mahdollisimman kauas - pojulle
Meidän sakemanni ainakin maailman kiltein ja juuri rotumääritelmän mukainen komistus. Yleensäkin koiran huono käytös hihnassa ja muutenkin (rodusta riippumatta) johtuu omistajasta, miten hän koiraa kurittaa ja kohtelee. Aloittajan koiralla (joka nyt vain sattui olemaan saksanpaimenkoira) oli ongelmia, mutta sai päättäväisyydellä ne kitkettyä hienosti pois. Tottakai on niitä "hulluja" saksanpaimenkoiria, mutta niinkuin jo aikaisemmin sanoin: koiran käytös heijastaa omistajan käytöstä. KIITOS!
- IsoLaumis
Hei tuotapa täytyy kokeilla! Kiitos vinkistä! Meillä myös nimenomaan haluaa päästä mahd nopeasti tykö, ei pelkää, ja jos saa mennä haistelemaan ystävällismielistä toista koiraa, niin ei ikinä rähise. Rähisee vain rähisevälle. Eli oikein hyvä vinkki meillekin! Kerron sit jos saan meillä myös toimimaan! :)
- TV-kurssilainen
Katsokaa Koirakuiskaajaa niin saatte samanlaisia ja paljon muitakin hyviä vinkkejä! Tämä aloittajan vinkki on ok, mutta ei mikään uusi metodi.
- IsoLaumis
Koirakuiskaaja on "vanha kaveri" eli kovasti ollaan seurattu jo vuosia :) Aina uudet vinkit on tarpeen :)
- pillipiipari
luonnevika,ainoastaan yksi konsti auttaa
- rähinä rakki
mun päivä meni just pilalle, kun menin omakotitalon ohi ja pihalla oli häkkikoira. menemme joka päivä samasta kohasta ohi. olen yrittänyt opettaa omaa koiraani olemaan sivulla ohitettaessa. mutta äsken koirani lähti hyökkäämään kohti. joten otettiin kuolutus harjotus. laitoin koirani maahan ja alistin sen. käskin istumaan ja siinä samassa postiauto pysähtyi keskelle tietä ja sanoi -älä kouluta koiraasi siinä, kun toinen ärsyyntyy!! kyllä otti päähän, taas nää kaikkitietävät sivulliset!!!!!!!!!!!!!!!!!! koulutan koiraani joka päivä ja yritän että kaikilla on turvallista kulkea meidän ohi!!!! tottakai käytän joka tilaisuuden mikä eteen tulee!! ja en tahallani yritä ärsyttää muita koiria!! mutta joka päivä sama koira haukkuu meitä ja minun koirani lähtee hyökkäämään!! tottakai minä minuutiksi pysähdyn ja otan koirani komentoon takaisin!!! ymmärrän, että toistakoiraa ärsyttää, kun me kävellään edestakaisin siinä. mutta enkö tee oikein omalle koiralleni että otan sen komentoon takaisin ja rauhoitan sen??!!!!!!! eihän ole minun asiani mennä komentamaan toisia koiria, vaan omaani!! jos koirani rähisisi aina siitä ohi, että on taisin periksi, ni eihän se uskoisi minua, kun seuraava koira tulisi vastaan!!!!! kertokaa mieli piteenne???
- rähinälle
Ihan oikein teit. Pitää vaan olla välittämättä muitten mielipiteistä. Noi vanhemmuushommat on mystisintä tekstiä aikoihin. Noin saadaan koirat varmasti sekasin.
- aloittaja222
"mutta äsken koirani lähti hyökkäämään kohti. joten otettiin kuolutus harjotus. laitoin koirani maahan ja alistin sen."
Älä hyvä ihminen alista koiraasi! Se ei ole milloinkaan tarpeellista eikä kuulu turvalliseen vanhemmuuteen. Koiran ja ihmisen suhteessa ei ole kyse johtajuudesta ja koiran alistumisesta, vaan vanhemmuudesta. Nuo johtajuushöpinät on vanhanaikainen ja vääristynyt käsitys ihmisen ja koiran suhteesta. Alistamalla koiraasi, joka kenties pelkää sille räyhäävää koiraa, saat sen pelkäämään yhä enemmän! Sinun on oltava koirallesi turvallinen vanhempi ja koiran luottamuksen arvoinen.
Mikä on syy koirasi räyhäämiseen? Onko sillä huonoja kokemuksia muista koirista? Pelkääkö se? Sen mukaan on olemassa hyviä vinkkejä onnistuneeseen ohitukseen. Väkivalta ja koiran alistaminen ei ole todellakaan koiran kouluttamista! Sinun olisi syytä hankkiutua koirasi kanssa kasvattajan tai koirakouluttajan juttusille.- kivateam.....
Kehu koiraa kun se räyhää muille. Se tuntuu koirasta kivalta.....
- rähinä rakki
asun "maalla" menisin koira kouluun jos sellasta olisi lähellä!! tiedän kyllä miksi koirani hyökkäilee! sen päälle on käynyt 7koiraa, ni se pelkää ja yrittää suojella minua! käy poikittain minun eteeni ja estää minua kävelemästä! olen yrittänyt 2vuotta saada apua turhaan:( :(!!!!!!!!! koira on minua isompi ja voimakkaampi!! koirani on tosi traumatisoitunut joka suhteessa! olen yrittänyt kaikin keinoin kouluttaa sitä ja ostanut varmaan 1000e edestä tavaraa sille! valjaita, päitsiä, kuonokoppia, vedonestovaljaita!! muutettiin kaupungista pois, kun ei voitu hissillä kulkea:( ja naapurit oli "uhka" koiran mielestä rapussa:(! koiralla todettiin juuri lonkkavika, tosi paha!! ja olen pistänyt 6piikkiä sille!! nyt yritän saada sen leikkaukseen!!! koira on mailman ihanin sisällä haluaa olla aina sylissä:) se pelkää vieraita miehiä:( hissin ovia!! talvella oli niin liukasta, että oli pakko mennä hankeen, pistää koira maihin ja poinaa hihnalla, että sain pidettyä paikallaan!! on rauhottunut, muuton myötä paljon:) koira on erittäin leikkisä ja fiksu. osaapaljon asioita, peruskäskyjen lisäksi, etsi,hauku, hyppää, ryömi, tietää jokaisen lelun nimen, ihmisten nimet kuka tulee ovesta, avaa ovia,,,, osaa yli viisitoista käskyä. mutta ei voi ohittaa toisia koiria hihnassa!!!!!!!!!!!! ikinä ei ole aloittanut tappelua koira puistossa!! irti ei ongelmia, mutta se p...... hihna!!!!! luovuttaisin, jos koira olisi täysin kuriton. vaikea kertoa näin kirjoittamalla mitä koirani tekee! kaikki ketkä lukevat tämän ymmärtävät varmaan väärin!! on meillä koirakavereitakin kenen kanssa leikkii!! ja kaverikoirille se ei rähjää hihnassa:)!! nyt en jaksa enempää kirjoittaa..
- Kauankokannattaa
Kannattaako koiraa kiusata enempää,kuulostaa tosi ahdistavalle se sen elämä,
ja varmaan itseäsikin vaivaa siihen vielä paha lonkkavika sun muut leikkauset..
Maalaisjärkeä kehiin. Johonkin raja on vedettävä,minkähän sortin lonkkaleikkauseen olette menossa...Tekonivelkö???
Voimia. - IsoLaumis
rähinä rakille: Kyllä olen sitä mieltä, että on hyvä harjoitella siinä ohittamista paikan päällä. Eihän se mitään, että kotipihassaan oleva koira ärsyyntyy. Ei se itseasiassa ärsyynny sen enempää varmaankaan kuin ohittaessa. Se on vaan normia reviirikäyttäytymistä. Näin itse näen tilanteen, koska esim meillä koira on vapaana pihassa ja haukkuu kaikki ohittavat koirat ja jotkut lenkkeilijätkin. Olen monasti nähnyt kuinka sakemannin omistaja on meidän kohdalla ottanut treenin kannalta ja hyvä näin. On hyvä opettaa, että jos toinen koira on omalla reviirillään sitä vartioiden, niin ei pidä siitä ohittaessa hermostua. se vain ilmottaa, että tämä on minun reviiri ja vartioin tätä.:)
Meidän laumanvartija itse siis vahtii hulluna omaa pihaa ja puolestaan toisten pihoja ohittaessaan lenkillä ei reagoi pihoista kuuluvaan haukkuun. On senverran reviiritietoinen ihan syntyvaistoiltaan, että ymmärtää olla rähisemättä "toisten pihoihin". Mutta auta armias, jos joku lenkkipolulla vastaantuleva rähisee sille, niin takas annetaan ja kovaa. Meillä se on suuri ongelma. En voi itse siitä syystä ulkoiluttaa, vaan siihen hommaan tarvitaan mies pitelemään. Ne pari koiraa jotka tulee kerran viikossa vastaan täällä syrjässä rähisee aina meille, joten ainoat kokemukset ohittamisista meidän koiralla on rähisevistä pienistä koirista näillä huudeilla :(.
Jatka vaan treeniä :) Kyllä itse ainakin mielelläni antaisin muille mahdollisuuden treenailla meidän kulmilla oman haukkuessa kiivaasti pihassa :) Tiedä vaikka olisit juurikin se joskus näkemäni treenailija :D Tosin meillä ei ole häkkikoiraa, vaan pihavahti eli ei varmaan sit kuitenkaan. Tsemppiä edelleen!! - Näin
ei taa olla koilalle paha, sille tulee surullinen olo....
Päästä se rähisemään, ja vaikka irti, jos se tulee syöneeksi toisen, onhan ainakin saanut luottaa ja rakastaa omistaajaansa. Lopetuspiikkiin asti. - aloittaja222
rähinä rakille: "sen päälle on käynyt 7koiraa, ni se pelkää ja yrittää suojella minua! " Sinun pitää näyttää koirallesi, että se on sinun suojeluksessasi, eikä sen tarvitse pelätä. Yritä itse parhaasi mukaan suojella koiraasi, ei toisin päin! Hyvä tilaisuus olisi vapaana juoksevassa koirassa. Toimi silloin seuraavasti: Jos koira tulee kohti, pidä koirasi takanasi, ja hätistä vastaantuleva koira pois, esim heitä koiraa kohti jotain. Tarkoitus ei ole vahingoittaa koiraa vaan koettaa saada koira säikähtymään ja perääntymään. Ymmärtäessään, että sinä oletkin se jonka tulee suojella, koirasi on kuin eri koira. Stressikin hiipuu pikkuhiljaa.
- rähinä rakki
jes! aamun pelastus:)!! oltiin tulossa kotia päin aamulenkiltä ja yht äkkiä omakotitalon pihasta, auton takaa juoksi nilkan kokoinen koira meitä kohti, 4metrinpäästä!! meinasin saada sydärin!! en huomannut eka hihnaa koirassa ja luulin että nyt lähti henki pieneltä!!! se olikin kiinni ja lenti nurin:) se vain vikisi ja heilutti häntää:) olin huomaamatta jähmettynyt paikalleni ja tuijotin sitä! odotin vain milloin omakoirani vetäisee minut nurin!! mutta mitään ei tapahtunutkaan:) katsoin omaa koiraani ja se seisoi paikallaan, katsoi pientä koiraa, kun se huomasi katseeni, rupesi häntä heilumaan:) käskin oman koirani istumaan ja menin viereen rapsuttamaan ja kehumaan:) sitten sanoin mennään kotiin:) ja ohitimme pikkukoiran pitkällä hihnalla:) ou jee!!! että tuli hyvä mieli, kun kerrankin tuli ystävällinen koira vastaan ja kukaan ei haukkunut:) oma koirani todisti minulle, että on sillä harkinta kykyä:) koirat olisivat halunneet leikkiä, mutta enhän voinut mennä toisten pihalle kysymättä lupaa:(! kohta lähetään kattoo oisko kaveri vielä siellä:)!! ihana ystävällinen pikku koira:) harvinainen näky, käytös tapoja fifillä. teki vaikutuksen minuun:9!!
- sakujen ystävä2
anna sille karkki
- rähinä rakki
ei ollu enää pikkukaveri ulkona:( mut takapihalta kuului muiden koirien haukunta. ja edessä haukkui tuttu, häkkikoira. joten otimme harjotuksen taas ohituksesta:) namipussi oli mukana, joten hienosti meni:)! ja lasten vaunutkin tuli vastaan. käytettiin tilaisuus hyväksi ja seurattiin niitä ja ohitettiin:) hyvin on tän päivän koulutukset menny:)! koira on iloinen, kun on saanut haasteita:) koira leikkii nyt leluilla yksin intoa täynnä:) mitähän seuraavaksi keksisi tekemistä??:)
- rähinä rakki
olen ylpeä tänään koirani suorituksesta:). se ei ole puhas saku. se on tiibetinmastiffin ja sakemannin sekotus, joten vartiointi vietti on todellakin näkyvää. lempeä jätti kotona, mutta ulkona vahtii liikaa kaikkea!
- näin maalla
Se on mukavaa kun sain oman koiran pidettyä pihassa ja ohi menevä lenkkeiliä laskee pystykorvan juoksemaan pihaan suoraan koirani kimppuun... no nyt sakemanni vihaa kaikkia pystykorvia.
- RÄHISIÄKOIRA
Minulla on toiminut kun koira on tullut vastaan ja koira alkaa rähistä ohi menevälle koiralle niin kun tilanne on ohi. menen johonki syrjäseen ja leivon sitä pari kertaa näköö ja seuraavan kerran kun koira tulee samalla lenkillä vastaan niin se ei enää rähise. mutta sitten kun on uusi päivä niin se on jo sen unohtanut?
mikä neuvoksi? - aloittaja222
"leivon sitä pari kertaa näköö" --ja mitähän tuo tarkoitti.. :O
- "Leivonkennel"
Luultavasti mätkinyt päin näköä :( Tai sitten oli "vitsi"...
Meitä on moneksi.. :/ - -.-plaa
minäkin sain treeneissä vinkin, että pitää lyödä kuonoon koiraa (siis oikeasti kunnolla mätkästä) jos se ei irrota heti ekasta käskystä. ihan järkyttävää.. jos se on ainoa keino niin olkoot irrottamatta. hemmetti miten sairasta. hieman kyseenalaisia keinoja käyttää moni ihan täällä Suomenmaalla tavan treeniporukoissa... Joku tolkku.
- -.-plaa
^siis lelusta irroittamisesta oli kyse, korjattakoon :)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793214
- 492410
- 322137
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311822- 311755
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101599Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51350Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61274