Linnunpöntössä oli "sulkasato"...

sulkasato.

Avasin yhden pikkulinnunpöntön, kun piti uusia siihen joko tikan tai oravan tuhoama etuseinämä, suuaukko oli laajennettu tuplakooksi. Yllätykseksi siellä oli iso kasa höyheniä sisällä. Vaikutti talitiaisen höyheniltä, keltaista, mustaa, pitkiä siipi- tai pyrstösulkia ja normaaleja pienempiä höyheniä.

Mitähän siellä on tapahtunut? Mitään muita jäänteitä linnusta ei näkynyt. Viime keväänä siellä pesi tai yritti pesiä ainakin kirjosieppo. Pöntön pohjalla oli vanha pesä, höyhenet sitten sen päällä.

http://i40.tinypic.com/ru1fux.jpg
http://i40.tinypic.com/9zy88y.jpg

5

337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku peto:)

Veikkaisin, että varpuspöllö on ruokaillut siellä. Joskus tuollaisessa iso aukkoisessa pöntössä on kovana myyrävuotena myyriä jopa toista kymmentä kun varpuspöllö on keännyt niitä varastoon. Talitiaiset muuten yöpyvät pöntöissä talvella ja ehkäpä pöllö tai muu peto on päässyt yllättämään. On toki voinut tuoda saaliinsa muualtakin ja syödä sitten myöhemmin nälkäänsä saaliin.

• sulkasato.

Kiitos vastauksesta :)

Tosiaan, vaikuttaisi kyllä siltä, että tintti on ilmeisesti tuotu pönttöön ateriointia varten. Tuossa pöntön aukolla, kun on oudosti myös höyheniä. Ne tuskin olisivat jääneet siihen, jos tintti olisi yllätetty pöntössä ja syöty sitten siellä.

Lähellä tuota pönttöä, noin 30m säteellä, olen bongannut myös kaksi kasaa keltasirkun höyheniä. Jokin siellä näyttäisi metsästelevän näitä pienempiä lintuja. Mitään muuta ei ole niistä jäänyt jäljelle taaskaan kuin höyhenet. Luut ja lihat menneet johonkin muualle.

Syövätkö varpushaukka ja varpuspöllö samalla tavoin saaliinsa? Luineen ja lihoineen, mutta höyhenet jää?

Olen joskus tavannut kannon päässä höyhenkasan, jossa jalat oli jätetty saaliilta syömättä. Saalis vaikutti olleen pyy, joten kanahaukka kai oli siinä ruokaillut. Se, että tuo sulkasato on tuolla pöntössä viittaisi varpuspöllöön. Haukka ei varastoi eikä muutenkaan käytä tietääkseni pönttöjä. Ainakin pöllöhän sitten oksentaa niitä sulamattomia syömisiään ja niitä voi löytyä pesäpöntön alapuolelta puunjuurelta nitä oksennuspalloja. En tiedä haukoista, että toimivatko ne samoin.

• sulkasato.
        joku peto:) kirjoitti:

Olen joskus tavannut kannon päässä höyhenkasan, jossa jalat oli jätetty saaliilta syömättä. Saalis vaikutti olleen pyy, joten kanahaukka kai oli siinä ruokaillut. Se, että tuo sulkasato on tuolla pöntössä viittaisi varpuspöllöön. Haukka ei varastoi eikä muutenkaan käytä tietääkseni pönttöjä. Ainakin pöllöhän sitten oksentaa niitä sulamattomia syömisiään ja niitä voi löytyä pesäpöntön alapuolelta puunjuurelta nitä oksennuspalloja. En tiedä haukoista, että toimivatko ne samoin.

Niin tosiaan. Pöllöhän se varmaan on sitten :)

Oksennuspalloja en ole huomannut etsiä. Tuossa googlettelin kuvia, niin helposti kyllä voi erehtyä luulemaan ulosteeksi, ainakin tälläinen harjaantumaton kuin minä. Pitääkin kierrellä läpi suuremmat pöntöt, näkyisikö jossain lumessa oksennuspallon tyyppisiä kohteita.

sulkasato. kirjoitti:

Niin tosiaan. Pöllöhän se varmaan on sitten :)

Oksennuspalloja en ole huomannut etsiä. Tuossa googlettelin kuvia, niin helposti kyllä voi erehtyä luulemaan ulosteeksi, ainakin tälläinen harjaantumaton kuin minä. Pitääkin kierrellä läpi suuremmat pöntöt, näkyisikö jossain lumessa oksennuspallon tyyppisiä kohteita.

Vieläkin kerron omista havainnoistani. Olen nähnyt ikkunan läpi kun varpuspöllö nujertaa lähes itsensä kokoisen punatulkun. Ja keväthangilla pikkulinnun pönttöjä puhdistaessa nähnyt sen varastoinnin. Hyvänä myyrävuotena oli myyriä tuollaisessa tavallisen kokoisessa tiaisen/kirjosiepon pöntössä lähes suuaukon korkeudelle. En tosin ruvennut määrää laskemaan, koska kevätaurinko oli jo ne pakasteet sulattanut ja haju oli aika epämiellyttävä...:( Tuhosin sen pöntön ja laitoin uuden tilalle, koska se oli jo muutenkin laho. Harvemmin sitä pienenpientä pöllöä edes näkee, mutta aika kova saalistaja se on kokoisekseen.
        Ei niitä oksennuspalloja taida juurikaan kenenkään silmiin sattua. Itsekin olen niitä nähnyt vain kun sellaisen kookkaamman pöntön puuta koputtelin alkukesästä kepillä ja helmipöllö tuli suuaukolle katselemaan häiriköijää. Siinä puun juurella minä niitä näin ja näin myöhemmin kesällä kun kaksi poikasta oli puun oksalla. Onnistunut pesintä siinä tapahtui.
        Yleensäkin tuo kevättalvinen, öinen eri pöllölajien ääntely on täälläpäin mielestäni ollut jo useana talvena vähäistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe