Rungon ja kölin liitoksen tiivistys?

Mitä tiivistettä

30v vanhan lasikuitupurjeveneeni rautakölin ja rungon liitoksen tiivistys on noin 10cm matkalta vähän pettänyt. Kohdassa on kolo, jonka pohjalla on pehmeää tiivistemateriaalia, tiivisteen päällä on nyt primeri ja myrkkymaali. Kun nostin veneen syksyllä vedestä ylös, tuosta kohdasta pisaroi yksittäisiä pisaroita vettä pari päivää noston jälkeen.

Miten tuo pitäisi korjata? Onko vaaraa, että vettä on edelleen jossain rungon syövereissä? Kölipultit eivät pilssiin vettä päästä. Mikä aine olisi kuivattuaan hieman joustavaa, mutta hyvin pintaan kiinnittyvää, ja se kestäisi vettä?

Olisiko Sika 292i "meriliima" ok tähän:
http://fi01.webdms.sika.com/fileshow.do?documentID=154

Maalaanko päälle vain primerimaalin vai pitäisikö eristysmassa päälle laittaa esim. Sika topcoatia?

6

1784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epoxy

      Joustaahan tuo, ja kestää vettäkin, mutta kuorman kesto ei taida riittää.
      Jos siis kölin kiinnityksen ulkoreunaan jää jokin ura, niin siihen tuota voi hyvin laittaa, mutta tasaisten pintojen välistä puristunee pois.

      Parhaiten sopii joustoepoxi, mutta sitä laitettaessa köli pitäisi ensin vetää hieman irti rungosta, että työ onnistuu kunnolla. Sitten levityksen jälkeen teipit sauman ympärille, ja muttereita hieman tiukemmalle, että epoxi jää oikeaan muotoon kovettuessaan. Liitos on sitten pysyvä, eli sen jälkeen saumaa ei helpolla avata.
      Myyntiä saattaa olla venetarvikeliikkeissä, laminointitarvikkeita myyvissä firmoissa, tai venekorjaamoista voinee kysellä. Viimeksi mainituista voisi saada ehkä myös lainaksi sopivan ison avaimen mutterien kiertämiseen tai muitakin vinkkejä.

    • 14

      Kölipultit liian läysällä . Ei muutakuin momenttiavain käteen ja kiristämään. Laituriparlametti varmaasn tietää mitäkä on oikeat kiristystiukkuudet.

    • 16+15
      • d = 128mm

        Varteen saa kyllä suuremman voiman kuin 300N jokainen joka jaksaa leukaa vetää ja joka painaa enemmän kuin 30 kg. 1kN olisi lähempänä, vaikken paina kuin 74 kg.

        Toisekseen, vaikka M32 tämän kestäisi 1.5m varrella, ei se välttämättä ole järkevää.
        Pitäisi nimittäin myös tietää paljonko veneen pohja kestää puristusta aluslaattojen pinta-alalla ja jakautuuko voima edes tasan koko tuolle alalle. Ohuella laatalla ja epätasaisella pohjalla näin ei välttämättä ole.
        Esikiristystä pulteissa todellakin kannattaa olla, mutta kun ei kerran vettä vuoda niin sitä lienee jo tarpeeksi, ellei mitään liikettä näy olevan tai olleen.

        Umpilaminaatti on oleellisesti heikompaa kuin teräs kuituja vastaan kohtisuorassa suunnassa, eli puristuksen kestossa pintaan nähden kohtisuoraan.
        Mikäli joka pultilla on oma ja riittävän paksu pyöreä aluslevy nelinkertaisella halkaisjalla pultiin nähden, on laminaatin lujuus varmasti riittävä, jos pintaa on tätä vähemmän laminaatin puristuslujuus saattaa olla rajoittava tekijä.


    • Älä kiristä liikaa

      Kiristä pultteja varovasti ja ettei kierretanko korkkaa kölistä irti, muuten voi olla edessä isompi remontti.

      Vanhat tiivisteet pois kölin saumasta niin syvältä kuin yletyt. Kölin puoli puhtaaksi ja rungon puollelta laminaatti näkyviin. Kunnon primerit molempiin pintoihin ja sikaflexillä sauma siististi täyteen.

      Kölipulttien kiristämisellä et saa saumaa tiiviiksi, mutta vika on korjattava tai muuten kölissä olevat kierretangot ruostuvat.

    • 6+3

      Siis 30 kg:n veto vaakasuorassa on jo aika paljon. Yleensä työpaikka/asento niin hakala, että suurempia voimi ei saa aikaan. Jos vaarana suurempi voima, niin lyhennä vipuvartta.

      Normaalissa 30 v vanhassa veneessä kölipultin alla pien aluslevy. Tämä umpilaminaatti alla kestää kiristyksen. Kölipulttien irtoamista kölistä on syytä pelätä vanhassa veneessä ihan oikeasti eikä liika kiristely ole asiallista.

      Ohje: löysää kölipultteja hieman. Tn. köli ei liiku minnekään eikä sitä kannata irtikään repiä. Sikaa väliin sen verran kun menee ja tunkilla köli takaisin ylös. Sitten pulttien kiristys. Teipit ja sian levitys lastalla parantaa työn ulkonäköä. Jos haluat pitempiaikaisen ratkaisun, hio sauman ympäristö kuidulle ja laita vaikka light primeriä (Hem..l) tartuntapinnaksi sialle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      129
      2228
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1868
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1429
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1297
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1221
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      937
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      903
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe