Minulle tehtiin sektio v 2008, joka oli suunniteltu ja meni hyvin(lapsi sai alkunsa luomusti 5kk pillereiden lopettamisesta).Toivuin hyvin ilman tulehduksia tai muita. Nyt olemme yrittäneet toista kohta 2 vuotta tuloksetta. Mies tutkittu ja ok, itselläni lievää häikkää ovulaatiossa, johon sain clomifenia ja lugesteronia. Kysyisinkin, voiko sektio vaikeuttaa raskaaksituloa esim tukkimalla munanjohtimet?
Toinen kysymys: En ole käynyt aukiolotukimuksessa, mutta jos siihen joudun, voinko vaatia nukutuksen tai jonkin vahvan huumaamisen (olemme Tyksiin menossa hoitoihin)? Pelkään, että lapsettomuushoitomme jäävät tekemättä, jos sairaalassa ei suostuta käyttämään kunnollisia puudutteita tai "humautusta". Minulle ei pysty tekemään mitään papakoetta suurempia gynekologisia toimenpiteitä, koska pelko on niin voimakas, jota en osaa paremmin kuvailla. Tästä syystä minulle on tehty myös sektio.
Sektio
4
236
Vastaukset
Kiitos kysymyksestäsi!
En usko, että sektio olisi lapsettomuutesi takana, mutta on hyvä tarkistaa kuitenkin varmuuden vuoksi munajohtimien aukiolotutkimus. Toimenpide ei ole kivulias, mutta ymmärrän, että omaa pelkoa voi olla vaikea hallita. Nukutusta toimenpiteeseen ei voi saada, mutta kerro pelostasi mennessäsi TYKS:iin, niin voisit saada esimerkiksi rauhoittavan esilääkityksen ja kipulääkkeen ennen toimenpidettä, jotka ottaisit jo kotona ennen toimenpidettä.
Toivottavasti toinen raskaus onnistuu pian!
Ystävällisin terveisin,
Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat- vastauksesta kiitoll
Hei! Kiitos vastauksesta.
Tiedän, etten pysty hereillä ja "tajuissani olevana" tuohon tutkimukseen, mutta olen lukenut keskustelupalstoilta, että jotkut ovat saaneet kevyen nukutuksen tai jonkun "sedaation", ja ihan suomessa.
Minullekin lääkäri puhelimessa vakuutteli, ettei tutkimus ole kivulias, mutta lukemistani oikeista kokemuksista eri nettipalstoilla suurin osa (varmaan sadoista) on kokenut sen todella kivuliaaksi tai aivan sietämättömäksi. Minä en kestä pientäkään kipua sillä alueella ja siihen on ihan syy, jota en halua kertoa sen enempää Tyksissä, koska en halua että jää mihinkään tiedostoihin tietoja siitä.
Mutta varmaan jos ei ole mahdollista saada nukutusta, voi jättää aukiolotutkimuksen väliin ja jatkaa muulla keinoin, koska jo yksi raskaus on takana eikä tulehduksia ole ollut koskaan.
- Aikku
Hei!
En ole mikään virallinen taho vastaamaan mutta halusin vain kertoa oman kokemuksen. Mulla nimittäin takana sektio, jonka jälkeen olemme kärsineet sekundäärisestä lapsettomuudesta munajohdinten tukkeuduttua. Sanottiin että on hyvin todennäköistä että ne ovat tukkeutuneet sektion komplikaatioiden seurauksena. Mulla olin verenvuotoja, ja myös ilmeisesti tulee helposti kiinnikkeitä. Varmaksihan ei voi tietää ennen aukiolotutkimusta. Mulla tuo tutkimus oli täysin kivuton. Diagnoosin jälkeen menimmekin sitten IVF:ään.
Toivottavasti teidän tilanne ratkeaa ja löytyy keino tehdä aukiolotutkimus, jotta saisitte selvyyden! Tsemppiä kovasti!- Vastauksesta kiitoll
Kiitos viestistäsi. Pelkään, että mullakin on jotain tukkeumia, vaikka sektio menikin hyvin eikä mitään komplikaatioita tullut. Uskon, että jokin keino löytyy jotta tuo tutkimus saadaan tehtyä, ja aion ottaa asian heti ensikäynnillä esille. Hyvä kuulla myös että sulle oli kivuton! :)
Raskastahan tämä on ja aina miettii, että miksi juuri minä olen se, joka tämän joutuu kokemaan, että ensimmäinen tuli helposti ja toista ei vaan kuulu. Onneksi on hyvät hoidot, joilla voidaan se toinen lapsi vielä joskus saada. Melkein haluaisi saada mieluummin tietää jonkun "vian", jota hoitaa, ettei olisi ihan mysteeri, mistä lapsettomuus johtuu.
Hyvää kevättä sinulle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 235138
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r34587- 1031352
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361330Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121220- 931094
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike19971viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168865En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61813- 37779