Hei,
minulla on lapsena todettu vasemman silmän piilokarsastus. Mitään suurempia ongelmia karsastuksesta ei ole aiemmin ollut, kunnes nyt yliopistossa opiskellessani. En ole koskaan ollut mikään lukuihminen, mutta nyt yliopisto-opinnot ovat tuoneet mukanaan tuhansia sivuja lukemista ja kymmeniä tunteja tekstinkäsittelyä, mikä alkoi jo ensimmäisenä vuotena aiheuttaa kovia pää- ja silmäsärkyjä ja sitä myöten vastenmielisyyttä tenttiinlukuun ja esseiden kirjottamiseen. En ihan heti ymmärtänyt oireiden johtuvan karsastavasta silmästäni, mutta asiaan perehdyttyäni olen ymmärtänyt, että oireeni johtuvat nimenomaan silmistäni, sillä ne ovat joutuneet moninkertaistuneen lukumäärän takia toimintansa äärirajoille.
Pystyn lukemaan yhteensä aivan maksimissaan n. 4 tuntia päivässä taukojen kanssa ennen kuin silmiäni alkaa särkeä, päätä kiristää, silmiini tulee elohiiri ja muutenkin fyysinen olo heikkenee (lievää pahoinvointia, huimausta). Yleensä pienet päiväunet auttaa, mutta illalla, vaikken enää lukisikaan oireet palaavat. Jos en ota unia, niin saan kärsiä oireista aina nukkumaanmenoon asti.
Karsastuksen avuksi on olemassa leikkaus, mutta ymmärtääkseni aivoja pitää ensin totutella uuteen kuvaan ennen kuin leikkauksen voin tehdä. Näin varmistetaan, että aivot sietävät tulevat näkömuutokset. Prosessi voi kuulemma olla kuitenkin todella pitkäkestoinen. Minulla ei ole enää paljoa opintoja jäljellä, joten toivoisin saavani jotain helpostusta tilanteeseeni nopeammin.
Kysyisinkin nyt, että onko kellään piilokarsastuksesta kärsivällä antaa jotain vinkkiä tai voisiko joku kertoa omista kokemuksistaan, joista voisin hyötyä? Miten olette selvinneet silmäsäryistä? Entä luku-urakoista?
Olen kuullut joistain prismalaseista, onko niistä hyötyä?
Piilokarsastus ja silmäsärky, mikä avuksi?
Kipusilmä
2
705
Vastaukset
- tulevalääkäriii
Kannattaa mennä ihan silmälääkärin vastaanotolle..
- rillit
Silmälasit vain käyttöön, niin eiköhän se sillä selviä. En usko, että sinun tapauksessa tarvitsisi karsastusleikkausta tehdä. Itselläni on myös piilokarsastusta, joka alkoi aiheuttaa ongelmia opiskeluaikana. Kävin tarkastuksessa ja sain ensimmäiset lasit, joissa prismakorjaus. Aluksi oli hankalaa niiden kanssa, ehkä jonku viikon verran, mutta sitten alkoi helpottamaan. Nyt ei ole enää ollut mitään ongelmia sen jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236945Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733