MIes (500 pv työtön) kävi työkkärissä ja sai listan palkkatuki-työpaikosta pyytämällä.
Paikat ei ole netissä näkyvillä -miksei?
Työnantajan 'ominaisuudessa' (= en vastaarekrytoinnista) meillä on olliut siistijän paikka auki toista vuotta - ei ollut printissä minkä mies sai - ??
Palkkkatukipaikat piilossa?
34
4112
Vastaukset
- Sossupummi
Kai yrityksien maineen suojelemiseksi ja sen takia että "ei olisi varaa palkata" muuten (ei voi laskea varsinaisesti avoimeksi työpaikaksi).
- 21
Sen takia, että erilaiset yhdistykset eivät palkkaa, kuin palkkatuella. Näillä yhdistyksillä / virastoilla / ministeriöillä jne. ei ole tarkoituskaan palkata ketään vakituisesti.
(nämä eivät joudu vastaamaan "tavallisten" työttömien kyselyihin, koska näistä paikoista tiedotetaan ainoastaan sellaisille henkilöille joiden oikeus työllistämistukeen on tarkistettu työkkärissä)
Kyllähän teidänkin firmanne saa työllistämistukea jos ymmärtää pyytää (siis paikan hakija on ottanut selvää ENNEN TYÖSUHTEEN ALKAMISTA) - zhjy,er
ihan hyvä, et onkin piilossa. Palkkatuki vääristää kilpailua ja syrjii työttömiä.
Työstä kuuluu maksaa palkkaa ja jos ei ole varaa palkata, niin yritys on väärällä alalla.
Etenkin silloin kun palkkatukityöllistettyä ei ole aikomustakaan palkata myöhemmin, niin koko idea on äärimmäisen vastenmielinen.
Kierrän kaikki ne yritykset kaukaa, joiden tiedän palkkaavan alle työehtosopimusten.- ex- palkkatukilainen
Palkkatukipaikat on piilossa sen vuoksi, että sinne ei hakisi ne työttömät, joilla ei ole oikeus palkkatukeen. Palkkatukityö on kolmikantainen sopimus. eli työnantaja, TE toimisto ja työntekijä.
Mutta työehtosopimusta näissäkin palkkatukipaikoissa on noudatettava.
Minä olen ollut monasti palkkatukipaikoissa ja ei ole ollut kuin hyviä kokemuksia.
Palkka tosin on surkea, ja melkein saman sainkotona ollessanikin, mutta työ on minulle aina ollut paljon muutakin kun raha.
Minulle on tärkeä saada tuntea olevani hyödyllinen ja tekeväni sen rahan eteen jotakin. Sitten sosiaalisia suhteita ei pidä vähekysyä.
Ainoa kurja puoli palkkatukipaikoissa on että ne ei kerrytä kun puolella työssäoloehtoa. Eikä korotetulla palkkatuella saa ansioon suhteutettua päivärahaa. Mutta nämä on TE keskuksen mokia, ei työnantajan.
- 21
""ihan hyvä, et onkin piilossa. Palkkatuki vääristää kilpailua ja syrjii työttömiä.""
työharjoittelu ja -kokeilu vääristävät enemmän.
""Työstä kuuluu maksaa palkkaa ja jos ei ole varaa palkata, niin yritys on väärällä alalla.""
Niinhän sitä maksetaankin sen verran, kuin työsopimuksessa lukee.
""Etenkin silloin kun palkkatukityöllistettyä ei ole aikomustakaan palkata myöhemmin, niin koko idea on äärimmäisen vastenmielinen.""
Tehdäänhan noita sopimuksia määräaikaisiksi, mutta niin tehdään monessakin paikassa ja monella alalla.
""Kierrän kaikki ne yritykset kaukaa, joiden tiedän palkkaavan alle työehtosopimusten. ""
Niin pitääkin kiertää. - kyykytystä
Mieti 2 kertaa tuota palkkatukea!!!!!!
Kokemukseni pohjalta voin kertoa,että useat yritykset/kaupungit käyttävät palkkatukea häikäilemättömästi hyväkseen.
Useissa palkkatuetuissa töissä ei ole riittävästi työtunteja tarjolla jotta työnteko kannattaisi miksi?! Siksi,koska useat työnantajat "antavat työtunteja sen mukaan miten paljon saavat itse työntekijästä palkkatukea näin ollen yritys itse EI YLEENSÄ JOUDU ENSIMMÄISTÄKÄÄN EUROA MAKSAMAAN ITSE.Tulos: Työnantaja ei häviä rahallisesti mitenkään.Palkkatuki on yhtä kuin ILMAINEN TYÖNTEKIJÄ
Esimerkkinä kerrottakoon: olen ollut palkkatuetussa työssä siten,että työtunteja oli hurjat 25h/viikko kaikkien verohommien jälkeen käteen jäi nettona noin 800e ja risat.KANNATTAAKO?
Eipäs unohdeta sitä tosiasiaa,että koska olet työsuhteessa niin työntekijän oletetaan pärjäävän taloudellisesti itse viis siitä paljonko saat nettona käteen!
Eli tt-tukea turha hakea.Saat pärjätä itse.- kyykytystä
Tämä palkkatuki homma vaikuttaa oleellisesti myös asumistukeen!!!!!!!!
- 23
""""Eipäs unohdeta sitä tosiasiaa,että koska olet työsuhteessa niin työntekijän oletetaan pärjäävän taloudellisesti itse viis siitä paljonko saat nettona käteen!
Eli tt-tukea turha hakea.Saat pärjätä itse.""""
Kyllä oikeus tt-tukeen voi syntyä vaikka onkin töissä.
Toinen asia onkin sitten, että kannattaako semmoisia töitä tehdä josta ei hyödy taloudellisesti mitenkään. - 9
kyykytystä kirjoitti:
Tämä palkkatuki homma vaikuttaa oleellisesti myös asumistukeen!!!!!!!!
"""Tämä palkkatuki homma vaikuttaa oleellisesti myös asumistukeen!!!!!!!! """
Työstä saatu PALKKA vaikuttaa oleellisesti erilaisiin tukiin.
(se että joku firma saa työllistämistukea ei vaikuta minkään yksilön asumistukeen) - fserrf352
23 kirjoitti:
""""Eipäs unohdeta sitä tosiasiaa,että koska olet työsuhteessa niin työntekijän oletetaan pärjäävän taloudellisesti itse viis siitä paljonko saat nettona käteen!
Eli tt-tukea turha hakea.Saat pärjätä itse.""""
Kyllä oikeus tt-tukeen voi syntyä vaikka onkin töissä.
Toinen asia onkin sitten, että kannattaako semmoisia töitä tehdä josta ei hyödy taloudellisesti mitenkään.Jos palkkatukihommia hakee ja paljastuu että työtunteja ei anneta kuin sen verran mihin palkkatuki riittää, niin ei siinä vaiheessa voi enää perääntyä. Jos ei allekirjoita sopimusta, niin työkkäri lätkäisee työssäoloehdon ja sitten oletkin kokonaan sossun asiakas. Kaikenlaista saa yrittää, mutta jos tulee katumapäälle ja yrittää perääntyä, niin yleensä tuloksena on karenssi. Työkkärin kanssa kannattaakin olla mahdollisimman passiivinen.
- kyykytystä hyvinkin
Noista palkkatukitöistä ei ole tavan köyhälle työttömälle mitään taloudellista hyötyä, päinvastoin, asumistuet ym. pienenee/ loppuu ja kun työsopimus päättyy, niin menee kuukausia ennenkuin saat taas tuet rullaamaan ja rahaa ruokaan.
Niin ja asumistukeakaan ei välillä tarkisteta jos tulot ei putoa tarpeeksi paljon, joten pahimmassa tapauksessa maksat isompaa vuokraa seuraavaan vuositarkistukseen saakka. Näin kävi minullekin, että työsuhteen päättyminen ei nostanut asumistukea entiselle tasolleen, vaan jouduin maksamaan korkeampaa vuokraa yli puoli vuotta seuraavaan vuositarkistukseen asti. Kumma kyllä vuositarkistuksessa asumistukea sainkin sitten taas enemmän, vaikka tulot ja vuokra olivat täysin samat kuin työsuhteen päätyttyäkin. Eipä ole takautuvia palautuksiakaan näkynyt tähän päivään mennessä, eikä takuulla tule näkymäänkään.
Moiset höpöhöpö-työpaikat ovatkin hyödyllisiä vain sellaisille henkilöille, jotka eivät puolisonsa tulojen takia ole oikeutettuja päivärahaan tai sitten asuvat omassa velattomassa asunnossa, jolloin ei tarvitse hakea asumistukea vuokran maksuun. - miksi valehtelette ?
Hei nimimerkki "kyykytystä":
"Esimerkkinä kerrottakoon: olen ollut palkkatuetussa työssä siten,että työtunteja oli hurjat 25h/viikko kaikkien verohommien jälkeen käteen jäi nettona noin 800e ja risat.KANNATTAAKO?
Eipäs unohdeta sitä tosiasiaa,että koska olet työsuhteessa niin työntekijän oletetaan pärjäävän taloudellisesti itse viis siitä paljonko saat nettona käteen!
Eli tt-tukea turha hakea.Saat pärjätä itse. "
Kirjoitat potaskaa. toimeentulotukea saa aina jos ei ansiotulot, tai tuet riitä elämiseen. Toimeentulotuki lasketaan saman kaavan perusteella, saat ne vähäiset tulot sitten mistä vain.
Jos et ole saanut noiden tulojen perusteella toimeentulotukea, voit tehdä siitä valituksen, ja se menee taatusti heittämällä läpi.
Minä olin palkkatuella saaden palkkaa 750 e/kk, eli saman minkä olisin saanut kotonakin. Se lisä minkä sain töistä verrattuna työmarkkinatukeen, vähennettiin tietenkin toimeentulotuesta, mutta jos katsoo muutakin kuin rahaa, niin sitten ei kannata.
Minulle palkkatuki - ja mikä tahansa työ - on aina kannattanut. Kun minulle työ on paljon enemmänkin kun siitä saatu palkka. - 5g5y
Jos yritys työllistää esim. puolipäivätyöhön palkkatuella, saa yritys vain puolet tuesta. Täyden tuen saadakseen yrityksen tarvitsee tarjota työtä vähintään 80 % kokoaikatyöstä.
- 14
"""Useissa palkkatuetuissa töissä ei ole riittävästi työtunteja tarjolla jotta työnteko kannattaisi miksi?! Siksi,koska useat työnantajat "antavat työtunteja sen mukaan miten paljon saavat itse työntekijästä palkkatukea näin ollen yritys itse EI YLEENSÄ JOUDU ENSIMMÄISTÄKÄÄN EUROA MAKSAMAAN ITSE.Tulos: Työnantaja ei häviä rahallisesti mitenkään.Palkkatuki on yhtä kuin ILMAINEN TYÖNTEKIJÄ"""
Voihan se noinkin olla, mutta kyllä työntekijä itse allekirjoittaa työsopimuksensa.
Oletan, että keskustelun aloituksessa puhuttiin "oikeasta" työpaikasta.
En minä kiistä sitä, että jotkut yhdistykset yms. käyttävät systeemiä hyväkseen.
En väitä, että töihin mennään noin vain.
Väitän kuitenkin, että jos itse etsii työpaikan ja on ottanut selvää mahdollisuudesta palkkatukeen, niin pomo saattaa kuunnella vähän pidempään, kuin yleensä.
ps. annetaanhan yrityksille muitakin tukia, esim. starttirahaa.- ei kyl saa
Jaa mitä tukia pienyritykset saa ja starttirahaa ei kaikki saa.
Starttiraha on itsensä työllistävälle usein työttömälle 4-6kk.
- Nämä syynä
Palkkatukea ei edes myönnetä kaikille pitkäaikaistyöttömille ja jos myönnetään, ei välttämättä edes korotettuna. Palkkatukipaikkoja ei edes tarjota kaikille työttömille, ei riitä kuntien rahat jakaa jokaiselle pitkäaikaistyöttömälle palkkatukea vaan ne harkitaan erikseen kenelle sitä myönnetään. Nuo kaksi syytä annettiin työkkäristä kun kysyin miksi ei palkkatukipaikkoja näe muualla kun työkkärissä.
- blaa____blaaah
Palkkatuella ei elä jos ei saa riittävästi työtunteja joita ei saa ikinä!!!!!!!!!
- 14
"""Palkkatuella ei elä jos ei saa riittävästi työtunteja joita ei saa ikinä!!!!!!!!! """
Mihin tämä perustuu?
Kenen pitäisi mielestäsi elää palkkatuella?
(itse olen kyllä saanut/joutunut tekemään töitä esim. 50-80h/viikko. Jos töissä on ollut rauhallista, niin sitten olen tehnyt ainoastaan 37-40h/viikko...tämä siis paikassa jossa firma sai palkkatukea työllistäessään minut)- Risto41
Olen itse TEHNYT PALKKATUELLA TÖITÄ SITEN,ETTÄ TÖITÄ OLI 25/h viikko!!!
OTAPPA AIVOT KÄTEESI JA LASKE KUINKA HUIMA ON PALKKA!!!!!!! TAUNO! - 30
Risto41 kirjoitti:
Olen itse TEHNYT PALKKATUELLA TÖITÄ SITEN,ETTÄ TÖITÄ OLI 25/h viikko!!!
OTAPPA AIVOT KÄTEESI JA LASKE KUINKA HUIMA ON PALKKA!!!!!!! TAUNO!"""Olen itse TEHNYT PALKKATUELLA TÖITÄ SITEN,ETTÄ TÖITÄ OLI 25/h viikko!!!
OTAPPA AIVOT KÄTEESI JA LASKE KUINKA HUIMA ON PALKKA!!!!!!! TAUNO! ""
TYHMÄ, KUN OLIT JA OLET EDELLEEN.
ai niin se palkan suuruus, mistä minä voin tietää tuntipalkkaasi? (ei se kovin korkea kuitenkaan ollut)
- markus123
Kyllä minäkin olen sitä mieltä että niille jotka ovat oikeutettuja palkkatukenn työvoimatoimisto voisi tehdä sellaisen sähköisen järjestelmän, että tähän oikeutetut henkilöt voisivat tarkastella itse näitä työpaikkoja menemättä työvoimatoimistoon.
Kun olen käynyt työkkärissä tuntuu hankalalle katsoa noita paikkoja työkkärin tätien kanssa ja he antavat aina vain jonkun printin.
Kyllähän minä osaisin itsekin katsoa mitkä minua niistä töistä kiinnostaa ja tiedän paremmin mihin riittää taitoni.
Noita paikkoja on sitten hankala hakea kun ne on piilossa ja pitäisi jatkuvasti käydä työkkärissä.
Nykyään kun on netti niin sinne vosi laittaa sellasen järjestelmän , joka olisi slasanoilla suojattu hakijoille, mikä helpottaisi tätä asiaa. - paikkoja selaillut
Tampereen palkkatukipaikat näkee netistä http://www.ptvt.fi/tampere/
http://www.harjoittelujatukipaikat.fi/harjoittelupaikat/login.tmpl
Tunnukset saa työkkäristä kun pyytää jos oikeus palkkatukeen
Tää systeemi on ollut vuosikaudet jo käytössä Tampereella, toki sitä ei mitenkään mainosteta asiakkaille vaan pitää itse tietää ja vaatia ja pyytää. - Ahneet paskiaiset
Kyllä yrityksen jukolauta pitää pystyä palkkaamaan työtön ihan oikeilla liksoilla ilman mitään sosiaalitukeja! Jos yritys ei pysty palkkaamaan niin silloin täytyy miettiä onko jotain vinossa esim johtoportaassa yms. Asia vain on nyt käännetty niin että työtöntä käytetään raakasti hyväksi joka taholta ja yritys saa ilmaisen työntekijän vuodeksi ja työkkäri pääsee eroon limaisesta työttömästä ja työtön pääsee EROON! saavuteitusta eduista eli kaikista tukiasioista.Tukityöllistäminen auttaa eniten vaan yrittäjiä ja vähiten itse tukityöllistettyä.
On niin väärin ja niin itsekästä ja ahnetta kun jotkut työntekijät saavat tehdä ylitöitä niin paljon että työtön saa luun käteen joka kerta työkkärissä itkiessään. Ylityöt pitäisi kaikki kieltää ja normaalia 8h päivää tulisi lyhentää 6 tuntiin, näin työttömilläkin olisi mahdollisuus päästä oikeisiin töihin ja oikeilla liksoilla! - rahaa tulee
Muutamissa palkkatukitöissä,voi työnantaja makaa pimeetä palkkaa,sitä ei ketään valvo,toimii hyvin rakennustöissä,kukaan ei pysty sitä valvomaan,koska olet virallisesti palkkatukityökirjoilla.
Esimerkiksi omakotirakenta ottaa sinut palkkatukityöhön.
Kunnan palkkatukitöissä ei joudu oikeastaan tekemään juuri mitään,koska
työtä voi tehdä omaan tahtiin,minkä sille voi jos ei kerkii kaikkia tekemään.
Ja yritys ei saa ottaa palkkatukityöhön ketään sellaista,jos se vie normaali työpaikan. - Rahaa tarvitseva
Kun kysyin Vantaan työkkärin tädiltä, että miksi palkkatukipaikat ovat piiloitettu jonnekin, niin vastaus oli, että muutoin opiskelijat veisivät kaikki palkkatukityöpaikat työttömien nenän edestä.
Mutta Tampereella homma toimii kun ovat julkaisseet sivuston palkkatukityöpaikoista - tosin salasanan takana.- Simputtamista
No jos opiskelee ,ei silloin saa palkkatukipaikkaa. Piilossa ne on. Voisi työvoimaneuvoja antaa sen listan pyytämättäkin, jos näkee että hakija on oikeutettu semmoiseen. Minäkin sai vuoden työttömyyden jälkeen semmoisen paikan, kun pyysin listan.
Oli sitten mentävä vaikka auto meinasi jäätyä talvella, kun tolppia ei ollut kuin vakituisille Se että sinne ei kulje busseja,ei kerrottu kuin sitten sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen.. Seuraavalla kerralla kysyn sitten virkailijalta, jos minut osoitetaan paikkaan missä tarvitaan auto, jotta ostaako se mulle auton, kun edellinen hajosi siinä toisessa paikassa kun en saanut lämmittimeen? Niin ja teen mahdolliselle työnantajalle semmoisen vastahaastattelun muutamasta kysymyksestä....
- yhdenvertaisuusperia
Niin siis normaalia työtä ei suomessa kaikille riitä,nämä ihme sankarit jotka tekevät ilmaiseksi töitä..heitä en ole koskaan ymmärtänyt????
Ilmeisesti on kyse sellaisesta henkilöstä joka ei vaan voi myöntää tulleensa kusetetetuksi,ja on sitten marttyyri mielestään,mutta älkää sankarit vaatiko muita suostumaan hölmöilyihinne.
Ihan sama kuin jotkut eivät uskalla hakea palkkasaataviaan,koska pelkäävät paskanjätkän mainetta,tai etteivät saisi töitä tai saisivat potkut.
Suomesta toistaiseksi pääsee poiskin,on tämä sen verran hölmölä. - Piiloleikkiä ?
Niin, palkkatukipaikat on laitettu piiloon Tampereella...
- 13+6
no miksi aloittaja ei kysynyt sitä kunnan velvoitetyöpaikkaa, siis sitä joka kunnan on pakko järjestää lain perusteella niille työttömille joilta loppuu 500pv ennen kuin putkeen pääsee.Palkan suuruudella siinä nyt ei ole mitään merkitystä kun saa uusittua työssäolo aikansa ja sitten pääsee lisäpäiville.... oletan että tästä oli kyse.
- 13+6
...jatkoa äskeiseen, kun unohdin, että se työttömyyspäiväraha on sitten taas saman uuruinen kuin aiemminkin, se kunnan velvoitetyö ei pienennä sitä vaikka palkka olisikin ppienempi.
- Byro B
13+6 kirjoitti:
...jatkoa äskeiseen, kun unohdin, että se työttömyyspäiväraha on sitten taas saman uuruinen kuin aiemminkin, se kunnan velvoitetyö ei pienennä sitä vaikka palkka olisikin ppienempi.
Eikö tämä velvoitetyöllistäminen jää pian historiaan, kun ikärajoja nostetaan koko ajan?
- 13+6
Byro B kirjoitti:
Eikö tämä velvoitetyöllistäminen jää pian historiaan, kun ikärajoja nostetaan koko ajan?
ei jää pois , on siinä uudessa rakennemuutos ohjelmassakin erikseen mainittu. Ja vielä lisksi ylimenokaudelle on 100 lisäpäivääkin eli 500 100 päivää määrätyn ikäiselle että pääsee putkeen.
- Byro B
13+6 kirjoitti:
ei jää pois , on siinä uudessa rakennemuutos ohjelmassakin erikseen mainittu. Ja vielä lisksi ylimenokaudelle on 100 lisäpäivääkin eli 500 100 päivää määrätyn ikäiselle että pääsee putkeen.
Eli nytkös 59v saa tämän edun? Ja ensi vuonna 60v ? Alle 55v saa etsiä työpaikkaa ja alle 50v työhönottajat ottaa tietty heitä mielellän töihin..
Ei tuosta meille iloa/hyötyä tule, me pudotaan työmarkkinatuelle ennen 55v!
- Kelatiini
Kyllä palkkatuella voi päästä töihin, jos vaan onnistuu löytämään yrityksen joka haluaa hakea palkkatukea ja työllistää sillä työnhakijan.
"http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120916#L7"
"http://www.mol.fi/mol/fi/01_tyonantajat/06_2rekrytoinnin_tuki/02_palkkatuki/index.jsp"
"Kun palkkatuella palkattava on:
1) henkilö, jonka vamma tai sairaus vaikeuttaa työllistymistä;
2) saanut työttömyysetuutta työttömyyden perusteella vähintään 500 päivältä;
3) ollut yhtäjaksoisesti työttömänä vähintään kuusi kuukautta ennen palkkatuen myöntämistä;
4) vailla ammatillista koulutusta;
5) yli 50-vuotias; tai
6) oikeutettu kotoutumissuunnitelmaan kotoutumisen edistämisestä annetun lain nojalla."
Käytännössä tuki yritykselle voi olla noin 700 eur/kk (32,46 euroa/päivä) ja maksimissaan 1300 eur/kk.
Esim. yli 50 vuotiaan tapauksessa yritys voi saada 50% palkkauskustannuksista, periaatteessa kun 50 vuotias henkilö on ollut riittävän ajan työn hakijana. Tämä tietysti ehdolla, että yritys hakee palkkatukea ja täyttää ehdot tuen myöntämiselle. Lisäksi tietysti vaaditaan että hakemus hyväksytään työvoimahallinnossa ja työllistymismäärärahoja on käytettävissä. Yleensä ainakin Helsingissä on rahoja yrityspuolelle, mutta julkiselle puolelle rahat on yleensä loppuneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291721Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91556Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51280Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61244