Olisikohan?

fretistäuneksia

Mietin vaan, että onkohan enää mahdollisuutta saada fretti vauvaa tänä vuonna tai jopa ensi kesänä? Kuinka haluttuja fretit on? Onkohan mahdollisesti kaikki pennut kasvattajilta jo varattuja?

90

456

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heips!

      Katso Suomen Frettiliiton sivuilta kasvattajia, ja lähetä heille sähköpostia.
      Ei kukaan täällä tiedä mikä pentutilanne on tänä vuonna.

    • 11+12
    • Heips!

      vielä yksi näätäblogi
      hillerinvarjossa.blogspot.com/

    • perhe

      Meillä on tolossa pari viikon päästäpentuja.

    • perhe

      Meille syntyy pari viikon päästä pennut. (sorry edellisista kirjoitusvirheistä. En osa käyttä uudenkännykän näppäimistöt.)

      • Voitko kertoa

        lisää pennuista?
        Mistä vanhemmat ovat?
        Minkävärisiä?
        Millainen luonne vanhemmilla?
        Onko ensimmäinen pentueenne?
        Paljonko maksaa?
        Onko äiti ollut terve koko raskauden?
        Milloin pennut ovat luovutusikäisiä?


      • fretistäuneksia

        Oi ihanaa! :D
        Missä päin nämä suloiset pötkylät syntyvät? Olisiko mahdollisuutta käydä katsomassa? :)
        Olen muuttamassa parin viikon päästä omaan yksiöön, joten minulla olisi oikeastaan täydellinen mahdollisuus ottaa fretti. :)
        Olen ollut kiinnostunut niistä jo melkein vuoden ja lueskellut kaikenlaista.

        Lisää tietoa tulevista fretti vauvoista ei olisi pahitteeksi ja mielelläni saisin vastausta noihin kysymyksiin joita nimim. Voitko kertoa on laittanut :)


      • perhe
        Voitko kertoa kirjoitti:

        lisää pennuista?
        Mistä vanhemmat ovat?
        Minkävärisiä?
        Millainen luonne vanhemmilla?
        Onko ensimmäinen pentueenne?
        Paljonko maksaa?
        Onko äiti ollut terve koko raskauden?
        Milloin pennut ovat luovutusikäisiä?

        Väri on todennäköisesti soopeli. Molemmat vanhemmat ovat erittäin sosiaalisia ja kesyjä. Pussailevat ja nuolevat. Eivät pureskele huonekaluja eivätkä tee tuhoja. Ainoastaan lattialta jouduin ottamaan ruukukakat pois, koska ne tykkä kaivaa mallat pois. Hinnoista en oo vielä varmaa. Täytyy katsoa paljonko rokotukset ja siruttaminen tänä vuonna maksavat. Luovutus ikä on yleensä 8 vko. Eli kesäkuu alku.


      • böööööö
        perhe kirjoitti:

        Väri on todennäköisesti soopeli. Molemmat vanhemmat ovat erittäin sosiaalisia ja kesyjä. Pussailevat ja nuolevat. Eivät pureskele huonekaluja eivätkä tee tuhoja. Ainoastaan lattialta jouduin ottamaan ruukukakat pois, koska ne tykkä kaivaa mallat pois. Hinnoista en oo vielä varmaa. Täytyy katsoa paljonko rokotukset ja siruttaminen tänä vuonna maksavat. Luovutus ikä on yleensä 8 vko. Eli kesäkuu alku.

        Missäs päin? :) Olisi mukava käydä katsomassa :D


      • perhe
        fretistäuneksia kirjoitti:

        Oi ihanaa! :D
        Missä päin nämä suloiset pötkylät syntyvät? Olisiko mahdollisuutta käydä katsomassa? :)
        Olen muuttamassa parin viikon päästä omaan yksiöön, joten minulla olisi oikeastaan täydellinen mahdollisuus ottaa fretti. :)
        Olen ollut kiinnostunut niistä jo melkein vuoden ja lueskellut kaikenlaista.

        Lisää tietoa tulevista fretti vauvoista ei olisi pahitteeksi ja mielelläni saisin vastausta noihin kysymyksiin joita nimim. Voitko kertoa on laittanut :)

        Lisää tietoa lähetään pari viikon päästä, kun tiedän, että kaikki on OK. En otta vielä pentuvarauksia vastaan. Vastan kyllä mielellään myöhemmin kysymyksiin ja kyllä pentujakin pääse katsomaan. Asun Satakunnassa.


      • perhe
        fretistäuneksia kirjoitti:

        Oi ihanaa! :D
        Missä päin nämä suloiset pötkylät syntyvät? Olisiko mahdollisuutta käydä katsomassa? :)
        Olen muuttamassa parin viikon päästä omaan yksiöön, joten minulla olisi oikeastaan täydellinen mahdollisuus ottaa fretti. :)
        Olen ollut kiinnostunut niistä jo melkein vuoden ja lueskellut kaikenlaista.

        Lisää tietoa tulevista fretti vauvoista ei olisi pahitteeksi ja mielelläni saisin vastausta noihin kysymyksiin joita nimim. Voitko kertoa on laittanut :)

        Tänään aamulla meille syntyi 8 frettivauva.


      • fretistäuneksia
        perhe kirjoitti:

        Tänään aamulla meille syntyi 8 frettivauva.

        Oijj, ihanaa!
        Onko mahdollista saada lisätietoa vauveleista? Heidän värityksistä, sukupuolista, hinnasta yms? :) Millaiset luonteet vanhemmilla on? Taustaa? :)
        Olisin hyvin kiinnostunut freteistä ja harkinnut sellaisen ottamista jo kauan. :)
        Mielestäni pystyisin tarjoamaan hyvän ja huolehtivan kodin! :)

        Minuun voi ottaa yhteyttä ja kysyä lisää:
        [email protected]


    • fsdfsfs

      Oletko virallinen kasvattaja?

      • perhe

        Hei!
        En oo vielä. Toisella fretista puutu siru korvassa, ninpä siitä ei voi rekisteröidä. Suunnittelin sirutta naaras frettini synnytyksen jälkeen.


    • EmiLar.
      • perhe

        Onko sinun frettisi parempi, kin mun? Virallisia kasvattai Suomessa on vain muutama vuotta. Mitenköhän ennen pärjätty ilman tittelia?


      • Noh....
        perhe kirjoitti:

        Onko sinun frettisi parempi, kin mun? Virallisia kasvattai Suomessa on vain muutama vuotta. Mitenköhän ennen pärjätty ilman tittelia?

        Virallisia kasvattajia ei ole montakaan vuotta ollut.
        On kuitenkin minusta erittäin hyvää että on perustettu Frettiliitto, ja että on olemassa virallisia kasattajia.
        Kuka tahansa voi kuitenkin sitoutua noudattamaan liiton sääntöjä, ja hakemalla kasvattajanimeä (vaikkain vain yhdelle pentueelle) saa liitolta tukea ja asiantuntemusta jota itsellään ei ehkä ole.
        Miksi se virallisuus ja liirro ovat niin pahoja mörköjä?
        Minusta on surullista että mieluummin otetaan naaras sieltä ja uros tuolta, etkä osannut vastata näihinkään kysymyksiin
        "Mistä vanhemmat ovat?
        Minkävärisiä?
        Millainen luonne vanhemmilla?
        Onko ensimmäinen pentueenne?
        Paljonko maksaa?
        Onko äiti ollut terve koko raskauden?
        Milloin pennut ovat luovutusikäisiä? "
        kunnolla, joten ostajana suhtaudun hiukan skeptisesti sinuun.

        Kyllähän sinä saat pennut myytyä, en yhtään epäile, toivon vain että sinulla on kirjalliset sopimukset puoliin ja toisiin että mihin sinä sitoudut ja mihin ostaja sitoutuu, ja että otat täyden vastuun mahdollisista kiertolaisista.
        Olen hyvin pahoillani, mutta minulle sinunlaiset viestivät että eivät välitä ollenkaan siitä työstä mitä liitto tekee Suomen frettikannan eteen.


      • perhe
        Noh.... kirjoitti:

        Virallisia kasvattajia ei ole montakaan vuotta ollut.
        On kuitenkin minusta erittäin hyvää että on perustettu Frettiliitto, ja että on olemassa virallisia kasattajia.
        Kuka tahansa voi kuitenkin sitoutua noudattamaan liiton sääntöjä, ja hakemalla kasvattajanimeä (vaikkain vain yhdelle pentueelle) saa liitolta tukea ja asiantuntemusta jota itsellään ei ehkä ole.
        Miksi se virallisuus ja liirro ovat niin pahoja mörköjä?
        Minusta on surullista että mieluummin otetaan naaras sieltä ja uros tuolta, etkä osannut vastata näihinkään kysymyksiin
        "Mistä vanhemmat ovat?
        Minkävärisiä?
        Millainen luonne vanhemmilla?
        Onko ensimmäinen pentueenne?
        Paljonko maksaa?
        Onko äiti ollut terve koko raskauden?
        Milloin pennut ovat luovutusikäisiä? "
        kunnolla, joten ostajana suhtaudun hiukan skeptisesti sinuun.

        Kyllähän sinä saat pennut myytyä, en yhtään epäile, toivon vain että sinulla on kirjalliset sopimukset puoliin ja toisiin että mihin sinä sitoudut ja mihin ostaja sitoutuu, ja että otat täyden vastuun mahdollisista kiertolaisista.
        Olen hyvin pahoillani, mutta minulle sinunlaiset viestivät että eivät välitä ollenkaan siitä työstä mitä liitto tekee Suomen frettikannan eteen.

        Osan vastata kaikkihin kysymyksiin, mutta kun en vitti, kun tiedän ketä ne lue. Fretti liiton sivuilla on säännöt, jotka koskee virallisia kasvattaji, ja minä noudotan niitä. Tiedän mitä teen. Sitäpaitsi olen kokoajan naarasfretin kasvattajan yhteydessä, ja tarvittaessan kysyn neuvoja sieltä.Ei sille voi mitään, jos naaras fretilla ei oo vielä sirua, eikä sitä voi sen takia rekisteröidä. Olen yrittänyt. Kun menin ottaman rokotukset fretille, eläinlääkäri sanoi, jos ei matkusta ulkomaille, niin sirua ei tarvita. Sain myöhemmin tietä, että jos halua olla rekisterissa, niin siru tarvitaan.


      • No
        perhe kirjoitti:

        Osan vastata kaikkihin kysymyksiin, mutta kun en vitti, kun tiedän ketä ne lue. Fretti liiton sivuilla on säännöt, jotka koskee virallisia kasvattaji, ja minä noudotan niitä. Tiedän mitä teen. Sitäpaitsi olen kokoajan naarasfretin kasvattajan yhteydessä, ja tarvittaessan kysyn neuvoja sieltä.Ei sille voi mitään, jos naaras fretilla ei oo vielä sirua, eikä sitä voi sen takia rekisteröidä. Olen yrittänyt. Kun menin ottaman rokotukset fretille, eläinlääkäri sanoi, jos ei matkusta ulkomaille, niin sirua ei tarvita. Sain myöhemmin tietä, että jos halua olla rekisterissa, niin siru tarvitaan.

        Voiko pentuja sitten rekisteröidä?
        Jos emo ei ole rekisteröity?
        Entää onko isä rekisteröity?
        Kasvattajana et herätä luottamusta jos et ole ottanut selvää asioista kunnolla.
        "Sain myöhemmin tietä, että jos halua olla rekisterissa, niin siru tarvitaan. "


    • perhe

      Kyllä voi. Olenhän minä rekisteröinyt uroksen tammikuussa. Hänellä oli siru. Pennutkin saavat sirut ja saavat rekisterin. Ota itse selvä asioista. Siru sääntö on aika uusi asia. Tullut voimaan vastaa viime vuonna.

    • 1234567890

      Vain liiton hyväksymät kasvattajat voivat rekisteröidä pentunsa liiton rekisteriin eli sinä et pentuja voi sinne rekata. Uudet omistajat voivat halutessaan sitten rekisteröidä frettinsä sinne kunhan pentu on täyttänyt 6 kuukautta. Jos kerta noudatat liiton kasvatusperiaatteita ja olet niihin valmis sitoutumaan, miksi ihmeessä et hae kasvattajanimeä? Vai onko asia kuitenkin niin, ettei ole ihan puhtaat jauhot pussissa ja siksi kasvatat pimeästi? Ja se että olet uroksesi rekannut frettiliiton rekisteriin ei tee siitä vielä kunnon kasvatusyksilöä. Kasvatuksessa käytettäville yksilöille on liitossa oma rekisteri ja fretille haetaan kasvatusoikeutta sieltä.

      • perhe

        Tähän kysymyksen olen jo vastannut. Oppika ihmiset lukemaan. Jos ei oo vielä sirua, niin en voi rekisteröidä. Sitten kun pennut on luovutettu ja ei oo imetys vaihe naaralla, niin mennään ottamaan sirut. Olen seuranut tälläisiä viestiä jo muutaman vuoden, ja ihmettelyt joidenkin fretti omistajin hyökkäyksiä muiden fretti omistjin kimppun. Hankika elämä. En jaksaa lukea tälläistä. Tään takia en ollut aikaisemmin kirjoittamassa tähään viestia. Tiesin miten käy. Tällä ei koska lue mitään positiivista.
        Luulisi, että fretti-ihmiset ovat positiivisia ja onnellisia, kun heillä on niin kivat lemmikit.
        Teille sopisi parempi rotveilerit tai villieläimet. Älkä vaivauttako kirjoitta turhia viestia. Tällä sivulla vaihdetaan kokemuksia ja annetaan "hyviä neuvoja".


      • Heips!
        perhe kirjoitti:

        Tähän kysymyksen olen jo vastannut. Oppika ihmiset lukemaan. Jos ei oo vielä sirua, niin en voi rekisteröidä. Sitten kun pennut on luovutettu ja ei oo imetys vaihe naaralla, niin mennään ottamaan sirut. Olen seuranut tälläisiä viestiä jo muutaman vuoden, ja ihmettelyt joidenkin fretti omistajin hyökkäyksiä muiden fretti omistjin kimppun. Hankika elämä. En jaksaa lukea tälläistä. Tään takia en ollut aikaisemmin kirjoittamassa tähään viestia. Tiesin miten käy. Tällä ei koska lue mitään positiivista.
        Luulisi, että fretti-ihmiset ovat positiivisia ja onnellisia, kun heillä on niin kivat lemmikit.
        Teille sopisi parempi rotveilerit tai villieläimet. Älkä vaivauttako kirjoitta turhia viestia. Tällä sivulla vaihdetaan kokemuksia ja annetaan "hyviä neuvoja".

        Valitettavasti täällä anonyymien palstalla enemmänkin haukutaan toisia ja käyttäydytään suhteellisen ala-arvoisesti.
        Liiton foorumilla (joka on todella hiljainen uudistuksen jälkeen....) joutuu keskustelemaan omalla nimellä, ja siellä onkin taso asiallisempi, ja siellä niitä oikeita neuvoja saa.
        Fretti-ihmisten positiivisuudesta ja onnellisuudesta et voi oikein vetää johtopäätöksiä sen perusteella että täällä nousee karvat pystyyn kun bongaavat ihmisiä jotka kasvattavat frettejä, mutta eivät ole mitenkään virallisia.
        Monet frettiharrastajat ovat kuitenkin kiinnostuneita siitä että ei kasvateta mitä tahansa pentuja, ja haluavat että panostetaan Suomen frettikantaan sen sijaan että ostetaan (anteeksi vain...) epämääräisiä esim virolaisia frettejä, ja sitten teetetään pentuja kun se oma pikku-tyttö on niin söpö ja löytyikin sopiva uros.


    • Hei! Minulla on juuri täyttänyt vuoden ikäinen uros fretti.. Ajattelin että sille olisi joskus kiva saada kaverin.. Mileeni juolahti kysymys että paljonko olet ajatellut frettipentujen hinnoiksi?

      • perhe

        Hinnaksi tule 330e(sisältä lääkärin tarkastus ja siruttaminen). Missä asut? Olisi kiva ensin nähdä ja katsoa miten fretit keskenään pärjää.


    • Manta P.

      "Perhe", se että freteilläsi ei ole siruja, ei tarkoita sitä että et voisi hakea liiton hyväksymää kasvattajanimeä. Kun kasvattajanimi on saatu, sen jälkeen eläimet rekisteröidään liittoon kasvatuseläimiksi, ja mikäli ne eivät kaikkia kasvatuseläimen kriteerejä täytä kuten hyvää rakennetta, terveyttä ja 'puhdasta' sukupuuta, niin ei sitä frettiä kasvatuseläimeksi saa rekisteröityä, jolloin sillä ei liiton alaisena saa pentuja tehdä. Joten en usko että tässä on ihan puhtaat jauhot pussissa, taidat itsekin tietää etteivät frettisi mitään laatuluokkaa ole, tai sitten omissa toimintatavoissasi on vikaa. Itseäni inhottavat sinunlaisesi ihmiset, joille tärkeintä tuntuu olevan vain määrän lisääminen, ja kyllähän 8sta pennusta ihan mukavat rahatkin saa. Minulla on sellainen tunne, että sinua ei kauheasti Suomen frettikannan tulevaisuus kiinnosta, olisikin hienoa kuulla jotain kasvatusperiaatteistasi tai siitä että miksi olet freteilläsi pentuja teettänyt,

      Älkää hyvät ihmiset hankkiko pimeää pentua, vaikka se fretti onkin niin suloinen ja kivan kuuloinen eläin niin se voi olla kaukana siitä mikäli ei osata valita hyvin kasvattajaa. Harmi kyllä, se niin söpö ja kiva fretti voi myös jäädä harmittavan lyhytikäiseksi mikäli se tulee arveluttavista oloista, eikä koko pennun vanhemmista saati muusta suvusta paljoa tietoa löydy. Suomen Frettiliiton sivuilta löytyvät kaikki viralliset kasvattajat, suurimmalle osalle heistä ei ole vielä edes tullut pentuja tänä vuonna joten pentujen kyseleminen ei ole myöhäistä. Ja jos sitä pentua joutuisikin vuoden odottamaan, niin eikö se ole niin että hyvää kannata odottaa?

    • perhe

      Olen ollut hakemassa frettilleni paperit, kaikki oli hyvin ja peperit olivat jo (liitton mukan tulossa) kunnes ne kysyi fretin sirun numero. Minun fretit ovat erittäin tervet. Ja miksiköhän monet "viralliset" kasvattajat sano, että pennut voi kuolla, jos emo huonosti ravittu tai hylkää poikaisia. Minulla ei tälläisiä ongelmia oo. Eli, onko muiden virallisien kasvattajien frettit eivät saa kunnon ruoka ja vitamiinia? Vai onko jotain geeneissä vika?

      • Öh...

        Olet nyt kasvattanut yhden pentueen, ja sen perusteella voit sanoa että frettisi ovat erittäin terveet, ja että sinulta ei voisi ikinä kuolla pnetue?
        Ei luoja =D

        Ei kun onhan se tottakai niin että sinä olet paljon luotettavasmpija parempi kasvattaja kuin esimerkiksi liiton perustajat, joilla on vuosien koekmusta.
        Ne liiton kasvattajat, nehän haluavat vain tienata rahaa, ei ne välitä yhtään freteistä eikä pennuista, ne ei vaan haluu minkäänlaista kilpailua.
        Juu, ei ne ruoki eikä huolehdi emoista, pääsia että tulee edes muutama pentu mitä voi sitten myydä.
        Jos tulee vain pari pentua, pistetään sitten vähän kalliimpi hinta.

        Mikä pelle, anteeksi nyt vain =D


    • perhe

      Tiedän frettini sukujuuria. Terveita sieläkin ovat. Ja kyllä, joskus tuntu siiltä, että viralliset kasvattajat tekevät raha pennuilla. Kun yksi pentue vuodessa ei riittä, vaan täytyy astuta monta naarasta. Ja hei kaikille epävirallisille kasvattajille. Perustetaan "epävirallisten kasvattajien yhdistys". Kun oma mieleni on ehkä muuttu, enkä enää halua olla virallinen kasvattaja tulevaisuudessa. Onhän sieltä lähtennyt jo virallisia kasvattaji pois. Kysyn miksi?

      • Ööööh...

        Öh joo...
        Löytyy 5virallista kasvattajaa.
        Pari joille on ksvattajanimi myönnetty, mutta vasta suunnittelevat pentueita.
        Jos nämä viisi virallista (jotka ottavat selvää kunnolla näätiensä taustoista, auttavat ja tulevat fretin elämän aikana, hakevat Suomeen hyviä yksilöitä kasvatukseen jotta saataisiin terveempi frettikanta) kasvattaisivat periaatteella 1pentue/vuosi, niin Virostahan sitten haettaisiin niitä näätiä tänne.
        Wuptiduu.

        Mitkä viralliset kasvattajat sieltä on lähtenyt?
        Ja sinustako se että hakee virallisen kasvattajan nimen tarkoittaa sitä että olisi pakko sitoutua kasvattamaan frettejä loppuikänsä?
        On pakko olla jotain mätää liitossa jos joku päättää että ei jaksakaan enää kasvattaa?
        Jos kasvattanut vain yhdellä naaraalla, ja ajattelee että naaras saa ryhtyä eläkeläiseksi, eikä halua hankkia uutta naarasta kasvatusta varten?

        Vai tarkoitiko että joku olisi ollut virallisena kasvattajana, mutta ryhtynytkin kasvattamaan epävirallisesti?
        Miksi ihmeessä joku näin tekisi?
        Mutta sinähän vissiin tiedät että joku on näin tehnyt, voit varmaan kertoa myös kuka?


    • perhe

      Niin on. Hän oli virallinen kasvattaja, mutta päätti että jatka kasvattajana ilman virallista kasvattajan nimeä. Ja miksi minä kertoisin ketä hän on. Tehän olette heti hänen kimpussa. Kaikkilla on oikeus tehdä omia päätöksiä.

      • ööööh....

        Voisit ihan hyvin kertoa, koska helpollahan se selviää kuka on luopunut virallisesta nimestä, ja jatkaa kasvattamista omillaan.

        Kaikilla in oikeus tehdö omia päätöksiä, mutta todella toivon että ihmiset miettisivät kunnolla ottaako fretin viralliselta kasvattajalta, vai ihmiseltä joka haukkuu pystyyn virallisia kasvattajia, ja yrittää antaa ymmärtää että viralliset kasvattajat eivät freteistään välitä.


    • perhe

      Minä en haukkuu ketään, vaan puolustelin itseään, koska minuun kohdistu haukkuminen. Minä tiedän mitä puhun, koska minulla on todisteet. Mutta te ette tiedä minusta mitään, eli ette voi haukkua minua, koska ette tunne minua.

      • öööh...

        Noh, sanotaan näin että epäilykset herää kun haet täältä ostajia pennuillesi, ja suomenkielesi on mitä on.
        Tulee mieleen esim virolainen kasvattaja, joka myy mitä sattuu eikä ota vastuuta myymistään pennuista myynnin jälkeen.
        Suomi24-palstan lukijoiden taso kun on että "mitä fretti syö", ei herätä luottamusta, ja pelko siitä että fretti joutuu kietolaiseksi on aika suuri.


      • perhe
        öööh... kirjoitti:

        Noh, sanotaan näin että epäilykset herää kun haet täältä ostajia pennuillesi, ja suomenkielesi on mitä on.
        Tulee mieleen esim virolainen kasvattaja, joka myy mitä sattuu eikä ota vastuuta myymistään pennuista myynnin jälkeen.
        Suomi24-palstan lukijoiden taso kun on että "mitä fretti syö", ei herätä luottamusta, ja pelko siitä että fretti joutuu kietolaiseksi on aika suuri.

        Asunut täällä jo 20 vuotta. Että sille. Minulla on tuttuja, jolla on fretteja Hollanissa. Miksi kaikki heti luule , että on virolainen kasvattaja. Ja sitä paitsi virolaiset epäviralliset kasvattajat eivät vaivautuisi näin paljon kirjoitella tänne.


    • EmiLar

      En siis itse kasvattaja ole, ilmaisen vain huoleni näitä epävirallisia kasvattajia kohtaan. Virallisella kasvattajalla tiedät täsmälleen mistä pentu tulee ja että sillä on varmasi ollut hyvät eväät elämän alkuun. Ja vaikka kasvattajat teettävätkin monta pentuetta vuodessa, täytyy ymmärtää ettei se mitään kannattavaa bisnestä ole. Ymmärrätkö miten paljon rahaa menee laadukkaaseen ruokaan, naaraan tiineysultriin yms.?

    • perhe

      Luuletko , että minun frettini eivät syö laadukasta ruoka? OH OH. Jos on tarvetta tilan vaikka ulkomaailta. En säästä mistään. Vain parasta , ne on perhejäseniä. Että kehdat vihjailla.

    • oihvoih

      Sivusta keskutelua seuranneena pakko jo jotain kommentoida.

      Ei nyt kannata kaikesta banaania nenään vetää. Minusta on vain hyvä asia, että ihmiset ovat huolissaan freteistä ja niiden tulevaisuudesta Suomessa, sekä kyseenalaistavat epämääräisiä myynti-ilmoituksia. Jos frettisi saa vain parasta ruokaa, niin miksi et edes kerro ruoan merkkiä, jotta muutkin voisivat mahdollisesti oppia jotain. Tottuvatko pennut myös raakaruokintaan? Hyvähän se vaan on, että Sinulle täällä esitetään kysymyksiä, joita mahdollinen uusi fretin ostaja ei tulisi edes ajatelleeksi.

      Vaikea sinusta on tietää, oletko hyvä kasvattaja vai et, kun et oikein mitään itsestäsi ja kasvatusperiaatteistasi kerro. Minä ainakin haluaisin tietää minkälaiselta ihmiseltä olen fretin ottamassa ja voiko kyseiselle henkilölle soittaa vaikka keskellä yötä, jos tulee joku hätä tulevaisuudessa fretin kanssa. Itse tykkään selailla kasvattajien kotisivuja ja katsoa millaisia pentueita on aikaisemmin tullut ja miten pennut ovat kasvaneet luovutusikään. Toivottavasti kuitenkin löydät pennuillesi parhaat mahdolliset kodit ja testaat tulevien omistajien tietämystä freteistä edes jonkun verran.

      Ihmettelen myös minkä takia sitä kasvattajanimeä ei voida hakea, jos kerran on valmis noudattamaan frettiliiton asettamia kasvatussääntöjä. Eikö se kuitenkin olisi hyvä saada pennut rekisteriin jo ennen uudelle omistajalle luovuttamista? Pysyttäisiin täällä Suomessa edes vähän kärryillä paljonko niitä frettejä ylipäätään on ja ei toivottavasti joutuisi niin moni yksilö kiertolaiseksi. Toivottavasti ei koskaan tule tilannetta, että tännekin tarvittaisiin "shelteri" freteille, joita ei enää kukaan halua. Ja kyllä yksi virallinen kasvattaja on nykyään epävirallinen, mutta taustalla oli käsitykseni mukaan erimielisyydet tms. muutaman kasvattajan kanssa, eikä esimerkiksi vika liiton kasvattajasitoumuksessa.

      Fretin ottamista harkitseville toivoisin myös harkintakykyä. Tarvitseeko fretti saada justhetinyt ihan sama mistä ja ottamatta selvää taustoista? Mikä on elämäntilanne vaikkapa 4 tai 7 vuoden päästä? Fretti voi kuitenkin porskuttaa kuvioissa vielä kymmenenkin vuoden jälkeen, joten miten esimerkiksi mahdollinen koulunkäynti, perheenlisäys tai erotilanne vaikuttaa fretin elämään? Ja kannattaa myös muistaa, että pennun hinta on vasta alkusoittoa fretistä aiheutuville kuluille, sillä mm. eläinlääkäriin voi upota hetkessä isojakin summia. Kaikkea ei voi tietenkään etukäteen tietää, mutta aivan liian helposti nykyään lemmikeistä luovutaan ja se ei minusta ole oikein. Jokainen fretti ansaitsee hyvän ja pysyvän kodin.

    • perhe

      Lopettaka kokoajan syyttä muita. En oo velvollinen selitä kenellekään mitään tällä palstalla. Niille jotka ovat tosissaan pentujen suhteen olen kyllä kertonut eriksen sähköpostitse ja puhelimitse. Kyllä teidän pitäisi tietä mitä fretit syö ja mistä saa ruoat. Vai tiedättekö, kun kysytte.

    • Manta P.

      Hauskaa, että täällä nimettömänä kehotetaan muita kasvamaan aikuiseksi. Itse sentään uskallan omalla nimelläni täällä esiintyä, minä tiedän että frettini ovat hyvällä hoidolla, voin myös kertoa ihmisille että millaista ruokaa niille syötän, millaisissa tiloissa ne elävät ja miten niitä hoidan ja käsittelen. Jos vuodet ovat ainoa edellytys sille että on kokemusta ja että osaa pitää frettejään oikein, niin ollaan kyllä pahasti hakoteillä.
      Minä en tiedä freteistä kaikkea. En ole koskaan niin väittänyt, en väitä, enkä tule väittämään. Minulla vain sattuu olemaan asenne kohdallaan, haluan oppia freteistä, tietää freteistä yhä enemmän ja enemmän ja toimia tavalla jonka koen olevan parhaaksi esimerkiksi Suomen frettikannan suhteen.
      Edellinen viestini täältä näköjään poistui, harmi. Minusta olisi myös hienoa kuulla, että miten minun frettini voisivat olla sinun naaraasi isovanhemmat, ne kun ovat molemmat poikia ja vuoden ikäisiä. Tai sitten en vain vaikeaselkoista tekstiä ymmärtänyt oikein.
      Tämä hyvä "perhe" voi kertoa minulle, että millä perusteella minulla on kokemusta "lähes 0%"? Kaksi pentua olen ostanut liiton hyväksymiltä kasvattajilta, joka ei tokikaan ole mikään mission impossible, mutta kertoo kuitenkin siitä että on frettien suhteen hyvin perustiedot hallussa. Missä kohdin blogiani esiintyy rumaa kielenkäyttöä tai syyttelyä muita ihmisiä kohtaan? Entä onko itselläsi kaikki hyvin kun kehotat toisia menemään terapeutille, onko se vain oma tapasi paeta sitä että kenties itselläsi on jokin vinossa, ja juuri sinun kuuluisi olla se jonka sinne terapeutille kuuluisi aikaa varata?
      Nimettömänä on helppoa huikkia hävyttömyyksiä. Itse en kuitenkaan sellaiseen lapsellisuuteen ryhdy, joten antaa tulla vaan.

    • perhe

      Mutta kun et kirjoitta, mitä syöttät fretteille. Onko salattava? JA ASENNE ON MUILLAKIN KUIN SINULLA ON PAIKALLA. Et oo ainut. Se, että pidät bloogia, kuka tahansa voi kopioida netistä, miten hoidetaan fretteja. Ei siihen asenetta tarvitaan. Haet vain julkisuutta, kun esinnyt omalla nimellä. Minä taas keskittyn vain oman ja frettien elämään. En kaippa turhia viestiasi, vaan asialliset, tosissaan kiinnostuneet. PS. TARKOITIN, ETTÄ FRETTINI VOI OLLA SUKUA SINUN FRETTILESI. HA

    • frettien asialla

      perhe: Et näemmä kestä pientäkään kritiikkiä, vaan vastaat viesteihin kuin kiukutteleva pikkulapsi. Sinun kasvattajana kannattaisi rehellisesti kertoa freteistä kyselijöille, eikä vaatia ottamaan yhteyttä sähköpostilla/puhelulla vain siinä tilanteessa, jos pentusi ostaminen kiinnostaa. Vai eikö kysymyksiin vastaaminen kiinnosta, jos ei ole rahaa tiedossa?

      Onneksi löytyy paljon henkilöitä, jotka ihan ilmaiseksi kaikille halukkaille kertovat freteistä ja käyvät vapaa-ajallaankin ihmisiä valistamassa eri tapahtumissa. Niin huonoista kuin hyvistä puolista kerrotaan ja vieläpä julkisesti, eikä pelkästään sähköposteilla rahan toivossa. Sinä et näemmä tähän joukkoon kuulu.

      Ja Manta on erittäin asiallinen fretin omistaja, joka ilmeisesti monen muun tavoin ymmärtää puskakasvattajien toiminnan itsekkyyden.

      • perhe

        Teillä on liika vapaa aika. En yleensä osallistun keskusteluihiin,mutta kun tässä syytetään aihettomasti, niin kirjoitin tähään. Manta on ollut muidenkin frettikasvattajien kimpussa. Se kerto jo hänestä paljon. En oo ainut.


      • huh1

        Täällä palstalla ei nähtävästi kukaan vielä jakanut tietoja ilmaiseksi, vaan haukkunut muita. olen lukenut muitakin palstoja-samat jutut sielläkin.


      • Nata (Jetro & Rötkö)
        huh1 kirjoitti:

        Täällä palstalla ei nähtävästi kukaan vielä jakanut tietoja ilmaiseksi, vaan haukkunut muita. olen lukenut muitakin palstoja-samat jutut sielläkin.

        Syy on siinä että Suomi24 ei ole oikea paikka kysellä freteistä. Tyhmäkin sen tajuaa että täältä saa vain väärää tietoa. (Kuten esimerkiksi eräs ketju "fretille ei missään nimessä kalaa, se kuolee ja suusta valuu vaahtoa ja maailma räjähtää") Täällä kun ihmiset hilluvat nimimerkkien takana ja huutelevat mitä sattuu. Vs-frettien, posu-frettien ja SFL-frettien foorumit ovat oikeita paikkoja tiedon hakemiseen. Myös yksityishenkilöt varmasti vastaavat frettikysymyksiin mielellään. Minulle voi laittaa kysymyksiä blogiini www.hirvioni.blogspot.com
        sekä sähköpostiini [email protected]. Vastaan kaikella tietämykselläni ja kattavasti järkeviin kysymyksiin, mutta kysymykset "mistä frettejä saa halvalla ja mitä ne syö" jätän omaan arvoonsa. Minulla ei ole mitään mielenkiintoa vastata kysymyksiin jos näen ettei asiasta ole ensin koetettu itse ottaa selvää. Vastaan mielelläni turhempiinkin kysymyksiin, kunhan asenne on oikea ja tietoa on kerätty etukäteen.


    • Nata (Jetro & Rötkö)

      Vähän kyllä veikkaan että ei taitaisi tämä "perhe"-kaveri päästä liittoon vaikka olisi naaraallakin siru. Naurettavaa tekstiä, jos joku liitosta käyttäytyisi noin niin varmasti saisi kunnon huomautukset. En varmasti ostaisi tältä kaverilta frettiä.

      Jos nyt alat käyttäytymään asiallisesti, pyydät anteeksi Mantalta ja vastaat kaikkiin kysymyksiin, saatat pelastaa maineesi. Muussa tapauksessa voi mennä tiukille että saat pennut myytyä. Kuten huomaat, ei tämän keskustelun jälkeen ole tullut yhtään pennuista kyselijää. Ja hyvä että laitoit asuinpaikkasi tuohon yhteen viestiin, niin osaa ihmiset yhdistää sinut muiltakin palstoilta.

      Sinä "perhe", sanoit että viralliset kasvattajat tekevät rahaa pennuillaan. Mitä sinä sitten teet? Maksat pennuille sirut ja se oli siinä? 330e puhtaana käteen.
      Viralliset kasvattajat taas mahdollisesti maksavat astutuksesta, ultraavat naaraan, syöttävät laadukasta ruokaa, tarkistuttavat pennut eläinlääkärillä, siruttavat ja rekisteröivät ne. Tämän lystin maksaneina kasvattajat saavat saman hinnan kuin sinä, mutta laadukkaista ja takuulla puhdassukuisista freteistä.

      Tuo Mantan haukkuminen oli säälittävää jopa sinulta. Jos minun pitäisi valita ottaisin varmasti ennemmin pennun Mantalta kuin sinun epämääräisestä pentutehtaastasi. Manta tietää freteistä paljon, on mukana erilaisten frettiyhdistysten toiminnassa ja on päivittäin tekemisissä muiden fretti-ihmisten kanssa. Kas kun en muista sinua mistään frettipalstoilta? Ei hirveästi herätä luottamusta kun huonoa suomea puhuva, toisia haukkuva ja pimeiden frettien myyjä hyppää puskista ja väittää tietävänsä freteistä kaiken tarpeellisen ja olevansa parempi kuin viralliset kasvattajat. Herääppä nyt vähän.

      "Kyllä teidän pitäisi tietä mitä fretit syö ja mistä saa ruoat. Vai tiedättekö, kun kysytte. " -perhe. Ei, me ei kysytty siksi ettei me tiedettäisi, vaan nimenomaan siksi että me tiedämme. Kaikki fretille tarkoitetutkaan ruoat eivät ole laadukkaita ja ruoka vaikuttaa oleellisesti fretin terveyteen. Pennusta ei kehity yhtä tervettä yksilöä jos se syö huonolaatuista ruokaa luonasi. Joten, sadannenkolmannennenkymmenennen kerran: Mitä ruokaa frettisi syövät?

      Vielä Mantaa puolustellakseni, Mantan blogin tekstit ei todellakaan ole kopioituja mistään (sen voit aivan itsekkin tarkastaa copypasten ja googlen avulla) ja voin kertoa että Manta syöttää freteilleen Totally ferret babyä sekä raakaruokaa.

      • perhe

        Et tiedä mistä puhun, älä puuttu tähän asiaan. Kyllä minä Mantrasta olen kuullut tarinoita. Se on yksi asia mitä blogissa kirjoitta ja toinen mitä palstoilla. Enkä tarkoittanut tietojen suora kopiointi netistä, vaan niitä tietysti vähän muokattu. Kyllä minäkin voin minun kotisivullani kirjoitta miten kuulu fretteja hoitaa. Netissä on paljonkin tietoja, ei tarvitse aivoja käyttä. Siinä vain samat asiat kun muillakin nettisivuilla. Mutta missä on kokemukset pentujen ajasta, kiimasta ja synnytyksestä sairauksien kokemuksista, eläinlääkärien käynnistä?


      • Ööööh...
        perhe kirjoitti:

        Et tiedä mistä puhun, älä puuttu tähän asiaan. Kyllä minä Mantrasta olen kuullut tarinoita. Se on yksi asia mitä blogissa kirjoitta ja toinen mitä palstoilla. Enkä tarkoittanut tietojen suora kopiointi netistä, vaan niitä tietysti vähän muokattu. Kyllä minäkin voin minun kotisivullani kirjoitta miten kuulu fretteja hoitaa. Netissä on paljonkin tietoja, ei tarvitse aivoja käyttä. Siinä vain samat asiat kun muillakin nettisivuilla. Mutta missä on kokemukset pentujen ajasta, kiimasta ja synnytyksestä sairauksien kokemuksista, eläinlääkärien käynnistä?

        Olet kuullut Mantasta tarinoita.
        Hienoa.
        Tarinoiden perusteella oletkin sitten pätevä arvostelemaan Mantaa täällä?
        Vallitat siitä että muut haukkuvat sinua, vaikka yrittivät asiallisesti asioista kysellä, ja sitten aloitat Mantan haukkumisen, ja vihjailut että frettiliiton kasvattajat vain rahastavat pennuillaan.

        Olet kyllä aika epäilyttävä, asiaton tyyppi.
        Minusta todella mautonta mainostaa pentujaan täällä, ja sitten kieltäytyä vastaamasta kyselyihin täällä.


    • Manta P.

      Hienoa että olet kuullut minusta "tarinoita". Olen kyseenalaistanut myös muiden pimeiden kasvattajien toimintaa, sen myönnän. Minua kiinnostavat pimeissä kasvattajissa esimerkiksi ne seikat, että miksi sitä liiton hyväksyntää ei haeta, ja että millaiset kasvatusperiaatteet ovat. Suomi on vapaa maa, vapaine mielipiteineen, sana on vapaa, ja jos minusta siltä tuntuu niin saan kyseenalaistaa ihmisten kasvatustoimintaa.

      Jos luulet että olen kopioinut tietoni netistä blogiini, niin sanon vain että huh huh. Puhun blogissani sellaisista asioista joista tiedän. Itse en esimerkiksi tiedä kovin paljoa frettien genetiikasta, joten niistä asioista en ole postauksia tehnyt.

      En ole kasvattaja, enkä ole niin typerä että rupeaisin pentuja pimeänä teettämään, siksi minulla ei ole kokemusta alle luovutusikäisistä fretinpennuista tai naarasfrettien kiimasta, kun en itse ole naarasfrettiä omistanut. Jos olet ylpeä siitä että sinulla on kokemusta sairaista freteistä, niin sehän on vallan mainio asia. Itse toivon että minulla ei koskaan sairaista freteistä edes tule olemaan kokemusta, mikä voi kuitenkin olla väistämätöntä kun pojat vanhenevat. Miksi tarvisin siis kokemuksia sairaasta fretistä tai eläinlääkärikäynneistä ollakseni hyvä fretinomistaja? Frettini ovat asianmukaisesti rokotettu ja implantoitu, joten sen verran kokemusta niistä ell käynneistä löytyy. Ja olen onnellinen ettei siellä muuten ole tarvinnut ravata.

      • jep12

        Tiedän, miksi puolustelet itseän ja virallisia kasvatajat. Koska sinä olet jo kauan suunnittelut , että jonakin päivänä sinusta tulle virallinen kasvattaja. Ja tällä tavalla saat tietenkin heiltä pisteet. Siis haukumalla muita epävirallisia kasvat.


    • perhe

      En sanonut, että minun frettini olisi ollut koskaan sairas, vaan tarkoitin, että olisi kiva kuulla muiden kokemuksia. Jos joskus käy niin , että sairastu, niin olen valmiina kaikkeen. Sinulle sitten voi tulla yllätyksi, ja sitten on liian myöhästä. Voi fretit parkat.

      • öööh...

        Kuule perhe, yhtälailla käy sinun frettejäsi sääliksi.
        Miksi luulet Mantalla ei olisi tietoa lisämunuaissairauksista, suolitukoksista, lymfoomasta ja niiden oireista?
        Onko sinulla mitään syytä olettaa että Manta ei veisi frettejään lääkäriin heti kun huomaa että eivät ole ihan terveitä?
        Olet todella inhottava ihminen.


      • Nata (Jetro & Rötkö)

        Se ettei ole kokemusta sairauksista ei tarkoita ettei niistä tietäisi asioita ja ettei osaisi toimia oikealla tavalla sairauden yllättäessä. Yksinkertaistettuna: Manta tietää frettien sairauksista ja osaa toimia niiden kanssa, vaikka kokemusta sairaista freteistä ei olekkaan.
        Voi olla hyvä fretin omistaja vaikka olisi omistanut fretin vasta viikon. Voi olla huono fretin omistaja vaikka olisi omistanut frettejä 20 vuotta. Hyväksi fretin omistajaksi tekee se, että kerää uutta tietoa freteistä ja päivittää vanhaa, on kiinnostunut frettinsä hyvinvoinnista, toimii frettinsä parhaaksi, pitää huolta frettinsä henkisestä ja fyysisestä kunnosta, osaa pyytää apua tarvittaessa ja niin edelleen. Todellakaan ei tee hyväksi fretin omistajaksi pimeä pennutus ja sen tuomat kokemukset.

        Toivon todella ettei kukaan osta sinulta frettiä ja että tämä tulee olemaan viimeinen teetättämäsi pentue.


      • perhe
        Nata (Jetro & Rötkö) kirjoitti:

        Se ettei ole kokemusta sairauksista ei tarkoita ettei niistä tietäisi asioita ja ettei osaisi toimia oikealla tavalla sairauden yllättäessä. Yksinkertaistettuna: Manta tietää frettien sairauksista ja osaa toimia niiden kanssa, vaikka kokemusta sairaista freteistä ei olekkaan.
        Voi olla hyvä fretin omistaja vaikka olisi omistanut fretin vasta viikon. Voi olla huono fretin omistaja vaikka olisi omistanut frettejä 20 vuotta. Hyväksi fretin omistajaksi tekee se, että kerää uutta tietoa freteistä ja päivittää vanhaa, on kiinnostunut frettinsä hyvinvoinnista, toimii frettinsä parhaaksi, pitää huolta frettinsä henkisestä ja fyysisestä kunnosta, osaa pyytää apua tarvittaessa ja niin edelleen. Todellakaan ei tee hyväksi fretin omistajaksi pimeä pennutus ja sen tuomat kokemukset.

        Toivon todella ettei kukaan osta sinulta frettiä ja että tämä tulee olemaan viimeinen teetättämäsi pentue.

        Puhut Mantan puolestaan, koska olet näköän hänen kaveri, mutta kun et tunne mua, niin ole hilja.


    • Manta P.

      Todella paksua sinulta ryhtyä väittämään, että minä en tietäisi frettien sairauksista mitään. Oletko huomannut että puhut itsesi pussiin koko ajan? Jos sinä olet sellainen ihminen joka ei ota lemmikkieläimestä tarpeeksi selvää ennen sen hankintaa, ei tarkoita että minä olisin samanlainen.
      Miksi sinun käy sääliksi frettejäni? Freteilläni on oma, iso huone täynnä virikkeitä, niiden kanssa vietetään aikaa aina kun ne ovat hereillä, ne pääsevät juoksemaan ja hyppimään koko asuntoon, ne saavat laadukasta kuivamuonaa sekä raakaruokaa monta kertaa viikossa, olen implantoinut ne sillä en halua kastroinnilla seisauttaa niiden hormonitoimintaa niiden ollessa vielä näin nuoria. Annan freteilleni erilaisia lisäravinteita, käyn frettieni kanssa usein ulkoilemassa jotta ne saavat raitista ilmaa, hoidan kynnet ja putsaan korvat, rokotan ajallaan ja huolehdin loishäädöistä, että voi minun fretti parkojani!

      • perhe

        Miksi sä luulet, että minä en tee kaikki nämä jutut ja enemmän. Törkeä väitely. Ja uskon, ettäminun fretilla on paremmat oltavat,- 280m talo ja alakerta avoin. Ei tartte olla yhdessä huonessa. Ei ne tykkäis olla oven takaa, vaan alkois raapia ovet. WC, työhuone ja kodinhoitohuone ainoastaan kiinni turvallisuus syistä.


    • Sari L.

      Hohhoih..
      Ei kyllä myyjä anna itsestään todellakaan hyvää kuvaa. Toisten sanojani lainaten, en ostaisi frettiä sinulta "perhe". Jos oikeasti haluat frettipennuillesi hyvät kodit ja hyvät yhteydenpitosuhteet pentujesi omistajiin, muuta asennettasi ihmisiä kohtaan ja paljon. Miten pentujen ostajat (joita toivonmukaan ei ole) voivat kysellä sinulta mitään fretteihin liittyvää, koska et suostu vastaamaan niihin?
      Minulle heräsi tämän keskustelun lukemisen aikana yksi ylitse muiden oleva kysymys: Onko frettipentuja oikeasti edes olemassa? ..ja HUOM. tämä oli vain y k s i kysymys, muiden miljoonien joukossa..

      Manta on fiksu ihminen ja ei todellakaan kopioi tekstejään netistä. Sen huomaa suomenkielentaitoinen joka postauksia lukee, että ne ovat kirjoitettu suoraan sydämestä eikä meiningillä "kopoioin tekstin - muokkaan vähän - kopioin lisää - muokkaan vielä".. Sellaiset tekstit huomaa/saa selville helposti !

      Toisten syyttely on aika huono puolustus.

      En voi muuta sanoa, kun että järki hoi älä jätä !

      • perhe

        Lukekaa koko ketju alusta. En aloittanut tätä roska. Vaan ilmoitin ilo uutinen, että meille syntyi vauvat. Ja sitten alkoi syytely. Ja Mantan törkeä viesti on poistettu, että ette kaikki tiedä mitä hän kirjoitti minulle.


      • haaaah

        Hah, toi oli hyvä vitsi,- Onko frettipentuja oikeasti edes olemassa? JA JOS VAIKKA EI OO, NIIN MENITTE KAIKKI LANKAAN.Sain ainakin varmistettua, että ärsytin teitä. Tiesin kyllä jo aikaisemmin miten käy, jos kirjoitan tänne , että oon epävirallinen kasvattaja. Tälläisiä viestiä olen lukenut muualtakin jo muutaman vuotta sitten.


    • moi frettielitistit

      Manta P. ja muut:
      Itsekkin olen samaa mieltä, että kunnon virallinen kasvattaja on parempi, mutta ärsyttää tuo ylenpalttinen muiden solvaus. Tietenkään puolusta pimeitä pentuja, mutta jos tämä pimeäkasvattaja on ottanut selvää kaikesta ja tietää paljon freteistä, miksei hän voisi teettää pentuja?

      Suomessa tämä fretti-elitismi on kasvanut huippuunsa että pelottaa. Muissa maissa nämä "pimeät kasvattajat/kennelit" ovat yleisiä, ja monissa paikoissa tämä kasvattaja tietää jopa mikä tekee.

      Suomessa kasvattajia on hyvin vähän ja karu totuushan on, että he antavat pentunsa ensisijaisesti toisille kasvattajille/ystävillensä, jonka jälkeen taas varauslistalta niille jotka ovat vakuuttaneet monen sivun kyselyillään useamman vuoden ajan olevansa päteviä omistajia.

      Miksei siis nämä pimeät kasvattajat saisi siis teettää poikasia esimerkiksi 12-vuotiaille varmasti rakastaville pikkutytöille, jotka eivät tosiaan välitä siitä ovatko hänen lämmikkinsä vanhemmat muotovaliota. Uskon kuitenkin vilpittömästi jokaisen tarpeeksi innokkaan frettiä haluavan olevan hyvä omistaja, vaikkei tiedä tasan kuinka monta eri loista fretillään voi olla elämänsä aikana. Vielä välttääkseeni turhaa ulinaa huomautan vielä etten tarkoita sitä että frettejä voisi antaa suoraan tietämättömälle. Tietoa kuitenkin saa aina kasvattajalta/kirjoista/foorumeilta jne. Huomattavan moni esim. koiran hankkijakaan ei osaa kunnolla kouluttaa koiraansa eikä siitä ole ulinaa. En tosiaan ymmärrä tätä frettielitismiä.

      • Nata (Jetro & Rötkö)

        Voi toki pimeä kasvattaja osata kasvattaa, hoitaa frettinsä ja vaikka olla perehtynyt frettien genetiikkaankin syvällisesti. Ongelmana on se ettei eläimet ole rekisterissä, jolloin ei tiedetä niiden sukupuuta (tarkasti ja varmuudella), jolloin käytetään huonoja yksilöitä jalostukseen. Pimeänä on myös helppoa kokeilla kasvattaa riskivärejä, ne kun näyttää niin kivoilta. Virallisten kasvattajien toimintaa valvotaan tarkasti, jolloin tällaista ei pääse tapahtumaan. Virallinen kasvattaja ei saa käyttää jalostukseen frettiä jolla on piilokives, piilokives on vielä pikkumurhe verrattuna siihen mitä uskon "perhe"-nimimerkin freteiltä löytyvän.

        "Suomessa tämä fretti-elitismi on kasvanut huippuunsa että pelottaa"
        Aika hölmöä, mielestäni on parempi olla liian tiukka kuin lepsu. Vertaat viimeisen kappaleesi lopussa fretin omistamista koiran omistamiseen. Mietippä millainen tilanne on koirilla. Koiria kasvatetaan huvikseen ilman minkään laista tietämystä (tälläkin hetkellä tuttavalla vahinkopennut autotallissa), koiria on huonoilla omistajilla, koiria vaihtaa kotia joka vuosi valtavat määrät, koirilla jopa tehdään rikoksia. Entä koirien jalostus, onko se mielestäsi tervettä? Otappa tietoa mäyräkoiran, cihuahuan ja shar pein sairauksista. Onko nuo rodut mielestäsi lähellä alkuperäänsä?
        Fretti on muutenkin herkkä sairauksille, kukaan ei todellakaan kaipaa yhtään lisää vikoja ja sairauksia vääränlaisella jalostusmetodeilla.

        Opettele ymmärtämään ja arvostamaan 'frettielitismiä'.


      • perhe
        Nata (Jetro & Rötkö) kirjoitti:

        Voi toki pimeä kasvattaja osata kasvattaa, hoitaa frettinsä ja vaikka olla perehtynyt frettien genetiikkaankin syvällisesti. Ongelmana on se ettei eläimet ole rekisterissä, jolloin ei tiedetä niiden sukupuuta (tarkasti ja varmuudella), jolloin käytetään huonoja yksilöitä jalostukseen. Pimeänä on myös helppoa kokeilla kasvattaa riskivärejä, ne kun näyttää niin kivoilta. Virallisten kasvattajien toimintaa valvotaan tarkasti, jolloin tällaista ei pääse tapahtumaan. Virallinen kasvattaja ei saa käyttää jalostukseen frettiä jolla on piilokives, piilokives on vielä pikkumurhe verrattuna siihen mitä uskon "perhe"-nimimerkin freteiltä löytyvän.

        "Suomessa tämä fretti-elitismi on kasvanut huippuunsa että pelottaa"
        Aika hölmöä, mielestäni on parempi olla liian tiukka kuin lepsu. Vertaat viimeisen kappaleesi lopussa fretin omistamista koiran omistamiseen. Mietippä millainen tilanne on koirilla. Koiria kasvatetaan huvikseen ilman minkään laista tietämystä (tälläkin hetkellä tuttavalla vahinkopennut autotallissa), koiria on huonoilla omistajilla, koiria vaihtaa kotia joka vuosi valtavat määrät, koirilla jopa tehdään rikoksia. Entä koirien jalostus, onko se mielestäsi tervettä? Otappa tietoa mäyräkoiran, cihuahuan ja shar pein sairauksista. Onko nuo rodut mielestäsi lähellä alkuperäänsä?
        Fretti on muutenkin herkkä sairauksille, kukaan ei todellakaan kaipaa yhtään lisää vikoja ja sairauksia vääränlaisella jalostusmetodeilla.

        Opettele ymmärtämään ja arvostamaan 'frettielitismiä'.

        Mihin vihjailet " pikkumurhe verrattuna siihen mitä...). Ethän sinä minun fretteja nähnyt. HUH-HUH. Syytön , kunnes todistetaan. Niin haluatko oikein haasta?


      • Nata (Jetro & Rötkö)
        perhe kirjoitti:

        Mihin vihjailet " pikkumurhe verrattuna siihen mitä...). Ethän sinä minun fretteja nähnyt. HUH-HUH. Syytön , kunnes todistetaan. Niin haluatko oikein haasta?

        Veikkaan kyllä aika vahvasti että frettiesi suvusta löytyy waardenburgia, sokeutta, kuuroutta, lymfoomaa, kasvaimia, piilokiveksiä, riskivärejä. Tämä on minun veikkaukseni etkä voi todistaa sitä vääräksi ellei frettisi sukuineen ole rekisterissä.
        Tiedä sitten kumman sanaa ihmiset uskovat.


    • Hyvä "perhe"

      Asenteesi on ollut todella hyökkäävä tässä ketjussa.
      Itse aloitit vänkäämisen että liiton kasvattajat ovat jotenkin huonoja ihmisiä, ja että ei-viralliset olisivat parempia.
      Johtuukohan sitten puuttellisesta suomenkielentaidoista että heti otit palautteen haukkumisena?
      Et ole mitään ilmoittanut miten sinuun saisi yhteyttä.
      Et suostu kertomaan mitään tarkempaa periaatteistasi, ja hyökkäät täällä muiden kimppuun.

      En arvosta kasvattajaa jokaei voi omalla nimellä esiintyä netissä.

      • perhe

        Et voi syyttä minua kielentaidostani. Vai oletko näitä ihmisiä jotka inhovat ulkomalaisia? Ymmärän oikein hyvin. Ja ne ketkä halusi tietä minun yhteystiedot ,-saivat ne. Miksi antais ne sinulle. Oletko tosi kiinnostunut ostaja? Et. En kaippa sinun tietoja enkä jakaa minun sinulle. En hae julkisuutta. Pennutkin on varattu. Että sille. Onnea muillekin ei virallisille kasvattajille. Pärjämme ilman V. kasvattajien neuovoia. Niin kuin tähään asti on tehty. Minulla on oma tuttavapiiri jotka ovat yhtä hyviä frettikasvattajia kun muutkin. Keskettykä omiin fretteihin ja lopettaka täällä syyttelemään muita . Jää enemmään aikaa olla heidän kaa.


      • LoL
        perhe kirjoitti:

        Et voi syyttä minua kielentaidostani. Vai oletko näitä ihmisiä jotka inhovat ulkomalaisia? Ymmärän oikein hyvin. Ja ne ketkä halusi tietä minun yhteystiedot ,-saivat ne. Miksi antais ne sinulle. Oletko tosi kiinnostunut ostaja? Et. En kaippa sinun tietoja enkä jakaa minun sinulle. En hae julkisuutta. Pennutkin on varattu. Että sille. Onnea muillekin ei virallisille kasvattajille. Pärjämme ilman V. kasvattajien neuovoia. Niin kuin tähään asti on tehty. Minulla on oma tuttavapiiri jotka ovat yhtä hyviä frettikasvattajia kun muutkin. Keskettykä omiin fretteihin ja lopettaka täällä syyttelemään muita . Jää enemmään aikaa olla heidän kaa.

        "Keskettykä omiin fretteihin ja lopettaka täällä syyttelemään muita . Jää enemmään aikaa olla heidän kaa. "

        Lopeta sinä täällä pelleily ja hoida niitä pentuja =D

        Mikä tahansa myyjä, auton, vanhojen vaatteiden, huonekalujen, laittaa nimensä ja yhteystietonsa ilmoitukseen.
        Mitä salattavaa sinulla on kun et voi omalla nimellä esiintyä?


    • perhe

      Suku juuret kyllä on tiedossa yhtähyyvin kun virallisten kasvattajien. Ja iso vanhemmatkin on rekisterissa.

    • Manta P.

      Fretti-ihmisten "eliittiä", ja ylpeä siitä. Niinkuin aiemmin mainittiin, on parempi olla liian tarkka kuin liian lepsu.

      Sillä on syynsä miksi viralliset kasvattajat harvoin myyvät pentuja alle 18 vuotiaille henkilöille, varsinkaan niinkin nuorille kuin esimerkiksi 10-12 vuotiaille. Fretti on söpö eläin, joo. Mutta sitä faktaa on ihan turha yrittää paeta, että fretti ON vaativa lemmikki. Vaikka se 12 vuotias tyttö kuinka sitä frettiä rakastaisi, se ei tarkoita sitä että fretin olot tytön luona olisivat hyvät, eikä se tarkoita sitä että frettiä hoidetaan hyvin. Yleistää ei voi, itse tiedän 10-12v tytön joka suunnittelee fretin hankintaa ÄITINSÄ kanssa, tyttö on itse ottanut todella paljon selvää asioista ja äiti on fretinhankinnassa mukana täysillä, frettiä maltetaan odottaa niin kauan kunnes aika on kypsä eikä sitä hankita heti äkkiä. Aina näin ei ole, usein vanhemmat eivät edes tiedä että minkälaisesta lemmikistä se pikku Liisa haaveilee. Suuri osa kodinvaihtajista on juurikin noita frettejä, jotka on myyty nuorille "lemmikkiään rakastaville" tytöille. Ja kodinvaihtajista suurin osa on frettejä, jotka ovat lähtöisin pimeältä kasvattajalta, eläinkaupasta tai frettitrokareilta. Miksiköhän asia on näin? Siksi että näitä kasvattajia ei juurikaan kiinnosta minne pennut myydään. Joka vuosi myös muutama virallisen kasvattajan kasvatti vaihtaa kotia, vaikka he kuinka tarkasti valikoivat kodit joihin fretti menee, niin aina ei voi onnistua. Mutta olisi hyvä edes yrittää, ja tästä syystä en arvosta pimeitä kasvattajia tippaakaan.

      Mikä liitossa on niin paha asia? Onko se vaan niin järkyttävän kova homma täyttää se yksi lappu, jotta saisi virallisen kasvattajanimen. Kannattaisi ajatella että kuinka paljon hyötyä siitä on, saa kokeneiden kasvattajien tuen (jota sinä "perhe" et näköjään tarvitse kun olet niin täydellinen), saa rekisteröityä pennut, saat HYVÄÄ mainetta ja "julkisuutta", toimit Suomen frettikannan parhaaksi. Mikä tuossa on niin kamalaa? Minulla itselläni on aika suorat ajatukset ihmisistä jotka frettejä kasvattavat pimeänä, mutta eivät hae liiton hyväksyntää ja haukkuvat liiton kasvattajat pentutehtailijoiksi ja rahanahneiksi ääliöiksi. Joko vika on kasvatusyksilöissä, ne ovat riskivärisiä, epämääräisistä olosuhteista tai muuten vaan fyysisesti/henkisesti täysiä susia, tai sitten vika on itse ihmisessä, halutaan kasvattaa sitä kivaa väriä jota liitossa ei saisikaan enää kasvattaa, tai sitten frettien oloissa on jotain epämääräistä johon liitto heti puuttuisi.

      "perhe", asenteesi on vastenmielinen. Ketjun alussa ihmiset yrittävät ystävällisesti kysellä fretin vanhemmista ja sinun kasvatuksestasi, hyökkäät heidän kimppuun "sinä et sa kysellä minulta, minä en kerro", miksi ihmeessä käyttäydyt noin? Jos jokin niin tuo saa aikaan sen reaktion ihmisessä tai pennunostajassa, että nyt on jokin pielessä kun salaillaan äärimmäisyyksiin asti niinkin itseselviä asioita kuin vaikka se että mitä ruokaa fretit saavat ja että millaisia vanhemmat ovat.

      Ja palaan vielä tähän fretti-elitismi-henkilöön, ulkomailla tilanne tosiaan on riistäytynyt käsistä. Oletko tietoinen siitä, että esimerkiksi Hollannissa on oikeasti pentu_tehtaita_, joissa frettejä kasvatetaan koe-eläimiksi, eläinkauppoihin ja varmasti turkiksiksikin. Ulkomailla kasvatetaan todella paljon riskivärisillä freteillä, miksi? Siksi että ihminen on niin saamarin itsekäs otus, koiramaailmassakin se nähdään mihin itsekkyys johtaa. Saksanpaimenkoirien liioitellut takakulmaukset, akitoiden autoimmuunisairaudet, puhumattakaan mopsien, englanninbulldogien ja muiden lättäkuonoisten koirien hengitys- ja ihosairauksista. Se on sitä ihmisten itsekkyyttä, muokata eläin mahdollisimman kauaksi siitä mitä se alunperin on ollut, ja tulos on tässä.

      Suomessa tilanne frettien suhteen ei ole vielä niin paha, meiltä löytyy alle 10 virallista kasvattajaa, ja suunnilleen saman verran pimeitä. Jos kaikki sitoutuisivat noudattamaan frettiliiton sääntöjä (jotka ovat tehty ihan vain frettien parhaaksi) niin meillä olisi muutamien vuosien päästä todennäköisesti hyvinvoiva frettikanta, suhteellisen tarkka tieto siitä kuinka monta frettiä Suomessa on kun kaikki kasvattajat rekisteröisivät pentunsa ja tiivis fretti-ihmisten "yhteiskunta". Nyt osat oikeastaan jakautuvat kolmeen, ihmisiin, jotka omistavat frettejä mutta pitävät matalaa profiilia, ihmisiin, jotka ostavat kasvattavat ja ostavat pimeitä pentuja, ja ihmisiin jotka kasvattavat liiton hyväksymällä kasvattajanimellä ja ostavat liiton hyväksymien kasvattajien pentuja ja ovat aktiivisesti mukana frettiyhdistysten toiminnassa ja tapahtumissa. Itseäni ihmetyttää suureesti se, että kun asialle olisi vielä tehtävissä jotain, niin aina löytyy näitä vastarannan kiiskejä joiden on pakko harrata vastaan kynsin ja hampain, luulisi kaikkien fretti-ihmisten ajattelevan samaa: toimimista frettien parhaaksi?

      • perhe

        Oppi tyttö lukemaan.VANHA TEKSTI YLÄMPÄNÄ:Lisää tietoa lähetään pari viikon päästä, kun tiedän, että kaikki on OK. En otta vielä pentuvarauksia vastaan. Vastan kyllä mielellään myöhemmin kysymyksiin ja kyllä pentujakin pääse katsomaan. ELI en yrittänyt myydä vielä fretteja, miksi antaisin tietoni vieraille ihmisille. En anna tietoani tällä palstalla, en oo hullu. Myyntia varten on muita paikoja. Nytkin tulvi kokoajan kyseliöitä ja varmaan joukossa turhia. Tietojani lähetän Vain tosi kiinnostuneille ja hyvin perehtyneille ihmisille.


    • EmiLar

      Ok, ton paremmin ei voi sanoa! :D

    • Trisha_

      Itse näen pimeiden kasvattajien ongelmana sen, ettei freteistä ole virallista, todistettua tietoa, eli siis rekisteriä. Koirankasvatus poikkeaa siinä frettien kasvatuksesta, että myös kasvattajanimetön kasvattaja voi rekisteröidä pennut, jos hänen pentueensa täyttää terveyden, rekisteröinnin ja sirujen kannalta tietyt ehdot. Hänen pentueensa taustan voi siis selvittää yksinkertaisesti katsomalla virallista sukupuuta.

      Frettien kohdalla homma ei mene näin; kasvattajanimetön ihminen ei voi rekisteröidä pentujaan. Kun pentu ei ole rekisterissä, sille ei saa virallista sukupuuta todisteeksi. Tämä tekee valehtelusta helppoa; kun frettien taustoista on pelkkää puhuttua vakuuttelua, ei minkäänlaista virallista paperia, mahdolliset riskivärit, sairaudet ja muut riskit voivat yksinkertaisesti "unohtua". Kasvattaja ei kerrokaan niistä. Ja vaikka juuri se pimeä kasvattaja, jolta pentua on ottamassa, olisi rehellinen, voi hänen frettiensä takana olla kymmeniä ihmisiä, joista joku on valehdellut. Kun tällainen fretti sitten myöhemmin 6kk iässä mahdollisesti halutaan rekisteröidä SFL-rekisteriin, voi se kantaakin omassa veressään riskivärejä, sairauksia ja muuta vastaavaa, eikä sitä voi mitenkään ilman papereita todistaa, etteikö näin olisi. Jos se pääsisi vielä lisääntymäänkin, se voisi periyttää eteenpäin negatiivisia piirteitä, joita kannassa ei ennen ollut.

      Itse vastustan pimeiden frettien kasvatusta tämän vuoksi. En väitä hetkeäkään, etteivätkö pimeät kasvattajat voisi rakastaa ja hoitaa frettejään yhtä hyvin kuin muutkin, mutta kasvattaminen ei ole jokaisen etuoikeus. Mikäli ei ole halua eikä mahdollisuutta rekisteröidä kasvattajanimeä ja kasvattaa ihan rekisteröityjä pentueita, joiden suku tiedetään varmasti, miksi ihmeessä teettää pentuja ollenkaan?

      Sitä paitsi, mikä oletus se on, että pimeät kasvattajat myyvät hymyssä suin frettejä hyville omistajille ja viralliset kasvattajat kuppikuntaisesti vain kavereilleen? Viralliset kasvattajat ovat ihmisiä siinä, missä pimeätkin. Heillä sattuu vain olemaan liiton tuki ja liiton antama oikeus kasvattaa rekisteröityjä frettejä. Eivät he ole sen enempää yli-ihmisiä kuin muutkaan ja varmasti he myyvät fretin ihmiselle, jonka katsovat olevan kykenevä frettä hoitamaan.

      Kannattaa olla ajoissa liikkeellä; jos ottaa yhteyttä 2 kuukautta ennen pentujen mahdollista syntymää, voi olla, että kaikki mahdolliset pennut on jo varattu. Ottakaa yhteys vaikka puolta vuotta tai vuotta ennen. Silloin on aikaa paitsi tutustua kasvattajaan ja vakuuttaa hänet tietotaidostaan, myös aikaa hankkia kaikki tarvittavat välineet, tehdä kodista frettiturvallinen ja valmistautua henkisesti uuteen perheenjäseneen.

      Minä odotan ylpeästi omaa pentuani liiton kasvattajalta, ja jos sieltä ei minulle tänä vuonna pentua tule, niin kenties ensi vuonna sitten. Pimeä pentu on riski, ja minä en halua ottaa riskejä sen enempää kuin on pakko.

    • Hyvää odotellessa...

      Ihanaa huomata muidenkin jaksavan odottaa omaa frettiään viralliselta kasvattajalta! =) Niin paljon lukenut ja kuullut ikäviä kokemuksia pimeistä pennuista, että sääliksi käy.

    • Maisa T.

      "perhe"

      Ethän sä edes meinaa hakea Suomen frettiliiton jäseneksi, koska liitto sun mielestä on täynnä ilkeitä ihmisiä.. Vai?

      Puskakasvattajia kyllä riittää ja niille ei voida muuta kuin kehottaa liittymään SFL:n, jotta saataisiin hyvä frettikanta Suomeen!!

      • ACH80

        Tulin piiiitkästä aikaa lukemaan s24 juttuja kun kuulin että täällä kärhämöidään taas.
        Olen järkyttynyt! Minua harmittaa suunnattomasti että ihmiset käyvät täällä kärhämöimässä ja on luotu asetelma "puskakasvattajat" vs "viralliset kasvattajat", jossa sitten kaikki ei-kasvatusnimen omaavien pentuja teettävien ihmisten vastustajien kommentit lasketaan suoraan liiton kasvattajien tahi liiton mielipiteiksi.

        Manta, tunnen sinut, tiedän että ajat hyvää asiaa, mutta teet sen väärin. Kenenkään haukkuminen ja henkilökohtaisuuksiin meno ei auta, saati ole oikein.

        Liitto ei suinkaan ole mitään elitisti kasvattajien porukkaa. Kaikki me olemme aloittaneet joskus. Se että täällä provotaan ja rähjätään, on tehnyt liitosta hirveän mörököllin. Mutta me kyllä ottaisimme ihan mielellään joukkoomme uusia kasvattajia, tiettyjä ominaisuuksia siihen tosin kaivataan, yksi tärkeimmistä on halu oppia lisää, halu tuottaa mahdollisimman terveitä ja hyviä lemmikkejä, vastuunkanto sekä jonkun verran lajitietoutta. Ihmeitä ei todellakaan vaadita lähinnä asenne/halu oppia on tärkeimmästä päästä. Kuullostavatko nämä huonoilta asioilta teistä? Nytkin liiton hyväksymillä kasvattajilla on paljonkin erilaisia kasvatussuuntauksia ja mielipiteitä mutta pystymme silti tekemään yhteistyötä ja tukemaan toisiamme.

        Tämäkään ei ole liiton kanta vaan omani mutta uskon monilla olevan samoja tuntoja.

        Tämä foorumi on siitä huono että täällä ei kirjoittele, todella harvoin edes käy, ketään liiton kasvattaja tai hallituslainen, joten täällä liiton mielipiteitä ei juuri saa selville.

        T:Aija Kouhi, ACH's Ferrets


      • jepsjepsjeps
        ACH80 kirjoitti:

        Tulin piiiitkästä aikaa lukemaan s24 juttuja kun kuulin että täällä kärhämöidään taas.
        Olen järkyttynyt! Minua harmittaa suunnattomasti että ihmiset käyvät täällä kärhämöimässä ja on luotu asetelma "puskakasvattajat" vs "viralliset kasvattajat", jossa sitten kaikki ei-kasvatusnimen omaavien pentuja teettävien ihmisten vastustajien kommentit lasketaan suoraan liiton kasvattajien tahi liiton mielipiteiksi.

        Manta, tunnen sinut, tiedän että ajat hyvää asiaa, mutta teet sen väärin. Kenenkään haukkuminen ja henkilökohtaisuuksiin meno ei auta, saati ole oikein.

        Liitto ei suinkaan ole mitään elitisti kasvattajien porukkaa. Kaikki me olemme aloittaneet joskus. Se että täällä provotaan ja rähjätään, on tehnyt liitosta hirveän mörököllin. Mutta me kyllä ottaisimme ihan mielellään joukkoomme uusia kasvattajia, tiettyjä ominaisuuksia siihen tosin kaivataan, yksi tärkeimmistä on halu oppia lisää, halu tuottaa mahdollisimman terveitä ja hyviä lemmikkejä, vastuunkanto sekä jonkun verran lajitietoutta. Ihmeitä ei todellakaan vaadita lähinnä asenne/halu oppia on tärkeimmästä päästä. Kuullostavatko nämä huonoilta asioilta teistä? Nytkin liiton hyväksymillä kasvattajilla on paljonkin erilaisia kasvatussuuntauksia ja mielipiteitä mutta pystymme silti tekemään yhteistyötä ja tukemaan toisiamme.

        Tämäkään ei ole liiton kanta vaan omani mutta uskon monilla olevan samoja tuntoja.

        Tämä foorumi on siitä huono että täällä ei kirjoittele, todella harvoin edes käy, ketään liiton kasvattaja tai hallituslainen, joten täällä liiton mielipiteitä ei juuri saa selville.

        T:Aija Kouhi, ACH's Ferrets

        "Liitto ei suinkaan ole mitään elitisti kasvattajien porukkaa. Kaikki me olemme aloittaneet joskus."

        Sanoo virallinen kasvattaja, joka eräänä vuonna sai samalla uroksella kahteen pentueeseen epämuodostumia ja käyttää yhä kyseistä urosta.


      • Nightshade's
        jepsjepsjeps kirjoitti:

        "Liitto ei suinkaan ole mitään elitisti kasvattajien porukkaa. Kaikki me olemme aloittaneet joskus."

        Sanoo virallinen kasvattaja, joka eräänä vuonna sai samalla uroksella kahteen pentueeseen epämuodostumia ja käyttää yhä kyseistä urosta.

        Hei!
        Laita toki suoraan faktat, että mikä uros ja mitkä pentueet. Varmaan osaat kertoa myös tarkemmin epämuodostumista ja siitä ovatko ne perinnöllisiä, ruokinnasta tai jostain muusta johtuvia?

        Ja ihan rohkeasti omalla nimellä :)

        Terveisin
        Riikka Lahti, Nightshade's Ferrets


    • ACH80

      No kappas täällähän kertoillaan oikein totuuksia. ;) Voisitkos kertoa vähän lisää faktoja tästä uroksesta ja/tai ko pentueista kun itse en nyt noilla kriteereillä osaa sanoa kenestä voisi olla kyse?

      Meille on kyllä syntynyt vuonna 2006(B-pentue) pahasti epämuodostuneita pentuja Tikrulle(naaras) ja hopean väriselle laina-urokselle(kaikki pennut menehtyivät). Samaisen uroksen naaras pentu sai toisaalla myös epämääräisiä pentuja. Tikrulla on ollut pentuja muutamankin eri uroksen kanssa ilman epänormaaliuksia joten voitanee olettaa ettei ongelma sielloinkaan ollut Tikrun geeneissä.
      Henkilökohtaisesti otan genetiikan erittäin vakavasti kasvatuksessa, koska freteillä todella on geneettisiä ongelmia. Esim. mäyrä, panda ja liian vaaleiksi jalostetut rounit(syntyessään jo lähes tai täysin valkoiset mustasilmäisen valkoisen väriset) ovat erittäin suuressa riskissä kantaa pahoja geneettisiä ongelmia. Noiden vuoksi rounien(hopeiden) kasvatuksessa täytyy tietää mitä tekee. Tuo on vain yksi esimerkki, ongelmia on lukuisia ja lukuisista eri syistä johtuvia, osa piileviä osa ei. Mutta en sano tätä sillä että kasvatus olisi niin vaikeaa ettei sitä osaa tehdä oikein kuin korkeintaan, vain ja ainoastaan minä, vaan siksi että asioista tulisi ottaa selvää ennen pentujen tekoa.

      Seison sen verran vahvasti omilla jaloillani näissä kasvatusasioissa ja uskon kykeneväni selittämään loogisesti ja jopa tutkimusten nojalla valintojani, että pystyn keskustelemaan avoimesti myös negatiivisista asioista kasvatuksessani.
      Ymmärrän, että kasvattajia voi olla joskus vaikea lähestyä saati alkaa keskustelemaan asioista kasvattajan tai hänen linjojensa/kasvattiensa negatiivisista puolista, mutta jos täällä nimettömänä jotain negatiivisuuksia aletaan huutelemaan niin infotkaa nyt minullekin että voin kertoa onko asia totta vai ei.

      Oikein aurinkoista viikonloppua kaikille! :)

      T:Aija Kouhi

    • jk

      tämä tää juttu on aikas outo;O

      • Frettejä

        Hei te kaikki jotka mietitte ottavanne pennun pimeältä kasvattajalta! Minä olen sen virheen tehnyt ja frettini kuoli vuoden ikäisenä perinnölliseen sairauteen. Yritin kaikkeni tehdä pelastaakseni rakkaan lemmikkini mutta mikään ei auttanut. Käytiin lääkäreissä ja eläinsairaalan teho-osastolla ihan Helsingissä asti. Frettiäni ei osattu hoitaa sillä se oli Suomen suurimmassa eläinsairaalassa ensimmäinen fretti ikinä. Sain maksaa virheestäni hirvittävän hinnan enkä toivo samaa muille. Ikävä kyllä liian monet ovat saman surun kärsimään samasta virheestä. Älkää te tehkö samaa virhettä olitte sitten miltä takansa pimeältä kasvattajalta fretin ottamista harkitsemassa.


      • frettivauva
        Frettejä kirjoitti:

        Hei te kaikki jotka mietitte ottavanne pennun pimeältä kasvattajalta! Minä olen sen virheen tehnyt ja frettini kuoli vuoden ikäisenä perinnölliseen sairauteen. Yritin kaikkeni tehdä pelastaakseni rakkaan lemmikkini mutta mikään ei auttanut. Käytiin lääkäreissä ja eläinsairaalan teho-osastolla ihan Helsingissä asti. Frettiäni ei osattu hoitaa sillä se oli Suomen suurimmassa eläinsairaalassa ensimmäinen fretti ikinä. Sain maksaa virheestäni hirvittävän hinnan enkä toivo samaa muille. Ikävä kyllä liian monet ovat saman surun kärsimään samasta virheestä. Älkää te tehkö samaa virhettä olitte sitten miltä takansa pimeältä kasvattajalta fretin ottamista harkitsemassa.

        voi varmasti kertoa, keneltä ostit fretin.


      • Frettejä
        frettivauva kirjoitti:

        voi varmasti kertoa, keneltä ostit fretin.

        Voi en millään muista henkilön nimeä, mutta Keltaisen pörssin ilmoituksen kautta pennun ostin. Kyseessä oli suomalainen mies (omien sanojensa mukaan) joka toi fretin minulle Virosta. Tai oikeastaan hän sanoikin viime hetkellä että ei pääse paikalle joten hänen virolainen ystävänsä toi fretinpennun minulle. Saattaa olla että hän olikin virolainen mies (en nyt tarkasti muista mutta kuulosti ihan suomalaiselta) joka asuu Suomessa ja fretit olivat Virossa. Siis todella sekavaa, kyseessä oli siis frettitrokari ja kun luette pidemmälle niin huomaatte ettei henkilö ollut pelkkä _fretti_trokari.. Useinhan suomalaisten puskakasvattajien kasvatusfretit ovat Virosta peräisin.

        Kun menin paikalle hakemaan poikaa laivasatamaan Helsinkiin asti, tapasin englantia puhuvan miehen (ensin lähdin paikalta pois koska luulin erehtyneeni henkilöstä koska hänellä oli kantokopassaan koira, joten soitin tälle miehelle jonka kanssa olin aiemmin puhunut. Hän kertoi että kyseessä on oikea henkilö). Miehellä oli siis kantokopassaan chihuahua, ja ihmettelin missä fretti on. Mies kysyi minulta "fretti or chihuahua?" eikä ollut uskoa minua kun sanoin fretti, vaan soitti tälle miehelle joka oli minuun yhteydessä ollut. Tämä herätti epäilykseni siitä ettei näillä henkilöillä ole ihan puhtaat jauhot pussissaan. He olivat siis samalla reissulla kauppaamassa koiraakin jollekkin. Sitten mies kaivoi suuresta avoimesta kassista vaatteiden ym. alta kannellisen ja reiällisen muovipurkin jossa fretti oli, ja otti sen hanskat kädessä pois sieltä.. Sain mukaani passin ja eläinlääkärin todistukset jotka varmasti olivat väärennettyjä.. Fretti maksoi 300euroa ja paikanpäällä hintaan tuli yllättäen 50e kuljetuslisää laivamatkasta.

        Vaikka hälytyskelloni alkoivat tuolloin siinä tilanteessa soimaan, en osannut enkä uskaltanut enää perua asiaa joten fretti tuli kuin tulikin meille. Pahoitteluni etten muista henkilön nimeä, mutta ei yhdellä nimellä ole väliä kun suurimmassa osassa pimeistä kasvattajissa on jotakin mätää.

        Olen virheestäni maksanut aivan hirveän hinnan ja olen monet kerrat toivonut että olisin silloin tietänyt asioista enemmän. Tietämättömyyden vuoksi siis otin pennun pimeältä kasvattajalta enkä tätä virhettä tee enää koskaan. Eikä se johdu vain siitä että menetin frettini vaan siitä että ainoa oikea tapa hankkia fretti on viralliselta. Ylempänä on listattu syitä, en jaksa enää alkaa luetella. Kiitos ja kuittaus.


    • ----

      Näistä pimeistä freteistä on jo niin paljon ja pitkään varoiteltu, että jokohan kaikki kohta oikeasti ymmärtäisivät hankkia lemmikkinsä kunnollisilta kasvattajilta ja hyvistä olosuhteista. Jos ei viralliselta kasvattajalta heti pentua saa, niin kannattaisi vaan odottaa ja parantaa tietämystään tai miettiä pystyykö edes tarjoamaan hyvän kodin fretille.

      Harmi kun tota trokaritouhua ei saada millään kuriin.

      • Syanidi

        Freteistä ja niiden elämästä, hoidosta ja käyttäytymisestä kiinnostuneille: Kaikille avoin frettiblogi.

        www.taskuvarkaani.blogspot.com

        Kaikkiin kysymyksiin ja kommentteihin vastataan asiallisesti, puolueettomasti sekä parhaan tiedon ja taidon mukaan. Huonoja tai vääriä kysymyksiä ei ole, joten saa kysyä aivan mitä tahansa. Blogissa kysymyksiin myös vastataan niin nopeasti kun on tarvetta, sillä jokaisesta kommentista menee suora ilmoitus bloginpitäjän puhelimeen.

        Mukavia lukuhetkiä freteistä kiinnostuneille. Blogissa saa myös käydä vain tutustumassakin fretteihin ja niiden elämään. (:


    • mainonta

      Hei!
      Edelleen , tää ei oo mainostoimisto.

      • ferrete

        Samaan aikaan kirjotettu nuo kaikki nähtävästi. Hyvä vaan jos ihmiset ohjautuvat pois täältä SUomi24:stä etsimään tietoa freteistä muualle, paremmille sivustoille. (:


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1706
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1317
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1275
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      880
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      871
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      108
      821
    Aihe