VALTATIE 18 Vaasassa on VALTIMO KANSOJEN

VÄLILLÄ. (VT 18)

Valtatie 18 , Norja - Ruotsi - Suomi - Venäjä - Kiina,
Vaasa - Seinäjoki - Jyväskylä - Lappenranta sattuu menemään juuri Vaasan kautta.
Tämä valtimo pitäisi hyödyntää paremmin.
Tiellä on vielä hankalia hidasteita, kuten mm. Väätäiskylän , Veneskosken-Kouran tehtävät ohitustiet.
Varmaan EU-rahaa tielle saadaan, kun se on kansainvälinen yhdistäjä.

Myös Vaasan laivaliikenteelle ja turismille väylä on elintärkeä.

130

2750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VT 18 valtimona

      Uumaja - Vaasa laivayhteys ja rahtitavara vaatii valtatietä itään kuntoon.

      • Anonyymi

        Joo.
        Tromssa - Uumaja - Vaasa - Moskova - Shanghai, uusi silkkitie.

        Komea silta merenkurkun yli. Ruotsi rakentaa suoran moottoritien keskeltä poikki norjaan ja Norja rakentaa suoran tunnelin vuorten ali Tromssaan.

        On sitten yhteys valmis pisneksille...


    • Itäturisti

      Kyllä kait Mape nyt tuon asian kuntoon laitta Länsisuomen osalta yhteisenä edusmiehenä, kunhan suuremmilta kiireiltään tietysti ehtii.

      Ollepoika rakensi aikanaan tuon komian varppisillan Raippaluotoon omaksi monumentikseen, esimerkkinä vain työhaluista.

      • Reikälevy

        Ollepoika vaihtoi suomenkielisen Vaasan rannikkopatteriston Raippaluodon siltaan, kuten me vanhemmat politiikan seuraajat hyvin muistamme.


    • Vaasa vetovoimaseksi

      Juurikin nyt muualakin esillä Keski-Pohjoismaat -- Venäjä yhteys.

      • Anonyymi

        Joooooo.


    • yhteysaluksia

      MERENKULUN LAIVALIIKENNE VAATII kunnon tieyhteydet sisämaahan.

    • tulpat auki

      Vaasan turismi tarvitsee kunnon tiet poikki Suomen.

    • Missäs nyt

      on sillanrakentaja? Ja ne tuulimyllyt.

    • Kokkola rules

      Vaasa jäi junasta....

    • kotiinpäin vetoa

      Valtatie 18 risteys Laihialla sai YLLÄTTÄEN 20 milj. euroa rahaa,
      Risteys on ainoa hyvinvetävä VALO-OHJATTU risteys koko valtatiellä.

      Hyvä Vaasan kansanedustajat.

      • !!!!!!!!!!!!!!!!!

      • vitimusta

    • ennen liikennevaloja

      Tuohan yksittäistapaus on tapahtunut jo ajat sitten.
      Peura juoksi tien yli ja siitä seurasi paniikkijarrutus.
      Seuraukset olivat aikamoiset kuivalla asfaltilla, hyvällä säällä.
      Nopeudet olivat huomattavan suuret.

    • yhdessä eteenpäin

      yhteistyö on voimaa

    • Helsinki rahaa täynn

      Rahaa kyllä löytyy, kun vain on poliitikot rymässä asialla.
      Se nähtiin Laihialla, jossa kaikki yllättyivät joustavan risteyksen suuresta rahapotista.

    • katso karttaa

      Valtatie 18 on VALTIMO sisä-Suomeen, Venäjälle, Norjaan ja Ruotsiin.

    • rahaa on

      Onneksi Vaasan kansanedustajat järkkäävät rahoja. (Laihia)

      • Vaasan mies.

        Mun mielestä Laihian tierahoista Mape ja Marja ei oo puhunut mitään, vai onko
        Miataakin nykyään Vaasalainen.

        Mitähän se Mapekin siellä eduskunnassa on vuoden askarrellut, ois varmaan aika odotella ensimmäisiä tuloksia, muutakin kuin käännähtely sujuvasti käsi taskussa.


      • maikoli
        Vaasan mies. kirjoitti:

        Mun mielestä Laihian tierahoista Mape ja Marja ei oo puhunut mitään, vai onko
        Miataakin nykyään Vaasalainen.

        Mitähän se Mapekin siellä eduskunnassa on vuoden askarrellut, ois varmaan aika odotella ensimmäisiä tuloksia, muutakin kuin käännähtely sujuvasti käsi taskussa.

        Mistähän saatais ne käyttäjät Vaasasta Uumajaan? Siltakin halutaan vain, että rantahurrit pääsisivät nopemmin pakoon, jos venäläiset uhkaavat!

        Yhteydenpidossa Uumajaan jo yksi pieni konkurssin tehnyt paattikin on liikaa, järki käteen ja pois kielipolitiikka ja pakkoruotsi!

        Hyvät liikenneyhteydet Suomeen ovat tärkeimmät, sanokoot reservaattiruotsalaiset mitä sanovat.


      • Markkinataloutta
        maikoli kirjoitti:

        Mistähän saatais ne käyttäjät Vaasasta Uumajaan? Siltakin halutaan vain, että rantahurrit pääsisivät nopemmin pakoon, jos venäläiset uhkaavat!

        Yhteydenpidossa Uumajaan jo yksi pieni konkurssin tehnyt paattikin on liikaa, järki käteen ja pois kielipolitiikka ja pakkoruotsi!

        Hyvät liikenneyhteydet Suomeen ovat tärkeimmät, sanokoot reservaattiruotsalaiset mitä sanovat.

        Perus sääntö, pitää olla kysyntää muuten ei bisnes kannata.

        vaasa uumaja välillä ei voi olla kysyntää jos edes YKSI pikkupurkki ei elätä tuossa välissä (vaasa-uumaja) itseään.

        Kalla fakta !


      • Hentrikki
        maikoli kirjoitti:

        Mistähän saatais ne käyttäjät Vaasasta Uumajaan? Siltakin halutaan vain, että rantahurrit pääsisivät nopemmin pakoon, jos venäläiset uhkaavat!

        Yhteydenpidossa Uumajaan jo yksi pieni konkurssin tehnyt paattikin on liikaa, järki käteen ja pois kielipolitiikka ja pakkoruotsi!

        Hyvät liikenneyhteydet Suomeen ovat tärkeimmät, sanokoot reservaattiruotsalaiset mitä sanovat.

        Makoilia !
        Mikähän pirua sinuakin riivaa? Ugripojat ne lähtivät lätkimään Syvärin rintamalla kun ruotsinkieliset Suomalaiset tuli selvittämään tilannetta. Lopputulos vapaus !

        Replot bro on ruotsinkielisten aikansaannos ja se onneton "purkki" joka siellä nykyään seilaa on sekin saman kieliryhmän sinnikäs yritys! Ja sinä sen kun makailet ja soitat poskia kaiket päivät.

        Pystyyn siitä ja hommiin, nyt on sinun vuoro näyttää taitojasi !!


      • 2+9
        Hentrikki kirjoitti:

        Makoilia !
        Mikähän pirua sinuakin riivaa? Ugripojat ne lähtivät lätkimään Syvärin rintamalla kun ruotsinkieliset Suomalaiset tuli selvittämään tilannetta. Lopputulos vapaus !

        Replot bro on ruotsinkielisten aikansaannos ja se onneton "purkki" joka siellä nykyään seilaa on sekin saman kieliryhmän sinnikäs yritys! Ja sinä sen kun makailet ja soitat poskia kaiket päivät.

        Pystyyn siitä ja hommiin, nyt on sinun vuoro näyttää taitojasi !!

        hurreja oli soptilaskarkurresita sekä määrällinen että suhteellinen enemmistö. Siksi oikeat ruostalaiset nimittivätkin meidän hurreja pitkään munsalan soutuklubiksi.

        Ruotsinkielinen "Jalkaväkirykmentti 61" (JR 61) eli "sextiettan" oli tärkein yhtymä, jossa suurisuuntaista Ruotsiin saakka ulottunutta rintamakarkuruutta esiintyi.


      • olen suomalainen
        2+9 kirjoitti:

        hurreja oli soptilaskarkurresita sekä määrällinen että suhteellinen enemmistö. Siksi oikeat ruostalaiset nimittivätkin meidän hurreja pitkään munsalan soutuklubiksi.

        Ruotsinkielinen "Jalkaväkirykmentti 61" (JR 61) eli "sextiettan" oli tärkein yhtymä, jossa suurisuuntaista Ruotsiin saakka ulottunutta rintamakarkuruutta esiintyi.

        Kyllä, historia muistaa Munsalan soutajat. Suuri osa rantarosvoista pakeni ruotsiin välttääkseen rintamalle pääsemisen.


      • olen suomalainen
        olen suomalainen kirjoitti:

        Kyllä, historia muistaa Munsalan soutajat. Suuri osa rantarosvoista pakeni ruotsiin välttääkseen rintamalle pääsemisen.

        Tutkikaa rantahurrien sankarihautausmaat njiin näette erot suomenkielisiin pitäjiin verrattuna. Rantarosvojen hautuumailla pienet sankarihautausmaat!


      • Anonyymi
        Hentrikki kirjoitti:

        Makoilia !
        Mikähän pirua sinuakin riivaa? Ugripojat ne lähtivät lätkimään Syvärin rintamalla kun ruotsinkieliset Suomalaiset tuli selvittämään tilannetta. Lopputulos vapaus !

        Replot bro on ruotsinkielisten aikansaannos ja se onneton "purkki" joka siellä nykyään seilaa on sekin saman kieliryhmän sinnikäs yritys! Ja sinä sen kun makailet ja soitat poskia kaiket päivät.

        Pystyyn siitä ja hommiin, nyt on sinun vuoro näyttää taitojasi !!

        "Ugripojat ne lähtivät lätkimään Syvärin rintamalla kun ruotsinkieliset Suomalaiset tuli selvittämään tilannetta. Lopputulos vapaus !"

        Oli niin iso hätä suurhyökkäyksen alla, että piti takimmainenkin reservi lähettää rintamalle.

        Eivät tosin koskaan löytäneet vihollista kontaktia ottaakseen kun eksyivät vahingossa metsään ja kuuntelivat vaan jossakin sivummalla kuuluvaa kolinaa.

        " Talin tiikerit"


      • Anonyymi
        Hentrikki kirjoitti:

        Makoilia !
        Mikähän pirua sinuakin riivaa? Ugripojat ne lähtivät lätkimään Syvärin rintamalla kun ruotsinkieliset Suomalaiset tuli selvittämään tilannetta. Lopputulos vapaus !

        Replot bro on ruotsinkielisten aikansaannos ja se onneton "purkki" joka siellä nykyään seilaa on sekin saman kieliryhmän sinnikäs yritys! Ja sinä sen kun makailet ja soitat poskia kaiket päivät.

        Pystyyn siitä ja hommiin, nyt on sinun vuoro näyttää taitojasi !!

        Esko Aho veti nimmarin alle replotin siltahankkeeseen.
        Så är det bara.


    • liikennevirta

      Uusi valtatie ja uusi laiva kulkevat käsikädessä.
      Wasa får inte sova hela tiden.

    • Kauppakamarilla asia

      VT 18 liikenneturvallisuus ja liikennöitävyys täytyy saada valtatie-statuksen edellyttämälle turvalliselle tasolle. Useat VT18 ja rautatien tasoristeykset tulee turvallisen liikennöinnin mahdollistamiseksi poistaa tehtyjen suunnitelmien mukaan. Väylä on tärkeä Jyväskylä-Seinäjoki-Vaasa reitti.

    • rahaa ja työtä

      Kyllä Vaasan kansanedustajat sumplivat tierahaa.

    • kannattaa satsata

      Vaasa sijaitsee hyvässä paikassa.
      Valtatieden ja sataman sekä lentokentän leikkauspisteessä

      • Laihialle läx

        Ja silti sen kiertävät kaikki kaukaa. Vaasa on kuoleva kylä. Sitä ei pelasta EU eikä eduskunta. Eikä sitä tosiaan pelasta mikään kuppanen laivareittikään.
        Totutelkaa kriisikunta statukseen, muuta ei tänne kohta enää jää.....


      • 20+16
        Laihialle läx kirjoitti:

        Ja silti sen kiertävät kaikki kaukaa. Vaasa on kuoleva kylä. Sitä ei pelasta EU eikä eduskunta. Eikä sitä tosiaan pelasta mikään kuppanen laivareittikään.
        Totutelkaa kriisikunta statukseen, muuta ei tänne kohta enää jää.....

        Älä Jouko valehtele!


      • Laihialle läx
        20+16 kirjoitti:

        Älä Jouko valehtele!

        Totuus sattuu.


    • Edustajat uinuvat.

      Valtatie 18 on täysin unohtunut liikenneministeriön uudesta liikennepoliittisesta ohjelmasta.
      Laihialla on risteysmerintä kilpailtaessa Isokyröstä, mutta muuta ei olekaan 20 :een vuoteen.
      Mape ja toverit, valvokaa eujamme.


      Kaikki valtion tierahat menevät Etelä-Euroopan tiehin ?

    • Mape hoitaa.

      Mapea on turha työllistää enempää, miehellähän on kädet täynnä touhua jo kolmeksi vuodeks kasattuna. Jotain kohtuutta.

    • nurmoolaanen....

      Mape---muista mistä oot kotoosin.

    • turistivirta tulossa

      Vaasan Kokoomukselaiset: :::: linja Norja - Ruotsi - Suomi - Venäjä kuntoon.
      Pikkujuttu teille, mutta iso juttu ihmiskunnalle.

    • SKÄMMS NI INTE

      Voi mitä haaveilua palstalla! Juhlapuheet ovat juhlapuheita, rantahurrit eivät kuunaan halua lisätä yhteyksiä Suomen suuntaan!

      Joakim (?) Strand nimesi heti ensihaastattelussaan Pohjanmaan alueradiossa yksiselitteisesti Vaasanseudun TÄRKEIMMÄKSI YHTEISTYÖN SUUNNAKSI UUMAJAN, JOKA SIJAITSEE SIELLÄ RUOTSISSA, jos ette sattuisi huomaamaan!

      Suomesta ei sanaakaan! Muussa suomalaismediassa lausuntoa ei ole noteerattu millään tavoin - klopin epäisänmaallisuus näköjään hämmentää.

      • olen suomalainen

        Vaasan rantarosvojen on hyvä tulevaisuudessa ajella Laihian uusia tiejärjestelyjä pitkin Seinäjoelle Ikeaan! Sitten voitte vasablaablaassa siunailla miten oikeassa maailmassa ette saakaan palvelua naapurimaan kielellä. Ja tiettekö mitä, ketään seinäjoella tai edes laihialla ei asia kiinnosta! Voi näää... "Nej men svenska on niin ihquu kaikki ruotsissakin praataa sitä?" Herätys! Elätte Suomessa!


    • rahaa tyrkyllä

      Wasa ei pärjää yksin.

    • Vaasan kautta.

      Tulisi jo se iso uusi laiva ja tiet kuntoon poikki Suomen ja Pohjolan.
      Voisiko uusi laiva käydä vuoroviikkoina Sundsvallissa
      Uusia mahdollisuuksia tyrkyllä.

      • Juuri näin

        Vaasan sataman tulevaisuus on hyvä kun rikkidirektiivi kurittaa itämerta.

        Vaasassa pitää nyt olla rehkeana ja laittaa kulkuyhteydet satamaan kuntoon raskaalle liikenteelle, parantaa satamapalveluita ja turvata riittävä rahoitus laivan kunnostamiseen.


    • '¨¨

      ,

    • kkkkkklllll

      Manoksia Wasalandiasta Uumajan lehtiin.

    • rahaa tyrkyllä

      Turisti kuluttaa ja liikkuu.

      • En tykkää!

        Niin ne tekee. Ikävää vain ettei kukaan tänne halua! Kaupunki on kylmä ja kolkko sekä ihmiset tyhmän ylpeitä.
        Waasalandia ei varmaan houkuttele ketään kun power parkkikin on olemassa.


    • ...

      .

    • VAASA VAURAAKSI

      Valtatien 18 reitti on historialliselta taustaltaan vanha Viipuri-Vaasa valtatie.

      Autonomian aikana suunniteltiin jopa suoraa Pietari-Viipuri- Multia- Ähtäri-Vaasa rautatietä. Nykyisin valtatie 18 on jäänyt yhä vähemmälle huomiolle, vaikka edelleenkin se yhdistää neljää maakunnallista keskusta Mikkeli, Jyväskylä, Seinäjoki ja Vaasa. Kuitenkin tällä hetkellä valtatien tasolle VT 18 pääsee todellisuudessa vain Mikkeli-Jyväskylä ja Seinäjoki-Vaasa tieosuuksilla. Täten ei ole ihme, että valtatie 18 on jäänyt huomaamatta maamme keskeisten maanteiden joukossa.

      Kuitenkin nykyisin Norjassa ja Ruotsissa ja erityisesti Etelä-Pohjanmaalla on huomattu valtatien18 merkitys suorimpana logistisena väylänä Atlantin rannikolle Pietarin ja Moskovan tehtailta sekä sen tuomat kauppamahdollisuudet Pohjoismaiden välillä sekä Pohjoismaiden ja Venäjän välillä. Realiteettina pitää huomata, että Pietarin ja Moskovan yhteenlaskettu asukasluku on noin 16 miljoonaa ihmistä eli enemmän kuin koko Ruotsin ja Suomen yhteenlaskettu asukasluku.

      Valtatie 18 kuten myös ns. poikkirata Vaasa- Haapamäki- Pieksämäki-Joensuu/Parikkala ovat Suomessa osa Keskipohjola (Mittnorden) liikennekäytävää. Tämä on tarkoitettu yhdistämään Norjan, Ruotsin ja Suomen maantieteellisten keskiosien maakuntia kussakin maassa ja kansainvälisesti Atlantilta Venäjän kautta Tyynelle valtamerelle

    • sininen,ruskeakyltti

      onneksi on tuo sininentie
      suora ja nopea reitti vaasasta jyväskylään.

    • mikä suora ?

      Miksi sitten sininen tie muuttuu Ylistarossa VALTATIE 18 :ksi, ja opastus Jyväskylään on siellä Seinäjoen kautta ???

    • ...

      .

    • Vaasan sijainti

      vetovoimaiseksi------yhteydet kuntoon.

    • Vaivainen tie

      Uusi laiva

      • yhteystie

        Uusi silta


      • Ranta-aku

        Ei ne uudet laivat ikinä oo ollu uusia, vaan käytettyjä...silta on ihan uusi ja se tuo seudulle aivan uusia kehitysnäkymiä. Ei muutaku töihin vaan!


    • uusi laiva

      on mahtava...
      myös tiet kuntoon...
      hyvää elvytystä...

    • logistiikkaa

      Ensin TIE
      sitten LAIVA
      sitten SILTA-TUNNELI.

    • Miten ne mollas

      Kun tämä nykyinenki laiva hankittiin, vaan nyt on menny suut suppuun ja hävetään hiljaa...

      Tietenkin tarvitaan uusi alus ja silta on sitte noin 30-50 vuoden päästä käytössä.

      Näin se tulee menemään vaikka kuinka jarrumiehet yrittää kampittaa kehittyvää kaupunkia.

    • Raha -----

      ja pyörät
      pyörimään.

    • Liikennemerkkikäveli

      Marimekkoministeri oli kuin raitainen iikennemerkki ohitustiellä.

    • Vaasa -------

      on keskeisessä solmukohdassa.

    • liikennevirtoja

      Valtatie 18 VAASA - Seinäjoki‐Alavus‐Ähtäri - Jyväskylä
      Valtatie 18 Vaasasta Seinäjoen kautta Jyväskylään on yksi maamme tärkeimpiä itä‐länsisuuntaisia poikittaisyh‐
      teyksiä. Tien vaikutuspiirissä on useita alueidensa vireitä keskuskuntia (Alavus, Ähtäri). Valtatielle 18 toteutet‐
      tiin Seinäjoen pohjoinen ohitus, jonka myötä valtatie 18 liittyy valtatiehen 19 raviradan itäpuolella Pultran eri‐
      tasoliittymässä. Tästä valtatie 18 jatkuu Veneskoskelle ja edelleen Alavudelle yhdistyen alisteisesti maantiehen
      672. Alavudesta itään sijaitseva Tuurin kauppakylä on valtakunnallisesti merkittävä kauppakeskittymä, jonne
      kohdistuu merkittävästi liikennettä. Lisäksi Ähtäristä itään Jyväskylään on yksi ongelmallisimmista tien osuuk‐
      sista. Mahdollisesta uudesta linjauksesta Ähtäristä Multialle on aloitettu EU:n tukema NECL II (North East Carco
      Link) ‐hanke. Tärkein vaihe on saada juuri Multian oikaisu aikaiseksi. Se on kustannuksiltaan kuitenkin mittava ja
      vie suunnittelutöineen paljon aikaa sekä kohdistuu pääosin Keski‐Suomen alueelle.
      Valtatie 18 on vilkkaasti liikennöity Laihialta Veneskoskelle liikennemäärien ollessa 3500–8300 auton välillä sekä
      Alavuden ja Töysän välillä 4900–6100 autoa vuorokaudessa. Liikenteen ennustetaan kasvavan vuoteen 2030
      mennessä 30 %.
      Valtatien 18 ongelmat keskittyvät välille Veneskoski–Alavus, jossa valtatien leveys ja geometria on standardin
      alapuolelle, korkea liittymätiheys (6,2–14,4 liittymää/km) sekä Alavus‐Ähtäri välille, jossa on korkea onnetto‐
      muusriski. Merkittävä ongelma niin sujuvuuden kuin turvallisuuden osalta ovat liittymät, joissa valtatien 18 lii‐
      kenne on väistämisvelvollinen sekä useat rautateiden tasoristeykset. Näihin kohtiin onkin jo pitkään esitetty
      valtatielle uusia linjauksia, jotka eivät ole kuitenkaan päässeet toteutukseen investointien suuntautuessa muual‐
      le

    • Positiivinen yllätys

      On ollut myös tuo lauttayhteys Ruotsiin, kerrankin kaupungin johdolta meni kaikki nappiin. Vaikka alus on vanha ja edullinen se on käyttövarmuudellaan ja kustannustehokkuudellaan yllättänyt varmasti kaikki positiivisessa mielessä, matkustajaluvukkin kasvaa kohisten.

      Kulkuyhteys vaan läpi kaupungin satamaan on kerrassaan surkuhupaisa, ei voi millään uskoa että eletään nykypäivää ja Laihialle suunnitellaan eritasoliittymää ramppeineen kun samaan aikaan 76 tonniset jättiläset sudittelee liikennevaloissa Vaasan keskustassa jalankulkijoiden seassa...Ajatelkaa oikein!!!

    • rahaa kyllä on

      5 vaasalaista kansanedustajaa sai ihmeitä aikaan Laihialla.

    • Älyton uusi paikka

      Miksi uusi kaasuvoimalaitos rakennettiin logistiseti huonoinpaan paikkaan.
      Keskstan taakse .

      Ympäristölupa ???

      • BERNER..EI..AUTTANUT

        Ministeri BERNER EI vienyt uutta laivahanketta eteenpäin EU-rahoitukseen.
        Kettumainen nainen vaihtopenkille.
        Vain Stadin asialla.


      • Otanelääkkees
        BERNER..EI..AUTTANUT kirjoitti:

        Ministeri BERNER EI vienyt uutta laivahanketta eteenpäin EU-rahoitukseen.
        Kettumainen nainen vaihtopenkille.
        Vain Stadin asialla.

        Vajakki vastaa itselleen ja on yksin kirjoittanut tänne jo 63 kirjoitusta tiestä?

        Vittu, mikä pakomielle!


      • samaa-mieltä
        Otanelääkkees kirjoitti:

        Vajakki vastaa itselleen ja on yksin kirjoittanut tänne jo 63 kirjoitusta tiestä?

        Vittu, mikä pakomielle!

        Berner on bärceestä.
        Ei rahaa laivaan.


      • BERNER--VAIHTOON

        Kalliiksi käy se, jos ministeri ei nyt tajua, että Merenkurkun liikenne takaa elinvoiman verevälle talousalueelle, joka ei ole liikoja valtiolta pyydellyt.

        Bernerin mukaan varaa ei ole 35 miljoonan euron tukeen. Hänen mielestään laiva tarvitsee uusia sijoittajia.

        Uusien sijoittajien sijaan laiva tarvitsee juuri nyt Suomen valtion tuen, myös henkisen tuen.

        On käsittämätöntä, että laivahankkeessa ovat mukana Vaasa, Uumaja, maakunnat Merenkurkun molemmin puolin, yrityksiä, EU ja Ruotsin valtio. Mutta Suomen valtio empii.

        Ministeri ehdottaa aikalisää. Se ei kuulosta hyvältä. Lisäajan tarve muuttuu usein ikuisuudeksi.

        Merenkurkun uuden laivan rahoituslupauksella on kiire. Hanke on pakkoraossa. EU tarvitsee tiedon Suomen valtion mukanaolosta helmikuun 16. päivään mennessä.

        Eduskunnan talousvaliokunta ja raha-asioiden ministerivaliokunta tai Berner eivät voi ohittaa asiaa ja ottaa vastuuta myöhästymisestä.


      • M.O.T-
        BERNER--VAIHTOON kirjoitti:

        Kalliiksi käy se, jos ministeri ei nyt tajua, että Merenkurkun liikenne takaa elinvoiman verevälle talousalueelle, joka ei ole liikoja valtiolta pyydellyt.

        Bernerin mukaan varaa ei ole 35 miljoonan euron tukeen. Hänen mielestään laiva tarvitsee uusia sijoittajia.

        Uusien sijoittajien sijaan laiva tarvitsee juuri nyt Suomen valtion tuen, myös henkisen tuen.

        On käsittämätöntä, että laivahankkeessa ovat mukana Vaasa, Uumaja, maakunnat Merenkurkun molemmin puolin, yrityksiä, EU ja Ruotsin valtio. Mutta Suomen valtio empii.

        Ministeri ehdottaa aikalisää. Se ei kuulosta hyvältä. Lisäajan tarve muuttuu usein ikuisuudeksi.

        Merenkurkun uuden laivan rahoituslupauksella on kiire. Hanke on pakkoraossa. EU tarvitsee tiedon Suomen valtion mukanaolosta helmikuun 16. päivään mennessä.

        Eduskunnan talousvaliokunta ja raha-asioiden ministerivaliokunta tai Berner eivät voi ohittaa asiaa ja ottaa vastuuta myöhästymisestä.

        Berner on syvältä.
        VAIHTOON.


    • Tieperverssi

      Hei ketju alottaja, joka kirjoitat jatkuvasti ittelles koko ketjussa, runkkaatko joka kerta kun näet tien?

      • valtamo18Vaasa

        Se poraa reiän rakkaaseen valtatiehensä ja panee sitä. Sitä ei lasketa runkkaukseksi!


    • står-inte-ännu

      Börje, varför du hermostut. Viusta hattu.

      • ilon.päivä

        UUSI LAIVA tulee.


      • MAAKUNTA-UNOHTUI-TAAS

        Hankekoordinaattori Mathias Lindströmin mukaan nyt oli kysymys teknisestä hylkäyksestä, jonka yhtenä isona osana oli arvioitsijoiden mukaan se, että hanketta ei ollut kytketty tarpeeksi hyvin niin sanottuihin ydinverkkoihin.

        Asia ei ole aivan yksinkertainen, mutta periaatteessa oli myönteistä, että laadullisiin ja rahoitukseen liittyviin seikkoihin INEA ei puuttunut.

        Ydinverkoilla tarkoitetaan ydinsatamia, lentokenttiä, rautateitä, ja moottoriteitä.---sisämaahan

        Midway --MAAKUNTA UNOHTUI HURREILTA


      • VAASA-JA-muu.maa

        EI TULE UUTTA EU-LAIVAA, ELLEI
        jatkoyhteydet ole kunnossa.


      • VasaKeskeinenTuristeille

        Poikittaisliikenteelle on tulossa kaksi uutta huomattavaa kiihdykettä.
        1. Merenkurkun uusi laiva Vaasata Uumajaan.
        2. Uusi iso turistikeskittymä Tuuriin, Ähtäriin kun Pandat saapuvat Suomeen.

        Valtatie 18 mahdollistaa nämä molemmat kalliit hankeet onnistua.
        Nyt vaan ko. tie ei ole alkuunkaan valtatietasoinen.
        Veneskosken Kouran oikaisut ohitukset ja Sydänmaan vaarallisten rautatietsoristeysten poistot ovat kiireellisimmät.
        Seinäjoen liikenne kehittyy tähtimallina eikä vain yksittäisenä I-palkkina .
        Valtatie 3 Parkanoon ja Tampereelle on myös hankala pullonkaula, jota pitäisi koko Pohjanmaa painostaa parantumaan.


      • PohjanmaalleKehitystä
        VasaKeskeinenTuristeille kirjoitti:

        Poikittaisliikenteelle on tulossa kaksi uutta huomattavaa kiihdykettä.
        1. Merenkurkun uusi laiva Vaasata Uumajaan.
        2. Uusi iso turistikeskittymä Tuuriin, Ähtäriin kun Pandat saapuvat Suomeen.

        Valtatie 18 mahdollistaa nämä molemmat kalliit hankeet onnistua.
        Nyt vaan ko. tie ei ole alkuunkaan valtatietasoinen.
        Veneskosken Kouran oikaisut ohitukset ja Sydänmaan vaarallisten rautatietsoristeysten poistot ovat kiireellisimmät.
        Seinäjoen liikenne kehittyy tähtimallina eikä vain yksittäisenä I-palkkina .
        Valtatie 3 Parkanoon ja Tampereelle on myös hankala pullonkaula, jota pitäisi koko Pohjanmaa painostaa parantumaan.

        Päärata on rakennettava vähintään kaksiraiteiseksi Ouluun saakka, professori Jorma Mäntynen vaatii. "Väestö keskittyy, mutta elinkeinoelämä käyttää koko maata."

        Lielahdessa, viitisen kilometriä Tampereen päärautatieasemasta pohjoiseen, Helsingistä Ouluun kulkeva päärata muuttuu yksiraiteiseksi. Siinä on myös Suomen tulevan kasvun tulppa, professori Jorma Mäntynen maalaa.

        –Junaliikenne Tampereen ja Seinäjoen 137 kilometrin välillä ei jumita vielä, mutta hetki ei ole enää kaukana. Jos ei reagoida nyt, kohta on myöhäistä.

        Ennusteiden mukaan henkilöliikenne pääradalla tulee vähintään kaksinkertaistumaan vuoteen 2030 mennessä.

        Mäntysen mukaan päärata kaipaa kipeästi lisäinvestointeja. Paljon puhuttu kolmas raide Tampereelta Riihimäelle on toki välttämätön. Sekään ei yksin riitä ratkomaan junaliikenteen haasteita ja estämään myöhästymisiä.


    • IntegroituvatkoHeKoskaan

      Sitten on vielä toinenkin kansoja yhdistävä valtatie: vaasa-tornio-malmö-berliini-istanbul-bagdad-kabul.
      Reitin taloudellinen vaikutus on tosin negatiivinen, mutta saamme tuhansittain kulttuurinrikastajia kaupunkien keskustoihin maleksimaan.

      • LaivaJaBandatYhdistävät

        Uusi hyvä näkökulma, että Vt18 onkin tärkein seudullinen turistitie välillä
        Vaasa Seinäjoki Tuuri Ähtäri.
        Väylä pitäisi saada valtatietasoiseksi, eikä kylätietasoiseksi.
        Keski-Suomalaisia on turha odottaa kun he huseeraavat vain Vt 4 moottoritieksi.


      • TuristiTuoValuuttaa

        Bandasilmä Berner saa laittaa Valtatien 18 kuntoon,
        kun on niin maalaisliittolainen.
        Väätäiskylän mutkarallitie on mieletön kun Äänekosken puurekka
        tulee vastaan.
        Veneskosken-Kouran ja Sydänmaan oikaisut...ohitukset toteutukseen.


      • KansainvaellusVaasaan

        Ruotsista saapuu valtavasti Pandaturisteja.
        Vt18 kuntoon.


      • Tirahaa..Etsitään

        Kolme maakuntaa ajaa yhdessä investointipakettia valtatie 3:lle. Se parantaisi turvallisuutta ja vientiä.

        Kaj Suomela tuli onnettomuuspaikalle.

        Pohjanmaan maakuntajohtaja kävi Pirkanmaalla juhlistamassa Pirkan päivää, kun hän sattui kuolonkolaripaikalle valtatie 3:lla.

        – Siinä oli kuollut 19-vuotias tyttö. Joku oli ajanut hänen peräänsä ja tökännyt hänen autonsa rekan eteen.

        Tyttö oli törmännyt rekkaan ja kuollut.

        Tie on erittäin vaarallinen, sanoo Suomela.

        Valtatie 3 on osin huonossa kunnossa, joten Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa ja Pirkanmaa yhdistivät voimansa ajaakseen siihen investointipakettia.

        Huolena ovat liikenneturvallisuus ja kaupan kärsiminen. Tiellä on kuollut hiljattain useita ihmisiä onnettomuuksissa.

        Lisäksi huono tie hankaloittaa vientiä, kun korjaus- ja rakennusvelkaa syntyy jatkuvasti.


      • TuristitieKuntoon

      • TuristiTuoRahaa

        Onneksi olkoon Pohjanmaa.
        Uusi laiva hankitaan.
        Turismi tuo vaurautta.
        Nyt myös koko vt 18 Ähtäriin asti kuntoon.


      • tappiota--

        Joopppss tuo reitti tuotti 2 miljardia tappiota Suomen veronmaksajille


      • TurismiPaisuu

        – Poikittaisyhteyksiä tarvitaan, ja Vt18 Vaasa- Seinäjoki–Jyväskylä-yhteys on Seinäjoelta katsottuna huonoin maakuntakeskusten keskinäinen yhteysväli. Oikaisemista vaativa osuus taas on ainut rakentamaton ja oikaisematon valtatieyhteys maassamme, ja se tulppaa liikennettä laajasti. Tienoikaisusuunnitelmissa on otettu huomioon myös Keuruun-tieyhteys.

        Savola lisää, että metsäteollisuuden investoinnit ovat lisänneet liikennemääriä.

        – Kun matka-ajat lyhenevät, se tuo kustannussäästöjä, ja liikennemäärät nousevat myös matkailijamäärien lisääntyessä.


      • TuristiTuoRahhoo

        Onneksi olkoon keskeinen Suomi.


      • Turismi..Työllistää

        Lehtiuutisten mukaan Jyväskylä–Seinäjoki-valtatien piti olla valmis 1985

        Lehtiuutisten mukaan Jyväskylä–Seinäjoki-valtatien piti olla valmis 1985. Valtatien 18 reitti päätettiin jo 1970-luvun alkupuolella ja siitä väännöstäkin pelkästään saisi pitkän historian.

        Tiepiirin suunnittelijoiden lehdille kertomiin aikatauluihinkin aluksi jopa uskottiin.

        Jyväskylässä on lähes kaikki vielä tekemättä. Viimeisestä reittipäätöksestäkin, joita on ollut useampia, on kulunut jo noin kolmekymmentä vuotta joten sekin varmaan pitäisi päivittää myös kannattavuuslaskelmineen nopealla aikataululla.

        Lähinnä akuuttina syinä ovat Äänekosken biosellutehdas ja Keitele Groupin puunjalostusinvestoinnit Alajärvellä sekä Kuopioon tuleva maailman suurin havusellutehdas, joka työntänee Äänekoskenkin biosellutehtaan hankintoja länteen päin.
        Ja turismin tietarve. Pandalandia Ähtärissä ja Keskinen Oy Tuurissa.


      • TuristitSaapuvat

        – Kun saamme uudenlaisen laivan ja hyvät yhteydet jäämeren suuntaan, rekka- ja autoliikenne sekä vt 18 että Kolmostiellä kasvaa.

        Päättäjien mielestä Norjan rannikolle kantava laivayhteys on vastaus, kun puhutaan jäämeren radasta.


      • Vt18KuinKylätie

        Uusi laiva.
        Turistit bandalandiaan Ähtäriin.
        Keskinen on nähtävyys.


      • Turismivirta..Kommer

        Hän uskoo laivalinjan näkyvän tulevaisuudessa esimerkiksi Powerparkin kävijäluvuissa ja Seinäjoen rautatieaseman matkustajamäärissä. Vauhtia saa myös kuntien korkeakouluyhteistyö Uumajan kanssa.

        – Laivalinja yhdistää pohjalaismaakuntia Västebotteniin ja Pohjanlahden satamiin ja Aasiaan asti. Tässä on paljon sellaisiakin linkkejä, mitä me emme välttämättä vielä tajuakaan.


      • TurismiVaatiiValtatiet

        Valtatie 18 kulkee itä−länsisuunnassa, välillä Vaasa−Seinäjoki−Jyväskylä. Vaasan päässä se yhtyy valtatie 3:een ja Petäjävesi−Jyväskylä-väli on yhteinen valtatie 23:n kanssa. Pituutta sillä on noin 270 km.

        Tie on muodostettu muuttamalla entisiä kanta-, seutu- ja yhdysteitä valtatieksi, josta syystä tie on monin paikoin valtatieksi erittäin kapea, mutkainen ja mäkinen. Valtatie 18 ei täytä valtateille asetettuja laatuvaatimuksia.

        Vt 18 on merkitty kaikkien maakuntien liittojen kaavoissa parannuksia vaativaksi valtatieksi. Vt 18 -seurantaryhmään kuuluvat valtatien varren kuntien ja kaupunkien edustajat, Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen maakuntien liitot sekä Etelä-Pohjanmaan kauppakamari. Asiantuntijoiksi kokouksiin ryhmä on kutsunut Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen ELY-keskusten edustajat.


      • 18.....Tärkeämpi

        Ruotsin turisti ei lähde laskettelemaan kasitietä, 8
        vaan lähtee sisämaahan Valtatietä 18.


      • Anonyymi
        18.....Tärkeämpi kirjoitti:

        Ruotsin turisti ei lähde laskettelemaan kasitietä, 8
        vaan lähtee sisämaahan Valtatietä 18.

        Pandalandiaan, Powerlandiaan, Idealandiaan
        jne.


    • Anonyymi

      Sama veivaaminen Vt 18:ssa on jatkunut 40 vuotta. Vaasan tiepiiri on aina luistanut läänimme puoleisesta parannuksesta edes Veneskosken-Kouran -Sydänmaan oikaisuista. Aina on katse käännetty heti Jyväskylään ja odotettu sieltä kiinnostusta valtatiehemme. Valitettavasti Jyväskylää ei alkuunkaan kiinnosta valtatie Ähtäriin ja Seinäjoelle . He keskittyvät Valtatiehen 4 Ouluun. Ovat viisaudessaan nimenneet Oulun tien Pohjanmaan väyläksi.
      Uusi väylätoimikunta on nyt valittu.

    • Anonyymi

      Turismi ja Vaasanlaivat vaativat parempaa valtatietä.

    • Anonyymi

      Kansanedustaja Riitta Mäkinen kehittämisryhmän varapuheenjohtajaksi
      Mikko Savola jatkaa puh.johtajana.
      Vaasa−Seinäjoki−Jyväskylä-liikennekäytävän kehittämisryhmä kokousti perjantaina 19.3.2021. Kokouksessa valittiin ryhmän uudeksi varapuheenjohtajaksi jyväskyläläinen kansanedustaja Riitta Mäkinen.

      − Vaikka valtakunnallisten pääväylien hankkeet edistyvät, poikittaisliikenneyhteyksien tarkastelua ja kehittämistä ei voida unohtaa. Niiden parantaminen on keskeinen osa kansanlaisten ja elinkeinoelämän liikkumista. On ilo olla mukana rakentamassa parempia yhteyksiä. Keski-Suomea ja koko yhteysvälin aluetta palvelee toimivat yhteydet jokaiseen ilmansuuntaan, toteaa Mäkinen.

    • Anonyymi

      Kuvaus
      Valtatie 18 on Vaasan ja Jyväskylän välisistä valtateistä eteläisempi. Laadultaan se on monin paikoin selvästi valtatietä 16 heikompi, mikä selittyy sillä, että tie on suurelta osin muutettu valtatieksi vain numerointi muuttamalla. Valtatietasoista tietä Jyväskylä-Petäjävesi (yhdessä valtatien 23 kanssa), Petäjävesi-Multia, Ähtäri-Alavus ja Seinäjoki-Vaasa. Parannussuunitelmia on olemassa, mutta aikataulut ovat avoinna.

    • Anonyymi

      Autolla ajetaan varo-varovasti, ettei kaatuisi kallis lasti.
      Suoraa tietä ja mutkaista tietä, vaaroja on Veneskosken ja Sydänmaan varrella.
      Pois kaikki lapset alta, tie näyttää kapealta. Mittari näyttää kuuttakymppiä ,
      tie on epäkunnossa.…

    • Anonyymi

      Liikenneyhteydet ratkaisivat akkutehtaan tulon.
      Silti valtatiet 3 ja 18 ovat edelleen keskeneräisiä.
      Parkanossa ja Veneskoskella tiet ovat vain kylätietasolla.
      Myös kaksoisraide Tampereelta Pohjanmaalle tarvitaan.

    • Anonyymi

      Norja-Ruotsi-Suomi-Venäjä alueliitosta osoitti voimansa akkujohtajille.
      Vt18 pelittää pian hyvin.
      Mutta osin se on kylätietasoinen.

    • Anonyymi

      Heiniluoman mukaan Kolmostien kunto ei monessakaan kohdin täytä niitä laatuvaatimuksia, joita tuontasoiselta tieltä edellytetään.

      Mutkaisuuden ja vaarallisten kääntymiskohtien lisäksi valtatie 3 on myös kapeahko, mikä lisää vaaratilanteiden riskiä.

      Oma lukunsa on päällysteen kunto.

      Väyläviraston päällysteiden kunnosta kertovan kartan mukaan Kolmostiellä on Jalasjärven ja Ikaalisten välillä lukuisia kohtia, joissa päällyste on joko huonossa tai erittäin huonossa kunnossa.

    • Anonyymi

      Turismi vaatii kunnon tiet.
      Vt18 osittain kylätietasoinen.

    • Anonyymi

      Autolla ajetaan varo-varovasti, ettei kaatuisi kallis lasti.
      Suoraa tietä ja mutkaista tietä, vaaroja on Veneskosken varrella.
      Pois kaikki lapset alta, tie näyttää kapealta. Mittari näyttää kuuttakymppiä ,
      tie on epäkunnossa.…

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hän bongailee laivoja ja seuraa niiden reittejä netistä. Pitkäranta kävi katsomassa Aurora Botnian rakentamista jo Rauman telakalla.

      – Tämä on toistaiseksi paras laivamatkani. Laiva on hieno, kun kaikki on niin uutta, hän kehuu.

      Myymälästä poika aikoo ostaa mukaan matkamuistoksi laivan nimikkomukin.

      Aurora Botnia lähti odotetulle neitsytristeilylleen lauantaina. Ilkka-Pohjalainen oli mukana matkalla noin kolmensadan muun matkustajan kanssa.

      – Kerran elämässä osuu mahdollisuus neitsytristeilyyn, joten pitihän sitä lähteä mukaan, sanovat vaasalaiset Ville Punkari ja Heidi Aho.

      He kehuivat laivaa hyvin tilavaksi ja viihtyisäksi

    • Anonyymi

      Erityisen ilahduttavaa hänen mielestään on se, että ruotsalaismatkustajat ovat palanneet Merenkurkun reitille. Heitä on ollut liikkeellä yhtä paljon kuin suomalaisiakin.

      – Aikataulut ovat nyt ruotsalaisille sellaiset, että heidän on helppo lähteä päiväristeilylle. Lisäksi Ruotsissa rokotukset ovat edenneet ripeämmin kuin Suomessa ja matkustushaluja varsinkin lähikohteisiin löytyy, Ståhlberg kertoo.

      Odotukset ovat huipussaan ensi kesän sesongin osalta. Ståhlberg uskoo Ruotsista ja Norjasta saapuvien turistien palaavan joukolla pohjalaismaakuntien kohteisiin, kuten Power Parkiin ja Ähtärin eläinpuistoon.

      Isommat tilat ja tiheämmät vuorot toivat kasvun
      Wasaline antoi viime perjantaina tiedotteen, jonka mukaan Merenkurkun rahtimäärät syyskuussa ovat kasvaneet viime vuoden vastaavasta ajankohdasta 40 prosenttia. Kasvu on ollut hurjaa, sillä jo viime vuosikin oli Wasalinen ennätysvuosi rahdin kuljetuksessa.

      • Anonyymi

        viä kun sais sen tax freen takas en ymmärrä perusteita kun viron välilläkin on


    • Anonyymi

      Nauhakaupunki ?

    • Anonyymi

      Kvarkentiellä on myös etu itä-Suomen ja Venäjän markkinoille, vaikka ne markkinat ovat epävarmat ja ehkä hamassa tulevaisuudessa.
      Pääsy Euroopan markkinoille ja Atlantin satamiin Norjassa on yli vuorokauden nopeampaa Kvarkentietä kuin muuten suurelle osalle Vaasasta itään- ja etelään päin. Ja se vuorokausi on nykymaailmassa kallista logistiikkaa. Siksi ’Sininen Tie’ Vaasasta ja Seinäjoelta, Kuopioon ja Joensuuhun ja Venäjälle ja moottoritie Tampereelle ovat erittäin tärkeitä investointikohteita.
      Antti Talvitie
      DI, PhD
      Springfield, Virginia, USA

      • Anonyymi

        Suomen olisi syytä hakea EU:lta tukea tiestöjen kunnossapitoon, sillä missään ei ole näin vaikeita olosuhteita kuin Suomessa. Pitkät välimatkat eli tietä piisaa, ja nastarenkaat syövät tehokkaasti.


    • Anonyymi

      – Seinäjoen suunnasta tullut auto ajautui oikealle ojaan kyljelleen. Sen kuljetta loukkaantui ja hänet vietiin sairaalaan.

      Hietalahden vaikutelma on, ettei sairaalaan viety loukkaantunut hengenvaarallisesti.

      – Mutta sitä on vaikea arvioida. Onnettomuuksissa vammat voivat ilmetä päivienkin päästä.

      Alavuden suunnasta tullut auto pysyi renkaillaan tiellä.

      Onnettomuuspaikalla on lievä kaarre, jossa tien korkeus muuttuu. Onnettomuuspaikka sijaitsee 1,4 kilometriä Veneskosken risteyksestä Alavuden suuntaan.

    • Anonyymi

      Mikko Savola (kesk.), kansanedustaja ja sekä Etelä-Pohjanmaan maakuntavaltuuston että Vaasa–Seinäjoki–Jyväskylä-liikennekäytävän kehittämisryhmän puheenjohtaja toteaa, että "varsinkin Etelä-Pohjanmaan osalta hahmoteltu kartta on tyhjää täynnä".

      • Anonyymi

        Etelä-Pohjanmaahan on enimmäkseen peltomaisemaa, selvä se.


    • Anonyymi

      Omia nurkkia pitää tietenkin aina puolustaa, mutta matkailussa meidän pitää aina puhaltaa yhteiseen hiileen luodaksemme Etelä-Pohjanmaasta houkuttelevamman matkailualueen. Rakennetaan siis tiivis palveluverkko niin Ähtärin Eläinpuiston, Powerparkin, Tuurin Kyläkaupan, Kuortaneen Urheiluopiston, Seinäjoen Ideaparkin, Härmän Kylpylän kuin Provinssin, Tangomarkkinoiden, Vauhtiajojen, Vanhan Paukun Festivaalien kuin muidenkin hienojen kohteiden ja tapahtumien ympärille, eikä päästetä maksavia asiakkaita pois liian helposti.
      Tomi Kohtanen
      toimitusjohtaja
      Etelä-Pohjanmaan kauppakamari

      • Anonyymi

        Niinpä.


    • Anonyymi

      Mitään ei tapahdu kun meidän tierahat jäävät rannikolle ja
      Jyväskylän rahat menevät vain nelostielle Pihtiputaan suuntaan.
      Tehdään edes Veneskosken-Kouran ja Sydänmaan oikaisut ja
      Ähtärissä kettumaisen Tuhkion järven oikaisukohdat.
      Savola lopeta ritsoilla leikkiminen. Harakka vain huttua keittää.

    • Anonyymi

      Valtimoa parannetaan Seinäjoelta Ähtäriin päin.
      Turismi maksaa kaiken.

    • Anonyymi

      Vaasaan odotetaan vilkasta matkailukesää nyt, kun koronarajoitukset ovat pitkälti poistuneet.

      Tapahtumia on tulossa runsaasti, isoja risteilijöitäkin odotellaan, ja varsinkin Merenkurkussa seilaava uusi laiva antaa puhtia odotuksille, että ruotsalaisetkin löytävät taas Vaasan seudun.

      – Kaikki merkit viittaavat siihen, että tulee hyvä kesä. Vaasan seudulla nähdään kesällä paljon ruotsalaisia autoja, arvelee Wasaline-varustamon toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

    • Anonyymi

      Turismi maksaa kaiken.

    • Anonyymi

      Vanhan Vaasan kirkon seinät rapautuvat vesisateessa.
      Marian kirkko Mustasaaressa olisi hyvä hääpaikka kesällä.
      Hyvä turistikohde.
      Mäki kattamaan, kun muut vain seuraavat sivusta.

    • Anonyymi

      Valtatie
      Vaasa-Seinäjoki~Jyväskylä. tärkeämpi.
      Huomo SDP !

      • Anonyymi

        Jyväskylään ei asioita kellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jyväskylään ei asioita kellään.

        Tulisit saapuvat sisämaasta ja Ruotsista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jyväskylään ei asioita kellään.

        Käyttöasteet.
        Turismi maksaa kaiken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttöasteet.
        Turismi maksaa kaiken.

        Jos on turismia, mikä vetäisi tänne, pandatko?


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe