Hei!
Haluaisin kertoa tarinani tosi epätoivoisista astman hoitoyrityksistä.
Olen 40v nainen ja saanut astmadiagnoosin joulukuussa 2011, selkeänä sekä PEF-mittauksilla, spirometrialla ja kuuntelulöydöksillä. Kyseessä ei-allerginen astma. Näitä astmaoireita on ollut pari vuotta. Kohtaukset ja hengenahdistus laitettiin paniikkihäiriön piikkiin, kunnes sitten tavallaan vahingossa kovan keuhkoputkentulehduksen jälkeen sain eri lääkäriltä lääkkeksi Ventolinea....ja henki alkoi kulkea! Tunne oli aivan ihmeellinen, sanoinkuvaamaton, kun yhtäkkiä pystyi hengittämään, kaikki hengenahdistus ja rintakivut hävisivät.
Vuosi sitten sain jo PEF-seurannan, koska astmaa epäiltiin. Kun silloin puhalsin 290-350, niin lääkäri sanoi, että voi voi, sinulla on vaan vähän pienet keuhkot. Normaali viitearvo olisi 450. En saanut edes kokeilla avaavia lääkkeitä, kun lääkäri oli niin varma, että oireet olivat psyykkisiä.
Kun diagnoosi sitten lopulta oli selvä, niin sitten etsimään sopivaa hoitoa. Tässä vaiheessa astma oli jo päässyt todella pahaksi. Aloitettiin Pulmicort ja Ventoline. Puhallukset nousivat tasolle 420-450. Sivuoireet olivat kaameat; en pystynyt nukkumaan, oli kokoajan ylivireinen tila, vapinaa, RR koholla ja sydämentykytystä. Sitten vuorossa Symbicort, jossa mukana pitkäaikainen avaava. Sama teho, samat ongelma, samat sivuoireet. Sitten Seretide, josta samat sivuoireet, lisäksi päivisin henkistä levottomuutta ja vaikeutta olla paikallaan. Lääkkeen teho ei myöskään riittänyt ja puhalsin kovan ponnistuksen kanssa vain 400. Rintakehä tuntui kokoajan raskaalta. Kokeiltiin Montelukast, joka vaan pahensi astman äärimmäisen pahaksi viikon kokeilun aikana. Sitten sain Oxis-avaavan, siis sama avaava kuin Symbicortissa sekä kortisoniksi Alvesco. Oxis jatkoi samoja sivuoireita. Alvescosta puhksi migreeni niin vakavana, että jouduin hakeutumaan ensiapuun ja luulin kuolevani siihen. Migreeni jäi päälle ja jatkuvaa päänsärkyä on ollut ollut jo kohta 2 viikkoa. Ainoa kokeilematta oleva lääke aine on teofylliini, mutta se on mahdoton, koska siitä tulee vielä enemmän sydän-verenpaine- ja ylivireysoireita. Tässä 3 kuukauden lääkekokeilujen aikana on ollut myös 2 Predinisolon-kortisonitablettikuuria ja 2 keuhkoinfektio.
Nyt sitten lääkäri joutui toteamaan, ettei mikään lääke sovi ja ainoa vaihtoehto on kokeilla ilman lääkkeitä viikon ajan. Jo parin päivän jälkeen PEF putosi alkulukemiin eli puhallan aamulla 300 ja päivällä kovaa ponnistaen 350. Olo on ihan kaamea, keuhkot ja rintakehä kuin kivireki, yskänkohtauksia. Jos jotain hyvää, niin RR on alkanut laskea, samoin syketaso. Ylivireyttä ja vapinaa on vielä.
Periaatteessa olin koko hoitoyritysten ajan vain avaavien lääkkeiden varassa, sillä ilman avaavia kortisonihoidon jatkuessa PEF laski välittömästi. Olen alkanut miettiä, onko mulla mahdollisesti astman lisäksi joku muu keuhkosairaus, esim keuhkoahtauma. Lääkärini on kokenut työterveyslääkäri ja sanoi, että jos lähettää mut sairaalaan keuhko-osastolle, niin sielläkin mut pumpataan vaan täyteen näitä samoja lääkkeitä ja sitten hypin sen takia seinille. Lääkäri näkee, että olen ahdistunut tästä tilanteesta, tottakai, koska voin niin valtavan huonosti keuhko-oireiden, unettomuuden sekä nyt alkaneen jatkuvan päänsäryn vuoksi.
Tuntuu, että on umpikujassa. Kumpiko on parempi, olla sänkykunnossa ja kärsiä fyysistä tuskaa astmalääkkeiden sivuoireista ja kuitenkin voida hengittää, vaiko tukehtua ilman lääkkeitä....???
Ja että asia ei olisi ihan yksinkertainen, en ole muutenkaan terve. Olen sairastanut unettomuutta kohta 2 vuotta ja joutunut käyttämään todella paljon unilääkkeitä. Unilääkkeet tosin eivät ole auttaneet kuin näöksi ja unettomuus invalidisoi minut sairaslomalle ja kuntoutustuelle. Juuri tämän takia astmalääkkeiden aiheuttama unettomuus on vielä pahentunut tilannetta. Loppujen lopuksi herää kysymys, että onko unettomuuden takana alunperinkin nämä keuhko-oireet, koska en osannut yhdistää unettomuuden alkaessa puhjennutta hengenahdistusta ja tukehtumiskohtauksia astmaan, vaan uskoin lääkäriä, joka vakuutti sen olevan vain psyykkistä. Tietenkään kukaan lääkäri ei tule myöntämään, että olisi silloin tehnyt väärän diagnoosin ja asia koitetaan kääntää niin päin, että stressi ja unettomuus on aiheuttanut astman puhkeamisen.
Toivottavasti löytyisi joku, jolla olisi mahdollisesti kokemusta samasta asiasta. Olisi hyvä, jos voisin ehdottaa lääkärille jotain vaihtoehtoja, esim. sellainen lääke kuin Spiriva on ollut itsellä mielessä, josko siitä voisi olla mulle apua, vaikka onkin tarkoitettu keuhkoauhtaumaan. Toisaalta, millä konstilla voisin saada lähetteen keuhkolääkärin konsultaatioon, että tulisi varmasti todennettua, mikä vika mun keuhkoissa oikeasti on.
Mikä eteen, kun astmalääkkeet eivät sovi
55
18129
Vastaukset
- Hoidettava syy
Tädilläni oli astma. Hän söi Luontaistuotekaupasta ostamaansa nokkospiikalkkia (Urticalsin) allergiaansa, jota hänellä oli myös (allerginen joillekin ruoka-aineille ja kukille) ja huomasi myöhemmin, että astmaa ei ole enää.
ALLERGISILLÄ HENKILÖILLÄ ON AINA VEREN KALKINKUVA HEIKKO. Siis joko ei syö tarpeeksi kalkkipitoista ravintoa tai syö liikaa makeaa, joka kuluttaa kalkkia tai sitten kalkki ei yksinkertaisesti imeydy kunnolla. Imeytymishäiriö on yllättävän monella.
URTICALCIN on vain aktivaattori, se sisältää hämmästyttävän vähän kalkkia ja siksi moni lääkäri saattaa pitää sitä humpuukituotteena, mutta se ei todellakaan ole kalkkitabletti vaan aktivaattori, homeopaatinen valmiste, joka saa aikaiseksi sen, että ruoan kalkki imeytyy hyvin.
Kummilapseni alkoi syödä sitä aikanaan imeväisikäisenä ja sai korvatulehduskierteen kokonaan pois.
Minä olen käyttänyt sitä vuosia jaksottain, se auttaa parantaa vastustuskykyä.
EI PIDÄ HOITAA OIRETTA, VAAN SYYTÄ!
Syömme nykyisin liikaa makeaa ja ei vain makeisia, vaan pullaa, pipareita, leipiinkin nykyisin lisätään sokeria, makeita jugurtteja ja valmiiksi hillottuja viilivalmisteita, niistä ei saa kalkkia lainkaan, koska SOKERI SYÖ KALKIN!
VÄHENNÄ MAKEAN SYÖMINEN MINIMIIN!
Tiedän myös tapauksen, jossa lapselle oli lääkäri määrännyt loppuiäksi vahvoja astmalääkkeitä ja kun äiti vei lapsen vaihtoehtoiselle lääkärille ( hän oli sekä lääkäri että homeopaatti) lapsella todettin kalkinimeytymishäiriö. Lääkäri määräsi edellisten lääkkeiden vähittäisen poiston ja oikeanlaiset valmisteet lapselle. Lapselta hävisi astma ja hän on nykyisin parikymppinen terve nainen. - astmajabipo
Sinulla ei ole kokeiltu ilmeisesti flixotide evohaleria (kortisoni)?
Entä spiralla otettavia nestemäisiä avaavia lääkkeitä kuten atrovent/atrodual? Niissä on kyllä samaa vaikuttavaa ainetta kun ventolinessa, mutta auttavat paremmin, ainakin mulla. Pulmicortiakin saa nestemäisenä, jos se sopisi paremmin. Jos ainoa ongelma avaavien kanssa on RR/pulssinnousu, voisit lisäksi saada verenpainetta/pulssia laskevaa lääkettä, kuten verpamil. Itsellä menee se juuri noista syistä.
Oletko käynyt koskaan psykiatrilla?
Mietin vaan koska kuvailemasi oireet, joita astmalääkkeet pahensivat, viittaavat kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, mitä uniongelmatkin tukevat. Jos näin on tarvitset myös tähän lääkityksen ja silloin voi ollakin että jo kokeilemasi astmalääkkeet voisivatkin sopia. Tiedät tästä itse koska minulla on juuri kaksisuuntainen ja vaikea astma.
Itsellä astma pysyy hoitotasapainossa flixotide evohalerilla ventolinella, JOS ei ole flunssaa.
Sprivakin voisi olla sulle sopiva.
Sun täytyisi nyt vaan päästä keuhk.sair.erikoislääkärille.
*Voimia*- ezekiel_7
Kyllä olen käynyt monella psykiatrilla, useiden eri työterveyslääkäreiden luona, monissa erilaisissa tutkimuksissa ja kartoituksissa. En ole bi-bo, psykoottinen tms. Unettomuuden syyksi psykiatrit ja lääkärit ovat epäilleet burn-outia ja ahdistushäiriötä. Unihäiriöön on kokeiltu jos jonkinlaisia lääkkeitä, masennuslääkkeitä, psykoosilääkkeitä ym psyykenlääkkeitä, melatoniinia, Ataraxia...19 erilaista lääkettä....Paha vain, että olen todella herkkä ihan kaikille lääkkeille, joko niistä ei ole ollut apua tai sivuoireet kestämättömät. Juuri tästä lääkeherkkyydestä johtuen myöskään astmalääkkeet eivät sovi. Vähän apua nukkumiseen olen saanut vain nukahtamislääkkeistä ja miedoista rauhoittavista.
Olen astmadiagnoosiin asti elänyt luottaen tuohon lääkärien toteamaan ahdistushäiriöön, mutta nyt kun todella on todettu keuhkojen toiminnan aleneminen ihan virallisesti, niin se on vaan kyllä erittäin fyysinen sairaus.
Oireeni ovat hankalia ja hoito tuntuu mahdottomalta, mutta ymmärrän lääkäreitäkin, he kuitenkin yrittävät parhaansa. Olen käynyt todella monella eri lääkärillä tämän asian kanssa ja liian usein kohdannut sen ikävän tosiasian, ettei tahdo saada kunnon hoitoa silloin kun epäillään että on "mental case". Nykyinen työterveyslääkärini suhtautuu asiallisesti, mutta hänelläkin on nyt konstit loppu. - Anonyymi
Eri keskustelija: tää kävi psykiatrisen-sairaanhoitajan pakeilla,tukehtumisen tunne,ja sokerikin laski iski shokki!!olin ihan toimintakyvytön,muistikin meni...Sairaalanlääk.kehotti menemään.Ei mitään apua!Miettikää itse teitä kuristaa joku tai kala kuivalla maalla.Oon itse nyt tunnistanut tilanteen,mua ahistaa paljon,yskin.En voi köydä missään virallisessa,,pelkään saan taas jonku slaagin..ei ees kylässä käy
- Apua saatavissa
Googleta "Liisa Sulkakoski parantaa". Lue!
Liisa Sulkakoski toimii Turussa Humalistonkadulla. Siellä toimii myös Sirpa Alifrosti, hänkin lääkäri-homeopaatti.
Itse olen käynyt Sirpa Alifrostilla ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Vastaanotolle kannattaa varata aikaa, lääkäri kuuntelee, kannattaa keräillä itselle asioita etukäteen muistiin, jotta osaa kertoa mahdollisimman kattavasti kaiken.
NÄILLÄ LÄÄKÄREILLÄ EI OLE KIIRE!!!!
Minultakin kysytään aina "Onko vielä jotakin?"
Hyvää paranemista!- Kokonaisuus
Ed. mainitut lääkäri-homeopaatit osaavat hoitaa todella kokonaisuuden, myös unihäiriöt, mielenhäiriöitä ym. ym. sillä he hoitavat koko potilasta! Heille kannattaa todella kertoa kaikki "viat".
Kokemusta on! - ezekiel_7
En ikävä kyllä usko homeapatiaan.
Keuhkoissani on siis todettu ahtautuneet keuhkoputket, heikentynyt tilavuus ja alentunut toimintakapasiteetti. Ihan todellinen ongelma, jota nyt pitäisi selvitellä ja hoitaa. Isälläni on pitkälle edennyt keuhkoahtaumatauti, mutta se oireilee hiukan erilailla kuin nämä minun oireet. - Usko tai älä
ezekiel_7 kirjoitti:
Keuhkoissani on siis todettu ahtautuneet keuhkoputket, heikentynyt tilavuus ja alentunut toimintakapasiteetti. Ihan todellinen ongelma, jota nyt pitäisi selvitellä ja hoitaa. Isälläni on pitkälle edennyt keuhkoahtaumatauti, mutta se oireilee hiukan erilailla kuin nämä minun oireet.Vain harvat uskovat, siksi vain harvat saavat kokea parantumista.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että homeopatia ei ole uskon asia, vaan aivan todistettavissa oleva hoitotapa, jota Keski-Euroopassa lääkärit käyttävät muun hoidon tukena yleisesti.
Englannin yli satavuotiaaksi elänyt kuningataräitikin hoidatutti itsensä aina homeopatialla.
Nämä edellämainitut lääkärit ovat siis lääkäreitä, jotka käyttävät homeopatiaa.
MInullekin tavallinen lääkäri aikanaan suositteli kovia pitkäaikaisia lääkkeitä, mutta homeopaattisilla lääkkeillä paranin kolmessa viikossa. Paranemisen totesi verikokein juuri se kovia lääkkeitä suositellut lääkäri.
Oma on valintasi, mutta älä valita, jos et halua kokeilla - homeopatian puolesta
ezekiel_7 kirjoitti:
Keuhkoissani on siis todettu ahtautuneet keuhkoputket, heikentynyt tilavuus ja alentunut toimintakapasiteetti. Ihan todellinen ongelma, jota nyt pitäisi selvitellä ja hoitaa. Isälläni on pitkälle edennyt keuhkoahtaumatauti, mutta se oireilee hiukan erilailla kuin nämä minun oireet.Kyllä ahtautuneita keuhkoputkia voidaan hoitaa homeopaattisesti!
- ezekiel_7
Kiitos kommenteista. Joillekin näistä on varmasti apua. Minä siis en ole allerginen millekään ja olen ruokavaliolla, joka sisältää hyvin paljon kalsiumia ja proteiinia sekä vain vähän hiilihydraatteja ja sokeria.
- Ota apu vastaan
Minäkin söin aikanani paljon kalsiumia, proteiinia ja vähän hiilihydraatteja, mutta kalkki ei vain imeytynyt.
Minulla oli myös muiden aineiden imeytymishäiriöitä. Niitä ei koskaan normaali lääkäri havainnut, ei edes aavistanut, mutta tuolla edella mainittu henkilö osasi puuttua asiaan heti.
Stressit ja kaikki muut sairaudet olen saanut hoidettua hyvin saman lääkäri-homeopaatin ohjeilla. - hephep 2
Olet ollut kertomasi mukaan työterveyslääkärillä, mitä teet työksesi ?
- astmajabipo
Onko siis se flixotide/spiriva kokeiltu ?
- ezekiel_7
Flixotideä ei ole kokeiltu, mutta siinä kun on samat systeemiset sivuvaikutukset kuin muilla inhaloitavilla kortisoneilla., niin ei katsottu järkeväksi kokeilla.
Spirivasta ei ole ollut edes puhetta, koska se COPD-lääke, mutta se on itsellä ollut siksi mielessä, kun nytkin kun vain avaavien varassa olen ollut, että avaava läkehän Spiriva nimenomaan on ja voisi ehkä auttaa, jos vaan kroppa sietää sitä.
Vastaan hehhep2:lle samassa, ettei tämä astma ole työperäistä. Olen ylempi toimihenkilö hallintoalalla ja pääosin istun omassa työhuoneessa tietokoneen äärellä. Toimistotilat ovat uudisrakennuksessa, jossa ei ole home tms. muita ilmanlaaadun haittoja. Myöskään kotona ei ole home- tai kosteusongelmia.
Olen kyllä valmis vielä kokeilemaan lääkkeitä (vaikka lompakkoni onkin tästä eri mieltä...), mutta haluaisin todella ensin keuhkolääkärin konsultaatioon, että mikä tässä kaikessa oikein mättää. Mielestäni on outoa, ettei astmaa saatu hanskaan kortisonisuihkeilla, vaikka aloitin suht isoillakin annoksilla sekä oli 2 rajua tablettikuuriakin. Heti ilman avaavia PEF-laskee, menen tukkoon, rintaa sattuu ja alkaa puristaa ja henkeä ahdistaa. Silti siis vaikka menisi kortisoni koko ajan.
Yritän ensi viikolla kontollissa taivutella lääkäriä kirjoittamaan keuhkolääkärille lähetteen. Katsotaan nyt, miten tämä etenee. - astmaatikko
Sille lääkärille voisi antaa viestin, että pienikeuhkoisuus ei välttämätta alenna pef-arvoja. Tämän viestin kirjoittaa hlö, jonka keuhkotilavuus /- restriktio 75% . Silti spirossa puhaltanut, jopa 117% viitearvoista. Silloin kun ollut ns kunnossa.
- ezekiel_7
Hokasin, että onhan mulle Flixotiden lääkeainettakin kokeiltu, kun Seretide yhdistelmässä on juurikin se samainen kortisoni. Seretide on ollut huonoin noista kaikista lääkeistä, vaikka tosi monille sopii, mulle ei ikävä kyllä, eikä riittänyt teho lähellekään muita. Mutta ei se tehokaan paljon auta, jos lääkkeestä muuten tulee sairaaksi.
Isälläni on keuhkoahtaumaan Seretide ja Spiriva ja kumpikin lääke sopii hänelle tekemättä mitään haittavaikutuksia. Siitä mulle se Spiriva tuli mieleenkin tutkia, että mikä lääke se oikein on.
Se, mitä tältä palstalta kaipaisin, on kättä pitempää sinne lääkärille, miten saada keuhkolääkärilähete. Tuntuu, että työterveyslääkärini haluaisi pitää viimeiseen asti kiinni siitä, että kyllä hänen ammattitaitonsa riittää tähän, eikä muuta tarvita. - astmajabipo
Suosittelen lämpimästi keuh.erikoislääkäriä.
Niillä on paras asiantuntemus. - astmajabipo
Eimullekaan seretide sopinut, mutta flixotide kyllä.
Eli yhdistelmänä huono, erikseen ok.
Aina kannattaa kokeilla.
Sun on nyt vaan pantava kova kovaa vastaan ja vaatia erikoislääkärinlähete. Jos ei muu auta niin otat yhteyttä kyseisen työpaikkalääkärin esimieheen. Se toimii yleensä. - sitkutellaan vielä
Kauanko lääkekokeilusu eri lääkkeillä ovat kestäneet? Lääkkeet eivät tehoa välittömästi vaan kuukauden ehkä parin käytön jälkeen.
Haitallisia sivuoireita on lähes jokaisella hoidon alussa, mutta säännöllisen käytön myötä ne vähenevät usein hyvinkin oleellisesti.
Onko sinulle tehty spirometria?
Minulla vei vuosia löytää jokseenkun sopiva lääkitys astmaan.
Astma on vaihteleva sairaus oireineen. Välillä on lääkitystä vaihdettava, lisättävä tai vähennettävä annostuksia.
Itselläni on tällähetkellä käytössäni teofylliini, montelukasti, Symbicort Forte turbuhaler, Bricanyl, Pulmicort sekä Prednisolon resepti aina valmiina.
Lääkkeillä on toki sivuvaikuruksia, mutta pärjäilen. Teen siivoustyötä 7,5 tuntia päivässä viidessä eri kohteessa.
Älä heitä vielä "kirvestä kaivoon". Psyykkinen hyvinvointi ja henkinen tasapaino ovat jokaisen sairauden hoidon kulmakiviä oikea lääkityksen ym. hoidon ohella.
Itselläni astma todettiin työterveyslääkärin toimesta v. 2006.- se edellinen:)
Niin, olihan se spirometria sinulle tehty. Oliko siinä suuria poikkeamia myös avaavan jälkeen puhallusarvoissa?
- ezekiel_7
Kyllä noita lääkkeitä kokeiltiin ihan riittävän kauan. Mielestäni liiankin kauan, koska haittavaikutukset olivat niin vakavat, eivätkä poistuneet hoidon jatkuessakaan.
Pulmicort ja Ventoline meni toista kuukautta. Symbicort samoin. Seretide vaihdettiin takaisin Symbicorttiin 2 viikon jälkeen, koska se avasi ja toimi niin huonosti sivuvaikutusten lisäksi. Montelukast sai viikossa keuhkot ja rintakehän aivan tukkoon, siis päinvastainen vaikutus kuin pitäisi olla ja oli tietysti pakko sitten heti lopettaa. Alvescosta puhkesi migreeni vain päivän käytön jälkeen ja tuli ensiapureissu. Minulla ei siis ole koskaan ollut migreeniä aikaisemmin. Hoitoa Alvescolla (ja siten päänsärkyä ja pahoinvointia, migreenilääkkeitä ja Panacodiakin) piti jatkaa kuitenkin 11 päivää, kunnes sain sen lopettaa. 2 pv Alvescon lopettamisen jälkeen päänsärky alkoi vasta hellittää. Eli varmasti on kokeiltu kaikkia sen minkä mun elimistö ikinä kestää, enemmänkin, koska olen halunnut sitkeästi yrittää, enkä heittää kirvestä kaivoon.
PEF parani avaavien jälkeen 100 l/min, aamuarvo 300-> 400, päivällä ja illalla puhalsin max 450. VIitearvo kokoisellani on 450 eli pääsin siihen mihin pitikin.
Spirometriassa olen ollut 2 kertaa, 1 kk kortisonihoidon ja avaavan lääkkeen jälkeen oli eka. Siinä arvot olivat ennen / jälkeen avaavan lääkkeen: VC 77% ja 87%, FEV1 61% ja 75%. Toinen spiro tehtiin tästä kk päästä avaavan- ja kortisonilääkityksen aikaisena tutkimuksena ja VC oli 91% ja FEV1 78%. Eli vaikka nuo arvot FC:tä lukuun ottamatta jäivät vielä viitearvojen alapuolelle, eli hoitotaso oli saavutettu kyllä ja hengitys kulki hyvin, mutta olo muuten aivan kaamea :(
Lääkkeettömästä kokeilusta lääkäri sanoi, että olethan sinä ennenkin pystynyt elämään ilman astmalääkeitä, ettei siihen kuole....Niin, eipä tietenkään jatkuvaan hengenahdistukseen ja harvemmin tuleviin kohtauksiin kuole, mutta olo on kauhean huono koko ajan, eikä myöskään pysty tekemään mitään fyysistä rasitusta vaativaa, jopa imurointi tai kauppareissu on liikaa.
Sekin jäi vielä kertomatta, että kortisonihoito on vaikuttanut myös omaan tuotantoon ja on turvotusta ym. oireita siitä sekä useat veriarvot ovat menneet näiden kokeilu/tkitumiskuukausien jälkeen huonoksi.
Eli yritän nyt tosissaan tavalla tai toisella päästä sinne kehkolääkärille. - ezekiel_7
Ja anteeksi kaikille, jotka olette näitä lukeneet, minun lukuisat typoni.... En todella ole parhaimmillani ja terävämmilläni juuri nyt.
- vieläkin se sama:)))
Tilaa itse aika keuhkotautien erikoislääkärille.
Nopeimmin pääset siten asiantuntijan juttusille.
Ota hiukan selville minne ja kenelle menet (taustatietoja:)).
Eikö teillä kuulu työterveyslääkärin lähetteellä päästä erikoislääkärin pakeille?
Siivoojakin pääsee erikoislääkärille työterveyslääkärin lähetteellä (suuri kans. välinen firma).
Olen joskus vuosiloman aikana itse tilannut ajan, kun työterveyskäynnit ei meille kuulu kuin työaikana.
Sain avun lääkitykseen ja hyviä neuvoja. Maksoi puolen tunnin vastaanotto keuhkotautien erikoislääkärillä jotain 65-75 ecua v. 2010 kelakorvauksen saatuani.
(Asun läntisessä Suomessa). Kannattava reissu ainakin omalla kohdallani.
Työkyky oli jo uhattuna, mutta edelleen siivoilen kokopäiväisesti.
Pidä itsestäsi huolta, mutta kuuntele asiantuntijaa, jotta voit tehdä sen parhaalla mahdollisella tavalla. - ezekiel_7
Ikävä kyllä mulla ei ole pienellä kuntoutustuella varaa mennä yksityiselle, joten ainoa mahdollisuus on se lähete.
Meille kyllä kuuluu työterveyshuoltosopimukseen yksi käynti erikoislääkärin konsultaatiossa, joten sekin on mahdollista, mutta itse pitäisin parempana vaihtoehtona lähetettä sairaalan keuhkopolille. Jos tarvitaan jatkoselvittelyitä tai tutkimuksia, niin nekin saa sitten sieltä samasta paikasta.
Hienoa kuulla, että sinulla on löytynyt sopiva hoito astmaan ja pysyt olemaan työelämässä, se on kullan arvoinen juttu :) - toivottavastisaatapu
Jos olet kuntoutustuella, onko sinulla myös eläkkeensaajan hoitotuki?
Ongelmiesi vakavuudesta ja vaikeuksista päätellen voisi olla että saisit sellaisen. (n.57€/kk lisätuloa) Tosin siihen tarvitaan se lääkärintodistus sitä varten. Sanoisin että paras keino siihen lähetteen saamiseen, jos ei hyvällä puheella heru, niin on sitten vihjaista että lääkärilläsi on myös esimies. Eihän se kaunista ole, mutta jos se on viimeinen keino niin sitten... - ezekiel_7
En ole koskaan kuullutkaan eläkkeensaajan hoitotuesta, kiitos tiedosta! Mikä taho sen maksaa, Kela vai eläkeyhtiö? Olen siis nyt eläkeyhtiön maksamalla kuntoutustuella. Lääkärinlausunto ei ole ongelma, hakemukseen tarvittavan version saan varmasti, vaikkei puolta vuotta astman virallisesta toteamisesta ole vielä kulunutkaan.
Jokainen euro, minkä vaan mistään voi säästää tai saada tukea, niin todella todella tervetullut! - toivottavastisaatapu
Juu, sen maksaa siis kela.
http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/230801104113EH?OpenDocument
Eihän se varmaa koskaan ole kun on kelasta kyse, mutta yrittänyttä ei laiteta vai miten se nyt menikään... :)?
Itse olen kuntoutustuella ja saan eläkkeensaajan hoitotukea, suurten sairaskulujen, astman ja psyk.oireiden perusteella. - ezekiel_7
Kiitos linkistä!
Aika kovat vaatimuksethan tuossa oli, ei osaltani täyty muuten paitsi suurten lääkekulujen osalta.... Olen siitä onnellisessa asemassa, että tähän mennessä en ole vielä saanut potkuja ja työnantaja on maksanut kaikki työterveyden viulut yksityisessä lääkärikeskuksessa. Psykiatrian osalta sain lähetteen sairaalan puolelle, jossa tutkimukset ja käynnit ovat ilmaisia. Mutta ehkäpä kannattaa kuitenkin yrittää kepillä jäätä ja hakea tuota tukea.... Juttelen asiasta lääkärille. - toivottavastisaatapu
Onhan siinä vaatimuksia, mutta kaikki eivät täydy täyttyä.
Sun on osoitettava suuria lääkekustannuksia, mitä haittaa sulla on sairaudesta, miten se vaikeuttaa elämääsi jne. Psykan puolelta kannattaa myös olla lausunto, tai paremmin jos olisi yhden lääkärin kirjoittama.Mitä vaikeuksia sairaus (esim ahdistus) tuottaa. (vaikeuksia olla isossa ryhmässä? vaikeuksia liikkua ulkona? ) Tai mitä se sun kohdalla tarkoittaneekaan.
Aina voi koittaa :) - ezekiel_7
Mietin vielä tuota hoitotuen hakemista ja juttelen lääkärille siitä.
Näin sattumalta labrassa käydessäni astmahoitajani tänään ja puhuttiin hetkisen mun tilanteesta. Hän sanoi pitkän kokemuksensa aikana on ollut vain muutama potilas, joille oli vaikeuksia löytää sopivaa lääkitystä, mutta sitten lopulta kuitenkin löytyi. Lääkeherkkyys on todella harvinaista, tietty just mulla sitten on sellainen....
Astmahoitajan mielestä Spiriva ei luultavasti auta, koska sen vaikutus kohdistuu supistuneisiin ja vaurioituneisiin keuhkorakkulhin, joita on COPD:ssa, mutta taas astmassa ahtauma on erityyppinen. Hänen mielestä mulla on niin klassinen astma kuin voi olla, tuskin muuta keuhkosairautta. Hän tarkasti myös vielä mulle kokeillut lääkkeet ja sanoi sitten, että kaikkia eri vaikuttavia aineita on kylläkin nyt jo kokeiltu, mutta tietysti jotain erimerkkisiä valmisteita voisi vielä kokeilla....niinpä, mutta mistä siihen rahat? Ja toisaalta, haittavaikuksia on nyt jo joutunut niin paljon kärsimään, ettei suoraan sanottuna kokeilut hirveästi innosta.
Astmahoitaja kannatti ehdottomasti keuhkolääkärillä käyntiä ja pyysi mua vaan suoraan pyytämään sinne lähetettä, koska tilanne on näin vakava ja ollaan täysin pattitilanteessa. Huomenna lääkärillä jää siis nähtävksi, miten asiat etenee - OumaiG
Minulla on vaikea astma ja haittavaikutuksia on ja NE KESTETÄÄN!
Jos en ottaisi monia monituisia lääkkeitä astmaan niin en olisi tässä!!
Haitat lievenee välillä , mutta välillä taas oireet suurempina..
Sinuna vaan koittasin vielä ja lopetat kokonaan tuon ajattelutavan, "ettei minulle mikään käy"!
Pääkoppakkin reagoi ...
Ja, kun suolla on jo tuo asenne niin ihme ettei käykkään!
Tukehtumiseen on varmasti kiva kuolla!
Tsemppiä!- ezekiel_7
Onpa ikävää, että olet käsittänyt noin väärin suhtautumiseni hoitooni ja lääkekokeiluihin.
En todellakaan itse mahda sille mitään, että olen lääkeherkkä. Enkä saa haittavaikutuksia lakkaamaan tai vähenemään positiivisella ajattelulla, taikka muulla tavalla siihen itse vaikuttamalla. Astmalääkkeiden hattavaikutukset olivat todellakin niin vakavia, että vaikka itse hammasta purren olisin vielä yrittänyt jatkaa, niin lääkärin mielestä se ei ollut enää turvallista.
Kaikkien lääkkeideni kohdalla ihan lääkäri on päättänyt kokeilemisesta ja myös lopettamisesta, todettujen haittavaikutusten takia. Mulle mm. astmalääkkeiden aiheuttamat sydänoireet, rytmihäiriöt ja korkea verenpaine ovat erittäin haitallisia. Niillä on ollut myös vaikutuksia veriarvoihin, munuaisiin ja aineenvaihduntaan. Mutta pahin haittavaikutus on varmasti ollut astmalääkkeiden aiheuttama autonomisen hermoston ylivireys - sitä kautta entisestään paheneva unettomuus.
Ja tottahan mulla on astmapiippu laukussa edelleen koko ajan siltä varalta, että todellinen tukehtuminen alkaisi uhata, siihen en aio kuolla.
- ezekiel_7
Hei taas!
Lääkärillä on nyt käyty ja meni suunnitelmat vähän uusisiksi.
Ensinnäkin, puhalsin pika-sprirometrialaitteeseen, joka mittaa siis vain FEV1 -arvoa ja se oli 82%. Olen ollut viikon ilman astmalääkkeitä ja arvo on silti pysynyt noin hyvällä tasolla :) Ihmettelin tätä, koska kotona PEF-puhallukset menivät heti huonoksi lääkkeiden lopettamisen jälkeen, mutta FEV kuvaa luotettavimmin keuhkojen puhalluksen toimintaa minuutin ajalta, ei pelkän nopean uloshengityksen nopeutta kuten PEF. PEF voi olla alempi kertomatta kuitenkaan koko totuutta. Alun 61% FEV1.stä on tultu siis huimasti ylöspäin 2 kuukaudessa, että kyllä hoidollisesti kaikki on edistynyt kuten pitääkin :).
Nyt pidän viikon pari lääketaukoa voinnin mukaan ja sitten aloitetaan uudestaan pelkällä kortisonisuihkeella.Se voisi sitten olla se mulle vielä kokeilematta oleva Flixotide, jonka "astmajabipo" täällä ainakin mainitsi hyväksi.
Jos kortisonihoito näin alkaa ja jatkuu ok, niin sitten sivuoireet ovat tulleet avaavista lääkkeistä ja siinä vaiheessa tulee ratkaistavaksi, mitä voidaan tehdä. Siihen on sitten ehkä keuhkolääkärinkin järkevä ottaa kantaa. Tässä vaiheessa voidaan nyt työterveydessä vielä testaata tätä lääkitystä, kun tilanne ei nyt ole mikään uhkaava kuitenkaan.
Aika käynnillä loppui kysäistä sitä eläkeläisten hoitotukea, mutta yritän muistaa seuraavalla kontrollikäynnillä.
Palaan sitten kun tilanteet ovat taas edenneet ja selvinneet :)
Aurinkoisia kevätpäiviä!- aina päivystyksessä
Elikkä vika oli täysin sun korvien välissä. Meinaan harva vaikeasti astmaatikko jaksaa noin kitistä kuin sinä....
- jaapa jaa
aina päivystyksessä kirjoitti:
Elikkä vika oli täysin sun korvien välissä. Meinaan harva vaikeasti astmaatikko jaksaa noin kitistä kuin sinä....
Ihminen ei pysty kokemaan sitä huolta ja tuskaa mitä toinen ihminen kokee, joten hän ei voi "annostella" "kitisemisiään" sellaiselle tasolle jolle ne jonkun toisen besserwisserin mielestä kuuluisivat.
Itselleni on tuttua että melkein jokaisesta lääkkeestä (en nyt puhu astmasta) tulee aina jotain veemäisiä sivuoireita, ja minulla on vuosia kestänyt krooninen sairaus joka sai alkunsa lääkkeistä. Elämä pahimmillaan oli yhtä helvettiä sen takia ja saatoin menettää pitkäaikaisen kumppaninikin sen vuoksi. Että en yhtään vähättele sitä millainen riesa lääkkeistä voi tulla.
- Ei luoja sentäs
Totta!
Spiro paljasti jo kaiken!
Jos sairastasin vaikeaa/ pahaa astmaa tilanne olisi toinen,
pärjäät ilman lääkkeitäkin mainiosti!
Kaikkea ne lääkärit joutuvat kestämään.. Huhuhu! - astmajabipo
Hyvä että tilanne on jo parempi! Kiva kuulla.
Toivottavasti flixotide sopii sulle.
Voimia! - kokeile viljattomuut
Minulla toimineet konstit:
-oletko mitttauttanut d-vitamiini-tason? Jos se on alhainen niin kokeile riittävää d-lisää. Itse syön kesät talvet 50/vrk ja taso on juuri optimaalinen
-oletko normaalipainoinen?
-syötkö ravinteikasta ruokaa? (itselläni astma alkoi noin kuukaudessa selkeästi helpottaa (jo ennen kun paino putosi!) kun lisäsin ruokavalioon paljon rasvaista kalaa, siemeniä ja kasviksia ja tietty poistin viljat ym turhat hiilarit - tuntematon potilas
Hei ezekiel_7 Oletko käynyt missään vaiheessa spirometriassa, siis onko sinulla ainoataan astma vai voisiko sinulla olla myös keuhkoahtaumatauti. Sairastan itse astmaa sekä keuhkoahtaumatautia. Minulla on vielä toiminut Buventol sekä Seretide. Yhden penisiliinikuurin sekä Prednisolon kuurin olen syönyt kymmeneen vuoteen. Minäkin taistelen unettomuuden ja unilääkkeiden kanssa ( 10v.) ja loppua ei näy olen 63v. Neuvoisin sinua, jos mahdollista menemään Terveystaloon keuhkolääkärille, saisit asiantuntevaa neuvoa ja toivottavasti sopivat lääkkeet.
Hyvää kesää sinulle ja parempaa vointia! - Saara69
Astman hoidosta haluaisin puhua kanssasi. Ottaisitko yhteyttä sähköpostiosoitteeseeni [email protected].
- Molla
Täällä toinen lääkeyliherkkä astmaatikko! Minulla todettiin ns. määrittämätön astma kolmisen vuotta sitten. Ensimmäinen astmalääke oli Flixotide discus ja sen käyttö aiheutti pahan sammaksen, kutinan ja ihotulehduksen, niin että öisin en nukkunut kuin tunnin parin jaksoissa. Iho meni niin pahaan kuntoon, että vyötäröllä ja muuallakin oli laajoja aukinaisia haavoja. Seuraavat astmalääkkeet (Alvesco ja joku muu) nostivat verenpaineeni, joka aina on ollut ennemminkin liian alhainen. Tuohon työterveyslääkäri olisi jo aloittanut verenpainelääkityksen, mistä kieltäydyin. Pulssi on noussut kaikilla käyttämilläni astmalääkkeillä. Lisäksi ylähengitystiet menivät Alvescon aikana niin tukkoon, että en voinut lähteä minnekään ilman avaavia nenätippoja. Yöllä heräsin siihen, että ilma ei kulkenut yhtään nenän kautta ja kurkku oli kuin riivinrauta. Lisäksi minulla tuli kipeitä verenpurkaumia (sisältä ihon pintaa kohti) erityisesti käsiin.Näihin kaikkiin astmalääkkeiden aiheuttamiin sivuoireisiin työterveyslääkärit määräsivät sitten kaikkia muita lääkkeitä, joiden teho oli huono. Minulla ei ole koskaan ollut niin paljon reseptilääkkeitä kuin tuolloin, ehkä noin 20 erilaista.
Sitten sattuneista syistä pidin ensin vahingossa taukoa astmalääkkeistä ja kaikki vaivat hävisivät pikkuhiljaa. Kesällä astmaoireetkin pysyivät lääkkeettömyydestä huolimatta pois.Ilmojen jähtyessä piti aina alkaa miettimään uudestaan sopivaa astmalääkettä... Lääkäreiillä ei näytä todellakaan olevan osaamista tällaisissa asioissa! Ainoa lääkäri, joka uskoi minua ja osasi auttaa oli Oysin ihopolin yksi ihana lääkäri, joka oli paininut itse samojen ongelmien kanssa ja osasi siksi ottaa todesta omatkin oireeni.Nyt kokeillaan pelkästään Montelukastia hänen ehdottamanaan ja se tuntuu ainakin toistaiseksi paremmalta kuin mikään aiemmista lääkkeistä. Mitään yllä mainittuja sivuoireita ei ole, lukuunottamatta lääkityksen aloittamisen jälkeen ilmaantunutta lisääntynyttä verenvuototaipumusta. Tilanne on siis nyt onneksi suhteellisen hyvä - kiitos tuon Oysin lääkärin! (Muuten, tietoa astmalääkkeiden haitoista löytää netistä eniten englanninkielisenä, suomeksi ei juuri ollenkaan.) Terv. Molla
- astmaatikkovm-67
No, aikamoinen sivuoirelista löytyy tuosta sinulle sopivasta Montelukastistakin....ykai sopii yhdelle, toinen toiselle..
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=25552&d=25964&i=ORION PHARMA_MONTELUKAST ORION_MONTELUKAST 10 mg tabletti
4. MAHDOLLISET HAITTAVAIKUTUKSET
Kuten kaikki lääkkeet, myös Montelukast Orion voi aiheuttaa haittavaikutuksia. Kaikki eivät kuitenkaan niitä saa.
Mahdollisten haittavaikutusten yleisyys määritellään seuraavasti:
Hyvin yleiset (useammalla kuin yhdellä 10:stä)
Yleiset (harvemmalla kuin yhdellä 10:stä)
Melko harvinaiset (harvemmalla kuin yhdellä 100:sta)
Harvinaiset (harvemmalla kuin yhdellä 1 000:sta)
Hyvin harvinaiset (harvemmalla kuin yhdellä 10 000:sta)
Yleisyys tuntematon (koska saatavissa oleva tieto ei riitä arviointiin)
Yleiset haittavaikutukset:
Kliinisissä tutkimuksissa ilmoitettiin seuraavia haittavaikutuksia:
- vatsakipu
- päänsärky
Haittavaikutukset olivat yleensä lieviä, ja niitä esiintyi useammin montelukastia kuin lumelääkettä (tabletti, jossa ei ole vaikuttavaa lääkeainetta) saaneilla potilailla.
Montelukastin tultua markkinoille on lisäksi ilmoitettu seuraavia haittavaikutuksia:
• ylähengitystieinfektiot
• verenvuototaipumuksen lisääntyminen
• allergiset reaktiot, mm. ihottuma, kasvojen, huulten, kielen ja/tai nielun turvotus, joka voi
aiheuttaa hengitys- tai nielemisvaikeuksia
• käytöksen ja mielialan muutokset (poikkeavat unet kuten painajaiset, aistiharhat, unissakävely, ärtyisyys, ahdistuneisuus, levottomuus, kiihtyneisyys ja aggressiivinen käyttäytyminen tai vihamielisyys, vapina, masennus, itsemurha-ajatukset ja itsetuhoinen käyttäytyminen [hyvin harvinaisissa tapauksissa])
• huimaus, uneliaisuus, pistely/tunnottomuus, kouristuskohtaukset
• sydämentykytys
• nenäverenvuoto
• ripuli, suun kuivuus, ruoansulatushäiriöt, pahoinvointi, oksentelu
• maksatulehdus
• mustelmanmuodostus, kutina, nokkosihottuma, aristavia punaisia kyhmyjä ihon alla, yleisimmin säärissä (kyhmyruusu)
• lihas- tai nivelkipu, lihaskrampit
• väsymys, huonovointisuus, turvotus, kuume
Montelukastia saaneilla astmapotilailla on ilmoitettu esiintyneen hyvin harvoin ns. Churg–Straussin oireyhtymää, johon liittyviä oireita ovat mm. flunssankaltainen tila, käsivarsien ja säärien pistely ja puutuminen, keuhko-oireiden paheneminen ja/tai ihottuma. Ota välittömästi yhteys lääkäriin, jos sinulla on yksi tai useampi näistä oireista.
Kysy lääkäriltä tai apteekista lisätietoa haittavaikutuksista. Jos kokemasi haittavaikutus on vakava tai sitä ei ole mainittu tässä pakkausselosteessa, ota yhteys lääkäriin tai apteekkihenkilökuntaan. - hegissä ollaan
Kitinää ja natinaa lievän astman sairastavilta riittää, Jos oikeasti sairastaa pahaa astmaa, joutuu vaan sietämään tietyn määrän sivuvaikutuksia, kuten sen, että kaikki avaavat lääkkeet nostavat sykettä ja sitä myötä myös verenpainetta. Kortisoni aiheuttaa jokseenkin jokaisella vähentynyttä unentarvetta ainakin tabletteina syötynä. Hengitettynä oire yleensä kyllä katoaa viimeistään vuoden käytön jälkeen, mutta useilla ei kärsivällisyys siihen riitä. Nielun ja yleensäkin limakalvojen kuivuminen on väistämätön mm allergialääkkeiden sivuvaikutus, joten sillekään ei voi mitään.
Minä kuitenkin kärsin ja totun näihin pieniin sivuvaikutuksiin mieluusti kun niiden hinnalla voin sentään vietää normaalia elämää ja olla hengissä.- Anonyymi
Aloittaja ei pystynyt elämään normaalia elämää, joten teillä on eri tilanne. Kannattais lukea enemmän kirjoja, niistä oppii empatiaa.
- Sirmuska
¨Lääkkeistähän ei oikasti osaa vastata kuin vain lääkäri.
Itse olen saanut tarvittavaa helpotusta säännöllisestä kahdesta asiasta;
a) saasteeton ilmanala / korkea mahdollinen
b) luonossa liikkukkuminen rauhallisesti, ja nauttien hiljaiseti pitkään esim. kylvystä / kylpyhuone on usien hajuton ja steriili - Astmaatikko
Onko kukaan saanut apua Välimeren ilmastosta astmaansa?
- Höyryhengitys
Vanhanajan höyryhengitys on lääkkeetön vaihtoehto. Siitäkin on jo nykyaikainen versio tehty.
http://www.sinunapteekki.fi/catalog/wello2/wello2-avajaistarjous-laite-nenamaski-p-9196.html - Neuvoja1
Kun saat "vika on korvien välissä"-diagnoosin, niin ensimmäisenä on syytä tehdä linkin testit! Rivilääkärit eivät osaa diagnosoida tätä terveysongelmaa:
http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/laaketiede-vs-terveystiede/ - Astmajahomeopatia
Hei
Mikä tilanteesi on tällä hetkellä. Harmillista kun negatiiviset kommentit pilaavat aina näitä ketjuja. Toki kaikki haluavat löytää lääkityksen jossa on mahdollisimman vähän haittavaikutuksia.
Itselläni käytössä Flixotide ja tarvittaessa Ventoline. Seretide ei sopinut lainkaan ja löysinkin siitä aika paljon negatiivisia juttuja netistä englanniksi ihan tutkimustulosten kautta.
Nyt itselläni on verenpaine kohonnut ja mietin johtuuko se siitä, ett olen nostanut ilta-annosta flunssan takia. Onko kenelläkään muulla ollutvastaavia vaikutuksia ? Joka tapauksessa palaan normiannokseen ja testaan vaikutusta.
Entä homeopatia, onko kuinka paljon kokemuksia ja millaisilla lääkkeillä ja annostuksilla . Entä onko tietoa hyvistä homeopaattista Rovaniemellä ?Tuo urticals oli myös kiinnostava , taidan googletella lisää .... - Saraliisa
Voi, voi, tilatkaa aika yksityiseltä keuhkolääkäriltä. He ovat asiantuntijoita.
- Anonyymi
Hei, mikä on tilanteesi nyt? Oletko vielä elävien kirjoissa?
- Anonyymi
On kokemusta,nyt mietin kaiken jälkeen pistänkö koko astmaasian tauolle.Lääkärijuoksut sairaalassa v.2010-alkaen..lääkitykset tapissa..kokellut kaikki astmalääk.ja nokkalääkkeetkin.Kuvattu jne..turhauttavaa rahaa ,kuluu..Kaikki alkoi sisäilmaongelmaisesta työpaikoista,työpajat myöh.Työkokeiluihin olisi pistetty paikkoihin missä sisäilmaongelmaa.Ja työpaja viim.2eri lääk.kirj.lausunnon sain 2kk karenssia.Nyt n2v sitten keväällä ,kesällä huomasin kiipesin maastopyörän kanssa ision kallioisen mäen..olin ihan tukossa keuhkot rohisi mitään ulos tullut mutta röhinä kauhee.Sanoin ihme jos sydän ei lakkaa toimimasta,kävin lääk.sair.polil.tietokoneen katsontaa..niinhän siinnä sitten kävi,sanoin olette tainneet hoitaa mulle syövän!? No sädesienialt.yms.Pääsin röntgeniin..löydös suurentunut sydän..taas syy dm2.Liikuin lauhdutinkin välillä yli 35 kg.Elämä muuttu keuhkot kantaa välil hyvin kosteilla säillä oon tukossa röhisen..yskin..Mulle iski joku muu,kyllä sanottu keuhkoahtaumaa on..Tää on paha häiritsevä vähästä menen tukkoon,niin ja sanoin mikä on kun astmalääkkeet tehoa.Kohtauslääkekkään auta..Kunto on varmaan hyvä mutta keuhkot ei kanna.Taas tutkitaan juoksut jatkuu..mietin laitanko kaiken poikki.En jaksa enää en,! Liikun paljon edelleen menen tukkoon mutta jatkan vaan..oma tahti.Pyöräily sujuu paremmin.Kävely on täyttä tuskaa.
- Anonyymi
Hei!
Tuttu tunne....
Minulla myös ei-allerginen astma. Olen altistunut sisäilmaongelmille yli kymmenen vuotta. Sairastin aluksi keuhkokuumeen joka vuosi, sitten otin siihen rokotteen. Nykyisin jos menee pahaksi on keuhkoputkentulehdus. Olen kokeillut kanssa kaikkia lääkkeitä. Innovairista tykytystä, relvar menee ääni. Se olisi muuten toiminut, mutta sain rytmihäiriöihin isoptin retardin otka eivät sovi yhteen. Nyt oxis ja beclomet. Yskin vuosia ja oli tulehduksia, silmäoireita, hengenahdistusta, väsymystä. Epäiltiin myös että varmasti psyykkistä. Nyt itse olen miettinyt että pääsikö oireeni hoitamattomana liian pahaksi ja olisiko jo keuhkoahtaumatautia kun mikään lääke ei kunnolla auta oloa ja tulehduksia helposti keuhkoputkissa ja syön kortisoni kuureja...
Millä tutkimuksella se selviäisi? Olen keuhkopolille hoidossa mutta vain lääke kokeiluja ja pef puhalluksia olen tehnyt monia. Spiroergonomiassa löytyi sattumalta rytmihäiriöt. Minulla astma todettiin vasta 2020. Aluksi hoidettiin yskää somacilla, että olisi happojen takaisin virtausta. Tämä on kyllä vaikea sairaus saada hoitoa..- Anonyymi
Oliskohan syy jossain muualla , onko kilpirauhanen tarkisettu, raudan puute (ferritiini) molemmat aiheuttaa samoja oireita myös rytmihäiröt kuuluu molempiin. Astma vaan on niin helppo diag. mutta jos eri lääkitykset ei auta jossain muualla on vika. 80 hoidetiin vasteettomana astmana olikin sydämessä vika joka pienellä leikkauksella hoitui. Samoin 15 v. astma diag. väkisin , olikin kuitenkin raudanpuute. Liuta erikoislääkäreitä sitä tyrkytti. Eipä kannata sokeesti luottaa.
- Anonyymi
Minulla myös montelukast käytössä kun otan yöksi aamu on tukkonen lääkäri sanoo vaan pitää käyttää useampi kuukausi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113515MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411576Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59826- 170823
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768