Rönsyleinikistä eroon

Helppo

Rönsyleinikki meinaa vallata alaa nurmikolta. Millä saan hävitettyä kasvin? Kitkeminen tuntuu työläältä. Käsin repimällä juuret jää yleensä maahan. Fiskanssin voikukkaraudalla saa kasvit juurineen pois mutta maahan jää ikäviä kuoppia. Kasvaako kasvi uudestaan jos juuret jää maahan? Rönsyleinikki on ilmeisesti happaman maan kasvi. Voiko kalkitsemalla hävittää rönsyleinikin?

11

8883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annikki

      Minusta rönsyleinikki on hyvin kaunis. Sitä ei ole meillä varsinaisella nurmikolla vaan nurmikon laidoilla ja hiekkapihalla sellaisissa kohdissa missä vähemmän liikutaan. Kannattaisi oppia sietämään kasvien monipuolisuutta ja näkemään kauneutta muussakin kuin muovimaisen tasanäköisessä nurmikossa.

      • Kosti

        Ja kauniitahan ne useimmat kasvit ovat, myös rikkakasvit. Mutta kai sitä omassa puutarhassaan voi kasvattaa mitä haluaa. Miksi sinun pitää siitä ruveta ihmisiä opastamaan? Ehkä itse opettelisit sietämään muiden toiveita oman puutarhasi rikkakasvien lisäksi.

        Tai mihin vedät rajan jos nurmikon siisteydestä ei saa yrittää pitää huolta? Mitä siis mielestäsi saa tehdä jotta ei elämässään eikun siis puutarhassaan ole liian tarkka?


      • Anni
        Kosti kirjoitti:

        Ja kauniitahan ne useimmat kasvit ovat, myös rikkakasvit. Mutta kai sitä omassa puutarhassaan voi kasvattaa mitä haluaa. Miksi sinun pitää siitä ruveta ihmisiä opastamaan? Ehkä itse opettelisit sietämään muiden toiveita oman puutarhasi rikkakasvien lisäksi.

        Tai mihin vedät rajan jos nurmikon siisteydestä ei saa yrittää pitää huolta? Mitä siis mielestäsi saa tehdä jotta ei elämässään eikun siis puutarhassaan ole liian tarkka?

        Ei minusta tasainen golfkenttänurmikko ole kaunis, *siisti* se voi olla, jos arvostaa sellaista yksitoikkoisuutta. Enhän minä täältä tietokoneelta ketään mihinkään pakota, tuon vaan esiin oman näkemykseni. Kun ammattilaisten ohjeet tahtovat olla niin suuritöisiä, kalliita ja ajanoloonkin kauheasti vaivannäköä vaativia.
        Kukin taaplaa tyylillään, sinäkin, mutta vaihtoehtoja voi esitää.


    • Lilja

      Kyllä rönsyleinikki on rikkaruoho, kauniskin niityllä ja luonnossa, mutta kotipihassa ja puutarhassa helposti tukahduttaa kasvaviksi halutut koristekukat ja hyötykasvit. Kuopat voi kitkemisen jälkeen tietty täyttää mullalla ja sen jälkeen kylvää vaikka sitä haluttua ruohon siementä tai istuttaa kasvatettavan muun kasvin uudelleen.

      Pihassani rönsyleinikki viihtyy yhtä hyvin happamassa mullassa tuijan vieressä kuin kalkitussa mullassa salaatin vieressä ja kukkapenkissä. Viihtyy myös tosi laihassa hoitamattomassa maassa. Taatusti kasvaa uudestaan, jos juuret jätetään maahan. Kasvimyrkkyjä en ole halunnut kokeilla.

      Minusta on näppärintä poistaa tätä myrkyllistä kasvia pihasta varhain keväällä, ensimmäisten lehtien ilmaannuttua. Täytyy taas pian mennä kaivelemaan, oli muutakin puuhattavaa keväällä... Jos luonnon moninaisuutta halutaan ylläpitää, rönsyleinikki ei ole ensimmäisenä uhanalaisten kasvien listalla!

      • annikki

        En minä uhanalaisuudesta puhunutkaan! Puhuin siitä että omalla pihallaan voi oppia näkemään kauneutta muussakin kuin yksilajisessa nurmikossa. Pienellä ok- tai rivitalopihalla voi tietysti olla hankalaa jättää kovin suurta alaa luonnontilaan, mutta niittykukkia ilmestyy milteipä heti.

        Ehkä on luonnekysymyskin, toiset tykkäävät että kaikki on aina tiptop järjestyksessä ja hallittua, leikkaavat jopa koivutkin, ja lapset kasvatetaan kurissa ja nuhteessa.

        Toiset taas viihtyvät kun luonto saa vapaasti toteuttaa itseään, tai ehkä sitä vähän voi ohjailla. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen, varsinkin nyt kun on tullut ikää ja olen oppinut että ei se elämä ole sen paremmin hallinnassa vaikka yrittäisi nurmikot leikellä kynsisaksilla:)

        Tiedän kyllä kokemuksesta, että jotkut tulkitsevat ihmisen kunnollisuutta sen perusteella miten tarkasti nurmikko on jyystetty, sen olen täällä maalla asuessani saanut kokea. Mutta yritän elää niin etten anna sen häiritä itseäni. Enkä toisaalta käy arvotelemaan toisten pihoja, korkeintaan kehaisen jonkun istutuksen tai asetelman kauneutta.


      • Tähtääjä
        annikki kirjoitti:

        En minä uhanalaisuudesta puhunutkaan! Puhuin siitä että omalla pihallaan voi oppia näkemään kauneutta muussakin kuin yksilajisessa nurmikossa. Pienellä ok- tai rivitalopihalla voi tietysti olla hankalaa jättää kovin suurta alaa luonnontilaan, mutta niittykukkia ilmestyy milteipä heti.

        Ehkä on luonnekysymyskin, toiset tykkäävät että kaikki on aina tiptop järjestyksessä ja hallittua, leikkaavat jopa koivutkin, ja lapset kasvatetaan kurissa ja nuhteessa.

        Toiset taas viihtyvät kun luonto saa vapaasti toteuttaa itseään, tai ehkä sitä vähän voi ohjailla. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen, varsinkin nyt kun on tullut ikää ja olen oppinut että ei se elämä ole sen paremmin hallinnassa vaikka yrittäisi nurmikot leikellä kynsisaksilla:)

        Tiedän kyllä kokemuksesta, että jotkut tulkitsevat ihmisen kunnollisuutta sen perusteella miten tarkasti nurmikko on jyystetty, sen olen täällä maalla asuessani saanut kokea. Mutta yritän elää niin etten anna sen häiritä itseäni. Enkä toisaalta käy arvotelemaan toisten pihoja, korkeintaan kehaisen jonkun istutuksen tai asetelman kauneutta.

        Annikki puhuu asiaa, mutta tämä ei pakosta ole 'otollinen maaperä' tuolle keskustelulle.
        "Ei se elämä ole sen paremmin hallinnassa vaikka yrittäisi nurmikot leikellä kynsisaksilla." :) Niinpä.

        Jos te tarkoitatte villiniittyleinikkiä, jossa on pienehköt keltaiset kukat (sukua rentukalle), niin kyllähän on vihovviimmeinen rikkakasvi. Eihän siitä (ainakaan meidän) nurmikolla sinänsä haittaa ole tai pikkuisia se voi toki jopa kampata molemmista päistä juurtuneilla rönsyillään, mutta kukkapenkkeihin ja ryytimaahan sen ei tarvitsisi levitä. Minkään muunkaan kasvin en toivoisi yksin täyttävän koko maailmaa. ;)


      • Anonyymi
        annikki kirjoitti:

        En minä uhanalaisuudesta puhunutkaan! Puhuin siitä että omalla pihallaan voi oppia näkemään kauneutta muussakin kuin yksilajisessa nurmikossa. Pienellä ok- tai rivitalopihalla voi tietysti olla hankalaa jättää kovin suurta alaa luonnontilaan, mutta niittykukkia ilmestyy milteipä heti.

        Ehkä on luonnekysymyskin, toiset tykkäävät että kaikki on aina tiptop järjestyksessä ja hallittua, leikkaavat jopa koivutkin, ja lapset kasvatetaan kurissa ja nuhteessa.

        Toiset taas viihtyvät kun luonto saa vapaasti toteuttaa itseään, tai ehkä sitä vähän voi ohjailla. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen, varsinkin nyt kun on tullut ikää ja olen oppinut että ei se elämä ole sen paremmin hallinnassa vaikka yrittäisi nurmikot leikellä kynsisaksilla:)

        Tiedän kyllä kokemuksesta, että jotkut tulkitsevat ihmisen kunnollisuutta sen perusteella miten tarkasti nurmikko on jyystetty, sen olen täällä maalla asuessani saanut kokea. Mutta yritän elää niin etten anna sen häiritä itseäni. Enkä toisaalta käy arvotelemaan toisten pihoja, korkeintaan kehaisen jonkun istutuksen tai asetelman kauneutta.

        Tuosta tulee mieleen se miltä näyttää postilaatikko ja postilaatikon edusta. Ennen vanhaan sanottiin että postilaatikosta ja sen edessä olevasta alueesta näkee millainen omakotitalo on kyse. Ihan oikeesti. Omakotitalon nurmikkoalueet leikataan säännöllisesti kerran tai kaksi kertaa viikossa mutta omakotitalon postilaatikko ja sen edessä oleva maaon karmeen näköinen. Ennen vanhaan joillakin postinjakajilla on tapana potkaista postilaatikko kaaduksiin jos ei edes sen vertaa omakotitalon omistaja viitsinyt postilaatikosta huolehtia että postilaatikoon kannatintolppa olisi ollut pystyssä. Koeta laittaa postia postilaatikkoon kun postilaatikko on kaatumaisillaan ojaan jossa sateella ja sateen jälkeen on paljon vettä. Sanoin naapurille että etkö voi heittää edes muutaman lapiollisen santaa siihen postilaatikkosi eteen maahan kun se on aina savinen. Naapuri sanoi että se kuuluu tiehoitokunnan hoidettavaksi. Ei todellakaan kuului tiehoitokunnan hoidettavaksi omakotitalon postilaatikoiden kannatintolppien vieressä oleva maa-alue. Naapurilla on monta traktoria ja traktorin peräkärryä mutta ei vaan viitsi tehdä mitään jotta edes postijakaja pääsisi postilaatikolle hyvin. Kun naapuri käy postilaatikolle niin kenkien pohjiin jää savea jonka vie kenkien pohjissa sisälle omakotitaloon.


    • Anonyymi00009

      Itse en ainakaan hävitä ja sekään ei kuulu muille mitä omassa pihassa kasvaa :)

    • Anonyymi00010

      Täällä kasvaa jo tuo.

    • Anonyymi00011

      Minä sinulle rönsyilevän leinikin näytän.

      R. Rivo-Riitta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      761
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      550
    Aihe