Onko joku tehnyt itse rinkan ohjeet ja neuvot olisivat tarpeen
Rinkan valmistus
12
1635
Vastaukset
- Eräwallu
Jos olet tuon kirjoittanut tositarkoituksella ? mitä kyllä saatan epäillä niin kysele lisää.
Vanha kairankiertäjän "kantolaite" on helppo valmistaa mutta rinkka on hieman eri asia eikä ihan joka "mamman" singerillä onnistu.
Kunnon materiaalit ja tarvikkeet eivät ole myöskään ilmaisia ja vielä on tuo suunnittelupuolikin.
Jos puolet valmisrinkoista ovat jo "susia" vaikka niitä on edes yritetty suunnitella ja testata niin ei tuo kovin valoisalta ja järkevältä tunnu,mutta joka tapauksessa onnea matkaan.- nenialoitrap
Tuo "kairankiertäjän kantolaite" mistä puhut on käsittääkseni juuri se mitä sanalla rinkka alunperin tarkoitettiinkin eli kantokehikko.
- nenialoitrap
nenialoitrap kirjoitti:
Tuo "kairankiertäjän kantolaite" mistä puhut on käsittääkseni juuri se mitä sanalla rinkka alunperin tarkoitettiinkin eli kantokehikko.
Nyt olen kuitenkin tekemässä sekä kehikkoa että pusseja. Materiaaliksi ajattelin paksua puuvillakangasta nahkaisin vahvikkein ja kantolaitteen ajattelin tehdä joko puusta tai alumiiniputkesta. Jälkimmäisessä ongelmana on saatavuus (ja ehkä myös hinta).
Solkina ajattelin käyttää Savotan solkia ne kun ovat metallia eivätkä muovia. - nenialoitrap
nenialoitrap kirjoitti:
Nyt olen kuitenkin tekemässä sekä kehikkoa että pusseja. Materiaaliksi ajattelin paksua puuvillakangasta nahkaisin vahvikkein ja kantolaitteen ajattelin tehdä joko puusta tai alumiiniputkesta. Jälkimmäisessä ongelmana on saatavuus (ja ehkä myös hinta).
Solkina ajattelin käyttää Savotan solkia ne kun ovat metallia eivätkä muovia.Apua tarvitsisin nimenomaan kantolaitteen en niinkään pussien suunnittelussa. Tiedätkö Mistä(ja miten) tekisi hyvän lantiovyön ja olka remmit.
- Eräwallu
nenialoitrap kirjoitti:
Apua tarvitsisin nimenomaan kantolaitteen en niinkään pussien suunnittelussa. Tiedätkö Mistä(ja miten) tekisi hyvän lantiovyön ja olka remmit.
No jospa vaikka tutustuisit mittanauhan kanssa vaikka tuon Savotan kehikkoon,muita putkirinkkoja ei juuri ole enään markkinoillakaan.
Tuon kehikon tekisin alumiiniputkesta,saatavuus on hyvä ja taivutus sekä hitsaus oikeilla välineillä onnistuu helposti.
Tuon lantiovyön ja viilekkeet tekisin auton vanhasta turvavyöstä,on taatusti kestävää ja saa ilmaiseksi (romuautoja on valtakunta pullollaan).
Sitten vain noihin kunnon lukot ja pehmusteet niin hyvä tulee.
Itse reppuosan materiaaliksi valitsisin kyllä koruda kankaan sillä sen kestävämpää materiaalia ei tuohon käyttöön ole,sen kun vielä kyllästää niin ei ihan pienet sateetkaan mene läpi.
Niiden solkien ei muuten ole pakko olla metallia,on ns.komposiittisolkia jotka ovat kestävyydeltään ihan metallisten veroisia,en tietenkään muista merkkiä mutta itse hankin noita joskus ajat sitten Partioaitasta.
PS. Olit sittenkin tosissasi,en vain meinannut heti uskoa kun täällä törmää vaikka minkälaisiin provo viesteihin ja muutenkin aika harvinainen kysymys.
Mutta vielä kerran onnea matkaan. - nenialoitrap
Eräwallu kirjoitti:
No jospa vaikka tutustuisit mittanauhan kanssa vaikka tuon Savotan kehikkoon,muita putkirinkkoja ei juuri ole enään markkinoillakaan.
Tuon kehikon tekisin alumiiniputkesta,saatavuus on hyvä ja taivutus sekä hitsaus oikeilla välineillä onnistuu helposti.
Tuon lantiovyön ja viilekkeet tekisin auton vanhasta turvavyöstä,on taatusti kestävää ja saa ilmaiseksi (romuautoja on valtakunta pullollaan).
Sitten vain noihin kunnon lukot ja pehmusteet niin hyvä tulee.
Itse reppuosan materiaaliksi valitsisin kyllä koruda kankaan sillä sen kestävämpää materiaalia ei tuohon käyttöön ole,sen kun vielä kyllästää niin ei ihan pienet sateetkaan mene läpi.
Niiden solkien ei muuten ole pakko olla metallia,on ns.komposiittisolkia jotka ovat kestävyydeltään ihan metallisten veroisia,en tietenkään muista merkkiä mutta itse hankin noita joskus ajat sitten Partioaitasta.
PS. Olit sittenkin tosissasi,en vain meinannut heti uskoa kun täällä törmää vaikka minkälaisiin provo viesteihin ja muutenkin aika harvinainen kysymys.
Mutta vielä kerran onnea matkaan.Toi turvavyö pointti oli hyvä pitää hankkia heti huomenna. Niin ja kyllähän sen pitäisi olla ihan kestäväkin joten mistäköhän sitä korduraa saisi eikö se ole jonkin sortin nailonkangas
Niin ja vielä kiitoksia vinkeistä.
- Haa
http://www.shelby.fi/index_fi.php
Tuosta linkistä voit tilata esim: corduraa tai muita asian mukaisia varustekankaita, solkia ja muuta tarpeellista.
Itse tekisin viillekkeet telttapatjasta, (mitä myöskin routaeristeenä myydään rakennusliikkeissä) jotka sitten päällystäisin vaikka tuolla corduralla.- Eräwallu
Meni hieman ohi tuo "telttapatja".
Mitä materiaalia nyt tarkoitat ja miten tuo liukuu esim.lukoissa (soljissa)? - Haa
Eräwallu kirjoitti:
Meni hieman ohi tuo "telttapatja".
Mitä materiaalia nyt tarkoitat ja miten tuo liukuu esim.lukoissa (soljissa)?viillekkeillä niitä "olkaimia" siis niitä millä se koko rinkka/reppu lepää olkapäillä.
- Eräwallu
Haa kirjoitti:
viillekkeillä niitä "olkaimia" siis niitä millä se koko rinkka/reppu lepää olkapäillä.
Täällä taitaakin olla häirikkö,minä kysyin "telttapatjasta" enkä mistään viilekkeistä.
- nenialoitrap
Eräwallu kirjoitti:
Täällä taitaakin olla häirikkö,minä kysyin "telttapatjasta" enkä mistään viilekkeistä.
Joo mä tajusin mistä on kyse. Materiaalia kutsutaan myös pakkasmatoksi ja se on vähän niinkuin makuualustaa. Mulla on sitä himassa faija toi sitä joskus raksalta jolla oli töissä. Ja niinkuin "Haa" sanoi sitä voi käyttää olkaimissa ja lantiovyössä, mutta mun mielestä vain pehmusteena. Kyllä itse remmit pitää tehdä turvavyöstä
- Erävallu
nenialoitrap kirjoitti:
Joo mä tajusin mistä on kyse. Materiaalia kutsutaan myös pakkasmatoksi ja se on vähän niinkuin makuualustaa. Mulla on sitä himassa faija toi sitä joskus raksalta jolla oli töissä. Ja niinkuin "Haa" sanoi sitä voi käyttää olkaimissa ja lantiovyössä, mutta mun mielestä vain pehmusteena. Kyllä itse remmit pitää tehdä turvavyöstä
Itse en tuota solukumia käyttäisi kummassakaan edes pehmusteena,itse lantiovyö ja viilekkeiden runko pitää tehdä tuosta mm.mainostamastani turvavyöstä mutta niin pehmuste kuin päällimateriaalikin pitää olla hengittävää materiaalia jota ei ole kumpikaan ei umpisolumuovi kuten ei korudakaan.
On todella ikävä kantaa tuollaista kantolaitetta jossa nuo olisi toteutettu enm.tavalla.
On muistettava että rinkassa lantiovyön tarkoitus on jakaa tuota painoa myös tuolle vyölle ja siksi sen suunnitteluun kuten materiaaleihin kannattaa perehtyä ja hieman kuluttaa aikaa,sama koskee luonnollisesti olkahihnoja joille tuo paino tulee tietenkin aina oli lantiovyö tai ei.
Huomioi myös että nuo eivät kummatkaan ole suoria,tuo ei ole vaikea toteuttaa vaikka käyttäisitkin runkona tuota turvavyötä ja pehmusteen allehan ne sitten jäävät lopullisesti piiloon.
Kannattaa heti suunnitteluvaiheessa ottaa huomioon se että viilekkeisiin niin kuin lantiovyöhönkin kannattaa laittaa ns.D-lenkkejä sillä niille löytyy aina käyttötarkoitus ja monipuolistavat tuon kantolaitteen käyttöä,samoin viilekkeisiin kannattaa suunnitella rintaremmi.
Mutta kuten jo tämänkin olen kerran kertonut niin kannattaa suorittaa hieman (teollisuusvakoilua) esim.tuon Savotan suuntaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122