Onkos jollain tietoa/kokemusta hyvästä myrskypunkasta? Olen itsekin useammassa nukkunut, mutta mitttaamatta on jäänyt. Nyt edessä salongin punkkien uusinta ja tarkoituksena rakentaa mahdollisimman merikelpoiset myrskypunkat selkänojien taakse. Kiitollisena siis vastaanotan hyviä ehdotuksia myrskypunkan mitoiksi...
Kiinteän myrskypunkan mitat?
8
345
Vastaukset
- Ruumisarkun veistäjä
Tuo on helppo. Jos itsellesi teet, mittaat leveytesi maksimikohdalta (minulla hartiat) ja maksimipituutesi. Sihen pari senttiä marginaalia, ja a-vot.
Niin, sitäpä olen tässä pohdiskellut, että miten kapean siitä voisi tehdä. Tarkoituksena on tietysti, että niissä voisi nukkua myös muut kuin minä. Ajattelin noin 55-60 cm leveyttä takapuoli linjasta ylöspäin ja ehkä ihan ylävartalon kohdalla muutama sentti enemmän. Normomittaisen punkan ajattelin tehdä..
- seppomarttti
Tavallisempi on ei kiinteä ja kankainen, mikä mielestäni yleensä tehdään väärin ja kiinnitetään bunkan/ soffan reunaan keskiveneeseen. Leessä kangas venyy ja nukkuja on kantin päällä. Parempi on kiinnittää selkänojan puolelle ja säilyttää rullattuna selkänojan tyynyjen takana. Kulussa kangas on soffan päällä suojana ja bunkattaessa viritetään laita ylös venymättömällä köydellä. Leveys on hartian leveys.
Jos tarkoitat kankaista kiinteämpää niin hyvä viritys on yläosastaan saranoitu levy selkänojassa, joka viritetään kattoon köysillä sopivaan kaltevuuteen. Toinen vaihtoehto on selkänojassa olevan levyn siirtäminen bunkan laidaksi laipioiden uriin. Tätä on ole käytännössä kokeillut.
Paras umpikiinteä meribunkka on ollut sohvan selkänojan yläpuolella paikassa missä nykyään vakiona on yleensä kaapistot. Toiseen päähän pitäisi löytyä hartialeveys. Tämä on ylivoimaisesti paras paikka nukkua merellä jos sellainen bunkka sisustukseen mahtuu. - maks.leveys 53cm
Parhaat meripunkat, missä itse koskaan olen nukkunut, olivat vanhassa isossa S&S Swanissa. Yläpunkissa oli matala kiinteä laita ja sen lisäksi oli kovaa keliä varten ylöskäännettävä vanerilaita, jonka kaltevuus oli säädettävissä. Myös salongin sohvatyynyjen alla oli punkan etureunaan saranoitu tukeva vanerilevy, joka käännettiin pystyasentoon käytettäessä sohvia meripunkkina. Reunalevyn kaltevuus voitiin säätää solmunarulla, levyn kummassakin päässä oli avaimenreiän muotoinen reikä solmunarua varten (yksinkertainen ja toimiva ratkaisu!) .
Kiinteälaitaisessa meripunkassa on mielestäni paljon mukavampi nukkua kuin kangaslaitaisessa .
John Vigorin kirjassa "The Seaworthy Offshore Sailboat" annetaan meripunkan mitat: normaalikokoiselle aikuiselle maksimileveys olisi 21 tuumaa (535 mm). Jos meripunkka on leveä, nukkuminen merenkäynnissä tulee epämukavaksi. Meripunkka voi olla jalkopäästä kapeampi (33 cm), keskikohdalla se saa olla mainitut 53cm ja pääpuolessa 40cm.
Jos käytetään kangasta (leecloth), se suositellaan kiinnitettäväksi 3 tai 4 narulla katon silmukkapultteihin. Kankaan punkan puoleinen reuna kiinnitetään listan ja ruuvien avulla punkan pohjaan patjan alle. Kiitos ystävät hyvistä neuvoista! Salongin punkkia olen uusiksi laittamassa ja tarkoituksena on rakentaa kiinteät myrskypunkat selkänojien taakse. Viikonloppureissuilla siellä voisi helposti pitää tavaroita ja sitten matkapurjehduksella se tarjoaisi parhaimmat nukkumapaikat kulussa olessa. Salongin korkeuden ansiosta voin jättää yläkaapit paikoilleen ja veneessä on leveyttä sen verran, että sohvaryhmä jää vielä aika ok levyiseksi. Aikaisemmin olen käyttänyt kankaisia myrskylaitoja patjan päällä neljässä punkassa. Keulassa ne on ollut jatkuvassa käytössa rauhoittamassa juniorien unta ihan rannassakin. Kiitos siis vielä kerran ja terveiset kaikille telakalta, pian päästään merelle!
- s_411
Minulla nuo meripunkkien leveydet ovat leveimmiltä kohdilta mitattuna oikealla puolella venettä 65 senttiä ja vasemmalla 55 senttiä. Etureunalevy on saranoitu niin että kapeampaa puolta voi nukkumisen ajaksi vetää leveämmäksi ja se lukittuu laipioon kiväärinlukkosalvoilla. Etureunalevyssä on kiinni pieni pohjalevyn soiro joka menee limittäin kiinteän pohjalevyn kanssa. Hyvä ratkaisu, jos punkka muuten kapenisi liikaa toisesta päästä.
- meripunkka, yes
Minulla ainakin miehistö kiittelee samalla tavalla olevia meripunkkia. Mitoista on tullut jo selvästi pätevää tietoa, joten en käy niitä veneeltä mittaamassa. Päiväkäytössä ne meripunkat on tosiaan säilytystilaa, johon voi laittaa käsistään melkein mitä vain ja varmasti siellä pysyy vendatessakin, ei edes kolise, ellei irtonaisia pulloja sinne laita. Paljolti jäävät jopa näkymättömiin laidan taakse. Ehkä meripunkkien poisjäänti nykydesigneista kertoo aika paljon tavallisimpien käyttötapojen muuttumisesta, mutta minulle ne olivat yksi varsin positiivinen tekijä ostopäätöksen tekoon. Pitääkö se pyörä keksiä kerta toisensa jälkeen uudestaan?
Minulla punkan laidat on saranoitu alareunastaan ja niitä voi kallistaa ulospäin. Kallistaminen tuo niin paljon lisää tilaa, että isommatkaan gastit eivät ole satamaoloissa ahtautta valittaneet. Varsin yksinkertaisella tavalla on saatu muutama punkka lisää, voisin jopa suositella ratkaisua. Edes ulkonäköseikoista ei tarvinnut siinä tinkiä. - pilottipunkka
meripunkka, yes kirjoitti:
Minulla ainakin miehistö kiittelee samalla tavalla olevia meripunkkia. Mitoista on tullut jo selvästi pätevää tietoa, joten en käy niitä veneeltä mittaamassa. Päiväkäytössä ne meripunkat on tosiaan säilytystilaa, johon voi laittaa käsistään melkein mitä vain ja varmasti siellä pysyy vendatessakin, ei edes kolise, ellei irtonaisia pulloja sinne laita. Paljolti jäävät jopa näkymättömiin laidan taakse. Ehkä meripunkkien poisjäänti nykydesigneista kertoo aika paljon tavallisimpien käyttötapojen muuttumisesta, mutta minulle ne olivat yksi varsin positiivinen tekijä ostopäätöksen tekoon. Pitääkö se pyörä keksiä kerta toisensa jälkeen uudestaan?
Minulla punkan laidat on saranoitu alareunastaan ja niitä voi kallistaa ulospäin. Kallistaminen tuo niin paljon lisää tilaa, että isommatkaan gastit eivät ole satamaoloissa ahtautta valittaneet. Varsin yksinkertaisella tavalla on saatu muutama punkka lisää, voisin jopa suositella ratkaisua. Edes ulkonäköseikoista ei tarvinnut siinä tinkiä.Sotketaankohan täällä käsitteita hiukkasen, jos meripunkalla ruvetaan tarkoittamaan ainoastaan yläpunkkia?
Meripunkka voi olla myös salongin sohva, jos se on varustettu ylöskäännettävällä laidalla tai kattoon/laipioihin kiinnitettävällä kankaalla. Joissakin veneissä sohvaan voi laittaa erillisen sivulaudan, joka lukitaan paikalleen. (Jossain veneissä tämä ratkaisu ei toimi hyvin. Esim. Avance 36:ssa oli liian kapea lauta, joka ei lukituksen puuttuessa pysynyt paikoillaan).
Yläpunkista, sohvien yläpuolilla olevista meripunkista, olen kuullut käytettävän nimitystä pilottipunkka.
Monissa uusissa matkaveneissä ei ole yhtään kunnollista meripunkkaa. Ehkä suurin kohderyhmä ei purjehdi pitkiä avomerietappeja, jolloin meripunkatkin ovat jokseenkin tarpeettomia ja niiden poisjättäminen säästää valmistuskustannuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275