Metalliala ja astma

Sorvaajanainen

Kertokaa minkälaisia ns. siistejä (käryttömiä, pölyttömiä jne) työtehtäviä metallialalla voisi olla tarjolla? Onko sellaisia?
Taustaa: Minulla on kone ja metallialan perustutkinto (cnc-koneistaja), mutta sittemmin diagnosoitiin astma, jonka takia pitäisi olla siistimpi työympäristö. Itsellä leikkuunesteet aiheuttivat myös keuhkojen ärsytystä, joten sorvin ääreen ei minusta ole. :( Alan töitä en ole valmistumisen jälkeen tehnyt.
Opiskelin ammattiin aikuiskoulutuksessa Tampereella ja nyt asun Seinäjoella. Olisi hyvä, jos koulutuksesta olisi kuitenkin jotain hyötyä tulevan työpaikan haussa, jottei opiskelut olisi ihan hukkaan menneet...? Joten kaikki tieto on tervetullutta!

18

1441

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfgdfgfg

NC-ohjelmoija. Istut toimistossa ja väännät rataa.

• ohjelmat koneella

Missä tälläisiä NC ohjelmoijia on nykyään?

• rteryer
        ohjelmat koneella kirjoitti:

Missä tälläisiä NC ohjelmoijia on nykyään?

Esim meidän firmassa jossa tehdään muovimuotteja. Se kun ei se 5-askelinen 3d-työstöradan teko ihan sillä keskustelevalla ohjelmoinnilla onnistu - eikä sillä 50v napinpainaja-reiskalla ole mitään käsitystä CAM-ohjelmoinnista.

• j

Isommista firmoista kannattaa lähtee kyselemään noista, pienemmissä firmoissa on todennäköisempää, että yksi ja sama henkilö tekee työstöradat, ajaa kappaleen sisään ja hoitaa kappaleenvaihdon.

Kuinka herkästi reagoit leikkuunesteisiin?, robotitkin on yleistynyt aikalailla sarjatuotannossa, ja aika vähän joutuu koneistaja nykypäivinä noissa hommissa leikkuunesteen kanssa tekemisiin.

Nirvassa taidettiin tampereella mastercamia jonkinverran opettaa, mutta periaatteessa kyseisen henkilön kannattaisi myös tietää kuinka ne kappaleet kannattaa ajaa, ettei ihan päästä ala summamutikassa ratoja kappaleeseen tekemään. (Tekemällä toki oppii)

Hyvänä puolena noissa cameissa on, että suurimman osan noista yleisimmistä voi ladata ilmaiseksi vaikka kotikoneelle ja opetella ennenkuin töitä esim lähtee hakemaan, tosin firmoissa järjestetään myös tarpeen tullen koulutusta.

Nuo camit ei välttämättä tosin ole ihan helppoja lähtee kylmilteen opettelemaan, toisaalta yleensä firmoilla ei hirveen monenlaisia kappaleita ole tuotannossa, yhden kappaleen opettelun jälkeen seuraavan voi ehkä pääpiirtein tehdä samalla tyylillä, aina toki tulee erilaisia, mutta parempi niinpäin kun se että aina samaa.

• koita pois..

Eiköhän noita ole pätevämpiäkin tulijoita,kuin ihminen,joka on jonkun kurssin käynyt,mutta päivääkään ei ole kyseistä työtä tehnyt.

Ensimmäinen ongelma on se,että aloittaja ei kykene hahmottamaan,että miten kappale kiinnitään,eli miten päin sitä aletaan tehdä.

Olen pahoillani,mutta unohda koko juttu.

En usko,että tästä maasta löytyy firmaa,joka alkaa kouluttamaan ohjelmoijaksi henkilöä,jolla ei ole mitään tietoa,että miten kappale tehdään.

• fgsgsdg

En allekirjoita tätä.

esim. ruikkarimuottiteollisuuden puolella ei periaatteessa semmoista työtä olekaan mitä voisi opettaa jossain koulussa. Miten olisi oppisopimus? Kyllä tällä alalla töitä saa jos vain on tahtoa ja sinnikkyyttä.

• Itse leikkuunesteille allergisoituneena ja astmaatikkona voisin sanoa että vähissä on ne paikat missä voit työskennellä. Vaikka työstökoneet olisi koteloituja tai toisella puolella hallia, niin ilmastoinnin mukana kulkeutuu pistävä haju kuitenkin. Itse en ainakaan pysty samassa hallissa työskentelemään edes missä leikkuunesteitä on, niitä käytetään sorvauksen lisäksi sahoissa ym kuitenkin. Eli suosituttelen alanvaihtoa

• rdyherterte

Ei meidän toimistoon ainakaan mitään hajuja tule.

Riippuu tosiaan varmaan ihan paikasta, mutta en silti lähtisi sentään vielä viskaamaan kirvestä kaivoon.

• eadxbhjn

Eikö olisi mahdollista käyttää esim. hengityssuojaa?

• Sorvaajanainen

Kiitos paljon näkemyksistänne.
      TAKK antoi mielestäni monipuolisen pohjakoulutuksen alalla työskentelyyn. Koulullahan valmistettiin ihan tilaustöitä asiakkaille piirustusten mukaan ja itse ohjelmoitiin koneet ja sorveja sekä työstökeskuksia myös vaihdeltiin aika-ajoin. Ihan aluksi oltiin manuaalisorvin ääressä. Kyllä koulussa joutui ihan itse miettimään miten kappale valmistetaan. Myös hitsausta, levytöitä, cad-cam ohjelmointia, työstöratoja ja sitä robotin ohjelmointiakin sisältyi opiskeluun, ihan käytännön harjoituksia siis.
      Itse olen sinut tietokoneen kanssa ja tykkäsin eniten juurikin niistä kursseista, joissa pääsi tietsarin ääreen. Ja kun on jo tietyille aineille herkistynyt niin, ei hengityssuojaimellakaan pitkälle pötkitä, seuraavaksi tulee ne iho-ja silmäoireet kuvioihin.. :/
      Olen varautunut myös totaaliseen alanvaihtoon, mutta ajattelin ensin katsoa onko metallialalla mitään tarjota. Jos ei niin etitään jotain muuta. :) Oppisopimus tottakai olisi ihan paras vaihtoehto, tietäisi vaan millaista oppia voisi tällä metallin perustutkinnolla lähteä hakemaan. Yo-tutkinto minulla on myös pohjalla.
      Itseä kiinnostaisi myös jonkinlaiset laaduntarkkailu/testaus työt. Onko esim. ndt-testaus pois suljettu ajatus, ei vissiin myös ole mitään siisteimmästä päästä, kun pajoja on niin monen sorttisia eikä työpaikkaa voi valita-.
      Tällaisia ajatuksia...

• ------

Viimeistelijä. Poistat koneistetuista kappaleista terävät reunat ja jäysteet.

• Metallimiäs

Tuossa hommassa vasta saakin keuhkojen täydeltä metallipölyä

• sdfsdfsdf

Kone- ja metallialan insinööriksi. Tällä alalla arvostetaan inssejä joilla on käytännön kokemusta. Sitten vain johonkin huipputeknologian työkaluvalmistajafirmaan suunnittelijaksi/ratojen tekijäksi. Toimistotyötä 95%.

• MARAhst

Keuhkot menee paskaksi metallipajoissa joissa hitsataan.
      Vaikka olisi imurit ja suojaimet sekään ei auta kun niita ei joka aika ole käytössä ja kaikki käry ei mene poistoimuriin.
      Terveytentilassa tapahtuu seuraivia muutoksia
      alkaa närästysoiretta-poltetta kurkussa
      maksa-arvot kohoaa
      keuhkojen toiminta-arvot huononee jonka seurauksena hemoglopiininousee ja punasolu indeksi nousee (punasolujen määrä litrassa verta) elikkä on sakeammat veret koska keuhkot ei toimi enää milloinkaan kunnolla.
      Hapenottokyky alentuu.
      Verenkiertohäiriöitä sakeasta verestä

MIETTIKÄÄPÄS KANNATTAAKO ALKAA HITSARIKSI

• Ex plasmaleikkaaja

Vaihda alaa.

• Sorvaajanainen

Jep. Kyllä taitaa olla se alanvaihto edessä...Onhan niitä joitakin metallialan hommia, joita vois näillä keuhkoilla tehdä vaan ei kuitenkaan välttämättä tarpeeksi puhdasta työympäristöä. :/
      Harmittaa, kun oli aikoinaan tarkoitus opiskella taatusti työllistävä ammatti ja nyt taas uuden alan etsiminen edessä.
      Kiitos vielä ehdotuksista ja mielipiteistänne. Annoitte mukavasti ajattelemisen aihetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      123
      1863
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1650
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      51
      1225
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      49
      1108
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      876
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      876
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      810
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      797
    Aihe