Ihmisen arvo

-kyselijä-

Mihin ihmisen arvo perustuu? Onko se kiinni siitä, oletko naimisissa vai et? Onko se kiinni siitä oletko vakituisessa työssä vai et? Onko se kiinni ulkonäöstä ja ihmisten suosiosta?

56

1250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3

Mitä sillä arvolla tekee, kun kaikkien arvojen mukaa alkaa elelemään on kuin tuuliviiri, omaa mieltä ole lainkaan.

Ja tuloksena, kuin kaikkia arvoja ei täytä, on tällaisilla palstoilla ruikuttava onneton olento.

Mitä elämän suurta tuhlausta.

• -kyselijä-

"Ja tuloksena, kuin kaikkia arvoja ei täytä, on tällaisilla palstoilla ruikuttava onneton olento."

:) Hyvin sanottu!
        Vaan millä pääsee eroon siitä, että toiset ihmiset määrittelevät arvosi? Jos siis et ole sellainen kuin heidän mielestään pitäisi olla? (...ihmettelee tällaisella palstalla ruikuttava onneton olento).
        :)

• 2
        -kyselijä- kirjoitti:

"Ja tuloksena, kuin kaikkia arvoja ei täytä, on tällaisilla palstoilla ruikuttava onneton olento."

:) Hyvin sanottu!
        Vaan millä pääsee eroon siitä, että toiset ihmiset määrittelevät arvosi? Jos siis et ole sellainen kuin heidän mielestään pitäisi olla? (...ihmettelee tällaisella palstalla ruikuttava onneton olento).
        :)

Eipä siitä mitenkään eroon pääse, toisia ihmisiä, saatika heidän ajatuksiaan ja mielipiteitään ei voi mitenkään hallita.
        Jatkuvasti moni yrittää, tuhlaa siihen suuren määrän aikaa ja energiaa, onnistumatta.
        Elikkäs elää tuuliviirin lailla onnetonta, toisten määrittelemää elämää.

Kuinka paljon sitten on toisten ihmisten juoksutettavissa, on jokaisen oma juttu.
        Meillä täällä on vain kaksi pakkoa, syntymä ja kuolema, muu on vapaaehtoista,
        myös toisten pillin mukaan juokseminen.

• 2 kirjoitti:

Eipä siitä mitenkään eroon pääse, toisia ihmisiä, saatika heidän ajatuksiaan ja mielipiteitään ei voi mitenkään hallita.
        Jatkuvasti moni yrittää, tuhlaa siihen suuren määrän aikaa ja energiaa, onnistumatta.
        Elikkäs elää tuuliviirin lailla onnetonta, toisten määrittelemää elämää.

Kuinka paljon sitten on toisten ihmisten juoksutettavissa, on jokaisen oma juttu.
        Meillä täällä on vain kaksi pakkoa, syntymä ja kuolema, muu on vapaaehtoista,
        myös toisten pillin mukaan juokseminen.

Hienoja ajatuksia täällä. :) Juuri tuo jatkuva hyväksynnän hakeminen ihmisiltä on lamauttavaa ja usein elämistä estävää. Elämä kuluu esittämiseen eikä elämiseen. Hyväksynnän hakeminen esittämällä jotain muuta mitä on ei tee myöskään itsetunnolle hyvää.

Tosiaan siitä ei pääse eroon että toiset ihmiset arvottavat ja normittavat sua, mutta voit muuttaa suhtautumistasi siihen ja vapautua. Vapautuminen vaan vaatii sen että oppii ensin hyväksymään itsensä suunnilleen sellaisena kuin on. Sen jälkeen ei ole enää niin riippuvainen toisten ihmisten hyväksynnästä ja on helpompaa hyväksyä itsekin toisia ihmisiä sellaisina kuin ovat. Ja on jopa helpompaa hyväksyä sekin ettei joku toinen hyväksy.

• 12
        oonnekas kirjoitti:

Hienoja ajatuksia täällä. :) Juuri tuo jatkuva hyväksynnän hakeminen ihmisiltä on lamauttavaa ja usein elämistä estävää. Elämä kuluu esittämiseen eikä elämiseen. Hyväksynnän hakeminen esittämällä jotain muuta mitä on ei tee myöskään itsetunnolle hyvää.

Tosiaan siitä ei pääse eroon että toiset ihmiset arvottavat ja normittavat sua, mutta voit muuttaa suhtautumistasi siihen ja vapautua. Vapautuminen vaan vaatii sen että oppii ensin hyväksymään itsensä suunnilleen sellaisena kuin on. Sen jälkeen ei ole enää niin riippuvainen toisten ihmisten hyväksynnästä ja on helpompaa hyväksyä itsekin toisia ihmisiä sellaisina kuin ovat. Ja on jopa helpompaa hyväksyä sekin ettei joku toinen hyväksy.

Niinpä, ja kun lapsesta pitäen tottuu esittämään vanhempiaan miellyttääkseen huomaa ajanmittaan että itseä ei enää ole, se on varastettu.

Jäljellä on vain kuori joka tekee niin kuin toivotaan ja itse on jossain siellä syvällä elämässä pään sisäistä elämää, hieman kuin Matrixissa Neon tapaus

Jotkut onnistuvat heräämään ja toiset kadottavat itsensä iäksi, päätyen pahimmassa tapauksessa mielenterveyspotilaiksi.

• 12 kirjoitti:

Niinpä, ja kun lapsesta pitäen tottuu esittämään vanhempiaan miellyttääkseen huomaa ajanmittaan että itseä ei enää ole, se on varastettu.

Jäljellä on vain kuori joka tekee niin kuin toivotaan ja itse on jossain siellä syvällä elämässä pään sisäistä elämää, hieman kuin Matrixissa Neon tapaus

Jotkut onnistuvat heräämään ja toiset kadottavat itsensä iäksi, päätyen pahimmassa tapauksessa mielenterveyspotilaiksi.

Se on jo iso askel eteenpäin jos huomaa ettei itseä enää ole.

En osaa nähdä siinä mitään pahaa taikka haittaa jos siinä vaiheessa käyttää hyödykseen mielenterveyspalveluita.

• -kyselijä-
        12 kirjoitti:

"itse on jossain siellä syvällä elämässä pään sisäistä elämää"

Ajatuksissa on vapaus. Ajatukset on ainut paikka, mitä toiset ihmiset ei voi nähdä ja arvostella.

• -kyselijä-
        oonnekas kirjoitti:

oonnekas: "Hyväksynnän hakeminen esittämällä jotain muuta mitä on ei tee myöskään itsetunnolle hyvää."

Joo, ei ole paljoa iloa siitä, jos ihmiset tykkää siitä roolihahmosta jota esitän. Jokainen kai toivoisi olevansa hyväksytty mieluummin ihan vaan omana itsenään.

• arvomaailma

Olen just sitä mieltä, et miks elää toisten arvojen mukaan. Elä ihmeessä omien arvojesi mukaan, itse tiedät peremmin mitkä ne on. Niistä löytyy paljon hyviä arvoja. Kunhan vain hyödynnät niitä. Siksihän lääkäritkin erikoistuvat. On yleislääkäreitä ja spesialisteja siis oman asiasa taitajia. Elä niiten arvojen mukaan mitkä mielestäsi ovat mukavia jos ne suinkin ovat normaaleissa puitteissa. Luulisin että mielesi on silloin parempi, kuin elää kaikkien sinulle tuntemattomien arvojesi kanssa. Löydä siis oma itsesi ja elä sen kanssa, me ihmiset olemme kaikki erilaisia.

• olen arvokas

Riippuu tietenkin ihmiskuvasta. Ja tuntemukset voivat ola hyvinkin henkilökohtaisia ja muuttua yksilön elämän aikana.
      Itse koenettä olen Jumalan luomana ainutlaatuinen, ennalta suunniteltu, tarkoitettu olemaan iankaikkisuudesta iankaikkisuuteen. minula on täällä oma paikkani, tehtäväni ja aikani. Imisarvoni ei riipu: minkä ikäinen olen, siviilisäädystäni, olenko töissä vai eläkkeellä ym.

• -kyselijä-

olen arvokas: "Itse koenettä olen Jumalan luomana ainutlaatuinen, ennalta suunniteltu, tarkoitettu olemaan iankaikkisuudesta iankaikkisuuteen"

Tuo on tosiaan lohduttava ajatus.
        Vaan miksi sitten Jumala on suunnitellut toisista ihmisistä sellaisia, jotka ovat ihmisten mielestä oikeanlaisia ja toisista sellaisia, jotka ovat ihmisten mielestä vääränlaisia?
        On kyllä onni, ettei ainakaan minun vuokseni maailmaan synny lisää vääränlaisia ihmisiä. Se on tämän yksin olemisen hyvä puoli.

• bvfbgfx

Ei kai ihmisen arvoa ja mihin se perustuu pystykkään kukaan määrittelemään täydellisesti. Itse lähtökohtaisesti luulen ihmisen arvon perustuvan itse ihmiseen. Mutta todellisuudessa ihmisen arvo perustuu siihen yhteiskuntaluokkaan tai sen ryhmän ihanteisiin, mihin kuulut tai haet heiltä hyväksyntää. Riippuen millaisessa ihmisjoukossa liikkuu ihmisen arvostukseen vaikuttavia tekijöitä voivat olla vuositulot, ammatti, ulkonäkö, auto, harrastukset, paljonko nostat penkistä, paino pituus jne.

Käytännössä ihmisen arvo on siis ulkoistettu ihmisestä itsestään ulkoiselle olemukselle tai muihin statukseen liittyviin asioihin. Siinä ei paljoa auta vaikka olisi empaattinen ihminen ja avulias, mikäli "kuulut" soramonttu jengiin.

PS. Ei kannata kiusata itseään turhilla pohdinnoilla, surullisemmaksi se vaan mielen saa.

• -kyselijä-

bvfbgfx: "Mutta todellisuudessa ihmisen arvo perustuu siihen yhteiskuntaluokkaan tai sen ryhmän ihanteisiin, mihin kuulut tai haet heiltä hyväksyntää."

Niin ja jos yrittää hakea hyväksyntää ihmisiltä, jotka ovat vähän kuin toistensa vastakohtia, ei oikein tiedä miten käyttäytyisi, että olisi molemmille mieliksi. Teet miten tahansa, et miellytä toista heistä.
        Tai jos haluaa kuulua useampaan ryhmään tulee vaikeus siinä, minkä ryhmän mielipiteiden mukaan täytyisi mennä. Kun teet jotain, se ei miellytäkään toiseen ryhmään kuuluvia.

bvfbgfx: "Ei kannata kiusata itseään turhilla pohdinnoilla, surullisemmaksi se vaan mielen saa."

Näin se on. Oikeastaan koko elämä on mennyt sitä miettiessä, miksi en kelpaa joukkoon. Tuo miettiminen vaan pitäisi osata lopettaa.

• jtyjsgs gav
        -kyselijä- kirjoitti:

bvfbgfx: "Mutta todellisuudessa ihmisen arvo perustuu siihen yhteiskuntaluokkaan tai sen ryhmän ihanteisiin, mihin kuulut tai haet heiltä hyväksyntää."

Niin ja jos yrittää hakea hyväksyntää ihmisiltä, jotka ovat vähän kuin toistensa vastakohtia, ei oikein tiedä miten käyttäytyisi, että olisi molemmille mieliksi. Teet miten tahansa, et miellytä toista heistä.
        Tai jos haluaa kuulua useampaan ryhmään tulee vaikeus siinä, minkä ryhmän mielipiteiden mukaan täytyisi mennä. Kun teet jotain, se ei miellytäkään toiseen ryhmään kuuluvia.

bvfbgfx: "Ei kannata kiusata itseään turhilla pohdinnoilla, surullisemmaksi se vaan mielen saa."

Näin se on. Oikeastaan koko elämä on mennyt sitä miettiessä, miksi en kelpaa joukkoon. Tuo miettiminen vaan pitäisi osata lopettaa.

"Ei kannata kiusata itseään turhilla pohdinnoilla, surullisemmaksi se vaan mielen saa."

Tsorge, teil on vielä jotain honaamatta!

• viisveisaa

Jos taloudellista puolta hait niin kyllä, naimisissaolo vaikuttaa huomattavasti, myöskin vakityö, ulkonäkö ja suosio, blondius, pituus, lasiin ei kannata sylkeä -
      mutta tuskin lotraamaankaan alkaa. Tupakka laskee arvoa. Tutkittua tietoa.
      Muutoin taas, kannattaako täällä välittää muiden mielipiteistä omasta arvosta.
      Vaikka lajiteltaisiin kuinka rupusakkiin. Mikäs siitä luokittelijasakista tekee jotenkin
      parempia? Höh, pata kattilaa soimaa, se on eliön nimeltä ihminen yksi käyttäytymispiirteistä. Ikään kuin toista alentamalla saa kohotettua omaa arvoaan.
      Tämmöstä tää on, siihen on totuttautuminen.

• -kyselijä-

viisveisaa: "Ikään kuin toista alentamalla saa kohotettua omaa arvoaan."

Joillakin ihmisillä tosiaan on tapana löytää jokaisesta vastaantulijasta jotain negatiivista sanottavaa (ehkä se johtuu juuri siitä, että sillä lailla tuntee itsensä paremmaksi).Tällaista puhetta kun kuuntelee ei voi olla miettimättä, että mitähän he minusta puhuvat kun selkäni käännän. Ja osa heidän mielipiteistään kyllä tuleekin rivien välissä ilmaistua, jotta selväksi käy mikä minussa on vikana heidän mielestään. Ja vikaahan löytyy vaikka minkälaista.

viisveisaa: "Tämmöstä tää on, siihen on totuttautuminen."

Aika pitkään olen yrittänyt totuttautua, mutta en tiedä totunko kunnolla koskaan. Aina se vaan tuppaa ikävältä tuntumaan, ettei kelpaa joillekin ihmisille koska on heidän mielestään vääränlainen vähän joka asiassa.

• 1+11
        -kyselijä- kirjoitti:

viisveisaa: "Ikään kuin toista alentamalla saa kohotettua omaa arvoaan."

Joillakin ihmisillä tosiaan on tapana löytää jokaisesta vastaantulijasta jotain negatiivista sanottavaa (ehkä se johtuu juuri siitä, että sillä lailla tuntee itsensä paremmaksi).Tällaista puhetta kun kuuntelee ei voi olla miettimättä, että mitähän he minusta puhuvat kun selkäni käännän. Ja osa heidän mielipiteistään kyllä tuleekin rivien välissä ilmaistua, jotta selväksi käy mikä minussa on vikana heidän mielestään. Ja vikaahan löytyy vaikka minkälaista.

viisveisaa: "Tämmöstä tää on, siihen on totuttautuminen."

Aika pitkään olen yrittänyt totuttautua, mutta en tiedä totunko kunnolla koskaan. Aina se vaan tuppaa ikävältä tuntumaan, ettei kelpaa joillekin ihmisille koska on heidän mielestään vääränlainen vähän joka asiassa.

Tuota lukiessa tuli mieleen mieleen tietty porukka, joka arvottaa muita ihmisiä huvin sekä egon pönkityksen vuoksi, oman elämänsä sisällöksi. Toisten todellisilla tai keksityillä heikkouksilla sekä vastoinkäymisillä herkuttelu ilmeisesti helpottaa jotain tyhjyyttä, joka oman itsen sisällä ammottaa. He ovat kehittäneet taiteen "ystävällisyydestä", jonka rivien väliin piilotetaan ivaa ja vihjauksia. Tällaisia ihmisiä on mahdoton miellyttää, ellei itse ole samanhenkinen. Nykyisin heitä tuntuu olevan paljon kaikkialla. Tuskinpa kukaan kaipaa arvostusta heiltä.

• Mies 27

Luettelemasi asiat ovat kaikki näitä ns. yhteiskunnan asettamia paineita yksilöä kohtaan. Kaikki me kuitenkin olemme erilaisia, mikä tarkoittaa sitä, ettei me kaikki voida millään sopia samaan muottiin. Aina löytyy niitä, joiden mielestä on jotenkin outoa, jos et ole naimisissa/ "edes" seurustele, jos et ole vakituisessa duunissa, jos olet ulkonäöltäsi erilainen, kuin se tämänhetkinen ihanne, mihin "kaikki muut" pyrkivät jne...

Kuitenkin on myös paljon niitä, joita nämä em. seikat eivät niinkään kiinnosta, ja niitä, jotka jopa arvostavat näitä "kriteereistä" poikkeamisia.

Kai se meidän jokaisen oma arvo/arvon tunne lähtee siitä, miten itse itseämme arvostamme, ja kuinka tyytyväisiä itse olemme sen hetkiseen elämäntilanteeseemme. Jos itse olemme tyytyväisiä ja varmoja, näkyy se myös ulospäin, jonka jälkeen "arvostelijoiden" tilalla meitä arvostelevat lähinnä kateelliset, näennäisesti yhteiskuntakelpoiset ja elämässään "onnistuneet" ihmiset.

Olen miettinyt samoja kysymyksiä ja muutakin, mutta omalla kohdallani on pakko myöntää, että en ole edes itse tyytyväinen itseeni ja omaan elämäntilanteeseeni. Ehkä juuri siksi myös minä tällaisia kysymyksiä epävarmuuttani mietin... Mitä sitten pitäisi tehdä/muuttua, että olisin tyytyväinen elämääni...? Jaa a.....

Ystäviä ja ihmisiä on kyllä ympärillä, mutta silti usein yksinäinen olo...
      Samaan aikaan kaikkien pitämä show-mies, ja toisaalta kuin vieraalta planeetalta... Outoa.

Tsemppiä kaikille. Elämä menee vaiheittain. Kohta se taas hymyilee. :)

• sdfgg

Ihmisen arvo määräytyy sen mukaan kuinka paljon rahaa löytyy, kuinka monta heikompaa poljetaan maahan koulussa nuoruusiällä ja myöhemmin työuralla sekä kuinka monta panoa ja rakastajatarta löytyy ja kuinka helposti. -ainakin siltä tämä nykymaailman meininki välillä tuntuu

• Joh.3:16

Jokainen ihminen on suunnattoman arvokas. Muuten ei Jeesus olisi kuollut puolestamme.
      Jokainen on Jumalan luoma ja Hänelle tärkeä.

• 1

Mistä syystä Jumala sitten loi tällaisen ihmisen kaltaisen kusipään ??
        Ei kukaan pelkkää hyvyyttään voi sellaista tehdä.

• Joh.3.16
        1 kirjoitti:

Mistä syystä Jumala sitten loi tällaisen ihmisen kaltaisen kusipään ??
        Ei kukaan pelkkää hyvyyttään voi sellaista tehdä.

Pyydä Jeesus sydämeen, Hän voi puhdistaa sinut "kusipäisyydestä", koska ei Hän halua sinun olevan sellainen.

• 1
        Joh.3.16 kirjoitti:

Pyydä Jeesus sydämeen, Hän voi puhdistaa sinut "kusipäisyydestä", koska ei Hän halua sinun olevan sellainen.

Joo joo, mutta piruhan se sellainen on joka kiusaa tekee ja sitten vain nätisti pyytävät pelastaa.

• -kyselijä-

Niin, miksi syntyy maailmaan sellaisia sanotaan vaikkapa ns. kusipäitä, jotka eivät kelpaa toisten ihmisten joukkoon? Jos syntyisi vain oikeanlaisia ihmisiä, oikeannäköisiä ja oikeanlaisia luonteeltaan, niin kaikki hyväksyisivät toisensa.

• -kyselijä-

Tosin kun en itsekään viihdy kaikkien seurassa, ymmärrän kyllä sen, etteivät kaikki myöskään viihdy minun seurassani.

• angenehm

Se tarkoittaisi että erilaiset kokemukset eivät muokkaisi luonnetta tai perimä ulkonäköä. Tai elämäntavat eivät näkyisi vartalon muodoissa tai arvissa.

Ihmisen arvoa ei pitäisi pohtia liikaa, kaikilla on vain yksi elämä. Mieti ketä sinä arvostat ja miksi. Itse arvostan luotettavia iloisia ihmisiä, ja siksi yritän itsekin olla sellainen.

• -kyselijä-
        angenehm kirjoitti:

Se tarkoittaisi että erilaiset kokemukset eivät muokkaisi luonnetta tai perimä ulkonäköä. Tai elämäntavat eivät näkyisi vartalon muodoissa tai arvissa.

Ihmisen arvoa ei pitäisi pohtia liikaa, kaikilla on vain yksi elämä. Mieti ketä sinä arvostat ja miksi. Itse arvostan luotettavia iloisia ihmisiä, ja siksi yritän itsekin olla sellainen.

angenehm: "Ihmisen arvoa ei pitäisi pohtia liikaa, kaikilla on vain yksi elämä."

Liikaa tulee tosiaan pohdittua. Elämä kuluu näitä pohtiessa.

• suohon poljettu

ihmisen arvo on juuri niin paljon kuin markkinatalous määrää

selkeämmin sanottuna olet elinikänäsi tekemien suoritusten tuottaman rahamäärän arvoinen

no ihan vielä ei olla noin pitkällä... mutta ehkä lähivuosikymmeninä

• tuula-neiti

Jokainen määrittää oman ihmisyytensä arvon siinä kuinka kohtelee muita ihmisiä.

• -kyselijä-

tuula-neiti: "Jokainen määrittää oman ihmisyytensä arvon siinä kuinka kohtelee muita ihmisiä."

Joku voi kuitenkin olla menestynyt ja suosittu henkilö vaikka kohtelee huonosti sellaisia ihmisiä, jotka hänen mielestään ansaitsevat huonoa kohtelua koska ovat heikommin elämässä menestyneet.
        Vaikka tämä menestynyt henkilö kohtelee muita huonosti, ei hänen arvonsa siitä alene.
        Ja taas se, joka on menestynyt elämässä heikommin, ei pääse sieltä alempiarvoisesta asemasta nousemaan paljoakaan ylemmäs, vaikka kohtelisi muita hyvin. Tai ehkä jonkinlaista arvonnousua voi tulla jos on hyvät käytöstavat.

• huom.
        -kyselijä- kirjoitti:

tuula-neiti: "Jokainen määrittää oman ihmisyytensä arvon siinä kuinka kohtelee muita ihmisiä."

Joku voi kuitenkin olla menestynyt ja suosittu henkilö vaikka kohtelee huonosti sellaisia ihmisiä, jotka hänen mielestään ansaitsevat huonoa kohtelua koska ovat heikommin elämässä menestyneet.
        Vaikka tämä menestynyt henkilö kohtelee muita huonosti, ei hänen arvonsa siitä alene.
        Ja taas se, joka on menestynyt elämässä heikommin, ei pääse sieltä alempiarvoisesta asemasta nousemaan paljoakaan ylemmäs, vaikka kohtelisi muita hyvin. Tai ehkä jonkinlaista arvonnousua voi tulla jos on hyvät käytöstavat.

Ihmisarvo ja sosiaalinen asema eivät ole sama asia.

• mieliks ois oltava
        huom. kirjoitti:

Ihmisarvo ja sosiaalinen asema eivät ole sama asia.

Olen tehnyt samat huomiot kuin Tuula-neiti.

Tässä yhteiskunnassa ihmisen arvo on yhtä kuin hänen sosio-ekonominen asemansa. Jos ihminen on riittävän hyvissä asemissa, hän saa käyttäytyä epäreilusti hierarkiassa alemmalla tasolla olevaa kohtaan - ilman seuraamuksia. Tämä tulee hyvin esiin esim. työpaikoilla. On johtaja - esimies - työntekijä -tasot ja lisäksi epäviralliset nokkimisijärjestykset tasojen sisällä. Ylempi saa tölviä ja kiusatakin alempaa, kun taas alempiarvoisen täytyy aina miettiä hyvin tarkoin, miten muotoilee asiallisenkin sanottavansa. Joku voi aina päättää loukkaantua ja järjestää vaikeuksia.

"Pienen" ihmisen täytyy muistaa olla nöyrä. Ennen duunarin oli pidttävä suunsa kiinni ja tehtävä mitä käskettiin. Nyt hänen odotetaan lausuvan iloisia, mutta harmittomia small talk-sutkauksia työnteon ohessa.

Jatkuva miellyttämisen ja sopeutumisen pakko, alituinen nöyristely, on yksi selitys, miksi pienituloiset, suorittajatason ihmiset sairastavat enemmän ja kuolevat nuorempina kuin varakkaat ja koulutetut. Viime mainitun porukan sallitaan käyttäytyä paljon vapaammin ja heillä on vaikutusmahdollisuuksia monissa asioissa.

• inmyopinion
        mieliks ois oltava kirjoitti:

Olen tehnyt samat huomiot kuin Tuula-neiti.

Tässä yhteiskunnassa ihmisen arvo on yhtä kuin hänen sosio-ekonominen asemansa. Jos ihminen on riittävän hyvissä asemissa, hän saa käyttäytyä epäreilusti hierarkiassa alemmalla tasolla olevaa kohtaan - ilman seuraamuksia. Tämä tulee hyvin esiin esim. työpaikoilla. On johtaja - esimies - työntekijä -tasot ja lisäksi epäviralliset nokkimisijärjestykset tasojen sisällä. Ylempi saa tölviä ja kiusatakin alempaa, kun taas alempiarvoisen täytyy aina miettiä hyvin tarkoin, miten muotoilee asiallisenkin sanottavansa. Joku voi aina päättää loukkaantua ja järjestää vaikeuksia.

"Pienen" ihmisen täytyy muistaa olla nöyrä. Ennen duunarin oli pidttävä suunsa kiinni ja tehtävä mitä käskettiin. Nyt hänen odotetaan lausuvan iloisia, mutta harmittomia small talk-sutkauksia työnteon ohessa.

Jatkuva miellyttämisen ja sopeutumisen pakko, alituinen nöyristely, on yksi selitys, miksi pienituloiset, suorittajatason ihmiset sairastavat enemmän ja kuolevat nuorempina kuin varakkaat ja koulutetut. Viime mainitun porukan sallitaan käyttäytyä paljon vapaammin ja heillä on vaikutusmahdollisuuksia monissa asioissa.

Sellanen joka huvin vuoksi kohtelee 'hierarkiassa alempaa' ansaitsee kovan ja rankan perseraiskauksen, kastraation ja lobotomian. Voisin suorittaa nämä toimenpiteet itse jos olisin syntynyt hulluksi.

• inmyopinion
        inmyopinion kirjoitti:

Sellanen joka huvin vuoksi kohtelee 'hierarkiassa alempaa' ansaitsee kovan ja rankan perseraiskauksen, kastraation ja lobotomian. Voisin suorittaa nämä toimenpiteet itse jos olisin syntynyt hulluksi.

kohtelee surkeasti*

• inmyopinion
        inmyopinion kirjoitti:

kohtelee surkeasti*

Voisin potkia sellaisen aivot mäsäksi. Tunkea paksun rautatangon perseeseen ja vatkata sen persettä sähkövatkaimella. Tunkea veitsen sen pupilleihin ulottuen aivoihin. Vetää pallit irti paljain käsin.

Pyydän anteeksi vihapuheeni.

• inmyopinion
        inmyopinion kirjoitti:

Voisin potkia sellaisen aivot mäsäksi. Tunkea paksun rautatangon perseeseen ja vatkata sen persettä sähkövatkaimella. Tunkea veitsen sen pupilleihin ulottuen aivoihin. Vetää pallit irti paljain käsin.

Pyydän anteeksi vihapuheeni.

Sellanen ihminen ei oo minkään arvonen minulle. Päässäni onneks voin suorittaa tälläisen toimenpiteen, jos kyseinen henkilö tulee omassa elämässä vastaan. Tuhoan sen omista ajatuksistani. Mutta en sentään oikeasti toteuttaisi.

• inmyopinion
        inmyopinion kirjoitti:

Sellanen ihminen ei oo minkään arvonen minulle. Päässäni onneks voin suorittaa tälläisen toimenpiteen, jos kyseinen henkilö tulee omassa elämässä vastaan. Tuhoan sen omista ajatuksistani. Mutta en sentään oikeasti toteuttaisi.

En silti tunne mitään viehtymystä alistamiseen tai alistetuksi tulemiseen. Mutta vihaa omistan jonkun verran.

• 4+20

En ymmärrä kysymystä ihmisen arvosta. Sadan vuoden päästä olemme kaikki madonruokaa (ellei tehdä polttohautausta).

• Odyseia

Uskomatonta.
      Tiedän hyvin ettei minua arvosteta. So what?
      Kuitenkin olen elämäni aikana toiminut siten, etten tahallisesti
      vahingoittaisi muita ihmisiä. Onnistumatta.
      Siis laitoinkin vain omat asiani kuntoon niin hyvin kuin vain voin.
      Kaikkia ei voi miellyttää. Eikä tarvitsekkaaan.
      Kun tuntee itsensä, tuntee myös muut ihmiset.

• vainottu

Tällä palstalla on esitetty todella hienoja ajatuksia!

Mutta entäpä ääritapaus: muut arvottavat sinut rupusakkiin ja päättävät hankkiutua sinusta eroon. Tällainen sairas tilanne kohtasi miljoonia juutalaisia Kolmannessa Valtakunnassa ja sen naapurimaissa. Onko sillä väliä mitä muut ajattelevat jos he haluavat tappaa sinut? Ok. voit hyväksyä tilanteen, mutta sitten kun sinut vangitaan kidutusleirille saatat katua aikaisempia mielenliikkeitäsi.

Ihmisen arvo on yhteisön määrittelemä. Jos vihamielistä yhteisöä ei voi paeta, siihen on pakko sopeutua. Mutta joskus soputuminenkin on mahdotonta. Mitä silloin pitäisi tehdä?

• -kyselijä-

vainottu: "Ihmisen arvo on yhteisön määrittelemä. Jos vihamielistä yhteisöä ei voi paeta, siihen on pakko sopeutua. Mutta joskus soputuminenkin on mahdotonta. Mitä silloin pitäisi tehdä?"

Odottaa ja toivoa, että joku muutos siinä yhteisössä tapahtuisi jossain vaiheessa niin, ettei se enää olisikaan niin vihamielinen (loppuihan ne juutalaistekin vainot aikanaan).
        Ja sitä odottaessa opetella olemaan vähään tyytyväinen. Iloitsemaan pienistä ilonaiheista kun suuria ei kerran tarjolla ole.

• et silleen....

näinpä, ei tarvita kuin yksi saatanan taitava paskanpuhuja jonka valheisiin uskoo hän itse ja kaikki muut hänen "hovissaan" olevat ja ihmisarvosi ja -oikeutesi on mennyttä, koko loppuelämäksi. Miten siitä sitten noustaan, kun sut on nujerrettu täysin?

yksinkin pärjää, paremmin kuin huonossa seurassa arvostaen niitä pieniä arkisia onnenjyväsiä, joita jokaisen elämänpolulle kuitenkin osuu melkein jokapäivä :)

• 17
        et silleen.... kirjoitti:

näinpä, ei tarvita kuin yksi saatanan taitava paskanpuhuja jonka valheisiin uskoo hän itse ja kaikki muut hänen "hovissaan" olevat ja ihmisarvosi ja -oikeutesi on mennyttä, koko loppuelämäksi. Miten siitä sitten noustaan, kun sut on nujerrettu täysin?

yksinkin pärjää, paremmin kuin huonossa seurassa arvostaen niitä pieniä arkisia onnenjyväsiä, joita jokaisen elämänpolulle kuitenkin osuu melkein jokapäivä :)

Aamen! Tuo oppiläksy on totta minunkin elämässäni.

• Minä vain

Hulluksi tulee jos alkaa miettimään ,mitä muut miettii minusta.Elän sillätavalla etten
      vahingoita teoillani ketään.
      Pidän silti omana asiana tehdä omassa elämässä niinkuin itse halua,siihen en kysy keneltäkään lupaa.
      Joskus kaikki teemme jonkin asian ns."väärin " ainakin jonkun toisen mielestä,mutta
      sitä ei pidä liikaa surra.

• 46+63

Järjestys menee kai: raha, suhteet, ulkonäkö.

• mari mari

Kun pystyy hyväksymään itsensä ja oman elämäntilanteensa sellaisena kuin se on, niin se arvo ihmiselle tulee siitä. Ei ole mitään väliä miksi toiset sinut arvottavat, jos itselläsi on itsesi kanssa hyvä olla ja olet sinut itseesi. Jokaisella ihmisellä on ihmisarvo, mutta yleensä se unohdetaan, kun luullaan että ihmisen arvo tulee rahasta, maineesta ja kaikesta ulkoisesta. Ulkoinen kasvattaa mainetta ja lisää kyllä arvostusta, jos teemme jotain merkittävää, mutta ihmisen arvo ei ole missään muussa mitattavissa kuin siinä miten hän itseään ja muita ihmisenä kohtelee...RAKKAUDESSA. Rakkaus on inhimillisyyttä ja se ARVO, jota meidän jokaisen tulisi tavoitella tässä elämässä.

• DogBarkGuy

Älä ainakaan ajattele, mitä sinusta ajatellaan. Se on yksi pahan aluista.

• kake iivari

olette myrkky ja paska neuroosiloissa taliaivot! heh heh heh! p.0405165477

• Iida88

Koulukiusattuna ja koulun jälkeenkin syrjittynä ja kiusattuna olen joutunut miettimään paljon samaa. Olen tullut siihen siihen tulokseen, että ulkonäkö on se avainasia kaikessa. Sanotaanhan, että ensivaikutelma on tärkein. Ja 80% ensivaikutelman muodostamisesta tekee se, miltä ulospäin näyttää. Se ei ole ulkonäkökeskeisyyttä, vaan ihan automaattinen toimintatapa itsekullakin. Mitä suositumpi on ja mitä arvostetumpaan sosiaaliluokkaan kuuluu, sitä ulkonäköriippuvaisempaa on kanssakäyminen muiden ihmisten kanssa. Kirppiskamoissa kulkevasta ajatellaan että "tuo on varmaan narkkari..paras vältellä sitä ja olla huomaamatta."
      Kiusatulla se on toisin päin. Jos joku ei ole aina ykköset niskassa ja kengät kiillotettuna, en silti katso häntä nokanvarttani pitkin vaan pidän tasavertaisena itseni kanssa. Korkea koulutus, naimattomuus/naimissa olo nyt on aivan yks hailee ja merkityksetön asia, koska se ei kerro ihmisen sisimmästä mitään. Ei pitäisi kertoa ulkonäönkään, mutta jostain syystä toimimme vain niin kuin sillä olisi muka väliä..valitettavasti. Kai mukavan näköisten ihmisten seurassa on sitten miellyttävämpi olla. Me rumat kummajaiset saamme olla yksin.

• maura

"Me rumat kummajaiset saamme olla yksin. "
        Musta tuntuu että kaikki rumat kummajaiset on yksin siksi koska ne ei itse uskalla ottaa kontaktia. Kuvatunlaisia ihmisiä on niin paljon että jos osaisivat niin ne muodostaisivat kyllä hyvän porukan. En ihmettele ettei uskallusta ole: siis kun on niin paljon joutunut jo pettymään (oletan että ennen kuuluin itsekin siihen rumien kummajaisten porukkaan). Sitä pitäisi sanoa itselleen, että minä rakennan uudelleen itseni ja luottamukseni muihin ihmisiin. Useimmat kuitenkin haluaa olla "hyviä".
        Oon tullut siihen tulokseen että ulkonäön parantelulla voi kyllä jokseenkin parantaa mahkuja, mutta rikkoutunutta sisintä se ei paranna. Olisi parasta lähteä sisimmästä ja hyvästä olosta.
        "Sosiaaliset" ihmiset saavat olla törkeitä just siksi että ne ottavat vallan arvostella muut oman mielensä mukaan. Itse asiassa kuka tahansa voi kohdallaan tehdä sen saman arvostelun sekä itsensä että muiden suhteen ja päättää, että onkin oikeastaan arvostettava ihminen.
        Ihminen on sosiaalinen eläin!

• -

Ihmisen oman arvon voi ihminen määritellä itse.

Voit päättää että täydellinen ihminen on kulkenut juuri sen polun minkä olet tähän mennessä kulkenut. Siihen kuuluu sopivasti kantapään kautta opittuja virheitä, sekä menestystä joka on tullut oppimalla muiden virheistä. Siihen voi kuulua juuri sellainen elämä kuin sinulla on.

On kuitenkin tosiasia että loput 7 miljardia ihmistä ovat sinun näkemyksiäsi vastaan. He haluavat määritellä arvostuksen eri tavoin jotta he saisivat vähintään yhtä paljon arvostusta muilta ihmisiltä kuin mitä sinä, tai mielellään enemmänkin.

Arvostuksesta lähtee arvomaailmasta jossa määritellään jokin asia hyväksi ja jokin asia pahaksi. Uskonnolliset ja filosofiset kirjat ovat pyrkineet määrittelemään näitä ihmisen perusarvoja.

Suvaitsevaisuus on nykypäivänä rikkonut ihmisten näkemykset hyvästä ja pahasta. Tämä luo kaaosta jossa ihmiset eivät tiedä mihin uskoa ja miten toimia. Tämä esiintyy osittain moraalittomuutena yhteiskunnassa, mutta osittain monet ihmiset pitävät tällaista vapaata ajattelua juurikin moraalisena hyvänä. Jokainen voi määritellä moraalinsa omalla tavallaan.

Kenties yhteiskunta kuitenkin kaipaisi yhteiskuntia missä jokainen saisi valita omanlaisen yhteiskunnan. Jos joku pitää uskonnollisen kirjan rajotteista, tulisi näille ihmisille sallia yhteisö missä elää. Usein kuitenkin erilaiset moraalinäkemykset tuottavat yhteisöjen kesken konflikteja.

Ihmisen perustarpeet kuitenkin määrittävät sen ketkä selviytyvät. Ihminen tarvitsee ruokaa, asunnon, terveydenhuoltoa ja muita asioita millä selviytyä. Rahalla pystytään vaikuttamaan hyvin paljon näihin asioihin, mutta jos sen kautta vaikutetaan yhteiskuntiin suuresti, lähtee ihmisten usko rahaan jolloin rahanarvo laskee suuresti.

Jos haluaa tietynlaisen elämän, kannattaa uskoa omiin näkemyksiinsä ja etsiä muita ihmisiä jotka uskovat samanlaisiin arvoihin. Sillä ei ole niin merkitystä kuinka hyvän tulevaisuuden nämä näkemykset tuovat koska jokainen meistä on häviäjä tässä kilpailevassa maailmassa. Aina löytyy joku joka on parempi tai joku jolla on paremmat näkemykset. Ja jokainen meistä päätyy hautaan jossain vaiheessa elämää.

• Tuo on aika pessimistinen näkemys että kaikki oltaisiin häviäjiä eikä tulevaisuudella olisi sen takia merkitystä. Ylipäänsä elämää ei tarvitse ottaa minään kilpailuna jossa pitäisi koko ajan verrata itseään muihin. Suhtautuminen on loppujen lopuksi itsestä kiinni. Jokainen voi itse valita myös sen millä mittaa hyvää tulevaisuutta. Onko se raha, sosiaalinen status, onnellisuus tai joku muu?

• tgyrertuetyret

Tuo viimeinen oli aika tyhjentävä. Mutta miten tämän tyhjyyden kanssa oikein voi elää?

• 3

Tyhjyydestä kaikki tulee ja tyhjyyteen kaikki menee, elämä on vain kärsimystä ja oppimista varten.

• Anonyymi

Itsearvo on sitä mikä itse olet sisimmässään kukaan ei voi vaikuttaa siihen mutta välillä on niin että EE tiädä omaa itsearvoaan silloin ei ole oma itsensä vaan esittää jotakin toista vaikka ei haluaisi se voi johtua vaikka kavereista tai mitä on ennen tehdyt ja haluasi muuttaa omaa menneisyyttä mut se ei silti muuta sitä kuka oot vaikka jotkut vittuilee sun menneisyydestä mutta se ei tarkota kuka oot nyt koska kaikki kasvaa ja oppii menneisyyttä ei kannata muistella koska sä oot sellainen nyt vaan niitten asioitten takia mitä oot menneisyydessä tehnyt mieti vaan tulevaa ja nykyhetheä

• Anonyymi

Jokaisesta ihmisestä on maksettu kallis hinta.Jeesus kuoli kaikkien ihmisten puolesta.Me olemme ostetut Jeesuksen verellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      134
      3060
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      7
      1630
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1354
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1041
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1022
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      954
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      897
    Aihe