Millä katsotte laatukuvianne

Digisuttua?

Tämä avaus ei ole provo!

Kysyn ihan rehellisesti niiltä harrastajilta, jotka vaativat tinkimätöntä kuvan laatua, millä katsotte digikuvianne.

Paperivedoksissa laatu ei juuri näy, paitsi jos koko on poikkeuksellisen suuri (A3 tai suurempi). Projektorien ja monitorien resoluutiot eivät yllä lähellekään kameran tasolle.
Aikoinaan, kun itse kuvasin diafilmeille, hyvälaatuinen kuva pääsi oikeuksiinsa laadukkaalla projektorilla katseltuna (esim. Leitz).

Nyt minusta tuntuu, että vaikka digikuva olisi miten laadukas sinällään, siitä ei saa kaikea irti, vaan kuvat näyttävät aina hieman suttuisilta katsoo niitä sitten millä menetelmällä hyvänsä.

Aika vaikea on erottaa halvalla pokkarilla otettua kuvaa kunnon järkkärin kuvasta tietokonenäytöllä. Kuvien reunoilla toki näkyy hyvän ja huonon objektiivin ero, samoin myös huonot valaistusolosuhteet näkyvät pokkarikuvissa.

31

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten kuva voi olla hyvälaatuinen, jos se kaikilla tavoilla katsoessa näyttää suttuiselta?

      • Digisuttua?

        Jos kuva on otettu hyvillä välineillä hyvissä olosuhteissa, olettaisin sen olevan teknisesti hyvälaatuinen, kuten diakuvat näyttivät olevan filmiaikaan.
        Mielestäni nykyisillä kuvan toistomenetelmillä kuvan laatu ei näytä kovinkaan hyvältä. Suurella rahalla varmaan saa lähes mitä tahansa, mutta harvalla kai sellaisia laitteita on kotona.

        Itse katselen eniten kuvia 27 tuuman Full HD-tietokonenäytöltä (about € 500 hintaluokka) tai 42 tuuman LG telkkarista (Full HDsekin). Ei niistä löydy diakuvan loistoa.


      • Digisuttua? kirjoitti:

        Jos kuva on otettu hyvillä välineillä hyvissä olosuhteissa, olettaisin sen olevan teknisesti hyvälaatuinen, kuten diakuvat näyttivät olevan filmiaikaan.
        Mielestäni nykyisillä kuvan toistomenetelmillä kuvan laatu ei näytä kovinkaan hyvältä. Suurella rahalla varmaan saa lähes mitä tahansa, mutta harvalla kai sellaisia laitteita on kotona.

        Itse katselen eniten kuvia 27 tuuman Full HD-tietokonenäytöltä (about € 500 hintaluokka) tai 42 tuuman LG telkkarista (Full HDsekin). Ei niistä löydy diakuvan loistoa.

        Ei kuvan laatua voi päätellä laitteista vaan siitä, miltä se näyttää. It's the bottom line that ounts. Unohda ne diakuvat, nyt eletään digiaikaa. Oletko terävöittänyt kuvia? Onko näkösi ko. etäisyydelle kunnossa?


      • ...
        okaro kirjoitti:

        Ei kuvan laatua voi päätellä laitteista vaan siitä, miltä se näyttää. It's the bottom line that ounts. Unohda ne diakuvat, nyt eletään digiaikaa. Oletko terävöittänyt kuvia? Onko näkösi ko. etäisyydelle kunnossa?

        Kyse lienee ihan siitä, että näiden yleisimpien näyttölaitteiden laatu ei pärjää kunnolliselle diaprojektorille. Ei siinä terävöitykset tai paremmat silmälasit auta.

        "Ei kuvan laatua voi päätellä laitteista vaan siitä, miltä se näyttää. " Näinpä. Osaatko kertoa, mikä olisi se tavalliselle kuluttajalle kotikäyttöön sopiva esitystapa jolla (digi)kuva näyttäisi hyvältä?

        Eikä niitä diakuvia kannata unohtaa, jos kamerat ja projektorit kotoa löytyy ja diaa tykkää kuvata.


      • ... kirjoitti:

        Kyse lienee ihan siitä, että näiden yleisimpien näyttölaitteiden laatu ei pärjää kunnolliselle diaprojektorille. Ei siinä terävöitykset tai paremmat silmälasit auta.

        "Ei kuvan laatua voi päätellä laitteista vaan siitä, miltä se näyttää. " Näinpä. Osaatko kertoa, mikä olisi se tavalliselle kuluttajalle kotikäyttöön sopiva esitystapa jolla (digi)kuva näyttäisi hyvältä?

        Eikä niitä diakuvia kannata unohtaa, jos kamerat ja projektorit kotoa löytyy ja diaa tykkää kuvata.

        Jos kuva näyttää suttuiselta, niin silloin vika on muussa kuin näyttölaitteen rajoissa. Näyttölaitteen rajat tuovat kuvaan keinotekoista terävyyttä. Tästä syystä moni valitti taulu-TV:iden kuvaa suttuiseksi, kun oli tottunut pieniarkkuiseen putki-TV:hen. Jos taas haluaa katsoa yksityiskohtia, digikuvassa se on helppoa.

        Oletko aloittaja? Koko juttu alkaa haistaa trollaukselta.


    • Nikon D90

      Katselen niitä putkelta, teen niistä matkavalokuvakirjoja, printtaan niitä A3 ja A3 ja joskus myös postikortti ja A4 kokoon. Kyllä hyvän erottelun näkee pienemmästäkin kuvasta mutta pienin pixelimäärä tuohon A3 kokoon on jossain 12M luokassa.

      Suuren erottelun etuna pioenempiä kuvia tehdessä on kroppausmahdollisuus. 12M kuvasta voi 6M kuvaan kropata puolet pinta-alasta eli käyttää sitä lisäzoomina. Silloin myös mahdolliset virheet reunoilla on helppoa eliminoida.

    • muropaketti.com

      Kannattaa muistaa, että usein kuvataan myös ns. muistoksi. Kuvataan nyt ja katsellaan kuvaa esim. 20 vuoden päästä.

      Tällöin pitäisi kysyä: "Millä tulette katsomaan laatukuvianne 20 - 30 vuoden päästä?"

      Tähän on helppo vastata, että paljon suurempien resoluutioiden tietokonenäytöiltä kuin miltä nykyään katsellaan. Perusteluna se, että teitokonenäyttöjen resoluutio tuppaa kasvamaan jatkuvasti.

      Esim. vuonna 200 kova sana kuvaputkimonitorissa oli 1600 x 1200 85 Hz, kun nykypäivänä käytetään yleisesti 2560 x 1600 resoluutiota työpöytäkäytössä http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vector_Video_Standards2.svg

      Tällä logiikalla vuonna 2030 - 2040 resoluutiot ovat jotain 7680x4320 - tosin jo nyt tulossa
      http://muropaketti.com/h265-tuo-mukanaan-7680x4320-resoluution

      7680 x 4320 resoluutiolla aletaan olemaan jo lähellä silmän erottelukykyä, eli sen suurempien resoluutioiden hyöty jäänee olemattomaksi, kun silmä ei pysy enää perässä.

      Huomaa, ettei nykyisillä kameroida edes saa näin suuren resoluution kuvia videosta puhumattakaan. Näet kehitys kehittyy ja ollaan vasta menossa kohti "laatukuvia". Nykyiset ovat näihin verrattuna vanhanaikaisia "suttukuvia"

      Mielestäni hyvää kuvaa siitä, mihin ollaan menossa, antaa Leica S2. Kuvaa kameran laadusta antaa kommentti:

      "Koiruuden silmästä heijastuu hyvin salamoiden asettelu sekä kuvaajan kumartelu. :) S2:n tarkkuus on jotain ihan käsittämätöntä."

      - lainaus Peetulta sulannon blogin kommenteista

      http://sulanto.blogspot.com/2011/03/leica-s2-kokeilussa-ensivaikutelmia.html
      http://www.sulanto.fi/leicas2/L1000035.jpg

      • Selvä valtaosa myytävistä tietokoneista on läppäreitä ja niissä resoluutio on paljon pienempi. Muutenkin katselu on siirtynyt erilaisiin mobiililaitteisiin. Ei oe mitään mystistä silmän erottelukykyä mitattuna pikselimäärässä, se on ihan kiinni näytön koosta ja katseluetäisyydestä.

        Monilla tuntuu ajatus olevan kamalan tekniikkakeskeisitä. Ei vanhoja kuvia katsota tekniikan takia vaan niiden aiheiden takia. Ei ne vanhat filmikuvatkaan välttämättä kovin laadukkaita ole. Usein tallessa on pieni rypistynyt ja tahriintunut mustavalkokopio.


      • Silmän erottelukyky?

        Mikä on se silmän erottelukyky, miten se määritellään?

        Kuvaa katsoessaan ihminen tavallaan skannaa kuvaa. Silmät tarkentavat pieneen osaan kuvaa kerrallaan ja aivot muodostavat siitä kuvan, sen jälkeen silmät tarkentavat johonkin toiseen kohtaan ja aivot täydentävät aikaisemmin saatua kuvaa. Ja tämä tapahtuu yleensä ihan tiedostamatta...


      • okaro ulalla
        okaro kirjoitti:

        Selvä valtaosa myytävistä tietokoneista on läppäreitä ja niissä resoluutio on paljon pienempi. Muutenkin katselu on siirtynyt erilaisiin mobiililaitteisiin. Ei oe mitään mystistä silmän erottelukykyä mitattuna pikselimäärässä, se on ihan kiinni näytön koosta ja katseluetäisyydestä.

        Monilla tuntuu ajatus olevan kamalan tekniikkakeskeisitä. Ei vanhoja kuvia katsota tekniikan takia vaan niiden aiheiden takia. Ei ne vanhat filmikuvatkaan välttämättä kovin laadukkaita ole. Usein tallessa on pieni rypistynyt ja tahriintunut mustavalkokopio.

        "Ei oe mitään mystistä silmän erottelukykyä"

        Viittaan tässä Sweeneyn pohdintaan aiheesta:

        "Sweeneyn mukaan perusvaatimus on täyttää ihmissilmää vastaava 30 megapikselin kuva noin 70 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella, jossa 30 megapikseliä vastaisi 16:9-kuvasuhteella 7300x4100-resoluutiota."
        http://muropaketti.com/fotorealistiseen-pelaamiseen-on-viela-pitka-matka

        Tuosta voi päätellä, että ihmissilmässä todellakin on erottelukyky ja joku on sen määritellyt 30 megapikseliin.

        "Selvä valtaosa myytävistä tietokoneista...."

        Jos joku laittaa tuhasia euroja kameraan objektiiveihin, en oikein jaksaisi uskoa, että katselee niitä 200 euron monitorilta.


      • okaro ulalla
        Silmän erottelukyky? kirjoitti:

        Mikä on se silmän erottelukyky, miten se määritellään?

        Kuvaa katsoessaan ihminen tavallaan skannaa kuvaa. Silmät tarkentavat pieneen osaan kuvaa kerrallaan ja aivot muodostavat siitä kuvan, sen jälkeen silmät tarkentavat johonkin toiseen kohtaan ja aivot täydentävät aikaisemmin saatua kuvaa. Ja tämä tapahtuu yleensä ihan tiedostamatta...

        Jos sulla löytyy vielä vanha kuvaputkiTV jostain, kokeile. Jos katsot kuvaa "aivan liian läheltä", huomaat, että jonkun etäisyyden päästä katsoessa silmien on enää vaikea muodostaa kuvaa, jota TV yrittää toistaa. Näet vain "pikseleitä".

        Jos et onnistu testissä, kokeile vielä lähempää. Ikänäön vuoksi ei ole niin helppoa tarkentaa lähelle, mutta nuoremmilta tämän pitäisi vielä onnistua.

        En tiedä, miten se silmän erottelukyly on määritelty, mutta itse yllätyin siirtyessäni 19 tuumaisesta kuvaputkimonitorista (1600 x 1200, 85 Hz) 24 tuumaiseen LCD näyttöön (1920 x 1200), kun LCD näytön pikselit ovat paljon etäämmällä toisistaan ja kuva ei ole lähellekään niin tarkkaa kuin kuvaputkimonitorilla olin tottunut. Jo tästä voi päätellä, että 24 tuumaisella näytöllä vielä 1920 x 1200 ei riitä lähellekään silmän erottelukykyä.

        Tosin jotta tuo 30 megapikseliä saavutettaisiin, on 24 tuumaisen 30 megapikselin näytön oltava jo lähellä tai 30 megapikselin näytön on oltava suurempi kuin 24 tuumaa.

        wikipedian kertomaa:
        "Ihmisen silmän erotuskyky on parhaimmillaan noin 2 kulmaminuuttia"
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Erotuskyky


      • Tuo Leica, muropaketti, maksaa Rajalassa runkona noin 18'000€ ja omaa 37,5 Mpix kuvakennon. Nikonin uusi D800 maksaa alle 3000€ ja omaa 36,3 Mpix kennon. Mahtaako tuo 1,2 Mpix ero olla reaalisesti hinnoiteltu? Vai onko Leica vain patsastelua varten ja pääseekö sillä eroon köyhän kuvaajan maineesta?

        Kun lähdetään todella suuriin pixelimääriin niin suurin etu on tulosteissa joita voi näillä uusilla versioilla lähes 40 Mpix erottelulla tehdä jopa A1 - A0 kokoihin asti. Vielä puuttuu se kamera jonka yhdestä kuvasta saadaan koko seinän tapetti hyvällä erottelulla.

        Näillä kameroilla alkaa myös nykyisten objektiivien rajat lähestyä, tullaan alueelle jossa ei enää saada hyötyä pixelien lisäämisestä vaan pitää alkaa uudistamaan optiikan laatua.

        D800 pixelikoko on luokkaa 5 mikrometriä eli 0,005 mm joka tarkoittaa sen teoreettiseksi erotteluksi kennolla 100 juovaa/mm (juova = musta vaalea). Mikäli oikein ymmärrän noita testifirmojen tuloksia ollaan noilla uusilla kennoilla lähellä noiden kennojen kykyä erotella yksityiskohtia. Seuraava kierros lieneekin 40 Mpix kennojen jälkeen kierros entistä parempien objektiivien parissa.

        Nikon D800 kenno on 24*36 mm ja tuon Leican 30*45 mm joten pientä etua lienee leica saanut tuolla 15'000€ kaulalla hinnassa pixelikoossa ainakin. Taitaa myös linssien hinnassa tulla erotusta Nikonin ja Leican välillä.


      • muropaketti.com
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Tuo Leica, muropaketti, maksaa Rajalassa runkona noin 18'000€ ja omaa 37,5 Mpix kuvakennon. Nikonin uusi D800 maksaa alle 3000€ ja omaa 36,3 Mpix kennon. Mahtaako tuo 1,2 Mpix ero olla reaalisesti hinnoiteltu? Vai onko Leica vain patsastelua varten ja pääseekö sillä eroon köyhän kuvaajan maineesta?

        Kun lähdetään todella suuriin pixelimääriin niin suurin etu on tulosteissa joita voi näillä uusilla versioilla lähes 40 Mpix erottelulla tehdä jopa A1 - A0 kokoihin asti. Vielä puuttuu se kamera jonka yhdestä kuvasta saadaan koko seinän tapetti hyvällä erottelulla.

        Näillä kameroilla alkaa myös nykyisten objektiivien rajat lähestyä, tullaan alueelle jossa ei enää saada hyötyä pixelien lisäämisestä vaan pitää alkaa uudistamaan optiikan laatua.

        D800 pixelikoko on luokkaa 5 mikrometriä eli 0,005 mm joka tarkoittaa sen teoreettiseksi erotteluksi kennolla 100 juovaa/mm (juova = musta vaalea). Mikäli oikein ymmärrän noita testifirmojen tuloksia ollaan noilla uusilla kennoilla lähellä noiden kennojen kykyä erotella yksityiskohtia. Seuraava kierros lieneekin 40 Mpix kennojen jälkeen kierros entistä parempien objektiivien parissa.

        Nikon D800 kenno on 24*36 mm ja tuon Leican 30*45 mm joten pientä etua lienee leica saanut tuolla 15'000€ kaulalla hinnassa pixelikoossa ainakin. Taitaa myös linssien hinnassa tulla erotusta Nikonin ja Leican välillä.

        Muropaketin uutinen puhuu nimenomaan tulevaisuuden standardista H.265. Leica S2 onkin ns. tulevaisuuden kamera - se, mihin suuntaan ollaan laatukuvissa menossa.

        D800 on resoluution puolesta moderni kamera, mutta kannattaa muistaa, että 24 x 36 on kinofilmikoko ja Nikonin objektiivit perintöä kinofilmiajalta.

        Kinofilmi on jo ANTIIKKIA ANTIIKKIA, joten samaan ANTIIKKIA alekoppaan voi myös heittää pikkuhiljaa Nikonin objektiivit. Laadukkaasta kuvasta puhuttaessa joutaavat romukoppaan.

        Ratkaisevaa onkin, mihin nuo Leican hinnat asettuu tulevaisuudessa - tai lähteekö muut seuraamaan Leican esimerkkiä ja vaihtaa suurempiin kennokokoihin.

        Kyllä, Leicasta tekee ylivoimaisen juuri Leican objektiivit, jotka lähtee kaupasta moninkertaisella rahatukulla kuin mitä Nikonin objektiivit.

        Kannattaa muistaa, että sieltä voi olla tulossa Leica S3 jne.... parempaa odotellessa :D


      • jep, jep...
        muropaketti.com kirjoitti:

        Muropaketin uutinen puhuu nimenomaan tulevaisuuden standardista H.265. Leica S2 onkin ns. tulevaisuuden kamera - se, mihin suuntaan ollaan laatukuvissa menossa.

        D800 on resoluution puolesta moderni kamera, mutta kannattaa muistaa, että 24 x 36 on kinofilmikoko ja Nikonin objektiivit perintöä kinofilmiajalta.

        Kinofilmi on jo ANTIIKKIA ANTIIKKIA, joten samaan ANTIIKKIA alekoppaan voi myös heittää pikkuhiljaa Nikonin objektiivit. Laadukkaasta kuvasta puhuttaessa joutaavat romukoppaan.

        Ratkaisevaa onkin, mihin nuo Leican hinnat asettuu tulevaisuudessa - tai lähteekö muut seuraamaan Leican esimerkkiä ja vaihtaa suurempiin kennokokoihin.

        Kyllä, Leicasta tekee ylivoimaisen juuri Leican objektiivit, jotka lähtee kaupasta moninkertaisella rahatukulla kuin mitä Nikonin objektiivit.

        Kannattaa muistaa, että sieltä voi olla tulossa Leica S3 jne.... parempaa odotellessa :D

        Vai että tulevaisuuden kamera...

        Tuon kameran myynti on aloitettu syksyllä 2008, eli yli kolme vuotta sitten, eikä se missään vaiheessa ole ollut mikään hittituote. Leica ei myöskään ole ainoa valmistaja joka tekee tuollaisia kameroita. Esimerkiksi Hasselbladilta ja Pentaxilta löytyy jotakin vastaavaa.

        Suurella sensorilla varustetuille kookkaille ja painaville kameroille on varmaan käyttöä tulevaisuudessakin muutamalla ammattilaisella. Uskon kuitenkin harrastajille suunnattujen massatuotteiden muuttuvan aivan päinvastaiseen suuntaan. Todennäköisesti se todellinen tulevaisuuden järjestelmäkamera on on pieni ja kevyt peilitön.


      • Ostopäätös
        jep, jep... kirjoitti:

        Vai että tulevaisuuden kamera...

        Tuon kameran myynti on aloitettu syksyllä 2008, eli yli kolme vuotta sitten, eikä se missään vaiheessa ole ollut mikään hittituote. Leica ei myöskään ole ainoa valmistaja joka tekee tuollaisia kameroita. Esimerkiksi Hasselbladilta ja Pentaxilta löytyy jotakin vastaavaa.

        Suurella sensorilla varustetuille kookkaille ja painaville kameroille on varmaan käyttöä tulevaisuudessakin muutamalla ammattilaisella. Uskon kuitenkin harrastajille suunnattujen massatuotteiden muuttuvan aivan päinvastaiseen suuntaan. Todennäköisesti se todellinen tulevaisuuden järjestelmäkamera on on pieni ja kevyt peilitön.

        Tähän mennessäni olen itse pohtinut: "jos voitan lotossa, ostan Leican"

        Aloin kuitenki miettiin, että voisko sellassen hommata kuitenkin jo ilman lottovoittoa - ihan harrastusmielessä. Sitten alko mieles pyörii kauhukuva, että eihän sen kanssa uskalla lähteä minnekään. Jos joku sen varastaa, niin ei paljon hampaita naurata. Tosin tuskin montaa naurattais Canikonin 3000 euron kamerankaan lähteminen varkaan matkaan.

        Että vaikka sellainen olis "pakko saada", uskaltaako sellaisen ostaa.... No sanotaanko, että ei ehkä yhdelle harrastukseksi, mutta jo ehkä yksi perheelle/suvulle. Sitä sitten aina lainattaisiin tarpeen mukaan.

        Mutta toisaalta jos parasta haluaa, niin paras pitää hankkia. Meinaan 100 varmaa on, että vaikka kamerarunkoa kuinka kehitettäisiin, ei kinofilmikoon kameroiden objektiiveissa riitä piirto yhtä hyvään kuvaan kuin Leicalla.

        Juu päätetty - Leica tarvii hommaa. Tosin ennen hankintaa Leica S3 voi olla markkinoilla.


      • Ostopäätös kirjoitti:

        Tähän mennessäni olen itse pohtinut: "jos voitan lotossa, ostan Leican"

        Aloin kuitenki miettiin, että voisko sellassen hommata kuitenkin jo ilman lottovoittoa - ihan harrastusmielessä. Sitten alko mieles pyörii kauhukuva, että eihän sen kanssa uskalla lähteä minnekään. Jos joku sen varastaa, niin ei paljon hampaita naurata. Tosin tuskin montaa naurattais Canikonin 3000 euron kamerankaan lähteminen varkaan matkaan.

        Että vaikka sellainen olis "pakko saada", uskaltaako sellaisen ostaa.... No sanotaanko, että ei ehkä yhdelle harrastukseksi, mutta jo ehkä yksi perheelle/suvulle. Sitä sitten aina lainattaisiin tarpeen mukaan.

        Mutta toisaalta jos parasta haluaa, niin paras pitää hankkia. Meinaan 100 varmaa on, että vaikka kamerarunkoa kuinka kehitettäisiin, ei kinofilmikoon kameroiden objektiiveissa riitä piirto yhtä hyvään kuvaan kuin Leicalla.

        Juu päätetty - Leica tarvii hommaa. Tosin ennen hankintaa Leica S3 voi olla markkinoilla.

        .Sitten alko mieles pyörii kauhukuva, että eihän sen kanssa uskalla lähteä minnekään. Jos joku sen varastaa, niin ei paljon hampaita naurata. Tosin tuskin montaa naurattais Canikonin 3000 euron kamerankaan lähteminen varkaan matkaan.. _

        ratkaisin kauhukuvat lisäämällä kotivakuutukseen jatkuvan matkavakuutuksen joka korvaa 4000 euroon saakka jos ryöstetään. se riittää kamerareppuuni ja jalustaan. eikä noussut vakuutusmaksu kuin kolmisenkymppiä vuodessa.


      • Ostopäätös
        harrastelijakirurgi kirjoitti:

        .Sitten alko mieles pyörii kauhukuva, että eihän sen kanssa uskalla lähteä minnekään. Jos joku sen varastaa, niin ei paljon hampaita naurata. Tosin tuskin montaa naurattais Canikonin 3000 euron kamerankaan lähteminen varkaan matkaan.. _

        ratkaisin kauhukuvat lisäämällä kotivakuutukseen jatkuvan matkavakuutuksen joka korvaa 4000 euroon saakka jos ryöstetään. se riittää kamerareppuuni ja jalustaan. eikä noussut vakuutusmaksu kuin kolmisenkymppiä vuodessa.

        Kiitos vinkistä :D


    • muropaketti.com

      Tuolla vielä 3 kuvaa lisää ja juttua Leican kamerasta:

      http://sulanto.blogspot.com/2011/04/leica-s2.html

      En osaa ennustaa, aikooko moni jämähtää tuohon kinofilmikokoon, mutta mielestäni Leica S2 osoittaa, että kinofilmikoko alkaa olemaan jo ANTIIKKIA ANTIIKKIA. Parempaan mennään, mutta tuleeko Leican S2 tasoinen kamera olemaan esim. vuosina 2030 - 2040 kuluttajan kukkarolle sopivampi - paha mennä sanomaan.

    • Laiska kuvaaja

      Diafilmien aikakaudella (merkitsee minulle 1980-lukua) kuvasin Canon AE-1:llä Fujichromelle ja katselin kuvia halvemmanpuoleisella Eclair Super -projektorilla (obj. Will Wetzlar Maginon 2.8/85) hopeajuovakankaalta.

      1990-luku jäi minulla kuvausmielessä vähän väliin. Digipokkarin (3,3 Mpix) ostin keväällä 2000 ja katselin tuotoksiani milloin miltäkin kuvaputkinäytöltä tai 17-tuumaisen HP-läppärin ruudulta. Joitakin kuvia vinguttelin paperille Epsonin halvalla mustesuihkarilla, korkeintaan A4-kokoon.

      Digijärkkäriin olen siirtynyt vasta viime vuoden loppupuolella. Tyydyin croppikennoiseen hinnat alkaen -Nikoniin (D3100). Kittilasi on vaihtunut laajempaan, laadukkaampaan ja kalliimpaan zoomiin sekä 35-milliseen 1.8-primeen.

      Katseluvälineinä minulla ovat nykyisellään 24-tuumainen ASUS-näyttö sekä kaksi telkkaria: olohuoneen 40-tuumainen SONY ja makuuhuoneen 26-tuumainen LG (kaikki kolme full HD -tasoisia). Pitkään käyttämättömänä olleen muistesuihkarini suuttimet ovat luultavimmin tukossa. Jos jotakin on välttämättä saatava paperille, tulostan halvalla HP-värilaserilla (joka ei totta vieköön ole mikään fototulostin!)

      Ehkäpä ne parhaat 30 vuoden takaiset diat tarjosivat valkokankaalta katseltuna upeamman katseluelämyksen kuin digikuvat nykytöllöjen kuvaruudulla, mutta valkokangas taitaa sittenkin jatkaa hiljaiseloaan käyttämättömänä varaston nurkassa! Vaivattomuus ratkaisee enkä harrastelijanäppäilijänä yritäkään tähdätä huippulaatuun.

    • mie täältä

      Aloittajan kanssa olen tästä eri mieltä: "Aika vaikea on erottaa halvalla pokkarilla otettua kuvaa kunnon järkkärin kuvasta tietokonenäytöllä.". Paperi antaa jonkin verran anteeksi, monitori sen sijaan näyttää tekniikan/optiikan aiheuttamat virheetkin terävinä.
      Lisäksi monitorilta kuvia tulee katsottua lähempää. Kyllä monitorilta halvan pokkarin järkkäristä erottaa, paperilta maltillisen kokoisena ei välttämättä.
      Lisäksi psykologinen pointti, paperikuvaa tuijotellessa kuvanottovälinettä ei välttämättä tule edes ajatelleeksi.

      Tähänkän en aivan yhdy: "Tällöin pitäisi kysyä: "Millä tulette katsomaan laatukuvianne 20 - 30 vuoden päästä?"
      Tähän on helppo vastata, että paljon suurempien resoluutioiden tietokonenäytöiltä kuin miltä nykyään katsellaan. Perusteluna se, että teitokonenäyttöjen resoluutio tuppaa kasvamaan jatkuvasti.".

      Epäolennaista kysyä jotain, mitä ei voi tietää. Jos katsotaan taaksepäin, niin ei ainoastaan näyttölaitteiden resoluutio ole 70-luvulta kasvanut. Itse teknologia on muuttunut täysin. Laatu on parantunut. Suurta osaa vanhoista kuvista katsellaan edelleen paperilta, osa skannataan.
      Kuvanlaatu ei ole ainoa merkitsevä tekijä, lisäksi analogisella tekniikalla tallennettuja kuvia ei oikein voi verrata digikuviin.

      Mie ainaki soisin näkeväni sen, että perinteisistä pikseleistä (ja resoluutioista) päästäisiin eroon ja kehitys kulkisi kohti jonkinlaista, hmm, "fluidia" (anteeksi, en muuta tähän hätään keksi) näyttö- ja tallennustekniikkaa.
      Digitaalisen (ehkä) ohjauksen tuomaa tarkkuutta yhdistettynä analogiseen joustavuuteen ja luonnollisuuteen. Eräänlaista älymustetta siis. Nanoteknologia tämän jo mahdollistaisi...
      Pääasia kuitenkin, ettei tulevaisuudessa tarvitse kuvia katsella miltään h**vetin hologramminäytöiltä.. =)

      • Tulevaisuuden ennustaminen menneisyyden kautta on usein hankalaa. Tämän näki siitä, kun katsoo 1970-luvun ennusteita vuodesta 2000. Yleensä paino oli lentävissä autoissa ym. Tämä oli ymmärrettävää, kun fyysinen liikkuminen vuosina 1900-1970 kehittyi huimasti. Sen jälkeen ei ole tällä alalla juuri kehitystä tapahtunut (Ijos nyt ei oteta sellaisia kuin turvallisuus, mukavuus ja liikenteen määrää huomioon). Sen sijaan tietotekniikan kasvu jäi aikalailla huomiotta ennusteissa. Siihen liittyvät ennusteet liittyivät lähinnä robotteihin. Pieleen meni taas.

        Toinen erikoinen piirre on että vuosi 2000 oli vielä ns vanhan tekniikan kautta. Digitekniikka löi läpi vasta n. 2002-2005. Videonauhureiden myynti piikkasi vuonna 2000. Vuonna 2000 uutta digitekniikkaa (DVD, digikamera, laajakaista) oli vain noin viidellä prosentilla kotitalouksista. Toisaalta ennustamisessa voidaan mennä muutenkin metsään. Kun muutos tulee, usein sen nopeutta ei tajuta. Vuonna 2000 ennustettiin, että vuonna 2005 puolet myytävistä kameroista oli digiä. Todellisuudessa tämä raja saavutettiin 2003 ja 2005 jo filmikamerat olivat lähes kadonneet myynnistä.

        Uskon, että resoluution kasvussa tulee jossain raja vastaan joko teknisistä tai tarpeeseen liittyvistä syistä ja kehitys siirtyy jonnekin, jota emme edes tajua vielä. Mobiili varmasti on kova sana. Miettikää miten musiikissa painopiste on 30 vuodessa siirtynyt mobiiliin. Joku sellainen systeemi olisi kätevä jossa useampi voisi katsoa samoja kuivia eri mobiililaitteilla, yksi näyttäisi ja muut samaan aikaan näkisivät kuvat, henkilöt voisivat olla vierekkäin tai toisella puolella maapalloa.


      • H.265 jo tulossa

        "Epäolennaista kysyä jotain, mitä ei voi tietää. Jos katsotaan taaksepäin, niin ei ainoastaan näyttölaitteiden resoluutio ole 70-luvulta kasvanut."

        Kyllä tuo korkeampi resoluutio on jo tulossa - päätit näköjään taas oikaista ja kommentoit kommenttiin, mutta et lukenut uutista, johon kommentissa viitattiin:

        "Tammikuun alussa Las Vegasissa järjestetyssä CES-tapahtumassa oli esillä Quad-Full HD -näyttöjä ja jo ensi vuoden tammikuussa on määrä julkaista H.265-standardi, joka tukee entistä suurempia resoluutioita."

        Jos se standardi jo nyt julkaisiin, ei sittä ole enää pitkää matkaa kuin tuotteet ovat jo saatavilla.


      • okaro ulalla
        okaro kirjoitti:

        Tulevaisuuden ennustaminen menneisyyden kautta on usein hankalaa. Tämän näki siitä, kun katsoo 1970-luvun ennusteita vuodesta 2000. Yleensä paino oli lentävissä autoissa ym. Tämä oli ymmärrettävää, kun fyysinen liikkuminen vuosina 1900-1970 kehittyi huimasti. Sen jälkeen ei ole tällä alalla juuri kehitystä tapahtunut (Ijos nyt ei oteta sellaisia kuin turvallisuus, mukavuus ja liikenteen määrää huomioon). Sen sijaan tietotekniikan kasvu jäi aikalailla huomiotta ennusteissa. Siihen liittyvät ennusteet liittyivät lähinnä robotteihin. Pieleen meni taas.

        Toinen erikoinen piirre on että vuosi 2000 oli vielä ns vanhan tekniikan kautta. Digitekniikka löi läpi vasta n. 2002-2005. Videonauhureiden myynti piikkasi vuonna 2000. Vuonna 2000 uutta digitekniikkaa (DVD, digikamera, laajakaista) oli vain noin viidellä prosentilla kotitalouksista. Toisaalta ennustamisessa voidaan mennä muutenkin metsään. Kun muutos tulee, usein sen nopeutta ei tajuta. Vuonna 2000 ennustettiin, että vuonna 2005 puolet myytävistä kameroista oli digiä. Todellisuudessa tämä raja saavutettiin 2003 ja 2005 jo filmikamerat olivat lähes kadonneet myynnistä.

        Uskon, että resoluution kasvussa tulee jossain raja vastaan joko teknisistä tai tarpeeseen liittyvistä syistä ja kehitys siirtyy jonnekin, jota emme edes tajua vielä. Mobiili varmasti on kova sana. Miettikää miten musiikissa painopiste on 30 vuodessa siirtynyt mobiiliin. Joku sellainen systeemi olisi kätevä jossa useampi voisi katsoa samoja kuivia eri mobiililaitteilla, yksi näyttäisi ja muut samaan aikaan näkisivät kuvat, henkilöt voisivat olla vierekkäin tai toisella puolella maapalloa.

        "Uskon, että resoluution kasvussa tulee jossain raja vastaan joko teknisistä tai tarpeeseen liittyvistä syistä ja kehitys siirtyy jonnekin, jota emme edes tajua vielä. "

        Tuohon on vielä pitkä matka. Jos H.265 on nyt vasta tulossa ja tuotteet kaupoissa ostettavissa joskus tulevaisuudessa, tuo rajan tuleminen vastaan tapahtuu joskus sen jälkeen. En kuitenkaan jaksa uskoa, että H.265 standardiin siirtyminen tapahtuu niin nopeasti, että rajojen tulemisesta vastaan kannattaa vielä puhua.

        Jopa H.265 piirtokykyyn yltävät digijärkkärit ovat vielä harvinaisia, joten tuskin on näköpiirissä, että resoluution kasvussa ollaan vielä kuin korkeintaan alkutaipaleella.


    • J©B

      ”Millä katsot…”
      —yleensä silmillä Apple Thunderbolt-näytöltä. Esim. erottelukyvyn yms. pystyy aivan hyvin arvioimaan näytöllä.

      Arvioin ”laatua”:
      – valotuksen ”laatua” kameran näytön histogrammilla
      – sitten kuvaa säätäessä Thunderbolt-näytöllä katson muita laatu-ominaisuuksia (syväterävyysalue, virheet, vääristymät, rajaus)
      – kuvansäätöohjelman info-paletilla tarkistan kuvan väritasapainon sekä tumman ja valkoisen pään.
      Tässä vaiheessa karsiutuu yli 50% kuvista.

      – nettialbumi (tinkimätön laatu) -versiot katson 1:1 koossa, säädän nettikuntoon (terävöitys, kontrasti, värit, sRGB)

      – julistekokoon tulostettavien ”esikatselu” suurennettuna Thunderboltilla. Sitten paperilla seinällä (yleensä n. 40 x 50cm, max 50x70cm). Vrvioin laatua etäisyydeltä joko on n. 2 – 5 x kuvan lävistäjä.

      Katsoppa esim. tuota:
      https://picasaweb.google.com/111522764413300439856/EllinTestiYM?authkey=Gv1sRgCO7fhZ6F9pjSzQE#5685405394542656514
      katso myös albumin seuraava kuva
      – jos millimetriviivat ei näy niin vika on näytössä tai/ja silmissä
      – jos viivat näkyy niin kuvaa oamlla kamerallasi ”Ellin testin”, jos siinä millimetriviivat ei näy niin vika on kamerassa tai/ja osaamisessa.

      ”hyvälaatuinen kuva pääsi oikeuksiinsa laadukkaalla projektorilla katseltuna (esim. Leitz).”
      —noin se aika kultaa muistot
      Esim. yhdenkään projektorin valkokaankaalle muodostaman kuvan dynamiikka ei pääse lähellekään hyvää näyttöä (puhumattakaan valokuvalaatuiselle paperille vedostettua kuvaa). Ns. hopeajuovakankailla on siedettävä dynamiikka, mutta kuva on ikävän raidallinen.

      ”Aika vaikea on erottaa halvalla pokkarilla otettua kuvaa kunnon järkkärin kuvasta tietokonenäytöllä.”

      —käynti optikolla saattaisi autaa tai vika on välineissä tai/ja osaamisessa.

    • Canonisti minäkin

      A3 tuloste tai HD tykki on paras valinta digikuvalle. Toki 6*6 projektori on vielä parempi.

    • zxcsde3

      Minulla 46" toosa, kuvat usb tikulle ja kaukkarilla selaamaan.Hienolta näyttää kuvat, saa selvää vähän kauempaakin.

    • 2560 x 1440

      "Itse katselen eniten kuvia 27 tuuman Full HD-tietokonenäytöltä (about € 500 hintaluokka)"

      Osta Dell UltraSharp™ U2711 69cm (27") Monitor with PremierColor
      http://www.dell.com/ae/p/dell-u2711/pd

      ja lopeta se valittaminen

    • Itsellä tuo samainen näyttö, Kyllä se näytön valinta vaikuttaa paljon katseluun mm. värien toisto. Ips paneeli paljon parempi kuin joku markettien tn-paneeli.

    • 2560 x 1440
    • HaKe

      Ei mun tarvitse kuviani katsella. Asiakkaat maksaa ja katselee niitä seinillään.

    • ei iso vika.....

      Tuo edellämainittu Leica S2 saattaa olla erinomainen peli. Yksi suunnittelun kummajainen siinäkin näyttää olevan. Miksi ihmeessä hihnan kiinnityslenkin ovat kaikissa rungoissa tuolla ylälaidassa. Ainakin minun Canon 5D MkII roikkuu objektiivin kanssa kärsä alaviistoon ja silloin lenkkien luontevin paikka olisi paljon alempana takakulmissa jolloin remeli kulkisi luontevasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe