Olen lapseni etävanhempi ja velkani ovat menossa ulosottoon. Maksan elatusapua 250€/kk ja kysyisinkin, että kun suojaosuutta lasketaan, niin joudunko elatusavun suorittamaan tilille jäävästä suojaosuudesta vai vähennetäänkö tuo elatusapu siitä ulosmitattavasta summasta? Liiton työttömyyskorvaus on 2200€/kk nettona, ja jos tililleni jäisi vain suojaosuus, niin en millään kykene maksamaan pääkaupunkiseudun vuokraa ja muita kuluja. Pelkkä vuokra kuukaudessa on enemmän mitä suojaosuus. Siihen vielä lisäksi vaatteet, vakuutukset, sähkö, lääkkeet yms. Jos asia on niin, niin ihminen suistetaan entistä syvempään kuiluun. Jos minulla ei olisi lasta, niin olisin jo mullan alla. Tuntuu, että tähän ei ole mitään ratkaisua. Velat on mielessä yötä päivää.
Ulosotto ja elatusapu
19
10464
Vastaukset
- VOIDAAN ottaa
"niin joudunko elatusavun suorittamaan tilille jäävästä suojaosuudesta"
Kyllä joudut. Tosin elatusapu VOIDAAN ottaa huomioon, mutta mikään pakko uo:n ei ole sitä tehdä.
http://www.oikeus.fi/5620.htm
Muut kulusi, kuten vuokrat, ei taas uo:ta kiinnosta, ja niitä ei huomioon oteta. - rtcfvyguh
Hoh hoijaa taas. Vuoti ulosmittaa kolmasosan nettotuloistasi eli jos tulot on 2200€ netto, niin vouti vie reilut 700€, loput jää sulle. Unohda suojaosuudet, ne ei koske sinua tuolla palkalla.
- jeunlbktv
Juuri niin. 2200€:n nettotuloista menee n.740€ voudille, ja aloittajalle jää n.1460€ jolla sitten pitää pärjätä.
Yksi konsti on myös jättää elarit maksamatta, ja sopia että maksat ne ulosoton kautta, jolloin vouti tilittää ne ulosmittaamastaan 740€:stä. Silloin aloittajalle jää yhä 1460€/kk käteen, ja on jo maksanut elaritkin. - vaihto-ehto
jeunlbktv kirjoitti:
Juuri niin. 2200€:n nettotuloista menee n.740€ voudille, ja aloittajalle jää n.1460€ jolla sitten pitää pärjätä.
Yksi konsti on myös jättää elarit maksamatta, ja sopia että maksat ne ulosoton kautta, jolloin vouti tilittää ne ulosmittaamastaan 740€:stä. Silloin aloittajalle jää yhä 1460€/kk käteen, ja on jo maksanut elaritkin.Aivan. Tuo vaihtoehto tuli mullekin mieleen ja itse sitä käyttäisin jos olisi ap:n tilanne. Elatus tulee maksettua ja muut saavat mitä saavat.
Ulosotossa menee aina elatusmaksut muiden velkojen edelle. Joskus ( useinkin) muut velkojat jäävät nuolemaan näppejään niin kauan kun on elatusvelkaa. - edelleedelle
vaihto-ehto kirjoitti:
Aivan. Tuo vaihtoehto tuli mullekin mieleen ja itse sitä käyttäisin jos olisi ap:n tilanne. Elatus tulee maksettua ja muut saavat mitä saavat.
Ulosotossa menee aina elatusmaksut muiden velkojen edelle. Joskus ( useinkin) muut velkojat jäävät nuolemaan näppejään niin kauan kun on elatusvelkaa.Meneekö? Eikös verot mene aina muiden edelle? Pankkien saatavat ei taida mennä, ja sekös eliittiä vituttaa.
- gjghj7
edelleedelle kirjoitti:
Meneekö? Eikös verot mene aina muiden edelle? Pankkien saatavat ei taida mennä, ja sekös eliittiä vituttaa.
Juu elarit on kaiken edellä
- Isä ja velat
Kiitoksia hyvistä neuvoista! Nyt pamahti 27 000€ saatavasta velkomushaaste ja teenkin noin, että kierrätän elarit ulosoton kautta. Eipä tullut itsellä mieleen, kun ihan uusi tilanne mulle tämä.
No onhan Juhani Palmullakin ulosottorekisteri puolen sataa sivua pitkä...- 7+9
Kunhan muistat että niistä elareista napsahtaa sitten aina uusi merkintä kahden vuoden välein... Uusi laki kun astuu huomenna voimaan.
- p4witnboss
7+9 kirjoitti:
Kunhan muistat että niistä elareista napsahtaa sitten aina uusi merkintä kahden vuoden välein... Uusi laki kun astuu huomenna voimaan.
Ei niiitä merkintöjä voi syödä
- kortit lähti
Nyt kannattaa jättää kaikki elatusmaksut maksamatta,kun merkintä tulee aina 1.4 lähtien myös vanhoille tapauksille.Nytkin menetti luottotiedot 40 000 ihmistä juuri tänään.Pankki voi muuten yllätyksenä ottaa luottokortit pois vaikka olisi hoitanut tunnollisesti kaikki niin elatusmaksut,kuin luottomaksut.Kortin myöntäjät katsoo vain ainoastaan jotta luottotiedoissa merkintä.
- Maksan jos jaksan?
Olet siis työtön? Eikö olisi parempi etsiä halvempi asunto muualta, tai saattaisit peräti löytää työtä asumalla jossain muualla? No, jos luottotiedot ovat menneet, niin vaikeapa sitä vuokra-asuntoa on saada.
Toisaalta, jos olet työtä vailla, voisiko lapsesi asua luonasi, miten se vaikuttaisi taloudelliseen tilanteeseesi?
Eniten tässä aloituksessa JA saamissasi vastauksissa ihmetyttää se, ettei näköjään teillä ole minkäänlaista häpyä, ts. että ajattelisitte myös velkojan oikeuksia.- Isä ja velat
Olen työtön, mutta opiskelen päätoimisesti korkeakoulututkintoa, että ei tästä minnekään lähdetä.
Minä ja moni muukaan velallinen ei jätä laskujaan maksamatta tahallaan. Maksaisin kaikki laskut tietysti pois jos olisi rahaa. On vain usko mennyt, kun pöydällä odottaa 10 cm korkea laskupino ja rahaa ei kertakaikkiaan ole niitä kaikkia hoitaa. Velkaneuvonnasta neuvoivat päästämään kaikki ulosottoon ja töihin joskus päästessä tehdään maksujärjestely, että 2-vuotta maksaa niin paljon kuin pystyy ja lopun saa anteeksi. Toisaalta tolla 650-700 €/kk ulosotollakin velat lyhenee hyvää tahtia.
Luottokortteja en enää tarvitse enkä koskaan enää ota. Prepaid mastercardin saa kyllä luottotiedotonkin esim. netelleristä.
- kannattaanostaa
tt- korvaukset joka 3 kk välein; silloin ei tarvitse 2 kk maksaa elatusta:)) eli maksat vain 4 kk elatusta/ vuosi. Tulottomana
voit hakea kelasta maksuvapautusta- ja myös saat-- gnjpopgjrnjp
Jos on esim. elatusmaksuja tai maksukyky on muusta erityisestä syystä heikentynyt, lain mukaan ulosottoon pitää myöntää silloin ylimääräistä huojennusta.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705#L4P51
- ReiskaRaumalta
Olen sairastanut ikäni ja ihmettelen itsekkin vielä että miten sain kullini seisomaan erään vosun kanssa joka tuli tiineeksi ja teki minusta (jonkun muun) lapsen isän. Maksan pienestä 350 euron työeläkkeestäni 120 euroa ruokkoja. Se hyvä tuossa 120 euron summassa on että sen varjolla jätän kaikki lääkäreissä ja hoidoissa käynnit sekä sairaalassa vietetyt sairaalapäivät maksamatta, minulta ulosmitataan jo se mitä ulosmitata voidaan. Joskerran jollekkin brysseliherralle eli Vapaavuorelle maksetaan satojatuhansia euroja siirtymäkorvausta tekemättömästä työstä niin kai minäkin saan vähän lusmuilla.
- Reiskahep
Voi kiitos ReiskaRaumalta ; kirjoitit niin nasevasti, että nauraminen pelasti päiväni ! Toki asiasi ei ole naurettava. Tsemppiä !! :)
- perästäkuului
Halvemmaksi olisi tullut ilmalaivan kuva lakanaan...
RaumanReiskalle isukin oppi:
Hillitse himosi,
hallitse halusi,
kahlitse kalusi.
Sillä hetken hurmio
voi olla elämäsi turmio. - Anonyymi
Paketti kortsuja olis tullu halvemmaksi...
- Anonyymi
Elatusmaksut on erillinen eikä kuuluu suojaosuuteen vaan ensin menee normiulosotto ja sen jälkeen vouti vie vielöä elatusmaksut kuten minulla käynyt.Joudun sossusta hakemaan joka kuukausi lisää rahaa vaikka töissä kun 4 lasta ja niiden elatusmaksut ja vanhan firman velat 70 000€ulosotossa ja sentaä saan 3000€ käteen niin silti sossusta joka kuukausi ja tehtävä hakemus joka ikinen kuukausi kun pottuilin sossumuijalle kerran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1211042
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36802
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713