Nyt tarvitaan fiksumpien apua!
Muutimme alkuvuodesta Pohjois-Helsingissä sijaitsevaan kaksikerroksiseen rivitaloon. Talon alempi kerros on ns. rinteessä (voisi siis kuvailla, että puoliksi maan alla), josta alkaa pieni piha. Nyt olemme viime viikkojen aikana törmänneet alakerrassa muutamaan Siiraan lattialla, tunnistukseni perusteella Tarhasiira.
Tutkin talon ulkopuolta. Talon seinään on rakennettu kiinni puuterassi (aikansa elänyt, puut kosteita ja varmasti paikoin lahoja), jonka lauteiden alla on paljon lehtiä. Lisäksi talon seinässä on kiinni 2 puista, hyvin vanhaa ja varmasti mätää säilytyslaatikkoa. Siistin eilen talon seinustaa ja revin muutaman seinässä kiinni olleen laudan irti ja puhdistin lehdistä. Samoin purin toisen säilytyslaatikoista ja sen mädän pohjan alta löytyikin kymmeniä siiroja. Siirat ovat siis esiintyneet juuri tämän ulkoseinän takana olevassa huoneessa, mutta myös muissa alakerran huoneissa on muutamia tavattu.
Olen siis aika varma, että siirat ovat nyt löytäneet jonkun tien taloon juuri tuosta ulkoseinän kautta (kaivautuneet, raot yms.). Pesin myös viemärit kloriitilla, jos olisivat päässeet sitä kautta.
Mikä nyt siis neuvoksi talon ulkopuolella/sisällä? Aion kesällä varmasti purkaa koko puuterassin ja rakentaa terassin esim. laatoista - auttaako/onko järkevää? Kannattaako ulkopuoli (talon seinusta) myrkyttää jollain? Entä sisällä? Vai onko peli jo menetetty jos siirat ovat päässeet sisälle asti - ovatko siis esim. rakenteissa?
Luin myös, että siirat sisällä voivat olla merkki kosteusvauriosta. Tämä varmaan kannattaa tutkia? Epäilen kuitenkin tätä, sillä alakerrassa kaikki seinät ovat täysin valkoisia ja mitään jälkiä kosteusvaurioista ei ole. Kannattaako tästä panikoitua?
Mikä siis ajaa siirat nyt sisään (kevät? Lumien sulaminen? vai onko ympärivuotinen ongelma?) ja onko mitään tehtävissä?
Onko siiroista jotain haittaa ihmisille vai onko haitta ainoastaan esteettinen? Vielä tarkennuksena, että siiroja näkee n. 1-2/päivä, ei siis mitään joukkohyökkäystä - vielä..
Olen kaikista vinkeistä hyvin kiitollinen - auttakaa tietämätöntä!
Tarhasiirat sisätiloissa - mikä neuvoksi?
1
7214
Vastaukset
- noin vaan
Tarhasiira (Oniscus asellus)
Siirat eli saunamaijat ovat maaelämään mukautuneita äyriäisiä. Ne elävät kosteissa ja suojaisissa paikoissa syöden eläviä ja kuolleita kasveja sekä eläinten jätteitä. Kosteus saattaa houkutella ne sisälle saunoihin ja perunakellareihin. Kellarivarastoon ne voivat joutua myös esimerkiksi juurikkaiden mukana. Siiroista ei ole mitään haittaa. Helposti ne saa poistettua asettamalla illalla lattialle kosteita säkkejä tai pahveja. Aamulla kerätään pahvien alle hakeutuneet siirat pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62463- 1161648
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361386Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1601223- 1291165
- 521125
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051064- 571061
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46939Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.109904