Voisiko joku kertoa millaista on autoilu Etelä-Saksassa?
Ajateltiin päräytellä myös Sveitsiin ja Itävaltaan...
Mutta ainoa mikä jännittää on se, että miten siellä liikenteessä pärjää?
Kiitos ja hyvät kesät:)
AUTOILU SAKSASSA....??????????
8
5927
Vastaukset
- Autolla
Jaa, ei se ole sen kummempaa kuin muuallakaan, kannattaa vain tehdä selväksi minne todellakin on menossa.
Euroopassa on liittymät motareilta ja lähestymisteiltä merkitty hyvin ja numeroitu joten kun on ajantasalla oleva kartta niin pärjää.
Saksassa kuin muistaa käyttää valoja jos päästelee reillummin saa myös tietä reilummin bahneilla, eikä jää vasemmalle kaistalle maleksimaan.
Sveitsissä ja Itävallassa kannattaa ostaa se tietulli ikkunaan joko het rajalta tai mielellään jo vaikka Saksasta.
On huomattavasti halvempi hankkia etukäteen kuin paikallisten viranomaisten toimenpiteiden jälkeen :). - uak
Joo, ja saksassa voi littymät olla tosi jyrkkiä, eli kun motarilta käännyt pois niin liittymän jyrkkyys voi yllättää, eli skarppia mukaan muuten voi pöpelikkö pöllähtää.
Onnex kaveri varoitti, ois meinaan voinut käydä
huonosti - Zum
Minä palasin juuri kahden viikon Baijerin & Itävallan -lomalta. Vuokra-autolla ajelin siellä reilut 3000 km, eikä ollut mitään ongelmia. Enkä edes ole mikään kokenut autoilija, hyvä jos 1000 km tulee täällä Suomessa vuosittain ajeltua...
Tällaisia erityispiirteitä olin kuitenkin huomaavinani Baijerin/Itävallan -liikenteessä:
Tienviitat ovat usein pienempää tekstiä kuin Suomessa, joten 100 km/h vauhdissa ei jää paljon aikaa pohtia, että "olinkos minä menossa tuonne Schützenbütschenin suuntaan, vai oliko sen paikan nimi joku Tratzenschztrrr..."
Nähtävyyksien opasteet ovat usein olemattomia tai erittäin epäselviä. (Kartanlukijasta olisi suuri apu!)
Parkkipaikat saattavat olla maksullisia maaseudullakin. Ja pienissäkin kaupungeissa vapaan parkkipaikan löytäminen voi olla työn ja tuskan takana.
Nopeudet ovat kovia. Itävallassa ajetaan satasta sellaisilla mutkateillä, joilla ei välillä näe 10 metriä enempää eteensä. Ylinopeudet ovat tavallisia varsinkin 30:n ja 50:n rajoitusalueilla.
Moottoriteiden kiihdytyskaistat ovat usein olemattoman lyhyitä.
Mootoriteillä on tavallista, että 130 km/h vauhdissa pidetään parin metrin turvaväliä. Ohitukset ovat usein todella täpäriä.
Tietyömaita on varsinkin moottoriteillä paljon.
Auto kannattaa tankata Itävallan puolella, jossa bensa on noin 20 % Saksaa halvempaa. - prim
Muutamia kertoja on tullut ajeltua ja onnistuu helposti. Kun itse olen "maalta", koko matkan ehdottomasti vaikein osuus on ollut Helsingin läpiajo satamaan. Hesassa ei ole minkäänlaista joustavuutta; pitäisi tietää tarkkaan mitä kaistaa mennään minnekin. Kukaan ei anna tietä harhailijalle. Saksassa ollaan kohteliaita; olen kokenut senkin että kolmion takaa ruuhka-aikana päästetään autot päätielle, kun muuten eivät pääsisi ollenkaan. Ja turisteille ollaan suopeita; vilkku päälle ja tilaa tulee, jos on väärällä kaistalla! Tietenkin moottoriteiden huimat nopeudet vaativat pientä harjoittelua, mutta rauhallisuudella siihen tottuu. Suuret kaupungit olen kyllä kiertänyt, kun ei siellä tuntematon juuri minnekään osaa ja näkemistä riittää muuallakin.
- amalia
toimii hyvin tämä niinsanottu vetoketju systeemi liikentessä.(kumpa Suomessakin) Siellä ei kiihdytetä jos joku ohittaa ja liikenne on erittäin joustavaa koska sivuteiltä ja liittymistä päästetään helposti tulemaan päätielle.
- niskassa
Saksalaisella moottoritiellä päristellään kovaa. Oikeanpuoleiselta kaistalta siirrytään surutta keskikaistalle päätä kääntämättä, vilkku menee päälle, kun jo ollaan menossa.
Kokemattomalle suosittelen pysymistä oikealla kaistalla ja turvaväliä seuraavaan autoon.
Saksalaisilla on tapana kuljettaa auton katolla polkupyöriä. Niitä voi olla 1 - 5 kpl pienenkin auton katolla pystyasennossa. Tuttavaperheen edellä ajaneesta autosta oli yksi pyörä irronnut ja pudonnut tielle. Turvaväli pelasti. - Italiaan
Sakasan liikenne on rauhallista ja loogista.
Käyppä varsin Puolassa ajelemassa!
Itse olen ajellut kohtalaisen paljon euroopassa, kun olen käynyt autolla 6 kertaa Italiassa Villa Pontebellossa http://www.villapontebello.com jota voin todella suositella.
Matkaan tarvitaan vain rauhallisuutta, hyvää tuuria ja liikennesilmää ajaa samalla tavoin kuin muutkin.
Voin suositella Balttian reittiä.
eero - MandiElina
Kiersin viime viikolla Bodenseen autolla. Yllätykseksi bensa oli hiukan halvempaa Sveitsissä kuin Itävallassa, Saksassa se on kalleinta. Sveitsi on muuten kallis maa. Missään ei kannata tankata moottoritien varressa, vaan aja pari kilsaa syrjään, niin sekä bensan että sapuskan hinta on halvempi.
Yleisesti Keski-/Etelä-Euroopassa on kiva ajaa, kun muistaa huomioida aina muun liikenteen ja etenkin j a l a n k u l k i j a t - heille pitää oikeasti antaa tietä (toisin kuin Suomessa). Muutenkin siellä kannattaisi unohtaa suomalainen itsekäs ajotyyli. Moottoritiellä ajavalla on ainakin Saksassa velvollisuus tehdä joustavasti tilaa moottoritielle saapuvalle. Takana ja ohituskaistalla olevaa liikennettä kannattaa pitää silmällä koko ajan. Ei saa pysähtyä tai huomattavasti hidastaa moottoritielle vievällä luiskalla, vaan pyrkiä määrätietoisesti vetoketjutekniikkaan luottaen muiden sekaan. Muuten, Saksassa ei muistaakseni saa käyttää valoja edes moottoritiellä, jos ei ole pimeää tai sadetta: edessä ajavan hiostaminen valomerkein yms. on ankarasti kielletty, asian valvominen on taasen eri asia.
Sinne vain alppimaisemiin rohkeasti ja määrätietoisesti, kunhan muistaa normaalin varovaisuuden ja muiden huomioimisen. Saksassa tai Ranskassa ajettuani minullekin jää huomaavainen ajotapa joksikin aikaa "päälle".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417044
- 323958
- 463384
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412163
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472117- 402078