30v vanhan lasikuitupurjeveneeni rautakölin ja rungon liitoksen tiivistys on noin 10cm matkalta vähän pettänyt. Kohdassa on kolo, jonka pohjalla on pehmeää tiivistemateriaalia, tiivisteen päällä on nyt primeri ja myrkkymaali. Kun nostin veneen syksyllä vedestä ylös, tuosta kohdasta pisaroi yksittäisiä pisaroita vettä pari päivää noston jälkeen.
Miten tuo pitäisi korjata? Onko vaaraa, että vettä on edelleen jossain rungon syövereissä? Kölipultit eivät pilssiin vettä päästä. Mikä aine olisi kuivattuaan hieman joustavaa, mutta hyvin pintaan kiinnittyvää, ja se kestäisi vettä?
Olisiko Sika 292i "meriliima" ok tähän:
http://fi01.webdms.sika.com/fileshow.do?documentID=154
Maalaanko päälle vain primerimaalin vai pitäisikö eristysmassa päälle laittaa esim. Sika topcoatia?
Rungon ja kölin liitoksen tiivistys?
6
1784
Vastaukset
- epoxy
Joustaahan tuo, ja kestää vettäkin, mutta kuorman kesto ei taida riittää.
Jos siis kölin kiinnityksen ulkoreunaan jää jokin ura, niin siihen tuota voi hyvin laittaa, mutta tasaisten pintojen välistä puristunee pois.
Parhaiten sopii joustoepoxi, mutta sitä laitettaessa köli pitäisi ensin vetää hieman irti rungosta, että työ onnistuu kunnolla. Sitten levityksen jälkeen teipit sauman ympärille, ja muttereita hieman tiukemmalle, että epoxi jää oikeaan muotoon kovettuessaan. Liitos on sitten pysyvä, eli sen jälkeen saumaa ei helpolla avata.
Myyntiä saattaa olla venetarvikeliikkeissä, laminointitarvikkeita myyvissä firmoissa, tai venekorjaamoista voinee kysellä. Viimeksi mainituista voisi saada ehkä myös lainaksi sopivan ison avaimen mutterien kiertämiseen tai muitakin vinkkejä. - 14
Kölipultit liian läysällä . Ei muutakuin momenttiavain käteen ja kiristämään. Laituriparlametti varmaasn tietää mitäkä on oikeat kiristystiukkuudet.
- 16+15
http://www.ferrometal.fi/docs/teknisetsivut/teknisetsivut_kiristysmomentti_A2A4.pdf
ts. 1,5 m vipuvarrella kun ahtaassa vaakasuorassa tilassa saat 30 kg voiman. Tämä tekee 300 N ja parhaimmillaan 450 Nm. Suomeksi tämä tarkoittaa, että käännä niin pitkällä varrella kuin mahtuu niin tiukkaan kun saat. M30 ja M32 kyllä kestää.- d = 128mm
Varteen saa kyllä suuremman voiman kuin 300N jokainen joka jaksaa leukaa vetää ja joka painaa enemmän kuin 30 kg. 1kN olisi lähempänä, vaikken paina kuin 74 kg.
Toisekseen, vaikka M32 tämän kestäisi 1.5m varrella, ei se välttämättä ole järkevää.
Pitäisi nimittäin myös tietää paljonko veneen pohja kestää puristusta aluslaattojen pinta-alalla ja jakautuuko voima edes tasan koko tuolle alalle. Ohuella laatalla ja epätasaisella pohjalla näin ei välttämättä ole.
Esikiristystä pulteissa todellakin kannattaa olla, mutta kun ei kerran vettä vuoda niin sitä lienee jo tarpeeksi, ellei mitään liikettä näy olevan tai olleen.
Umpilaminaatti on oleellisesti heikompaa kuin teräs kuituja vastaan kohtisuorassa suunnassa, eli puristuksen kestossa pintaan nähden kohtisuoraan.
Mikäli joka pultilla on oma ja riittävän paksu pyöreä aluslevy nelinkertaisella halkaisjalla pultiin nähden, on laminaatin lujuus varmasti riittävä, jos pintaa on tätä vähemmän laminaatin puristuslujuus saattaa olla rajoittava tekijä.
- Älä kiristä liikaa
Kiristä pultteja varovasti ja ettei kierretanko korkkaa kölistä irti, muuten voi olla edessä isompi remontti.
Vanhat tiivisteet pois kölin saumasta niin syvältä kuin yletyt. Kölin puoli puhtaaksi ja rungon puollelta laminaatti näkyviin. Kunnon primerit molempiin pintoihin ja sikaflexillä sauma siististi täyteen.
Kölipulttien kiristämisellä et saa saumaa tiiviiksi, mutta vika on korjattava tai muuten kölissä olevat kierretangot ruostuvat. - 6+3
Siis 30 kg:n veto vaakasuorassa on jo aika paljon. Yleensä työpaikka/asento niin hakala, että suurempia voimi ei saa aikaan. Jos vaarana suurempi voima, niin lyhennä vipuvartta.
Normaalissa 30 v vanhassa veneessä kölipultin alla pien aluslevy. Tämä umpilaminaatti alla kestää kiristyksen. Kölipulttien irtoamista kölistä on syytä pelätä vanhassa veneessä ihan oikeasti eikä liika kiristely ole asiallista.
Ohje: löysää kölipultteja hieman. Tn. köli ei liiku minnekään eikä sitä kannata irtikään repiä. Sikaa väliin sen verran kun menee ja tunkilla köli takaisin ylös. Sitten pulttien kiristys. Teipit ja sian levitys lastalla parantaa työn ulkonäköä. Jos haluat pitempiaikaisen ratkaisun, hio sauman ympäristö kuidulle ja laita vaikka light primeriä (Hem..l) tartuntapinnaksi sialle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292228
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261868Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121429Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121297Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701221- 931048
- 17937
- 88903
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741