HS kirjoittaa tänään syrjäytyneistä otsikolla "Syrjäytynyt vaeltaa varjoissa yksin. Jo pelkkä mielekäs tekeminen auttaisi heikko-osaisimpia, tutkimus vihjaa."
Tutkimus on tehty haastattelemalla 150:tä Helsingin Diakonissalaitoksen asumispalveluyksikön asukasta, joilla pääasiassa on taustallaan asunnottomuutta ja pitkiä päihdeongelmia.
Tutkimus tiivistää:"Positiivista on, että syrjäytyneiden elämänlaatu paranisi yksinkertaisilla asioilla. Tällaisia ovat asunto ja mielekäs tekeminen, kuten liikunta- ja kulttuuriharrastukset."
Itä-Suomen yliopiston hyvinvointisosiologian professori Juho Saari on yllättynyt, koska "moni vastaaja on kaikesta huolimatta tyytyväinen ja monella on elämäntavoitteita samoin kuin muillakin ihmisillä". Niinpä niin.
Olen käynyt tuollaisessa laitoksessa jonka asukkaita tutkimus koskee. Vieraana tosin, tapaamassa siellä ollutta ystävääni. Tutkimus ei kerro millaista se "mielekäs tekeminen" tai "liikunta- ja kulttuuriharrastukset" näille ihmisille olisivat. Jos siirymisessä ruokasaliin kuluu tunti ja askeleet ovat puolen sentin mittaisia, millaista liikuntaa pitäisi alkaa harrastaa; jos silmät ovat tyhjät ja tajunta peruuttamattomasti hajalla, millainen kulttuuri mahtaa kiinnostaa? Murtomaahiihto talvella, sauvakävely kesällä, kuntouinti ja maastopyöräily? Kulttuuriannoksena voisi mennä seuraamaan vaikka Dario Fon oopperaa tai Radion Sinfoniaorkesterin konserttia Musiikkitalolle, vai perustettaisiinko heille viiniklubi?
Minä luulen, että nämä ihmiset vittuuntuvat (ilmaisu artikkelin) eniten siitä, että heidän ei anneta olla rauhassa.
Lenkkeilyä puolen sentin askeleilla
7
198
Vastaukset
- Heh..
Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
Ja käy lääkärillä tutkituttamassa viinalla lahonnut pääsi, vaikka diagnoosi onkin selvä:
http://piv.pivpiv.dk/ - Muutosvoimaa
Tentström on tavannut yhden ja nähnyt muutaman, tutkija on haastatellut 150 asukasta.
Kaikilla on oikeus haaveilla paremmasta elämästä, eikö niin?- råitis
Tilastollisesti pätevänä tutkimuksena pidetään yli 1000 ihmisen tutkimusta. 150 täsmähaastateltua ei ole yhtään mikään tutkimus, se on mielipide. Samaa tasoa kuin tentsrömsellsönin omat "kokemukset".
Kyllä minä olen kulkenut kylillä muuallakin, vuosikymmeniä, lausumani on niinsanoakseni jäävuoren huippu tai tiivistelmä laajasta materiaalista.
- AAnuksentuoksu
Tentström-PAV-OPT kirjoitti:
Kyllä minä olen kulkenut kylillä muuallakin, vuosikymmeniä, lausumani on niinsanoakseni jäävuoren huippu tai tiivistelmä laajasta materiaalista.
Älä hintti uikuta.
råitis kirjoitti:
Tilastollisesti pätevänä tutkimuksena pidetään yli 1000 ihmisen tutkimusta. 150 täsmähaastateltua ei ole yhtään mikään tutkimus, se on mielipide. Samaa tasoa kuin tentsrömsellsönin omat "kokemukset".
Tutkimus pyrkinee laadulliseen selvitykseen määrällisen sijasta.
- Kossukela
Lataa naamariin kossujaffaa ja katsele televisiota. Ilta kului taas baarissa.
Joutavaa lässytystä, sillä lähiöräkälä ja kotona ryypiskely on parasta mitä elämä tarjoaa.
Kokemuksesta tiedän, että tämä on parasta elämää, sillä pari omakotitaloa, pari perhettä ja yhden perinnön olen ryypännyt, koska sellainen kotielämä ja työnteko ei ole mistään kotoisin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472951Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242809Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541877Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101111- 711104
Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971040Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27869- 45859
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että104854