en finne vill veta ...

fråååååga

Hej !

Jag skulle vilja veta , vad kostar det om man bor i Åland ? Jag tänker flytta till Åland i framtiden.Om jag inte bör flytta till Åland, köper jag en sommarstuga ( åtminstone).

Jag måste träna mina språkkunskaper. Svenska är mitt favorit ämne i skolan. Dessutom tränar jag i fritiden , till exempel : jag läser Harry Potter- böcker på svenska. Jag har besökt i Åland en gång i mitt liv.

Vad måste man veta om man ska komma till Åland ? Skulle ni vara vänliga och berättar för mig hur jag skriva på svenska ? Min modersmål är finska.

5

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jvlkdjvlj

      jag är ledsen men i Åland kan inte icke Ålänningar köpa fastigheter utan att ha bott där innan dess en viss längre tid. :) Och Åland är ett assdyrt ställe som har inget att erbjuda utom jordbruk och chips fabrikerna. Men du låter så söt när du läser Harry Potter böcker! :) Lycka till!

      • Varit där

        Ingen bor i Åland. Alla bor på Åland! Inget är assdyrt, möjligen då asdyrt. Chipsfabrikerna är nog ett ord. Det finns visst annat där. De har fin röd granit. Du kunde kanske börja knacka rött krossgus med en slägga?


    • Visst kan man köpa fastighet för permanent boende, bara om man vill köpa fritidsbostad, måste man ha hembyggsrätt. Och hyra kan man eller köpa en lägenhet. Vi har låg arbetslöshet, så jobb hittar du säkert. Det är litet dyrare här än på fastlandet. Tycker att du först försöker hitta jobb och sedan bostad (det är brist på hyresbostäder, men man hittar nog). Välkommen till Åland!

      • _s-v-e-n_s_k-a

        Hur många människor bor (till exempel) i Kumlinges kommun? Är det lättare att hitta en lägenhet eller en sommarstuga från Kumlinge? Jag har tänkt lite mera och jag har bestämt mej. För det första , jag måste snacka bättre på svenska. Jag vill vara säker på att jag kan klara mig i livet där. Numera bor jag i Kotka som ligger närä Ryssland.
        Ibland har jag tänkt att jag skulle vilja arbeta i Åland på sommaren , kanske med turismen eller något. I alla fall , jag måste tala bättre på svenska.


    • Terkut

      Ålänningarna verkar vara snälla och artiga mot oss finnar från fastlandet. Så bör folk i fastlandet agera mot våra ålänningar. Terveiset savosta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      52
      2297
    2. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      223
      1843
    3. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1260
    4. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      147
      1152
    5. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1073
    6. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      32
      1052
    7. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      56
      979
    8. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      54
      902
    9. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      57
      886
    10. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      840
    Aihe