Kumikemikaaliallergia

Hannu1425

Olen sairastunut tiuraamikumikemikaaleille,ja ongelmani on se että ihottumaa/ekseemaa on lähes jatkuvasti.
Olen yhä töissä ja minulla on uudet käsineet joissa ei ole allergisoivia aineita. Kaikesta suojauksesta ja muusta hoidosta huolimatta ihottuma uusii,ja uusii jatkuvasti. Mikä neuvoksi,vai mistä voi tietää onko tuo tauti jo kroonistunut?
Diagnoosi ainakin viivästyi ja kärsin tästä ainakin jo kolmatta vuotta.

3

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kumikemikaaliallergia kuuluu niihin allergoihin, joiden aiheuttama ihottuma usein kroonistuu 3-6 kk:ssa. Sen jälkeen ihottuma pysyy aktiivisena, vaikka allergeeneja välttäisi täydellisesti. Ihottumasta pääsee usein kokonaan eroon 1-2 vuoden pituisella hoidolla. Hoito suunnitellaan yhdessä ihotautilääkärin kanssa.

    • Hannu1425

      Kiitos vastauksestasi.
      Olin TTL.ssä jatkotutkimuksissa ja sieltä sain jonkinlaiset hoito-ohjeet.
      Vakuutusyhtiön kanssahan tämä "taistelu" ilmeisesti jatkuu,vaikkakin he jo suostuivat hyväksymään kumiallergian ammattitaudiksi(aluksi perustelematon päätös) "teillä on myös todettu kumiallergia joka ei ole korvattava sairaus"
      En millään haluaisi luopua työstäni. Ilmeisesti vain on vaikea välttyä kumikemikaaleilta myös vapaa aikana? No,kontrollikäynti muutaman kuukauden päästä TTL.ssä ja näkevät sitten siellä että vaikka kuinka hoidan ja suojaan käsiäni,niin samat kohdat oirivat kuitenkin. Turhauttaa vain tälläinen,mutta en voi antaa periksikään,jos tästä voisi päästä eroon hyvällä hoidolla niin olisiko tähän mitään vahvempaa konstia kun jatkuva Dermovat rasvaus? Suurin osahan ihostani on kuitenkin parantunut,mutta ranteet ja kämmenselät elävät omaa elämäänsä oireillen. Välillä parempina,mutta ei koskaan terveenä.
      Lopuksi kysyisin Sinulta suoraan että onko järkeä valittaa haittaluokka päätöksestä HL2 kun oman ja hoiavan lääkärin käsityksen mukaan ihottumaa on jatkuvasti,ja se vaatii jatkuvaa hoitoa.
      Oman käsitykseni mukaan kaikki määreet täyttyvat haittaluokituksessa kohdassa jossa arvioidaan HL3-5
      Siis kannattaako näistä valittaa vai ei?

      • Dermovat on käypä lääke kroonisiin käsi-ihottumiin. Joskus tarvitaan sisäisiäkin hoitoja. Sellaisina käytetään esimerkiksi melko pieniannoksista tetrasykliiniryhmän antibioottia tai atsatiopriinia.
        Jos haittaluokka vaikuttaa matalalta, siitä voi valittaa lautakuntaan. Ohjeet löytyvät vakuutusyhtiön päätöksestä. Lautakunnan käsittely on potilaalle ilmaista. Ohjeita ja apua saa tarvittaessa myös potilasasiamiehiltä, joita on jokaisessa terveydenhuollon yksikössä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      70
      1362
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1090
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      957
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      712
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      369
      703
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe