Synnytyksen hinta ilman kelakorvauksia??? Apua.

vastatkaapliis

Hei, tartteisin apua!

Asun tällähetkellä ulkomailla eikä minulle enää ole Suomen kelakorttia, eli en saa kelakorvauksia.

Olen ajatellut tulevani Suomeen synnyttämään, mutta mistä saisin tietoa kuinka paljon synnytys minulle maksaisi? Onko hirveän kallista ilman korvauksia? Mitenkäs vakuutus toimii, jos sen ottaisi?

Kiitti paljon avusta :)

nm. puupää

21

3098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j3333

      Minulla on australian sairasvakuutuskortti ja olen jotain lukenut aikasemmin että suomen ja australian välillä voisi käyttää jompaa kumpaa sairasvakuutuskorttia? (siis medicare tai kela)

    • eikorvaa

      Ei kela korvaa synnytyksestä johtuvia kuluja.

    • Muistelu

      Yksityisistä vakuutuksista en tiedä. Muistaakseni (en valitettavasti pääse varmistamaan) "synnytyspaketti" KYS:ssa oli n. 5000e, sis. max. 4 hoitopäivää ja peruspalvelut sekä äidille että lapselle (tarv. myös sektio). Jos sairaalassa olo venyy tai lapsi tarvitsee esim. tehohoitoa niin lasku kasvaa. Mutta tämä nyt oli tällainen muistelu, soita sen sairaalan potilastoimistoon mihin suunnittelet meneväsi.

      Edellinen vastaaja taitaa kuvitella että se reilut 30e/vrk on synnytysreissun sairaalahoidon hinta. Juuei. Se on vain murto-osa kustannuksista, se pieni marginaalisiivu joka jää sairasuvakuutuksen (Kelan) jälkeen asiakkaalle itselleen maksettavaksi.

      • s3333

        No mina sain semmosen viestin Kelalta nytten et...



        Suomella ja Australialla on voimassaoleva sairaanhoitosopimus, mutta se koskee vain välitöntä sairaanhoitoa eli äkillisesti tilapäisen oleskelun aikana sattunutta sairaanhoitoa vaativaa sairautta. Esim. hammassärky, tapaturma tms.

        Kun olet hakeutumassa Suomeen synnyttämään tulee sinun maksaa kaikki kulut itse, myös kuntaosuus, sillä sopimusta ei sovelleta henkilöihin, jotka hakeutuvat hoitoon toisen sopimuspuolen alueelle.

        Ennekuin voit tulla Suomeen synnyttämään tulee sinun myös sopia suomalaisen sairaalan kanssa asiasta etukäteen eli selvittää onko sairaala valmis ottamaan vastaan.

        Etta tuliskohan sitten hirveen kalliiksi synnyttaminen siella... pitaako muuttaa suunnitelmia.. :/


      • aeöghjkl
        s3333 kirjoitti:

        No mina sain semmosen viestin Kelalta nytten et...



        Suomella ja Australialla on voimassaoleva sairaanhoitosopimus, mutta se koskee vain välitöntä sairaanhoitoa eli äkillisesti tilapäisen oleskelun aikana sattunutta sairaanhoitoa vaativaa sairautta. Esim. hammassärky, tapaturma tms.

        Kun olet hakeutumassa Suomeen synnyttämään tulee sinun maksaa kaikki kulut itse, myös kuntaosuus, sillä sopimusta ei sovelleta henkilöihin, jotka hakeutuvat hoitoon toisen sopimuspuolen alueelle.

        Ennekuin voit tulla Suomeen synnyttämään tulee sinun myös sopia suomalaisen sairaalan kanssa asiasta etukäteen eli selvittää onko sairaala valmis ottamaan vastaan.

        Etta tuliskohan sitten hirveen kalliiksi synnyttaminen siella... pitaako muuttaa suunnitelmia.. :/

        No kyllä se tuhansissa euroissa liikkuu se lasku, eikä sadoissa. Mutta eikö nyt kannattaisi ottaa sairaaloihin yhteyttä ja selvittää se summa, ennen kuin luovuttaa? Kun ei se täällä pähkäilemällä taida selvitä, niin ota yhteyttä sinne, mistä tarkat summat selviävät. Tosin Uusi-Seelantihan on varmasti oikein hyvä paikka synnyttää myös. Joten kannattaahan sitä harkita vaihtoehtona, kun on ihan länsimainen maa ja toimiva terveydenhuolto sielläkin.


      • edellinen
        aeöghjkl kirjoitti:

        No kyllä se tuhansissa euroissa liikkuu se lasku, eikä sadoissa. Mutta eikö nyt kannattaisi ottaa sairaaloihin yhteyttä ja selvittää se summa, ennen kuin luovuttaa? Kun ei se täällä pähkäilemällä taida selvitä, niin ota yhteyttä sinne, mistä tarkat summat selviävät. Tosin Uusi-Seelantihan on varmasti oikein hyvä paikka synnyttää myös. Joten kannattaahan sitä harkita vaihtoehtona, kun on ihan länsimainen maa ja toimiva terveydenhuolto sielläkin.

        Ups, sotkin yhden toisen kirjoittajan kanssasi, kyseessä olikin siis Australia. :D No, samat jutut koskevat Australiaakin...


      • kallista on

        Ei mulla Kela korvannu mitään sairaalassaolo ajasta.. 550e tuli maksamaan yhteensä koko reissu.. Ei ihan riittänyt 4pv sairaalassaolo. Eli reilu 34e maksoi päivältä..


      • :P
        s3333 kirjoitti:

        No mina sain semmosen viestin Kelalta nytten et...



        Suomella ja Australialla on voimassaoleva sairaanhoitosopimus, mutta se koskee vain välitöntä sairaanhoitoa eli äkillisesti tilapäisen oleskelun aikana sattunutta sairaanhoitoa vaativaa sairautta. Esim. hammassärky, tapaturma tms.

        Kun olet hakeutumassa Suomeen synnyttämään tulee sinun maksaa kaikki kulut itse, myös kuntaosuus, sillä sopimusta ei sovelleta henkilöihin, jotka hakeutuvat hoitoon toisen sopimuspuolen alueelle.

        Ennekuin voit tulla Suomeen synnyttämään tulee sinun myös sopia suomalaisen sairaalan kanssa asiasta etukäteen eli selvittää onko sairaala valmis ottamaan vastaan.

        Etta tuliskohan sitten hirveen kalliiksi synnyttaminen siella... pitaako muuttaa suunnitelmia.. :/

        Tuohon vielä lisäisin, että pakkohan on Suomessa minkä tahansa sairaalan ottaa synnyttämään, jos vauva sattuu syntymään.. Ei ne kadulle pistä! Jos oma vauvani sattuisi syntymään Turussa kun ollaan isovanhemmilla, eivät he Turusta minua käännytä takaisin Tampereelle synnyttämään.


      • ,
        kallista on kirjoitti:

        Ei mulla Kela korvannu mitään sairaalassaolo ajasta.. 550e tuli maksamaan yhteensä koko reissu.. Ei ihan riittänyt 4pv sairaalassaolo. Eli reilu 34e maksoi päivältä..

        No ei ulkop. 34 euron vuorokausimaksulla selviä!! Ja halpaa on 34 e/vrk, siihen kun sisältyy kaikki!


      • ed
        , kirjoitti:

        No ei ulkop. 34 euron vuorokausimaksulla selviä!! Ja halpaa on 34 e/vrk, siihen kun sisältyy kaikki!

        Mitä tarkoitat tuolla ulkop.? Ulkopaikkakuntalainen? Itse ainakin synnytin tuolla hintaa muualla kuin omalla paikkakunnalla, koska sattui syntymään reissun aikana.. Ja minähän vastasin vain oman kokemuksen mukaan! En voi tietää miten tuo menee muuten kuin oman kohtaisen kokemuksen perusteella :P Ja kyse olikin siitä, että Kela ei korvannut, vastasin aloittajalle siihen mitä mulla maksoi ILMAN kela korvauksia..


      • äitix3.
        ed kirjoitti:

        Mitä tarkoitat tuolla ulkop.? Ulkopaikkakuntalainen? Itse ainakin synnytin tuolla hintaa muualla kuin omalla paikkakunnalla, koska sattui syntymään reissun aikana.. Ja minähän vastasin vain oman kokemuksen mukaan! En voi tietää miten tuo menee muuten kuin oman kohtaisen kokemuksen perusteella :P Ja kyse olikin siitä, että Kela ei korvannut, vastasin aloittajalle siihen mitä mulla maksoi ILMAN kela korvauksia..

        KELA ei korvaa synnytyksen vuorokausimaksuista yhtikäs mitään. Ei kellekään.

        Eiköhän ed.ole tarkoittanut että synnytyksestä ei tosiaankaan selviä 34 euron vuorokausimaksulla jos ei kuulu KELA-korvauksen piiriin, aloittaja kun ei kuulu. Sinä kuulut, on aivan eri asia synnyttää jollain toisella paikkakunnalla, olla ulkopaikkakuntalainen, kuin se että ei kuulu KELA:n piiriin laisinkaan.


        Tuo 34 euroahan on nimellinen summa vuorokausihoidosta, oikeat kustannukset ovat tuhansia euroja. Oli sitten kyseessä synnytys tai yleensäkin sairaalassaolo, vaikkapa sairauden takia.


      • ed
        äitix3. kirjoitti:

        KELA ei korvaa synnytyksen vuorokausimaksuista yhtikäs mitään. Ei kellekään.

        Eiköhän ed.ole tarkoittanut että synnytyksestä ei tosiaankaan selviä 34 euron vuorokausimaksulla jos ei kuulu KELA-korvauksen piiriin, aloittaja kun ei kuulu. Sinä kuulut, on aivan eri asia synnyttää jollain toisella paikkakunnalla, olla ulkopaikkakuntalainen, kuin se että ei kuulu KELA:n piiriin laisinkaan.


        Tuo 34 euroahan on nimellinen summa vuorokausihoidosta, oikeat kustannukset ovat tuhansia euroja. Oli sitten kyseessä synnytys tai yleensäkin sairaalassaolo, vaikkapa sairauden takia.

        Niinhän juuri sanoin, että kela ei korvannut enkä ole tietääkseni sanonut, että joillekin korvaa ja joillekin ei.. Olen sitten ehkä huonosti muotoillut lauseeni :)

        Ja kuten sanoin, en tiedä miten nuo menee ja vastasin vain oman kokemuksen perusteella.. Sanoin yhä että tuon maksoi ilman korvauksia.. Ja kiitos kun selvensit, että siihen vaikuttaa se, että kuuluu kela-korvauksen piiriin.. Tuota en tosiaan aiemmin tiennyt :)


    • veronmaksajaa hirvit

      kymmeniä tuhansia, punnerrat nyt vaan siellä jossain

    • just....

      Eihän ap missään vaiheessa ole sanonut olevansa australiassa vaan tuo toinen kirjoittaja puhuu australiasta..

    • minä vaan

      Muistaakseni luin jostain vauva lehdestä että synntys maksaa 3000€. Sektio oli vielä kalliimpi.

    • jepajee121

      Siis missä ihmeen yksityisessä sairaalassa oletta käyny synnyttään jos laskut on ollut useita tonneja? Itse olin sairaalassa 5 päivää ja hintaa reissulle tuli viisi kertaa n. 30e eli n. 150 e. Muusta en ole maksanut.

      • sairaalassa töissä

        Se maksamasi 150 euron hintahan ei todellakaan ole synnytyksen oikea hinta kunnallisessa sairaalassa, vaan Suomen sairaanhoitojärjestelmän piiriin kuuluvan voimakkaasti subventoitu hinta kunnallisessa sairaalassa. Normaalisynnytyksen oikea hinta on ymmärtääkseni luokkaa 3000 euroa, kuten yllä mainittu. Jos joutuisi esim. hätäsektioon, nousee hinta heti roimasti, puhumattakaan esim. siitä jos vauva joutuu tehohoitoon. Jos ei kuulu Suomen sairaanhoitojärjestelmän piiriin (kuten esim ap. kirjoittaja) sairaala perii kylläkin todelliset kustannukset, vaikkakaan ketään ei siis ovelta käännytetä. Jos todellisia kustannuksia ei esim. turistilta saada perittyä (koska varallisuutta ei ole), jää ne suomalaisten veronmaksajien kustannettaviksi.


    • 38vko

      Hei haloo, siis mehän maksetaan veroja siksi, että me kaikki (tulotasosta huolimatta) pystytään käyttämään terveydenhuollon/sairaalan palveluja suht edullisesti. Tietysti sairaalassa olosta tulee hoitopäivämaksu joka tietysti määräytyy sen mukaan kuinka monta päivää osastolla viettää.. Ja eikös jokin 300euron lasku muutaman päivän hoidosta oo ihan normi hinta, eli ei todellakaan kallista kun vertaa mitä synnytys oikeasti maksaa (itse en tiedä kun la vielä edessä kahden viikon päässä ja ensisynnyttäjä). Mutta itse synnytys joka siis aiheuttaa nää tuhansien eurojen arvoiset kulut ei jää itselle suoraan maksettavaksi vaan se on meidän kaikkien veronmaksajien maksettavana.. Esimerkiksi tekonivelleikatut; uusi lonkka ja se leikkaus pyörii 10 000 euron tienoilla, mutta todellisuudessa ko.potilaat maksaa vain ja ainoastaan hoidosta muutamien satasten laskut.. On onni asua suomessa ja mielelläni maksan myös veroja! Go Kela!

      • edellinen

        Ja eikös alkuperäinen kirjoittaja tosiaan tarkoittanut, mitä ulkomailla synnyttäminen tulee maksamaan (eli tarkoitti just tätä synnytyksen maksua/ "isoa laskua") kun hän ei enää ole oikeutettu Kela korvaukseen..?


    • 10+5

      Kukaan teistä ei ole ottanut huomioon että lentää ei sitten saa lähempänä synnytystä. Eli ap:n pitäisi majoittautua Suomeen hyvissä ajoin ennen. Miksei voi Australiassa synnyttää? Nimittäin jos sinne asti on muutenkin muuttanut ja aikoo elää? Valistakaa nyt tyhmää kun en ymmärrä miksi ulkomailla ei voisi synnyttää lasta ihan yhtä turvallisesti kuin koti-Suomessakin?

    • SuomessaOnHyväAsua

      2000-5000€ kustantaa Suomessa synnyttäminen, jos synnyttäjän kotikunta on Suomessa, selviää hän muutaman sadan euron laskulla. Jos lapsi joutuu tehohoitoon, kustannukset liikkuvat 1000-2000€ per päivä. Näistä ei Suomessa asuvan suomalaisen tarvitse murehtia, kun laskut liikkuvat muutamissa satasissa. Isän kotikunnalla ei siis ole väliä, ainoastaan synnyttävän äidin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe