Linnunpöntössä oli "sulkasato"...

sulkasato.

Avasin yhden pikkulinnunpöntön, kun piti uusia siihen joko tikan tai oravan tuhoama etuseinämä, suuaukko oli laajennettu tuplakooksi. Yllätykseksi siellä oli iso kasa höyheniä sisällä. Vaikutti talitiaisen höyheniltä, keltaista, mustaa, pitkiä siipi- tai pyrstösulkia ja normaaleja pienempiä höyheniä.

Mitähän siellä on tapahtunut? Mitään muita jäänteitä linnusta ei näkynyt. Viime keväänä siellä pesi tai yritti pesiä ainakin kirjosieppo. Pöntön pohjalla oli vanha pesä, höyhenet sitten sen päällä.

http://i40.tinypic.com/ru1fux.jpg
http://i40.tinypic.com/9zy88y.jpg

5

335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku peto:)

Veikkaisin, että varpuspöllö on ruokaillut siellä. Joskus tuollaisessa iso aukkoisessa pöntössä on kovana myyrävuotena myyriä jopa toista kymmentä kun varpuspöllö on keännyt niitä varastoon. Talitiaiset muuten yöpyvät pöntöissä talvella ja ehkäpä pöllö tai muu peto on päässyt yllättämään. On toki voinut tuoda saaliinsa muualtakin ja syödä sitten myöhemmin nälkäänsä saaliin.

• sulkasato.

Kiitos vastauksesta :)

Tosiaan, vaikuttaisi kyllä siltä, että tintti on ilmeisesti tuotu pönttöön ateriointia varten. Tuossa pöntön aukolla, kun on oudosti myös höyheniä. Ne tuskin olisivat jääneet siihen, jos tintti olisi yllätetty pöntössä ja syöty sitten siellä.

Lähellä tuota pönttöä, noin 30m säteellä, olen bongannut myös kaksi kasaa keltasirkun höyheniä. Jokin siellä näyttäisi metsästelevän näitä pienempiä lintuja. Mitään muuta ei ole niistä jäänyt jäljelle taaskaan kuin höyhenet. Luut ja lihat menneet johonkin muualle.

Syövätkö varpushaukka ja varpuspöllö samalla tavoin saaliinsa? Luineen ja lihoineen, mutta höyhenet jää?

Olen joskus tavannut kannon päässä höyhenkasan, jossa jalat oli jätetty saaliilta syömättä. Saalis vaikutti olleen pyy, joten kanahaukka kai oli siinä ruokaillut. Se, että tuo sulkasato on tuolla pöntössä viittaisi varpuspöllöön. Haukka ei varastoi eikä muutenkaan käytä tietääkseni pönttöjä. Ainakin pöllöhän sitten oksentaa niitä sulamattomia syömisiään ja niitä voi löytyä pesäpöntön alapuolelta puunjuurelta nitä oksennuspalloja. En tiedä haukoista, että toimivatko ne samoin.

• sulkasato.
        joku peto:) kirjoitti:

Olen joskus tavannut kannon päässä höyhenkasan, jossa jalat oli jätetty saaliilta syömättä. Saalis vaikutti olleen pyy, joten kanahaukka kai oli siinä ruokaillut. Se, että tuo sulkasato on tuolla pöntössä viittaisi varpuspöllöön. Haukka ei varastoi eikä muutenkaan käytä tietääkseni pönttöjä. Ainakin pöllöhän sitten oksentaa niitä sulamattomia syömisiään ja niitä voi löytyä pesäpöntön alapuolelta puunjuurelta nitä oksennuspalloja. En tiedä haukoista, että toimivatko ne samoin.

Niin tosiaan. Pöllöhän se varmaan on sitten :)

Oksennuspalloja en ole huomannut etsiä. Tuossa googlettelin kuvia, niin helposti kyllä voi erehtyä luulemaan ulosteeksi, ainakin tälläinen harjaantumaton kuin minä. Pitääkin kierrellä läpi suuremmat pöntöt, näkyisikö jossain lumessa oksennuspallon tyyppisiä kohteita.

sulkasato. kirjoitti:

Niin tosiaan. Pöllöhän se varmaan on sitten :)

Oksennuspalloja en ole huomannut etsiä. Tuossa googlettelin kuvia, niin helposti kyllä voi erehtyä luulemaan ulosteeksi, ainakin tälläinen harjaantumaton kuin minä. Pitääkin kierrellä läpi suuremmat pöntöt, näkyisikö jossain lumessa oksennuspallon tyyppisiä kohteita.

Vieläkin kerron omista havainnoistani. Olen nähnyt ikkunan läpi kun varpuspöllö nujertaa lähes itsensä kokoisen punatulkun. Ja keväthangilla pikkulinnun pönttöjä puhdistaessa nähnyt sen varastoinnin. Hyvänä myyrävuotena oli myyriä tuollaisessa tavallisen kokoisessa tiaisen/kirjosiepon pöntössä lähes suuaukon korkeudelle. En tosin ruvennut määrää laskemaan, koska kevätaurinko oli jo ne pakasteet sulattanut ja haju oli aika epämiellyttävä...:( Tuhosin sen pöntön ja laitoin uuden tilalle, koska se oli jo muutenkin laho. Harvemmin sitä pienenpientä pöllöä edes näkee, mutta aika kova saalistaja se on kokoisekseen.
        Ei niitä oksennuspalloja taida juurikaan kenenkään silmiin sattua. Itsekin olen niitä nähnyt vain kun sellaisen kookkaamman pöntön puuta koputtelin alkukesästä kepillä ja helmipöllö tuli suuaukolle katselemaan häiriköijää. Siinä puun juurella minä niitä näin ja näin myöhemmin kesällä kun kaksi poikasta oli puun oksalla. Onnistunut pesintä siinä tapahtui.
        Yleensäkin tuo kevättalvinen, öinen eri pöllölajien ääntely on täälläpäin mielestäni ollut jo useana talvena vähäistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5273
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4134
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3620
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      54
      1939
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1663
    Aihe