Rönsyleinikistä eroon

Helppo

Rönsyleinikki meinaa vallata alaa nurmikolta. Millä saan hävitettyä kasvin? Kitkeminen tuntuu työläältä. Käsin repimällä juuret jää yleensä maahan. Fiskanssin voikukkaraudalla saa kasvit juurineen pois mutta maahan jää ikäviä kuoppia. Kasvaako kasvi uudestaan jos juuret jää maahan? Rönsyleinikki on ilmeisesti happaman maan kasvi. Voiko kalkitsemalla hävittää rönsyleinikin?

7

5022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annikki

      Minusta rönsyleinikki on hyvin kaunis. Sitä ei ole meillä varsinaisella nurmikolla vaan nurmikon laidoilla ja hiekkapihalla sellaisissa kohdissa missä vähemmän liikutaan. Kannattaisi oppia sietämään kasvien monipuolisuutta ja näkemään kauneutta muussakin kuin muovimaisen tasanäköisessä nurmikossa.

      • Kosti

        Ja kauniitahan ne useimmat kasvit ovat, myös rikkakasvit. Mutta kai sitä omassa puutarhassaan voi kasvattaa mitä haluaa. Miksi sinun pitää siitä ruveta ihmisiä opastamaan? Ehkä itse opettelisit sietämään muiden toiveita oman puutarhasi rikkakasvien lisäksi.

        Tai mihin vedät rajan jos nurmikon siisteydestä ei saa yrittää pitää huolta? Mitä siis mielestäsi saa tehdä jotta ei elämässään eikun siis puutarhassaan ole liian tarkka?


      • Anni
        Kosti kirjoitti:

        Ja kauniitahan ne useimmat kasvit ovat, myös rikkakasvit. Mutta kai sitä omassa puutarhassaan voi kasvattaa mitä haluaa. Miksi sinun pitää siitä ruveta ihmisiä opastamaan? Ehkä itse opettelisit sietämään muiden toiveita oman puutarhasi rikkakasvien lisäksi.

        Tai mihin vedät rajan jos nurmikon siisteydestä ei saa yrittää pitää huolta? Mitä siis mielestäsi saa tehdä jotta ei elämässään eikun siis puutarhassaan ole liian tarkka?

        Ei minusta tasainen golfkenttänurmikko ole kaunis, *siisti* se voi olla, jos arvostaa sellaista yksitoikkoisuutta. Enhän minä täältä tietokoneelta ketään mihinkään pakota, tuon vaan esiin oman näkemykseni. Kun ammattilaisten ohjeet tahtovat olla niin suuritöisiä, kalliita ja ajanoloonkin kauheasti vaivannäköä vaativia.
        Kukin taaplaa tyylillään, sinäkin, mutta vaihtoehtoja voi esitää.


    • Lilja

      Kyllä rönsyleinikki on rikkaruoho, kauniskin niityllä ja luonnossa, mutta kotipihassa ja puutarhassa helposti tukahduttaa kasvaviksi halutut koristekukat ja hyötykasvit. Kuopat voi kitkemisen jälkeen tietty täyttää mullalla ja sen jälkeen kylvää vaikka sitä haluttua ruohon siementä tai istuttaa kasvatettavan muun kasvin uudelleen.

      Pihassani rönsyleinikki viihtyy yhtä hyvin happamassa mullassa tuijan vieressä kuin kalkitussa mullassa salaatin vieressä ja kukkapenkissä. Viihtyy myös tosi laihassa hoitamattomassa maassa. Taatusti kasvaa uudestaan, jos juuret jätetään maahan. Kasvimyrkkyjä en ole halunnut kokeilla.

      Minusta on näppärintä poistaa tätä myrkyllistä kasvia pihasta varhain keväällä, ensimmäisten lehtien ilmaannuttua. Täytyy taas pian mennä kaivelemaan, oli muutakin puuhattavaa keväällä... Jos luonnon moninaisuutta halutaan ylläpitää, rönsyleinikki ei ole ensimmäisenä uhanalaisten kasvien listalla!

      • annikki

        En minä uhanalaisuudesta puhunutkaan! Puhuin siitä että omalla pihallaan voi oppia näkemään kauneutta muussakin kuin yksilajisessa nurmikossa. Pienellä ok- tai rivitalopihalla voi tietysti olla hankalaa jättää kovin suurta alaa luonnontilaan, mutta niittykukkia ilmestyy milteipä heti.

        Ehkä on luonnekysymyskin, toiset tykkäävät että kaikki on aina tiptop järjestyksessä ja hallittua, leikkaavat jopa koivutkin, ja lapset kasvatetaan kurissa ja nuhteessa.

        Toiset taas viihtyvät kun luonto saa vapaasti toteuttaa itseään, tai ehkä sitä vähän voi ohjailla. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen, varsinkin nyt kun on tullut ikää ja olen oppinut että ei se elämä ole sen paremmin hallinnassa vaikka yrittäisi nurmikot leikellä kynsisaksilla:)

        Tiedän kyllä kokemuksesta, että jotkut tulkitsevat ihmisen kunnollisuutta sen perusteella miten tarkasti nurmikko on jyystetty, sen olen täällä maalla asuessani saanut kokea. Mutta yritän elää niin etten anna sen häiritä itseäni. Enkä toisaalta käy arvotelemaan toisten pihoja, korkeintaan kehaisen jonkun istutuksen tai asetelman kauneutta.


      • Tähtääjä
        annikki kirjoitti:

        En minä uhanalaisuudesta puhunutkaan! Puhuin siitä että omalla pihallaan voi oppia näkemään kauneutta muussakin kuin yksilajisessa nurmikossa. Pienellä ok- tai rivitalopihalla voi tietysti olla hankalaa jättää kovin suurta alaa luonnontilaan, mutta niittykukkia ilmestyy milteipä heti.

        Ehkä on luonnekysymyskin, toiset tykkäävät että kaikki on aina tiptop järjestyksessä ja hallittua, leikkaavat jopa koivutkin, ja lapset kasvatetaan kurissa ja nuhteessa.

        Toiset taas viihtyvät kun luonto saa vapaasti toteuttaa itseään, tai ehkä sitä vähän voi ohjailla. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen, varsinkin nyt kun on tullut ikää ja olen oppinut että ei se elämä ole sen paremmin hallinnassa vaikka yrittäisi nurmikot leikellä kynsisaksilla:)

        Tiedän kyllä kokemuksesta, että jotkut tulkitsevat ihmisen kunnollisuutta sen perusteella miten tarkasti nurmikko on jyystetty, sen olen täällä maalla asuessani saanut kokea. Mutta yritän elää niin etten anna sen häiritä itseäni. Enkä toisaalta käy arvotelemaan toisten pihoja, korkeintaan kehaisen jonkun istutuksen tai asetelman kauneutta.

        Annikki puhuu asiaa, mutta tämä ei pakosta ole 'otollinen maaperä' tuolle keskustelulle.
        "Ei se elämä ole sen paremmin hallinnassa vaikka yrittäisi nurmikot leikellä kynsisaksilla." :) Niinpä.

        Jos te tarkoitatte villiniittyleinikkiä, jossa on pienehköt keltaiset kukat (sukua rentukalle), niin kyllähän on vihovviimmeinen rikkakasvi. Eihän siitä (ainakaan meidän) nurmikolla sinänsä haittaa ole tai pikkuisia se voi toki jopa kampata molemmista päistä juurtuneilla rönsyillään, mutta kukkapenkkeihin ja ryytimaahan sen ei tarvitsisi levitä. Minkään muunkaan kasvin en toivoisi yksin täyttävän koko maailmaa. ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe