Poltatko? Miksi? Miksi et?

NoSmokingPlease

Tulkaa kertomaan oma mielipide asiasta:-)Itse en polta.

161

1914

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • girlllll

mä pystyisin tupakoida jos haluisin vaikka oon ala ikäinen, koska mun sisko on täysi ikäinen ja tupakoi, mutta
      en tupakoi koska:
      -tupakka on lissuille
      -tupakka ei oo coolia
      -siitä jää helpommin koukkuun ku alkoholista
      -haluun olla erilainen, en sama ku muut
      -alkoholi on hauskempi juttu
      eli en tupakoi, en oo ees yrittäny, mut alkoholii tulee juotuu n. kerran kuussa:)

• potari

"Tupakka ei ole coolia..." "Haluun olla erilainen kuin muut..."

Vi*un lissu.

• pullatyttö

"tupakka on lissuille"
        jos sun mielest kaikki ketkä polttaa on lissui ni huhhuh! ite poltan (vaik en tosiaankaa haluis) ja en oo lissuu nähnykää ..

• XDXDXD
        pullatyttö kirjoitti:

"tupakka on lissuille"
        jos sun mielest kaikki ketkä polttaa on lissui ni huhhuh! ite poltan (vaik en tosiaankaa haluis) ja en oo lissuu nähnykää ..

:D:D:D:D:D Miks vitussa sitte poltat vitun ääliö? XDXD

• Ei lol

Jos kerran lissut polttaa, niin mun äiti taitaa olla lissu.

• Ei lol kirjoitti:

Jos kerran lissut polttaa, niin mun äiti taitaa olla lissu.

todennäköisesti siis on.

• Hyvä! Sinulla on hyvin sama maku tupakoimisesta kuin minullakin.

• Maratonic

Olet muuten ihan fiksu ihminen mutta voisit nostaa sitä olemalla että et juo alkohooliakaan ja ainii ethän sinä saakaan juoda alkoholia koska olet alaikäine. Yritä saada siskosikin lopettamaan tupakoiminen! Teet sillä hyvän teon ja palkitset häntä kovalla työllä.

• so

nyt hajos :D eli kaikki maailman ihmiset jotka polttaa, on lissuja? :D just näin

• fsdfffr
        XDXDXD kirjoitti:

:D:D:D:D:D Miks vitussa sitte poltat vitun ääliö? XDXD

no ehkä se on vittu koukussa vitun daiju

• Samish

Oon samaa mieltä:) mielummin juon ku poltan!

• lål

Miksi kukaan ei tajua että molemmat on myrkkyä ala ikäselle... Kaikki vaan sanoo "no ei vitus käy mitää ehkä 1% mahis" sit 3 vuode päästä makaa sairaalassa

• girlllll
        lål kirjoitti:

Miksi kukaan ei tajua että molemmat on myrkkyä ala ikäselle... Kaikki vaan sanoo "no ei vitus käy mitää ehkä 1% mahis" sit 3 vuode päästä makaa sairaalassa

kyl se on ihan yhtälailla myrkkyä myös täysi ikäisille. Ja alkoholii voi juoda myös KOHTUUDELLA! eli kerran kuussa juomisesta joudu mihinkään vatsahuuhteluun. paitsi tupakoinnissa mitään järkeä ole.

• lål
        girlllll kirjoitti:

kyl se on ihan yhtälailla myrkkyä myös täysi ikäisille. Ja alkoholii voi juoda myös KOHTUUDELLA! eli kerran kuussa juomisesta joudu mihinkään vatsahuuhteluun. paitsi tupakoinnissa mitään järkeä ole.

Joo sori toi mun teksti vähän kusahti :-D

• P#ska elämä

Poltan kun on oikein V#ttuuntunut koska:

- saa aikaaa ajattella
      - hermo lepää
      - ja on hiljainen kapina vanhemmille

Juon 3 kertaa kuussa-

• i hate u

ootpa kova kun juot huimat 3 kertaa kuussa! nolo pelle..

• mursutpuhuuasiaa

En polta, koska:

- Tupakoivat ihmiset haisevat todella pahalle
      - Pidän hampaistani
      - Suvussani on periytyvää astmaa
      - Suvussani on keuhkosyöpää
      - Kulutan jo muutenkin aikaa turhanpäiväisyyksiin
      - Haluan hyvän ihon vanhemmitenkin
      - Pitäisin polttavaa itseäni vähemmän viehättävänä
      - jne...

• Mursu, puhut asiaa!!

Oon just niin samaa mieltä!! Lisään listaan vaan sen, että yleensä ihmisten on helpompi lähestyä ihmistä, joka ei seiso puolta päivää röökialueella.. Ja on mukavampaa seuraa :) Ja lisäks, halusitko pussata semmosta, jolla on puolet hampaista mustia ja hengitys haisee tupakalle?

• ldfhftujfyugfyu

Poltan/käytän nuuska, koska:

kun aloitin röökäämisen se oli jotenkin rentouttavaa, kai silloin nikotiini vielä nousi päähän. nyt jälkeenpäin kun ajattelee, se oli huono päätös. aion kyllä lopettaa, mutta ei se helppoa ole. nykyään vedän vain nuuskaa, voi käyttää sitä tunnilla. nuuska ja rööki vie naiset, joten ei kannata aloittaa. Minä juon harvoin (2 kertaa vuodessa), mutta poltan pilveä silloin tällöin. pilvi on suht. vaaratonta, mutta se voi johtaa vahvempiin huumeisiin, joten sen pilven vetäminen vois myös loppua.... olen kohta 15v, polttanut 2 vuotta. koulu sujuu ihan hyvin, joten ei kaikki röökääjät ole ihmisiä jolla on vitonen keskiarvossa.

• tietäjä92

Poltatko? En.
      Miksi? Miksi polttaisin?

• _jengin johtaja_

Ai etkö uskalla ootko nyhverö? :D Mä ainakin poltan koska se on kovan miehen merkki.

• Sinut on trollattu
        _jengin johtaja_ kirjoitti:

Ai etkö uskalla ootko nyhverö? :D Mä ainakin poltan koska se on kovan miehen merkki.

Troll

• Luuletvaa..

Haha, oot vaan kateellinen ku et ite pysty lopettaa. Ja sitä paitsi onko niin kovaa olla riippuvainen jostai??

• i hate u

yksinäisen runkkarin merkkihän tuo on... pomona oleminen ei tarkoita että pitäisi polttaa! outoja mielikuvia....

• khylkbg

kännissä aina. normipvänä jos joku pyytää polttaa pokee tai sillo ku tuleevitutus

• justpajust

en polta enkä juo, olen muuten täysi-ikäinen :D

en polta koska:
      -pilaa terveyden
      -maistuu pahalle (oon kyllä kokeillu :/)
      -myöskään poikakaverini ei polta (suukot ei maistu tupakalta)
      -polttaminen on mielestäni muutenkin turhaa

en juo alkohoolia koska:
      -osaan pitää hauskaa ja rentoutua muutenkin
      -jos juo liikaa tekee ja sanoo helposti tyhmii asioita joita voi sit joutuu katumaan
      -sit ei tuu tavaks :3
      -myöskään poikakaverini ei juo
      -ja juominenkin on aika turhaa

• PLÄÄ PLÄÄ PLÄÄ!

öÖ.. JÄRKEE KOKEILLA POLTTAMIST. EI IKIN ONNISTUIS MULT ENKÄÄ SAA OON ALAIKÄNE :dd NE JOTKA POLTTAA TAI JUO NII NIIL ON TOSI HUONOT VANHEMMAT. NE EI NIIKU HUOLEHDI OMASTA LAPSESTAAN!

• fadsfads4234

maista forward tubaggaa vidun juibbi

• Nykyteini95
        PLÄÄ PLÄÄ PLÄÄ! kirjoitti:

öÖ.. JÄRKEE KOKEILLA POLTTAMIST. EI IKIN ONNISTUIS MULT ENKÄÄ SAA OON ALAIKÄNE :dd NE JOTKA POLTTAA TAI JUO NII NIIL ON TOSI HUONOT VANHEMMAT. NE EI NIIKU HUOLEHDI OMASTA LAPSESTAAN!

Vika ei mun mielestä välttämättä aina oo huoltajissa, kyll nuoret ihan itse tekee noita valintojaan, eikä vanhemmat aina välttämättä tiedä mitä nuoret käyttää/kokeillee

Itse poltin 7-8lk (14-15v) säänöllisesti, en jäänyt kertaakaan kiinni vaan kerroin polttaneeni. Mutsi jonka luona silloin asuin veti asiasta kamalat pultit, kun taas isäni kertoi tupakoinnin haitoista ja sanoi että ite oot valintas tehny.

Nykyään poltan silloin tällöin, josta isäni ja kaverini ovat tietoisia asiasta, olen vuoden päästä täysi-ikäinen

• Jamussa

Et ole täysi-ikäinen, olet idiootti.

• dasdfg
        fadsfads4234 kirjoitti:

maista forward tubaggaa vidun juibbi

forward on vaa muka niin kova juttu koska sit voi napsauttaa ja se maistuu hammastahnalle.
        sama asia ku ostais vihreetä.

• V**** IDIOT HOES

Sanon tän kaikille niille ALAIKÄISILLE IDIOOTEILLE ET mitä järkee polttaa. Haluutteks te huonot keuhkot? Kuolla syöpään yms... Oikeesti teijä elämästä tulee yhtä helvettiä. et kanttii polttaa... SE EI OO TARKOTETTU ALLE 18.V MIKS ETTE TAJUU EN IKIN ALKAIS POLTTAA!!!!!!

• enpolta

Jos yli kahdeksantoista vuotias alkaa polttamaan, menee hänelläkin keuhkot pilalle.

• jotain rajaa

Turha haukkua kaikkia tupakoitsijoita idiooteiksi, muakaan et edes tunne, joten toi ei ole kovin asiallista. Jokainen tekee elämässään valintoja, mä esimerkiksi syön tosi terveellisesti, liikun riittävästi, en ole koskaan kokeillut huumeita ja juon kohtuullisesti, eli elän sikäli terveellisesti. Tupakointi on vaan yksi elämäntapa muiden joukossa. Tiedän, että siinä on riskejä, mutta niin on rasvaisen ruoan syömisessä, liian vähäisessä maidon juonnissa ja ties missä muussakin. Se, että sä et ymmärrä miks joku polttaa, ei automaattisesti tarkoita etteikö jollain muulla olis syytä siihen, tai että se olis jotenkin väärin. Mulla se auttaa stressiin, rentouttaa ja maistuukin hyvältä. Hyvä vaan jos et polta, mutta jos et kuitenkaan haukkuis ihmisiä, toi on ihan yhtä säälittävää kuin tupakan tyrkyttäminen ryhmäpaineiden avulla.

• whadaap

Jos nyt kuitenkin miettii järkevästi niin lähes kaikki aikuisista ihmisistä ketkä polttavat ovat aloittaneet sen nuorina. Ei kenenkään luulisi enää aikuisena olevan niin tyhmä, että alkaisi polttamaan. Aikuisella en nyt kuitenkaan tarkoita vasta 18-v...

• Älä ole idiootti

Juuri sen takia se on 18 että kukaan ei poltais. tupakoitsia aloittaa nuorena ja tyhmänä. Jos ei alota nuorena niin aikuisena älyy että ei tota kannata vetää.
        Idiootit polttaa.

• nikkees-

Moni alkaa intissä vasta polttamaan

• Ketjun aloittaja

2010 vuonna 48% aikuisista poltti ainakin satunnaisesti. Jos nuorista polttaminen on coolia ja ne jotka eivät polta ovat lapsellisia nössöjä, niin ovatko myös nämä 52% aikuisista lapsellisia nössöjä...?Hmm...ite en nää polttamisessa mitään hienoo...

• siisdaanoloa

En koska se on noloa ja tyhmää

• 14wee

Mielummin juon ku poltan. Tupakista jää vaan koukkuun ei muuta ! :D Sillointöllöin poltan ku juodaa kavereitten kans mut eipä paljo muute ! ;p

• ppeopleshit

Ei röökistä aina jää koukkuun, riippuu tosi paljon ihmisestä. Ite poltan sillon tällön jos, joku tarjoo tms ja käytän myös alkoholia, eikä se musta tee mitää tupakoivaa alkoholistia. Ja ei se, että antaa teini-ikäisen nuoren juoda alkoholia ja pitää MYÖS sillä tavoin hauskaa tarkoita, että ei huolehtis lapsestaan. HEI haloo! Mun mielestä on parempi antaa sen nuoren kokeilla sitä alkoholii, kyl se sit huomaa darra -aamuna , et vähempiki ehkä riittäis. Ja se, et suurinosa nuorista kokeilee joskus polttamista. Mitä sitte ? Ei oo varmaa teijän ongelma jos sille tulee se vitun keuhkosyöpä joskus 30 vuode päästä. Antakaa kaikkien valita itse polttaako ja juoko muutakin, ku mehua. Suoraan sanoe v*tuttaa tommonen jokasen omiin valintoihin puuttuminen. Ne on nuoria ne, enemmän rupee vaan kyrsimään, kun kaikki kielletään. Yhtälailla se 18v:eekin on lapsi vanhempien silmissä, kuin se 15vee teinikin!

• ailimee

Juon kyllä, mutten polta (enää).. En haluu haista siltä kaiken aikaa, sillä vaikka itse pidän, ei rakastan, sen hajua, suuri osa ihmisistä ei.. Enkä aio yskiä niin että keuhkot repee, tyylin kuten äitini...xP.

• mmpo

sun syöpä hoidetaan myös mun verorahoil, eli on munki ongelma

• piisamirotta5

Sillon teinivuosina halusin polttaa. Ei ollut tupakkaa joten en polttanu. Sain jostakin tupakan, kokeilin. Totesin liian hankalaksi, koska jouduin silloin tekemään kaikennäköisiä virityksiä, koska en todellakaan halunnut jäädä kiinni vanhemmilleni. Lopetin tupakan kanssa leikkimisen. Ja ainiin, halusin polttaa silloin, päällimmäisenä syynä se, että tupakan savu näytti kauniilta kun sitä puhalteli tähtitaivasta vasten.

Nykyään, täysi-ikäisenä, mietin asian uudelleen.
      En polta vieläkään, koska:
      - tiedän miltä tuntuu kun ei saa henkeä kunnolla
      - haisisin erittäin pahalta, jos polttaisin --> vaikeuttaa monia asioita
      - tupakka on kallista
      - en enää tarvitse tupakkaa mihinkään
      - hillun parvekkeellta puhaltelemassa vesihöyryä talvi-iltaisin

• likka17v

Poltan satunnaisesti, normaalisti viikosta riippuen 4-16 savuketta, tosin välillä on saattanut mennä parikin viikkoa ilman jos ei ole ollut stressiä. Poltan siis lähinnä hermosauhuja ja humalassa tulee poltettua aika paljon (juon nykyisin aika harvoin, ehkä kerran kuussa). Yhtä säännöllisesti polttavaa kaveria tavatessa tupakkaa kuluu myös aika paljon, ja ennen kuin kukaan tulee kirkumaan ryhmäpaineista niin todettakoon että siitä ei ole kyse. Silloin vaan tulee itse lähdettyä ulos mukaan ja se on yksinkertaisesti kiva istua ulkona auringon paisteessa sauhuilla ja jutella mukavia. Esim koulun tupakkapaikalla en viihdy, poltan mielellään itsekseni.

Ihailen niitä ihmisiä jotka eivät polta tai juo vaikka kaverit niin tekee, se osoittaa että on rohkea ja itsevarma ihminen. Olis kuitenkin kiva, jos tupakoimattomat ei haukkuis tupakoitsijoita. Eihän kukaan mene ylipainoisillekkaan huutamaan mäkkäriin, että ne ois huonoja ihmisiä kun elää epäterveellisesti. Jokainen tekee omat valintansa, ja toisen päätöksiä pitäis osata kunnioittaa.

• Tupakka hyi

En polta : )

-En haluu et hiukset huononee hampaat kellastuu henki haisee
      -Makuaisti heikkenee
      -Siihen jää koukkuun ja siitä on hankala päästä eroon
      -Tupakassa on mm. tervaa ja muitakin eri kemikaaleja
      -Ei todellakaan oo terveellistä
      -Hengästyy helpommin (esim.juostessa ja kävellessä)
      -En halua saada minkäänlaista syöpää

No tos on pari syytä miks en haluu tupakoida :) p.s oon 12.v tyttö :)

• hyiiiissss

Sanon vaa teille alaikäsille et mitä järkee on polttaa?!?! siitä saa syövän ja haiset pahalle yms. ei oo musta kovinkaa kovaa polttaa tupakkaa,ja sitte kuolla syöpään. tiesitteks te et tupakoitsijat kuolee 10 vuotta aikasemmi ku ne jotka ei polta. ja se oli muistaaksee nii et yks tupakka vastaa 17 sekunttia vähemmän elinaikaa. Miettikää sitä ku poltatte......

• Ketjun Aloittaja

On loistavaa että on monia jotka uskaltavat olla tupakkaa vastaan. Omassa kaveripiirissä monet polttavat ja ovat tarjonneetkin, mutten ole ottanut, sillä se on mielestäni äärimmäisen ällöttävää ja pahaa. En kuitenkaan hauku tupakoijia idiooteiksi, vaikka se minusta todella tyhmää onkin, koska se on heidän oma päätöksensä vähentää elinaikaansa ja elää se lyhyt loppuelämä sairaina, kivuissa ja "rumana". Tuskin sitä näin nuorena ajattelee että jättäis väliin koska kolmenkymmenen vuoden kuluttua tulis syöpä tai muita ongelmia, vaan sitä että nyt eletään täysillä ja ei pari röökii pahaa tee. Tulevaisuutta kannattaa ajatella ettei vanhempana vitusti kadu tekemiään huonoja päätöksiä:) Kiitos kommenteista!

• paskanmarjat33

Kai tiesit että vanhin ihminen (120v) poltti ja joi kokoelämänsä ajan

• _jenn

Itse alotin polttamisen 13v. kavereiden painostuksesta.. Ja nyt olen sitten ollu 3v. ilman tupakkaa.. täytin pari kk sitte 20v. Lopetin polttamisen ku tapasin aviomieheni. Lopettaminen tuntui järkevältä, koska toinen ei polttanut ja en halunnut sitten haista yms... Ja sanon kaikille että älkää edes aloittako! Sitä rahaa voi käyttää järkevämminkin.. Ja vastaus sille joka laittoi että polttaa, koska se on kovan jätkän merkki... niin ei pidä paikkaansa, mun mies on aika kova jätkä ja se ei polta. Nykyyä en menisi lähellekkään jätkää, joka polttaa. Ja nyt vasta tajua paljonko haisee kun polttaa... siis ihan kamalan hajusia ihmisä. Ihan hävettää et alotin joskus vaan sen takia et kaverit painosti. Joten jättäkää ne tupakit vaan polttamatta! :)

• ..:..

No siis en polta, oon kyl maistanu parikertaa ja niiedespäin
      mut ei mitenkää erityisen hyvää
      ja juu mielummin sit vaik alkoholii ku röökii ja en myöskään jumalla juo
      ehkä siideri tai kaks korkeintaa / riippuu mitä tarjolla mutta ikinä en oo juonu nii ett ois krapula ehk vähä pääkipee next morning.
      ja jotku kaverit toki polttaa ja juo mut ne on iha jees tyyppei silti

• teiniäiti

juu poltin muutaman vuoden.. nyt kun sain tietää että vauveli meille tulee niin lopetin heti.. EN suosittele kenellekkän rahat vaan menee ja kunto ja se on epäterveellistä KAIKILLE !

• potari

Oho, teinihoro sai vahinkolapsen...

Muaki hajottais.

• asd
        potari kirjoitti:

Oho, teinihoro sai vahinkolapsen...

Muaki hajottais.

tarkoitatko että jos saa lapsen nuorena on heti teinihoro? :D huhhuh vähän väärä tietoa sulla siel sun päässä

• hmmmhmhm

Poltanko? Silloin kun siltä tuntuu, joskus aski, joskus taukoa, taidampa olla koukussa. Vittuako siinä sitten.

• Turhaa rahanmenoa

En polttanut teini-iässä, enkä vielä näin..... nuorena aikuisena(?)kaan :--D
      Kyllä mä sille 5 eurolle/päivä, mikä askiin menisi, keksin niin paljon kaikkea muutakin käyttöä.

• asddasasdadasd

20v mies ja en ole koskaan polttanut. Maistanut kyllä tietysti.

En polta koska ei ole sen arvoista. Ihan mukava tunne hetken aikaa mutta en halua tuhansia eri myrkkyjä keuhkoihini jotka sitten heikentää elämän laatua ja pituutta. Lisäksi helvetin kallista.

En kuitenkaan ole mikään "tupakkanatsi". Jokaisen tulee saada tehdä keholleen mitä huvittaa ja kyllä mulla saa vieraat käydä parvekkeella polttamassa.

• Elämää on.

Olin itse teini-ikäinen aloitettu polttamaan mutta poltin vain 2-4 viikoksi joka vuosi paitsi täysi-ikäinen säännöllisesti juu.En pelkää sitä siihen syöpään.Suvussani ei ole altis syöpä edes keuhkosyöpä koska pidin aina huolehtia itsestäni tervellisemmin elämää esimerkiksi hedelmiä,vihanneksia ja liikuntaa vaikka poltan.Jaksan kyllä juostaessa tai hölkkämässä jos on pakko:).Sanon kutenkin,että ei kukaan pakko olla polttamaan eli itse päätät.On olemassa ihmisiä polttaa joko satunnaisesti tai ketjuttaja tai säännöllisesti..Ei mitään kummoinen.Isosiskoni ei koskaan polttanut vaikka maistui kerran kyllä,mutta arvostan siskon päätöksestä ja enkä kehtaa pakottamaan mitään.Osa ihmisiä vasta myöhään iällä polttaa esimerkiksi 30-vuotiaaksi.Onko siinä ihme?

• tonttuxx

Google translator on kaveri

• dhshg

Poltan aika satunnaisesti. Joskus röökin tai pari päivässä ja joskus pidän parin päivän tauon. Ei tollaisesta satunnaisesta polttelusta mitään haittaakaan ole kunhan ei tule riippuvaiseksi.

• mitä Hek?

Yhtä vaarallista se rööki on vaikkei oiskaa riippuvainen siitä

• no smoking!!

Todella typerää polttaa ja vielä typerämpää olla ylpeä siitä. Suorastaan huvittavaa katsottavaa kun joillain teini pissiksillä on tupakka kädessä ja elää jossain omissa fantasioissaan. Tuskin oikeasti pitävät tupakasta tai ovat riippuvaisia, veikkaan että suurin osa vihaa sitä yli kaiken, mutta esittämisenhalu on niin kova että pakko jatkaa... kunnes sitten aikuistuvat ja lopettavat. Onhan niitä halvempiakin tapoja hankkia syöpä.

• 13 v TREeltä

En varsinaisesti polta. Paitsi makutupakkaa vesipiipulla. Siskon kans yleensä parvekkeella. Äiti ei tiiä et sisältää tupakkaa :D ostettii maut teneriffalta iskän kaa XD
        En itte nää mitää hienoo tupakan polttamisessa. Se o oikeestaa tosi noloo, mut kaikilla omat päätökset :o

• eieipp

En, koska tupakka vie terveyden ja rahat. En halua myöskään tappaa muiden hengitysilmaa. Tupakka haisee pahalta ja en nää siinä mitään hyvää.

• 31

Poltan harvoi ja vain seurassa, ei siitä mitään haitaakaan ole jos poltaa niin harvoin et ei jää koukkuun. Fyysinen riippuvuus ei kuulemma synny kovin helposti, vasta 50 röökin jälkeen voi syntyä heikko fyysinen riippuvuus.

• sayWHAAT

itse en polta, koska totesin jo siihen aikoihin kun tämä
      sosiaalietiketti sääntö tuotiin ilmoille jo ylä-aste aikoihin että tämä ilmiö perustuu
      vain sosiaaliseen kanssakäymiseen. Ainoa syy tupakoimisen aloittamiseen on
      sosiaalinen epävarmuus itsestään ja tehdä kaikkea asenteella "koska muutkin" tekevät.

ja jos on kehittynyt suuntaan jossa ei välitä mitä muut ovat sinusta mieltä alat analysoida mitä tupakka itsessään on;

siis pelkkää savua ja tervaa, huonontaa kuntoa, kellastuttaa hampaita ja pistää hengityksenkin haisemaan,

loogisesti jos pistämme palasiin tupakan "hyödyt" ja "haitat" niin hyödyistä koostuu ainoastaan illuusio sosiaalista eduista jolla on kieltämättä pieni totuuspohja koska ihmiset tosiaan ovat käveleviä käyttäytymismalleja ja reagoivat paineympäristöön sitten murtumalla tähän yhteisön paineeseen jos kys. ympäristöstä on niin riippuvainen. outoa? (miksi kukaan haluaa tehdä vaikutuksen ympäristöön jossa ei kelpaa sellaisenaan)

neuvo kaikille;

mitä ikinä päätättekin alkaa tekemään, se ei saa perustua siihen että joku tai jotkut odottaa sinun niin tekevän. tämmöinen käytös saa sinut näyttämään luuserilta/epämielenkiintoiselta persoonalta jolla ei ole bollseja päättämään omista asioista....

en vihaa tupakoitsijoita.. he eivät ole yhtään erillaisempia kuin ne jotka eivät polta, kyseessä on vain turhautuminen kyseiseen mentaliteettiin mitä tupakoiminen vaatii ihmiseltä

peace

• asdasdfasdf

En polta, joskus 5. luokalla kokeilin mutta siihen se jäi, vaikea kun oli hakijaa sen ikäsenä löytää. Tätä nykyä poltan enää vesipiippua satunnaisesti, pääosin vain bileissä.

• ...

Köyhät ja muut sosiaalitapaukset polttaa.

• en polta !

En polta. Minusta on paljon mukavampi kun keuhkoni pysyvät terveenä, ihoni ei rypisty nuorena, elän pitempään ja säästän rahaa. Eikö siinä ole jo kylliksi syitä?... ei se syöpäkään kovin kiva olis tupakasta... o_0

• niggersockduck

Juu, siis siinähän sitä järkee oliski et rupeis pumppaan keuhkojansa täyteen myrkkyjä. Otko sä kehari ku tälläsii viittit edes kysellä?

• Kysyjä

Halusin kuulla syitä sille miksi niin monet nuoret polttavat, sillä en itse näe siinä järkeä. Kunhan kysyin.

• kynåjlsösps

Kukaan kavereista ei VIELÄ polta, onneks. Mua vähä pelottaa toi yläasteelle siirtymine ku viimevuoden kutoset jotka on siis ny seiskalla, ni tyylii puolet polttaa. kasit & ysit myös. ite en polta, enkä haluukkaa, mut kattoony mihi mut pakotetaa D: mut silti , en aijo.

on mullaki siihe pari syyytä :)

- pilaa keuhkot
      - aiheuttaa syöpää
      - liikatupakoimiseen & monen vuoden KOVAAN polttoon voi myös kuolla
      - ne ihmiset ei oo mitää miellyttävän hajusii:D
      - noloo polttaa ala / yläasteel enne ku on 18v

• Kysyjä.

Jos olet valinnut olevasi savuton, ei kellään saisi olla valtaa pakottaa sinua. Omista kavereistani polttaa monet, mutta olen pitänyt pääni ja hyljännyt maistelu ehdotukset. Toivon että myös sinä pystyt siihen:)Onnea ylästeelle!

• sarkastinen kommentt

kovikset polttaa röökii ja ryyppää. no läppä oli. hehheh.

• noiion

Olen juonut ja koittanut tupakkaa... Juomisestani ainoastaan vanhenpani ja tyttäystäväni tietää....

• noiion

Olen juonut ja koittanut tupakkaa... Juomisestani ainoastaan vanhenpani ja tyttäystäväni tietää....

• minävaa

En polta. Koska: en halua pilata keuhkojani, kovikset polttaa enkä halua olla kovis, en edes saisi polttaa xD Äiti sanoo aina kun menen ulos: Jos tekee mieli tupakkaa niin voit samantien syödä koko tupakan.

• umad?

en polta, koska olen sm-tason uimari ja tupakka tuhoaa keuhkot ja samalla hapenottokyvyn. Lisäksi röökääjät haisee paskalle ja ovat esittävinään "niin" aikuisia...
      Juon alkoholia 3-4 krt kuussa ja kavereiden kanssa. Juon kohtuudella eli kaiken muistaa aina eilisillasta ja en ole sammunut kertaakaan.

• dyddeli13v

poltin mutten enää,sillä:
      -mulle todettiin astma,mikä sai lopettamaan
      -ei-polttavat pojat ei arvosta..tuli todettuu
      -rahaa meni paljon
      -haluan säilyttää hyvän ihoni

ja sillon kun poltin,niin poltin koska:
      -se rauhoitti
      -se oli kivaa ajantappopuuhaa

• tyttö12w

itse en tupakoi, koska: olen niin nuori, se on paha tapa (:D), siihen jää koukkuun, se haisee KAUHEALLE, ei oo kivaa heitellä niitä poltettuja tupakeita esim. Päiväkodin pihalle kun pikkulapset leikkii niillä, ja en näe polttamisessa mitään järkeä. Ps. Jos polttaisin, mul ei ois enää yhtään kaveria.

• tyttö12w

Pps. Tuli tuosta vielä semmonen asia mieleen, että en halua saastuttaa ilmaa tupakin savulla... (ei kannata polttaa, jos poltatte niin itse te sen valitsitte, ei pahal) :/ :\

• 23423423423423424

Vittu ganjaa

• näinon75148

1. Tupakkaa polttavat vain tyhmät.
      2. En polta enkä tuu polttamaan.
      3. He eivät polta, jotka ovat hyvin kasvatettuja.
      4. Liika tupakka on itsemurha.
      5. Keuhkot menee piloille, sitten tulee keuhkosyöpä, ja lopulta kuolee.

• Glam4Ever

En polta, enkä oikeestaa itekkää tiiä miks en :D
      Tupakoiva poikaystävä olis ihana :33 kyllä, olen outo..

• Alotin tupakoinnin 10-11 vuotiaana, silloinen syy oli se että "se oli coolia".
      13 vuotiaana lopetin, mutta viime syksynä kavereiden kanssa juhliessa oli pakko polttaa pari tupakkaa kun kaikki muutkin tupakoi ja tuli hirvee mieli...
      Jäin koukkuun, TAAS!
      Talven aikana elämä alko mennä alamäkeen(joka viikkosta kännäämistä ja pilvenki polttoo). Kaikki tuntu paskalta ja yritin itsemurhaa ja viiltelin joinakin iltoina jopa 50 kertaa putkeen käsivarttani.
      Vappuna join 40% ja 60% viinaa sekasin, sekä kaljaa ja olin jo keskellä päivää niin änkkänä etten tolpillani meinannut pysyä.
      Hakkasin, potkin, haukuin ja loukkasin monia kavereitani. Kaikki kaverini lähtivät vähitellen illan aikana, viimein olin yksin.
      En muista paljoakaan, mutta muistan hämärästi pari epämääräistä tyyppiä joilta sain maria ja kokaa "ilmaiseksi"(tarkoitus oli tietenkin saada minut kierteeseen).
      Harkailin mansen keskustassa kunnes sammuin bussipysäkille josta meikäläinen noukittiin bilepakun kyytiin ja kiidätettiin paussille.
      Tuon jälkeen en ole enää vedellyt kännejä vaikka joskus jonkun lonkeron tai keppanan olenkin saattanut juoda. En ikinä koskisi kokaan tai kirkkaisiin ja koetan olla polttamatta pilveä.
      Olen kuitenkin niin hermostunut että saatan polttaa puolitoistakin askia päivässä, en koskaan ennen ole polttanut näin paljoa!
      En kuitenkaan uskalla lopettaa sillä pelkään kaiken meneväin päin seiniä ja palaavani takaisin vanhoihin tapoihini, humalanhakuiseen juomiseen ja ajautuvani kokeilemaan uudelleen vahvempia huumeita.
      Joskin tämä lisääntynyt polttaminen tekee ihan hyvää hermoille, nikotiini on kuitenkin parempi stressin lievittäjä kuin esimerkiksi alkoholi.

• mm-m

poltan :-) en oo ylpee siitä, en tosiaan, mutta erehdyin maistelemaan ja sen jälkeen ottamaan parit savut ja siitä tuli loppujenlopuksi tapa ja jäin koukkuun ja PAHASTI. toisaalta ois halua lopettaa mutta ei niin paljoo että yrittäisin tosissani, oon huomannu että tupakka auttaa vitutukseen, tuo hyvän olon ja vie ajatukset muualle mutta niitäkin vaan hetkeks mutta siitäkin huolimatta tupakka on kaveri. en koskaan oo ruvennu polttamaan sen takia että se ois coolia tms, vaa koska jäin koukkuun =D lupasin itelleni kuitenki lopettaa jossakin vaiheessa, tiiän että tuskin tulee tapahtumaan mutta aina voi yrittää! ja oon 13, kohta 14 ja polttanu vasta ihan vähän aikaa :-D tähän asti oon polttanu joka päivä mutta nyt otan tavotteeks alkaa polttaa satunnaisesti nii ei olis nii paljon harmia. uskokaa kun muut sanoo, älkää ikinä koskeko tupakkaan!

• Putekjdfnhlkt

En polta koska oon ensinnäkin ala-ikäinen. Ne juntit jotka luulee olevansa täysikäsiä polttaa ala-ikäsenä, koska ne luulee et se on coolii ... yms. En polta siks koska en haluu mitään syöpiä tai mitä siitä nyt tuleekaan iho menee huonoks. Tupakasta ei oo hyötyy. Menee vaa rahaa nii vitusti.
      Mun ei kyl kannata edes kokeilla koska musta tupakka tuoksuu hyvältä mut joo... :D
      T: 13v

• ginigini

Oon 16-vuotias tyttö ja mulla olisi mahdollisuus polttaa tupakkaa jos haluaisin. Äiti tai siskot ostaisivat aina tupakat ja mulla on myös täysikäisiä kavereita hakijana. Poltinkin hetken kuudennella luokalla ja seiskan alussa, mutta sitten lopetin. Jatkuvasti tekisi mieli polttaa, siihen kerkesi jo tottua. Mutta nyt olen ollut täysin savuttomana kohta vuoden, kiitos ihanan poikaystäväni

• älkääottakomallia

minä poltan,, olen ala ikäinen vielä hetken,, tein tyhmän päätöksen pari vuotta sitten,, kadun joo, mut silloin ajattelin tyhmänä että se on ihmisen tahdosta kiinni tuleeko riippuvaiseks vai ei,, ja niin se kyllä vähän onkin,, aloitin ku kaverit poltti vieressä ja aina tarjosi ja sit välillä osasin jopa kieltäytyä, välillä lähdin vain yöllä ulos ettimään uusia ihmisiä joitten kaa voi jutellä niitä näitä,, ja oli helpompi lähestyä kysymällä tupakkaa.. mutta lopulta jäin koukkuun ja ei nouse päähän enää joo.. kuitenki rentouttaa ajatukset poistaa stressii,, mutta ennen sitä ei stressannukkaa niin paljoo,, nykyää elämä menee muutenki päin mitä nyt sanonkaan ja alkoholiakin tulee juotua melkein joka viikonloppu ja nyt kun on kesäkin niin melkee joka pv.. en oo nyt valmis lopettaa,, yritän eka saada muut asiat kuntoon jos tuun koskaan saamaan.. ehkä joku pv elämä loistaa ilman päihteitä..

• öeköoykpoaykpooecake

Miksi polttaisin sehän on vain kyrvän imennän harjoitusta imetään vaan tupakkaa alldayallnight ja rahaa roskiin saa ittekin mennä roskiin jos polttaa

• 11122223333

En polta sillä
      -Haluan säilyttää hyvänkuntoni (tupakoitsijan vaikeampi hengittää juostessa hengästyy helpommin)
      - En tykkää tupakan hajusta
      -En halua pilata ihoani
      - Ja käytän rahat mielummin mukavempiin asioihin

• ÄÄÄÖÄÖÄÖÄÖÄÖÄÖÄÖÄÖÄÖ

En juo enkä polta... :D
      oon koht 14 vee likka.

• hv

Noonii. Mä alotin polttaan ku menin seiskalle. Aluks se tuntu hienolta, ja kyl se tais ollakki. Nyt vitu*taa ku on edes koskaa alottanu. Amikseen menos ja tupakkia tulee vedeltyä viikos kaks maxia. Ei kiva. Riippuvuus tulee nopeemmin ku huomaakaa!

• wut

mitä vittua mä pärjään maxi askilla noin 3viikkoa rajotahan vähän polttoa

• 4tftgv
        wut kirjoitti:

mitä vittua mä pärjään maxi askilla noin 3viikkoa rajotahan vähän polttoa

sanotko polttavasi tupakkaa...-.-?

• notw

Ite en tupakoi iha sen takia ku ei siitä oo mulle mittään hyötyä, ennemminki haittaa ja se ny on itsestäänselvyys.

• lukujärjestys

Oon 16 vuotias. En polta, koska en uskalla. Siis entä jjos sitten jäisin koukkuun? Ja kyllä, ensimmäisestä kerrastakin voi jäädä koukkuun. Jos jäisin koukkuun mulla menis ihan hirveesti rahaa tupakkaan, ei mulla ois varaa. Lisäks se ois mun hengelle vaarallista, niin oisko ees järkevää kokeilla. Riskejä riskejä. Lisäks mun mielestä on kiva olla erilainen.

• :DD

En polta koska aiheuttaa sairauksia yms. jää riippuvaiseksi ja maksaa paljon.

• 65328

En polta koska se on turhaa ja typerää. Kaveri alko tossa keväällä polttamaan ja juomaan, se muuttu ihan erilaiseks, on olevinaan niin v*tun kova kun polttaa jtn poskisauhuja,, tekee vaan itestään pellen

• Aphordite98

Mä poltan vaik oon ala-ikänen. Mun isoveli ostaa ne tupakat ja mä saan silt. Ja se ostaa oluen kaupan päälle ja mä saan juoda sitä.

• Aphordite98 kirjoitti:

Mä poltan vaik oon ala-ikänen. Mun isoveli ostaa ne tupakat ja mä saan silt. Ja se ostaa oluen kaupan päälle ja mä saan juoda sitä.

vitun pahis :DD

• tupakkaonjees

Minä en polta, vaikka enään askissa onkin 4tupakkaa, ensin ne 10tupakkaa paris päiväs meni helposti, sitten alko paha olo, nyt on kurkku kipeä, pääkipua on esiintynyt, en tiedä miksi, joten tupakak ei ole oikein mulle, vaikka ajattelin aloittakkin :d

Siinä onkin sitte vaikka minkälaisia myrkkyjä, joten ei kyl kinosta enään pahemmin

• oma asia

En polta varsinaisesti, saatan parina päivänä viikossa polttaa, ja parina päivänä en . En oo myöskään riippuvainen. Tupakasta tulee vaan hyvä olo ja poistaa jotenkin stressiä ja kute muut totes ylempänä hyvää ajanvietettä. En ole ylpee siitä että 'tupakoin', ja en myöskää yritä leikkiä kovista , useat kaverini ei polta , ei siis oo mitää ryhmäpainetta et pitäs olla samanlaine kun kaverit. poltin viimevuonna varmaan puoli vuotta säännöllisesti mut lopetin, silti vieläkin tulee satunnaisesti poltettua pari röökiä. Juon myös sillointällöin kun saan alkoholia, en yleensä humalanhakuisesti vaan sillee kavereiden kaa seurajuomana. T 13v. drinKING fucKING smoKING

• north state on parasta

• jojoojoooo

En polta, koska en koe tarvitsevani tupakkaa mihinkään.
      Monet väittävät, että tupakassa on vain huonoja puolia. En pysty kuitenkaan allekirjoittamaan tätä väitettä, sillä mielestäni tupakoinnista voidaan löytää myös hyviä puolia: stressi vähenee (juu, on enemmänkin korvien välissä, mutta silti!), sosiaalinen tapahtuma (olen kesätöissä sellaisessa paikassa, jossa KAIKKI, siis oikeasti KAIKKI, muut polttavat, ja tekisi itsekin mieli pitää tupakkataukoja ihan vaan siksi, että siinä olisi helpompi tutustua muihin (:

Kuitenkin tupakassa on niin paljon huonoja puolia, joita on turha tässä luetella (paitsi että pakko mainita: tiesittekö, että tupakka aiheuttaa jopa VIRTSARAKON syöpää? Siis WTF?), koska kaikki kuitenkin tietävät ne, että en halua tupakkaa polttaa. Mielestäni nämä hyvät puolet eivät ole sen arvoisia, että haluaisin tuhlata rahani ja terveyteni tupakkaan.

T. 18-v tyttö, joka mieluummin matkustelee rahoillaan.

• äläpädejosettiiä

Tupakka on perseestä :/ ite täytän 17 ja reilu puoltoist vuotta polttanu mut emmä siit mitenklää ylpee oo! toisaalt ois vidu jees lopettaa mut silti ei löydy nii paljo haluuu siihe jo ihan vaan sen takii et kun koulut alkaa nii sen on oikeestaa tapa mennä röökille luokkalaisten kaa! mut totta rahaahan täs vaa kuluu ja terveys menee. Suurin osa kavereist on semmosii jokka polttaa mut esim. just meijän luokal ni emmä tuntis/olis eesnii hyvis väleis niide kaa jos en polttas, koska ku on jonku kaa röökillä ni siel opppii tuntee toise :)varsinki jos on kaksi. Mä arvostan niit jotka ei polta koska siin ei ooo mitää hienoo ja hyvä jos oma pää pitää! siilti rasittavaa lukea täältä kun ihmiset jotka eivät _OIKEASTI_ tiedä asioista pätevät , kuten ''ensimmäisestä voi jääädä koukkuun''. Ei, ei voi. Itse jäin oikeasti koukkuun vasta puolen vuoden jälkeen. Ja vielä, en tajua miksi porukka vertailee alkoholi ja tupakkaa, '' mieluummin juon kun poltan'' yhtä haitallista se on vaikka siihen ei niin helposti koukkuun jääkkään!

• vitun röökit

en polta. mistä edes saisin tupakkaa? ja se on isotteleville pelleille

• 14v

Daa
        poltan, kokeilin kavereitten kaa ja alotin polttamisen > jäin riippuvaiseks. Jos en saa tupakkaa, edes 2päiväs, kädet rupee tärisemään ja hengitys kiihtyy muitaki jottain vierotuksen oireita. Haluaisin lopetttaa mutta en pysty.

• eehhehehe
        14v kirjoitti:

Daa
        poltan, kokeilin kavereitten kaa ja alotin polttamisen > jäin riippuvaiseks. Jos en saa tupakkaa, edes 2päiväs, kädet rupee tärisemään ja hengitys kiihtyy muitaki jottain vierotuksen oireita. Haluaisin lopetttaa mutta en pysty.

pissa lissu

• Tupakointityhmille

Oon 14-v poika. En polta enkä oo ikinä ees kokeillut nikotiini tuotteita! Mun mielest ei oo mitää järkee maksaa siitä että kunto heikkenee, elin ikä lyhenee, sairauksista ja mennä periaatteessa tupakan ehdoilla koko elämän! Eikä tupakointi ole enään "cool" juttu koska niin moni ala ikäinen sitä pössyttelee! Tupakka kaikin puolin ISO MIINUS!!!

• En polta

-rahat menee
      -hengitys ja vaatteet haisee HIRVEELLE!

• ggthhhh

Joo, mä poltan, mutta siihen ei oo mtn syitä.
      En juo alkoholia, koska se ei kiinnosta.
      Ja ehkä kerran pari poltan pilvee.
      Ja tosiaan oon 17.

• Juusto

Joissai bileis ehk. En vakituisesti.

• (€>#%|>$¥)

Poltan salaa kaverin kanssa. Äiti sai tietää, nyt en polta. Mutta kohta vois taas. Ei voi mitään kun tekee mieli.

• janne .

Tuleehan sitä ain joskus polteltuu aina kun tekee mieli en nyt mitään 10askia/viikko vaan aikas harvakseltaan.Vitutukseen,hyvään fiilikseen tai tekee muuten vaan mieli.

• Tupakointi on turhaa

Tupakkaan jää koukkuun, ihan niinkuin muihinkin huumeisiin.
      Ettekö usko? Itse poltin 6 vuotta, askin päivässä, joskus enemmänkin.

Nyt lopetin. 2 Ensimmäistä päivää, tuntui kuin henkeä ahdistais, mieltä ahdistaa ja tekis mieli vain "yksi" tupakka polttaa. Mutta sitten sama alkaisi alusta.

Tosiasia on, ettei tupakka rentouta sen enempää kuin heroiinikaan, vaan ainoastaan luo vieroitusoireita, joita sitten pyrimme siirtämään polttamalla aina uuden tupakan.

Tämä on totta, eikä kukaan tupakoitsija tai tupakoimaton pysty tätä kumoamaan. Tupakoijat vain kieltävät itseltään olevansa riippuvaisia, kuten alkoholisti kieltää juomisongelmansa.

• 98 "pentu"

En juo ENKÄ polta. Veljelläni meni yhtenä kuukautena 40 e alkoholiin. Kummatkin on rahan tuhlausta...

• En polta. Turhaahan se on, rahaa menee, haisee kauhealle jne..
      En myöskään haluaisi tai edes voisi seurustella sellaisen henkilön kanssa, joka polttaa, juuri hajun ja hengityksen takia sitten.

• 1221

Raha on täysin toissijainen syy lopettaa tupakointi. Jokaisella pitäisi leikata sen verran, että tajuaa tupakan kemikaalien vaurioittavan niin suun limakalvoja kuin keuhkojakin.

Jeps, en ole koskaan edes pitänyt tupakkaa kädessäni enkä täten myöskään maistanut. Ikää kertynyt 18 vuotta.

Olen todella yllättynyt jos enää tartun tupakkaan, joten voisinpa sanoa jo tyytyväisenä eläneeni ja eläväni koko loppu elämäni ilman savukkeita.

• dsaefsf

kerran tai pari jonkun jämät viikos

• honey R U up there

Mä poltan ehkä 4-10 röökiä viikossa eli en kovinkaan paljoa. Miksi kaikki sanoo että se maistu ekalla kerralla pahalta? Se maistu kyllä hyvältä ekalla kerralla, toki tuli sellaisia hienoja yskäkohtauksia siinä alussa kun ei ollut aikaisemmin polttanut.

Aloitin tupakoimisen silleen että menin mukaan kun pari mun kaveria meni röökille ja sit muutamman kerran jälkeen päätin että nyt mäkin maistan kun tuo näyttää niin hyvältä ja siitä se sitten lähti. En ole kylläkään riippuvainen, olin kuukauden ilman kesällä, kun ei saanut hankittua siihen aikaan sitä mistään kun kaikki olivat jossakin.

Ei se tupakoiminen mitään niin coolia ole, mutta olen ainakin itse huomannut, että tupakkapaikoilla juttelee helpommin niille vähemmän tutuille ihmisille. Tupakka antaa myös eräänlaisen tauon arjesta, varsinkin kouluaikaan. Ja sitten jos on todella ärsyyntynyt, se rauhoittaa.

Miksi jotkut väittävät, että tupakoiminen tekee ihmisestä lissun? Ei todellakaan tee. tiedän monia teinipissiksiä, jotka eivät polta, ja monia ei pissiksiä, jotka polttavat.

Itse ainakin viihdyn myös koulun vieressä olevilla monilla tupakkapaikoilla, siellä on mukava tavata ihmisiä ja puhua niitä näitä sellaistenkin kanssa, keille ei normaalisti puhuisi. ja samalla saa jämiä :)

Olen siis 14w tyttö ja aloitin polttamaan 13-vuotiaana. Ja älkää heti tuomitko joksikin pissikseksi sen takia, että poltan. Sitä en todellakaan ole.

• Oon 16 vuotias.
      En polta se on turhaa ajanhukkausta ja keho kärsiii pitkäaikasesta polttamisesta.!
      Oon kyllä polttanut jonkun viikon ihan tyhmyydestä entisen kaverini kanssa. Sitten lopetin koko touhun.

• Zeq

En polta. Tupakka on suht. kallista, epäterveellistä ja polttamisesta ei hyödy millään lailla.

Kokeiltua on kuitenkin tullut, tyhmä kun olen. Onneksi en jäänyt koukkuun.

• Carowaa(:

Mä en polta virallisesti. Välil jos on mahdollista saada tupakkaa nii otan mut joo ehkä 2 kertaa viikossa :D! Vaihtelee vähä

• tyhmyyttä se on

poltan ja polttanu 8v eli 10v aloitin. en tiedä miksi poltan ja olen aina välillä halunnut lopettaa. kunto petti siinä 15v ja nyt todellakin haluaisin lopettaa kun tyttöystävä on jo alkanut puhua perheen lisäyksestä, eikä ensinmäisenä kuiteskaa haluaisi kehitysvammaista lasta omantoiminnan takia.

• poltan .

miksi? se ei kuulu sulle paskanvertakaa.

• Antero-91

Itse poltin ensimmäisen tupakkani 14-vuotiaana. Muistan, etteivät ensimmäiset, hermostuneet henkoset maistuneet mitenkään pahalta - tosin vedin vain poskisauhuja ja muutaman imaisun jälkeen heitin savukkeen maahan; pelkäsin hajua, häkämyrkytystä, vanhempien reaktiota ja keuhkosyöpää.

En tiedä miksi, mutta olin jo ennen tuota tuntenut outoa kiinnostusta tupakanpolttoon. Kukaan lähipiiristäni ei polttanut, kaikki lähimmät sukulaiset ovat savuttomia ja kavereista ensimmäiset alkoivat polttamaan vakituisesti vasta yläasteen lopussa tai lukion alussa.

17-vuotiaaksi asti poltin vain muutaman tupakan vuodessa, sillä vaikka kokeilunhalu oli kova, niin en saanut sitä mistään (enkä kavereilta uskaltanut kysyä) eikä varsinaisesti ollut ongelmaa olla ilman.

Säännöllisesti aloin polttamaan vasta kuukausi 18-vuotispäivien jälkeen. Ensin sinistä, sitten punaista ja lopulta taas sinistä. Tällä hetkellä olen polttanut muutaman kuukauden päälle kaksi vuotta, ja tupakkaa menee vaihtelevasti - joskus (kun ei ole tilaisuutta ravata koko ajan röökillä) vain 5-6 kappaletta päivässä, pahimmillaan (yleensä juhliessa/juodessa) menee maksiaski per päivä.

En ole pitänyt tupakkaa minään statussymbolina missään vaiheessa, vaan polttaminen on lähti omasta mielenkiinnosta. Sinänsä olen hyvin tavallisen tupakoitsijan stereotypian vastainen - urheilin 15-vuotiaaksi asti SM-tasolla lajissani (lopetin vammoihin, en keuhkojen pilaantumiseen) ja yhä harrastan kuntoilumielessä aktiivisesti liikuntaa, olin hyvä koulussa, enkä sinänsä välittänyt ryhmäpaineista tupakoinnin suhteen. Vielä 17-vuotiaana osasin kieltäytyä enemmän tai vähemmän kohteliaasti, kun jotkut pyysivät tupakkapaikalle seuraksi.

Vieläkin yläasteaikaiset kaverit ja uudet tuttavat katsovat ihmeissään kun sytytän tupakan - harva uskoisi minun polttavan.

Tiedän, että tupakointi on typerä, terveydelle haitallinen tapa ja tiedän sen vievän rahaa. En vain tunnu pääsevän irti siitä, aina tekee mieli, aina puuttuu itsekuria. Parhaimmillaan olin puolitoista viikkoa ilman, sen jälkeen kädet tärisivät niin, että oli pakko pistäytyä lähikiskalla.

• bbghhb

En.

Miksi vaarantaa terveytensä kun polttamisesta ei kaiken lisäksi ole mitään hyötyä.

• Essi1986

Aloitin polttamaan 14-vuotiaana ollessani nuorisopsykiatrisella osastolla. Miksi? Koska kaikki muutkin polttivat ja uteliaisuudesta halusin itsekin maistaa. Jäin todella nopeasti koukkuun. Tunsin välillä saavani mielihyvää ainoastaan tupakasta, sillä olin niin masentunut. Äiti tutki salaa laukkuani aina kun silmä vältti ja veti röökit wc-pöntöstä alas. Silloin olin niin vihainen kun olin olemattomilla rahoillani ne hankkinut. Kun äiti näki minut tupakalla kodin nurkilla, hän tuli ottamaan tupakan kädestäni ja pilpusti sen palasiksi ja sanoi "tyhmä". Sinä päivänä kun täytin 18 ja poltin taas vanhempieni talon nurkalla ja äiti näki minut, hän sanoi vain "tyhmä". Kaikkensa hän ja isäni yrittivät etten polttaisi, mutta heidän vastuunsa loppui siihen kun tulin täysi-ikäiseksi. Vanhempani jopa ostivat minulle useitakin kertoja nikotiinikorvaustuotteita.

Koska minulla on jo perussairautena astma, sain keuhkoputkentulehduksen vähintään kolme kertaa vuodessa, vain ja ainoastaan siksi, koska poltin tupakkaa.
      Tupakka on myös lisännyt stressin lisäksi suolahapon eritystä mahassani, joka on aiheuttanut minulle vakavan ruokatorven sekä mahalaukun tulehduksen. Ruokavalioni on todella rajoittunut kun kaikki ärsyttää vatsaa ja joudun leikkaukseen. Koen myös nyt 25- vuotiaana että lähes 10 vuoden tupakoinnin jälkeen ihoni näyttää vanhemmalta kuin ystävilläni, jotka eivät tupakkaa polta.

Olen aina hävennyt tupakointiani ja tehnyt sen salassa. Vanhempani luulevat että olen lopettanut jo vuosia sitten, Ystävistäni ei lähes kukaan tupakoi. Kuvittelen että muut halveksivat minua ja se tuskin on edes pelkkää kuvitelmaa, että tämän ikäisenä tällä aikakaudella joku on vielä niin urpo että vetää röökiä. Hirveä työ on aina peseytyä ja syödä purkkaa ja suihkuttaa hajuvettä ettei haisisi- ja siltikin haisen.

Kerran olin 10 kk ilman yhtäkään tupakkaa, tosin söin nikotiinikorvaustuotteita koko sen ajan vaikkei niitä suositeltaisi syötäväksi kuin max 6 kk. Typeryyttäni poltin yhden savukkeen ja siitä ensimmäisestä heti repsahdin.

Tupakka on ihan sairas huume, tutkitusti yhtä addiktoiva kuin heroiini. Tupakoinnin "rentouttava" vaikutus johtuu pelkästään siitä, että on koukussa, ja kun et ole hetkeen polttanut, hermostut ja kun sitten sytytät savukkeen niin rentoudut kun vieroitusoireesi loppuvat.

Olen tyytyväinen ettei tupakkaa saa enään mainostaa, ettei ravintoloissa saa polttaa sisällä ja että röökin hankkiminen on tehty vaikeaksi. Kaupassakin häpeän ostaa tupakkaa ja pakkaan askin heti ensimmäisenä laukkuun kun se on mennyt kassan liukuhihnan ohi.

Monet teistä on vielä nuoria ja toivon että lopettaisitte tupakoinnin tai jos ei nyt polta niin ettei koskaan sitä alottaisikaan. Mitä pidempään sitä on polttanut, sitä vaikeampi siitä on päästä eroon. Lähes kaikki tupakoivat aikuiset haluaisivat lopettaa polttamisen mutta eivät vain yrityksistä huolimatta onnistu siinä.

• ^ Hän puhuu asiaa! Älkää aloittako polttamista!!

• nbsaidbash

En,sillä:
      -Se aiheuttaa riippuvuuden
      -Siitä tulee erilaisia sairauksia,esim.keuhko-ja hengitystiesairauksia,syöpää.
      -Se heikentää ihon kuntoa

On vielä paljon muitakin haittoja,sitä paitsi,olen alaikäinen.

• En polta koska ei siitä olis mitään iloakaan ... rahaa kuluu, riippuvaisuus, terveyshaitat, aikaistettu kuolema jnejne.. NO THANKS.

• Jorkki

Poltan takkaa aina talvisin, hiilidioksidipäästöt ovat melkoiset, mutta perinteitä kunnioitan. Meillä on oikein tulikiven hieno takka, ja en ole sähköön vaihtamassa.

• nbsaidbash

Vielä lisäys edelliseen:
      En halua menettää elimieni kuntoa enkä rahaa.Ei ole muutenkaan järkeä alkaa polttamaan.Enkä halua kuolla jo joskus 60-vuotiaana.
      Miksi alkaa polttamaan,jos ei ole vielä edes riippuvuutta?????
      Jorkki,aloittaja NoSmokingPlease tarkoitti tupakan polttoa eikä takan!

• Smoke? Not for me!

En polta. Miksikö? No, en haluu olla riippuvainen jostaa kääryleestä, en haluu menettää mun terveyttä, haluun olla terve!! ja mieluummin käytän rahat muuhun, kuin syöpää aiheuttavaan turhakkeeseen.

• hyytyy

haluisin polttaa mut ei löydy tupakka mistään

• maalataan taulu sust

- Poltan
      - En ole riippuvainen
      - Saan siitä kiksejä
      - lämmittää
      - ei mitään vaikutuksia
      - helpompi keskittyä röögin jälkeen koska maalaan yleensä jengiläisiäni ja ylesin merkki on röögi kädessä.

• edfgdfdf

poltan koska olen säälittävä paska.

• poika17v

Lopetin kerran jo tupakan polton mutta yhtäkkiä alkoi vitutus (ei ollut niksat) ja taas poltin. Nyt lopetin tupakan polton muutama viikko sitten ja vaihdoin marihuanaan.

• Raitis ja ylpeä

En polta.
      Miksikö? Hmm... En koe tarvetta tuhlata kehkojani, rahojani, aikaani ja koko loppu elämäni terveyttä tupakkaan. Tupakka aiheuttaa helposti ja nopeasti riippuvuutta, josta on vaikea päästä pois. Lisäksi se on kallista ja tuhoaa terveyden.
      Tahdon elää raittiin ja mukavan elämän ilman syöpää ja muita tauteja aiheuttavaa tupakkaa.

• Koirasta mallia

Koira vainaja eli pitkän elämän eikä polttanut.. Siksi minäkään en polta, vaan tähtään samaan.

• Koirasta mallia

Koira vainaja eli pitkän elämän eikä polttanut.. Siksi minäkään en polta, vaan tähtään samaan.

• glkopehjt6894

Ite alotin säännöllisen tupakoinnin seiskaluokan lopulla, ennen sitä oli vaan satunnaisesti pummannu yhen röökin tai "jämät" kerran pari vuodes,ekan kerran tupakkaa maistoin nelosella. Porukkaan kuulumisen halustahan tää varmaan suurimmaks osin sit alkoi, ja jos nyt totta puhutaan niin tupakointi ihan oikeasti auttoi mua luomaan uusia ystävyyssuhteita. kohta neljä vuotta polttaneena en lähtis katumaan alottamistani, vaikka rahaa siihen meneekin, mä nautin henkosten vetelystä, ei kävis mielessäkään lopettaa, ja KYLLÄ, mä myös ajattelen "ei-tupakoitsijoita", eli en puhaltele savuja toisia ihmisiä päin, välttelen pikkulapsia enkä aiheuta koko bussikatokselle häkämyrkytystä, mut silti aina joka nurkan takaa löytyy se kukkahattutätimaailmanparantaja joka muistuttaa mua siitä kuinka hirveä ja saastainen ja rikollinen ihminen olen kun imen paskaa pillistä - SE ON MUN OMA ASIA. muutenkin koko nyky-yhteiskunta syrjii tupakoitsijoita, myyrmannissakin vantaalla on tupakkapaikat ilman mitään sateensuojaa, hyvä ettei ole ulko-ovien vieressä, mutta katos loppuu heti kun saavutaan tupakkapaikalle! missä tasa-arvo?

• the-black-ace

En, koska polttaminen on vitun typerää.

• Snussenmeister

Snussit huulee nii hymyä riittää!

• seministi420

poltan jos siltä tuntuu... aika mukavaa sillontällö mun mielestä mutta kaikkee kohtuudella.. etenki sikareista tykkään mutta hyvä röökiki menee

• Ei oo koskaan tullut aloitettua, eikä tulekkaan

• No smoking

En polta, koska:
      -tupakoitsijat haisee
      - en halua alttiiksi keuhkosyövälle, sillä olen jo muutenkin altis ihosyövälle
      -haluan säilyttää ihoni kauniina
      -en halua menettää noin 1825€ vuodessa elämäni pilaamiseen ja lyhentämiseen
      -urheilusuorituskykyni heikkenee

Mitettikääpäs näitä.

Hyviä asioita tupakasta en keksi mitään.

• 11+7

Poltan vaan jos stressaa ihan helvetisti.

• ennenj

Olin monenvuoden polttamisen jälkeen 8kk täysin ilman rökii ja nykyään poltan vaan sillon kun juon bissee tai muuta alkoholia ja sillon 4-12 kessuu per ryyppy viikonloppu :)

• En polta. Sitä vaan tuhoaa elämäänsä ja viel sen lisäksi maksaa siitä! Idioottimaista...

• asd9991

Joskus 7-8luokalla koviksena oli pakko kokeilla. Ostin askin ja sillä samalla askilla menin 2 kuukautta. Sitten poltin enää alkoholin läheisyydessä. Siinä 17v kun meni mikkihiireillä baareihin, poltto vaan lisääntyi. Lukio/amispaketti aiheutti sen että amiksen välitunneilla polttelin aina, ja lukiossa en. Pikkuhiljaa hiipinyt tapa vaan ostaa se aski aina ja polttaa. Lopetin viime kesänä 2,5 kuukaudeksi, lähinnä koska oli niin fyysistä työtä ettei halunnut yhtään keuhkoja tukkia. Sit se taas alko :]

Ei siihen mitenkään koukkuun jää, se on vaan semmonen ehdollistunut tapa, alitajuntainen juttu jota ei edes huomaa. Jos haluaa välttää sen polton, älä aloita. Ainoa varma tapa.

• mukko

En polta koska haluun pysyy hyvässä kunnossa maun takia ehk jos tarjottas

• 44544

En missään nimessä polta. En ole eläissäni edes pitänyt palavaa tupakkaa kädessä.

Tuolla ylempänä joku selitti polttavansa päivittäin mutta elävänsä muuten hyvin terveellisesti, kuten syövänsä hyvin ja liikkumalla säännölisesti. Sanon vaan sen, ettei millään muulla terveyteen liittyvällä ole mitään merkitystä niin kauan kun henkilö kiskoo tupakkaa keuhkoihinsa.

Päivittäinen tupakointi on mielestäni täysin rinnastettavissa ihan rajuimpien huumeiden käyttöön.

• Vastaaja2

En polta. Miksi polttaisinkaan? Muutaman kerran ''villissä nuoruudessani'' joskus 13-16 vuotiaana olen kokeillut, mutta nyt muutaman vuoden kuluttua todennut ettei ole mun juttuni.

• avok no atnalupa

tyhmät polttaa. jos haluutte elämänne perseeleen niin siitä vaan. juokaa mieluummin vaikka ite tehtyy kiljuu jai pontikkaa.
      ite en polta enkä juo
      enkä käytä huumeita

• __miten on?_

En polta koska:

- siihen jää koukkuun
      - siihen menee vuodessa älyttömästi rahaa, TURHAAN!
      - Hampaat ja ikenet menee p*skaksi
      - syöpien riski kasvaa
      - en halua vanhentua ennenaikaisesti
      - Tulee muitakin terveysongelmia
      - kunto huononee
      - Tupakan savu haisee
      - siinä ei oo mitään järkeä

En oo koskaan edes maistanut tupakkaa.
      Ihan turhaa touhua, jos tupakka-aski maksaa vaikka 5e ja poltat askin joka päivä niin se tekee 1825 e vuodessa! Tolla rahalla pääsis etelänmatkalle tai ostaa vaikka mopon. Miettikää vähän.

• fresh like a peanut

poltin tämän kesän alkuun noin 520 euron (per vuosi) edestä, kunnes tajusin mitä se oikeestaan tekee mulla. yhen kaverin innoittamana aloin absolutistiksi 2.6. enkä enää polttas/jois vaikka maksettas!

• Jani K

Nuoremapana kun olin villi ja vapaa, yhden kesän poltin aina baarissa. Ensimmäinen huono puoli siinä oli, että olipahan huono syy roikkua baareissa. Eräänä aamuyönä söin kotona grilliltä ostamaani ruokaa, ja ruoka maistui vain ja ainostaan tupakalle. Silloin päätin, että tästä ei tule minulle tapaa. Sen jälkeen olen polttanut kerran kun australialainen tarjosi tupakkaa kotonani.

• Anonyymi

En polta, koska ei ole varaa polttaa tupakkaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      30
      6471
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      19
      3294
    3. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      52
      1420
    4. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      20
      1352
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      27
      1275
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      178
      1271
    7. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      139
      1125
    8. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      45
      1066
    9. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      39
      936
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      145