Ujous ei ole mikään mielisairaus

järki käteen

Se on enemmänkin vaihe varttumisessa,ellei kallonkutistajat ole ehtineet viellä sekoittaa päätä lääkkeillään,ujous kyllä häipyy ympäristötekijöissä normaalissa kasvuyhteisössä.Ei missään lakitoksessa.

2

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ill

      Ujous ja sosiaalisten tilanteiden fobia on kaksi TOTAALISEN eri asiaa. Ujous on luonteenpiirre joka on, ja kenties aina pysyykin eikä ole sen suuremmin haitaksi elämälle. Sos. til. fobia on sairaus, joka ujoudesta voi pahimmassa tapauksessa kehittyä. Itse hieman kärjistäen erottelen nämä kaksi esim. niin, että fobiassa yhdistyvät ujon ajatusmaailma ja fyysiset oireet, joita ei terveesti ujolla ole.

      Lääkkeitä en kannata tässä asiassa kuin vasta viimeisenä hoitokeinona ja mahdollisimman vankoin perustein. Kuitenkin niiden, jotka eivät tästä pirullisesta sairaudesta kärsi tulisi muistaa, että kun ujoudesta tulee jotain muutakin kuin pelkkää ujoutta niin ei siinä ole vain kyse siitä mitä kehtaa tai uskaltaa tehdä, vaan myös siitä miten kroppa panee parhaansa mukaan hanttiin.

      On muuten jännä, miten voikaan ymmärtää asioita niin väärin. Kun puhutaan näistä fyysisistä oireista niin aika usein mainitaan hikoilu, punastelu, "ajatusten tyhjeneminen", panikointi, tärinä yms. Veikkaanpa, että suuri enemmistö "normaaleista" ja terveesti ujoista ei tiedä todellista merkitystä ko. käsitteiden takana, minä en tiennyt vuosi sitten. Voi kunpa en tietäisi vieläkään...

      Ujous = terve luonteenpiirre, tekee ihmisestä ystävällisemmän.
      Sosiaalisten tilanteiden pelko = SAIRAUS, SAIRAUS, SAIRAUS ja vielä kerran SAIRAUS.

      • teRRRve

        Hyvin kirjoitettu. Lisään vielä, että jos se rajoittaa huomattavasti normaalia elämää (invalidisoi), niin silloin on kyseessä fobia.
        Itse olen ollut aina ujo, jonkin aikaa nuorena oli todettuna tämä sosiaalisten tilanteiden pelko, pääsin siitä yli ja nyt olen edelleen "vain" ujo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe