Maidon siedätys kotona

"kaikkikiellettyä"

Hei, olen moniallerginen/atoopikko aikuinen. Kiellettyjen aineiden listalta löytyy varmaankin kaikki yleisallergeeneiksi luokiteltava ja vielä vähän päälle, joudun varomaan mm. myös E-koodeja (410-418). Eläinallergia on myös ja koivu. Koivun hypohoidoissa olen käynyt reilu 3 v. ja tuntuu, että siitä on ollut apua. Joskus kysyin allergialääkäriltä, että voisinko siedättää itse itseni maidolle. Hän sanoi, että kun koivun siedätys on hyvässä vauhdissa tai loppunut niin voisi maidon yrittää kotikonstein itse siedättää. En vain tiedä miten. Millaisia määriä kerralla ja kuinka usein ja kauan sillä kyseisellä annoksella mennään? Onko jokin tietty maitotuote parempi kuin joku toinen siedätyksessä käytettäväksi (esim. jugurtti tai viili, piimä tai maito)? Kuinka usein annosnosto tapahtuu?
Olen ollut allerginen pienestä pitäen, allergiat ovat aikuisiällä lisääntyneet ja jopa pahentuneet. Onko toiveita, että saisin niitä vielä lievenemään esim. tuolla siedätyksellä? Olen välillä syönyt kiellettyjä ruokia, esim. suklaata (missä maito ja soija kielletyt ja itseasiassa itse suklaakin isoissa määrin), oireina tulee ekseemaläiskät/ihottumat ja suolioireet, joskus pienestä määrästä ei tule oireita ollenkaan.
Kiitokset paljon kiitoksia avustasi ja mukavaa kevään odotusta.

5

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maidon kotisiedätys onnistuu keskimäärin joka toisella aikuisella. Ohjeet ja opastus on syytä käydä hakemassa keskussairaalan allergiapoliklinikalta, joka myös valvoo siedätyksen onnistumista.
      E410-418 ovat erilaisia "kumeja", joita käytetään mm ruokien sakeuttamiseen. Allergioita on maailmassa julkaistu yksittäistapauksina, ja niitä on tavattu lähinnä vain elintarviketyöläisillä, jotka ovat altistuneet pölymäisille "kumeille" ja herkistyneet hengitysteiden kautta. Sellaisissa tapauksissa ruuassakin saatu "kumi" voi aiheuttaa oireita. Ruokia on syytä välttää vain siinä mitassa kuin niistä aiheutuu oireita. Täydellinen välttö saattaa pahentaa allergian hengenvaaralliseksi. Siispä asiantuntijan pakeille.

      • "kaikkikiellettyä"

        Hei.
        Eikö ole olemassa jotain "yleispätevää" kaavaa jolla voisi maidon siedätystä kokeilla? Allergiapoliklinikat eivät ota vastaanotolleen aikuisia maidon siedätyksen takia (vain lapset pääsevät) ja yksityiselle meno on kovin tyyristä. Noista "kumeista", tuo E410 on allergiatesteissäkin minulla näkynyt, joten taidan olla niitä harvoja joilla se on, enkä ole elintarviketyöläinen.
        Voiko kahta ruoka-ainetta siedättää samaan aikaan? Tahtoisin tuon maidon ja myös soijan saada sopivaksi.
        Kerroit ruokien turhasta välttelystä olevan haittaa, mutta on siitä, että syö kiellettyjä aineita joista tulee oireita niin haittaa? Pahentaako tälläinen syöminen allergiaa?


      • "kaikkikiellettyä" kirjoitti:

        Hei.
        Eikö ole olemassa jotain "yleispätevää" kaavaa jolla voisi maidon siedätystä kokeilla? Allergiapoliklinikat eivät ota vastaanotolleen aikuisia maidon siedätyksen takia (vain lapset pääsevät) ja yksityiselle meno on kovin tyyristä. Noista "kumeista", tuo E410 on allergiatesteissäkin minulla näkynyt, joten taidan olla niitä harvoja joilla se on, enkä ole elintarviketyöläinen.
        Voiko kahta ruoka-ainetta siedättää samaan aikaan? Tahtoisin tuon maidon ja myös soijan saada sopivaksi.
        Kerroit ruokien turhasta välttelystä olevan haittaa, mutta on siitä, että syö kiellettyjä aineita joista tulee oireita niin haittaa? Pahentaako tälläinen syöminen allergiaa?

        Yleisohjetta maitosiedätykseen ei ole. Ensin herkkyyden aste täytyy määrittää altistuskokeilla. Sen perusteella määräytyy, aloitetaanko siedätys ns. kielenalussiedätyksenä vai suoraan nieltävänä altistuksena. Myös annoskoot ja nostovälit määräytyvät herkkyyden mukaan. Keskussairaalat saavat tarvittaessa ohjeet HYKS:n Iho- ja allergiasairaalasta.
        Allergeeneja pitäisi nauttia sietokyvyn mukaan. Jollei 1 millilitrasta maitoa, piimää tai jugurttia tule oireita, sekin auttaa allergiaa pysymään aisoissa ja lisäämään sietokykyä.


      • "kaikkikiellettyä"
        matti.hannuksela kirjoitti:

        Yleisohjetta maitosiedätykseen ei ole. Ensin herkkyyden aste täytyy määrittää altistuskokeilla. Sen perusteella määräytyy, aloitetaanko siedätys ns. kielenalussiedätyksenä vai suoraan nieltävänä altistuksena. Myös annoskoot ja nostovälit määräytyvät herkkyyden mukaan. Keskussairaalat saavat tarvittaessa ohjeet HYKS:n Iho- ja allergiasairaalasta.
        Allergeeneja pitäisi nauttia sietokyvyn mukaan. Jollei 1 millilitrasta maitoa, piimää tai jugurttia tule oireita, sekin auttaa allergiaa pysymään aisoissa ja lisäämään sietokykyä.

        Olen tiedustellut asiaa Iho- ja allergiasairaalasta, kun olen siellä siedätysasioissa (koivu) asioinut. Ja vastaus on ettei sieltä saa apuja kuin pikkulapset maidon siedätyksen kanssa.
        Olen maidolle "reilusti" allerginen, en muista reaktioiden suuruutta tms. mutta en ole saanut hengenvaarallisia oireita kuin pähkinästä (enkä pähkinästäkään shokkia), joten maito pitäisi olla turvallinen itsesiedätettäväkseni.
        Jos aloitan siedätyksen itsekseni, niin menenkö kovin paljon pieleen, jos alotan vaikka 1/2 teelusikallisella jugurttia/viiliä viikossa ja nostan annosta noin parin kuukauden jälkeen 1 teelusikkaan ja sitten nosto vaikka 3 kk kohdalla ruokalusikkaan jne. ?
        Avusta kiitollinen.


      • "kaikkikiellettyä" kirjoitti:

        Olen tiedustellut asiaa Iho- ja allergiasairaalasta, kun olen siellä siedätysasioissa (koivu) asioinut. Ja vastaus on ettei sieltä saa apuja kuin pikkulapset maidon siedätyksen kanssa.
        Olen maidolle "reilusti" allerginen, en muista reaktioiden suuruutta tms. mutta en ole saanut hengenvaarallisia oireita kuin pähkinästä (enkä pähkinästäkään shokkia), joten maito pitäisi olla turvallinen itsesiedätettäväkseni.
        Jos aloitan siedätyksen itsekseni, niin menenkö kovin paljon pieleen, jos alotan vaikka 1/2 teelusikallisella jugurttia/viiliä viikossa ja nostan annosta noin parin kuukauden jälkeen 1 teelusikkaan ja sitten nosto vaikka 3 kk kohdalla ruokalusikkaan jne. ?
        Avusta kiitollinen.

        Allergiasairaala on itse asiassa toistaiseksi ainoa paikka, missä maitosiedätyksiä on aikuisillekin tehty. Maitosiedätys alkaa valvotusti ja jatkuu sitten kotona. Turhia riskejä ei pidä ottaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe