Akun testaus

Bosch S4 -akku

Ostin Bosch S4 -akun 14.10.2010. Arvot 74Ah / 680A.

Se on kuitenkin ollut koko talven TOSI huonossa hapessa ja olen joutunut latailemaan sitä verkkosähköllä tämän tästä, varsinkin kovilla pakkasilla. Mutta se alkoi oireilemaan jo syksyllä kun lämpötilat alkoi keikkumaan nollan molemmin puolin. Tuntuu siltä että lataus vaan häipyy parin päivän parkissa olon aikana. Akun napojen ympäristö ja välit on puhtaat joten ei ainakaan lian takia pura akkua. Ja toinen mutu on että pelkkä startti jo auttaa muutaman tunnin vaikka normaalisti starttailu vaan tyhjää akun jos ei konetta käytetä paria minuuttia enempää?

Onko jollain hyvää vinkkiä miten akun kunnon voisi testata kotikonstein?

Sentään merkkiakku, ei kai se voi jo nyt olla finito? Vai onko jolla-kulla ollut yhtä huonoa Bosch S4 -akkua?
Siksipä epäilen että olisko autoon tullut joku sähkösyöppö vika tai sitten jo latauksessa on jotain feilua vaikkei latausvalo mitään valita? Mitään ideoita kellään?

12

5291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotivinkki

      Autosäkökorjaamo tai edes akkuliike.

    • autosähkö

      kannattaa mitata auton lataus jännite sekä lataus virta.lisäksi mittaa paljonko auto kuluttaa virtaa paikallaan ollessa.noi arvot kun tietää voi päätellä onko vika akussa vai autossa.akun kunnon mittaus kunnolla ei onnistu kun akun "rasitus"mittauksella.

    • puavo123

      vika taitaa olla laturissa

    • Ekaksi mittaa akun napajännite, pitää olle reilusti yli 12 V, muuten varauksesta on jäljellä vain kolmannes.

      Käynnistä auto ja mittaa latausjännite, pitää olla yli 13,5 V.

      Oikeastaan ihan ensiksi tarkista nestepinta, levyt pitää olla peitossa ja tarkista ja puhdista akun navat.

      Tarkista, että sisävalot ja peräkontin valo sammuvat, kun Sinulla on avain taskussa.

      Virtamittausta en suosittele, jos et ole aivan varma, mitä olet tekemässä. Akun kaapelin irroittaminen saattaa sotkea ratiosemien lisäksi jotain muutakin. Kannattaa kysyä huollosta.

      Jos em. asiat ovat kunnossa, niin reissu varikolle on edessä akun kuormitusmittaukseen.

      • mittamies__

        Kysyjän akussa ei ole avattavia kennojen korkkeja! Mistä nykyaikana edes löytää korkillisia akkuja? Ei ainakaan Bosch- ja Varta-merkkisiä!

        Moottorin käydessä akun napajännite on oltava vähintään 14,0 V.
        13,5 V ei lataa akkua milloinkaan täyteen!

        Vikana alkukysyjällä on joko laturista loppuunkuluneet hiilet, muuten viallinen akku tai sitten jokin sähkölaite kuluttaa virtaa auton seistessä. Seisontavirrankulutus pitäisi ensi töinä mitata. Jos se on isompi kuin 15 mA, on jotakin kummaa autossa.


      • 13,5 V riittää
        mittamies__ kirjoitti:

        Kysyjän akussa ei ole avattavia kennojen korkkeja! Mistä nykyaikana edes löytää korkillisia akkuja? Ei ainakaan Bosch- ja Varta-merkkisiä!

        Moottorin käydessä akun napajännite on oltava vähintään 14,0 V.
        13,5 V ei lataa akkua milloinkaan täyteen!

        Vikana alkukysyjällä on joko laturista loppuunkuluneet hiilet, muuten viallinen akku tai sitten jokin sähkölaite kuluttaa virtaa auton seistessä. Seisontavirrankulutus pitäisi ensi töinä mitata. Jos se on isompi kuin 15 mA, on jotakin kummaa autossa.

        Jokaisesta akkumyymälästä löytyy korkeilla varustettuja akkuja.
        Jos latausjännite ei tyhjäkäynnillä mitattuna, niin kuin yleensä tehdään, laske alle 13,5 voltin, niin kyllä se akku riittävästi latautuu. En minäkään suosittele akkukaapelin irroitamista noin vain, ainakaan uusissa autoissa. Vanhojen kanssa nyt voi tehdä mitä vaan rikkomatta tietokoneita, kun niitä ei niissä ole.


      • LuuNappi
        13,5 V riittää kirjoitti:

        Jokaisesta akkumyymälästä löytyy korkeilla varustettuja akkuja.
        Jos latausjännite ei tyhjäkäynnillä mitattuna, niin kuin yleensä tehdään, laske alle 13,5 voltin, niin kyllä se akku riittävästi latautuu. En minäkään suosittele akkukaapelin irroitamista noin vain, ainakaan uusissa autoissa. Vanhojen kanssa nyt voi tehdä mitä vaan rikkomatta tietokoneita, kun niitä ei niissä ole.

        Lukihäiriökö?
        "Ostin Bosch S4 -akun 14.10.2010. Arvot 74Ah / 680A."
        Pitäisikö mielestäsi kysyjän mennä ostamaan korkillinen akku, jota voisi ruveta täyttelemään? Kyse on jo olemassa olevasta akusta, jossa ei ole korkkeja!

        13.5 V ei riitä akun täyteen lataamiseen. Kyllä varmasti on käynnistysvaikeuksia pakkasessa, jos jännite on vain 13.5 V, kun sen pitää olla 14.5 V talvella (-20 astetta). Kesällä (huoneenlämmössä) riittää 14 V.

        Ihme vänkäystä.


      • 13,5 V riittää
        LuuNappi kirjoitti:

        Lukihäiriökö?
        "Ostin Bosch S4 -akun 14.10.2010. Arvot 74Ah / 680A."
        Pitäisikö mielestäsi kysyjän mennä ostamaan korkillinen akku, jota voisi ruveta täyttelemään? Kyse on jo olemassa olevasta akusta, jossa ei ole korkkeja!

        13.5 V ei riitä akun täyteen lataamiseen. Kyllä varmasti on käynnistysvaikeuksia pakkasessa, jos jännite on vain 13.5 V, kun sen pitää olla 14.5 V talvella (-20 astetta). Kesällä (huoneenlämmössä) riittää 14 V.

        Ihme vänkäystä.

        Menikö herne nenuun? Ei kukaan ole väittänytkään, että 13,5 V riittää täyteen lataukseen, mutta lataa riittävästi. Laskennallinen teoreettinen napajännite täyteen ladatussa akussa on noin 12,7 V. Edelleen kaikista akkuliikkeistä löytyy korkillisia akkuja vaikka muuta yrität väittää. Jopa niistä "korkittomistakin" joskus löytyy korkit jonkin teipin alta, kun osaa vain etsiä.

        Suurin osa liikenteessä olevista akuista varautuu vain 70 %. Onko sillä nyt sitten väliä, jos 13,5 V:lla latautuu vaan 65 %:tiin.


      • Puluparka
        13,5 V riittää kirjoitti:

        Menikö herne nenuun? Ei kukaan ole väittänytkään, että 13,5 V riittää täyteen lataukseen, mutta lataa riittävästi. Laskennallinen teoreettinen napajännite täyteen ladatussa akussa on noin 12,7 V. Edelleen kaikista akkuliikkeistä löytyy korkillisia akkuja vaikka muuta yrität väittää. Jopa niistä "korkittomistakin" joskus löytyy korkit jonkin teipin alta, kun osaa vain etsiä.

        Suurin osa liikenteessä olevista akuista varautuu vain 70 %. Onko sillä nyt sitten väliä, jos 13,5 V:lla latautuu vaan 65 %:tiin.

        Ovatko kaikki telkät pöntössä?


      • lorkiton
        13,5 V riittää kirjoitti:

        Menikö herne nenuun? Ei kukaan ole väittänytkään, että 13,5 V riittää täyteen lataukseen, mutta lataa riittävästi. Laskennallinen teoreettinen napajännite täyteen ladatussa akussa on noin 12,7 V. Edelleen kaikista akkuliikkeistä löytyy korkillisia akkuja vaikka muuta yrität väittää. Jopa niistä "korkittomistakin" joskus löytyy korkit jonkin teipin alta, kun osaa vain etsiä.

        Suurin osa liikenteessä olevista akuista varautuu vain 70 %. Onko sillä nyt sitten väliä, jos 13,5 V:lla latautuu vaan 65 %:tiin.

        Aivan sama mitä akkuja akkuliikkeessä on, omassa akussani ei ole, älä sekoita asioita.


    • Laturi tai käyttö

      Jos ajat lyhyttä ajoa kaikki sähkömukavuuslaitteet päällä, ei se akku ehdi varautumaan, hiipuu pikkuhiljaa, tai onko Eberi/Webasto käytössä, niillä saa akun pilalle nopeastikin, jos ei aja vähinttän yhtäpitkään, kuin aika jonka se on ollut lämmittämässä.

      • Mittamies__

        Kun moottori käy, tulee KAIKKI KULUTETTAVA VIRTA laturista eikä akusta. Lisäksi laturista tulee niin paljon virtaa, mitä akku suinkin pystyy ottamaan vastaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe