Hei,
Olen nyt siinä jamassa, että kuukautiskiertoni pitenee ja pitenee ja joka toinen kuuukautis jää pois.
Kun katsoo tuota vuotokalenteria, siellä näyttää että edellinen kierto oli 34 päivää ja tämä nyt oleva kierto tulee maanantaina 50 päivää. Aina kun vuotoja on tullut ne ovat kestäneet 7 päivää ellei enmmänkin, sillä kerran se täräytti heti perään toiset kuukautiset.
Kuukautiskiertoni pitenee ja pitenee
36
4054
Vastaukset
- 56
Kannattaisi käydä tutkituttamassa.
- Nainen 47
Eipä minua haittaa jos kuukautiset jäävät välistä pois, eipähän tarvitse kärsiä joka kuukausi. ;)) Minä nimittäin hankin jo Miranax -lääkkeet, mutta en ole tarvinutkaan niitä, koska kierto on niin pitkä.
Nyt kuitenkin on sellaset oireet, että kuukautiset taitaa alkaa huomenna tai jo tänä iltana.
- samatilanne
Kaikenlaiset vuotohäiriöt kuuluvat kuvaan tässä ikävaiheessa joten ei ole syytä huoleen.
- 56
Minun mielestä pidentynyt vuoto on oire jostakin olkoonkin että joillakin voi kuulua taudin kuvaan. Poisjäänti ja vuotopäivien vähentyminen on normaalia.
- viiskuus ja risat
56 kirjoitti:
Minun mielestä pidentynyt vuoto on oire jostakin olkoonkin että joillakin voi kuulua taudin kuvaan. Poisjäänti ja vuotopäivien vähentyminen on normaalia.
Pidentynyt vuoto voi olla oire myös muustakin, kuin normaalia vv-oireilua. Esim. kasvaimet ja kystat, mutta myös ihan tavallinen hormooniepätaspaino vaihtareissa, kun progesteronia on vähemmän, kuin estrogeeniä.
- huom.
56 kirjoitti:
Aloittaja ihmettelee pidentynyttä kiertoa, ei pidentynyttä vuotoa. Ne ovat kaksi eri asiaa.
- että
huom. kirjoitti:
Aloittaja ihmettelee pidentynyttä kiertoa, ei pidentynyttä vuotoa. Ne ovat kaksi eri asiaa.
"Aina kun vuotoja on tullut ne ovat kestäneet 7 päivää ellei enmmänkin, sillä kerran se täräytti heti perään toiset kuukautiset."
sekä
- miksitasata
Juuri 47-vuotiaana alkoi mulla samanlaiset heittelyt, pitenee, jää pois, tulee millon huvittaa, vuotaa miten huvttaa. Kesti 2 vuotta ja muutamat tutkimukset sinä aikana, eikä mitään vikaa. "Kiertoa tasaamaan" (miksi ihmeessä?) olisin saanut pillereitä, mutta en ottanut. Nyt näyttää siltä, että ovat jääneet kokonaan pois.
- Nainen 47
Hei kaikille ja kiitos kun jaksoitte vastailla. :)
Mietinkin tässä, että onko syynä Miranax -lääke 550mg, kun nyt tulee nyt vähän vuotoa ja välillä ei. Eilen illalla siis alkoi pientä vuotoa.
Miranax -lääkkeestä tulee haittavaikutukset, sillä minun ylävatsa on nyt kipeä, kun otin tunti sitten sen lääkkeen. Aiemmin kun otin ekan kerran Miranaxia, niin silloinkin ylävatsa oli kipeä ja luulinkin, että minulla on mahatauti. Taidankin popsia vain ibuprofenia, harmittaa vain kun rahaa meni hukkaan.- Siis hetkinen
Eikös Miranax ole naprokseenia, joka on tarkoitettu päänsärkyyn, lähinnä migreenityyppiseen. Minulla se on ainoa sivuoireita aiheuttamaton migreenilääke ja todella hyvä ja tehokas. En ymmärrä miten se liittyy kuukautisvuotoihin.
- Nainen 47
Siis hetkinen kirjoitti:
Eikös Miranax ole naprokseenia, joka on tarkoitettu päänsärkyyn, lähinnä migreenityyppiseen. Minulla se on ainoa sivuoireita aiheuttamaton migreenilääke ja todella hyvä ja tehokas. En ymmärrä miten se liittyy kuukautisvuotoihin.
Jokainen tabletti sisältää 550 mg natriumnaprokseenia, joka vastaa 500 mg:aa naprokseenia. Minä olen ottanut sitä puolikkaan 4 kertaa/päivä.
Ei auta minun kuukautismigreeniin ja vuotoa se ei vähennä.
Ylävatsa on niin kipeä kuin olla voi.
Mutta ibuprofeni auttaa migreeniin. ♥
- muija66
mullakin samantyyppisiä.kiertopäivät heittelevät 33-43 pvään ja vuotoa n 7päivää-älä vaälitä,mullakin tuli vuosi sitten menkat alle viikon edellisistä perään ja säikähdin.tutkittiin perusteellisesti ja ok paitsi polyyppi löytyi ja leikattiin kohdun rungosta.gyne kertoi että hormonit alkavat heittelemään epätasaisesti ja menkkavuotojen jälkeen on tullut pientä veristä juttua muutama päivä-kuuluu asiaan ja en ole enää huolissanikaan koska minut tutkittiin.sain mäkin primolut tasaamaan kiertoa mutta en ota ennenkuin on menkat 2kuukautta tulematta.on mullakin muutaman vuoden sisään menkat heitellyt ja jääneet välillä tulemattakin.naisen elämää
- Nainen 47
Voi kääk....
Hei,
Miten toi polyyppi oireili?
Joo, en ole ollut milläskään ja onhan tuo helpottanut, kun joka toinen kuukausi tulee mensut.
Minulla/kin oli Primolut - kuuri viime kesänä joka kesti 3kk ja toista kuuria en enää ottanut.
Tätä ensivaihtaria on kestänyt ainakin 3 vuotta ja joka vuosi tulee aina uutta vaivaa.
Kiitos sinullekin! :)
- kohtalotovereina
Olisihan se niin hienoa ja kätevää jos menkat vaan loppuisivat kuin seinään ilman mitään epäsäännöllisiä kiertoja, ilman pitkittyneitä tai niukentuneita vuotoja mutta aniharvalla naisella käy sellainen mäihä. Onneksi lohduttaa ajatus että todellakin se kymmenien vuosien rättirumba on vihdoin tulossa tiensä päähän lähiaikoina.
- Nainen 47
Kerronpa teillekin mitä päätin siitä Miranax-lääkkeestä.
Päätin tänään ottaa vain puolikkaat 4 kertaa, joten massu ei tullut kipeeksi, koska sain hyvän ohjeen Terveyskirjastosta.
Lääkkeen ottaminen
Tabletit niellään runsaan nesteen kera ja aterian yhteydessä, etenkin jos ne tuntuvat ärsyttävän mahaa.
Tuota ohjetta ei ollut siinä Miranax -lääke laatikossa olevassa paperissa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far11860
.....kuukautisvaivoihin, kierukan aiheuttamiin liian runsaisiin kuukautisvuotoihin sekä migreenikohtausten estoon ja hoitoon. - polypes
hei ,minun polyypit ovat uusineet aikaajoin ja ne aiheuttavat välivuotoa,pientä sellaista ja ponnistaessa verta saattaa tulla vähän sekä yhdynnän aikana.ei mitään kipuja,ei kramppeja,ne vaan on todettu kun ollut aikaajoin välivuotoa vähän ja menkkojen välillä pientä tiputtelua .ultrassa näkivät ja joskus se tulee kohdunkaulalle josta se näkyy nuppineulamaisena juskuna,siis gyne tai lääkäri.mulla on nuotesta saakka ollu taipumus saada polyyppeja,ihan parikymppisestä silloin tällöin.joillakin on taipumus saada ja se voi johtua hormonaalisesta jutusta .kivuttomia .
- Nainen 47
Okay, jos ne eivät ole kovasti kipeitä, niin täytyy unohtaa niitä, jos niistä ei ole mitään huolta.
Iso kiitos sinulle! ;)
- kierto pidentynyt 43
polyypit eivät aiheuta kipuja tai tuntemuksia,ellei sitten ole jättisuuria.lihaskasvaimetkin vuotohäikkää aiheuttavia.mutta kierron piteneminen on typerää,ei tarkkaan tiedä milloin tulee menkat ja jopa paksuksi epäilemisiä tulee koska eihäs sitä koskaan tiedä vaikka pamahtais vielä paksuksikin-vanahoilla päivillä.
- Nainen 47
Jep, eilen illalla loppui mensut, joten viikko vain meni siinä.
Jos voisin ennustaa, niin seuraavat mensut tulee toukokuussa tai sitten ei! ;D
Onneksi kävi näin, koska lähden kohta ulkomaan lomalle. ♥ - samat jutut
joo on se pirullista noi päivien suuret heitot,silloin kun ne olivat normaalissa mitoissa,tiesi paremmin ja tunsi kehossa alkamisajankohdan,nyt odotetaan ja katsellaan...
- ei mittää
montako päivää sulla kesti viimenen kierto? mulla 29päivää eikä mitää kuulu-viimeksi 33 päivää,sitä ennen 43pvää,sitä ennen oiisko ollut pois menkat ja sitä enne jotakin 45 ja 35,huh huijakkata.onpahan jännitystä
- jammutar63
Itselläni myös sama ongelma ja lisääntyneet myomat, joista toiset ovat enemmän vuotavaa/hyytymiä aiheuttavaa sorttia. NYT päätin, että loppuu tämä rimpuilu ja kivut eli olen menossa kohdunpoistoleikkaukseen !! EIPÄ tässä iässä sitä värkkiä enää tarvise ja helpotusta on tulossa sen myötä muutamaan vaivaan :)
- N47v
Minulla on ollu nuoresta saakka epäsäännölliset kk. Nykyisin kierto on 28-37. Onneksi vuoto alkaa aina tiputteluna ja kestää 2-3 pvää. Viimeisten kk jälkeen olen havahtunut yöllä kuumaan oloon ja kun kiskon peiton pois, herään jonkin ajan kuluttua kylmään. Päivisin ei kuumuus vaivaa.
Jäin miettimään miksi lääkitsette epäsäännöllisiä kk, jollei niistä muuta vaivaa ole kuin epätietoisuus alkamisesta?
- minera
nuorena yöhikoulupuuskia.hei olen nyt 46 ja menkat ovat alkaneet vipottaa kierron suhteen pitkähköihin kieroihin-eikä hikoilupuuskia.mulla on nuoresta saakka ollut säännöllinen kierto n28vrk.mutta mikähän syynä oli kun heräilin ennen kolmekymppisiä useinkin läpimärkänä hiestä yöllä? tukka oli kuin suihkusta tulleena.mutta säännöllinen kierto-eihän nyt vähän yli parikymppisenä voine vaihtarit oireilla.mutta iän karttuessa ei yö hikoilua ole ollut.liekä sitten kilpirauhasissa ollut ongelmia ei tutkittu .myöhemmällä iällä käyn aika join kilpirauhas tutkimuksissa mutta normaalit arvot.suvun molemmin puolin on kilpiraunen liikatoiminut tai vajaatoimintaa-sisaruksistani puolella havaittu kilpirauhassairaudet nuorenpana jo.t .minera
- Nainen 47
Muuttipa tapojaan.
Tiputtaa pisaran verta esim. 2 viikkoa joka päivä, kunnes alkaa oikeat mensut, niin ne on sitten aika runsaatkin.
En aio siltikään hakea hormoonilääkkeitä, vaan yritän selvitä pelkillä särkylääkkeillä ja räteillä. ;))- Nainen 47
Välitietoa:
Mensut loppuivat ja silti tiputtaa(tipat) ruskeaa vuotoa, välillä vaalean punaista.
Katson vielä kuinka kauan tätä kestää ja sitten on mentävä lääkäriin jos kuukausi tulee täyteen.
- Vielä_säännöllinen
Heips! Kohdunpoisto on varmaan hyvä vaihtoehto niille, joilla on sille perusteita (myoomat tms). Mutta eikös sinänsä terveeseen vanhenevaan kohtuun voi laittaa hormonikierukan? Ainakin itselläni nuorena se jätti alkuun kuukautiset kokonaan pois. Ymmärtääkseni sitä käytetään myös runsaiden kuukautisten hoitona. Ei kannata sietää järjettömiä vuotoja, veriarvot saattavat humpsahtaa kovinkin alas.
- kysymyksiä joka kk
luulen että lääkäri määrännee promolut tai terolut kuurin tasaamaan menkkoja,keltarauahsen ja estrogeenien tasot menevät epätasapainoon ja aihuttavat vuotoon ja kiertoon pituuksia.mulle lekuri suositteki että kun menkat jäävät 2kk pois,niin sit aloitan sen kuurin.nyt kiero ollut per'ti33pvää ja nyt 28-29pvää,mitähän seuraavaksi?
- Hormoonihurmio
Mitä tarkoitat, "kysymyksiä joka kk"? Miksi lääkäri on suositellut lääkkeitä, jos kuukautisia ei kuulu pariin kuukauteen? Oletko yli 40-vuotias vai nuorempi?
Jos vaihdevuosi-ikäisellä naisella jää vuotoja väliin, niin eihän sitä mitenkään tarvitse hoitaa, eikös se ole ihan normaalia ja luonnollista? Pitkittynyt tai runsas vuoto ovat eri asioita, niistähän voi olla muitakin ikäviä seurauksia kuten anemia, mutta vuodon niukkuus ei tässä iässä kaiketi ole mikään ongelma. - Nainen 47
Nimimerkki: kysymyksiä joka kk
En huoli enää Primolut nor-kuuria, sillä mensut oli runsaat ja alamassu oli koko ajan turvoksissa. Primolut nor-kuuri kesti 3kk joka loppui syksyllä.
Huomenna menen yksityiselle gynekologille, koska arvauskeskus ei ota vastaan - yritin kuitenkin.
Huomasinpa senkin, että yhdyntä pahentaa, joten taukoa hieman. - Nainen 47
Nainen 47 kirjoitti:
Nimimerkki: kysymyksiä joka kk
En huoli enää Primolut nor-kuuria, sillä mensut oli runsaat ja alamassu oli koko ajan turvoksissa. Primolut nor-kuuri kesti 3kk joka loppui syksyllä.
Huomenna menen yksityiselle gynekologille, koska arvauskeskus ei ota vastaan - yritin kuitenkin.
Huomasinpa senkin, että yhdyntä pahentaa, joten taukoa hieman.Hei,
Kävin tänään yksityisellä gynekologilla. Hän alkoi heti ultralla tutkimaan ja huomasi kuinka paljon on keltahormoonia häipynyt(vaaleat alueet). Lisäksi hän kertoi, että limakalvot on ihan punaiset (kuivat). Kuulemma sen takia yhdyntä voi sattua. Kohtu kuulemma vuotaa.
Sitten hän otti kohdun sisältä solukkoja ja vastauksen saan 2 viikon päästä, kun hän soittaa minulle.
Hän antoi lääkekuurit:
Testi: Terolut 10mg, 1tabl kerran päivässä 10 päivän keltahormoonilääkitys.
Vagifem 10 vagit, 1 puikko illalla emättimeen 1-2 kertaa viikossa, mutta hän suositteli ottamaan vähintään 2 kertaa viikossa.
Maksoin 113,14€ tutkimuksesta. Kela tuli vastaan(-39,86€) muuten olisi maksanut 153€ sisältäen 11€ Toimistomaksu.
Primolut on ollut liian vahva lääke minulle.
- tiedosta kiitollinen
kertoisitko että minkä takia kävit gynella? oliko syynä kuukautiskierron piteneminen vai mikä? mulla on primolut odottamassa kun menkat jäävät väintään 2kk pois kierrosta,lekuri suositti vasta sen jälkeen kuurin aloittamista kun mainitsin että kierrot heittää häränpyllyä samoin kun edellä kirjoittaneet.ja minkä takia primolut ei käynyt ja se todettiin liian vahvaksi?
- Nainen 47
Voi kiltti, voisitko lukea kaikki minun viestini mitä olen kertonut, silllä minä olen se aloittaja Nainen 47 :)
- Nainen 47
Aloitin siis lauantaina Terolut -kuurin ja tänään maanantaina on iskenyt pientä vihlontaa alamassuun ja pikkanen migreeni. Järjesteleekö tuo hormooni uuteen sääntöön, vai onko tuo ihan edes normaalia?
Vielä pitäisi kestää 7 päivää.
ps. ai niin, en muistanut mainita, ettei löytynyt myomaa yms.- kamalaa
Mulle Terolut aiheuttaa myös kauheeta kipua ja älyttömän runsasta vuotoa, kuten Primolutkin. Viimeksi vuoto alkoi jo kymmenentenä päivänä ja jo toisena päivänä tuli kuin hanat olis avettu ja tätä jatkui 3pv. Piti ottaa kolmasti päivässä tupla neljäsataset Buranaa. Pitäisköhän vielä kokeilla sitä Lugesteronia? Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on siitä? Pakko jotain käyttää, kun limakalvo paksuuntuu, eikä omaa progesteronia enää ole.
- Nainen 47
Tänään sain tulokset yksityiseltä gyneltä. Niistä solukoista ei löytynyt mitään negatiivisiä asioita.
Gyne kuitenkin sanoi, ettei minun tarvitse jatkaa Terolut-kuuria, vaan tarkkailen miten mensut käyttäytyy. Jos jatkuu sama ongelma, niin pitää soittaa gynelle uudestaan, niin gyne antaa uudet ohjeet minulle.
VagiFem-kuurista sen verran, että nyt ei tarvitse enää ottaa joka ilta, vaan pari kertaa per viikko.
Terolut-kuurin kun aloitin, niin tiputtelu kesti enää 3 - 4 päivää.
Kun olin ottanut viimeisen (10)Terolut pillerin alkoi mensut heti 3 päivän päästää. Mensut pääsi yllättämään, sillä migreeniä ei tulut eikä tisseissä ollut kipuja ainoastaan alamassu välillä vähän kipristeli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401380Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981335Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891225- 1091095
- 191031
- 641015
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833