Minkä ikäiselle lapselle pankkitili?

anGe

Minun lapseni on 13v eikä hänellä vielä ole omaa pankkitiliä käytössään. On kuulemma ainoa lajissaan omassa kaveripiirissään.

Koska hankitte lapselle oman pankkikortin ja onko teillä useampi tili per lapsi niin, että yhteen säästyy lapsilisät ja muut "ylimääräiset" sekä päivittäiskäyttöä varten toinen tili?

27

3630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zazzoo

      Hankimme tilin lapsellemme n.2kk iässä koska isovanhemmat haluavat laittaa lahjarahaa ja laittavat lapsen säästöpossuun kolikoita yms jotka sitten tyhjennämme suoraan lapsen tilille. Itsekin laitamme silloin tällöin lapsen tilille rahaa säästöön. Lapsi saa automaattikortin kun menee yläasteelle eli n.13v iässä mutta avaamme sitten toisen tilin mihin menee lapsen viikkorahat ja toimii sitten päivittäiskäyttötilinä.

      Kaikki muut lapselle säästämämme rahat poikamme saa käyttöön kun täyttää 18 (esim ajokorttiin, autoon, opiskeluun tms).

    • meillä näin :)

      Minä kävin avaamassa tilin vauvan ollessa 3 viikon ikäinen (hänellä oli tuolloin jo hetu ja nimi). Hänellä on yksi käyttötili ja sijoitusvakuutus. Lapsilisä tulee minun tilille, mutta siitä menee 50 euroa lapsen tilille ja sijoitusvakuutukseen menee tältä tililtä 30 euroa/kk. Tilille laittaa myös isovanhemmat synttärirahaa yms. Tilin varoista tehdään lapsen isompia hankintoja esim . turvaistuin jne. ja tulevaisuudessa leirikoulut jne. Tämä tili on sellainen minkä lapsi saa käyttöönsä vasta täytettyään 18-vuotta. Sijoitusvakuutus päättyy 25-vuoden ikäisenä.

      Siinä vaiheessa kun lapsi haluaa oman tilin ja kortin siihen, niin sitä varten avataan hänelle vielä yksi tili, johon kortti tulee ja jota me vanhemmat voidaan seurata netin kautta.

      Tiedän yhden nuoren, joka on 18-vuotiaana avannut vasta oman tilin. Siihen saakka riitti vanhemmilta saatu käteinen.

    • konto

      Lapsi ei saa pankkikorttia, koska sen väärinkäyttömahdollisuudet on rajattomat. Ei ainakaan alle 16v. ellei ole omia tuloja.
      Tuskin on siis ainoalaatuaan, pikemminkin päinvastoin. Jos ihan tosissasi ajattelet, että jollain 13v. on pankkikortti, niin kerrotko mikä pankki toimii näin.Ei nimittäin ole mahdollista.

      • ...............

        Kyllä mulla oli oma tili ja siihen visa electron alle 16 vuotiaana.


      • ................
        ............... kirjoitti:

        Kyllä mulla oli oma tili ja siihen visa electron alle 16 vuotiaana.

        Eikä siis minkäänlaisia tuloja. Varmasti suurimmalla osalla alle 16v. on visa electron.


      • Meillä myös

        nuorisolla on Visa Electronit Nordeasta.
        Kortti on vain käteisostoihin tai nostoihin, siinähän ei ole ollenkaan luottoa.
        Meillä ainakin toiminut oikein hyvin ja muksut ovat saaneet sen yleensä n.12v.
        Tilit on avattu silloin kun lapset olivat pieniä.


      • Anonyymi

        Seon se 6-18v se ikäraja minkä ikäset niitä kortteja saa.


    • purkkani

      Olen itse 12-vuotias, ja kellään alle 14-vuotiaalla koulussamme ei ole pankkikorttia. Minusta 15-vuotias lapsi voisi saada pankkikortin jos tämä tienaisi itse rahansa tilille.

    • juujuujuuh

      Ihan kaikki pankit avaavat alaikäiselle tilin ja siihen tiliin voi yhdistää esim. visa-elektron kortin.
      Meillä on lapsella kortillinen päivittäistili, jolle kk-raha maksetaan. Hän nostaa tarpeen mukaan käteistä tai maksaa kortilla, miten haluaa. Tilillä on korkeintaan 100 €.
      Lisäksi on osakkeita varten hoitotili, jolta menee säilytysmaksut ja osingot tulevat sinne.
      Hyvä systeemi, rahankäyttöä voi seurata nettipankissa ja lapsi oppii käyttämään järkevästi rahaa.

    • Empä nyt tiedä

      Lapseni on 11v, enkä ole aikeissa avata mitään tiliä ennenkuin itse alkaa tienaamaan rahaa alle 18v. Yli 18v saa avata oman tilin. Lapsilisät eivät ole meillä mitään "ylimääräisiä", kun niin aika tiukilla eletään.

    • nmmnbb

      Lapsillani ihan just syntymän jälkeen tilit. Ekalla siellä oli ajokortirahat...ja sitä myötä "tavallaan" ammatti jos yrittäjää siihen lasketaan..muut meni yliopistooni..Synttäri ja muut rahat vain lapsen tilille niin tulevaisuudessa lapsen eduksi.. Euro silloin tällöin tekee paljon ku aikaa kuluu..

    • n.1viikon ikäsenä

      Me ollaan avattu kummallekkin lapselle n.1viikon ikäsenä omat tilit :D .
      Siis sukulaiset kun haluavat muistaa, niin sanon, että pistäkää tilille.
      Kertyy mukavasti opiskelu/ajokortti tms. rahat..tai ainakin osa.

    • Optimisti äiti

      Meilläkin avattiin molemmille lapsille tilit heti muutaman viikon ikäisinä, mutta tosin ne on meidän vanhempien nimissä. Nimittäin kertyy aika paljon rahaa niillekkin tileille, kun joka kuu 100€ isovanhempien tilisiirrot päälle. Olen laskenut, että siellä on vähintään 20 000€, kun lapset tulevat täysi-ikäisiksi. Totta kai haluamme uskoa kaikkea hyvää lapsistamme ja pyrimme heidät siihen kasvattamaan, mutta emme halunneet ottaa riskiä. Yksi pieni "polulta eksyminen" ja rahat on hummattu johonkin ihan muuhun, kun piti. Jälkeen päin harmittaisi varmaan, mutta silloinhan se olisi myöhäistä. Nyt rahat ovat lasten, mutta meidän vanhenpien takana, voidaan niistä sitten tehdä tilisiirto joka kuu opintotuen lisäksi, kun opiskelee ja loput annetaan sitten könttänä ensimmäiseen asuntoon.

      • Kyselijäääm

        Voiko kohta kymmenen oleva lapsi saada kortin kun paljon käy kaupyngilla niin siellä menee aina joku neljäkympii rahaa


    • muokattu tili

      Rahan käyttöä voi myös estää..siis meillä tilit lapsien omilla nimillä, mutta käyttö oikeus on vain meillä vanhemmilla niin kauan, kunnes toisin päätetään. Ja siis siihen tarvitaan meidän kummankin suostumus.
      Ja voi myös kuulemma tehdä niin, että lapsi saa tietyn summan käytettäväkseen kun täyttää esim. 18.. eli esim. ajokortti rahat.
      Tilin voi nykyään muokata aika hyvin omien tarpeiden mukaan.

    • Rahat talteen

      Pankkitilit lapsillamme on ollut lähes syntymästä asti, mutta pankkikortin he ovat saaneet käyttöönsä vasta 18-vuotiaina.

    • lyhyestivirsikaunis

      Visa Electron kortin voi saada 10-vuotta täyttänyt lapsi. Rinnakkaiskortin vanhemman luotolliseen visa korttiin saa useimmissa pankeissa 16-vuotta täyttänyt nuori. "Pankkikortin" eli nykyisin Debit-kortin saa 18-vuotta täyttänyt tietyin ehdoin (palkkatuloja tms.).

      16-vuotta täyttänyt nuori saa avata omia palkkatuloja (esim. kesätyö) tai opintotukea varten tilin ja siihen Visa Electron kortin ilman vanhempien suostumusta. Nuoren ei tarvitse antaa tilille käyttöoikeutta vanhemmilleen. Vanhemmilla on huoltajina kuitenkin oikeus saada tietoja kyseisestä tilistä. Verkkopankkitunnuksiin alaikäiselle tarvitaan aina huoltajien suostumus. 18-vuotiaana nuoresta tulee täysi-ikäinen ja hän saa tehdä sopimuksia ja purkaa niitä ja hallita omia varojaan.

      Olisikohan tässä lyhennellysti kaikki asiat lasten pankkiasioista..

    • ..............

      Se että on pankkitili ei tarkoita että olisi/tarvisi olla pankkikortti.

    • Hupi

      Meillä on hommattu lapsille Visa Electron kortit ja avattu käyttötili kun ovat menneet yläasteelle. Korteissa on tiukat nostorajat ja tilit ovat yhdistetyt vanhempien nettipankkiin. Näille tileille maksan kuukausirahan ja nuoret saavat käyttää sen oman mielensä mukaan. Säästöille on sitten erikseen tilit joihin ei ole kortteja.
      Tämä toimii mielestäni hyvin ja helpottaa ainakin omaa elämääni kun ei tarvitse huolehtia että on käteistä kotona nuorten taskurahoiksi :)

    • !!!

      Mä avasin lapselleni pankkitilin heti, kun sai nimensä! Itse olen saanut automaattikortin kun täytin 15v. ja näin aion toimia omankin lapsen kohdalla!

    • poijan kloppi

      No minulle avattiin tili jo 1vuotiaana ja sain käyttä tiliäni jotain 5vuotiaana 10vuotiaana nettipankki ja 18vuotiaana avautuu iso tili jossa on about 3t ja lisää tulloo T:11v

      • tili aina

        "poijan kloppi" , joo niin varmaan :D .Tai sitte oot joku lellitty kakara, joka ei opi ikinä käyttämään rahaa oikein, ja on jossain vaiheessa kauheissa veloissa.

        Onhan minullakin tili ollut ihan syntymästä asti, mutta en saanut käyttää rahaa sieltä, ennen kuin täytin 15 , ja sittenkin se oli rajoitettua (tietty summa kuukaudessa). Ja oli se hyvä, koska opin käyttämään rahaa, kun piti laskea mikä riittää mihinkin. Opin säästämään kunnolla..maksoin tililtä opiskelun ja ajokortin :) ..ja toki sinne jäikin vielä.


    • kortti

      No säästötilit on ollu heti syntymän jälkeen, mutta käyttötilit 9v. alkaen, johon visa electron kortti..tilille laitetaan perjantaisin viikkoraha ja lapset säästävät kuitit ja laskevat, että rahat riittää..nyt lapset 10 ja 12.

    • tuli.tarkka.lapsi

      Lapselle käyttötili vauvana, vanhemmille käyttöoikeus. Sinne meni lapsilisä sekä mummojen ja kummien lahjat, jos rahana halusivat antaa. Oma pankkikortti 14 vuotiaana.

    • dlddkd

      Visa elektroni. Kyllä tuon ikäiselle voi jo kortin hankkia. Siinähän oppii käyttämään ja itsenäiseksi rahan käytön suhteen. huoltajina kuitenkin katsotte perään... Ei sinne korttitilille tarvitse eikä edes kannata turvasyistä suuria summia laittaa. Mä olen korttivarkauden pelossa tehnyt niin, että ollut toinen kortiton tili, josta voin siirtää kortilliselle rahaa. Näi jos kortti viedään ja esim. kiristetään tunnukset niin aivan kaikki rahat eivät mene. Itselläni ollut 14vuotiaasta. Sain sen kun menin töihin mainoksia jakamaan :)

      Itse annan lapselleni kortin heti kun täyttää 3vuotta :)

      • mitenvoi

        katsoa perään kun huoltajuus varastettu äidin ja viranomaisten perättömin lausumin, selvityksin eikä ole edes lapsen yhteystietoja..


    • rahanlaskija

      aikanaan lapsille avattiin Kultapossutili ihan vauvana.
      Keräsivät lapsena kultapossupankkiin saamiaan kolikoita, jotka saivat käydä tyhjentämässä, kun possu oli täysi.
      14 vuotiaana siirrettiin 300 mk/kk lapsilisistä heidän tililleen ( lapsilisä oli 500 mk.) Saivat pankkikirjat käyttöönsä
      Silloin ei ollut vielä pankkikortteja, joten raha piti käydä nostamassa pankista.
      He halusivat itse ostaa mieluiset vaatteet.
      Oppivat miettimään, mihin raha riitti.
      Lisäksi taskuraha 50 mk / kk ja kerran kuukaudessa elokuvissa käynti.
      Äiti säästi ajokorttirahoja lapsille sillä puheella, etteivät ala tupakoimaan, jos tupakoivat niin äiti käyttää rahat itselle ulkomaanmatkaan.
      Kukaan ei alkanut tupakoimaan, eikä vielläkään, vaikka ovat jo perheellisiä.
      18 vuotta täytettyään saivat ohjeen: vastuu ja vapaus on teidän, mutta kotona on samat säännöt, kuin ennenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe