Minulle tehtiin sektio v 2008, joka oli suunniteltu ja meni hyvin(lapsi sai alkunsa luomusti 5kk pillereiden lopettamisesta).Toivuin hyvin ilman tulehduksia tai muita. Nyt olemme yrittäneet toista kohta 2 vuotta tuloksetta. Mies tutkittu ja ok, itselläni lievää häikkää ovulaatiossa, johon sain clomifenia ja lugesteronia. Kysyisinkin, voiko sektio vaikeuttaa raskaaksituloa esim tukkimalla munanjohtimet?
Toinen kysymys: En ole käynyt aukiolotukimuksessa, mutta jos siihen joudun, voinko vaatia nukutuksen tai jonkin vahvan huumaamisen (olemme Tyksiin menossa hoitoihin)? Pelkään, että lapsettomuushoitomme jäävät tekemättä, jos sairaalassa ei suostuta käyttämään kunnollisia puudutteita tai "humautusta". Minulle ei pysty tekemään mitään papakoetta suurempia gynekologisia toimenpiteitä, koska pelko on niin voimakas, jota en osaa paremmin kuvailla. Tästä syystä minulle on tehty myös sektio.
Sektio
4
215
Vastaukset
Kiitos kysymyksestäsi!
En usko, että sektio olisi lapsettomuutesi takana, mutta on hyvä tarkistaa kuitenkin varmuuden vuoksi munajohtimien aukiolotutkimus. Toimenpide ei ole kivulias, mutta ymmärrän, että omaa pelkoa voi olla vaikea hallita. Nukutusta toimenpiteeseen ei voi saada, mutta kerro pelostasi mennessäsi TYKS:iin, niin voisit saada esimerkiksi rauhoittavan esilääkityksen ja kipulääkkeen ennen toimenpidettä, jotka ottaisit jo kotona ennen toimenpidettä.
Toivottavasti toinen raskaus onnistuu pian!
Ystävällisin terveisin,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat- vastauksesta kiitoll
Hei! Kiitos vastauksesta.
Tiedän, etten pysty hereillä ja "tajuissani olevana" tuohon tutkimukseen, mutta olen lukenut keskustelupalstoilta, että jotkut ovat saaneet kevyen nukutuksen tai jonkun "sedaation", ja ihan suomessa.
Minullekin lääkäri puhelimessa vakuutteli, ettei tutkimus ole kivulias, mutta lukemistani oikeista kokemuksista eri nettipalstoilla suurin osa (varmaan sadoista) on kokenut sen todella kivuliaaksi tai aivan sietämättömäksi. Minä en kestä pientäkään kipua sillä alueella ja siihen on ihan syy, jota en halua kertoa sen enempää Tyksissä, koska en halua että jää mihinkään tiedostoihin tietoja siitä.
Mutta varmaan jos ei ole mahdollista saada nukutusta, voi jättää aukiolotutkimuksen väliin ja jatkaa muulla keinoin, koska jo yksi raskaus on takana eikä tulehduksia ole ollut koskaan.
- Aikku
Hei!
En ole mikään virallinen taho vastaamaan mutta halusin vain kertoa oman kokemuksen. Mulla nimittäin takana sektio, jonka jälkeen olemme kärsineet sekundäärisestä lapsettomuudesta munajohdinten tukkeuduttua. Sanottiin että on hyvin todennäköistä että ne ovat tukkeutuneet sektion komplikaatioiden seurauksena. Mulla olin verenvuotoja, ja myös ilmeisesti tulee helposti kiinnikkeitä. Varmaksihan ei voi tietää ennen aukiolotutkimusta. Mulla tuo tutkimus oli täysin kivuton. Diagnoosin jälkeen menimmekin sitten IVF:ään.
Toivottavasti teidän tilanne ratkeaa ja löytyy keino tehdä aukiolotutkimus, jotta saisitte selvyyden! Tsemppiä kovasti!- Vastauksesta kiitoll
Kiitos viestistäsi. Pelkään, että mullakin on jotain tukkeumia, vaikka sektio menikin hyvin eikä mitään komplikaatioita tullut. Uskon, että jokin keino löytyy jotta tuo tutkimus saadaan tehtyä, ja aion ottaa asian heti ensikäynnillä esille. Hyvä kuulla myös että sulle oli kivuton! :)
Raskastahan tämä on ja aina miettii, että miksi juuri minä olen se, joka tämän joutuu kokemaan, että ensimmäinen tuli helposti ja toista ei vaan kuulu. Onneksi on hyvät hoidot, joilla voidaan se toinen lapsi vielä joskus saada. Melkein haluaisi saada mieluummin tietää jonkun "vian", jota hoitaa, ettei olisi ihan mysteeri, mistä lapsettomuus johtuu.
Hyvää kevättä sinulle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113465MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681868Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801178Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768