Töissä on menossa yt-neuvottelut. Minua ei voi irtisanoa, koska olen raskaana ja sen on moni muukin tajunnut, Joudun töissä kestämään "nokkimista" ja huomauttelua että "suahan ei voi irtisanoa" vaikka olen yrittänyt pitää matalaa profiilia ja olla hiljaa tukena työkavevereilleni. Jotenkin käytös on ymmärrettävääkin, koska onhan tilanne erityisesti heille raskas, mutta tämä on alkanut käydä minulle todella rankaksi. Töihin lähtö on vastenmielistä, kun mietin mitä sanomista päivä taas tuo tullessaan. Tilanne on jo valmiiksi minulle vaikea; tärkeimmät työtoverit menettävät ehkä työpaikkansa ja minä työtoverit. Mielessä on käynyt hakisinko vain sairaslomaa, niin helpottaisi ehkä edes hetkeksi..
raskaus ja yt-neuvottelut
8
1794
Vastaukset
- rh-
Ei se raskaus mikään suoja irtisanomiselle ole (raskaus ei saa olla irtisanomisen syy, mutta raskaankin olija voidaan irtisanoa. Työnantajan on vian tuolloin kyettävä todistamaan, että irtisanominen ei johdu raskaudesta)
Toisaalta sitten lomilta palattuaan saattaakin olla ikävä tulevaisuus ja potkut odottamassa.
En kyllä tajua miksi sairaslomaa suunittelet moiset asian takia. Eiköhän ne työkaverisi aikuisia ole ja ymmärtävät, että sinä et ole näitä veemäisiä sääntöjä laatinut. Kannattaisi muuttaa omaa suhtautumista ja olla murehtimattta turhista ja ymmärtää miksi työkavereitasi vituttaa. Eivät he sinua siitä syytä tai raskauttasi, vaan ovat surullisia oman työpaikan menettämisestä. - huoh....
No eihän se raskaus sinua irtisanomiselta suojaa jos siellä on meneillään yt-neuvottelut...
- sillähän tilanne
helpottaa kun sanot ettei sinulla mitään suojaa ole sen enempää kuin muillakaan.Miten joku edes tänä päivänä niin luulee..
- nfijo333
irtisanomisen katsotaan johtuvan raskaudesta, jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan. Vai millä luulette työnantajan todistavan, ettei irtisanominen johtunut raskaudesta, jos olisi voinut laittaa jonkun muun pois???EI MILLÄÄN.
- rh-
Jos on vaikka jäätelöhihnalla töissä ja kaikki tuon hihnan työntekijät irtisanotaan, niin siinä on ihan riittävästi todisteita, vaikka odottaisi kuutosia.
Jos hihnalta irtisanotaan yksi ja tuo yksi on raskaana ja hän olisi vielä ollut talossa 5 vuotta, kun muut 3 vuotta, niin sitten voi olla vaikeaa osoittaa miksi juuri raskaanaolija irtisanottiin, kun olisi pitänyt irtisanoa joku noista ns. viimeisinä tulleista.
- yhtenäjoukkueena ;)
Moikka
Älä suottaa pelkää. Sinua ei voida irtisanoa, juuri millään ilveellä mikäli kyseessä on suurempi yritys, jolla useita eri toimipisteitä. Tai jos irtisanovat saat hyvät kipurahat, kun riitautat liiton kautta jutun. Se kannattaa ehdottomasti tehdä, koska raskaana irtisanottu on oikeudessa varma voittaja.
Ainakin minä aikoinani otin ihan reilusti sairaslomaa, koska tilanne sitä vaati. Se ei sinun kruunuasi siellä työpaikalla kiillota, vaikka pysyisit siellä toisten nälvittävänä. Ajattele nyt vain vauvan parasta, äläkä katkeria työpaikan mammoja.
Soita neuvolatädille ja kerro tilanne. Pyydä häntä varamaan sinulle lääkäriaika lääkärin todistusta varten.
Sitten vain lepäät kotona ilman henkistä taakkaa ja keskityt vauvan hyvinvointiin. Ja ole iloinen siitä, että nälvijät tod. näk. lentävät pellolle ja sinä saat pitää paikkasi :) - .............
No kyllä raskaana olevalla parempi suoja on kuin ei-raskaana olevalla. Jos kahdesta pitäisi irtisanoa toinen.
- xXx
Raskaana oleva voidaan irtisanoa, jos työ loppuu eikä voida uudelleensijoittaa tai -kouluttaa toisiin tehtäviin. Käytännössä harvoin irtisanotaan, koska kuten yllä on mainittu, työnantajalla on todistustaakka siitä että johtuu muusta kuin raskaudesta. Mutta heti kun palaat töihin äitiysloman jälkeen, voidaan aloittaa yhden henkilöt yt:t. Mutta mikäli sinut nyt irtisanoittaisiin, niin liittoon yhteyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854