Hei, olen moniallerginen/atoopikko aikuinen. Kiellettyjen aineiden listalta löytyy varmaankin kaikki yleisallergeeneiksi luokiteltava ja vielä vähän päälle, joudun varomaan mm. myös E-koodeja (410-418). Eläinallergia on myös ja koivu. Koivun hypohoidoissa olen käynyt reilu 3 v. ja tuntuu, että siitä on ollut apua. Joskus kysyin allergialääkäriltä, että voisinko siedättää itse itseni maidolle. Hän sanoi, että kun koivun siedätys on hyvässä vauhdissa tai loppunut niin voisi maidon yrittää kotikonstein itse siedättää. En vain tiedä miten. Millaisia määriä kerralla ja kuinka usein ja kauan sillä kyseisellä annoksella mennään? Onko jokin tietty maitotuote parempi kuin joku toinen siedätyksessä käytettäväksi (esim. jugurtti tai viili, piimä tai maito)? Kuinka usein annosnosto tapahtuu?
Olen ollut allerginen pienestä pitäen, allergiat ovat aikuisiällä lisääntyneet ja jopa pahentuneet. Onko toiveita, että saisin niitä vielä lievenemään esim. tuolla siedätyksellä? Olen välillä syönyt kiellettyjä ruokia, esim. suklaata (missä maito ja soija kielletyt ja itseasiassa itse suklaakin isoissa määrin), oireina tulee ekseemaläiskät/ihottumat ja suolioireet, joskus pienestä määrästä ei tule oireita ollenkaan.
Kiitokset paljon kiitoksia avustasi ja mukavaa kevään odotusta.
Maidon siedätys kotona
5
272
Vastaukset
Maidon kotisiedätys onnistuu keskimäärin joka toisella aikuisella. Ohjeet ja opastus on syytä käydä hakemassa keskussairaalan allergiapoliklinikalta, joka myös valvoo siedätyksen onnistumista.
E410-418 ovat erilaisia "kumeja", joita käytetään mm ruokien sakeuttamiseen. Allergioita on maailmassa julkaistu yksittäistapauksina, ja niitä on tavattu lähinnä vain elintarviketyöläisillä, jotka ovat altistuneet pölymäisille "kumeille" ja herkistyneet hengitysteiden kautta. Sellaisissa tapauksissa ruuassakin saatu "kumi" voi aiheuttaa oireita. Ruokia on syytä välttää vain siinä mitassa kuin niistä aiheutuu oireita. Täydellinen välttö saattaa pahentaa allergian hengenvaaralliseksi. Siispä asiantuntijan pakeille.- "kaikkikiellettyä"
Hei.
Eikö ole olemassa jotain "yleispätevää" kaavaa jolla voisi maidon siedätystä kokeilla? Allergiapoliklinikat eivät ota vastaanotolleen aikuisia maidon siedätyksen takia (vain lapset pääsevät) ja yksityiselle meno on kovin tyyristä. Noista "kumeista", tuo E410 on allergiatesteissäkin minulla näkynyt, joten taidan olla niitä harvoja joilla se on, enkä ole elintarviketyöläinen.
Voiko kahta ruoka-ainetta siedättää samaan aikaan? Tahtoisin tuon maidon ja myös soijan saada sopivaksi.
Kerroit ruokien turhasta välttelystä olevan haittaa, mutta on siitä, että syö kiellettyjä aineita joista tulee oireita niin haittaa? Pahentaako tälläinen syöminen allergiaa? "kaikkikiellettyä" kirjoitti:
Hei.
Eikö ole olemassa jotain "yleispätevää" kaavaa jolla voisi maidon siedätystä kokeilla? Allergiapoliklinikat eivät ota vastaanotolleen aikuisia maidon siedätyksen takia (vain lapset pääsevät) ja yksityiselle meno on kovin tyyristä. Noista "kumeista", tuo E410 on allergiatesteissäkin minulla näkynyt, joten taidan olla niitä harvoja joilla se on, enkä ole elintarviketyöläinen.
Voiko kahta ruoka-ainetta siedättää samaan aikaan? Tahtoisin tuon maidon ja myös soijan saada sopivaksi.
Kerroit ruokien turhasta välttelystä olevan haittaa, mutta on siitä, että syö kiellettyjä aineita joista tulee oireita niin haittaa? Pahentaako tälläinen syöminen allergiaa?Yleisohjetta maitosiedätykseen ei ole. Ensin herkkyyden aste täytyy määrittää altistuskokeilla. Sen perusteella määräytyy, aloitetaanko siedätys ns. kielenalussiedätyksenä vai suoraan nieltävänä altistuksena. Myös annoskoot ja nostovälit määräytyvät herkkyyden mukaan. Keskussairaalat saavat tarvittaessa ohjeet HYKS:n Iho- ja allergiasairaalasta.
Allergeeneja pitäisi nauttia sietokyvyn mukaan. Jollei 1 millilitrasta maitoa, piimää tai jugurttia tule oireita, sekin auttaa allergiaa pysymään aisoissa ja lisäämään sietokykyä.- "kaikkikiellettyä"
matti.hannuksela kirjoitti:
Yleisohjetta maitosiedätykseen ei ole. Ensin herkkyyden aste täytyy määrittää altistuskokeilla. Sen perusteella määräytyy, aloitetaanko siedätys ns. kielenalussiedätyksenä vai suoraan nieltävänä altistuksena. Myös annoskoot ja nostovälit määräytyvät herkkyyden mukaan. Keskussairaalat saavat tarvittaessa ohjeet HYKS:n Iho- ja allergiasairaalasta.
Allergeeneja pitäisi nauttia sietokyvyn mukaan. Jollei 1 millilitrasta maitoa, piimää tai jugurttia tule oireita, sekin auttaa allergiaa pysymään aisoissa ja lisäämään sietokykyä.Olen tiedustellut asiaa Iho- ja allergiasairaalasta, kun olen siellä siedätysasioissa (koivu) asioinut. Ja vastaus on ettei sieltä saa apuja kuin pikkulapset maidon siedätyksen kanssa.
Olen maidolle "reilusti" allerginen, en muista reaktioiden suuruutta tms. mutta en ole saanut hengenvaarallisia oireita kuin pähkinästä (enkä pähkinästäkään shokkia), joten maito pitäisi olla turvallinen itsesiedätettäväkseni.
Jos aloitan siedätyksen itsekseni, niin menenkö kovin paljon pieleen, jos alotan vaikka 1/2 teelusikallisella jugurttia/viiliä viikossa ja nostan annosta noin parin kuukauden jälkeen 1 teelusikkaan ja sitten nosto vaikka 3 kk kohdalla ruokalusikkaan jne. ?
Avusta kiitollinen. "kaikkikiellettyä" kirjoitti:
Olen tiedustellut asiaa Iho- ja allergiasairaalasta, kun olen siellä siedätysasioissa (koivu) asioinut. Ja vastaus on ettei sieltä saa apuja kuin pikkulapset maidon siedätyksen kanssa.
Olen maidolle "reilusti" allerginen, en muista reaktioiden suuruutta tms. mutta en ole saanut hengenvaarallisia oireita kuin pähkinästä (enkä pähkinästäkään shokkia), joten maito pitäisi olla turvallinen itsesiedätettäväkseni.
Jos aloitan siedätyksen itsekseni, niin menenkö kovin paljon pieleen, jos alotan vaikka 1/2 teelusikallisella jugurttia/viiliä viikossa ja nostan annosta noin parin kuukauden jälkeen 1 teelusikkaan ja sitten nosto vaikka 3 kk kohdalla ruokalusikkaan jne. ?
Avusta kiitollinen.Allergiasairaala on itse asiassa toistaiseksi ainoa paikka, missä maitosiedätyksiä on aikuisillekin tehty. Maitosiedätys alkaa valvotusti ja jatkuu sitten kotona. Turhia riskejä ei pidä ottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?4235528Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.1891908Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3651858- 1201074
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl51014- 27928
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h60815- 72791
Oishan se coolia
Kun sais maistaa sun huulia 😘 Mukavaa päivää Hei, just sulle miehelle, josta haaveilen ❤️55723- 37704