Kesämökin ja huvilan ero?

15...

Mikä näitä erottaa, mistä tunnistaa minne nyt eväinemme kaa mennään?
Katsoin jo asiaa nykysuomen sanakirjasta..

12

4412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huvit ne on ...

      Eiköhän se ole yhtä tarkka kuin veteen piirretty viiva..

      Mitä nimitystä nyt mistäkin rakennuksesta halutaan käyttää ja milläkin kriteereillä. Ehkä voisi ajatella niin, että kesämökki on enempi sellainen perusasumus lämpimille kesäkuille jossa ei ihmeempiä mukavuuksia. Ehkä aggregaatti- ja / tai aurinkosähköjärjestelmä, kaasukaapit ja liedet sekä ulkohuussi. Itse rakennus ohuemmasta hirrestä ja eristykset vaatimattomat. Huvila sitten puolestaan tanakammin eristetty ja mahd. sähköistetty, tai ainakin sellainen että tarvittaessa voi lämmittää talvellakin asumiskuntoon ja lämpö säilyy kuten talossa.

      Itse rakennutin viime suvena huvilan, jossa kaikki mukavuudet pl. verkkosähkö jota ei ole toistaiseksi saatavissa. Jossain välissä ehkä ne saa ja sitten saa peruslämmöt huvilaan ja voi virkistyä siellä läpi vuoden.

    • thatsafact

      Varmaan meette mökille koska huvilalla ei syödä eväitä.

    • öju opj 98

      Mun mielipide, elikkäs käsitys asiasta on. Perinteisesti betrefolkilla oli huviloita, siis asuntoja, minne muutettiin kesäisin asumaan. Kultaranta juusii. Varakkaamman aateliston ja porvariston kesä ja vapaa-ajan asuntoja, talvisin asuttiin sitten linnoissa tai kaupunki residensseissä.

      Nykyisenä sosiaalidemokratian aikana lautamökkikauppiaat on iloisesti sekoittaneet termejä, kesämökki ja huvila tarkoittavat niitten mielestä samaa asiaa, kaupallisista syistä johtuen.

      Juu, rakennuta jonnekin ok- talo, laita huvimajat, rantasaunat, istuttele omenapuut, palkkaa henkilökunta puutarhureineen jne. Ja käväise sitten lomailemassa siellä. Se on huvila. Muunlaiset kesäasunnot on sitten kesämökkejä.

    • huvittava

      Kyllä mäkin näkisin huvilan suurena kakkosasuntona, jota ympäröi puutarha-alueet, jotain tyyliin Terijoen huvilat ja esim. Hangon pitsivillat.. Kyllä muut asumukset on joko kakkosasuntoja, jos on täydellisen varusteltuja ja loput mökkejä. Oikeita huviloita ei Suomessa juuri huvilakäytössä olekaan.

    • Ei kumpikaan

      Minulla on vain kalamaja n 20 neliötä lautarakenteinen.
      Puolimetriä rantaviivasta, aikanaan luvallinen.
      Kesäkäytössä
      Kiva paikka , aurinkosähkö, kompostoiva wc, ei tuoksahtele , erotteleva
      Pieni sauna tulossa.
      Pieni aittarakennus vieraidea nukkumista ajatellen.

    • mielipide..

      huvila on iso, koristeltu, paljon ikkunoita ja yksityisohtia.. kakkos-asunto..

      mökki on taas kuin perustorppa..

      maja on taas siitä alempi ykskerroksinen

      ja vaja sekä teltta taas alempiarvoisempi kesä-asumus..

      ja siitä alaspäin niin se onkin sitten jotain ihan muuta..

    • 10

      meiilä täällä vaasassa mennään aina kämpälle.OLi se sitten loistokas tai vaatimaton

    • nyt mökki......

      Ennen kesäpaikat oli huviloita, sitten kesämökkejä ja nyt pelkkiä mökkejä.

    • kakkospesä

      No johan oli keskustelunaihe oli ensimmäinen ajatus mutta ei enää juurikaan ole kesämökkejä, huviloita tai vain mökkejä. Alkaa olemaan valtaosa ns. kakkosasuntoja.

    • punssiveranta

      entäs tälläinen jaottelu...
      mökillä tehdään itse kun taas huvilalla teetetään muilla.
      mökkikulttuuriin kuuluu olennaisesti itse tekeminen kun taas huvilalla puolestaan keskitytään lähinnä vapaa-ajan viihtymiseen ja oleiluun.

      eli ennemminkin kuin rakennuksen tai puutarhan koot yms. voisin nähdä nimeämiseen vaikuttavan sen, miten paikalla aikaa vietetään.

      itse lomaillemme perinteisessä "saaristohuvilassa", joka on rakennettu ennen "loma-asumisen demokratisoitumista".
      moni kutsuisi rakennusta huvilaksi, mutta (loputtoman;-) oman työn määrän vuoksi minä pidän sitä mökkinä.

    • Punaisesta torpasta

      Minusta varusteilla (onko sähköä, vesijohtoa tms.) ei ole merkitystä loma-asumuksen nimeä määriteltäessä, periaatteessa oikein komea vanha pitsihuvila ilman mukavuuksiakin voi käydä huvilasta. Minulle kysymys on pinta-alasta: alle sataneliöiset ovat mökkejä, sitä suuremmat huviloita.

      "Huvila" -sanaa vain ei taida monikaan enää käyttää. Mökille mennään, vaikka "mökki" olisi 200 neliön luksusmaja Lapin tunturin kupeessa tai Turun saaristossa.

      Ne, joiden kesäasunto on entisellä kotitilalla tai sen lähettyvillä, menevät myös "maalle", samalla tavalla kuin vanhempien eläessä sanoivat mennessään heitä katsomaan.

    • Anonyymi

      Pöljät. Aikanaan huviloile siirty palvelusväki isäntäperreen mukana, ne jotka halusi kesäksi vähä luonnolisempaa asumista talve jäliltä.
      Laita vaikka mikä linna, nii ilman alustaisia oot mökkiläine. HEH! Luullaan että olis manttalin koosta kiinni. MUTTA,. jos jannun varat loppuu materiaan, niin mökilläs käyt p-leen nousukas!!#

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe