Kamala stressi painonnoususta!

kilojaGGG

En tiiä mikä ihme mulle on nyt tullut mutta kamala stressi painonnoususta. Varsinkin kun olen lukenut kaikenlaista, että ei saisi liikaa nousta ettei ole itselle ja vauvalle vaaraksi, ja että n. 500g-600g viikossa ok 2.-3.kauden aikana on normaalia.

Minulla oli ehkä lievästi ylipainoa alkuraskaudessa jo, olen kuitenkin 175cm pitkä. Kiloja olisi nyt n. 86 ja raskausviikkoja mennään 21. Hirvityttää että tuleeko minusta satakiloinen ihan loppuajalle, jos noin on jo paino noussut. Olen harrastanut liikuntaa melkein joka toinen päivä ja syön normaalisti mutta silti sitä painoa jostain kertyy lisää ja stressi sen mukaan vaan lisääntyy.

Miten paljon teillä on raskauden aikana kertynyt painoa? Yli suositusten? Kuka nämä painosuositukset ylipäätään on keksinyt? Ne vain turhaan stressaavat. Ehkä mun pitäis vaan lopettaa raskausforumeissa käyminen ja keskittyä muuhun kuin oman painon nousuun. Kai se on osaksi turvotustakin.

Oma äitini painoi lopussa sen mitä painan nyt niin sekin tuntuu jotenkin hurjalta että miten ihmeessä hän sai painon pysymään kurissa.

Sitten itse kun olen viel panikoiva ihminen niin ei auta ei,

Ei kait tässä nyt voi ihan nälkäkuurillekkaan ruveta, antaa tulla sitten jos tulee, pirun kilot! :D

32

2365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...............

Viestistäsi ei kyllä käy selville paljon sulle sitä painoa on tullut raskauden aikana??

• don'tworry

Noh syö terveellisesti ja kohtuudella... Raskuaskiloja tulee muutenkin normaalisti 12-16kg... suurin osa varmasti lähtee sitten pois synnytyksen jälkeen... ja kyllähän sitä voi lenkkeillä... Ei sitä kannata nyt hirveästi stressata.. Kerta raskaaksi on halunnut niin kilotkin pitää kestää... Eihän tää mitään ruusuilla tanssimista ole.. Mutta eihän elämä muutenkaan ole....

• kirsikka77

Mulla ei ole koskaan tullut 8kg enempi kiloja ja ihan normaaleja vauvoja on maailmaan tullut. Miks ylipaino pitäis vaan kestää? Ylipaino lisää huomattavasti kaikkea sairastamista.Järkeväähän se on raskaana ollessa pikkusen pitää myös itsestään huolta, eikä päästää itseään ehdoin tahdoin repsahatamaan.

• .............
        kirsikka77 kirjoitti:

Mulla ei ole koskaan tullut 8kg enempi kiloja ja ihan normaaleja vauvoja on maailmaan tullut. Miks ylipaino pitäis vaan kestää? Ylipaino lisää huomattavasti kaikkea sairastamista.Järkeväähän se on raskaana ollessa pikkusen pitää myös itsestään huolta, eikä päästää itseään ehdoin tahdoin repsahatamaan.

Se että sulle ei ole tullut enempää kuin 8kg ei tarkoita että muille näin kävisi, vaikka kuinka terveellisesti söisi ja liikkuisi raskauden aikana. Se on todella yksilöllistä miten sitä painoa tulee. Vaikka kaksi raskaana olevaa eläisi ja söisi keskenään samalla tavalla niin toiselle sitä painoa voi kertyä enemmän.

• Susanna

RV 30 1, painoa tullut vajaa 4 kiloa. Pituus 165, alkupaino vajaa 54 kiloa. Mutta olen kyllä stressannutkin, ehkä liikaakin, tuosta painosta ja katsonut, mitä syön sekä yrittänyt liikkua.

• lllllllllllll

Normaali syöminen? Mitä se on? Kun syö sen mitä kuluttaa, lautasmallin mukaan niin hyvä on. Paino kertyy silloin kun kulutus ja saanti ei vastaa toisiaan eli jos lihot niin syöt enemmän kuin mitä kulutat. Lapsi lisää kaikkine lisukkeineet n 12kg painoa.

• rv 35+0

Eipä tunnu pätevän nämä kulutus/saanti säännöt minun raskausajan painonnousuun. Olen nyt rv 35 0 ja painoa tullut 55kg->70kg. Enkä takuulla syö niinku hevonen. Ruokavalio tässä raskaudessa paljon parempi kuin aikaisemmissa mutta kappas vain, painoa tullut vähän enemmän kuin aikaisemmin. Ihan sama mitä ja kuinka paljon syön niin paino nousee. En voi sitä kontrolloida ja nälkälakkoon en ala. Kilot on kyllä helposti lähteneet, mutta kyllä se vaan meinaa päätä vaivata kun ei ymmärrä miksi se paino niin raivokkaasti nousee.

Ps. Aikaisemmat vauvat olleet yli 4.5kg, eikä ole olleet sokruvauvoja. Tässä raskaudessa sokerit mulla olleet erittäin matalat joten vika ei ole silläkään puolella.

• Aloittaja11

Normaali syöminen: eli en hotki isoja aterioita, kahta lautallista kerralla. Yksi riittää.

Päivän ruokavalio:

*Aamu: 2 x kinkku,juusto, salaattivoileipää kuuma kaakao, jugurttia tai mysliä
        *Lounas: Munakas/piiras, maitoa
        *Välipala: myslipatukka/pirtelö/pieni kakkupala kahvin tai kaakaon kanssa/hedelmä
        *Päivällinen: Kananuudelivihannes-wokki, maitoa
        *Välipala: Hedelmä
        *Illallinen: Kalaa, perunaa, salaattia.

Siis onko tälläisessä ruokavaliossa jotain haittaa??

Liikun enintään 4 kertaa viikossa, n. 30 minuutin lenkkejä/kerta.

Silti paino nousee.... eli ei taija tosta syömisestä johtua...???

• aloittaja22
        Aloittaja11 kirjoitti:

Normaali syöminen: eli en hotki isoja aterioita, kahta lautallista kerralla. Yksi riittää.

Päivän ruokavalio:

*Välipala: myslipatukka/pirtelö/pieni kakkupala kahvin tai kaakaon kanssa/hedelmä

Ja joskus en edes syö yhtä hyvin, eli on ns. 'kurjempiakin' päiviä.

• jepp..

Raskaana kertyy sitä turvotusta/nestettä joka painaa. Eikä raskaana ollessa voi lihomisesta puhua.

• just..
        Aloittaja11 kirjoitti:

Päivän ruokavalio:

Totta kai paino nousee jos sä olet raskaana!

• vähän neuvoja
        Aloittaja11 kirjoitti:

Päivän ruokavalio:

Heippa. Ei tuo sinun ruokavaliosi noin yleisesti mitenkään kamalan epäterveellinen ole, mutta jos nyt ihan oikeasti haluat vähän hillitä painonnousua (mistä ei lievän ylipainon takia ole yhtään haittaa raskausaikana), niin voisit vähän vähentää noiden nopeiden hiilihydraattien määrää ruokavaliossasi. Nopeat hiilarit muuttuvat elimistössä glukoosiksi, eli sama kuin söisit sokeria. Noista yhden päivän syömisistäsi erityisen nopeahiilihydraattisia ovat:

Kaakao
        Jogurtti (jos maustettua jogurttia, jossa on sokeria)
        Mysli
        Piiras (varsinkin jos tehty valkoisiin jauhoihin)
        Myslipatukka
        Pirtelö
        Kakku
        Nuudelit
        Hedelmät (tämä ei ole kovin paha, ei kannata ruokavaliosta poistaa, mutta sokeria hedelmissäkin on, vaikkakin hedelmäsokeria)
        Peruna (tätä ei myöskään tarvitse jättää pois, glykeeminen indeksi ei perunassa kuitenkaan ole kovin korkea)

Mutta jos nyt katsot tuota listaa, niin onhan siinä aika paljon kaikkea, mikä muuttuu sokeriksi elimistössä. Mysli esimerkiksi on yleisesti ihmisten mielessä terveellistä, mutta se on itse asiassa hyvin kaloripitoista ja sisältää paljon nopeita hiilihydraatteja. Samoin pasta ja nuudelit, varsinkin valkoisista jauhoista tehtynä, ovat todellisia hiilaripommeja. Mitään ketokarppausta en todellakaan sinulle raskausaikana suosita, mutta voisit vaihtaa esim. jogurtin maustamattomaan (ellei se sitä jo ole), myslin jättää pois, samoin rajoittaa vähän tuota kaakaon lipittämistä ja pitää huolen, että jos syöt pastaa tai leipää, niin ne olisivat sitten täysjyvää. Eipä tässä nyt muuta, tämä siis vain, jos se kilojen kertyminen todella huolettaa ja haluat sitä hillitä, muutenhan ei tarvitse mihinkään toimenpiteisiin ryhtyä. :)

• äityli-12

Hei, täällä olisi kohtalo toveri. Esikoista odottaessa painoni nousi n.30 kiloa. Ja nyt toista odottaessa tullut 16kiloa ja olen rv 28. Itse syön ainakin samallailla, kuin ennen raskautta. En syö ns.roskaruokaa vaan kotiruokaa, karkkeja en syö. Mutta paino tuntuu silti vaan nousevan. Mut luulen et painon nousu johtuu hidastuneesta ruuan sulatuksesta, en muuta järkevää selitystä ole keksinyt ;)

• Näitähän on...

Ootko aina ollut fädäri? Syötkö masennukseen?
      Tee hyvä ihminen kiloidesi säätelylle jotain!

• mykiäiskä

Ei se niin vaan mene, että "tee hyvä ihminen kiloidesi säätelylle jotain" (ensinnäkin, se on 'kilojesi' eikä 'kiloidesi'...). Raskausaikana ei voi kenestäkään ennustaa, miten hormonitoiminta käyttäytyy - ja aineenvaihdunta on nimenomaan hormonitoimintaa. Näitä on tosi paljon, että syödään ihan tavallisesti ja tarkkaillaan syömisiä - silti paino vain nousee. Ja vastaavasti sellaisia kuin minä, että kun normaalisti, ei raskaana ollessa, paino ei laske juuri millään - niin raskausaikana se taas ei nouse juuri millään, vaikka söisi kuinka. Se on niin yksilöllistä, miten kenenkin aineenvaihdunta säätyy eri tilanteissa.

Ei se välttämättä nouse kohtuuttomasti se paino. Minäkin pelkäsin tosiaan kun olen helposti lihovaa sorttia, että sitä tulisi heti montakymmentä kiloa, mutta ei ole tullut kuin viitisen kiloa ja laskettuun aikaan on kuukausi aikaa jäljellä nyt. Mulla ei ole ollut oikein ruokahalua ja olen koittanut syödä lähinnä silleen, että joka päivä söisin aamiaisen ja vähintään yhden lämpimän aterian, lisäksi sitten tulee syötyä joko aamupäivästä välipala tai illasta iltapala - muuta ei tee mieli. Olen kyllä syönyt karkkiakin melkein joka päivä. Joillakin syötättää enemmän. Silloin varmaan kannattaa pyrkiä pitämään ruoka-ajat säännöllisinä ja syömään monipuolisesti ja terveellisesti, joka päivä vähintään se yksi lämmin ateria. Silleen ettei tule ylilyöntejä puoleen eikä toiseen.

• Älä puhu pskaa!!

Nainen tarvitsee 300kcal/vrk raskaana ollessaan ylimääräistä. Kyllä te jotkut läskit syötte itsenne läskiksi ja ette liiku eli kuluta mitään. Teette lapsellenne hallaa. Terveellinen elämä opitaan jo kohdussa!

• läskikasa?
        Älä puhu pskaa!! kirjoitti:

Nainen tarvitsee 300kcal/vrk raskaana ollessaan ylimääräistä. Kyllä te jotkut läskit syötte itsenne läskiksi ja ette liiku eli kuluta mitään. Teette lapsellenne hallaa. Terveellinen elämä opitaan jo kohdussa!

Haista kukkanen älä puhu paskaa.... Olen läski aina ollut s???? molopää ja olen ylpeä siitä, verenpaine on hälyyttävänkin alhainen... 102/65 kieppunut aina noissa lukemissa... notkee olen kun mikä, teen spakaatin, siltakaadon, laitan kämmenpohjat lattiaan suorilla jaloilla seistessäni lattialla istuen menee vyörytyskin... lapseni on laiha, sokerirasitus kukeeseen menen ensiviikolla, niin ja kolesteroolikin on alhaalla.... voi että mua läskiä idioottia joka vaan mässää ja istuu??? ei tipu paino vaikka mitään en söisikkään idiootti, tosin raskausaikana on tullut lisägrammoja nyt 300 g rv on 23 1 ekalla tuli koko aikana 1,3 kg eli se siitä paskan jauhamisesta!!! Ja tyttö on muuten terve kun mikä ensimmäästäkään lääkärissä käyntiä ei ole ollut, paitsi neuvolalääkärit... eili lopeta kakan jauhaminen ja ota rennosti

• Noniin varmaan
        läskikasa? kirjoitti:

Haista kukkanen älä puhu paskaa.... Olen läski aina ollut s???? molopää ja olen ylpeä siitä, verenpaine on hälyyttävänkin alhainen... 102/65 kieppunut aina noissa lukemissa... notkee olen kun mikä, teen spakaatin, siltakaadon, laitan kämmenpohjat lattiaan suorilla jaloilla seistessäni lattialla istuen menee vyörytyskin... lapseni on laiha, sokerirasitus kukeeseen menen ensiviikolla, niin ja kolesteroolikin on alhaalla.... voi että mua läskiä idioottia joka vaan mässää ja istuu??? ei tipu paino vaikka mitään en söisikkään idiootti, tosin raskausaikana on tullut lisägrammoja nyt 300 g rv on 23 1 ekalla tuli koko aikana 1,3 kg eli se siitä paskan jauhamisesta!!! Ja tyttö on muuten terve kun mikä ensimmäästäkään lääkärissä käyntiä ei ole ollut, paitsi neuvolalääkärit... eili lopeta kakan jauhaminen ja ota rennosti

Läski olet ja muotopuoli kääpiö selkeesti, niin ja aivokääpiökin varmaan. Pystytkö katsomaan utseäsi pillunsulmään ilman peiliä? Ikäsi?

• läskikasako?
        Noniin varmaan kirjoitti:

Läski olet ja muotopuoli kääpiö selkeesti, niin ja aivokääpiökin varmaan. Pystytkö katsomaan utseäsi pillunsulmään ilman peiliä? Ikäsi?

37 ja miksi pitääs kattoo????

• .................
        Noniin varmaan kirjoitti:

Heh, eipä taida kukaan raskaana oleva pystyä.

• mykiäiskä
        ................. kirjoitti:

Vaikee on kyllä keksiä, miksi sitä ny muutenkaan haluais sinne katsella... Mutta ehkä tuo nimimerkki Noniin varmaan on näitä harvinaisia tapauksia, jotka ovatkin syntyneet p*rs*reiästä ja sen takia tekee mieli välillä katsella vähän muitakin paikkoja?

• hömss
        Älä puhu pskaa!! kirjoitti:

mistä sä revit ton 300 kcal ? Ei tarvitse yhtään ylimäärästä, vauva kyllä pärjää ihan sillä että syöt tavalliseen tapaan terveellisesti, ei siinä mitään extra kaloreita tartte alkaa laskeskelemaan..

• näin se on
        hömss kirjoitti:

mistä sä revit ton 300 kcal ? Ei tarvitse yhtään ylimäärästä, vauva kyllä pärjää ihan sillä että syöt tavalliseen tapaan terveellisesti, ei siinä mitään extra kaloreita tartte alkaa laskeskelemaan..

Alkuraskaudesta energiantarve ei vielä juuri kasva, mutta loppuraskaudesta kyllä. Sillä tuohon 300 kaloriin viitataan. Suurimmalla osalla odottajista luonto pitää kyllä huolen asiasta, eli äiti syö joka tapauksessa sen verran, ettei kalorivajetta pääse syntymään. Vauvahan ottaa kyllä tarvitsemansa, vaikkei äiti söisikään enempää kuin normaalisti, mutta jos äiti ei saa yhtään ylimääräisiä kaloreita, saattaa hän laihtua. Tämä ei tietenkään ole hyväksi odottajille, joilla jo lähtöpaino on varsin matala. Sen sijaan ylipainoisille odottajille siitä ei ole haittaa, vaikkei niitä ylimääräisiä kaloreita saisikaan.

• hähä häh heh
        läskikasako? kirjoitti:

37 ja miksi pitääs kattoo????

Se on notkeustesti;)

• giuohhioerfhpirt
        näin se on kirjoitti:

Alkuraskaudesta energiantarve ei vielä juuri kasva, mutta loppuraskaudesta kyllä. Sillä tuohon 300 kaloriin viitataan. Suurimmalla osalla odottajista luonto pitää kyllä huolen asiasta, eli äiti syö joka tapauksessa sen verran, ettei kalorivajetta pääse syntymään. Vauvahan ottaa kyllä tarvitsemansa, vaikkei äiti söisikään enempää kuin normaalisti, mutta jos äiti ei saa yhtään ylimääräisiä kaloreita, saattaa hän laihtua. Tämä ei tietenkään ole hyväksi odottajille, joilla jo lähtöpaino on varsin matala. Sen sijaan ylipainoisille odottajille siitä ei ole haittaa, vaikkei niitä ylimääräisiä kaloreita saisikaan.

Kannattaako syödä itsensä läskiksi ja hampaattomaksi?
        Ei tarvitse ihmetellä, miksi 99.99% äideistä on niin vastenmielisen näköisiä miesnäkökulmasta

• ...............
        hömss kirjoitti:

No siis tuohan on ihan virallinen suositus. Sen verran tulisi syödä raskaana ollessa enemmän. Kuule kyllä se kasvava vauva siellä sun mahassa vie energiaa joten pari sataa kaloria on hyvä lisätä syömistä. Ei sillä että niitä kaloreita laskemaan tarvisi alkaa.

• TAIPUU TAIPUUUUU
        ................. kirjoitti:

"Heh, eipä taida kukaan raskaana oleva pystyä."

JÄYKKÄNIEKAISTEN PUHETTA!!!

• WERTYUTIUOYIP
        mykiäiskä kirjoitti:

Vaikee on kyllä keksiä, miksi sitä ny muutenkaan haluais sinne katsella... Mutta ehkä tuo nimimerkki Noniin varmaan on näitä harvinaisia tapauksia, jotka ovatkin syntyneet p*rs*reiästä ja sen takia tekee mieli välillä katsella vähän muitakin paikkoja?

"miksi sitä ny muutenkaan haluais sinne katsella... "

- TEIDÄN HOMOSEKSUAALIEN AJATUSMAAILMASTA EN TIEDÄ, MUTTA MINÄ TYKKÄÄN KATSELLA PIMPEROA, SE ON KAUNEIN ASIA MAAILMASSA! - VARSINKIN TAKAAPÄIN OIKEIN KUNNON ORAVAPILLU NÄYTTÄÄ IIHOITTAVAN TAITEELLISELLE, LIKI VEISTOKSELLISELLE.

• Naurattaa...
        TAIPUU TAIPUUUUU kirjoitti:

"Heh, eipä taida kukaan raskaana oleva pystyä."

JÄYKKÄNIEKAISTEN PUHETTA!!!

Hahhaha. En tiedä oletko mies vai nainen, mutta raskaana et selvästikään ole ollut. Ei siinä paljon notkeat niskat auta, kun maha tönöttää edessä esteenä.

• Jennuskainen

Todella asiallista keskustelua täällä taas.... näitä on niin kiva lukea sellasen, joka oikeesti haluis asiallisia vastauksia ja mietteitä....

• huhuilijako

täällä joku provoilija aukoo päätään joka omasta mielestään on täydellinen! No mutta kilot on kiloja ja ne lähtee!!!!

• Äiti -84 ja 92

Onpa todella ihanaa lukea täällä näitä empaattisia naisten välisiä juttuja.
      Kateutta, panettelua, läskiksi haukkumista ym. mukavaa.
      Onneksi olen jo itse lapseni tehnyt, eikä lisää tule. Ikääkin alkaa olla liikaa.
      Mutta tuosta aloittajan paineesta kilojen suhteen....on tietysti hyvä vähän katsoa mitä suuhunsa laittaa mutta ei hysterian puoelle pidä mennä.
      Onhan näitä "superäitejä" jotka tulevat laitokselta kotiin fitness-kunnossa...jos uskoo kaiken mitä kirjoitellaan.
      Itse olen 165cm pitkä ja painoin eka raskauteni aikana paksuimmillani 75 kiloa, alkupaino n. 60.
      Sitten olikin 8 vuotta väliä seuraavaan ja paino nousi 7 kiloa. silloin lähtöpaino n.55 kiloa.
      Se mitä tein erilailla oli liikunta ja salmiakin syöminen.
      Eka raskaudessa mätin salmiakkia hullun lailla suuhuni ja sain vielä raskausmyrkytyksenkin. En liikkunut paljoakaan.
      Toisen raskauteni ajan kävin töissä ja kävelin työmatkat, himoitsin savusilakoita, mutta harvemmin niitä söin. Ainoa mitä söin runsaasti, 2-3 purkillista ruusunmarjajukurttia. Maitoa en ole juonut oikein koskaan, kun en pidä laktoosittomasta maidosta ja silloin ei ollut vielä markkinoilla maitojuomia.
      Luulen että hormonitoimintani vaikutti eniten painoon, ruokavaliossani ei niin hirveitä eroavaisuuksia ollut.
      Molempien raskauksien jälkeen paino laski melko nopeasti, viimeisimmän aikaan ehkä kuukaudessa.
      En kyllä ollut missään fitneskunnossa, vatsanahkaa roikkui ihan mukavasti housujen vyötäröstä.
      No..aikaa on nyt kulunut kohta 20 vuotta viimeisimmästä raskaudesta ja painan tuon 55-60 kiloa, riipuen siitä miten viitsin liikkua.
      Älkää hyvät naiset olko niin ankaria näistä painoasioista, luonto hoitaa kyllä ajallaan.
      Surullista vaan lukea tälläisiä haukkumisia, olemme naisia ja meidän pitäisi tukea toisiamme, eikä lytätä.
      Tämä nykymaailma vaan on niin julmaa että jopa raskaana olevia naisiakin pitää arvostella ja moittia. Sairasta touhua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2434
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      29
      1817
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      73
      1511
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      266
      1420
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      138
      1230
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      983
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      978
    9. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      65
      965
    10. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68