Huijaako KELA ?

Osa-aika työtön

Moi. Nyt on kyllä uskomaton ongelma Kelan kanssa. Tämä juttu vaatii keskittymistä, joten kommentoikaa asiallisesti.

Olen provikkatyössä. Saan siis palkkaa sen mitä teen. Koska nykyään töitä on niin vähän, joudun hakemaan lisäksi soviteltua päivärahaa, joka on nyt muuttunyt sovitelluksi työmarkkinatueksi.

Helmikuu oli kuitenkin vasta ensimmäinen kerta 3 vuoden rupeaman aikana, kun töitä ei ollut ongelmaa ja siitä myös Kelan kanssa alkoi ongelmat. Firmassani palkka-jaksot menee erikoisesti. Esimerkiksi jakso 13.12.2011 - 13.1.2012 on yksi palkkajakso. Tuohon 13.1.2012 mennessä on pitänyt toimittaa tunnit mita on tehnyt. Tuosta noin 25.1.2012 tulee palkkatodistus, mutta yllätys yllätys siinä EI luekaan joulukuuta vaan siinä lukee tammikuu 2012 vaikka tunteja olisi myös osittain viime joulukuulta. Tässä ei ole ollut mitään ongelmaa sovitellun päivärahan kanssa, koska olen vain niistä samoista taulukoista katsonut paljonko minulla on ollut tunteja tiettyllä kuulla ja toimittanut perään palkkatodistuksen. Vaikka siis tunnit eivät olisikaan aivan vastanneet palkkaa. No, nyt tuli kuitenkin ongelma: Jaksossa 13.1.2012 - 15.2.2012 minulla ei ollut yhtään ainutta tuntia. 25.2.2012 tuleessa palkkatodistuksessa ei taaskaan lue tammikuuta vaan helmikuu 2012 ja palkkatuloina lukee nolla euroa. Näin siis vein tämän helmikuun palkkatodistuksen kelalle, mutta työaika ilmoittamisessa kelalle tuli ongelma: minulla on ollut tunteja 15.2.2012 päivän jälkeen. MUTTA nehän tunnit eivät tule tähän vaan maksetaan vasta seuraavassa jaksossa eli palkkajaksolla 15.2.2012 - 13.3.2012. Palkkatodistuksessa, joka tulee taas 25.3.2012 tuolta ajalta tulee lukemaan maaliskuu 2012 eikä helmikuuta.

Kela ei ole kuitenkaan pystynyt ymmärtämään miten minulla voi olla tunteja helmikuussa, mutta palkkatulot ovat olleet nolla euroa. Niinpä he ovat päättäneet, että minun pitää nyt odottaa 25.3.2012 asti, kun tuo ajan 15.2.20212 - 13.3.2012 välisen ajan palkkatodistus tulee ( jossa kylläkin silti lukee maaliskuu 2012 ) . Siitä sitten pitäisi eritellä ne tunnit mitä olen tehnyt helmikuussa ja eritellä siitä myös palkka. Kelalle näin ei siis mene perille, että firmalla palkkakuukauden voi mennä puolesta kuukaudesta puoleen kuukauteen.

Toimiiko Kela mielestäni tässä kohtaa oikein? Eikö minulle kuitenkin jossain vaiheessa loogisesti kuuluisi tulla TÄYSI kelan työmarkkinatuki, kun minulla ei ole kuukauteen ollut töitä, kuten kuvailin ( eli 13.1.2012 - 15.2.2012, joka palkkatodistuksessa lukee helmikuuna = nolla eur. ) ? Koska en ole saanut minkäänlaista tukea kuukauteen, on myös esimerkiksi vuokrat maksamatta. Voisiko esimerkiksi oikeusavusta olla tässä kohtaa apua?

8

450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palveluhalu 0

Ei Kelan virkamiehet tajua vähänkään monimutkasemmista palkkatodistuksista mitään ja jos eivät tajua saattavat pahimmillaan katkaista koko työttömyysturvan määrämättömäksi ajaksi kunnes olet saanut muutettua koko työnantajasi palkkausjärjestelmän toimittamaan sellaisia palkkatodistuksia joita Kelankin virkamiehet ymmärtävät.

Vaikka Kelan virkamiehet ovat ammattitaidottomia tässä suhteessa älä oleta, että ne ikinä myöntävät sitä. Muuttavat vain asian aina sellaiseksi, että syyllinen olet sinä.

Sanon tämän kokemuksella, koska olen tehnyt lehden jakoa lisätienestien toivossa samaan aikaan kun saanut työttömyyskorvausta ja se johti vain jatkuviin ongelmiin kelan kanssa ja tuet menivät sekaisin. Pahimmillaan meni kuukausia ennekuin tuet sai uudelleen juoksemaan lyhyen työskentelyjakson jälkeen.

• Osa-aika työtön

Eli sieltäkin löytyi varoittava esimerkki. Toisaalta olen kuullut, että on kelan asioista tullut oikeusjuttujakin asiakkaiden toimesta, jotka kela on sitten hävinnyt. Mutta joka tapauksessa yksikin ainut työtunti pistää koko homman aivan sekaisin. Luulisi senkin vähän olevan yhteiskunnalle hyväksi, että tekee edes sen verran, mutta siitä saakin sitten itse kärsiä. Aika mielenkiintoista, että tässä on selvästi positiivinen KANNUSTIN jäädä työttömäksi.

Monet sanovat, että ulkomailla on vaikea hoitaa asioita ja saada homma rullaamaan. Veikkaampa, ettei he ovat vain kohdanneet ulkomaille muuttaessa normaaleita tilanteita, joissa täytyy vähän miettiä, eivätkä täten tiedä Suomesta mitään. Tällainen nimittäin vetää vertoja ihan mille tahansa. Olen ollut sitä mieltä, ettei periaatteessa kenenkään pitäisi elää tuilla, kun ei niillä kuitenkaan pärjää, mutta kun Suomesta on kadonnut terve ja normaali työkulttuuri niin ei ole töitä, kuten niissä maissa missä tukijärjestelmää ei ole olemassakaan.

• Palveluhalu 0

Jos joutuu penäämään oikeuksiaan oikeuden tai jonkun valitusreitin kautta siinä menee helposti 1-2 vuottakin ennenkuin tuet alkavat rullata uudestaan olettaen, että voittaa jutun ja jos myöhemin selviää, että valitus ei mene läpi huomaat, että kahden vuoden tuet meni sitten siinä.

Kelalle ei käy se, että vähentävät sen riitaisen osuuden ja sitten maksavat loput tuet myöhemmin. Jos rupeat tappelemaan menettämästäsi osuudesta et saa pennikään kelasta ennenkuin asia on käsitelty vuosia kestäviä valitusreittejä pitkin.

Yleensä palveluhaluttomat virkamiehet jättävät kertomatta mitenkään mitä oikeuksia asiakkaalla on ja miten asia kannattaa hoitaa. Valitusreittien keksiminen ja valitusten laatiminen jää kokonaan asiakkaan omalle vastuulle selvittää mistä parhaakseen näkee.

Saattavat korkeintaan antaa jonkun A4, jossa kerrotaan kapulakielellä minne voi tehdä valituksen. Joissakin KELAN päätöksissä saattavat, jopa valehdella, että päätöksestä ei voi valittaa vaikka Suomen lain mukaan kaikista viranomaisten päätöksistä voi tehdä kantelun hallinto-oikeuteen ja eduskunnon oikeusasiamiehelle.

Provikka palkka hommat joissa tulojen määrä vaihtelee kokoajan ja jossa on normaalia kuukausipalkkaa monimutkaisempi palkkausjärjestelmä on juuri niitä pahimpia sotkemaan tuet. Mitä useampaa etuutta joutuu nostamaan samaan aikaan sitä suuremmalla todennäköisyydellä joku etuus tai pahimmillaan kaikki menevät sekaisin. Nämä ovat omia kokemuksiani asiasta.

Jos Kelan virkamiehet eivät ymmärrä palkkatodistuksia he keksivät vain tekosyitä katkoa tuet. Mitään kokonaisharkintaa, jossa katsottaisiin onko touhussa mitään järkeä ei ole. Ja jos Kela ei jotain tajua syyllinen on aina tuen hakija. Se on ihan sama vaikka olisi antanut kelaan kaikki laput mitä työnantajan palkkausjärjestelmästä voi ulos saada.

• Osa-aika työtön

Hieman on byrokratia pielessä. Aivan käsittämätön ongelma. En tappele tässä siis asian itsensä epäsevyydestä vaan siitä, että Kelalla on omat lakinsa.

Tästä ei mikään muu taho tee vaikeaa kuin itse KELA. Minulla tulee palkkatodistus työnantajalla, jossa lukee aina miltä kuulta palkkaa on. Esimerkiksi 1.1.2012 - 31.1.2012. Vaikka ne tunnit on osittain edelliseltä kuulta eli joulukuulta niin eihän minulle voida maksaa yhtään enempää eikä yhtään vähempää. Kun kysyin Kelan asiakaspalvelusta, että miten minulla voi tulla LIIKAMAKSUA jos edellistä kuukautta ja sen jo maksettua tukea aletaan käsittelemään niin hän EI TIENNYT! Sanoi vain, että käsittelijä soittaa sitten. Kysyn vain, että mitä helkutin hyötyä on, että käsittelijä soittaa jos tästä asiasta ei saa selvyyttä edes useaan kertaan Kelan toimipisteessä käymällä???

Nyt minun siis pitäisi alistua tälläiseen tilanteeseen: 1. Odota, että tulee maaliskuun lopulla palkka 2. Soita palkanlaskentaan, että eritteleväät tunnit 3. Lähetä käsittelyyn Kelalle 4. Kela laskee tuesta osan pois, kun minulla on ollut tunteja helmikuussa 5. En saa koskaan sitä täyttä tukea mikä minulle kuuluisi ?

No johtopäätöksenä: Suomihan on p...a maa, eihän sille mitään voi?

• Palveluhalu 0

"EI TIENNYT! Sanoi vain, että käsittelijä soittaa sitten. Kysyn vain, että mitä helkutin hyötyä on, että käsittelijä soittaa jos tästä asiasta ei saa selvyyttä edes useaan kertaan Kelan toimipisteessä käymällä??? "

Nämä on ihan standardi vastauksia. Yleisiä on myös, että minä en käsittele asiaa vaan otan vain hakemuksia vastaan ja sen käsittelyn tekee joku muu. Tämä joku muu taho ei koskaan ole tavoitettavissa tai asia selitetään niin kapulakielellä, että asiakas ei edes ymmärrä mikä tämä joku muu taho on ja tämän tahon kanssa, joka asian käsittelee ja jolla on päätösvaltaa ei mitenkään pääse asioimaan suoraan.

Lisäksi standardi vastauksia on, että annateaan ymmärtää, että nyt viimeikin asiat on kunnossa ja hakemus kunnossa ja myöhemmin selviää, että ei olekaan. Tuki onkin katkennut ja kirje siitä ei ole koskaan tullut perillä ja sitten selviää, että onkin menettänyt kuukauden parin tuet. Syyllinen tälläisessä tilanteessa on AINA tuen hakija. Mitään mahdollisuuksia osoittaa jotain muuta tahoa syylliseksi ei juuri ole jos alkaa tappelamaan valitusreittejä pitkin asiata voi mennä vuosia ennenkuin saa haetun tuen uudelleen juoksemaan.

Nämä ovat kaikki omia kokemuksiani ja viisi vuotta olen tapellut KELAN ja Työkkärin kanssa näihin asioihin liittyen. Muutamia kertoja olen tehnyt kantelun eduskunnan oikeusasimiehelle Kelasta ja muutaman kerran voittanutkin vuosien päästä, mutta yleensä seurauksena on vain joku uusi toimintaohje kelalle ja tietenkin se, että joutuvat kirjoittamaan vastineen kantelulle. Se onkin ollut JÄRISYTTÄVÄ seuraus siitä, että tukeni on ollut poikki puolivuotta ja minulla ei ole ollut mitään tuloja puoleen vuoteen.

Sossusta en ole voinut hakea mitään, koska olen ollut niin tyhmä, että olen säästänyt hieman rahaa pienistä epäsäännöllisistä tuloistani. Lisäksi tyttöystäväni saa epäsäännöllisesti tuloja freelances graafikkona joten jos sossun kanssa joutuu asioimaan sekin on yhtä vääntöä koska työttöystäväni tulo tilanne voi muuttua kokonaan muutamien tuntien varoitusajalla.

Itseasiassa me molemmat pääsisimme niin paljon helpommalla jos pistettäisiin vain tuet rullaamaan ja unohdettaisiin työelämä kokonaan, koska mitä vähemmän kelan kanssa joutuu asioimaan sitä pienempi riski sille, että joku päätös menee vinoon.

Minulla on tälläkin hetkellä päällä mieletön sotku tukien kanssa osa tuista on haussa ja osa takaisinperinnässä ja tyttöystävälläni myös sama tilanne KELA perii häneltä opinto tukea takaisin vaikka kaikki hänen tulonsa on ansaittu valmistumisen jälkeen, koska tyttöystäväni työskentelee pätkissä on hän joutunut lähettämään kymmeniä palkkatodistuksia kelaan todistaakseen, että ansiotulot ovat tulleet valmistumisen jälkeen. Jos tätä ei pysty todistamaan tai Kelan virkamiehet eivät ymmärrä palkkakuitteja pistää KELA automaattisesti maksetut opintotuet perintään.

• llkhhff

Paras että Kelan kanssa ei ole missään tekemisissä, aikanaan oli sotku palkkatuen kanssa johon jouduin välimieheksi. Opin tästä että työ ja kela tulee pitää erillään. Käytännössä paras että on töissä jossa tienaa kohtuullisesti ja kelaan kiikuttaa ainoastaan yksityisen terveyshuollon kuitteja joista saa jotain takaisin. Nämä kela hoitaa nopeasti.

• Osa-aika työtön

Kela luovutti tai sitten työnantajan systeemi pelasti ja kävi tuuri.

Nimittäin käsittelijän soitettua meni melko pitkään, että asiasta päästiin sopuun. Aluksi tilanne oli sama mitä käsittelijät inttivät minulle osittain jo Kelan toimistossa eli odotan, että tämän kuun lopulla tulee palkkatodistus ja siitä sitten soitan palkanlaskentaan ja pyydän erittelyn Kelan käsittelyä varten. Kuitenkaan asiaa ei voi joka kuukausi jatkossa hoitaa niin, että soitan palkanlaskennasta erittelyt tunneista. Sellaista velvoitetta tuskin kela voisi joka kuukausi työnantajalle laittaa. Nyt siis työpäivien ilmoittaminen, palkkatodistuksen tuominen ja tukien maksu jatkuu kuten aina aikaisemminkin, vaikka tunneista olisikin vähän epäselvyyttä. En kyllä ymmärtänyt miksi tällaista järjestelyä ei voinut tehdä jo heti kerralla.

Ymmärsin lopulta myös sen mistä tuo liikamaksu olisi mennyt, sille ei kuitenkaan olisi ollut perusteita: Minulle olisi maksettu kelalta nyt liian vähän tammikuulta, mutta liikaa joulukuulta. Kun tilanne olisi tuntien korjauksen jälkeen kääntynyt toisin päin eli minulle olisi maksettu korjauksena vähemmän joulukuulta ja enemmän tammikuulta niin välissä olisi tullut liikamaksua. Sitä liikamaksua ei kuitenkaan olisi tullut vaan siitä joulukuulta osa tunneista on taas siitä viime marraskuun puolelta, kuten aikaisemminkin. Ja näin homma olisi kiertänyt ajassa taaksepäin niin kauan kuin olen hakenut sovellettua työttömyysturvaa. Siinä olisikin ollut kelalla tekemistä uudelleenlaskennassa joka ei todellakaan olisi mihinkään johtanut, ei liikamaksuun eikä liian vähäiseen maksuun. Ainoa hyöty olisi ollut tuntien sijoittuminen tarkasti oikein. Mutta myös vaivaa minun työnantajalleni olis koitunut ylimäärin, jossa palkanlaskennan olisi pitänyt tehdä tunti selvitykset 3-2 vuoden ajalta.

Joka tapauksessa täytyy taas mielenkiinnolla odottaa, kun haen ensi kuussa tukea ja käsittelijöiden ollessa eri, ne eivät enää ymmärräkään asiaa.

• erhtjh

LOISTAVA KETJU KELAN TOIMINNASTA!
      Tämän pitäisi olla pakollinen oppimismäärä Kelan byrokratiasta ja virkamiesten putkiaivoista jokaiselle tuen hakijalle ;)

Oikein upea esimerkki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3336
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      240
      1673
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1523
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      952
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      882
    Aihe