suolistokeliakia + ihokeliakia?

Neuvoja kiitos

Hei! Mulla todettiin keliakia. Aloitin heti tähystyksen jälkeen gluteenittoman ruokavalion koska lääkäri näin sanoi, oli niin näkyvissä tuo keliakia. Mutta... Mulla on kauhee kutiseva ihottuma käsissä, kyynärpäästä ranteeseen päin.Lääkäri ei meinaa ottaa ihokeliakia koepalaa. Eikö se pitäisi ottaa tällaisessa tilanteessa? Vai hyödynkö mä siitä tiedosta mitenkään ku suolistokeliakia on jo todettu, lekuri oli sitä mieltä ettei oo mitään hyötyä. Onko näin?

5

1302

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avuton uhri

Enpä osaa kommentoida.. Mulla oli verikokeet negatiiviset, mutta oireet moninaiset. Yksi niistä oli mieletön kutina päänahassa. Se oli ihan järjetöntä. Siellä oli punaisia näppylöitä ja usein tuli raavittua päänahka ihan verille.

Loppui heti kun lopetin gluteenin nauttimisen. Ollut nyt 2,5kk ilman - ja takaisin en käänny.

En muista huomanneeni itselläni kutinaa muualla (kyynärtaipeet polvet jne perinteiset paikat). Se oli keskittynyt tosiaan päänahkaan tyystin.

Veikkaan että vaikutti myös hirmuista hiustenlähtöä mulle.

• keliatar

Kummankin hoitona on gluteeniton ruokavalio, joten et hyötyisi yhtään mitään ihokeliakia-diagnoosista. Ei kukaan sano että mulla on suolistokeliakia, kaikki käyttävät vain keliakiaa. Ihan sama kumpi se on.

• viljaton :)
    • Amali

Keliakia on jo todettu tähystyksellä. Sama tarkka gluteeniton dietti molemmissa. Ei saa lipsua yhtään. Tyypilliset paikat kyynärpäät, polvet, pakarat, päänahka ja yksittäisiä rakkuloita siellä täällä. Kutisevat kovasti. Iho reagoi gluteeniin.

• viljaton :)

Itse raavin päätäni 25 vuotta ja hilsettä riitti.

Kuuntelin Antti Heikkilää ja jätin viljat.

Ihovaivat ja paljon muutakin lähti ja hiuksia kasvoi runsaasti lisää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä hänessä

Saa sut kuumaksi?
      Ikävä
      99
      1568
    2. Henkilöauto ajoi puuhun Suomussalmella

Henkilöauto ajoi puuhun Suomussalmen torin laitamilla. Poliisi epäilee tutkivansa tapausta. Silminnäkijä
      Suomussalmi
      39
      1155
    3. Kattoikkuna puuttui - vai puuttuiko sittenkään?

Tönölään ei saatu mökkejä, kun kattoikkunasta oli pula. Näyttää konkurssihakemus tulleen kuitenkin 31.8., joten kattoikk
      Kuhmo
      23
      930
    4. Petteri A-studiossa: "Ihmiset ovat alkaneet saada töitä" ..mitä vitt..

Missä todellisuudessa toi Orpo oikein elää, Suomen työttömyys 2000-luvun ja EU/OECD-maiden korkein tuplat niiden keskita
      Maailman menoa
      164
      761
    5. Kajaanissa on kadoksissa 27vuotias nainen.

Poliisin tiedoteessa on ,että 1.9.2026 katosi kajaanissa 27vuotias nainen. Kuva löytyy ja tiedot pituudesta ,iästä yms.
      Kajaani
      13
      730
    6. Nythän todellisuus on kuitenkin se

että miehen täytyy tehdä miehen työ. Olla mies. Naisen täytyy tehdä naisen työ. Olla nainen. Voimme puhua pehmeitä ja
      Sinkut
      200
      695
    7. Hei sinä nainen

Haluaisin koko ajan olla kiinni sinussa😟❤️❤️
      Ikävä
      46
      679
    8. Kuka oli kuskina

Volvo suistunut päin koivua torin laidalla? Oliko vauhtia liikaa vai sairaskohtaus vai humala?
      Suomussalmi
      13
      647
    9. Onko kaivattusi

hyvä ihminen? Kerro
      Ikävä
      33
      580
    10. Mies sun käytös satutti...

Mahdatko sitä ymmärtää...😔 Olisipa kaikki mennyt hyvin. Vaikea tästä on enää mitään ihanaa rakentaa.
      Ikävä
      39
      578
    Aihe