Tytär vei nimen!

178tyghjbjm

Otsikko on tarkoituksella vähän provosoiva, mutta meillä on siis tilanne tämä:
minulla on yhteensä neljä lasta, joista kaksi sain hyvin nuorena (18v ja 22v) entisen mieheni kanssa. Mieheni kuoli tyttöjen ollessa alle kouluikäisiä. Nyt kolme vuotta sitten avioiduin uudelleen, ja pian sen jälkeen syntyi kolmas lapseni, ja nyt saimme neljännen (ollessani 39v!). Vanhin tyttäreni on siis jo 21-vuotias, ja sai vain pari kuukautta kuopuksemme syntymää aiemmin oman esikoisensa.

Aikuisten tyttärieni nimet ovat heidän isänsä suurimmaksi osaksi valitsemat. Kahden nuoremman lapseni nimiin taas olen itse halunnut vaikuttaa, mikä onkin ollut helppoa, sillä lasten isä ei ole lainkaan kiinnostunut nimistä. Kolmas lapseni, ensimmäinen poikani, on nimeltään Aatos. Puhuin jo kauan ennen kuopuksen syntymää, että Aatoksen siskosta tulisi Helmi ja veljestä Aarni. Noh, vanhin tyttäreni synnytti lapsensa eli minun lapsenlapseni, pienen soman tytön, ja kuinka ollakaan ilmeni pian, että nimeksi tulee HELMI! Vaikka rakastan tytärtäni JA tyttärentytärtäni, niin suutuin aika lailla! MINUN vauvastani piti tulla Helmi. Tyttäreni kuitenkin sanoi minun ylireagoivan ja ettei nimiä voi omistaa. Helmi oli kuulemma myös hänen aviomiehensä pitkäaikainen suosikkinimi lapselle. Tytär lohdutti minua sanomalla, että onhan meillä Aarni pojan nimeksi, ja että on ihan varma, että vauvani on poika.

No, tyttö mekin saatiin! Nyt neito on kaksiviikkoinen ja nimetön. En ole jotenkin edes jaksanut miettiä nimiä, kun suosikkini, ihana Helmi vietiin. Mikään nimi ei tunnu olevan MITÄÄN verrattuna täydelliseen Helmiin. Tyttöni ja Tyttärentyttäreni tulevat varttumaan läheisinä, ja minua inhottaa jo valmiiksi ajatella hetkeä, jolloin tyttäreni saa tietää, että hänen nimensä "varastettiin" ja että hän olisi Helmi, jos nimi ei olisi hänen siskonlapsensa nimi.

Onko olemassa mitään kauniimpaa nimeä kuin Helmi? Kaipaisimme kipeästi ehdotuksia! Nimen pitäisi myös jotenkin sopia isoveljen nimeen.... Eli merkitysnimiä lähinnä haemme, mutta ei niistäkään millään ole niin kaunista merkitystä kuin Helmillä.

Auttakaa!

67

6493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TalvinenKuu

      miten olisi Hilla, Pihla, Kielo..?

    • jenna.

      tässä vielä muutama nimiehdotus:

      Usva
      Aava
      Kaisla
      Inari
      Tuuli
      Louna
      Ruusu
      Taika

    • jotain rajaa.

      Tytär on oikeassa, ei nimiä voi varata tai omistaa, ne eivät ole kenenkään yksityisomaisuutta. Olet lapsellinen. Pidä huolta, ettet kohtele huonosti pikku Helmeä. Eikä todellakaan ole korrektia, että kerrot lapsellesi, että hänestä piti tulla Helmi, mutta nimi varastetttin. Koeta nyt hyvä ihminen käyttäytyä kuten aikuinen!

      Kivoja nimiehdotuksia oletkin saanut. Minä ehdotan luontonimeä Niini.

      • ddfdfdsfsdgdf

        Jos tytär on tiennyt että äitinsä on jo ajat sitten päättänyt antaa uudelle tyttärelle nimeksi Helmi, on minun mielestä erittäin tökeröä ja epäkohteliasta todellakin "varastaa" nimi omalle lapselleen. Eri asia jos tämä olisi tapahtunut vahingossa, siis että tytär ei olisi tiennyt että äitikin haluaa kyseistä nimeä käyttää. Ei siinä ole mitään lapsellista pahoittaa mieltään, kun tytär vain röyhkeästi nappaa nimen oman tyttärensä käyttöön, vaikka on äidinsä toiveen kerran vallan hyvin tiennyt. Sympatiani ovat äidin puolella.


      • Grow up
        ddfdfdsfsdgdf kirjoitti:

        Jos tytär on tiennyt että äitinsä on jo ajat sitten päättänyt antaa uudelle tyttärelle nimeksi Helmi, on minun mielestä erittäin tökeröä ja epäkohteliasta todellakin "varastaa" nimi omalle lapselleen. Eri asia jos tämä olisi tapahtunut vahingossa, siis että tytär ei olisi tiennyt että äitikin haluaa kyseistä nimeä käyttää. Ei siinä ole mitään lapsellista pahoittaa mieltään, kun tytär vain röyhkeästi nappaa nimen oman tyttärensä käyttöön, vaikka on äidinsä toiveen kerran vallan hyvin tiennyt. Sympatiani ovat äidin puolella.

        Voisin ymmärtää loukkaantumisen jos kyseessä olisi työkaveri tms. Tilanne on kuitenkin siitä äärimmäisen erikoinen, että kyseessä on oma lapsenlapsi. Pääsääntöisesti siinä vaiheessa henkilö ei enää itse lisäänny kun hänen omat jälkeläisensä alkavat saamaan lapsia, ja painopiste suvussa siirtyy uudelle sukupolvelle, mikä on luonnollista. Pidän uskomattoman lapsellisena itkeä siitä että oma lapsi kehtaa antaa suosikkinimensä omalle lapselleen, etenkin kun kyseessä oli nimi joka oli ollut tytön miehen suosikkilistalla pitkään. Kyseisellä henkilöllä on ollut nuorena kaksikin mahdollisuutta antaa haluamansa maailman ihanin nimi omalle jälkikasvulleen, se ettei hän käyttänyt tätä ei muuta tuota tosiasiaa. Miksi hänen jälkikasvullaan ei nyt saisi olla samaa oikeutta? Maailma on täynnä nättejä nimiä, varmasti sieltä löytyy jokin mieleinen tulevalle lapsellekin, ja voihan hänen toiseksi nimekseen laittaa trendinimi Helmin.


    • sibyllavon

      Voisitko käyttää pidempää nimeä esim. Sini-Helmi, Lumi-Helmi, Helmi-Iiris, Helmi-Leea? Ja kauniita nimiä on paljon, vain muutama tässä: Hely, Roosa, Margareta (= Helmi), Marjetta.

    • ...
    • Ohhohhoooo

      Voi,ziisus kaikenmaailman sekopäät sitä lisääntyvätkin kuten Sinä! Ota lääkkeesi ja rauhoitu.
      Onnea tyttäresi perheelle,Helmistä!

    • ....

      Aurora, Olivia, Linnea, Viola, Jasmine, Roosa, Minttu, Henna, Iiris, Jade, Sara Taru, Aava, Alva, Lumi, Taru, Karita, Melissa... joku ton tyylinen niin koulussa ei kiusata kun nimi on tavanomainen.

    • Hlvett! minulle

      Suomalaisten korviin nimi Helmi saattaa kuulostaa kauniilta. Merkityksensäkin vuoksi.

      Mutta kansainvälistyvässä maailmassa Hel- alkuiset nimet ovat karuja. Ainakin englanninkieliset mieltävät sen sanaan hell > helvetti :(

      Helmi on heille kuin sanat "hell me" :( Ei kovin kaunista, ikävä kyllä.

      Ehkä tämän tajuaminen lohduttaa tilanteessasi.

      • HelleeniHelveticasta

        Helmi ei kuulosta lainkaan hell me:ltä, suomen kielessä l-kirjain lausutaan eri tavalla ja painotukset ovat erilaisia. Käytetään englanninkielisessä maailmassakin tosin Hel-alkuisia nimiä, esim. Helen, Helena, ja arkikielestäkin noilla kirjaimilla alkavia termejä toki löytyy, esim. hellenistic civilization. Saksan kielessä hell muuten tarkoittaa kirkasta, valoisaa.


      • ...
        HelleeniHelveticasta kirjoitti:

        Helmi ei kuulosta lainkaan hell me:ltä, suomen kielessä l-kirjain lausutaan eri tavalla ja painotukset ovat erilaisia. Käytetään englanninkielisessä maailmassakin tosin Hel-alkuisia nimiä, esim. Helen, Helena, ja arkikielestäkin noilla kirjaimilla alkavia termejä toki löytyy, esim. hellenistic civilization. Saksan kielessä hell muuten tarkoittaa kirkasta, valoisaa.

        Helmi, eli hell me on kyllä lähellä toisiaan.. Me lausutaan siis "mii" ja englantilaiset eivät lausu nimiä samalla tavalla kuin suomalaiset (esim Tiia -> "Tia", Sarah -> "Säräh").. Joten jos joku englannin kielinen lausuu nimen paperilta se voi hyvinkin kuulostaa hell me:ltä :) Helen ja Helena loppu -en ja -ena, jotka eivät tarkoita mitää ko kielellä.


      • HelleeniHelveticasta
        ... kirjoitti:

        Helmi, eli hell me on kyllä lähellä toisiaan.. Me lausutaan siis "mii" ja englantilaiset eivät lausu nimiä samalla tavalla kuin suomalaiset (esim Tiia -> "Tia", Sarah -> "Säräh").. Joten jos joku englannin kielinen lausuu nimen paperilta se voi hyvinkin kuulostaa hell me:ltä :) Helen ja Helena loppu -en ja -ena, jotka eivät tarkoita mitää ko kielellä.

        Teoriassa kyllä, mutta se ei kirjoitettuna muistuta tuota lausetta, joten assosiaatioita siihen tuskin tulee, ja todennäköisemmin he oppivat lausumaan sen suomalaiselta joka lausuttuna on jo kauempana tuosta.

        Pohjoismaissa käytetään jopa nimiä joilla on suora ikävä merkitys englannissa, esim. Fanny, mutta en näe ongelmaa tuossa(kaan). Saati sitten nimissä jotka ovat ehkä, tietyllä tavalla luettuna/lausuttuna hieman sinne päin. :-p


      • 45+
        HelleeniHelveticasta kirjoitti:

        Teoriassa kyllä, mutta se ei kirjoitettuna muistuta tuota lausetta, joten assosiaatioita siihen tuskin tulee, ja todennäköisemmin he oppivat lausumaan sen suomalaiselta joka lausuttuna on jo kauempana tuosta.

        Pohjoismaissa käytetään jopa nimiä joilla on suora ikävä merkitys englannissa, esim. Fanny, mutta en näe ongelmaa tuossa(kaan). Saati sitten nimissä jotka ovat ehkä, tietyllä tavalla luettuna/lausuttuna hieman sinne päin. :-p

        Ei ainoasraan Pohjoismaissa, myös esim. Ranskassa nimi on suosittu.


    • monia on

      Jos pitää olla he-alkuinen, niin Helvi, Hellevi, Helena, Helka, Helli, Heli. Ei nimet voi kaatua yhteen nimeen millään.

      Merkityksellisiä: Hilla, Ruusu, Kielo, Vilja, Lilja, Lumi, Talvikki, Tuuli, Säde, Sini, Roosa, Suvi, Saana, Salla...

    • niminikkarointia

      Helmi on kaunis nimi ja on harmillista, että se sinulta noin 'vietiin'. Itse pidän paljon myös Helmiina-nimestä.

      Joitakin ehdotuksia etunimiksi:

      Aava (1193 naispuolista kantajaa, alle 20 miespuolista kantajaa Suomessa)

      Aamu

      Säde

      Suvi

      Suvi-Tuuli

      Suvituuli

      Tuuli

      Meri

      Meri-Tuuli

      Merituuli

      Pilvi

      Lumi

      Lilja

      Sade

      Vilja

      Nuppu

      Henna

      Sara (=heinä)

      Kastehelmi

      Merihelmi

      Helmiina

      ************************************

      Kun tyttärentytär on kerran Helmi, niin eikös kiva 'pari' sille olisi Tuuli? "Tuuli ja Helmi syömään"... :)

      Tuuli Helmiina?

      Lilja Helmiina?

      Aava Helmiina?

      • niminikkarointia

        Tuli vielä mieleen nimet Saaga ja Aada, jotka kävisivät mielestäni hyvin yhteen Aatos-veljen nimen kanssa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Saaga

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ada_(nimi)

        Ja itse tietysti liittäisin tuon suosikkini Helmiinan noihin. :)

        Saaga Helmiina

        Aada Helmiina

        Saaga Lilja Helmiina

        Aada Lilja Helmiina

        Myös Täti-nimimerkkiä käyttävän ehdottama Helmililja on kaunis toiseksi tai kolmanneksi nimeksi.


    • Täti

      Nimiä ei toisaan voi omistaa, mutta ymmärrän suuttumuksesi. Jospa sisällyttäisit Helmi-nimen lapsesi toiseen nimeen?

      Tässä vielä muutama ehdotus:

      Lilja Kastehelmi
      Lilja Sinihelmi
      Hilja Merihelmi
      Usva Vilhelmiina
      Taimi Helmililja


      Malva Tuulikki
      Pihla Helena
      Valmu Loviisa

    • 45+

      En ymmärrä suuttumusta. Suuttua nyt omalle lapselleen ja sitä kautta omalle lapsenlapselleen. Nythän kaunis Helmi-nimi on jo suvussa, kun se on lapsenlapsella. Kivoja nimiä, varsinkin tytöille, on pilvin pimein, täälläkin on monta ihanaa ehdotusta.

      • tokikin

        Perla..


    • joskos tämä

      entäs Eimi..minusta tosi pehmeä ja kaunis ja Helmi nimen tyylinen ?

    • NellinäitiJennintäti

      No voi herranjestas! Ei se Helmi edes ole mikään kovin kummoinen nimi! Ja ihan typerää suuttua omalle tyttärelleen tuollaisesta asiasta! Minun sisareni tytär sai nimekseen Jenni, vaikka sisareni tiesi, että olin ajatellut antaa sen omalleni. En suuttunut, vaan otin sitten sen nimen, joka oli tuolloin seuraavaksi kivoin, eli Nelli. Serkukset ovat parhaita kavereita, ja Nelli on monta kertaa todennut, ettei todellakaan haluaisi olla mikään Jenni, koska se on niin yleinen nimi. Aivan kuten Helmikin on nykylapsilla. Lilja puolestaan aika paljon harvinaisempi...

      Itse siis suosittelen nimeä Lilja. Omasta mielestäni ehkä maailman kaunein nimi.

      Ja sopiipahan tyttöjen nimet hyvin yhteen: Helmi ja Lilja!

      Ja jos H:lla pitää alkaa, niin sitten Hilja. Sekin tosi kaunis merkitysnimi!

    • aloittajakirjoittaja

      Kiitoksia ehdotuksista!

      Sen verran pitää selventää, että suuttumukseni on ollut lähinnä oman pääni sisällä, ja tyttärelle ja hänen miehelleni olen vain "kaunistellen" ilmaissut harmini siitä, ettei omasta lapsestani voikaan tulla Helmiä. Mutta onhan se parempi toki näin, kuin että jos nimen olisi "vienyt" joku muu kuin omaan lähisukuun kuuluva. Kuten joku sanoikin, niin nyt meillä on joka tapauksessa tuo Helmi-nimi perheessä.

      Lilja on tosi kiva ehdotus! Pidän myös nimistä Pihla, Usva, Aamu, Aurora ja Kaisla. Miten me ei näihin itse olla törmättykään!!!

      Toiseksi nimeksi Helmiina olisi vallan ihana. Ja luulen, ettei tytärtäni haittaisi, vaikka toinen nimi olisi jopa Helmi (ja siihen vielä kolmanneksi nimeksi mahdollisesti esim. oman äitini nimi Lyydia)

      Mieheni ehdotti myös nimeä Adalmiina. Hän perusteli sitä sillä, että sitten olisi Topeliuksen sadun "Adalmiinan helmi" mukaan Adalmiina ja Helmi perheessä :)

      Mietimme nyt noiden nimien kesken. Ilmoitan sitten, kun tulemme päätökseen. Kiitos kaikille! Vastoinkäymiset taitaa kääntyä menestykseksi ja tyttö saa jonkin muun ihanan nimen.

      • niminikkarointia

        Adalmiina on kyllä kaunis nimi, mutta varmaankin lyhenisi käytössä niin kuin joku sanoikin. Mutta haittaisiko se sitten mitään?

        Adalmiina Lilja Lyydia?

        Adalmiina Helmi Lyydia?

        Entäs sitten nimet Adele ja Adelia?

        Adelia Lilja Lyydia?

        Adelia Helmi Lyydia?

        Adelia Lilja Helmiina?


      • sopisivat kyllä

        Hyvin sopis
        Lilja Helmi Lyydia
        tai
        Lilja Adalmiina

        Äitisi varmaan ilahtuisi, jos laittaisitte hänen nimensä.


      • unelmasanelma

        Niin, siis pitäisi vähän ajatella sitä lastakin, mitä nimeä hän haluaa kantaa lopun elämänsä. Kyllä kaikenmaailman älyttömiin nimiin olen työni vuoksi törmännyt, että säälittää ne kekarat, jotka ovat jo nimensä takia tuomittuja kaikenmaailman kiusaamisiin ja nimenomaan koulukiusaamiseen ! Ajatelkaa vanhemmat, älkää antako lapsillenne nimiä seksiseikkailujenne perusteella : Akti, Voltti, Taito, Pilke...ym.


      • ...
        unelmasanelma kirjoitti:

        Niin, siis pitäisi vähän ajatella sitä lastakin, mitä nimeä hän haluaa kantaa lopun elämänsä. Kyllä kaikenmaailman älyttömiin nimiin olen työni vuoksi törmännyt, että säälittää ne kekarat, jotka ovat jo nimensä takia tuomittuja kaikenmaailman kiusaamisiin ja nimenomaan koulukiusaamiseen ! Ajatelkaa vanhemmat, älkää antako lapsillenne nimiä seksiseikkailujenne perusteella : Akti, Voltti, Taito, Pilke...ym.

        Voltti, Taito ja Pilke.. Eipä noisa nimistä ensimmäisenä seksi tule mieleen.


    • 6+4

      Adalmiina on liian pitkä nimi käytössä. Se lyhentyisi satavarmasti Miinaksi tai Adaksi tai minskuksi. Toiseksi nimeksi se olisi kiva.

    • Julii

      Lilja Helmi Aurora
      Lilja Helmi Lyydia
      Lilja Lydia Adalmiina
      Lilja Lydia Aurora

      Myös Aamu on ihan hauska ja sopii varsinkin veljen nimeen - Aatos ja Aamu.

      Lilja Aamu Lyydia

      Aamu Helmi Lyydia
      Aamu Adalmiina

      Ensimmäiseksi nimeksi en välttämättä Adalmiinaa laittaisi. Helmiinasta en pidä.

    • Artet

      Jos kerran tykkäät Helmi-nimestä niin kovasti, niin anna hyvä ihminen se lapsellesi nimeksi. Olit aikonut laittaa sen alunperinkin, joten miksi ei. Muiden ihmisten nimiasioiden ei pitäisi vaikuttaa sinun päätöksiisi.

      • Ziisus sentään

        Että teitä typeryksiä riittää! Kyseessä ei todellakaan ole "muiden ihisten antama nimi" vaan vanhana synnyttäneen eukon tyttärentyttären nimi!
        Kaikennäköiset eukot sitä vielä vanhoina päivinään porsivat! Syvä osanottoni,tyttärellensä ja Pikku-Helmelle sen sijaan kaikkea hyvää!


      • yvonnede
        Ziisus sentään kirjoitti:

        Että teitä typeryksiä riittää! Kyseessä ei todellakaan ole "muiden ihisten antama nimi" vaan vanhana synnyttäneen eukon tyttärentyttären nimi!
        Kaikennäköiset eukot sitä vielä vanhoina päivinään porsivat! Syvä osanottoni,tyttärellensä ja Pikku-Helmelle sen sijaan kaikkea hyvää!

        Mikäs Sinä olet muita moittimaan. Itse sain lapseni 37- ja 40-vuotiaana, hyvin ovat elämässä pärjänneet. Silloin monella nuoremmalla oli paljon vaikeuksia lasten saannin kanssa. Kun pitää kunnostaan huolen, jaksaa vanhempanakin. Sinulle nuori sanoisin, että myönteisempi elämänasenne olisi hyväksi Sinullekin.


      • Vieno Huttunen
        Ziisus sentään kirjoitti:

        Että teitä typeryksiä riittää! Kyseessä ei todellakaan ole "muiden ihisten antama nimi" vaan vanhana synnyttäneen eukon tyttärentyttären nimi!
        Kaikennäköiset eukot sitä vielä vanhoina päivinään porsivat! Syvä osanottoni,tyttärellensä ja Pikku-Helmelle sen sijaan kaikkea hyvää!

        Hei olikos täällä tarkoitus miettiä lasten nimiä vai meidän iäkkäänä porsineitten emakoiden asioita ?? Jos hieman mietitte sitä lapsen nimeä, olkaa armollisia, lapset eivät armahda, tikari tulee selkään heti. Tytölle en ehdota nimeksi Unelma Sirpa Leena, lue se miten tahdot... meidän porsineiden asioita voidaan sitten puida erikseen :)


    • koivukko

      laittakaa jotain ihan uutta jos minun täytisi valita nimi olisi OONA ILONA

    • KOIVUKKO

      LAITTAKAA OONA HELI ILONA KAUNIS NIMI

    • Ö-nä

      Minä taas en puolestani tajua Oona -nimen kauneutta.
      Olin ihan öönä, vaikka nimeni on Oona :-O ja niin pois päin.

    • Äippänen

      Mitenkäs olisi Lumi?

      Ja IKÄ ON VAIN NUMEROITA! Ei se tarkoita että jos saa lapsen vanhemmalla iällä niin lapsi kärsisi siitä.

      • yvonnede

        Totta tarinoit. Omat lapseni ovat aina olleet ylpeitä vanhemmistaan, vaikka olemme tavallista iäkkäämpiä. Eivät ole hävenneet, kuten jotkut kaverit ovat paljon nuorempia vanhempiaan. Miten olisi Salme?


    • lehtoska

      Tytölläni on erikoinen ja harvinainen nimi johon yhdistimme molempien omat suosikkinimet ja hyvähän siitä tuli. Nimikaimoja alle sata ja neiti kohta seitsemän eli aina saa olla luokallaan se jota ei muihin sekoiteta. Nimi on pitkähkö ja käytämme siitä lyhennettyä lempinimeä.

      • sanelmaunelma

        No varmaan kivaa, onko tytölläkin ?


    • ????

      Helmi-nimi on nykyisin edelleen kovin suosittu. Sen nimisiä on päiväkodit ja luokat täpötäynnä lähivuosina, joten haittaisiko, vaikka löytyisi erilainen, persoonallinen ja muista erottuva nimi.

      Elmi Lily Lyydia
      Lilia Helmi Lyydia

      Helena Elmi Lyydia
      Helen Elmi Adalmiina
      Helme Lilja Lyydia

      Julia Seela Helene

      Lilja Helmi Lyydia (kuten on jo ehdotettukin)
      Lilja Helmi Aurora
      Lilja Helmi Inkeri
      Lilja Elle Lyydia

      Sani Helmi Lyydia

    • 2 helmiä

      Mitä haittaisi vaikka molemmat ovat Helmiä??? Sain itse esikoiseni alle 20 v:nä ja mulle tuli yksi kaveri sanomaan että minkä nimen se on ajatellut antaa lapselleen, etten saa antaa ainakaan sitä :D no en antanut mutta oli todella naurettavaa, ollaan kohta kolmikymppisiä ja kyseisellä henkilöllä ei edelleenkään ole lapsia.

      Olisi tytär voinut miettiä jotain muitakin nimiä, parhaiten annat nenille kun teet omastasikin Helmin, eihän aikuisen ihmisen tarvitse muiden ihmisten päätösten perusteella muuttaa omiaan, vielä noin lyhyellä varoitusajalla :) ja onhan 2 helmiä parempi kuin yksi.

      • Anonyymi

        On ihan eri asia, että kaveruksilla on samannimiset lapset. Et varmaan itse haluaisi jakaa nimeä tätisi kanssa?


    • Helmi on inha nimi

      Terragotta Banana on parempi nimi, kuin joku Hölmö-Helmi!!!

    • Lahja

      Tässä ilmeisestikin lapsen saaneella tyttärelläsi oli kyllä erittäin tiedossa, että Helmi on teidän lapsen nimi, jos on tyttö. Törkeetä siis varastaa se nimi!

      Itse kyllä antaisin tytölle Helmi nimen, jos se teidän lemppari on. Olipa se sitten myös lapsenlapsen nimi. Mitä haittaa siitä on jos ovat samannimisiä? Suvuissa useinkin esiintyy samoja nimiä.

      Itse olen jotenkin ihastunut oman mummini nimeen, Lahja. Sitä ei jokapäivä kuule!

    • eihelmiä

      Helmi on mielestäni aika kamala nimi... Kauniimpia löytyy vaikka millä mitalla, avoimin mielin nyt nimen metsästykseen:)

    • traaaaaaaaaaaajh

      Toinen nimeni on Helmi ja olen aina pitänyt sitä mummomaisena...

      Mutta voisit itsekin antaa toiseksi nimeksi Helmi jos se on niin ihana?

    • Pernilla

      Heidi
      Eedla
      Pinja
      Maria
      Pihla
      Sera
      Lilja
      Sara
      Elise
      Fanni
      Jenny
      Linnea

      Siinäpä muutama kaunis nimi. Mutta mikään ei estä sinuakin laittamasta Helmi-nimeä tyttärellesi. Onhan niitä nimiä, jotka kulkee suvussa, nähty ennenkin.

    • kieliä

      Fanny tarkottaa pilluu englanniks... kuka haluaa nimekseen Fanni kun se varmaan lausutaan ihan samalla tavalla?

      • Zystin

        Fanny on kyllä ihan englannissakin naisen nimi, samalla tavalla kuin Dick on englannissa miehen nimi.

        Monellakin nimellä on "sivumerkityksiä" muissa kielissä. Marikakin tarkoittaa espanjassa homoa, Mico apinaa ja ihan tuo meillä yleinen Jorma meillä suomessakin... no, sitä Jormaa. Ja Yrjö oksennusta. Tauno, Tahvo, Urpo ja Uuno idioottia.

        Ja saapa suomenkielisistä nimistä väännettyä vaikka minkälaisia yhdistelmiä: Ukko-Mies, Naima-Lempi, Naima-Unelma, Ihana Aina Lempi, jne.

        Ranskalaisilla olen bongannut sukunimiä, jotka äännetään suunnilleen Perse ja Pillu. Itseasiassa olenpa sellaiseen etunimeenkin törmännyt kuin Persefone - naisella nimittäin. Eli jätettäiskö nyt se Fanny rauhaan, kun ei se ole sen kummempi kuin joku Dick, ja noita Dick-nimisiä on sentään maailma pullollaan... Aloittakaa tuo naurettava kampanja tuollaisia nimiä vastaan sieltä, ja kun olette kaikki Dickit kitkeneet maailmasta, niin tulkaa sitten kitisemään Fannysta ja Fannista, jotka kaiken lisäksi suomessa lausutaan, kuten kirjoitetaankin, eli [fanni, fanny], kun taas ulkomailla lausutaan usein englannin kielen konventioiden mukaan [fani, fäni].

        Fanny-nimestä tietämättömille sen verran, että mm. Wikipedia kirjoittaa aiheesta näin:

        "Fanny (nimi)

        Fanny on englantilainen muunnos nimistä Francisca ja Stefania.

        Suomessa ja Ruotsissa Fanny tuli muotiin 1800-luvun puolivälissä.
        Suomen almanakassa nimi oli vuosina 1872-1928, ja se on otettu almanakkaan muodossa Fanni uudelleen vuodesta 2010 lähtien. Fanny on ruotsinkielisessä almanakassa.

        Väestörekisterikeskuksen mukaan on Suomessa ollut kirjoilla vuoden 2009 loppuun mennessä 4 203 Fanni- ja 10 006 Fanny-nimistä henkilöä. Sekä Fanni- että Fanny-nimisistä kolme miehiä.

        Tunnettuja Fanni- ja Fanny-nimisiä:
        Fanny Ahlfors, suomalainen kansanedustaja (SDP)
        Fanny Ardant, ranskalainen näyttelijä
        Fanny Blankers-Koen, alankomaalainen yleisurheilija
        Fanny Cerrito, italialainen balettitanssija
        Fanny Chmelar, saksalainen alppihiihtäjä
        Fanny Churberg, suomalainen taidemaalari
        Fanny Crosby, yhdysvaltalainen virsirunoilija
        Fanny Davidsson (Fanny Sartto), suomalainen toimittaja, kääntäjä ja kirjailija
        Fanny Edfeldt, ruotsalainen näyttelijä
        Fanny Flodin-Gustafsson, suomalainen pianisti ja pianopedagogi
        Fanny Friman (Fanny Sariola), suomalainen runoilija
        Fanni Halonen, suomalainen näyttelijä
        Fanny Hult, suomalainen päätoimittaja ja kotitaloustoiminnan uranuurtaja
        Fanni Luukkonen, Lotta Svärd-järjestön johtaja
        Fanny Lybecker, suomenruotsalainen runoilija
        Fanny Mendelssohn, saksalainen säveltäjä ja pianisti
        Fanny Nyström (1878-1989), yksi Suomen vanhimmista ihmisistä
        Fanny Talvio, suomalainen kirjailija

        Kuvitteellisia Fannyjä:
        Fanny, Ingmar Bergmanin elokuvassa Fanny ja Alexander

        Eli en vaan jaksa ymmärtää mikä ihmisiä tässä nimessä risoo yhtään sen enempää kuin nimissä Jorma, Dick, tai Marika.


    • ammmuuuhh

      onko tää lehmien nimikisa?? miten olis visva?? mäski? konkelo? kolho.

    • nimikiusattu

      adalmiina- helmi-helmikana, kiva kiusausketju, jos joku häijyläinen tuntee sadun adalmiinasta ja helmestä! ja jos likka ei olekaan miss-suomi-tyyppiä vaan paremminkin pikku myy.
      ajattele, mitä haukkumista nimestä voi tulla. niin ja mikset voi laittaa omallesi sitä Helmiä, jos tahdot. onhan samassa perheessäkin isä ja poika tai äiti ja tytär samannimiset, niin kise sitten nämä

    • Onneksi olkoon iso-äiti. Vetelet varmaan sitä tulevaa lapsenlastasi lapiolla päähän hiekkalaatikolla, kun teet tilaa sille "omalle" lapsellesi. Vitun välii, minkä niminen...oma lapsi se kait kuitenkin on. Ja miksei vanhempien tyttäriäsi nimi sitten ole Helmi? Miten olisi, vaikka Aito. Tai tytölle Atos, tarkoittaa suunnilleen samaa, mutta kreikaksi. Mytologian mukaan Atos saarella asui kaunis Nymfi ja hallitsi Kuningas Amoksen kanssa. He saivat 15 lasta, jotka kaikki olivat tyttöjä ja tämän jälkeen noin 230 täysin yhteistä jälkeläistä. Atos oli erittäin kaunis ja hyvin paljon muiden keijujen kadehtima. Hänen seikkailustaan on paljon kauniita runoja esim. Iliassa ja Odysseyssa. Atos oli ehkä ensimmäinen nainen, joka hankki itselleen pikku chihun. Pikku herran nimi oli Kerberos.

    • xx

      Itelle tuli Helmistä mieleen vähän samantyylisenä mieleen Helinä.

      • Lily luna alice

        Lily helmi Elea
        Iiris helmi sirena
        Omena helmi aureelia
        Luna helmi lumia
        Kaneli helmi rosie
        Lime helmiina
        Lumia helmi marilla
        Helen/e/a helmi helea
        Lilia helmi salvia
        Vadelma helmi olivia
        Aura helmi herukka
        Ym. Luonto- nimi olisi minusta sopiva


      • kerro ihmeessä
        Lily luna alice kirjoitti:

        Lily helmi Elea
        Iiris helmi sirena
        Omena helmi aureelia
        Luna helmi lumia
        Kaneli helmi rosie
        Lime helmiina
        Lumia helmi marilla
        Helen/e/a helmi helea
        Lilia helmi salvia
        Vadelma helmi olivia
        Aura helmi herukka
        Ym. Luonto- nimi olisi minusta sopiva

        mikä nimeksi tuli?


      • jees!
        Lily luna alice kirjoitti:

        Lily helmi Elea
        Iiris helmi sirena
        Omena helmi aureelia
        Luna helmi lumia
        Kaneli helmi rosie
        Lime helmiina
        Lumia helmi marilla
        Helen/e/a helmi helea
        Lilia helmi salvia
        Vadelma helmi olivia
        Aura helmi herukka
        Ym. Luonto- nimi olisi minusta sopiva

        Se on hyvä nimi toi Lumiapuhelin. Tai sitten Meritapankki.


    • Matts Molo

      Laita tyttären nimeksi Pilllu. Se on hyvin kaunis nimi.

    • Janniina 27

      Oletpa iästäsi huolimatta lapsellinen ihminen! Hohhoijjaa.
      Eikö lapsenlapsesi merkitse sinulle mitään?
      Olethan tavallaan saanut jo hänen kauttaan sen nimisen tyttären eli tyttärentyttären.

      Voi että, en käsitä.. selvästi olet liian nuori mummiksi.

      Kauniita nimiä on maailma pullollaan, ja voi olla, että vauvasi ei edes pidä isompana helmi- nimestään.
      Voisit tietysti muodostaa kaksoisnimen, johon liittyy helminimi.
      esim. Helmi-Maria, Lumi-Helmi tai jotain vastaavaa, jos helmi on sinulle pakkomielle.

      Eikö tärkeämpää ole, että saat terveen ja rakastetun lapsen? Nimi on loppujen lopuksi sivuseikka.

    • MammaFanny

      Joko olet pullauttanut senioripillustasi jälkikasvun?! Mikä tuli nimeksi?!
      Kerro ihmeessä.

    • gsqsas

      Aivan kammotavia nimiä kaikki. Hohhoijjaa, millonkahan joku keksii oikeesti hienon omaperäisen nimen, ilman että täytyy valittaa jonkun varastaneen sen. On varmaan satoja muitakin Helmiä ja helminimiä tässä maailmassa.

    • Tuleva äiti

      Itse tykkään Milasta :) Olen raskaana 8kk ja hänen nimeksi tulee Mila

    • VOITTO.KOTIIN.SAATANA

      Ap laita nimeksi jotain hienompaa, kuten Timantti tai Rubiini. Helmi on rihkaman nimi, kun hiekkalaatikolle tulee Timantti. Arvojärjestys on selvä saman tien. Helmi koostuu simpukan kovettuneesta räästä, timantti on miljardeja vuosia vanhaa ainutlaatuista kokoonpuristunutta hiiltä, yhdessä timantissa on ainakin tuhat kiloa hiiltä.

    • Vanhaketju

      Aatos ja Minea
      Aatos ja Amalia
      Aatos ja Alina
      Aatos ja Elina
      Aatos ja Alisa
      Aatos ja Isla
      Aatos ja Ilona
      Aatos ja Iiris

    • Mikä tuli nimeksi? :)

    • Vanhaketju

      Aatos ja Beata (autuas, onnellinen)

      Beata Lilia Lyydia
      Lilia Helena Lyydia
      Lilia Hellin Lyydia
      Lilia Helmi Lyydia

    • Anonyymi

      Helmipöllö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe