Milloin olette siirtäneet/olette ajatelleet siirtää vauvan omaan huoneeseen nukkumaan? Mitä hyötyjä/haittoja on ollut? Olen miettinty tytön siirtämistä omaan huoneeseen nukkumaan, koska tuntuu että hän häiriintyy kun tulen itse nukkumaan ja kun vaihtelen asentoa sängyssä. Toisaalta tyttö herää vielä silloin tällöin yöllä, välillä vain kiekkaa sängyssä ja välillä rupeaa juttelemaan, jollon olen antanut tutin ja on nukahtanut uudestaan helposti. Kun vauva on omassa huoneessa en jaksaisi yöllä toisaalta lähteä sängystä mihinkään..
Haittoja ja hyötyjä siis on, mutta ehkä sitten en ole valmis vielä laittamaan omaan huoneeseen kun kerta näin epäröin.. Mutta olisi kiva kuulla kokemuksia! Tyttö on nyt 6kk.
Yksi asia mitä olen vielä miettinyt on että kuinka te heräätte kun lapsi nukkuu eri huoneessa kun hän herää? Meillä ei tyttö itke kun herää, joskus vähän juttelee. Tämäkin on siis yksi murheeni että heräänkö kun tyttö herää?!
Koska vauva omaan huoneeseen?
11
3100
Vastaukset
- llarppa
Meilla kokeiltu useaan otteeseen omaan (tai no veljen kanssa samaan) huoneeseen siirtymista ja aina palattu viimeistaan parin yon jalkeen takaisin. Mies kyllastynyt jo tahan sankyjen raahailuun. Ongelmana juurikin nuo oiset heraamiset joita on viela useita ja en jaksa rampata huoneiden valia koko yota. Pojat 1v1kk ja 2v4kk ja molemmat siis edelleen meidan huoneessa nukkuvat. Kunhan tuo nuorempi alkaisi nukkua jotakuinkin heraamatta yonsa niin sitten siirretaan, sita odotellessa.. Tuohon, etta miten kuulen heraamiset toisesta huoneesta, itkuhalyttimen valityksella.
- !!!
Meillä poikanen siirtyi omaan huoneeseen vko sitten. Ikää 9kk. Ajattelin alkuunsa, että sitten ku nukkuu yöt läpeensä. No mut se tapahtui jo vajaan kolmen kk:n iässä ja siitä asti nukkunu ihan täysillä yönsä, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta! Sitten meinasin, että viimestään, ku oppii laittamaan tutin itse suuhunsa... No mut samaan huoneeseen hää sit kuitenki jäi!
Mut nyt sit on tosiaan omassa huoneessa ollut ja hyvin on mennyt. *koputan puuta* Ja samallalailla vähän alkaa juttelee herätessään toi poikanen... Ja mulla yleens korvatulpat! Mut kyl sit poikanen kiekasee kovemmin, ku alkaa tympäseen :) Siihen sit herään viimeistään ja hihkasen, et juujuu!
Ja kyl vaan poikanen nukkuu yönsä paremmin! Ja minä nukun yöni paremmin ja mies nukkuu yönsä... No en tiiä paremmin, mut nukkuu! Ainahan toi mies on nukkunu ihan täysil... - ed
siirrettiin 6kk iässä omaaan huoneeseen(vastapäätä miedän makkaria, tosi lähellä.) lähinnä siksi siirrettiin, että heräili miehen kuorsaukseen. no, aluksi nukkui hyvin. sitte alkas nukkumaan huonommin, vaihtelevasti menny. hampaitten ja sairastelun takia herää pahimmillaan tunnin välein öisin, ja on se tosi raskasta aina nousta toiseen kämppään. tekee sitä, että alkaa huutaa,tarkistelee ollaanko paikalla, ja riittää kun käy tutin laittamas suuhun/ peiton päälle. osaa kyllä ittekki ottaa tutin suuhun,mutta yöllä nököjään mun pakko käydä se laittamas! en tiä millä tästä pääsis eroon..
eli, en nyt tiä auttoiko tämä siirto omaan huoneeseen millää lailla. haluttiin vaan opettaa jo pienenä omaan kämpään. meillä pidetään vaan osittain toinen ovi kiinni yöllä, eli kuulen kyllä vähä liianki hyvin ku herää:D temperamenttia ku on.. - haahyyyyy
Meillä vauva 8kk nukkuu edelleen perhepedissä ja syökin öisin, eikä olla muuttamassa tilannetta nyt kun se meillä toimii. Kaverin perheessä (vauva 7kk) äiti siirryi väliaikaisesti toiseen huoneeseen nukkumaan perhepedistä jotta vauva ei joudu nukkumaan yksin, mutta heräilee paljon vähemmän kuin heräili äidin vieressä (käy edelleen yöllä imettämässä, vauva siis nukkuu isän kanssa). Toisella kaverilla vauva siirrettiin noin tuossa iässä omaan huoneeseen ja vieroitettiin samalla tutista, kun se aina putosi ja sitä piti itkien etsiä. On nukkunut muutaman yön keskeytyksettä, mutta yleensä tarvitsee parit rauhoittelut yön aikana - silti oma huone heillä ehdottomasti oikea ratkaisu, koska äiti heräili koko ajan vauvan liikehdintään.
Jos nyt ette ihan palatsissa asu ja jätätte vaikka ainakin aluksi ovet auki, niin etköhän kuule! Mutta toisaalta ei ne yöheräämiset läheskään aina siihen siirtoon lopu, niin että sit ehkä joudut juoksemaan toisessa huoneessa...
Itse ajattelisin ehkä niin, että jos nyt arveluttaa, niin turha hötkyillä. Ja jos jo huomenna tuntuu siltä että mitta on sittenkin täysi niin go for it! Jos päätät, että ei tänään, niin sen päätöksen ei tartte olla yhtään pysyvämpi kuin haluat. Toisaalta jos lapsi protestoisi voimakkaasti omaan huoneeseen siirtymistä, niin siinä tapauksessa itse odottaisin reilusti vuoden korville, mutta tämä siis vain ihmiseltä jonka nukkumisjärjetely on toimiva. Jos se on toimimaton, niin se on korjattava, tavalla tai toisella.- ykskakskolme
meidän lapsi siirtyi omaan huoneeseen parikuisena. Siellä imetin ja jatkoi uniaan. Nyt puolivuotiaana käyn max.kerran yössä laittamassa tutin suuhun. Matkaa huoneiden välillä on n.6 metriä ovelta ovella ja kyllä minä ainakin herään heti kun vauva ääntelee,oisko se äidinvaisto? Tämä on sopinut meille,jo kahden aiemmankin lapsen kanssa. Omasta päätöksestähän se on kiinni ja siitä miltä tuntuu! Minuakin on arveluttanut jokaisen kohdalla,mutta koko perhe on nukkunut paremmin kun järjestely on tämä!
- 2 lasta
Meillä molemmat lapset on nukkuneet omassa huoneessa alusta asti. Esikoinen oli vastasyntyneestä lähtien todella itkuinen (paljastui sitten suolioireiseksi allergiaksi). Näin aina toinen vanhempi sai nukkua sängyssä rauhassa, kun toinen kantoi/hyssytteli vauvaa.
Toinen laitettiin heti veljensä kanssa samaan huoneeseen. Käyn siellä imettämässä 2-3 kertaa yössä. (Tässä huoneessa on lasten sänkyjen lisäksi ylimääräinen sänky imettämistä ja torkkumista varten). Vauvan ääntelyyn herää todella herkästi (äidinvaisto?), vaikka vauva nukkuisi toisessa huoneessa. Isoveli ei ole häiriintynyt pienemän satunnaisista itkuista tai imetyksistä, vaan nukkuu kuin tukki.
Meidän makuuhuone on hölmön mallinen, joten sinne ei pinnasänkyä saa oman sängyn viereen, joten jokatapauksessa joudun nousemaan sängystä ylös imettääkseni. En tiedä onko sen suurempi vaiva kävellä paria metriä hakemaan lapsi imetettäväksi vai kävellä 6-7metriä imettämään naapurihuoneeseen. - lklk
mä laitoin 9kk iässä tytön omaan huoneeseen. meillä toimiva ratkaisu, heräs niin helposti mun ääniin ja mä hänen. käyn yhä öisin antamassa tutin, maitoa ja ruhoittelua, mut heräämiset väheni todella paljon. meillä itkuhälytin käytössä, koska nukun earit päässä, ni herään sit helpommin.
- dfjjdlsjdjgj
Meillä on lapset siirtyneet omaan huoneeseen 2-6 kk ikäisinä. Meillä on siitä hyvä huonejärjestys, että on ollut mahdollista nukkua silti lähellä vauvaa, kun makuuhuoneiden ovet ovat vastakkain ja välissä vain reilu metrin matka eteistä.
En ole huomannut muuta kuin etua siitä, että vauva on päässyt nukkumaan omaan huoneeseensa, koska hänen unensa on siitä parantunut. Itse nukun silti kevyesti, oli lapsi samassa huoneessa vaiko kauempana eli olen helposti herännyt antamaan esim. hukkunutta tuttia.
Siirto omaan huoneeseen on tehty siinä vaiheessa, kun yösyöttöä ei enää ole ollut. Lapsia on kolme. - Nasu
Meidän tyttö (nyt 3kk) on nukkunut omassa huoneessa alusta saakka. Eikä mitään ongelmaa, mainiosti nukahtaa itsekseen ja osaa olla. Herättyäänkin vain juttelee ja naureskelee ja odottaa että tulen. Jos ei kuulu niin päästää kutsuhuudon ja sitten taas hiljaa odottelee hetken aikaa.
Itkuhälytin on sängyn vieressä, eli kuulen muksun kyllä yhtä hyvin kuin jos olisi samassa huoneessa (meidän makkariin ei pinnasänkyä mahtuisikaan). Ja huoneiden ovet aivan vierekkäin, eli jos vaikka itkuhälytin sattuisikin menemään epäkuntoon niin viimeistään ensimmäiset itkut herättävät minut. Toimii hyvin, saadaan nukkua rauhassa ja olla huoneessa illasta ja päikkäreiden aikaan normaalisti eikä tarvitse varoa että vauva heräisi.
Kerran herää yöllä syömään, ei se minusta ole iso vaiva viereiseen huoneeseen kävellä, ja samalla kun joka tapauksessa käyn hakemassa juomista ja vessassa niin joutuisin nousemaan kuitenkin. - mama16012012
meillä on nukuttu alusta saakka omassa huoneessa. pojan huone on vastapäätän. 4askeleen päässä. opin siskoltani että on helpompaa kun vaavi on omassa huoneessa, jos sattuu olemaan hankalaa opettaa omaan huoneeseen. siskoni taisteli monta kuukautta ensimmäisen pojankanssa, toiselle teki niin että omassa huoneessa kokoajan.
- laiska äiti
Eka meillä halusi oman huoneen 2,5-vuotiaana, ja toinen meni sinne vähän alle 2-vuotiaana. Kolmas nukkuu varmaan pitkään vielä vieressä, menee sitten kun itse haluaa hänkin.
Meillä on nukuttu tällälailla kaikkein parhaiten, yösyötöt ja muut rauhoittelut on voinut hoitaa niin ettei itse edes kunnolla herää. Minä en ikinä jaksaisi nousta keskellä yötä ja mennä toiseen huoneeseen, mutta kukin tietysti tekee niinkuin itsestä helpoimmalta tuntuu, tässä asiassa ei ole mitään yhtä parasta ratkaisua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086937- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista493885- 513538
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 1903479
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242979- 672684
- 482532
- 131924