Minkä ikäisenä olette alkaneet opettamaan lastanne kuivaksi ? Miten käytännössä ?
Lapsemme on nyt 2 v 5 kk ja päiväkodissa aloitetaan hoitajan mukaan kuivaksi opettelu, niin että vaipat ovat käytössä vain ulkoillessa. Potalla käytetään tiheästi. Opettelu jatkuu myös sitten kotona samallatavalla. Onko sitten kaikki paikat pissassa ja kakassa ? Ratkaisu ?
Kuivaksi opettelu
32
4534
Vastaukset
- llarppa
Meilla "pottailtu" vaihtelevalla menestyksella pari viikkoisesta asti ja sitten kun oppi kavelemaan tuossa 10kk iassa niin on annettu kotona olla ilman vaippaa ja kylla on ollut valilla paikat pissassa ja kakassa, eipas tuo ole niin suuri vaiva siivota ne pois, niin usein sita ei sattunut kuitenkaan. Poika nyt 2v4kk ja edelleen pyytaa vaipan kakkaamiseen, ei suostu sita millaan tekemaan pottaan, pissat tekee pottaan kylla ihan oma-aloitteisesti kotona ollessa ja kun ei ole housut jalassa, tuotakin viela harjoitellaan etta housuja pitaisi pitaa jalassa myos eika niihin saisi pissata, luulee vissiin etta on vaippa kun on housut jalassa (?) ja pissaa niihin. Nuorempi 1v1kk juoksentelee paljon kotona myos ilman vaippaa ja silloin talloin on pissat/kakat lattialla, joskus saadaan ne napattua ponttoon/lavuaariin kun tarpeeksi osaa lukea merkkeja ja kayttaa usein pissalla..
- +´09876
2,5v on aika myöhäinen aloitusikä. Herkkyyskausi asian oppimiselle on jo mennyt ohi ja kaikki on vaikeampaa. Ihan vinkiksi muille, kannattaa aloitella heti kun lapsi oppii kävelemään niin sotkuista pääsee nopeammin.
- höpö höpö
Herkkyyskausi on tasan silloin kun lapsi kypsyy asiaan ja oppii itse pidättelemään ja ilmoittamaan hädästä.
- srtgrfg
höpö höpö kirjoitti:
Herkkyyskausi on tasan silloin kun lapsi kypsyy asiaan ja oppii itse pidättelemään ja ilmoittamaan hädästä.
samaa mieltä. Vasta sitten kun lapsi tunnistaa ja itse kertoo hädästään, hän on kypsä siihen ja meillä neuvolassa sanottiin että sopiva ikä useimmilla tähän on 2v3kk iässä. Meillä tyttö oppi vasta 2v7kk iässä täysin kuivaksi ja sekin normaalia. Pääasia että on päiväkuiva 3-vuotiaana ja yökuiva 4-vuotiaana. Kuivaksi opitaan 2-4-vuoden iässä ja tämä muuten ihan lukee MLL:n sivuilla ja samoiten neuvolan oppaissa. Useimmat oppivat kuiviksi 2-3-vuotiaina, ei siis 1-vuotiaina, kuten näillä palstamammoilla. Jotkut jopa käyttävät ja herättävät lapsen monta kertaa yössä pissalle, jotta voivat sanoa lapsen olevan täyskuiva! EIhän se ole sama asia! Toiset myös ottavat elämäntehtäväkseen kuivaksi opettelun alta 1-vuotiaana ja istuttavat lasta potalla puolet päivästä ja tottakai se pissa/kakka jossain välissä tulee. En vaan usko, että 1-vuotias osaa sanoa että pissattaa ja mennä itse potalle kun se on tulossa. Onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä onko lapsi kuiva 1,5 vai 2,5-vuotiaana?
- Höpönpöpönpöppö
Höpön pöpön.. Potalla pienten istuttaminen on ihan turhaa. Lapsi oppii kun hän on siihen itse valmis. Sitten kun hän tajuaa pissatarpeen ja kastumisen yhteyden.
Meillä ei ole lapsia potalla istutettu. Lapset 2 x 4 v, 3 v ja 2 v -on ollut muutakin tekemistä. Kaksoset rupesivat ihan omasta tahdostaan käymään 2 vuotiaana vessassa ja yökuivia olivat ennen 3:a ikävuottaa. Kolmevuotias on myös yökuiva. 2 vuotias ei ole vielä ikinä vc-pöntöllä istunut. Ja siis me emme edes omista pottaa. Meillä on pienennysrengas jota lapset käyttävät. Ja kun he asian kerran oppivat, niin sen jälkeen vessa-apuja ei ole tarvittu.
Ja virallisten tutkimustenkin mukaan lapset joita on isutettu potalla pienestä pitäen oppivat yökuivaksi samoihin aikoihin kuin lapset joita ei ole istutettu. Mutta saahan sitä tehdä turhaa työtä jos huvittaa ja se antaa fiiliksen olempas minä hyvä äiti. Minä enemmin käytän sen ajan lapsille lukemiseen/askarteluun ja semmoiseen. - :)
srtgrfg kirjoitti:
samaa mieltä. Vasta sitten kun lapsi tunnistaa ja itse kertoo hädästään, hän on kypsä siihen ja meillä neuvolassa sanottiin että sopiva ikä useimmilla tähän on 2v3kk iässä. Meillä tyttö oppi vasta 2v7kk iässä täysin kuivaksi ja sekin normaalia. Pääasia että on päiväkuiva 3-vuotiaana ja yökuiva 4-vuotiaana. Kuivaksi opitaan 2-4-vuoden iässä ja tämä muuten ihan lukee MLL:n sivuilla ja samoiten neuvolan oppaissa. Useimmat oppivat kuiviksi 2-3-vuotiaina, ei siis 1-vuotiaina, kuten näillä palstamammoilla. Jotkut jopa käyttävät ja herättävät lapsen monta kertaa yössä pissalle, jotta voivat sanoa lapsen olevan täyskuiva! EIhän se ole sama asia! Toiset myös ottavat elämäntehtäväkseen kuivaksi opettelun alta 1-vuotiaana ja istuttavat lasta potalla puolet päivästä ja tottakai se pissa/kakka jossain välissä tulee. En vaan usko, että 1-vuotias osaa sanoa että pissattaa ja mennä itse potalle kun se on tulossa. Onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä onko lapsi kuiva 1,5 vai 2,5-vuotiaana?
Tähän voisin sanoa ainoastaan, että meillä 1,5v on osannut jo välillä pyytää pissalle. Ei tosin aina, mutta joskus. Eikä oltu tuolloin vielä edes harjoiteltu kuivaksi opettelua :) Nyt on 1v8kk eikä vieläkään ole kuivaa lähelläkään, eikä olla sen kummemmin harjoiteltu kuin saamaan kakat pottaan. Kerran vasta onnistuttu, mutta osaa jo itse kertoa mihin kakka kuuluu, vaikka ei sinne vielä itse pyydä :)
Mutta ei tuohon vielä kiire olekkaan! Kyllähän tuo aikanaan oppii :)
- 20+14
me alettin pottailu 10 kk iässä ja nyt 1v1kk osaa jo ilmoittaa milloin mentävä kakkalle pissat yleensä vaipas, mut joskus ilmottaa nekin ja usein tulee kun vaan vie potalle, eli unien ja hetki syönnin jälkeen. toiset oppii äkkii ja toiset hiukan viiveellä. voitko otaa pottaa esim olkkarriin et lapsi muista sen olemassa olon ja sit hinaat sitä pikkuhiljaa vessaa kohden.
- tfnrrrrrrrr
mekin aloitimme harjoittelut 9-10kk iässä ja vaihtelevalla menestyksellä pottaan saatiinkin saalista. Kuitenkin 1v iässä tyttö teki totaalisen lakon siinä hommassa, alkoi itkeä jos yhtään yritti potalle laittaa. Joskus 1,5v jälkeen aloitettiin harjoittelut uudelleen, mutta neiti vain istuksi potalla. 2v alkaen alkoi pissaamaan pottaan, kun sai tarran tai rusinan palkaksi. Kokeilin jättää kesällä vaipat pois, mutta neiti pissasi ja kakkasi muittamutkitta housuihin ja paha mielihän siitä sitten tuli ja taas otettiin takapakkia. Toisen lapsen syntyessä luovutin koko homman, kun neiti oli 2v 4kk ja päätin katsoa myöhemmin uudelleen. Neitipä tuumasi 2,5v päivänä ettei enää vaippaa haluaisi laittaa ja siltä seisomalta on ollut päivä- ja yökuiva.
Meillä on toimineet hyvin palkinnot.... Pissasta saa tarran, kakasta xylitol pastillin. Ns. tarrapassi ei ollut toimiva(tarroja kerätään pahvipohjalle), mutta kun pissan jälkeen tarran sai liimata pottaan, se oli tosi cool :D
Uskon, että teillä muksu on jo niin iso, että oppii nopeasti tunnistamaan pissa ja kakkatarpeet ja sopivalla innostuksella ja kannustuksella pääsette hyviin tuloksiin. Missään nimessä älä ikinä hermostu vahingoista! Pesukoneita löytyy ja kriittiset huonekalut yms. voi suojata harjoittelun ajaksi! - KohtaÄitiKahdelle
Me alotettin harjottelu joskus 1v ikäisenä. Mut meidän neidille oli vielä "liian aikaista" koska ei suostunut sille istumaan.. Kesällä 1v 5kk ikäisenä sitten alettiin olemaan kotosalla ilman vaippaa ja aina kun pissi tuli (ulkona ollessa) nii ei ihan heti vaihdettu housuja nii huomas että se tuntuukin ikävältä olla pissit pöksyssä ja siitä alko meidän pottaan pissaaminen.. Toki välillä tuli housuun ku ei malttanu leikeiltään lähteä potalle, mutta pääsääntöisesti sen kesän jälkeen oli päivä kuiva! Vaippaan halusi kakkia muutaman kuukauden vielä tuon jälkeen, (kakki aina illalla kun yöksi laitettiin vaippa) mutta kun "kakka rytmi" vaihtui siihen että kakka tulikin päivällä nii sekin alkoi sitten tulla pottaan.. Neiti nyt 2v ja risat eikä vaippaa ole enää useampaan kuukauteen ollut ollenkaan käytössä (ei yöllä eikä päivällä).
- ajoissa liikkeelle
Meillä aloitettiin pottailu 6kk iässä (heti kun oppi istumaan tukevasti); siihen saakka tehtiin välillä tarpeet lavuaariin, mutta pääasiassa kestovaippoihin. Puolivuotiaana neiti rupesi sitten itse ilmoittamaan kakkahädästä (yleensä 5.30-6.00 aamulla! :D) sen verran selkeästi, että ei kehdannut olla viemättä potalle. Pissahädän riittävän aikaiseen tunnistamiseen kesti sitten pidempään ja pissat rupes tuleen pottaaan aika hyvällä prosentilla 9kk iässä kun lähti konttaamaan (eli ei enää ryöminyt täydellä rakolla) ja sit paremmin 1v3kk iässä. Nyt kun on 1v5kk käytetään vielä harkkapöksyjä joihin joskus tosi harvoin tulee puolet pissasta ku hoksaa vasta ku alkaa kastumaan.
- aertgf
Potan ostin esikoiselle 1v3kk iässä ja silloin alotti pottailut...mutta kun kuopus syntyi esikoisen ollessa 1v6kk, niin pottailut jäi vähemmälle (välillä laitoin, mutta ei ollut tytöllä motivaatiotakaan opetella koska halusi olla vauva myös :-)). Sitten kun tyttö täytti 2v, niin rupesin säännöllisesti käyttämään potalla ja usein oli myös kotona ilman vaippaa. Silti aina tuli pissat/kakat housuun ja ei edes useimmiten tunnistanut pissahätää. Sitten otin kuukauden aikalisän ja kun tyttö oli 2v6kk, niin yksinkertaisesti en enää koskaan laittanut sisällä vaippaa. Muutama viikko meni ja sitten yhtäkkiä hoksasi pissahädän/kakkahädän ja oppi kirjaimellisesti parissa päivässä täysin kuivaksi ja ikää oli 2v7kk. Siis ei enää tuon parin päivän jälkeen käynyt edes vahinkoja. Kuukausi myöhemmin huomasin, että myös yövaippa on aina kuiva ja jätin yövaipankin tytöltä 2v8kk ikäisenä kun oli itse siihen valmis, en siis edes opettanut yökuivaksi, mutta vaippa kun jää aina kuivaksi yöllä, niin silloin sitä ei enää tarvita. Monilla kuivaksi opettelu siirtyy jos tulee uusi vauva kun esikoinen on 1v6kk-2v6kk ikäinen, veikkaan että yhden lapsen kanssa se kuivaksi opettelukin onnistuu aikaisemmin. Meillä ei ollut lainkaan mattoja sisällä 6kk ajan kotona kun opeteltiin kuivaksi.
- yksilöllistä tuokin
aloitettiin pottailu leikin varjolla vähän alle vuoden ikäisenä. Lapsi oppi kuitenkin päiväkuivaksi lähempänä 3v. eli voi varautua siihen että sitä pissapyykkiä riittää.
2v. iässä jätettiin vaipat kotona pois (paitsi päivä- ja yöunille laitettiin). Lapsi kävi potalla yleensä, mutta vahinkoja tuli tuon tuostakin. Eli se että lapsi oppii muutamassa viikossa kuivaksi, jos vanhemmat viitsii nähdä vaivaa, ei kyllä pidä paikkaansa. Meillä meni kuukausia ja monet matot, sohvat, ym. pissattiin tuona aikana.
Jos olisimme odottaneet rauhassa, niin olisi säästytty paljolta vaivalta ja siivoamiselta. Lapsi oppii, kun on siihen valmis (toisilla fyysinen valmis pidättää tulee myöhemmin). Nyt 3v. iässä pitää kaupassakin kiiruhtaa vessaan, jos lapsi sanoo, että pissattaa, tai muuten tulee housuun. - ()()()()()
Me alettiin pottailemaan kun lapsi oli n. 1-vuotias, mutta koska pottaan tuli tosi harvoin mitään, jätin sen turhan istumisen. Vasta lähempänä 2-vuotiasta alettiin uudelleen ja silloin homma alkoi jo toimimaankin. Samaan aikaan hoitopaikassa tyttö oli alkanut tekemään pottaan pissansa. Kakan kanssa meni vielä puolisen vuotta, tyttö ei vaan suostunut kakkaamaan pottaan ennen kuin 2,5-vuotiaana. Siihen asti pidettiin vaippoja, ihan vaan sen kakan takia. Yökuivaksi tyttö oppi vähän ennen kuin täytti 4 vuotta, siihen asti pidettiin vaippoja yöllä, koska en vaan jaksanut sitä vaatteiden ja lakanoiden vaihtoa keskellä yötä. En ymmärrä miksi pitäisi olla ilman vaippaa jos lapsi ei kertakaikkiaan vielä ole valmis.
Meillä toi kakkaaminen onnistui pottaan vihdoin kun keksin lahjoa tyttöä. Eli aina kun tyttö kakkasi pottaan eikä vaippaan, hän sai liimata vihkoon prinsessatarran. Ja kun tarroja oli 10, ostettiin pieni palkinto (lelu). Ei tarvinnut edes noita kymmentä tarraa ennen kuin kakka tuli joka kerta pottaan. Kokeiles ap pissaamisen kanssa samaa systeemiä? - Desperate housewife
Meillä aloitettiin 10-11kk iässä pienin askelin ja erinomaisin tuloksin (kakka lähes 90% aina pottaan) - aina viime viikkoihin saakka. Eli nyt kun poika on 1v9kk hän on tehnyt täydellisen lakon, vaikka elämässämme ei ole tapahtunut mitään muutoksia, joka lakon olisi voinut laukaista. Poika voi istua puoli tuntia potalla tekemättä sinne mitään ja kun vaipan saa päälle, kakka ja pissa tulevat välittömästi vaippaan. Olen aika epätoivoinen, sillä en tiedä miten tämän pottailun saisi jälleen onnistumaan tai miten aloitetaan "alusta", kun lapsi jo tietää mitä varten pottaillaan, mutta ei vain tee sinne mitään. Tarrat, lelut, palkitseminen ei auta. Istuskelu on yhtä tyhjän kanssa eikä johda mihinkään. Onko mitään konkreettisia neuvoja tähän tilanteeseen, kun jokin jo-osattu juttu taantuu täydellisesti? Tätä lakkoilua on nyt kestänyt jo lähes kuukauden... :-(
- jgjgajgljaka
Onko kyseessä eka lapsesi? Lapsellasi on kaksivuotisuhma (terrible twos) ja se tulee esiin tuossa asiassa. Sinuna ottaisin iisisti ja antaisin tuon vaiheen mennä ohi ilman, että alat kauheasti taistella asiasta. Käytä kestovaippoja tms ei niin mukavia vaippoja, jos lapsi vaikka huomaisi itse että potalla käynti on kivempaa. Omallani on myös karsea kaksivuotisuhma, enkä edes yritä tähän vaiheeseen pottailua tuoda. Taistella saa ihan tarpeeksi syömisen, pukemisen, menemisten, nukkumisen ja kieltojen noudattamisen yms kanssa.
- Desperate Housewife
jgjgajgljaka kirjoitti:
Onko kyseessä eka lapsesi? Lapsellasi on kaksivuotisuhma (terrible twos) ja se tulee esiin tuossa asiassa. Sinuna ottaisin iisisti ja antaisin tuon vaiheen mennä ohi ilman, että alat kauheasti taistella asiasta. Käytä kestovaippoja tms ei niin mukavia vaippoja, jos lapsi vaikka huomaisi itse että potalla käynti on kivempaa. Omallani on myös karsea kaksivuotisuhma, enkä edes yritä tähän vaiheeseen pottailua tuoda. Taistella saa ihan tarpeeksi syömisen, pukemisen, menemisten, nukkumisen ja kieltojen noudattamisen yms kanssa.
Kiitos tuosta kestovaippavinkistä! Kaikkea täytyy kokeilla. Meidän lapsella ei vielä tuo uhma näy juurikaan muissa kuvioissa, mutta ehkäpä tämä tosiaan on jotain alkusoittoa sille...
- vauvat osaa pidättää
Ei todellakaan ole turhaa vesshätäviestiä ja käydä potalla vauvan/ pienen taaperon kanssa. Meillä on nyt tyttö 1v5kk täysin kuiva ollut jo pari kk.osaa hakeutua potalle itse. Yksi pissavahinko on tullut vaan tänä aikana, yövahinkoa ei kertaakaan Me jätettiin vaan vaipat pois ja laitettiin matot rullalle :D Viikon ajan tuli jokunen vahinko, mutta sen jälkeen vaan tuo yksi. Suurin piirtein kuova on ollut jo paljon aiemminkin.. Toki meillä esim. tuo kävelemään oppiminen 1v1kk-1v2kk iässä toi vähän takapakkia viestintään, ja sen jälkeen sitten hampaiden tulo, mutta sen jälkeen ei ole siis vaippoja tarvinnut. :) Huvittaa nuo väitteet, ettei vois oppia kuivasi jo varhain. Ja säälittää nähdä 3v vaipoissa. Tyttömme osaa hienosti yllättävänkin kauan pidättää. Joskus on jouduttu esim. autolla liikkuessamme tai vaikka kauppaskeskuksessa odottamaan jonkin aikaa pissalle pääsyä ja hienosti jaksaa.
- ,,,,,,,,
Lapset ovat yksilöitä eli sinun lapsesi kuivaksi opettelun perusteella ei voi sanoa mitään naapurin lapsesta.
- Mutta jollain
,,,,,,,, kirjoitti:
Lapset ovat yksilöitä eli sinun lapsesi kuivaksi opettelun perusteella ei voi sanoa mitään naapurin lapsesta.
täytyy päteä..
- vvhv
Mutta jollain kirjoitti:
täytyy päteä..
Kannattaa oikeasti tutustua tuohon vauvan vessahätäviestintään.. Ei se ole pelkkää pätemistä. Itse en ole tuota koskaan harrastanut vauvan kanssa, mutta tutustukaa tekin ennenkuin tulette mitään sanomaan pätemisestä.
Ja jos jollain sattuu olemaankin 1,5v kuiva, niin on tämä heti pätemistä. Ei nyt ehkä ihan kuitenkaan :D Olisihan se ihanaa, jos meilläkin kohta 2v olisi kuiva, mutta kun ei ole niin ei ole. Jos jollain on, niin hyvä :) - silloin se
vvhv kirjoitti:
Kannattaa oikeasti tutustua tuohon vauvan vessahätäviestintään.. Ei se ole pelkkää pätemistä. Itse en ole tuota koskaan harrastanut vauvan kanssa, mutta tutustukaa tekin ennenkuin tulette mitään sanomaan pätemisestä.
Ja jos jollain sattuu olemaankin 1,5v kuiva, niin on tämä heti pätemistä. Ei nyt ehkä ihan kuitenkaan :D Olisihan se ihanaa, jos meilläkin kohta 2v olisi kuiva, mutta kun ei ole niin ei ole. Jos jollain on, niin hyvä :)on pätemistä jos ei myöskään ymmärretä ettei kaikki ole kuivia 1 vuotiaana vaan hoetaan vaan omaa kantaa että kyllä oppii.
- vvhv
silloin se kirjoitti:
on pätemistä jos ei myöskään ymmärretä ettei kaikki ole kuivia 1 vuotiaana vaan hoetaan vaan omaa kantaa että kyllä oppii.
Tuolloin on pätemistä ehkä joo. Mutta ei mielestäni tuo aiempi kirjoittaja ole päatenyt. Kertoi omasta tilanteestaan ja että lapsi VOI oppia myös aikaisin kuivaksi. Noh, ehkä me vain tulkittiin teksti erilailla...
- sääliäkö
No minun tytössä ei ole mitään säälittävää, vaikka vaipat on vielä ja ikää tulee 3 v. Toinen oppii hitaammin ja toinen nopeammin. Hän käveli 9 kk iässä ja juoksi kovaa kyytiä jo 10 kk iässä. PItäisikö minun sääliä lapsia, jotka oppivat kävelemään vasta 1 v jälkeen? Minun toinen lapsi oppi kävelemään vasta 1 v 3 kk mutta puhui erittäin selvää kieltä ja kokonaisia lauseita jo 1 v 6 kk iässä. Pitäisikö minun sääliä lapsia, jotka oppivat puhumaan vasta 2 v jälkeen?
He ovat KAIKKI NORMAALEJA!!
- 20 + 18
Mielestäni lapsi on ''kuiva'' jos häneltä onnistuu: ilmoitus ajoissa että on hätä, housujen laskeminen alas, ilmoitus että valmista. (Parhaassa tapauksessa myös pyyhkimenen.) Housujen nosto ylös ja käsien pesu ja kuivaus toimituksen jälkeen. Mielestäni on aika turha elvistellä kenenkään yhtään mitään, jos vanhemmat joutuvat kuitenkin puuttumaan vessassa/potalla käynteihin koska lapsi ei vielä selviä niistä itsenäisesti, mikä varmaankaan ei onnistu monilta ennen kuin lähempänä neljää ikävuotta.
- oppii kun oikea aika
Onhan se totta, että pienemmän kanssa joutuu mennä mukaan vessaan. Itse kuitenkin koin vessaan menon huomattavasti mukavempana kuin vaippojen vaihdon ja pyllyn pesemisen kakasta. Pyyhkiminen on paljon helpompaa.
Ja kuten laitoin, että opettelu alkoi koska pylly oli ihottumalla, niin siihen se kuivaksi oppiminen auttoi. Ihan turha olisi nähdä vaivaa rasvailuun yms, kun voi vaan opettaa kuivaksi. Ja tämä ongelma oli talvella, mitä se olisi nyt kuumana kesänä.
1v 5kk ei osaa pestä käsiä, 1v 8kk osaa pestä kädet ja laskea housut alas, 1v 10kk osaa nostaa housut ylös, mutta eipä tuon ikäisiä voi vielä antaa siltikään mennä yksin, ettei lähde itse tyhjentämään pottaa... Ehkä näitäkin taitoja oppii nopeammin, kun tekee jo jotain missä niitä pitää tehdä?
- Kk
Meillä vaipat lapsilla jätetty pois 2-3vuoden iässä. Poika 2v9kk, poika 2v6kk, tyttö 2v6kk, jätettiin vaipat pois kotona ei vaippaa ollenkaan, varalta laitettiin jos lähdettiin johonkin. Yö kuivaksi saman tien. Jos vahinkoja tuli (ja niitä tuli) niin siivos pois, eikä ainakaan saa suuttua toiselle. Mutta jokainen tyylillään. Nyt tyttö 6kk, käytän potalla päivittäin ja monesti. En ole kokenut sitä mitenkään ressaavaksi, jos ei onnistu niin sit ei ja jos ei kerkiä niin mitä sit. Joskus neitiä käytän myös iltatöistä koska ei suostu syömään ennen kun käynyt pissalla. Ja voihan olla et nuorin neiti on lähempänä 3v. Kun vaipat jää pois. Ei tiedä vielä.
- oppii kun oikea aika
Lapset on erilaisia ja oppii eri aikaan. Meillä meni suht helpolla, en olisi uskonut pääseväni niin helpolla. :) Eli aloitettiin harjoittelu 1,5v koska hänellä tuli niin isoja pissamääriä kerralla, että vaipat oli ihan märkiä ja pylly ihottumalla.
Ensin piti keksiä miten saa lapsen potalle, ei suostunut istumaan, mutta sitten keksin, että näytetään nallelle miten tehdään pissat pottaan. Otin vaipan pois heti aamusta (sinä päivänä kun päätin harjoittelun alkavan). Aamun ja aamupäivän aikana ei suostunut potalle, mutta ruoan jälkeen istui ekan kerran ja pissat tuli. Kahdet pissat tuli päivän aikana lattialle, toisten jälkeen kaatui märkään ja tämän jälkeen menikin jo hädän yllättäessä potan luokse.
Toisena päivänä potalla käynti oli jo hauskaa, kerättiin nallet katsomaan, tehtiin pieni liraus pottaan ja innoissaan katsottiin, piti kaataa pönttöön ja uusiksi sama juttu. Yhdet pissat olivat siis 5-10 pikkupissat, kun innostus pottaan tulleesta pissasta oli niin suuri. Tämä oli aika rasittavaa, mutta eipä sitäkään kestänyt kuin neljä päivää ja sitten alkoi tehdä ihan oikeita isoja pissoja pottaan.
Meillä sattui ajankohta osumaan oikeaan. Aina on tietysti lapsesta kiinni miten rakko kestää. Ensimmäisenä päivänä jätin vaipan pois, ei käytetty ulkoiluissa, eikä kauppareissuilla, eikä kylässä. Osasi pidättää sen verran hyvin, että jos ilmoitti olevan hädän, ei vessaan ollut pakko juosta samalla sekunnilla, vaan kaupassa jaksoi odottaa hyvin jopa yli tunnin (ei suostunut tekemään yleiseen vessan silloin vaikka yritettiin).
Yöksi laitettiin vaippa ja yöllä tulikin vaippaan, alkuun heräsi muutaman viikon illalla pissalle, mutta sen jälkeen loppui heräilyt ja yöpissat tuli vaippaan. Nyt 1v 10kk ja yövaippa otettu pois, koska enää ei ole tullut yön aikana vaippaan mitään.
Mutta jokainen oppii eri asiat eri aikaan, toiset oppii nopeesti puhumaan, toiset ei, toiset oppii nopeesti kävelemään, toiset. Jokainen on jossain nopea ja jossain hidas. Jos ei oman lapsen kanssa lähde heti sujumaan, niin turha siitä on stressata.
Suosittelen kuitenkin kokeilemaan kunnon kehumista jos onnistuu tekemään potalle, toimi ainakin meillä. - odotan oikeaa aikaa
Minun esikoinen oppi tasan 2 v iässä sekä päivä- että yökuivaksi. Hän oli siihen valmis eikä vahinkoja tullut kuin 2 kertaa. Nyt kuopus täyttää 3 eikä tajua hommasta mitään. Hän on erittäin vilkas ja puuhakas lapsi, eikä hänellä ole kärsivällisyyttä ollut istua wc-pytyllä. Jos häneltä poistaa vaipan, niin pisut on juuri siellä missä hän sattuu olemaan pisun yllättäessä. Samoin kakat. Hän ei yksinkertaisesta tajua, koska sieltä on jotain tulossa. Joskus harvoin hän tunnistaa pissahädän ja silloin on saattanut onnistua tekemään vessaan. Mutta yleensä hän tunnistaa hädän tunteen vasta silloin kun se pisu on jo tulossa. Olen nyt ostanut hieman tyyriimmän potan, jos se innostaisi istumaan...Mutta en minä ole huolissani. Montako normaaliälyistä aikuista tuolla kumminkaan kulkee kakat housuissa?? Kyllä ne lapset oppii, kun se hermosto on valmis. Toisilla yökastelu jatkuu pitkäänkin.
- liika hötkyily pois!
Olen myös tuon odottamisen kannalla. Meidän poika, lähes 3 v, oppi muutama kuukausi sitten aivan yllättäen käymään itse potalla. Toki olimme häntä aina silloin tällöin istuttaneet potalla ja kehuimme hurjasti jos sinne pottaan joskus jotain sattui tulemaan. Sitten erään saunareissun yhteydessä poika pissasi lattiakaivoon niinkuin oli aina muistutettu ja saunareissun jälkeen ilmoitti menevänsä kakalle potalle ja vähän myöhemmin pissalle. Päälle hirmuiset kehumiset ja hienot tarrat :)
Sitten jätimmekin vaipat pois kotona ollessa. Alkuun toki vahinkoja tuli, mutta kun tarpeeksi muisti muistuttaa ja välillä lahjoi tarroilla tai jollain herkulla, niin homma alkoi sujua hyvin. Kauppareissuille ja yöksi laitetaan vielä vaippa. Kauppavaipoista voidaan ihan kohta luopua, mutta yövaipat ovat vielä niin märkiä ettei niistä eroon pääse, mutta hätäkös tässä. - Varhain aloitettu
Meillä esikoinen aloitti pottailun 7 kk iässä ja aika nopeasti hoksasi idean, sitten kun rupesi tiheämmin käymään potalla niin avuksi otettiin vielä tarrakirja. Tyttö oli päiväkuiva 2 v 1 kk iässä ja yövaippa jäi pois parin kuukauden päästä. Toinen tyttö nyt vuoden vanha ja istuu vasta iltaisin potalla. Ei aiemmin suostunut siinä istumaan mutta nyt jo lukee hieman kirjaa istualtaan, ei vain taida tajuta miksi siinä istutaan..saa nähdä kauanko menee että hoksaa. Vaippoja tuntuu ainakin palavan huomattavasti enemmän kuin isosiskolla tuossa iässä.
- turta
Meillä alkoi pottailut kun tyllerö oli about 1,5 v. Aluksi se oli kiva juttu lapsen mielestä,pissat teki pottaan mutta kakat pöksyihin. Vahinkoja sattui suht vähän. Nyt tyttö on 2v ja otettu roimasti takapakkia,suuttuu kun kysyy pissa/kakkahädästä,ja sama jos vie vain potalle. Saa siis ihan totaalisen itkupotkuraivarin. Emme ole pakottaneet ja väkisin vieneet,koetettu kannustaa esim.nuken avulla.(Eli nukke laitettu istumaan potalle ym.) Varovasti ollaan aina yritetty kannustaa edelleen potalle,mut ei. Vaipat on oltava kokoaikaisesti,kun ei ole moksiskaan vaiks tarpeet olisi pitkänkin ajan housuissa.
- turta
TAi siis toki vahinkoja tuli sen kun kakkas pöksyyn,mutta muuten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 951028
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36801Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6744- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676