Apuja käytöstapoihin

Good manners

Olen aina vaalinut hyviä tapoja ja opettanut niitä myös lapsilleni. Hyvin olen ainakin tähän asti onnistunutkin.

Mieheni sen sijaan ei ole koskaan juuri kauheasti perustanut tavoista, ainakaan kotioloissa. Hän päästelee pöräyksiään antaumuksella ja röyhtäilee niin, että varmasti kuuluu joka paikkaan. Olen tästä vuosien varrella monesti huomauttanut ja mieheni tietää, että moinen ärsyttää minua. Omasta mielestäni hän on tällaisena välipitämätön jos ei sen vertaa jaksa nähdä vaivaa, että edes yrittäisi hillitä tätä ruoansulatuskonserttiaan.

Joudun olemaan paljon pois toisinaan kotoa ja koinkin sitten jonkin aika takaperin epämieluisa yllätyksen: nyt sitten pieni tyttärenikin on alkanut piereskelemään suureen ääneen mm. ruokapöydässä. Samoin on hän oppinut tämän röyhtäilynkin. Eipä siinä auttanut muuta kuin antaa tomerat torut tyttärelle.
Isänsä kanssa keskustelu ajautui riitaan.

Tämä ei ole ainoa asia mikä meillä mättää. Tuntuu kuin mikään periaate kasvatuksessa ei olisi tarpeellinen. Tällaisen kuvan olen aikojen saatossa saanut.

Kun yritän opettaa nuorimmaiselleni hyviä tapoja, asiallista käytöstä kylässä ja näitä ihan perusjuttuja, joko mieheni tai anoppini torpedoi ne jossain vaiheessa, jolloin tekemäni työ ja lapsen saavutukset menevät takapakkia.

Isänsä aloittaa riehumisen oman tai kyläpaikan lapsen kanssa usein kylässä ollessamme, jolloin hyvät tavat lapselta unohtuvat. Miksei unohtuisi, kun isä näyttää mallia omalla toiminnallaan.

Anoppi taas antaa lapsen tehdä kaiken mitä haluaa, ei kiellä juurikaan eikä varsinkaan komenna. Hän antaa aina lapsen tehdä päätöksen. Mikä näitä ihmisiä oikein vaivaa?

Kaikenlisäksi, jos satun tuomitsemaan nämä asiat, ovat ne kuulemma ihan pikkujuttuja eikä niistä tarvitse nostaa haloota. Olen kuulemma riidanhaastaja. Asiat käännetään tosiaan sellaisiksi, että minä olen se joka olen väärässä.
Auttakaa ihan ihan oikeasti, olen nyt kyllä aika neuvoton.

148

4498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sder

      No ei pahalla,mutta ennemmin kyllä kirjoituksestasi paistoi läpi vähän takakireä vanhempi.

      Ei siinä mitään,hyvät tavat ovat hyvä oppia. Mutta kyllä mielestäni omassa kodissa saa olla niin kuin huvittaa. Piereskellä ja röyhtäillä. Ne ovat kuitenkin niitä ihmisen normi ruumiintoimintoja. Miksi ihmeessä niistä pitäisi noin suuri tabu tehdä?

      Tietysti opettaa ettei ihan ruokapöydässä piereskellä. Mutta kyllä meillä on välillä oikein kisaa kotona kuka röyhtäisee kuuluvimmin.

      Miksi lapsien kanssa ei saisi riehua? Eriasia jos kyläpaikan isäntä/emäntä ei asiasta tykkää. Lapset tykkäävät kun heidän kanssaan peuhutaan. Miksi pitäisi istua kädet ristissä ja polvet yhdessä?

      Höllää vähän hyvä ihminen!

      • Good manners

        Ymmärrän kyllä, että näitä ylimääräisiä tietysti pitää päästää, mutta miksi niistä pitää tehdä numero? Avataan suu oikein isoksi, jotta röyhtäys tulisi mahdollisimman suuresti ulos, ponnistetaan avuksi jotta kaasut tulisivat mahdollisimman kovalla äänellä ja kaiken päälle lopuksi nauretaan. En minä mielestäni tiukkapipo ole, mutta kyllä käyttäytyä pitää osata vaikkei nyt juuri sillä hetkellä kylässä oltaiskaan.

        Lastenbileet on lastenbileet. Jos mennään kylään, niin onko tarkoitus se, että katsellaan riuhumista ja hirveetä metelliä ja kiljuntaa? Mun mielestäni tarkoitus on mennä pitämään mukavaa aikaa ja jutustelemaan. Tarvitseeko aikuisten riehua siinä mukana olohuoneessa vai voisivatko lapset ehkä leikkiä keskenään lastenhuoneessa?

        Kokeile joskus.


      • mr

        Tuosta piereskelystä tuli mieleen vain se, että juu, kyllähän kotona voi kaasutella (toki rajansa silläkin) mutta mun mielestä tässä on se riski että lapsi ei välttämättä osaa vielä erottaa missä on suotavaa kaasutella ja missä ei. Eli homma voi mennä siihen että lapsukainen päästelee paukkuja missä vain ja milloin vain.


      • Praaaaat!
        Good manners kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä, että näitä ylimääräisiä tietysti pitää päästää, mutta miksi niistä pitää tehdä numero? Avataan suu oikein isoksi, jotta röyhtäys tulisi mahdollisimman suuresti ulos, ponnistetaan avuksi jotta kaasut tulisivat mahdollisimman kovalla äänellä ja kaiken päälle lopuksi nauretaan. En minä mielestäni tiukkapipo ole, mutta kyllä käyttäytyä pitää osata vaikkei nyt juuri sillä hetkellä kylässä oltaiskaan.

        Lastenbileet on lastenbileet. Jos mennään kylään, niin onko tarkoitus se, että katsellaan riuhumista ja hirveetä metelliä ja kiljuntaa? Mun mielestäni tarkoitus on mennä pitämään mukavaa aikaa ja jutustelemaan. Tarvitseeko aikuisten riehua siinä mukana olohuoneessa vai voisivatko lapset ehkä leikkiä keskenään lastenhuoneessa?

        Kokeile joskus.

        Wanha sanonta: Joka pierua pidättää, on muutakin wilunkia mielessä.


      • voipipojataka
        Good manners kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä, että näitä ylimääräisiä tietysti pitää päästää, mutta miksi niistä pitää tehdä numero? Avataan suu oikein isoksi, jotta röyhtäys tulisi mahdollisimman suuresti ulos, ponnistetaan avuksi jotta kaasut tulisivat mahdollisimman kovalla äänellä ja kaiken päälle lopuksi nauretaan. En minä mielestäni tiukkapipo ole, mutta kyllä käyttäytyä pitää osata vaikkei nyt juuri sillä hetkellä kylässä oltaiskaan.

        Lastenbileet on lastenbileet. Jos mennään kylään, niin onko tarkoitus se, että katsellaan riuhumista ja hirveetä metelliä ja kiljuntaa? Mun mielestäni tarkoitus on mennä pitämään mukavaa aikaa ja jutustelemaan. Tarvitseeko aikuisten riehua siinä mukana olohuoneessa vai voisivatko lapset ehkä leikkiä keskenään lastenhuoneessa?

        Kokeile joskus.

        Hmmm vai onkohan lapsista kivaa kun joku aikuinen osallistuu heidän leikkeihinsä ja keksii kaikkea kivaa yhteistä puuhasteltavaa? Vai olisiko parempi että lapset suljetaan yläkertaan tennispallo suuhun teipattuna jotta aikuisväki saa rauhassa jutella ja keskustella sivistyneesti?


      • eveliina
        Praaaaat! kirjoitti:

        Wanha sanonta: Joka pierua pidättää, on muutakin wilunkia mielessä.

        Vanha sanonta myös Pierua ei saa pidättää eikä nurin niskon lähettää.


      • vaitiukkapipo,höh
        voipipojataka kirjoitti:

        Hmmm vai onkohan lapsista kivaa kun joku aikuinen osallistuu heidän leikkeihinsä ja keksii kaikkea kivaa yhteistä puuhasteltavaa? Vai olisiko parempi että lapset suljetaan yläkertaan tennispallo suuhun teipattuna jotta aikuisväki saa rauhassa jutella ja keskustella sivistyneesti?

        Nekö ne muka on olemisen vaihtoehdot; aikuinen riehuu lasten mukana (=kivaa yhteistä puuhasteltavaa) tai lapset pidetään 'tennispallo suuhun tepattuna'?

        Toisten huomioonottamisen taito tuntuu olevan tämän päivän ihmisiltä täysin hukassa. Kun musta nyt kerran on kiva piereskellä ja riehututtaa lapsia niin mä sen myös teen, viis siitä mitä muut asiasta ajattelee. MInäminäminä!


      • dfewfwf

        No kyllä sitä voi muitakin perheenjäseniä ottaa vähän huomioon... pierut haisee! En mä ainakaan tykkää jos joku piereskelee ruokapöydässä, menee ruokahalu... Ei meillä nyt kotona mennä piiloon piereksimään, mutta ei silti ruokapöydässä...enkä niin piittaa röyhtäilystäkään. Onneksi meillä on ihan muut harrastuksetkin kuin kilpaa röyhtäily :)


      • Anonyymi
        mr kirjoitti:

        Tuosta piereskelystä tuli mieleen vain se, että juu, kyllähän kotona voi kaasutella (toki rajansa silläkin) mutta mun mielestä tässä on se riski että lapsi ei välttämättä osaa vielä erottaa missä on suotavaa kaasutella ja missä ei. Eli homma voi mennä siihen että lapsukainen päästelee paukkuja missä vain ja milloin vain.

        Pierut vapaiksi!!!!!


      • Anonyymi

        Anteeksi: nousevan


      • Anonyymi
        voipipojataka kirjoitti:

        Hmmm vai onkohan lapsista kivaa kun joku aikuinen osallistuu heidän leikkeihinsä ja keksii kaikkea kivaa yhteistä puuhasteltavaa? Vai olisiko parempi että lapset suljetaan yläkertaan tennispallo suuhun teipattuna jotta aikuisväki saa rauhassa jutella ja keskustella sivistyneesti?

        Pistä pinkkispallo persiisiin, niin myös piereskely loppuu. Heehhhaaaahhiiiii


    • Minä taas olen

      kanssasi samaa mieltä.

      Kotonakin tarvitsee kunnioittaa kaikkia siellä olevia. Eri asia tietty jos kaikki ovat röyhtäileviä piereskelijöitä eikä asia ketään haittaa.

      Onnekseni oma mieheni on kasvatettu samoin kuin itseni, eikä meillä ole ollut ongelmia asian kanssa.

      Sitä vastoin poikani ystävä (poika 15v) piereskelee ja röyhtäilee kuin mikäkin barbaari! En viitsi enää edes tarjota moiselle ruokaa, koska me muut olemme tukka pystyssä hänen "pöytätapojensa" takia.

      Koita kasvattaa tyttärestäsi kohtelias, muita huomioiva ihminen. Vaikkakin joudut tekemään ison työn, koska miehesi ja anoppisi torpedoivat saavutuksiasi. Toivottavasti he huomaavat jossain vaiheessa.......

    • raffinoitua ruokaa??

      Kaasunmuodostus on ruuansulatusvaiva ja jos kyseinen vaiva on sekä isällä, että tyttärellä, heidän ruokavalionsa ei ole sopiva.
      Sinä varmaan pystyt vaikuttamaan siihen, että ainakin tytär syö terveellisemmin ja hänelle sopivampaa ravintoa?
      Piereskely ei ole normaalia "ruumiintoimintoa", vaan merkki suolen huonosta voinnista. :D

      • Good manners

        Kyllä meillä lapset ihan normaalia ruokaa syövät. Ei lapsilla on mitään varsinaista ongelmaa ruoansulatuksensa kanssa, vaan aiemmin jos on vahingossa paukku tullut äänen säestämänä, on se nolostuttanut häntä. Nyt ei enää nolostuta vaan enemminkin päinvastoin.
        Tuli mieleen kun joskus näkee kommentteja siitä, ettei lapsi ota aikuisista mallia. Kyllä ottaa, eikä pelkästään näissä asioissa.


      • Ei pieretä enää
        Good manners kirjoitti:

        Kyllä meillä lapset ihan normaalia ruokaa syövät. Ei lapsilla on mitään varsinaista ongelmaa ruoansulatuksensa kanssa, vaan aiemmin jos on vahingossa paukku tullut äänen säestämänä, on se nolostuttanut häntä. Nyt ei enää nolostuta vaan enemminkin päinvastoin.
        Tuli mieleen kun joskus näkee kommentteja siitä, ettei lapsi ota aikuisista mallia. Kyllä ottaa, eikä pelkästään näissä asioissa.

        Ihan oikeasti, kannattaa miettiä, mitä teillä syödään, jos perheenjäseniä pierettää kovin usein.
        Itse jätin sokerin ja vehnän kaikessa muodossa pois ruokavaliostani ja kyllä on harvinaista, jos pääsee paukku.
        Ja jos se paukku, kerran vuodessa pamahtaa, niin ei siitä kukaan ole moksiskaan. :D


      • Pierettäääääääääää
        Ei pieretä enää kirjoitti:

        Ihan oikeasti, kannattaa miettiä, mitä teillä syödään, jos perheenjäseniä pierettää kovin usein.
        Itse jätin sokerin ja vehnän kaikessa muodossa pois ruokavaliostani ja kyllä on harvinaista, jos pääsee paukku.
        Ja jos se paukku, kerran vuodessa pamahtaa, niin ei siitä kukaan ole moksiskaan. :D

        Joo, toi on totta - makea ja vehnänen pistää pötsin käymään ja kaasua muodostuu. Mutta tämä on silti normaalia ruokaa monellekin, vaikka suoli sanoo muuta.


      • höpsist'

        Piereskely on aivan varmasti normaalia ruumiintoimintoa. Ihmisen ruuansulatuselimistö muodostaa kaasuja ja niin sen pitääkin. Ja ilman on tultava ulos, sehän on aivan selvä asia. Riippuu sitten ruuasta miten suurta se kaasunmuodostus on. Jos on kyse ilmavaivoista, nehän ovat aika hankaliakin. Yksilöllistäkin se on.

        Piereminen on osa meitä, mutta toki sitä voi mahdollisuuksien mukaan yrittää säädellä, ei sentään missä sattuu kannata rupsutella. Toisaalta minkäs sille voi, jos rupsahtaa väärässä paikassa.

        Alkuperäisen juttu on täysin liioiteltu. Ehkäpä hänen olisi kannattanut miettiä miestä valitessaan, oottaako ihmisen, joka pitää moisia asioita luonnollisena vai valitseeko pidättyväisen :)


      • Mikä lusikka

        Keskiaikaa.pieriskely ja röyhtäly on osana röyh-kultturia.Prrr.Paremissakin piireissä.Pöydän kattamisestä.Röyh.Nyt pumattakaan.Veitseä ei käytettä muuhun kuin.Prr. Puolustuksellisista nimenhuutoa varten.Prrr.Käsien pesusta nyt puhumattakaan.Hmm.ja mitä paremmat.Röyh.Pöydän antimet.Prr.Sen kylläisemmät olot.Prr.Ja ylpeämmät emmännät.


      • tuhnu

        Terve ihminen "pieraisee" n.30 ketaa vuorokaudessa, usein tietämättään, riippumatta ruoka ym valioista.
        Piereskely ympäriinsä muista välittämättä on muita ihmisiä halventava käytöstapa.


      • Tsemppiä kasvatuksee
        Good manners kirjoitti:

        Kyllä meillä lapset ihan normaalia ruokaa syövät. Ei lapsilla on mitään varsinaista ongelmaa ruoansulatuksensa kanssa, vaan aiemmin jos on vahingossa paukku tullut äänen säestämänä, on se nolostuttanut häntä. Nyt ei enää nolostuta vaan enemminkin päinvastoin.
        Tuli mieleen kun joskus näkee kommentteja siitä, ettei lapsi ota aikuisista mallia. Kyllä ottaa, eikä pelkästään näissä asioissa.

        No ovatpa nuo toiset piereskelyn ja röyhtäilyn kanssa hieman suorastaan pirullisia. EI TIETENKÄÄN pierrä ja röyhtäillä tuolla tavoin oikein ärsytys- ja ilveilymielessä edes kotona, eikä varsinkaan ruokapöydässä.
        On vain ilmeisestikin kasvatettava myös aikuista huonotapaista puolityhmää miestäkin lasten lisäksi. Otan osaa.


      • suosy

        aattelin ihan samaa!


      • suosy.
        Good manners kirjoitti:

        Kyllä meillä lapset ihan normaalia ruokaa syövät. Ei lapsilla on mitään varsinaista ongelmaa ruoansulatuksensa kanssa, vaan aiemmin jos on vahingossa paukku tullut äänen säestämänä, on se nolostuttanut häntä. Nyt ei enää nolostuta vaan enemminkin päinvastoin.
        Tuli mieleen kun joskus näkee kommentteja siitä, ettei lapsi ota aikuisista mallia. Kyllä ottaa, eikä pelkästään näissä asioissa.

        kun syödään liikaa punaista lihaa, perunaa, vehnäjauhoa ja sokeria, suoli voi huonosti...silloin pierettää ja röyhtäyttää...jätäppä vähemmälle niin lakkaa konsertit!


      • Tosi moukkamaista!
        Good manners kirjoitti:

        Kyllä meillä lapset ihan normaalia ruokaa syövät. Ei lapsilla on mitään varsinaista ongelmaa ruoansulatuksensa kanssa, vaan aiemmin jos on vahingossa paukku tullut äänen säestämänä, on se nolostuttanut häntä. Nyt ei enää nolostuta vaan enemminkin päinvastoin.
        Tuli mieleen kun joskus näkee kommentteja siitä, ettei lapsi ota aikuisista mallia. Kyllä ottaa, eikä pelkästään näissä asioissa.

        Röyhtäilyyn auttaa hiilihydraattien radikaali vähentäminen. Itse olen havainnut että esim. pitsan syöminen vetää mahan aivan turvonneeksi pierupalloksi.

        Samoin nykyiset tärvellyt (homogenointi, pastörointi) maitotuotteet aiheuttavat ilmavaivoja ja ruuansulatusvaivoja.

        Jos ruokavalio on kunnollinen, ei synny tarvetta piereskellä ja röyhtäillä jatkuvasti.

        Minusta on tosi törkeää piereskelllä ruokapöydässä, samoin röyhtäily on inhottavaa. Alkeellisiin tapohin jo kuuluu ettei levitellä ällö lemuja toisten syödessä.

        Yhtä mukaa suomikansan nauttiman jenkkiläviihteen kanssa on kansan sivistystaso ja käytöstavat menneet alas kuin lehmän häntä. Olemme kohta yhtä barbaarisia ja moukkamaisia kuin tyhmät jenkit.

        Seuraavalla kerralla kun miehesi rupeaa piereskelemään, ota kylmän viileästi lautasesi ja poistu muuanne syömään. Älä myöskään valmista enää ruokaa, ellei ruokaa (ja muita perheenjäseniä) kohtaa löydy sen vertaa kunnioitusta että päästönsä pitäisi ruokailun ajan sisällään.


      • kyse tavoista
        suosy. kirjoitti:

        kun syödään liikaa punaista lihaa, perunaa, vehnäjauhoa ja sokeria, suoli voi huonosti...silloin pierettää ja röyhtäyttää...jätäppä vähemmälle niin lakkaa konsertit!

        No eihän tässä nyt ole kyse siitä pierettääkö vai ei vaan miten piereminen hoidetaan ärsyttämättä läheisiään ja lähelläolioitaan.
        Karmeat pieru- ja röyhtelyorgiat ja naurunröhötykset päälle, ne eivät kuulu ihan sivistyneeseen tapakulttuuriin. Moukkia kaikki jotka tuollaista harrastavat ja ympäristöään kiusaavat tahallaan.


      • Fuckyou 4that
        höpsist' kirjoitti:

        Piereskely on aivan varmasti normaalia ruumiintoimintoa. Ihmisen ruuansulatuselimistö muodostaa kaasuja ja niin sen pitääkin. Ja ilman on tultava ulos, sehän on aivan selvä asia. Riippuu sitten ruuasta miten suurta se kaasunmuodostus on. Jos on kyse ilmavaivoista, nehän ovat aika hankaliakin. Yksilöllistäkin se on.

        Piereminen on osa meitä, mutta toki sitä voi mahdollisuuksien mukaan yrittää säädellä, ei sentään missä sattuu kannata rupsutella. Toisaalta minkäs sille voi, jos rupsahtaa väärässä paikassa.

        Alkuperäisen juttu on täysin liioiteltu. Ehkäpä hänen olisi kannattanut miettiä miestä valitessaan, oottaako ihmisen, joka pitää moisia asioita luonnollisena vai valitseeko pidättyväisen :)

        Siis otta vittuileva paskiainen? Joka ei vähää välitä toisen toiveista????
        Valikoi vaan mies joka on heti alusta saakka juuri sitä mitä näet ja haluat nähdä =)) Hahhah!!!!!


      • Ei pieretä
        Tosi moukkamaista! kirjoitti:

        Röyhtäilyyn auttaa hiilihydraattien radikaali vähentäminen. Itse olen havainnut että esim. pitsan syöminen vetää mahan aivan turvonneeksi pierupalloksi.

        Samoin nykyiset tärvellyt (homogenointi, pastörointi) maitotuotteet aiheuttavat ilmavaivoja ja ruuansulatusvaivoja.

        Jos ruokavalio on kunnollinen, ei synny tarvetta piereskellä ja röyhtäillä jatkuvasti.

        Minusta on tosi törkeää piereskelllä ruokapöydässä, samoin röyhtäily on inhottavaa. Alkeellisiin tapohin jo kuuluu ettei levitellä ällö lemuja toisten syödessä.

        Yhtä mukaa suomikansan nauttiman jenkkiläviihteen kanssa on kansan sivistystaso ja käytöstavat menneet alas kuin lehmän häntä. Olemme kohta yhtä barbaarisia ja moukkamaisia kuin tyhmät jenkit.

        Seuraavalla kerralla kun miehesi rupeaa piereskelemään, ota kylmän viileästi lautasesi ja poistu muuanne syömään. Älä myöskään valmista enää ruokaa, ellei ruokaa (ja muita perheenjäseniä) kohtaa löydy sen vertaa kunnioitusta että päästönsä pitäisi ruokailun ajan sisällään.

        Niin totta. Nämä jotka sanovat piereskelyn olevan normaalia ruumiintoimintoa, ovat vieraantuneet hyvin kauas terveellisestä ruokavaliosta. Terve ihminen ei piereskele, jos hänellä on hänen omalle ruuansulatukselleen sopiva ruokavalio.


      • Ei pieretä
        suosy kirjoitti:

        aattelin ihan samaa!

        Jännä juttu, että jotkut ihmiset eivät edes kokeilemalla löydä ruokia, jotka sopivat heidän ruuansulatukselleen.

        Sitten on myöhäistä itkeä, kun sairastutaan suolistosyöpään tai johonkin lievempään "suolitautiin".

        Ottakaa ne paukuttelut tosissaan. Suoli voi huonosti, jos se muodostaa kaasua.


      • Anonyymi
        Tosi moukkamaista! kirjoitti:

        Röyhtäilyyn auttaa hiilihydraattien radikaali vähentäminen. Itse olen havainnut että esim. pitsan syöminen vetää mahan aivan turvonneeksi pierupalloksi.

        Samoin nykyiset tärvellyt (homogenointi, pastörointi) maitotuotteet aiheuttavat ilmavaivoja ja ruuansulatusvaivoja.

        Jos ruokavalio on kunnollinen, ei synny tarvetta piereskellä ja röyhtäillä jatkuvasti.

        Minusta on tosi törkeää piereskelllä ruokapöydässä, samoin röyhtäily on inhottavaa. Alkeellisiin tapohin jo kuuluu ettei levitellä ällö lemuja toisten syödessä.

        Yhtä mukaa suomikansan nauttiman jenkkiläviihteen kanssa on kansan sivistystaso ja käytöstavat menneet alas kuin lehmän häntä. Olemme kohta yhtä barbaarisia ja moukkamaisia kuin tyhmät jenkit.

        Seuraavalla kerralla kun miehesi rupeaa piereskelemään, ota kylmän viileästi lautasesi ja poistu muuanne syömään. Älä myöskään valmista enää ruokaa, ellei ruokaa (ja muita perheenjäseniä) kohtaa löydy sen vertaa kunnioitusta että päästönsä pitäisi ruokailun ajan sisällään.

        Yksi hyvä konsti kun röyhtäilyttää, on röyhtäistä kimakasti ja kovaäänisesti


      • Anonyymi
        Ei pieretä enää kirjoitti:

        Ihan oikeasti, kannattaa miettiä, mitä teillä syödään, jos perheenjäseniä pierettää kovin usein.
        Itse jätin sokerin ja vehnän kaikessa muodossa pois ruokavaliostani ja kyllä on harvinaista, jos pääsee paukku.
        Ja jos se paukku, kerran vuodessa pamahtaa, niin ei siitä kukaan ole moksiskaan. :D

        lapset täytyy opettaa jo pienestä alkaen röyhtiin , näin ahkerat emännät saavat kiitokset ruuastaan kaikilta perheenjäseniltä.
        jos antimet olivat niukat, silloin pieru riittää kiitokseksi.


      • Anonyymi
        Tsemppiä kasvatuksee kirjoitti:

        No ovatpa nuo toiset piereskelyn ja röyhtäilyn kanssa hieman suorastaan pirullisia. EI TIETENKÄÄN pierrä ja röyhtäillä tuolla tavoin oikein ärsytys- ja ilveilymielessä edes kotona, eikä varsinkaan ruokapöydässä.
        On vain ilmeisestikin kasvatettava myös aikuista huonotapaista puolityhmää miestäkin lasten lisäksi. Otan osaa.

        Hyväkäs siinäkin, ensin moittii ja kuitenkin ottaa osaa piremiseen. Voi s.....


    • tweeeety:::

      Ite oon samaa mieltä tossa et joku roti pitää piereskelyllä olla! Täällä kans mies töräyttelee missä ja milloin vain! Ja heti aamusta alkaa semmonen pörinä et voi jeesus kristus oikeesti.. Inhottaa jo!! Kyllähän ihmiset pieree eikä sille voi mitään, mut en mäkää lauo niitä solkenaan ja aamulla pilaa tunnelmaa sängyssä ku alkaa peiton alla pörinä kuulumaan. Tuo vaan oikein näkee sitä paskaa tulemaan iha missä vaan. Ja sit perää oikein huokaisee "oijoih" tai "huh huh", sama ku käy vessas paskalla nii samallai sielläki pitää ääntä.
      Ihme eläimiä oikeesti!
      Kyllä minäkin ihmisenä pieren mut kyllä mä nyt osaan siinäkin asiassa olla toiset huomioon ottava enkä piere aamulla paskan lemua sinne leijaamaan..
      onpa ihana huomata etten ole ainoa joka toivoisi hieman käytöstapoja kyseiseen asiaan :D

      • edellinennnnn

        oho, ÄNKEE SITÄ PASKAA TULEMAAN siis piti kirjottaa eikä "näkee" =)


      • romantiikan tappaja

        Kuinkahan monessa parisuhteessa on niin, että toisen törkeät ja kiusalliset tavat hävittävät halun seksiin ja turmelevat suhteesta kaiken romantiikan?

        Niin kuin edellinen tweety kirjoitti, niin tosi ällöä on myös elämöidä tarpeillaan käyntinsä päältä.
        Tietyille ihmisille se on oikein juurtunut tapa; esim. ravintolassa pitää vessassa käynnistä tehdä oikein ohjelmanumero kuluneine "huh, kylläpä helpotti"-lausahduksineen.

        Olen sitä mieltä myös, ettei jokaista kropan kaunistelua tai terveydenhoitotointa tarvitse toisen nähdä. Mielikuvaa seksikkäästä rakastetusta turmelee kyllä jos navastaan töhnää korvapuikolla kaivettyuaan kovaäänisesti kehuu miten illolle haiseekaan ja vielä pyrkii tikkua haistattamaan....yms. vastaavaa. Eikä jokaista ummetusta tai ripulia tarvi yksityiskohtaisesti kelleen selostaa.


    • Nyrkkiä pöytään prkl

      Vakka kantensa valitsee, tiesi vanha kansa sanoa. Miten ikinä ylipäänsä olet päätynyt yhteen miehen kanssa, jonka käytöstavat ja normisto poikkeaa sinun vastaavistasi noin paljon?

      Jos asia ei ratkea keskustelemalla, se on parempi päästää sitten riidaksi. On sovittava, että kasvatuslinjan tulee olla molemmilla samanlainen. Aikuista miestä on sitten jo hankalampi saada käyttäytymään siivosti. Ehkä voit sanoa asian suoraan myös niin, että koet miehen vastenmielisenä ja epäeroottisena hänen käytöksensä takia. Jos tuo ei aviomieheen kolahda, on syytä miettiä jo minne se kipinä suhteesta on kadonnut. Oletteko yhdessä enää vain lapsen takia, jos fyysistä vetovoimaa ei välillänne ole.

      Siitähän asiassa on myös loppukädessä kysymys. Jonkun mielestä piereskeleminen ja röyhtäily on pikkujuttu, mutta jos se muuttaa henkilön vastenmieliseksi - se ei enää olekaan pikkujuttu. Vastenmielisen henkilön kanssa on vaikeaa olla parisuhteessa ja nukkua samassa sängyssä.

      Anoppiasiaan vielä sen verran, että miksi annat hänelle noin paljon kasvatusvaltaa? Ei hänellä ole oikeutta kasvattamiseen, jollet itse niin halua. Kerro hänelle suoraan mitä olet mieltä hänen toiminnastaan ja että siihen on saatava muutos. Mikäli muutosta ei kuitenkaan tule, sano anopille ja miehellesi että nyt vaihtoehtona on harvempi näkeminen lapsen kanssa tai muutos kasvatusmalliin.

      Vaikka mies ja anoppi sinua alistaa - älä alistu. Ei sinun tarvitse sietää sikamaista käytöstä keneltäkään, eikä missään nimessä antaa lapsesi omaksua näitä tapoja.

      • Ennen vanhaan lapset kasvatettiin kuulemma koko kylän voimin. Eihän se nykyään enää päde samassa merkityksessä, mutta et voi välttyä siltä että lapsi saa vaikutteita muualta. Jätä valtapelipuheet sikseen ja sano anopille että opettelee vähän nöyryyttä jos luulee tietävänsä sinua paremmin miten lapsi kasvatetaan vaikka sinua vanhempi onkin, pierushowmiehesi isä jopa. Sano että lapselle pitää antaa mahdollisuus pärjätä monenlaisessa ympäristössä tulevan elämän takia, ja että sen takia vähän rajaa vaikka leikkiä ja irrotella saa. Liika takakireys pois ja tilalle rivakka ote.


    • Onnekas äiti.,--

      Näinhän se on, että lapsi käyttäytyy niin kuin kotona on opetettu ja kasvatettu. Ja ensi sijaisesti lapsi oppii matkimalla ja toistamalla vanhempiensa käytöstapoja. Jos sinulla on hyvät käytöstavat ja vuorovaikutustaidot luulisin niiden joskus voittavan tuon miehesi brutaalin käyttäytymisen. Jos taas vain puhumalla tai käskemällä kasvatat lapsiasi hyvään ja sujuvaan käyttäytymiseen, se ei onnistu.

      Lapset oppivat ja omivat ympäristöstään todella paljon ja koti on avainasemassa mm. arvojen ja itsetunnon rakentamisessa. Kiitä ja kannusta lastasi silloin kun hän toimii oikein tai fiksusti. Piereskeleminen ruokapöydässä on paljon enemmän kuin huonoa käyttäytymistä; se on itsensä ja koko perheen nolaamista. Tosin luulen, ettei lapsi montaa kertaa voi vastaan van laista tehdä, kyllä muutkin reagoivat typerään käyttäytymiseen.

      Miestä et voi enää kasvattaa mutta kiristää voit, ellei muu enää tehoa. Älä lähde hänen kanssaan minnekään, jollei hän paranna tapojaan.

    • intoilija...

      Meillä oli sama juttu aikoinaan. Ilmoitin monien keskustelujan jälkeen miehelleni, että enää en lähden hänen kanssaa minnekään (kylään, kauppaan, lomalle ym.) mikäli hän ei osaa yleistä sivistynyttä käytöstä ko. paikoissa. Enkä lähtenyt. Samoin sanoin lapsilleni, jos käytös on sikamaista menkööt keskenään, minä matkustan vain sivistyneessä seurassa. Ei tarvinnut monta kuukautta jatkaa, ku tehosi, ensin lapsiin, sitten lopuksi mieheen (no, vasta sen jälkeen kun lapsetkin huomauttelivat hänen paukuistaan "voisitko mennä vessaan haisemaan").
      Kyllä röyhtaisy ja pieru kuuluvat elämään,mutta sivistyneeseen käytökseen, muiden aikana, ne eivät kuulu. Voi röyhtäistä hienostuneesti syrjässä ja piereskellä vessassa tai omissa oloissaan.

    • neljän äitee

      Siis herran jumala, et anna pienen lapsen edes pieraista ? Olisko kannattanut jättää lapset tekemättä ? Jos ei edes kotonaan saa olla sellainen kuin on, niin missä sitten ? Halusit tai et, ihminen pieraisee n. 20 kertaa vuorokaudessa, sinäkin. Lapsestasi tulee vatsakipuinen kasvaessaan, kun ei uskalla edes kotonaan ilmoja ulos päästää, kun äiti saa jonkun s**nan kohtauksen.

      • boygo aby

        Vastaus neljän äiteelle>>Ruokapöydässä ei piereskellä/Alottaja puhui juuri siitä..Lue tarkemmin ennenkun kommentoit.


      • neljän äitee
        boygo aby kirjoitti:

        Vastaus neljän äiteelle>>Ruokapöydässä ei piereskellä/Alottaja puhui juuri siitä..Lue tarkemmin ennenkun kommentoit.

        Luin, mutta nyt on kyse lapsesta ! Taitaa tuo äitee "torua" lue kiljua, jos lapsella maitolasikin kaatuu. Mutta joo täydellisten äitien lapsilla ei tule vahinkoja, onneksi minä en ole täydellinen.


      • Pieremättä paras
        neljän äitee kirjoitti:

        Luin, mutta nyt on kyse lapsesta ! Taitaa tuo äitee "torua" lue kiljua, jos lapsella maitolasikin kaatuu. Mutta joo täydellisten äitien lapsilla ei tule vahinkoja, onneksi minä en ole täydellinen.

        Neljän äiteelle!

        Et takuulla ole täydellinen. Hullulta pikemminkin kuulostat.
        Kyllä lapselle tapoja pitää opettaa ja tässä nyt tuntuisi olevan pikemminkin miehen puolelta kyseessä ilkeily ja halveksuva käytös vaimoaan kohtaan.
        Oma exmieheni harrasti pieremistä ihan silkkaa ilkeyttään. Nosti kannikkaansa tuolista ja päästeli mitä haisevampia sitä parempi hänen mielestään ja nauroi , kun muita inhotti. Sellainen käytös ei johdu mistään mahavaivoista vaan silkasta kiusan teosta ja halusta tuntea valtaa muita kohtaan.


      • neljän äitee
        Pieremättä paras kirjoitti:

        Neljän äiteelle!

        Et takuulla ole täydellinen. Hullulta pikemminkin kuulostat.
        Kyllä lapselle tapoja pitää opettaa ja tässä nyt tuntuisi olevan pikemminkin miehen puolelta kyseessä ilkeily ja halveksuva käytös vaimoaan kohtaan.
        Oma exmieheni harrasti pieremistä ihan silkkaa ilkeyttään. Nosti kannikkaansa tuolista ja päästeli mitä haisevampia sitä parempi hänen mielestään ja nauroi , kun muita inhotti. Sellainen käytös ei johdu mistään mahavaivoista vaan silkasta kiusan teosta ja halusta tuntea valtaa muita kohtaan.

        Meinaatko että lapsella on sellainen kyky, että pystyy pieraisemaan huvikseen. Entäpä jos aloittajan lapsi oli jo yrittänyt pidätellä pieruaan ? Entäpä jos lapsella on oikeasti vatsavaivoja, esim. vatsatauti tulossa ? Eri asia on aikuisen piereskely, mutta MINÄ PUHUN LAPSESTA !


      • Pieremättä paras
        neljän äitee kirjoitti:

        Meinaatko että lapsella on sellainen kyky, että pystyy pieraisemaan huvikseen. Entäpä jos aloittajan lapsi oli jo yrittänyt pidätellä pieruaan ? Entäpä jos lapsella on oikeasti vatsavaivoja, esim. vatsatauti tulossa ? Eri asia on aikuisen piereskely, mutta MINÄ PUHUN LAPSESTA !

        Neljän äiteelle!

        Kyllä lapsi sen taidon oppii kun isä opettaa. Taidat paneskella tämän kyseisen
        isän kanssa ja piereskellä kilpaa, kun niin täytyy moukkamaista miestä puolustella.


      • Pirunpierut
        Pieremättä paras kirjoitti:

        Neljän äiteelle!

        Et takuulla ole täydellinen. Hullulta pikemminkin kuulostat.
        Kyllä lapselle tapoja pitää opettaa ja tässä nyt tuntuisi olevan pikemminkin miehen puolelta kyseessä ilkeily ja halveksuva käytös vaimoaan kohtaan.
        Oma exmieheni harrasti pieremistä ihan silkkaa ilkeyttään. Nosti kannikkaansa tuolista ja päästeli mitä haisevampia sitä parempi hänen mielestään ja nauroi , kun muita inhotti. Sellainen käytös ei johdu mistään mahavaivoista vaan silkasta kiusan teosta ja halusta tuntea valtaa muita kohtaan.

        Näin on, miehet piruilevat ja ilkeilevät noilla karmeilla pieremis- ja röyhtäilyrituaaleillaan ihan tahallaan vaimoaan kiusatakseen. Kokemusta on.


      • Kidutusta pieruilla
        Pieremättä paras kirjoitti:

        Neljän äiteelle!

        Et takuulla ole täydellinen. Hullulta pikemminkin kuulostat.
        Kyllä lapselle tapoja pitää opettaa ja tässä nyt tuntuisi olevan pikemminkin miehen puolelta kyseessä ilkeily ja halveksuva käytös vaimoaan kohtaan.
        Oma exmieheni harrasti pieremistä ihan silkkaa ilkeyttään. Nosti kannikkaansa tuolista ja päästeli mitä haisevampia sitä parempi hänen mielestään ja nauroi , kun muita inhotti. Sellainen käytös ei johdu mistään mahavaivoista vaan silkasta kiusan teosta ja halusta tuntea valtaa muita kohtaan.

        Ja näitä pieremisiäkin vallankäyttönä harrastavia äijänretaleita on tässä maailmassa pilvin pimein. Ei oo muuta tapaa käyttää valtaa ku haista ja pierrä ja näin kärsityttää partneriaan.Vajaaälysiä äijiä, yäk. Eroa tuosta typeryksestä.


      • piereminenkökivaa
        neljän äitee kirjoitti:

        Meinaatko että lapsella on sellainen kyky, että pystyy pieraisemaan huvikseen. Entäpä jos aloittajan lapsi oli jo yrittänyt pidätellä pieruaan ? Entäpä jos lapsella on oikeasti vatsavaivoja, esim. vatsatauti tulossa ? Eri asia on aikuisen piereskely, mutta MINÄ PUHUN LAPSESTA !

        Sinä kyllä HUUDAT lapsesta.

        Kuulepas nyt hyvä neljän äitee, kyllä lapselle pitää ja kannattaa opettaa hyviä tapoja myös kotona käytettäväksi. Piereskely nyt vain ei kuulu ruokapöytään, ei lapsellakaan.


      • Anonyymi
        neljän äitee kirjoitti:

        Meinaatko että lapsella on sellainen kyky, että pystyy pieraisemaan huvikseen. Entäpä jos aloittajan lapsi oli jo yrittänyt pidätellä pieruaan ? Entäpä jos lapsella on oikeasti vatsavaivoja, esim. vatsatauti tulossa ? Eri asia on aikuisen piereskely, mutta MINÄ PUHUN LAPSESTA !

        Tärkeimpiä oppeja lapselle, on vapaus piereskellä ja röyhtäillä koska vaan.

        Suomi on vapaa maakunta, siksi Täällä on myös oikeuksia eikä pelkästään kieltoja


    • 15+6

      Ihminen oppii lapsuudesta lähtien ajatuksia siitä minkälainen hänen tulisi olla ja miten käyttäytyä, jotta täyttäisi kunkin ajan ja ympäristön määritelmät "kunnon" ihmisestä. Tulos tästä tapaopista on se, että ihminen alkaa esittämään hänelle opetettua roolia, eli toisin sanoen hän unohtaa kuka itse on.

      Nämä opitut ajatukset ja mielikuvat "moraalisesti oikeasta" ohjaavat ihmistä todella vahvasti hänen elämässään, eli ne toimivat ikäänkuin ulkoisina tahtoina hänen mielessään. Tästä syystä ihmisen oma tahto vajoaa osittain tai kokonaan tiedottomutteen. Moni kokee etäisyyden omaan tahtoonsa masentavana tai muuten pahana olona, mutta koska mielessä olevat ajatukset pitävät häntä "ruodussa" hänen tietämättään, hän ei koskaa onnistu ratkaisemaan ongelmaa.

      Osa ihmisistä on alistuneen tyytyväisiä tilanteeseen, eli ovat sulkeneet pois oman tahdon tietoisuudestaan, ja he kokevatkin jonkinlaista tasapainoa elämässään. Tämä tasapaino on kyllä aika hataralla pohjalla, sillä se järkkyy helposti esimerkiksi jos joku kyseenalaistaa jotakin opittua arvoa vaikkapa käytöstavoista.

      Olen tutustunut erääseen elämänfilosofiaan joka kuvailee tarkkaan miten tämä ajatusoppi tapahtuu, sekä myös miten opituista ajatuksista voi päästä oppimalla tarkastelemaan mieltään. Kun ajatus paljastuu mielessä, siitä on tullut tietoiseksi ja siksi sen voi valita pois. Sitä ennen se vaikuttaa tiedottomuudesta, eli ihminen esittää rooliaan tietämättään. Tätä työtä tehdessä tietoisuus omasta itsestä ja tahdosta kasvaa koko ajan, ja jossakin vaiheessa ulkoisten ajatusten vaikutuksesta on päässyt kokonaan. Jossakin vaiheessa tuo opittu rooli katoaa kokonaan, ja jäljelle on jäänyt aito oma itse.

      Tuo elämänfilosofia on Alkuajatus, ja suosittelen tutustumaan siihen, sillä se todella toimii. Lisää sivulla www.alkuajatus.org

      • ajattele jo itekki

        Pistä sä typerys sun alkuajatukses sinne minne aurinko ei paista.Jankutat jatkuvasti ja mainostat tuota typerää oppias. Haist-----.


      • elämänfilosofiaa

        15 6, jospa ajattelisit ihan itse?


      • Copypaskoitko vai oliko ihan omia ajatuksia? Jos oli omia niin miten nuo liittyy lasten kasvatukseen? Eikö se mene siihen suuntaan että ensisijaisesti ollaan oma itsensä ja toissijaisesti harrastetaan itsekuria erilaisten tilannenormien mukaan? Eikö ihmisen käytös saisi heijastua ympäristöstä, pitäisikö aina olla piittaamatta muusta maailmasta? Jos ei niin miten sitten voi olla itsenäinen ilman mitään opittuja tapoja? Jokainen itseensä tutustunut ja itsensä hyväksynyt tietää jossain määrin mitä on.

        Kyseenalaistaminen on avain oman itsensä säilyttämiseen, koska perusluonne ei muutu, kehittyy kuin siemenestä versoksi ja lopulta isoksi kasvanut puu. Oksia tulee lisää ja niihin uurteita mutta perusrunko luonteessasi pysyy. Välillä kuolleita oksia voi rapista pois ja uusia kasvaa tilalle.

        Ihmiset tuntevat hyvää tunne-energiaa siinä missä auringon lämpöä iholla, eli hyvää fiilistä. Nämä tavat eivät välttämättä itsessään tuota hyvää fiilistä, mutta kun ajattelee toista ihmistä niin tulee helposti toimittua näiden tapojen mukaan vaikka se ei aina ole itselle eduksi. Tavat ovat sittemmin muodostuneet yleisiksi sosiaalisiksi normeiksi ja ihmiset jotka eivät niitä noudata voidaan nähdä epäkohteliaina. Mutta nämä "epäkohteliaat" ihmiset osoittavat olevansa vilpittömiä ja jos heistä huokuu samalla toista kohtaan välittävä, arvostava ja huomioonottava ilmapiiri eivätkä he ole minkään tapojensa orjia vaan ajattelevat mikä olisi toiselle ihmiselle siinä tilanteessa mukavinta, se tekee näistä näennäisen epäkohteliaista ihmisistä mukavempia. Itse asiassa hyvin miellytäviä ihmisiä jos haluaa nähdä asian niin. Mutta se ei tee tapaihmisistä sen epämiellyttävämpiä jos myös he osaavat kunnioittaa toisen sielunelämää hajottamatta omaa päätään. Lyhyesti sanoen, sekä tapaihmiset että epäkohteliaat voivat olla miellyttäviä jos he aidosti välittävät toisistaan. Se on paljon tärkeämpää kuin omien tapojensa muuttaminen alkuajatuksella. Joustaminen itsekurin, nöyryyden, empatian, huumorin ja "mulla on kaikki hyvin, älä huoli" hymyn avulla. Tapauskollinen ihminen voi olla oma itsensä.


    • Kandee tarkistaa onko miehesi ja lapsellanne laktoosi-intolerantikkoja!

    • melissinkukka

      Ei me eletä enää kivikaudella, kyllä käytöstavat pitää olla ja otettava toisetkin huomioon. Jos yksin elää, voi tehdä mitä haluaa, ei häiritse muita. Kaasujen muodostus suolistossa on normaalia mutta onhan vessa olemassa, jos sinne kerkiää ajoissa.
      Röyhtäily pöydässä vie toisilta ruokahalun, kyllä peruskäytöstavat olisivat nykyaikana jo perusedellytys kivalle yhteiselämälle.

    • Exxon Valdez

      Joka pierua pidättelee,sillä on muutekin salattavaa!
      Joissain maissa röyhtäys on tapana ilmaista aterialla olevansa kylläinen,muutoin
      isäntäväki tuo lisää syötävää eteesi.
      Toinen tapa on myös jättää lautaselle hieman ruokaa, lautasen tyhjäksi syöminen
      on epäkohteliasta, isäntäväelle tulee mieleen ettei ruokaa ollut riittävästi.

      • siinäpä kaheli

        idiootti


      • ot

        Nythän oli siis kyse Suomesta, ei mistään muista maista.


    • Vastuuton kasvatus

      Lasten isä kasvattaa lapsista parhaillaan vastuuttomia rääväsuita ja nuorisorikollisia, he eivät tule menestymään noilla taidoilla työelämässä alkuunkaan. Aloittavat rötöstelyn jo todella nuorena. Ennemmin tai myöhemmin yhteiskunta joutuu kantamaan vastuun, jota vanhemmat eivät kantaneet ja veronmaksaja kiittää taas. Alkoholisoituneita ja syrjäytyneitä nuorisorikollisia, hyi.

      Paskateinit kuriin!

      Televisio pois, rahat pois, musiikki ja elokuvat ehdottomasti heti pois, ne kylvävät lapsiin ja nuoriin pelkkää kapinaa ja vastuuttomuutta. Nykynuorisossa se näkyy varsin hyvin. Nykynuoriso on itsemurhan partaalla koko sakki. Tässä tulos.

      Tässäkö todella tulevaisuus, jonka jätät rakkaalle isänmaallemme? Ei kiitos! Tässä ei lepää tulevaisuutta lainkaan.

      Musiikit ja televisiot pois, kokeile tätä pari viikkoa.

    • höllää

      höllää vähäsen, kyll ne taidot oppii koulus kavereikin eli siinä se opettelu onkin

      • höblää

        Tuo on hömppää, kyllä ne rajat pitää asettaa jo nuorena.


      • äiti minäkin
        höblää kirjoitti:

        Tuo on hömppää, kyllä ne rajat pitää asettaa jo nuorena.

        Kyllä kuule lapset lopettaa sen piereskelyn ja röyhtäilyn automaattisesti, ennemmin tai myöhemmin, kun huomaavat että kodin ulkopuolella muut nauravat. Mutta joo joillakin on tiukempaa kotona kuin toisilla. Kodin pitäisi olla paikka jossa saa olla oma itsensä, eikä tule yhdestä hel*tin pierusta "toruja". On siinä lapsilla elämä edessä, tuollaisen lapset oireilevat sitten muualla teini-iässä, kun kotona ei uskalla, kun ei siellä saa edes pieraista. Ihan oikeasti, siinäpä sitten opettaa tapoja, kun poliisit kakaraa kotiin kuljettaa.


      • rajansa kaikella
        höblää kirjoitti:

        Tuo on hömppää, kyllä ne rajat pitää asettaa jo nuorena.

        Aivan.


      • Manna10
        äiti minäkin kirjoitti:

        Kyllä kuule lapset lopettaa sen piereskelyn ja röyhtäilyn automaattisesti, ennemmin tai myöhemmin, kun huomaavat että kodin ulkopuolella muut nauravat. Mutta joo joillakin on tiukempaa kotona kuin toisilla. Kodin pitäisi olla paikka jossa saa olla oma itsensä, eikä tule yhdestä hel*tin pierusta "toruja". On siinä lapsilla elämä edessä, tuollaisen lapset oireilevat sitten muualla teini-iässä, kun kotona ei uskalla, kun ei siellä saa edes pieraista. Ihan oikeasti, siinäpä sitten opettaa tapoja, kun poliisit kakaraa kotiin kuljettaa.

        Eli siis, ollaan sellaisia vanhempia, jotka antavat lasten nolata otsensä???? Sitten valitetaan kuinka kiusataan koulussa jne??? Hyvää päivää vaan "äiti minäkin", joskus kannattaa ajatella pitemmällekin kuin puolen vuoden päähän!

        Jos asioita ei opeteta, voipi olla mukava siirtyä joskus sinne muiden joukkoon, jotka tietävät miten käyttäytyä missäkin tilanteessa.

        Tää on just sellasta en jaksa, tärkeämpääkin tekemistä -vanhenpien juttuja.
        Alkuperäiselle: jaksa vain kasvattaa. Vähemmistönä nyt, mutta vielä tulee aika kun ihmetellään minne hyvät äidit käytösopetuksissa hävisvät.


    • ma7777

      Kun luki noita tekstejä rupesi yököttämään jo lukeminen.

      Miksi nykyajan ihmisiä ei ole kasvatettu. Vai luuleeko he olevansa, joitain yli-ihmisiä kaikkine mahavaivoineen.
      Se, että on mahavaivoja on yleensäkin se on totta.

      Fiksuissa porukoissa ongelmaan reagoidaan ja kerrotaan totuus, vaikkapa peitellysti, mutta ongelma joko häipyy tai saa parannuksen.

      Eli ongelma on yleensä poistunut vähäksi aikaa ja tullut takaisin kun on normaal

      Ehkä, en tiedä kaikista typeristä piereskelevistä, koska jos sellaisesta on kyse emme yleensäkään kohtaa.

    • jk

      en auta

      • kj

        vai niin


      • X--------------D
        kj kirjoitti:

        vai niin

        :-------------------------------------------------------------------------D







        rakastan tuota "vai niin"



        hahahahahahah ♥


      • Aina nuo
        X--------------D kirjoitti:

        :-------------------------------------------------------------------------D







        rakastan tuota "vai niin"



        hahahahahahah ♥

        kaksi sanaa:)))) Palstan hiljaisin:D


    • Aitous?

      Jotkin ihmiset arvostavat enemmän tuollaista niin sanottua "aitoa" olemusta kuin "teennäisiä" käytöstapoja joilla rikkaat tahallaan pätevät.

      Kultainen keskitie on sopiva määrä tapoja ja aitoutta.

      • Aito olla pittää

        Kun kerran niin aitoa olla pitää, opettakaa lapsenne vääntään se paskakin ruokapöydässä, jos sattuu tulemaan hätä kesken ruokailun. Mitä sitä suotta teennäisesti kätkemään ettei vaan tuu pipi vattaan.


      • Tietämätön..

        Montako pierua pitää vetästä ruokapöydässä että on riittävän aito , ettei vaan liian rikkaaksi päästä väittämään?


      • Minttuliisaqqq

        ai rikkaat? Miten toi varallisuuteen liittyy? Miks mä en lapsineni ole rikas vaikka me ollaan hyvätapaisia? Toimistotyössä jos on, on pakko osata ne. Ei sielä kauaa katsota jos on perusasiatkin hakusessa...


    • krkari87

      hyvät tavat kunniaan mutta pitää olla myös luonnollinen

    • hehehheee

      Hyvällä maulla saanee päästellä suolistokaasuja pihalle... kotona siis. Käytöstavat pitää olla julkisesti ja kotonakin siten, ettei sentään ruokapöydässä/saunassa tai toisen nenän edessä pöräytä, mutta muuten minun mielestä kyllä. Sängyssäkin pitää ikävä kyllä pieriä, sillä eihän sitä kokoajan voi laukata yöllä vessassa pieremässä. Kannattaa siis hankkia eri peitot ja kääntää pylly yoisesta poispäin.

      En tosin voi sille mitään, että pieruhuumori naurattaa minua aina........ varmasti omat lapseni oppisivat pierujen ja röyhyjen jalon taidon, kun äiti nauraa röhöttäisi vieressä x))))

    • vagnerin pröt

      Naapurin papan filosofiaa: " priski mies pieree aina"
      No nettyisukupolvea pappa ei tietänyt koskaan tulevankaan.

    • piereskelijä__

      onko tämä pahatapa? avopuolisoni piereskelee ja kuulen sen? minua se ei haittaa kotona kyllä saa olla ja tehdämitä tahtoo..

      • Ei se haju mutta kun

        Se on luokiteltu niin että ääni ja haju ei haittaa mutta kun silmiä kirvelee niin asiasta saa huomauttaa.


      • Anonyymi

        Tehokas piereskely estää ilmastonmuutoksen. Vihreä tutkimus valmistui juuri!


    • kompromissi

      Eikö kuitenkin ole niin, että lapsella on kaksi vanhempaa, kaksi yhtävertaista kasvattajaa ja vaikuttajaa. Jos ongelmat ovat noin pieniä, silloin tilanne on todella hyvä. Eikä voi olla niin, että toinen sanelee ja määrää kasvatustavat ja toisenkin tulee noudattaa niitä vastoin omaa luonnettaan. Minusta on hienoa, että lapset saavat vaikutteita laajemmalta, voivat ottaa mallia monelta. Me emme omista lapsiamme, me emme voi tehdä heistä itsemme kaltaisia, voimme ohjata kyllä ja opettaa. Hyville tavoillekin. Lasten kanssa riehuminen, jos se nyt on sitä miksi sitä luulen, on todella tervettä ja luonnollilsta toimintaa. Ihanaa, että lapsella on vanhempia, jotka tekevät sitäkin. Jos äiti on varautuneempi, hänkin voi osaltaan antaa erilaista mallia, hillitympää mallia. Aivan varmasti lapsi omaksuu niitä sopivasti, luonteensa mukaisesti. Ja mikä tärkeintä vanhempien tulisi kunnioittaa toisiaan, antaa tilaa toiselle ja saada sitä samalla itsekin. Rento meininki on heno juttu, toisaalta sopivasti tiukkuutta sekin. Ja se, miten kunnioitamme lastemme toista vanhempaa, näkyy ja vaikuttaa lapseen suuresti.
      Luulenpa, että sopivasti keskustelemalla ja perustelemalla tuokin isä ehkä hillitsee pöytäpiereskelyään. Ehkä naisen asenteesta on tullut jo sen verran ongelma, että käytös on korostuneempaa. Mene ja tiedä.. Tuntuu niin kovin pieneltä ongelmalta..

    • ääöö-0

      mitenkä mokoman porsaan kanssa olet yksiin mennyt ja vielä lapsia tehnyt...ööök...kyllä kait tiesit mitä saat kun yhteen menitte...höh..

    • Ei piereskellä

      Tarvittaessa piiskaa vvyöllä jos ei piereskely lopu ja ero miehestä. Itse en siedä piereskelyä yhtään. Poikkeuksena on vatsatauti. Jos on pakko piereskellä juoskoon vaikka muualle mätänemään.

      • ffffffffffffffffffff

        tälle ämmälle haiseva vastalause PRRRRRRRRRRRRRRRRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • Kyllä se siitä

      Liity kuoroon!

    • ydinidea

      Jotkut miehet kasvattavat lapsensa sen mukaan, miten käytännössä itse elävät, eivätkä siten kuin parhaan ymmärryksensä mukaan ideaaliseksi näkisivät lapsen elämän kannalta. Se on huono, koska jos noin tekee, niin meininki romahtaa sukupolvi sukupolvelta huonommaksi.
      Toisaalta on tajuttava, että kukin löytää omat hyvät elämänjärjestelynsä ja arvonsa. Se, mikä on hyvä järjestely äidille, ei välttämättä sovi tyttären luonteelle, elämänarvoille, taitotasolle ja sosiaaliselle tyylille. Siksi jäykät kaavat ovat pahasta ja olisi sen sijaan kunnioitettava niiden henkeä, ideaa niiden takana tervehenkisesti ja tervejärkisesti.

    • sossoo

      Aikamoinen "yllätys" että mies ei rupeakaan käyttäytymään kuten sinä haluat, vain koska on lapsi? Etkö tuntenut miestäsi etukäteen ja kuvittelitko, että hän muuttuisi toisenlaiseksi ihmiseksi tultuaan isäksi? Etkö hyväksy hänen tyyliään elää, pohjimmiltasi kuitenkaan?
      Äitini oli kuin sinä ja isä joi sen takia itsensä hengiltä, kun ei kestänyt muijan jäkätystä eikä sen rentoutuskeikan jälkeen onnistunutkaan enää pistää korkkia kiinni. En tajua tuollaista nipottajaa.
      Voit pitää lapsenkasvatuksestasi kiinni kaikin mokomin, hyötyä siitä lapselle on että oppii hyvät tavat mutta ei hän mikään apina ole (etkö usko mitään hyvää kenestäkään?), joka tekisi huonosti vain koska muut tekevät. Voit todellakin osoitella että NOIN ei pidä tehdä vaan näin kuten minä teen ja nauttia elämästä.
      Anoppia ei tarvitse muutes tavata, jos ei mene kemiat yhteen. Voit päästää miehen hänen luokseen vierailulle eikä itse vaivautua. Sen jälkeen sitten motkotat. Pian lapsi oppii, että kummassa leirissä itse haluaa olla.
      Miksi hänen pitää valita teidän väliltänne?

      • vo ei taas tätä

        idiootti


    • jotain rajaa

      Minusta voi piereskellä, mutta rajat sille, että missä. Ei kylässä, ei ruokapöydässä. Esim. voi tehdä säännön, että jos pierettää, niin vessaan pieremään. Jos taas wc on varattu, niin sitten jonnekin kauemmas. Varsinaisesti ei pitäisi hirveää naurunmetakkaa pierusta nousta, mutta jos joskus naurattaa pieru, niin onko sekään vakavaa? Kovin kireä ei pitäisi senkään pieremisen kanssa olla. Seuraavaan miehesi pieruun, vastaat kunnon pierulla, niin menee miehesi lukkoon!!!

    • hande-56

      Kyllähän se olis hyvä että yhteiset pelinsäänöt olisivat kasvatuksessa. No tuossa ilmanpäästelyasiassa ukkosi on tosi moukkamainen.
      Ei ole pikkujuttu opettaa pientä elämänsä alkutaipaleella tekemään asioita oikein ja hyvästi myös käyttäytymisen osalta. Jatka vaikka toiset sitä eivät arvostaisikaan,et tarviste katua ettetkö yrittäisi.
      Osoittaa että miehelläsi ja anopillasi on huono itsetunto kun pitää vastahankaan olla joka asiassa. Perustarkoitushan on vain sillä kampittaa lapsen kautta sinua,älä välitä tee parhaasi
      Lapsen ei tarviste tehdä päätöksiä ,vanhemman pitää kantaa vastuu ja tehdä päätökset joskus vaikeammatkin.

      • järkevää puhetta

        Hyvä kommentti, täysin samaa mieltä.


    • Calvero

      Paras tapa olisi mennä varmuuden vuoksi naapurin vessaan pierulle.

      • Sikalaan koko äijä

        Älä vähättele toisten ongelmaa.Äijähän on tosi v-mainen noine naurunremakoineen pieremisiensä ja röyhtelyittensä keskelä.
        Ihan selvästi tekee kiusaa vaimolle, typerä rahvaskäytökseinen äijänretale, jonka äiti on hänet opettanut täysin moukaksi.
        Ei paljon naurattais jos itellä ois tommonen röhöpieru-röyhtelijä. Menis kyllä seksihalut vähemmästäki. Pieree varmasti myös seksiaktin aikana ja viimeistään siinä vaiheessa kun saa orgaismin. Sikalaan sopis paremmin mokomakin ääliö.


      • zxz.
        Sikalaan koko äijä kirjoitti:

        Älä vähättele toisten ongelmaa.Äijähän on tosi v-mainen noine naurunremakoineen pieremisiensä ja röyhtelyittensä keskelä.
        Ihan selvästi tekee kiusaa vaimolle, typerä rahvaskäytökseinen äijänretale, jonka äiti on hänet opettanut täysin moukaksi.
        Ei paljon naurattais jos itellä ois tommonen röhöpieru-röyhtelijä. Menis kyllä seksihalut vähemmästäki. Pieree varmasti myös seksiaktin aikana ja viimeistään siinä vaiheessa kun saa orgaismin. Sikalaan sopis paremmin mokomakin ääliö.

        Ottaisin eron äijästä...Ruokapöydäs piereminen ja kovaääninen röyhtäileminen on kyllä täysin.......mitä voi sanoa ?


      • senkin ketale

        idiootti


    • voi sentään

      Jos katsoo asiaa lapsen näkökulmasta, niin lapset saavat erittäin ristiriitaisen kasvatuksen, eivätkä tule erottamaan mikä on oikein ja mikä väärin. Ongelmia seuraa lisää, kun lapset tulevat murrosikään. Kaipa tästä tulee niitä ns. ambivalentteja tunteita, lapsi ei oikeasti opi erottamaan mikä on oikein ja mikä väärin. Sinänsä surullista, ettei miehesi tue sinun kasvatusnäkemystäsi. Ainut mitä voit itsesi tähden tehdä, on, ettet ota koko asiasta turhaa paineita, tuntuu olevan päätä seinään hakkaamista. Lopeta riitely, älä reagoi, älä kommentoi - anna olla, säästät itseäsi! Tai tietysti voit sanoa, että koko porukka voi suksia hiiteen! Mutta tunnut olevan alakynnessä, joten säästä itseäsi, ts. älä reagoi mitenkään, opettele olemaan reagoimatta. Joskus vaikeneminen voi olla kultaa.

    • joopajoo 1005

      Kun näitä viestejä lukee, sanotaan että noin kerran viikossa, ja sitten törmää tekstiin tämän kaltaiseen..joka on toistoa eri sana järjestyksin jostain toisesta tekstistä/ongelmasta....ei voi kun nauraa....pistäkää trollit jo paremmaksi...tai harjoitelkaa uusi teksti...tai jtn....

    • Piloilla

      Jos ihan realistisia ollaan niin spurguja niistä tulee kun kypsyvät. Miehesi pilaa ja sinä pilaat. Molemmat.

      • typerys siinä

        idiootti


    • synkältä näyttää

      Vapaasta kasvatuksesta se lähti kuin lumipalloefekti tai kulovalkea. Suurten ikäluokkien ja sen jälkeen syntyneiden jälkeläiset, jotka saivat tuon niin sanotun vapaan kasvatuksen, eivät kasvata omia kakaroitaan itse enää ollenkaan. kainkenlainen hörhöily, asiattomuus ja sikailu sallitaan. Sydäntä kourii kun ajattelee millaisia roistoja näistä tulevaisuuden toivoista oikein kasvaa, kun ei ole minkäänlaisia arvoja ja moraaliperiaatteita opetettu.

      • NIIN NÄYTTÄÄ.....

        Todellakin nämä yleensä UUSPERHEIDEN jätökset.Sieltä löytyy sun,mun ja meidän kakaroita ja huomiota hakevat eniten nämä teini-ikäiset edellisistä liitoista olevat kersat.Siinä kun "vanhemmat"paapovat sitä iltatähteä,pitää näiden teinien syödä ja lihoa kuin siat ja lähteä kauppoihin näpistelemään että se oma vanhempi huomaa heidät edes silloin kun koululta tai poliisilta tulee yhteydenotto.Naapurissani asuu juuri tälläinen uusperhe jossa muijalla on neljä kakaraa edellisestä liitosta ja ukolla ainakin yksi ja sitten se vanhoilla päivillä väsätty yhteinen iltatähti.


    • -.-

      No vittu IIIIIIIIIIIIIIIIKKKKKKKKKKKKKK.

    • tvstä,tuttu

      Mitä isot edellä sitä pienet perässä. Olen seurannut erityisesti maamme poliitikkojen käytöstapoja. Televisiosta tulee ajoittain ohjelmaa eduskunnasta. Merkille pantavaa on kuinka huonoja käytöstapoja joillakin eri puolueitten jäsenillä on. Erityisesti mieleeni on jäänyt SDP kansanedustajien töykeä ja jopa röyhkeä käytös toisien puolueiden edustajiin. Erityisesti Demari naiset ovat vuosien kuluessa profilisoituneet joskus erittäin röyhkeällä käytöksellään. Kyllhän eduskunnassa kieltämättä näkyy ja saakin näkyä poiliittiset erimielisyydet , mutta ei niinkuin Demareilla . Heidän käytöksensä on henkilöön menevää henkilökohtaista röyhkeyttä. Toiseien puolueiden edustajia saa kyllä arvostella mutta ei silleen henkilöön itseensä menevää. Sitä ei pidä hyväksyä. Televisio opettaa nuorille huonoa käytöstä juuri vaikka eduskunnasta tulevassa lähetyksessä. Ja mikä härskeintä. Samat törkytiinat jotka harjoittavat television välityksellä röyhkeitä käytöstapoja ovat iltauutisissa kun heitä haastatellaan.....ainakin omasta mielestaan ...aivan ihania yksilöitä.

    • vaihda parempaan

      Maailma on pullollaan tuollaisia kakaramaisesti käyttäytyviä idiootteja. Tällä tarkoitan miestäsi. Piereskellä saa, mutta ei ruokapöydässä, eikä vieraitten ihmisten parissa. Näistä asioista yleensä erottaa idiootit, toiset huomioon ottavista ihmisistä. Lapsellista touhua, joka kertoo jotain ihmisen älykkyysosamäärästä.

    • fasdasdasd

      Noniin olisiko sitten kannattanut ottaa se kunnon mies eikä mitään baarissa pyörivää pahaa poikaa. Sitä kuule tasan tarkkaan nyt saat mitä halusit. Joten hyväksy se.

    • Höhöhöhöhhöhöhöhh

      Tää on niin tätä.... =)
      AP:lle nostan hattua, että vielä nykyään LÖYTYY ihminen joka yrittää lapsiaan tavoille kasvattaa... jatka vaan, kyllä ne aikanaan sun opetukset muistaa ja sua mielessään kiittävät...

      Raflaan kun menee syömään nykyajan kasvattamattomat kakarat roikkuvat tahmatassuillaan vieraiden ihmisten vaatteissa, roikkuvat naapuripöytien vieraiden ihmisten ruokalautasilla jne jne, listaa vois jatkaa lputtomiin. Kukaan ei tule enkelinsiipeään komentamaan... Päinvastoin, jos lapsen "palautat" vanhemmille, saat paskalastin silmille...

      Voi aikoja, voi tapoja... =(

      • voi iso pieru

        Mille tavoille aloittaja on lapsiaan kasvattamassa. Hirveä haloo siitä kun lapsi pieraisee ruokapöydässä ? Siinäkö ne hyvät tavat sitten on, ruokapöydässä ei saa pieraista, eikä missään muuallakaan vaan pitää mennä vessaan pieraisemaan. Ja kuinkahan pienestä lapsesta lie on kyse ? Mutta joo, sanoisen ettei tuollaisen tiukkapipon olisi kannattanut edes lapsia tehdä.

        Aloittajakin voisi opetella pieraisemaan väliin kunnolla, niin löystyisi se pipo.


      • voi taivass
        voi iso pieru kirjoitti:

        Mille tavoille aloittaja on lapsiaan kasvattamassa. Hirveä haloo siitä kun lapsi pieraisee ruokapöydässä ? Siinäkö ne hyvät tavat sitten on, ruokapöydässä ei saa pieraista, eikä missään muuallakaan vaan pitää mennä vessaan pieraisemaan. Ja kuinkahan pienestä lapsesta lie on kyse ? Mutta joo, sanoisen ettei tuollaisen tiukkapipon olisi kannattanut edes lapsia tehdä.

        Aloittajakin voisi opetella pieraisemaan väliin kunnolla, niin löystyisi se pipo.

        No kyllä todellakin on hyvä tapa se, ettei pöydässä piereksitä. Sinua ei ole näköjään opetettu tavoille. Tietysti pitää ottaa huomioon lapsen ikä ja vahingot jne. Mutta tässäkin voi käyttää sitä järkeään, jota toisille on suotu ja toisille ei. Tiukkapipoja ei tarvitse olla. Kotonaan voi antaa mennä niin paljon, kuin haluaa, mutta niin ettei toiset siitä kärsi. Kuka haluaa haistaa sinun ihanaa tuoksua ruokapöydässä. Jos ei tuommoista alkeellista asiaa älyä, on jossain vikaa.


      • dswefghjm

        Miten piereskely liittyy siihen että käyttäytyykö yleensä hyvin, ja totteleeko?
        Kuka helvetin ääliö on määritellyt että tällainenkin luonnollinen tapa on huono homma. Lopettakaa saman tien hengittämästä, kaikkien hengitys haiskahtaa aikas pahalle ja on hyvin huonoa käytöstä haista pahalle ruokapöydässä.
        Kiitos hei ja muistakaa olla hengittämättä. Jos välttämättä haluatte hengittää, tehkää se korvien kautta!


      • sorry vaan
        dswefghjm kirjoitti:

        Miten piereskely liittyy siihen että käyttäytyykö yleensä hyvin, ja totteleeko?
        Kuka helvetin ääliö on määritellyt että tällainenkin luonnollinen tapa on huono homma. Lopettakaa saman tien hengittämästä, kaikkien hengitys haiskahtaa aikas pahalle ja on hyvin huonoa käytöstä haista pahalle ruokapöydässä.
        Kiitos hei ja muistakaa olla hengittämättä. Jos välttämättä haluatte hengittää, tehkää se korvien kautta!

        idiootti


      • dswefghjm
        sorry vaan kirjoitti:

        idiootti

        Hiekkavittune tiukkapipo feministi ämmä:)


      • anjusbreather
        dswefghjm kirjoitti:

        Miten piereskely liittyy siihen että käyttäytyykö yleensä hyvin, ja totteleeko?
        Kuka helvetin ääliö on määritellyt että tällainenkin luonnollinen tapa on huono homma. Lopettakaa saman tien hengittämästä, kaikkien hengitys haiskahtaa aikas pahalle ja on hyvin huonoa käytöstä haista pahalle ruokapöydässä.
        Kiitos hei ja muistakaa olla hengittämättä. Jos välttämättä haluatte hengittää, tehkää se korvien kautta!

        Oletkos sä anuksesta hengittävää mallia? Tapansa kullakin... kaveri kasvatettiin niin että pöydässä syötiin aina kaikki hymyssä suin tai tuli remmistä. Ja jos pieraisi niin se oli sen merkki että oli niin kylläinen ja kuumissaan että sai olla ulkona hyvän aikaa pakkasessa vilvoittelemassa ja ruokaa tuli seuraavan kerran huomenna. Tai ylihuomenna. Ja oli rakastavat vanhemmat.


      • olipas tyhmää taas
        voi iso pieru kirjoitti:

        Mille tavoille aloittaja on lapsiaan kasvattamassa. Hirveä haloo siitä kun lapsi pieraisee ruokapöydässä ? Siinäkö ne hyvät tavat sitten on, ruokapöydässä ei saa pieraista, eikä missään muuallakaan vaan pitää mennä vessaan pieraisemaan. Ja kuinkahan pienestä lapsesta lie on kyse ? Mutta joo, sanoisen ettei tuollaisen tiukkapipon olisi kannattanut edes lapsia tehdä.

        Aloittajakin voisi opetella pieraisemaan väliin kunnolla, niin löystyisi se pipo.

        idiootti


      • voi iso pierulle
        olipas tyhmää taas kirjoitti:

        idiootti

        Siis tää oli tuolle nimimerkille: voi iso pieru.Hän on idioootti.


      • rääväsuu uhoo
        dswefghjm kirjoitti:

        Hiekkavittune tiukkapipo feministi ämmä:)

        Mistäs sä tiedät mitä kukin on mies vai nainen.Eihän tää mikään näköpuhelin oo.
        Itse olet rääväsuinen idiootti, olitpa sitten tkumpaa sukupuolta tahansa. Uskon että miessukupuolta ku noin innolla kaikkialla pieremistä kannatat.


    • Hyvä ap

      Kyllä pieremiseenkin voi mennä hermot. Vaikka siitä nyt onkin useampi vuosi jo kun kotoa muutin on mieleen jäänyt kuinka isä joka päivä lukemattomia kertoja piereskeli ja perään joskus räkätti. Välillä tuli jatkuvia pieruvitsejä. Rupes jo meinaan todella vituttamaan. Joskus se aivan tahallaan tuli sinne missä muita oli ja laski sellasen helvetin haisevan vittumaisen kovaäänisen hajupaukun. Selvästi pystyi kyllä sitä säätelemään. Silloin jos oltiin kylässä jossain tai oli muita kylässä ei tuo silloin piereskellyt. Tämä käytös todistaa vain sen, että piereskelijät tahallaan haluavat kiusata muita. Kerta tai kaksi vahingossa on hyväksyttävää. Se ei ole jos se on joka päivä toistuvaa ja useita kertoja.

      Aloittaja ei ole mitenkään tiukkapipoinen jos haluaa opettaa lastaan siihen, että ottaa muut huomioon. Kaltaisiaan naisia ainakin tuon periaatteen vuoksi saisi olla enemmänkin.

      • junttien tunnusmerkk

        Olen itse kanssa kotoa, jossa faijan mielestä oli jotenkin ihan helvetin huumarintajuista toisten korvanjuuressa pierrä sekä röyhtäillä ja tokaista perään sitten jotakin erittäin "nokkelaa". Tästä sanottiin tietenkin toistuvasti, mutta kun toisen tarkoitus on puhtaasti ärsyttää ja olla vittumainen muita kohtaan, niin eihän sellainen mihinkään lopu. Tätä siis tapahtui keittiössä, kun muut söi, olohuoneessa, jossa muitakin ihmisiä katsomassa tv:tä jne.


    • aaaaaarrrggggghh!!!!

      kysyit, mikä noita ihmisiä oikein vaivaa. mun mielestä niitä vaivaa se, että ne on ihan normaaleja ja sä oot tollanen ihme tiukkis, jonka tahtoon pitää alistua, ja kaikkien pitää olla sun kanssas täydellisiä, ja josta ei omat lapsetkaan tykkää. ja jos "satut tuomitsemaan" nuo asiat, ja ne on kuulemma ihan pikkujuttuja, oon ihan varma, että ne onkin, mutta sä vaan otat ne liian vakavasti!

      • possuja äidin

        Normaalia ? olet aikas ällö jos tämä normaalia käytöstä sikalaan tälläset


    • Voi näitä tapoja

      Piereminen ei ole normaalia suolentoimintaa. Jos on pakko päästellä, kertoo se suoliston ongelmista. Pieremään kyllä oppii, mutta se on sivistymätöntä käytöstä. Kaikki sitä puolustavat näyttävät hyväksyvän elämän ilman muitakin tapoja, noin pikaisesti vilkaistuna tämä ketju.

      Mies ja anoppi vaihtoon. Olisi kiva tietää onko tämä mies työpaikallaan se alapääjuttujen tuottaja ja naisten naurattaja. Äitinsä kasvattama poika.

      Jos meillä lasten kaverit piereskelisivät ja röyhtäilisivät, kieltäisin sen ehdottomasti. Uudelleen ei olisi tulemista, jos tavat eivät paranisi. Voisin tehdä hyvän työn nuoren kasvussa. Häntähän ei ole kotona opetettu. Onneksi omat kersat ovat jo aikuisia eikä tällaisia ongelmia ole koskaan ollutkaan. Kaveritkin osasivat käyttäytyä ja meidän kotimme "tiukkapipoisuudesta" huolimatta oli lauantai-iltaisin suosiossa. vaikka me vanhemmat olimme lähes aina kotona.

      Lasten kanssa riehuminen ei myöskään ole normaalia, siinä on kyllä mies jäänyt lapsen tasolle. Aikuisten tulee näyttää käyttäytymismallia varsinkin kylässä. Riehuminen ja leikkiminen ovat kaksi eri asiaa, mutta valitettavasti nämä riehujaisät eivät osaa leikkiä. Siinähän pitäisi osata mennä johonkin rooliin, mutta riehuessa voi peittää herkän puolensa.

      • Hukassa olet, sori v

        Mielestäni sinulla on nyt asiat aika lailla hukassa.. sori vaan. Ohessa vähän asiaa pierusta ja sen norrmaaliudesta : http://fi.wikipedia.org/wiki/Pieru ...
        Hyvin normaalia, sinäkin muodostat ja päästelet pieruja.
        On tietenkin eri asia päästelläänkö niitä ihan tahallaan väärissä paikoissa. Tosin kokeilinpa päästellä, ei tule mitään. Joten olisiko kuitenkin niin, että niitä toimintoja ei niin vain hallitakaan. Kuuluu ihmisen ja eläinten kehon toimintaan hyvin olennaisesti.

        Ja mitä tulee riehumiseen, kaipa sillä vain tarkoitetaan lasten kanssa ilottelua. Mitähän pahaa sinnäkin sitten muka on.. :)) Monesti arvostelijat ovat niitä, joitka eivät oikein pysty siihen, jostain syystä. Harmi..


      • täysin samaa mieltä

        TOdella samaa mieltä, on se ihme ettei joillekin näin yksinkertaiset asiat nätyä menevän perille.


      • hukassa olet sorille
        Hukassa olet, sori v kirjoitti:

        Mielestäni sinulla on nyt asiat aika lailla hukassa.. sori vaan. Ohessa vähän asiaa pierusta ja sen norrmaaliudesta : http://fi.wikipedia.org/wiki/Pieru ...
        Hyvin normaalia, sinäkin muodostat ja päästelet pieruja.
        On tietenkin eri asia päästelläänkö niitä ihan tahallaan väärissä paikoissa. Tosin kokeilinpa päästellä, ei tule mitään. Joten olisiko kuitenkin niin, että niitä toimintoja ei niin vain hallitakaan. Kuuluu ihmisen ja eläinten kehon toimintaan hyvin olennaisesti.

        Ja mitä tulee riehumiseen, kaipa sillä vain tarkoitetaan lasten kanssa ilottelua. Mitähän pahaa sinnäkin sitten muka on.. :)) Monesti arvostelijat ovat niitä, joitka eivät oikein pysty siihen, jostain syystä. Harmi..

        idiootti


      • Anonyymi
        täysin samaa mieltä kirjoitti:

        TOdella samaa mieltä, on se ihme ettei joillekin näin yksinkertaiset asiat nätyä menevän perille.

        Piereminen on tullut taas muotiinsa!, Mutta

        Saako sitten kirkossa röyhtäillä?


    • se ulkomaalainen

      Tulin vain sattumalla tähän palstaan, mutta voinpi arvailla, ettei miehesi kovin korkealle ammattielämässä ole päässyt. Ainakin minun organsaatiosta sellainen lentäisi millä verukkeilla tahansa.

      On näitä nimittäin tullut vastaan sellaiset, joilla mm. hyvät pöytätavat ovat jääneet jonnekin kuusen oksalle ja olepas siten tälläisten kanssa vientiäedistämässä jossain ulkomailla.

    • ahmija pieröö

      Tsemppiä, ymmärrän ongelman. Ehkä ei auta kuin yrittää omalla mallillaan opettaa sopivia käytöstapoja. Mies kyllä ymmärtää asian joskus, kun asia loksahtaa.
      Tiettyyn ikään lapsella kuuluu nämä "pieru" jutut, eivät niinkään aikuiselle miehelle. Toisaalta voihan se olla isän ja lasten yhteinen "juttu".
      Miehekästä se ei kuitenkaan ole. Huumorilla kuitenkin asiat järjestyy parhaiten, ja sopimalla yhdessä pelisäännöistä ja kunnioittamalla toisen erilaisuutta.
      Joskus kuitenkin kotona huonosti käyttäytyvät osaavat vierailuilla käyttäytyä yllättävän hienosti, aina ei voi tietää.

      Kunnollisella ruuan pureskelulla voi vaikuttaa mahan toimintoihin. Kyseessä voi olla allergiatkin. Ruokavalioista puhuttiinkin jo aikaisemmissa viesteissä. Röyhtäily on usein ihan tahallista, paitsi henkilöillä joita oikein närästyttää. Muutenkin voi pitää hauskaa kotona kuin päästelemällä ääniä julkisesti. Lasten kanssa leikkiminen on kuitenkin joskus myös riehumista. Toisaalta hyvältä kumppanilta odottaa muutakin vierailuilla kuin lasten kanssa leikkimistä tai voihan sitä aikuiset pelata vaikka lautapelejä hetken lasten kanssa ja jatkaa sitten omia juttujaan ja lapset omia leikkejään.

      • zxz.

        Huumorilla ei pieruista selvitä.....Toisten kuullen tahallaan pierivät ovat alinta kastia.


      • no oli tyhmää taas

        Piereminen ja röhönauraminen yhdessä isän ja lasten yhteinen juttu?
        Sule jo leipäläpes.


      • zxz.
        no oli tyhmää taas kirjoitti:

        Piereminen ja röhönauraminen yhdessä isän ja lasten yhteinen juttu?
        Sule jo leipäläpes.

        Sulje sää persläpes ja lastes kans. Haisee tänne asti.


    • suomi sikojen maa

      Suomalaisen "miehen" ällöttävä kulttuuri on tämä ! yök en ikinä ottas suomimiestä on niin törkeää tosiaan tämä käytös SIKOJA 90%

      • älä vaehtele itelles

        Sulla on vaan ulkomaalaisfetissi, et tarvi sille mitään oikeutusta eikä sun tarvi selitellä sitä. Suuri osa meistä suomimiehistä osaa kuitenkin käyttäytyä tarpeeksi hyvin, tietty harvalla on edes PK-seudulla samaa hienostuneisuutta mitä ulkomaalaisilla näkee, me ollaan metsässä kasvettu kansa. Otappa arabi niin olet melo varmasti hellan ja nyrkin välissä, siinä sitä käytöstapaa... et ole sen parempi ihminen oli sulla vaikka teräsmies vierellä. Nauti ulkomaalaisesta miehestä ilmaan mitään veruketta ja egonkohotusta jos et tahdo onttoa oloa kun näät jonkun oikeasti onnellisen parin ja pysähdyt miettimään.


      • sivistystä vailla

        rahvas-style, alakulttuurisia sikoja.


    • mies ruotuun

      Jos miehelläsi on laktoosi-intoleranssi ? Se pierettää. Mutta rumaa käytöstähän tuo on.
      Ehkä miehesi kokee sinut vähän tiukkapipoisena nalkuttajana ja provosoi tahallaan.

      • ed.

        Ja vielä , älä kiinitä asiaan huomiota vaikka 1-2 kk. ehkäpä hän lopettaa, kun asia ei ole tapetilla.

        Opeta lapsellesi tapoja kun mies ei ole paikalla, lahjonta on hyvä tapa..


      • halfdead..
        ed. kirjoitti:

        Ja vielä , älä kiinitä asiaan huomiota vaikka 1-2 kk. ehkäpä hän lopettaa, kun asia ei ole tapetilla.

        Opeta lapsellesi tapoja kun mies ei ole paikalla, lahjonta on hyvä tapa..

        ??lahjoa tavoille??no voi jumalauta?! saat vitosen kun olet kun ihmiset? tähän tää maailma menee ..ei maha minkään. rahalla vaan osataan elää.onneks kuolen kohta poies.


    • löllö lotta

      Hanki avio ero.

    • tapakasvatusta

      Meillä kanssa kotona faija pieri mm. ruokapöydässä ja opetti, että sehän on vain hauskaa ja hyvää huumoria, kun äidinkin sai sillä oikein ärtymään. Kerran sitten mummolassa hoidossa ollessani pieraisin ruokapöydässä ja nauroin päälle. Mummi ottikin korvalehdestä kiinni ja talutti ulos keittiöstä. Olin tuolloin n. 6v ja en ole sen jälkeen ruokapöydässä sikaillut.

    • flatulenssi

      meillä ainaski piereskellään koko perheen voimin, jopa ruokapöydässä.
      Perheessämme on minä, vaimo, 6 lasta ja 2 koiraa.
      Koiratkin piereksivät siinä missä isäntäväkikin.
      Olemme nuori lestadiolaisperhe.
      Voitte varmaankin kuvitella mitkä fanfaarit siitä syntyy,kun koko suku
      kokoontuu yhteen mm. häihin ja hautajaisiin. Se pierun katku
      pistää silmät vuotamaan niin pahuksen kirveltävästi.
      Ei auta itkeä, sillä piereskelyn lahja tulee Jumalalta itseltään, joten tunnen
      itseni etuoikeutetuksi. On ainoastaan oikein noudattaa herran tahtoa ja
      täyttää maailma "hyvällä" hengellä.
      Jos asiassa jotain hyvää on, se on ummetuksen puute.
      Paska lentää ja kaaressa.

      • hahahahahahjoojoo

        No niin, meni överiksi. Alko perjantain hauska tunti.


      • naurukohtaus

        Hhhheelhhooo, tää oli palstan paras!


      • Kiljusen herrasväki

        Tuossa perheessä ei enää terapiat auta.


    • sovinistinen isukki

      Oliskohan teidän aika käydä pariterapiassa, vaikuttaa että miehesi nyt ei oikein tajua mitä ollaan vastuullisena kasvattajana yhdessä vaimon kanssa.
      Aina ja joka paikassa täytyisi äidin ja isän olla samalla linjalla kasvatuksessa jä käytöstapojen opettamisessa lapsilleen.
      Miehesi ei arvosta sinua pätkääkään, pidemmän päälle teille tulee melkoisia vaikeuksia, haluatko että miehesi antaa lapsellesi sen kuvan ettei äitiä ja vaimoa tarvi arvostaa missään asiassa eikä hänen mielipiteitään kuunnella. Halatko että miehesi opettaa lapsellesi tämän ajatusmaailman ja samalla iskostaa lapsen alitajuntaan että naisia ei kuunnella tasavertaisena yksilönä?

      • mahtaako onnistua?

        Uskon että pariterapiasta tulisi pitkäaikanen, ku pitää kasvattaa typerä kiusaatekevä vaimoaan halventava moukka uudelleen:)


    • valinnanvapaus.

      Tuossa edellisessä viestissä oli pointtia. Miksi valita moukkaa, kun hyviä ja kunnollisiakin miehiä on. Kuka haluaa kynnysmatoksi. Miettikää, ennenkuin ryhdytte perustamaan perhettä.

      • Retkut kelpaa paremm

        Mistäs lähtien naisia olisi kunnolliset miehet kiinnostaneet? Ainahan naiset valitsee jotain ihan muuta.


    • sikailu ällöttää

      Itseppä olet sikasi valinnut.

      Ei nuo sinun vaatimuksesi kuullosta kohtuuttomilta. Kyllä meilläkin tulee melko tiukka huomautus jos joku röyhtäsee, saati pierasee kesken rukailun. Mulloinkin huomautetaan että voisi mennä käymään vessassa jos alkaa paukutella kuuluvasti.

      Lapsilla tulee tuollaisia vaiheta kun he oppivat hallitsemaan näitä asioita.

      Kerro mielipiteesi miehellesi, älä odota nopeaa muutosta, älläkä edes pyri osoittamaan että olet oikeassa. Sinulla on täysi oikeus paheksua piereskelyä.

    • Good manners

      Tulin pitkästä aikaa katsomaan tänne ja täytyy kyllä sanoa, että olen aika ällikällä lyöty siitä miten viestini sai joidenkin karvat pystyyn... jotenkin tuntuu käsittämättömältä, ettei lapselle saisi opettaa hyviä tapoja. Niihin ei kuulu ruokapöytäpiereskely ja röyhtäily isän opettamalla tavalla. Missään vaiheessa en ole sanonut että vessaan pitäisi mennä. En vain hyväksy sitä, että näistä toimituksista tehdään ohjelmanumero. Onko siis vika alkuperäisessä tekstissä vai luetunymmärtämisessä?

      Miestäni en löytänyt baarista, koska se ole koskaan niissä aikaani kuluttanut. Kyse on siitä, ettei toinen viitsi nähdä vaivaa. Ehkäpä pitkä liitto alkaa häntä kyllästyttämään. Eihän tällaista ole aina ollut, ehkä parina viime vuotena vasta.


      Kyläillessämme, johon harvoin on aikaa, pitäisi kyllä aikuisilla olla mahdollisuus seurustella. Varsinkin kun lapset viihtyisivät erittäin hyvin omissa oloissaankin leikkien. Ei ole kohtuutonta pyytää miestä olemaan riehumatta. Olisi se kiva kuulla puhettakin siitä kiljumisen joukosta.

      Se että opetan lapseni tavoille, ei hyödytä minua millään tavoin. Hyödyn saa lapsi. Kun toinen vanhempi ei vaadi lapselta mitään, tekee se kasvattamisesta kaksinverroin rankempaa. Välillä tuntuu, että vastuu on jo liian suuri minulle yksin, jaksamisen kannalta.
      Aiemmin olimme yksimielisiä siitä, että jos toinen meistä antaa luvan tai kieltää, myös toinen on samalla linjalla. Yhdessä vaiheessa sekin muuttui kokonaan niin, että isä antoi luvan kun minä olin kieltänyt. Kyse oli elokuvan katsomisen aloittamisesta klo 21.00 jolloin pitäisi jo aloitella unipuuhia. Mitä muuta tuo on kuin toisen aliarvioimista ja vähättelyä, lapsen kustannuksella.

      Miehen voi tosiaan vaihtaa, mutta mummoa ei. En kuitenkaan halua siihenkään ratkaisuun lähteä. Kaipa vielä muutaman vuoden jaksaa, että lapset saa isoiksi.

    • Reno Rose

      Vaihda mies. Ei näytä liiemmälti piittavan. Miehiä löytyy - sen kun vain valitsee sopivan!

    • pieru piiloon

      Nonniin, onhan se nyt itsestään selvää, että ruokapöydässä ei röyhtäillä eikä piereskellä, miksi siitä nyt edes keskustellaan ? Haluaako joku syödä hyvää ruokaa paskan hajussa tai toisten röhkiessä iljettäviä vatsahappojaan ? Kyllähän se on ravinnosta kiinni, jos koko ajan pierettää ja yksinkertaisuuden huippu jos se vielä naurattaa oikein röhönaurut.

      Ilmeisesti meillä on ravinto kohdallaan, kun kukaan ei piereskele toisten inhoksi vaan osaavat hoidella ne asiat vessassa.

      Muistan kyllä jostain aikojen takaa sellaisen miehen, joka nieleskeli ilmaa tahallaan, että sai runsaasti pieruja aikaiseksi. Ja sellaisenkin erään tanssiravintolan hovimestarin muistan kertoneen, että löivät vetoa, kuka kävelee salissa pidemmän tarjoilumatkan ja piereskelee koko ajan. SAIRASTA JA SIKAMAISTA !!

      • Ei pieretä

        Hienosti kirjoitettu. Olet porautunut asian ytimeen.


    • Anonyymi

      Monet tapaamani suomalaisnaiset röyhtäilevät äänekkäästi ruokapöydässä. Pidän tätä kamalana tapana. Otetaan siiderihuikka ja sitten suu auki RÖÖÖYYH.
      Mitä pidempi ääni sen parempi. Olen pelkästään tämän (ja piereskelyn) takia heivannut monta muuten hyvää ehdokasta. Näin miten heidän jälkeläiset ( jos oli) olivat oppineet samanlaisiksi.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      923
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      741
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      692
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      630
    Aihe