Okl:n sopiva paikka koulutusjärjestelmässä

aikuisope

Kuunneltuani luokanopettajaystäväni tarinoita opiskelustaan ja työstään, niin en voi kun ihmetellä sitä, mitä luokanopettajan (ja myös lastentarhanopettajan) koulutus tekee yliopistossa. Mielestäni luokanopettajan koulutusta palvelisi kaikista parhaiten sen siirtäminen Amk:uun, mikä itse asiassa on tilanne suurimmassa osassa muualla Eurooppaa.Sitä paitsi Amk:ssahan on jo nyt mahdollista suorittaa pedagogisia opintoja.

Sanokaapa nyt kaikki luokanopet rehellisesti, että mitä hyötyä teille on ollut tieteellisestä koulutuksesta. Väittäisin, että tieteellisten yleisopintojen ja mm. 20 ov:n gradun tilalla opetettavat käytännöllisemmät aineet palvelisivat käytännön työtä paljon paremmin. Nythän esim. erityispedagogiikan opiskelu jää todella vähäiseksi erityisesti pienemmissä okl:ssä, joissa siihen ei siis ole juurikaan mahdollisuuksia.

Nyt varmasti joku täällä kirjoittaa, että valmistuuhan yo:sta muitakin käytännön ammattilaisia, esim. lääkäreitä. Mutta mielestäni näitä ei voi todellakaan verrata keskenään, sillä esim. lääkärin tai psykologin työtä ei voi oikeasti tehdä ilman tieteellistä koulutusta - toisin kuin luokanopettajan. Onhan Suomi tällä hetkellä pullollaan epäpäteviä opeja, jotka ovat luultavasti tosi asiassa jopa pätevämpiä luokanopettajan työhön, kuin osa okl:stä valmistuineista "kympin" tytöistä.

21

1954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alfapet

"esim. lääkärin tai psykologin työtä ei voi oikeasti tehdä ilman tieteellistä koulutusta - toisin kuin luokanopettajan."

Tuon asenteen saattamina useat opiskelijat okl:n tulevatkin ja se näkyy sitten valmistuneiden opettajien työssä.

Olen kanssasi eri mieltä. Olen itse Jyväskylästä valmistunut luokanopettaja ja Helsingistä valmistunut erityisopettaja. Olen itse hyödyntänyt tieteellisiä opintojani luokanopettajana ollessani alan tutkimuksia seuraamalla. Ilman tieteellisiä opintoja tutkimusten arvioiminen olisi ollut vaikeampaa samoin kuin niistä saadun hyödyn siirtäminen opetustyöhöni.

Erityisopettajana pystyn - toki lisäkoulutuksenkin avulla - seuraamaan oman alani tutkimustoimintaa ja saamaan siitä lisäpotkua ja tietoa nykyisen työni arkeen.

Koen kuitenkin olevani jonkinlainen kummajainen opettajayhteisöissä, sillä huolimatta viidestä eri koulusta, jossa olen työskennellyt vain yhdessä oli muitakin opettajia, joita tutkimustiedon hyödyntäminen kiinnosti. Mielestäni muutosta saadaan kuitenkin aikaan ei koulutusta amk:n siirtämällä vaan ns. kympin tyttöjä koulutuksesta karsimalla, jotka "pitävät niin kovasti lapsista" ja kun muutakaan ammattia eivät itselleen osannut miettiä.

• aikuisope

Todettakoon tässä, että itse olen kasvatustieteilijä ja ilahduttaa todellakin kuulla, että pystyt integroimaan tieteen opetukseesi.

"Koen kuitenkin olevani jonkinlainen kummajainen opettajayhteisöissä, sillä huolimatta viidestä eri koulusta, jossa olen työskennellyt vain yhdessä oli muitakin opettajia, joita tutkimustiedon hyödyntäminen kiinnosti."

Ongelma, josta osittain puhuin oli juuri edellä mainitsemasi seikka. Harva opettaja pystyy hyödyntymään oppimiaan tieteellisiä asioita opetuksessaan.

Lähinnä nyt vain puhuin niistä kokemuksista, joita olen kuullut luokanopettajien/okl:n opiskelijoiden suusta. Lisäksi nämä ihmiset ovat sattuneet olemaan lähinnä sellaisia, jotka ovat enemmänkin käytäntöön suuntautuneita. Luokanopeystäväni tokaisikin hyvin, että okl:n paikka olisi esim. amk:ssa, mutta onhan se kiva olla maisteri.

Ja eihän ammattikorkeaan siirtäminenkään täysin tieteen poissulkemista tarkoita, ehkä vain sen painoarvon suuntaamista vieläkin enemmän käytäntöön. Ehkä amk jopa palvesi opettajankolutusta yo:a paremmin. Onhan okl:n "lukkari" jo nytkin melko käytäntöön painottunut, jolloin se eroaakin melko paljon perinteisemmästä yo-opetuksesta.

• Kymppi

Kylläpäs nyt moititaan taas kympin tyttöjä. Olisi se kuulkaa aika mielenkiintoista patistaa lukiolaisia opiskelemaan, kun sanottaisiin että mitä surkeammin teillä koulussa ja kirjoituksissa menee, sen paremmat mahdollisuudet teillä on päästä luokanopettajakoulutukseen. Niin pärstäkertoimen mukaanko tulisi tulevat opettajat valita?

Nykysysteemi ainakin takaa sen, että niillä tulevilla opettajilla on kapasiteettia ymmärtää niitä tieteellisen tutkimuksen tuloksia.

• asta
        Kymppi kirjoitti:

Kylläpäs nyt moititaan taas kympin tyttöjä. Olisi se kuulkaa aika mielenkiintoista patistaa lukiolaisia opiskelemaan, kun sanottaisiin että mitä surkeammin teillä koulussa ja kirjoituksissa menee, sen paremmat mahdollisuudet teillä on päästä luokanopettajakoulutukseen. Niin pärstäkertoimen mukaanko tulisi tulevat opettajat valita?

Nykysysteemi ainakin takaa sen, että niillä tulevilla opettajilla on kapasiteettia ymmärtää niitä tieteellisen tutkimuksen tuloksia.

Heidän pitäisi hakeutua aivan muualle kuin perus-
        koulun luokanopettajaksi- on nähty liian monta surkeaa tapausta....

• alfapet
        aikuisope kirjoitti:

Todettakoon tässä, että itse olen kasvatustieteilijä ja ilahduttaa todellakin kuulla, että pystyt integroimaan tieteen opetukseesi.

"Koen kuitenkin olevani jonkinlainen kummajainen opettajayhteisöissä, sillä huolimatta viidestä eri koulusta, jossa olen työskennellyt vain yhdessä oli muitakin opettajia, joita tutkimustiedon hyödyntäminen kiinnosti."

Ongelma, josta osittain puhuin oli juuri edellä mainitsemasi seikka. Harva opettaja pystyy hyödyntymään oppimiaan tieteellisiä asioita opetuksessaan.

Lähinnä nyt vain puhuin niistä kokemuksista, joita olen kuullut luokanopettajien/okl:n opiskelijoiden suusta. Lisäksi nämä ihmiset ovat sattuneet olemaan lähinnä sellaisia, jotka ovat enemmänkin käytäntöön suuntautuneita. Luokanopeystäväni tokaisikin hyvin, että okl:n paikka olisi esim. amk:ssa, mutta onhan se kiva olla maisteri.

Ja eihän ammattikorkeaan siirtäminenkään täysin tieteen poissulkemista tarkoita, ehkä vain sen painoarvon suuntaamista vieläkin enemmän käytäntöön. Ehkä amk jopa palvesi opettajankolutusta yo:a paremmin. Onhan okl:n "lukkari" jo nytkin melko käytäntöön painottunut, jolloin se eroaakin melko paljon perinteisemmästä yo-opetuksesta.

"Onhan okl:n "lukkari" jo nytkin melko käytäntöön painottunut, jolloin se eroaakin melko paljon perinteisemmästä yo-opetuksesta. "

Käytännönläheisyys on tietysti pulmallista. Yliopisto ei perinteisesti edusta kädentaitojen harjoittamista, mutta luokanopettajan työssä on ehdottoman tärkeää hallita monipuolisia kädentaitoja. Se mikä opiskeluista(ni) jäi puuttumaan oli näkemys siitä, mitä metataitoja oppilaalle tulee olla, että hän pystyy suoriutumaan tietystä käsityötehtävästä tai mitä metataitoja hänelle samalla käsityötunneilla opetankaan. Tätä näkemystä yliopistollisen opetuksen olisi pitänyt pystyä tarjoamaan.

Luokaopettajaopintojen kummallisuus oli myös valmiiksi annettu lukujärjestys. Meillä Jyväskylässä annettiin kahtena ensimäisenä vuonna valmis lukujärjestys, jonka mukaan tehtiin 40h/viikossa. Hulluinta oli aloittaa opetettavien aineiden kertaaminen. Mielestäsi olisi ollut järkevämpää jatkaa siitä, mitä lukiossa oli jo opittu ja linkittää opittu laajempiin kokonaisuuksiin sekä hakea tutkivampaa, tieteellisempää otetta oppiaineisiin.

Luokanopettajakoulutuksessa on parantamisen varaa, mutta pidän hyvänä lähtökohtana ylempää korkeakoulututkintoa.

• alfapet
        Kymppi kirjoitti:

kuin valita opiskelijat pärstäkertoimen mukaan. Mielestäni pääsykokeissa - soveltuvuuden lisäksi - tulisi haarukoida opiskelijoiksi sellaisia ihmisiä, jotka pystyvät käsittelemään laajempia kokonaisuuksia kuin pelkkää ulkoaopeteltua nippelitietoa.

Minulle nämä "kympin tytöt" edustavat ihmistyyppiä, jotka ovat pärjänneet pänttäämällä ja ovat kykeneviä oppimaan nippelitietoa. Laajemmat kokonaisuudet ja asiayhteydet ovat kuitenkin usein hukassa. Sellaiset ihmiset harvoin pystyvät kriittiseen ajatteluun ja tieteellisen tiedon sovaltamiseen, sillä siinä joutuu aina kyseenalaistamaan omia käytäntöjään.

Lisäksi kun itse on aina pärjännyt ahkeruuden voimalla, katoaa suhteellisuudentaju siitä, minkälaisin ponnisteluin useat koululaiset opintietään käyvät. Arkityössä kummastellaan sitten kuinka pahantapaisia ja oppimattomia monet lapset ovat, kun ei itsellä ole kykyä nähdä miten oma opetus tuottaa oppilaille ongelmia.

"Kympin tyttö" -määritelmä ei tietenkään koske kaikkia koulussa hyvin menestyviä tyttöoppilaita, jotka lopulta okl:n hakeutuvat ja pääsevät. Loppupeleissä tätä opettajatyyppiä vain on valitettavan monta.

• Seiskan poika
        alfapet kirjoitti:

kuin valita opiskelijat pärstäkertoimen mukaan. Mielestäni pääsykokeissa - soveltuvuuden lisäksi - tulisi haarukoida opiskelijoiksi sellaisia ihmisiä, jotka pystyvät käsittelemään laajempia kokonaisuuksia kuin pelkkää ulkoaopeteltua nippelitietoa.

Minulle nämä "kympin tytöt" edustavat ihmistyyppiä, jotka ovat pärjänneet pänttäämällä ja ovat kykeneviä oppimaan nippelitietoa. Laajemmat kokonaisuudet ja asiayhteydet ovat kuitenkin usein hukassa. Sellaiset ihmiset harvoin pystyvät kriittiseen ajatteluun ja tieteellisen tiedon sovaltamiseen, sillä siinä joutuu aina kyseenalaistamaan omia käytäntöjään.

Lisäksi kun itse on aina pärjännyt ahkeruuden voimalla, katoaa suhteellisuudentaju siitä, minkälaisin ponnisteluin useat koululaiset opintietään käyvät. Arkityössä kummastellaan sitten kuinka pahantapaisia ja oppimattomia monet lapset ovat, kun ei itsellä ole kykyä nähdä miten oma opetus tuottaa oppilaille ongelmia.

"Kympin tyttö" -määritelmä ei tietenkään koske kaikkia koulussa hyvin menestyviä tyttöoppilaita, jotka lopulta okl:n hakeutuvat ja pääsevät. Loppupeleissä tätä opettajatyyppiä vain on valitettavan monta.

Hyvin sanottu. Samaa mieltä olen.

• Maisteri
        alfapet kirjoitti:

Tuolla ilmaisulla 'kympin tyttö' niputetaan tosiaan aivan liian usein kaikki koulussa menestyvät tytöt samaan muottiin. Heitä on kuitenkin aika monia erilaisia, joten mielestäni pitäisi keksiä jokin toinen termi kuvaamaan niitä, jotka eivät opetusalalle soveltuisi. Tämähän muistuttaa sitä, kun Soininvaara sanoi ettei lääkiksiin pitäisi valita pelkästään niitä kuuden ällän tyttöjä, koska niistä ei tule hyviä lääkäreitä. Siinäkin niputettiin kaikki kuuden ällän tytöt yhteen muottiin, mutta ainakin ne muutama kuuden ällän tyttö jotka itse tunnen ovat kaikki hyvin erilaisia ihmisiä.

Ja miksei koskaan puhuta 'kympin pojista'. Jos surkimuksista puhutaan, niin nämä ovat paljon useammin - mutta ei aina - joitain hiljaisia nörttityyppejä kuin 'kympin tytöt', joiden joukossa on mielestäni kohtuullisen paljon hyvin sosiaalisia ja muiden kanssa toimeentulevia nuoria naisia.

Mutta se on kyllä aivan totta, että moni hiljainen ja kiltti oppilas ei tajua millaisia hankaluuksia heikommin oppivilla on. Se nähdään näilläkin keskustelupalstoilla usein. Mieleen tulee esimerkiksi televisiossa ollut opettajien kiusaamista käsitellyt 'dokumentti', jossa se nuori biologianopettaja kyynelsilmin kertoi oppilaittensa tekosista. Mitään opettajan kiusaamistahan se ei ollut, mutta hän ei vain kyennyt ymmärtämään kuinka nykynuoret tekevät kaikenlaista päätöntä eivätkä opiskele. Siinä mielessä hän ei ammattiinsa sopinut.

Toisaalta eikö kuitenkin ole tärkeää, että esimerkiksi aineenopettaja on todella oman aineensa asiantuntija. Olisi kovin tuhoisaa, jos pantaisiin jotain tiettyä oppiainetta opettamaan henkilö, jolla on kyllä kyky ymmärtää että oppilaat ovat idiootteja, mutta ei ole kykyä ymmärtää sitä oppiainetta ja sen eri metodeja.

Ja mitä sitten tehtäisiin koulutyönsä hyvin hoitaneille. Näitäkin keskustelupalstoja kun lukee, niin olen tullut siihen tulokseen, että koulussa hyvin pärjännyt ja ahkera oppilas ei saa hakeutua ainakaan opettajaksi eikä lääkäriksi, koska niissä ei alan tuntemus ole monen mielestä niin tärkeää kuin jokin 'sosiaalisuus'.

• aikuisope
        Maisteri kirjoitti:

Tuolla ilmaisulla 'kympin tyttö' niputetaan tosiaan aivan liian usein kaikki koulussa menestyvät tytöt samaan muottiin. Heitä on kuitenkin aika monia erilaisia, joten mielestäni pitäisi keksiä jokin toinen termi kuvaamaan niitä, jotka eivät opetusalalle soveltuisi. Tämähän muistuttaa sitä, kun Soininvaara sanoi ettei lääkiksiin pitäisi valita pelkästään niitä kuuden ällän tyttöjä, koska niistä ei tule hyviä lääkäreitä. Siinäkin niputettiin kaikki kuuden ällän tytöt yhteen muottiin, mutta ainakin ne muutama kuuden ällän tyttö jotka itse tunnen ovat kaikki hyvin erilaisia ihmisiä.

Ja miksei koskaan puhuta 'kympin pojista'. Jos surkimuksista puhutaan, niin nämä ovat paljon useammin - mutta ei aina - joitain hiljaisia nörttityyppejä kuin 'kympin tytöt', joiden joukossa on mielestäni kohtuullisen paljon hyvin sosiaalisia ja muiden kanssa toimeentulevia nuoria naisia.

Mutta se on kyllä aivan totta, että moni hiljainen ja kiltti oppilas ei tajua millaisia hankaluuksia heikommin oppivilla on. Se nähdään näilläkin keskustelupalstoilla usein. Mieleen tulee esimerkiksi televisiossa ollut opettajien kiusaamista käsitellyt 'dokumentti', jossa se nuori biologianopettaja kyynelsilmin kertoi oppilaittensa tekosista. Mitään opettajan kiusaamistahan se ei ollut, mutta hän ei vain kyennyt ymmärtämään kuinka nykynuoret tekevät kaikenlaista päätöntä eivätkä opiskele. Siinä mielessä hän ei ammattiinsa sopinut.

Toisaalta eikö kuitenkin ole tärkeää, että esimerkiksi aineenopettaja on todella oman aineensa asiantuntija. Olisi kovin tuhoisaa, jos pantaisiin jotain tiettyä oppiainetta opettamaan henkilö, jolla on kyllä kyky ymmärtää että oppilaat ovat idiootteja, mutta ei ole kykyä ymmärtää sitä oppiainetta ja sen eri metodeja.

Ja mitä sitten tehtäisiin koulutyönsä hyvin hoitaneille. Näitäkin keskustelupalstoja kun lukee, niin olen tullut siihen tulokseen, että koulussa hyvin pärjännyt ja ahkera oppilas ei saa hakeutua ainakaan opettajaksi eikä lääkäriksi, koska niissä ei alan tuntemus ole monen mielestä niin tärkeää kuin jokin 'sosiaalisuus'.

Joo, katsoin saman dokkarin ja ei kyllä voinut kun sääliä sitä nuorta naisopea...

Mielestäni aineenopettajilla kuitenkin korostuu jo sitten enemmän substanssiosaaminen, jolloin ei varmastikaan ole pahitteeksi, jos on "kympin tyttö tai poika" tässä aineessa. MUTTA myös silloin täytyy miettiä omaa soveltuvuuttaan esim. yläasteen opeksi. Kaipa esim. biologiaa opiskelleelle hissukalle löytyisi muitakin työvaihtoehtoja kuin opettaminen. Luokanopet sen sijaan suuntautuvat lähes poikkeuksetta vain opetustehtäviin.

Tuosta lääkärin sosiaalisuuden painottamisesta en ole ihan samaa mieltä Soinivaaran kanssa. Vaikka toki sosiaalisuuskin on tärkeää, niin kyllä minä ainakin olisin mielummin epäsosiaalisen ja taitavan kirurgin leikkuupöydällä kuin tumpelon, mutta sosiaalisen sellaisen.

• JBA
        aikuisope kirjoitti:

Joo, katsoin saman dokkarin ja ei kyllä voinut kun sääliä sitä nuorta naisopea...

Mielestäni aineenopettajilla kuitenkin korostuu jo sitten enemmän substanssiosaaminen, jolloin ei varmastikaan ole pahitteeksi, jos on "kympin tyttö tai poika" tässä aineessa. MUTTA myös silloin täytyy miettiä omaa soveltuvuuttaan esim. yläasteen opeksi. Kaipa esim. biologiaa opiskelleelle hissukalle löytyisi muitakin työvaihtoehtoja kuin opettaminen. Luokanopet sen sijaan suuntautuvat lähes poikkeuksetta vain opetustehtäviin.

Tuosta lääkärin sosiaalisuuden painottamisesta en ole ihan samaa mieltä Soinivaaran kanssa. Vaikka toki sosiaalisuuskin on tärkeää, niin kyllä minä ainakin olisin mielummin epäsosiaalisen ja taitavan kirurgin leikkuupöydällä kuin tumpelon, mutta sosiaalisen sellaisen.

Lääketieteen alan ongelmana ei niinkään ole sosiaalisen osaamisen puuttuminen, eikä taito, vaan alan jatkuvasti paheneva naisistuminen. Sinänsä alalla kuin alalla on mukavaa, että molemmat sukupuolet ovat vahvasti edustettuina, mutta lääketieteessä alkaa olla jo liikaa naisia. Lääketieteessä on täsmälleen samoja ongelmia kuin opettamisessa, eli nämä hissukkatyttöset eivät klinikalla pärjää - eivätkä kaikki osaa välttämättä edes tutkia. Lääketieteessä asioiden hyvä osaaminen on valttia, eikä sitä edistä ainakaan hyvä ulkolukutaito, jolla valitettavan monet akat alalle valitettavasti pääsevät. Tämän vuoden soveltamista vaativa valintakoe oli ainakin siinä mielessä askel oikeaan suuntaan, että ulkoaopettelijat saivat siinä kylmän suihkun niskaan. Kuusi laudaturia ja hyvä päättötodistus eivät todellakaan ole mitään kliinisen osaamisen takeita, ja kokemus onkin osoittanut, että parhaat tutkijat ja kliinikot ovat liikkeellä aivan eri asenteella, kun taas nämä kuuden ällän tyttöset päätyvät johonkin Utsjoki-Kevon terveyskeskukseen...

• Ihmettelevä
        JBA kirjoitti:

Lääketieteen alan ongelmana ei niinkään ole sosiaalisen osaamisen puuttuminen, eikä taito, vaan alan jatkuvasti paheneva naisistuminen. Sinänsä alalla kuin alalla on mukavaa, että molemmat sukupuolet ovat vahvasti edustettuina, mutta lääketieteessä alkaa olla jo liikaa naisia. Lääketieteessä on täsmälleen samoja ongelmia kuin opettamisessa, eli nämä hissukkatyttöset eivät klinikalla pärjää - eivätkä kaikki osaa välttämättä edes tutkia. Lääketieteessä asioiden hyvä osaaminen on valttia, eikä sitä edistä ainakaan hyvä ulkolukutaito, jolla valitettavan monet akat alalle valitettavasti pääsevät. Tämän vuoden soveltamista vaativa valintakoe oli ainakin siinä mielessä askel oikeaan suuntaan, että ulkoaopettelijat saivat siinä kylmän suihkun niskaan. Kuusi laudaturia ja hyvä päättötodistus eivät todellakaan ole mitään kliinisen osaamisen takeita, ja kokemus onkin osoittanut, että parhaat tutkijat ja kliinikot ovat liikkeellä aivan eri asenteella, kun taas nämä kuuden ällän tyttöset päätyvät johonkin Utsjoki-Kevon terveyskeskukseen...

Mielenkiintoinen kommentti JBA tuo Utsjoki-Kevö. Mulla sattuu nyt just olemaan yksi kuuden ällän naispuolinen tuttava lääkiksessä, odotan mielenkiinnolla ajautuuko hänkin Utsjoki-Kevoon vai tulisiko hänestä lääkäri jonnekin muuallekin.

Etköhän nyt hiukan kuitenkin liioitellut ja toisaalta niputtanut kaikkia kuuden ällän tyttöjä liian tiukasti yhteen nippuun? Etkö yhtäkään poikkeusta todellakaan tunne?

• JBA
        Ihmettelevä kirjoitti:

Mielenkiintoinen kommentti JBA tuo Utsjoki-Kevö. Mulla sattuu nyt just olemaan yksi kuuden ällän naispuolinen tuttava lääkiksessä, odotan mielenkiinnolla ajautuuko hänkin Utsjoki-Kevoon vai tulisiko hänestä lääkäri jonnekin muuallekin.

Etköhän nyt hiukan kuitenkin liioitellut ja toisaalta niputtanut kaikkia kuuden ällän tyttöjä liian tiukasti yhteen nippuun? Etkö yhtäkään poikkeusta todellakaan tunne?

Tarkoitus ei todellakaan ollut yleistää niin rankasti, kuin sinä nyt yrität asian tulkita. Pointtina oli sanoa, kuten asian ilmaisin, etteivät laudaturit ja hyvät päättötodistusnumerot välttämättä näy millään tavalla kliinisessä osaamisessa tai välttämättä edes tutkimustaidoissa - en todellakaan väittänyt, että kuuden ällän ylioppilaat ovat soveltumattomia alalle. Lähinnä tuo hissukka-asenne on se ongelmallinen, ja sitä on reippaasti liikaa lääkiksissä. Monet naiset ovat erittäin päteviä, ja itsellänikin on tällä hetkellä naispuolinen esimies. Merkittävää vain on se, että nämä esimiesasemiin etenevät ja menestyvät tutkijat eivät ole niitä hissukoita, vaan heiltä löytyy oikeastikin jotain asennetta ja mielipiteitä.

• Ihmettelevä
        JBA kirjoitti:

Tarkoitus ei todellakaan ollut yleistää niin rankasti, kuin sinä nyt yrität asian tulkita. Pointtina oli sanoa, kuten asian ilmaisin, etteivät laudaturit ja hyvät päättötodistusnumerot välttämättä näy millään tavalla kliinisessä osaamisessa tai välttämättä edes tutkimustaidoissa - en todellakaan väittänyt, että kuuden ällän ylioppilaat ovat soveltumattomia alalle. Lähinnä tuo hissukka-asenne on se ongelmallinen, ja sitä on reippaasti liikaa lääkiksissä. Monet naiset ovat erittäin päteviä, ja itsellänikin on tällä hetkellä naispuolinen esimies. Merkittävää vain on se, että nämä esimiesasemiin etenevät ja menestyvät tutkijat eivät ole niitä hissukoita, vaan heiltä löytyy oikeastikin jotain asennetta ja mielipiteitä.

JBA: "Tarkoitus ei todellakaan ollut yleistää niin rankasti, kuin sinä nyt yrität asian tulkita. Pointtina oli sanoa, kuten asian ilmaisin, etteivät laudaturit ja hyvät päättötodistusnumerot välttämättä näy millään tavalla kliinisessä osaamisessa tai välttämättä edes tutkimustaidoissa - en todellakaan väittänyt, että kuuden ällän ylioppilaat ovat soveltumattomia alalle."

Tuosta olen samaa mieltä kanssasi, etteivät välttämättä hyvät todistusarvosanat näy käytännön elämän kaikissa taidoissa, mutta kyllä siltikin yleistit alkuperäisessä mielipiteessäsi aika rankasti - eikös se pointtisi ollut, etteivät hissukat pärjää, ja olen aivan varma että niitä hissukoita on niin miehissä kuin naisissakin ja ihan kaikissa arvosanaluokissa. Eli turhaa oli hyökätä juuri kuuden ällän tyttöjen kimppuun, koska eivät ne arvosanat todellakaan näe kliinisessä osaamisessa - siis eivät hyvät arvosanat mutta eivät huonommatkaan välttämättä.

• asd

Minun tulevat lapseni ansaitsevat yliopiston, TIETEELLISEN koulutuksen käyneen opettajan kuin lukiosta valmistuneen mieleistään korkeakoulupaikkaa vaille jääneen tai paikallisen papin rouvan pedagogiikkaa puhumattakaan näpsäkkäästi "kolmes-neljäs vuodes korkeakoulututkinnon saaneen" pedakomiikan kandin amk:sta

Eri paikoissa on erilaisia tapoja puhua asioista, jotka eivät sinällään korreloi tosiasiallisiin tapahtumiin ja joita voi olla vaikea hahmottaa ulkoapäin.

Mitkään gradun sijalla olevat 20 viikon "käytännön aineet" eivät palvele niin hyvin ajattelun kehittymistä kuin g:n vääntäminen noin keskimäärin. Kasvatusajattelun kehittyminen on olennaisinta ko. koulutuksessa.

Käytännön oppii aina työelämässä, opiskelee sitten missä tahansa. Pääasialliset valmiudet mm. kehittyä ja kehittää hankitaan eritasoisissa oppilaitoksissa.

ps. en ole luokanope
      pps. voit myös tarkastella yliopistolaista yliopiston perustehtävää, jos edelleen mietit miksi luokanopekoulutus on siellä.
      ppps. PHUI tulipas aamuherne puhallettua nenästä.. ;)

• heh heh

Kirjoitat, ettet ole luokanope. Sen kyllä huomaa kirjoitustyylistäsikin. Yliopistossa oppii tieteellistä kirjoittamista ja selkeää asioiden esittämistä. Itse olen KM ja pääaineeni oli yleinen kasvatustiede. En ole luokanopettaja vaan kasvatustieteellisten aineitten ja psykologian aineenopettaja. Minne ihmeeseen sijoittaisitte sitten aineenopettajien koulutuksen? Entä aikuiskouluttajien tutkintovaatimus?

• aikuisope
        heh heh kirjoitti:

Kirjoitat, ettet ole luokanope. Sen kyllä huomaa kirjoitustyylistäsikin. Yliopistossa oppii tieteellistä kirjoittamista ja selkeää asioiden esittämistä. Itse olen KM ja pääaineeni oli yleinen kasvatustiede. En ole luokanopettaja vaan kasvatustieteellisten aineitten ja psykologian aineenopettaja. Minne ihmeeseen sijoittaisitte sitten aineenopettajien koulutuksen? Entä aikuiskouluttajien tutkintovaatimus?

Aineenopettajaksihan voit jo periaatteessa lukea nykyään ammatillisissa opettajakorkeakouluissa. Vaikka se onkin suunnattu ensisijaisesti ammatillisille opettajille, saa kyseisestä opinnoista käsittääkseni laillisesti saman opettajan pätevyyden kuin yo:stakin.

Itse olen myös KM yleisen kasv.tieteen puolelta. Mielestäni yleisen kasv.tieteen opiskelu on tarkoituskin olla paljon tieteellisempää, sillä meistähän ei suinkaan kaikki valmistu kouluttajan tehtäviin. Näin ollen aikuiskouluttajan koulutusohjelmaa ei ole itsessään edes olemassa, vaan aikuiskasvatuksen opiskelijat voivat sisällyttää opintoihinsa myös pedagogiset opinnot. Ja pedagogisten opintojen lisääminen tutkintoon onnistuu myös valmistuttua amk:n puolelta.

Lähinnä tätä okl:n tarjoamista amk:uun ajattelin siinä mielessä, että ainoa oikeasti tieteellinen aine, mitä he opiskelevat, on juuri kasvatustiede (pedagogisesti suuntautunut). Ja itse asiassa kasv.tieteen tieteellisyydestäkin voidaan olla montaa mieltä..;)

• Seiskan poika

OKL:ssä ollaan jo ties kuinka monetta vuotta. Meitä on monenlaisia, mutta noin 80 prosenttia on, ihan totta, kympin tyttöjä. Sitten on meitä seiskan poikia.

Minun mielestäni tiedettä on liikaa, varsinkin tutkimuksien tekemistä. Totttakai kympin tytöt pärjäävät niissä, koska on pakko; he suorittavat. Ei sillä ole mielenkiinnon kanssa mitään tekemistä. Jo 7-vuotiaasta asti alkanut yhtäjaksoinen suoritus maisterin papereihin 23-vuotiaana.

Nämä nyt ovat taas niitä asioita, joissa jokainen on yhtä oikeassa eikä oikeaa vastausta ole. Itse taidan lopettaa opinnot kesken ja siirtyä työelämään. Opiskelulla ei elä.

• Luokanope

"Itse taidan lopettaa opinnot kesken ja siirtyä työelämään. Opiskelulla ei elä. "

Joo, eikä muuten elä tällä luokanopen hommallakaan. Parempipalkkaista hommaa haen koko ajan. Kyllähän näiden lasten kanssa tähän palkkaan vielä olisi, mutta niitä kusipäisiä vanhempia en kyllä enää kauan jaksa kuunnella näillä liksoilla.

• Seiskan poika
        Luokanope kirjoitti:

"Itse taidan lopettaa opinnot kesken ja siirtyä työelämään. Opiskelulla ei elä. "

Joo, eikä muuten elä tällä luokanopen hommallakaan. Parempipalkkaista hommaa haen koko ajan. Kyllähän näiden lasten kanssa tähän palkkaan vielä olisi, mutta niitä kusipäisiä vanhempia en kyllä enää kauan jaksa kuunnella näillä liksoilla.

Totta puhut. Ei sille mitään voi, mutta raha ratkaisee aikalailla paljon.

opiskelujen aikana karttunut tietämys open arjesta on osoittanut, että opettajan työ ei ole "mun juttu". Sen puoleen en varmaankaan jonkun mielestä sovi opettajaksi, mikä voikin olla totta.

On hieman usko karissut suomalaiseen opetusjärjestelmään, ja oppilaisiinkin siinä sivussa. En halua elämystaikuriksi lellipenskoille, "yksilöille" ja "meidän pikkuprinsessoille".

• JBA
        Seiskan poika kirjoitti:

Totta puhut. Ei sille mitään voi, mutta raha ratkaisee aikalailla paljon.

opiskelujen aikana karttunut tietämys open arjesta on osoittanut, että opettajan työ ei ole "mun juttu". Sen puoleen en varmaankaan jonkun mielestä sovi opettajaksi, mikä voikin olla totta.

On hieman usko karissut suomalaiseen opetusjärjestelmään, ja oppilaisiinkin siinä sivussa. En halua elämystaikuriksi lellipenskoille, "yksilöille" ja "meidän pikkuprinsessoille".

Kun te kerran sitä tiedettä teette alalla, niin vaikuttakaa nyt sitten ihmeessä siihen, etteivät vanhemmat kasvata kakaroitaan tuollaisiksi lellityiksi "yksilöiksi", vaan hankkikaa tieteellinen evidenssi vyöremmikasvatuksen ylivertaisuudesta, jotta sitä alettaisiin taas arvostaa - ei luulisi olevan kovinkaan vaikeaa, kun vertaa nykykakaroita perinteisen kasvatuksen saaneisiin. Kai varhaiskasvatuskin opintoihinne kuuluu?

Muutenkin voisi panna itäsaksalaisdemaristisen peruskouluopetuksen uusiksi siten, että sieltä oikeasti saataisiin tuloksia, ja että kyse todellakin olisi kasvattavasta eikä lellivästä laitoksesta. Onneksi ei omassa työssä tarvitse leikkiä elämystaikuria tai poliisia luokan edessä. Muutama pesti yläasteen tuntiopettajana opiskeluaikana riitti vallan mainiosti, ja siinä sai kyllä todella negatiivisen käsityksen nykyisistä "kasvatus"trendeistä. Saisivat opettajatkin oppia uudelleen kurittamaan.

• Opettaja
        JBA kirjoitti:

Kun te kerran sitä tiedettä teette alalla, niin vaikuttakaa nyt sitten ihmeessä siihen, etteivät vanhemmat kasvata kakaroitaan tuollaisiksi lellityiksi "yksilöiksi", vaan hankkikaa tieteellinen evidenssi vyöremmikasvatuksen ylivertaisuudesta, jotta sitä alettaisiin taas arvostaa - ei luulisi olevan kovinkaan vaikeaa, kun vertaa nykykakaroita perinteisen kasvatuksen saaneisiin. Kai varhaiskasvatuskin opintoihinne kuuluu?

Muutenkin voisi panna itäsaksalaisdemaristisen peruskouluopetuksen uusiksi siten, että sieltä oikeasti saataisiin tuloksia, ja että kyse todellakin olisi kasvattavasta eikä lellivästä laitoksesta. Onneksi ei omassa työssä tarvitse leikkiä elämystaikuria tai poliisia luokan edessä. Muutama pesti yläasteen tuntiopettajana opiskeluaikana riitti vallan mainiosti, ja siinä sai kyllä todella negatiivisen käsityksen nykyisistä "kasvatus"trendeistä. Saisivat opettajatkin oppia uudelleen kurittamaan.

Hei JBA, sanoit että opettajat saisivat uudelleen oppia kurittamaan. Kyllä me sen osaisimme, mutta kun laki kieltää sen meiltä. Hiukan se sillä lailla uudistui se laki, että nyt saa häiritsevän oppilaan todella fyysisesti poistaa luokasta - aikaisemmin piti vain kauniisti häntä pyytää poistumaan - mutta jokaisesta fyysisestä poistamisesta pitää tehdä kirjallinen raportti jonnekin kouluviranomaiselle.

Niin että haukut kyllä väärää puuta kun puhut etteivät opettajat osaa kurittaa. Me emme vain sitä saa tehdä, ja lakiahan meidän kaikkien on tietysti noudatettava!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 81
      5047
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4869
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2699
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe