YSTÄVÄLLISIÄ VENÄLÄISIÄ

joskus näin

Pakko jakaa tää, kun aina haukutaan niitä röyhkeiksi etuilijoiksi ja milloin miksikin, niin tänään rajamarketissa kassa jonossa oli venäläisiä edessäni kärryt täynnä tavaraa. No näkivät että minulla oli vain yksi tuote, niin laskivat minut edelleen.
Pisteet heille

35

768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • one point rus

      Herrajumala,piste heille,miuta ne jyräs kauppakärryil ,ruski on ruski,ja finski on finski ; ))

    • kateelliset finskit

      Kyllähän tosiasia vaan on niin, että venäläiset ovat pääsääntöisesti kohteliaampia kuin suomalaiset juntit. Venäläisten mollaaminen täällä päin johtuu paljolti silkasta kateudesta, niin kuin imatralla yleensä kaikki.

      • l,tolstoi

        ei normaali ihminen voi olla kateellinen ruskeille,vai oletko sinä kateellinen kun ei paskat ja kuset satu pyttyyn


    • Kiusa

      En tiedä näytänkö takaapäin venäläiseltä, vai muuten vain mopattavalta, kun Prismassa alkuviikolla karkkihyllyn edessä suomalaismatami tuli ostoskärrinsä kanssa taakaani törmäten minun kärryyni. Kyse ei ollut vahingosta vaan todella törkeästä käytöksestä. Olin ilmeisesti hänen korkeutensa tiellä ja hän katsoi oikeudekseen jyrätä päin - ilman anteeksipyyntöä tietenkin. Normaalisti käyttäytyvä ihminen olisi varmaan sanonut anteeksi, pääsisikö tästä tai mennyt ohitse rauhallisesti, kun tilaa kuitenkin oli. Että osataan me suomalaisetkin nämä hyvät käytöstavat.

    • korpisoturi-m-44

      VOISSAPAISTETUT PELAA VAIN nuolupeliä..

    • ne vei sen

      Etsit varmaan turhaan takataskustasi lompakkoasi.

    • päästävät useinkin

      Sama juttu käyny itelle rajamarketissa ja citymarketissakin monesti, kertaakaan ei ole suomalaiset päästänyt edelle :(

      • l,tolstoi

        eihän siellä voi suomalainen antaa paikkaa koska suurin osa ruskia,monessa kaupassa itse käyneenä suomalainen, venäläinen antaa tilaa pikku ostoksille,mutta ruski pitää paikkaa jonossa muilleruskeille ja suomalainen taas jonottaa


      • gorki.
        l,tolstoi kirjoitti:

        eihän siellä voi suomalainen antaa paikkaa koska suurin osa ruskia,monessa kaupassa itse käyneenä suomalainen, venäläinen antaa tilaa pikku ostoksille,mutta ruski pitää paikkaa jonossa muilleruskeille ja suomalainen taas jonottaa

        Käy nyt onneton se armeija, ja yritä lukea Sota ja Rauha, ei siinä ole kuin noin1500-sivua. Ehkä sen jälkeen olet lähempänä Miehisyyttä ja mielipiteitäsi arvostetaan.


      • l,tolstoi
        gorki. kirjoitti:

        Käy nyt onneton se armeija, ja yritä lukea Sota ja Rauha, ei siinä ole kuin noin1500-sivua. Ehkä sen jälkeen olet lähempänä Miehisyyttä ja mielipiteitäsi arvostetaan.

        oliko tämä minulle takoitettu gorki?olen käynyt armeijan ja en lue sinun leninin propakandaa,jos sinä tykkäät stalinin opeista niin ole hyvä vain,mutta laitan sinulle napin ots..silmienväliin r.....


      • gorki.
        l,tolstoi kirjoitti:

        oliko tämä minulle takoitettu gorki?olen käynyt armeijan ja en lue sinun leninin propakandaa,jos sinä tykkäät stalinin opeista niin ole hyvä vain,mutta laitan sinulle napin ots..silmienväliin r.....

        Mitähän yhteistä on Leninillä ja Tolstoilla....suurempi yhteys saataa löytyä Leninin ja Paasikiven väliltä.
        Tutustu historiaan Tollo .
        ps.mikähän herran sotilasarvo mahtaa olla.


      • temari.,,
        gorki. kirjoitti:

        Mitähän yhteistä on Leninillä ja Tolstoilla....suurempi yhteys saataa löytyä Leninin ja Paasikiven väliltä.
        Tutustu historiaan Tollo .
        ps.mikähän herran sotilasarvo mahtaa olla.

        Hyvä "gorki", en tiedä Maxim vai Minim, mutta sinä kuitenkin. Väitit että Leninillä ja Tolstoilla ei olisi ollut mitään yhteistä. Lenin on kuitenkin eräässä kirjoituksessaan maininnut Tolstoista että hän, Lenin piti Tostoita Venäjän vallankumouksen kuvastimena.

        "Sata vuotta sitten 20.11.1910 kuoli Leo Tolstoi. Lenin kirjoitti välittömästi muistokirjoituksen venäläiseen Sosialidemokraatti-lehteen. Siinä hän totesi: ”Leo Tolstoi on kuollut. Hänen yleismaailmallinen merkityksensä taiteilijana, hänen yleismaailmallinen kuuluisuutensa ajattelijana ja aatteen julistajana – nämä molemmat seikat heijastavat omalla tavallaan Venäjän vallankumouksen yleismaailmallista merkitystä.”

        Paasikivi on sanonut: - Kyllä minä ryssät tunnen. Minä tunnen sen kansan ja se on huono kansa. Se kansa on kyvytön ja saamaton. Ei se ole ihmiskunnalle mitään antanut. Vain Tolstoi, Tsaikovski ja muutamat muut ovat jotakin antaneet. Mutta itse kansa on kelvoton. Eivät mahtaneet mongoleille mitään. Leninkin oli mongoli.

        - Kyllä minä niille antaisin, koko kansa olisi pyyhittävä pois. Mutta me emme voi sitä tehdä. Se suuri kansa on realiteetti ja siihen on meidän politiikkamme perustettava. Ei se minulle ole helppoa. Mutta se on välttämätöntä," vanha presidentti ärisi.

        Paasikivi tuli hyvin juttuun venäläisten kanssa, kaikista ongelmista huolimatta ja tänään hän voisi olla toista mieltä, näin uskoisin. Voisi olla jopa tyytyväinen siihen, kuinka hyvin olemme pärjänneet tässä "karhun" naapurissa.


      • temari.,,
        temari.,, kirjoitti:

        Hyvä "gorki", en tiedä Maxim vai Minim, mutta sinä kuitenkin. Väitit että Leninillä ja Tolstoilla ei olisi ollut mitään yhteistä. Lenin on kuitenkin eräässä kirjoituksessaan maininnut Tolstoista että hän, Lenin piti Tostoita Venäjän vallankumouksen kuvastimena.

        "Sata vuotta sitten 20.11.1910 kuoli Leo Tolstoi. Lenin kirjoitti välittömästi muistokirjoituksen venäläiseen Sosialidemokraatti-lehteen. Siinä hän totesi: ”Leo Tolstoi on kuollut. Hänen yleismaailmallinen merkityksensä taiteilijana, hänen yleismaailmallinen kuuluisuutensa ajattelijana ja aatteen julistajana – nämä molemmat seikat heijastavat omalla tavallaan Venäjän vallankumouksen yleismaailmallista merkitystä.”

        Paasikivi on sanonut: - Kyllä minä ryssät tunnen. Minä tunnen sen kansan ja se on huono kansa. Se kansa on kyvytön ja saamaton. Ei se ole ihmiskunnalle mitään antanut. Vain Tolstoi, Tsaikovski ja muutamat muut ovat jotakin antaneet. Mutta itse kansa on kelvoton. Eivät mahtaneet mongoleille mitään. Leninkin oli mongoli.

        - Kyllä minä niille antaisin, koko kansa olisi pyyhittävä pois. Mutta me emme voi sitä tehdä. Se suuri kansa on realiteetti ja siihen on meidän politiikkamme perustettava. Ei se minulle ole helppoa. Mutta se on välttämätöntä," vanha presidentti ärisi.

        Paasikivi tuli hyvin juttuun venäläisten kanssa, kaikista ongelmista huolimatta ja tänään hän voisi olla toista mieltä, näin uskoisin. Voisi olla jopa tyytyväinen siihen, kuinka hyvin olemme pärjänneet tässä "karhun" naapurissa.

        Lisäys ja selvennys edelliseen.

        Kun Lenin kirjoittaa vuonna 1910 vallankumouksesta, hän tarkoittaa vuonna 1905 tapahtunutta hallituksenvastaista tapahtumaa, jonka tavoite oli perustuslailliseen hallintotapaan siirtyminen, tätä kutsuttiin vallankumoukseksi. Sitä ei pidä sotkea vuonna 1917 tapahtuneeseen sosialistiseen vallankumoukseen.

        Kyseessä ei ollut keisarin vallan kumoaminen, vaan keisarin itsevaltiuden muuttaminen perustuslailliseksi monarkiaksi.

        Ajatus perustuu siihen, että ennen sosialistista vallankumousta tulee edetä järjestyksessä ja irtaantua feodalismista tekemällä porvarillinen kansalaisvapauksia puolustava vallankumous.


      • l,tolstoi
        gorki. kirjoitti:

        Mitähän yhteistä on Leninillä ja Tolstoilla....suurempi yhteys saataa löytyä Leninin ja Paasikiven väliltä.
        Tutustu historiaan Tollo .
        ps.mikähän herran sotilasarvo mahtaa olla.

        mitkä herneet gorki en vetänyt pikku nenukkaansa,ei tässä ole kysymys minun sotilas arvosta vaan keskustelu oli sinun hyvistä kavereista,ystävällisistä maamme pelastajista,rakkaista ystävistä,kun aurinko nousee idästä nämä parhaat ystävämme tulevat pelastamaan suomen,en kyllä tiedä miksi mutta sinä politrukki gorki voit kertoa tämän,tänään näin kuun taivaalla,se oli varmaan ystäviemme laittama luna taivaalle,kerroppa volalle terveisiä kun aurinko nousee


      • l,tolstoi
        gorki. kirjoitti:

        Käy nyt onneton se armeija, ja yritä lukea Sota ja Rauha, ei siinä ole kuin noin1500-sivua. Ehkä sen jälkeen olet lähempänä Miehisyyttä ja mielipiteitäsi arvostetaan.

        vielä sinulle homppeli kysymys,kun seitsemänkymmentä luvulla tuli kierrettyä niemilampi myötöpäivää käskyllä mars mars niin mitä tämä asia sinun kavereihisi kuuluu,tai kyllä kuuluu koska silloin opetettiin pitämään ulkoinen uhka rajojen ulkopuolella,ei kyllä kysytty oletko lukenut sota tai rauha,ei kysytty isältäni,isoisältäni,kun menivät vastaan kannakselle sinun kavereita,isäni kertoi että kyllä hänkin pääsi kättely etäisyydelle sinun kavereitten kanssa mutta sattuneesta syystä joutui etsimään puukkoa koska ei oikein luottanut sinun kavereisiin,ja kertoi vielä että ruskin kättelyn jälkeen joutui kyllä pesemään kädet,joten gorki minun sotilas arvolla tässä pikku maailmassa ei ole mitään asiaa,apua tai muuta väliä


      • gorki.
        l,tolstoi kirjoitti:

        vielä sinulle homppeli kysymys,kun seitsemänkymmentä luvulla tuli kierrettyä niemilampi myötöpäivää käskyllä mars mars niin mitä tämä asia sinun kavereihisi kuuluu,tai kyllä kuuluu koska silloin opetettiin pitämään ulkoinen uhka rajojen ulkopuolella,ei kyllä kysytty oletko lukenut sota tai rauha,ei kysytty isältäni,isoisältäni,kun menivät vastaan kannakselle sinun kavereita,isäni kertoi että kyllä hänkin pääsi kättely etäisyydelle sinun kavereitten kanssa mutta sattuneesta syystä joutui etsimään puukkoa koska ei oikein luottanut sinun kavereisiin,ja kertoi vielä että ruskin kättelyn jälkeen joutui kyllä pesemään kädet,joten gorki minun sotilas arvolla tässä pikku maailmassa ei ole mitään asiaa,apua tai muuta väliä

        Uskomatonta ! 5-kymppinen ukko ja juttujen taso kuin murroikäisellä eka kännissä.
        No alkoholi-peräinen dementoituminen aiheuttaa rajua taantumista.


      • l,tolstoi
        gorki. kirjoitti:

        Uskomatonta ! 5-kymppinen ukko ja juttujen taso kuin murroikäisellä eka kännissä.
        No alkoholi-peräinen dementoituminen aiheuttaa rajua taantumista.

        tuli taas luettua näitä vastauksia,mikä sinua goki vaivaa?isäni puolusti suomen maata ruskeilta ja sinunlaisiltasi,mikä tässä asiassa tekee minusta murkun,kyselit minun sotilas arvoa,mikä sinun puolue kanta,tai voi olla turha kysymys,arvailen,vihreä,punavihreä,temari,skp,islamisti,stalinisti,vanha kommunisti,vasemmistoliittolainen et voi olla koska siellä on nykyään järkevää poruukkaa vaikka en kannata puoluetta mutta sinulla ei ole mitään järkevää ajatusta,ehkä olet puna kremi,tai muuten vain joutava paska kasa


      • Anonyymi

        Minä kyllö lasken jos on vain muutama tavara ja itsellä enemmän.Oli minkämaalainen tahansa.


    • Kärrihurjia

      Olipa kohtelias tai röyhkeä ruski, niin eivät ole oppineet paskomaan tai kusemaan länsimaiseen vessanpyttyyn.

      Luulis olevan helpompi tehä tarpeensa pytyllä kuin sihdata lattiassa olevaan reikään, eivät taida tietää että Suomessa lattiakaivo on siivousta ja siivousvesiä varten, ei kusta ja paskaa varten.

      Ja kaupassa käydessä pitää vissii laittaa haarniska kun venäläinen road rage on levinnyt jo kauppojen käytäville...

      http://www.youtube.com/watch?v=8azO8_L2ucQ

    • naapurin setä

      miehelläni tolstoilla on hyvin pieni peenis

    • naapurin täti.

      Nyt tuli varmaan naapurin sedälle pieni lipsahdus?? Vai onkos tolstoi naapurin sedän mies?? No,, homppeleilla varmaan täytyykin olla pieni peenis?

    • l,tolstoi

      mutta ruski ei tykkää enkä minäkään,mitesteillä ruskeilla,onko mitta aina mukana,kyllä minäkin kuullut että teillä on kuusi kulmainen

    • paissavoistettu

      vai laski jonossa edelle.. :? näytätkö sitten venäläiseltä??jos luuli sinua venäläiseksi ja päästi siksi ohi. koska kun minä meen kauppaan,yksi on kärrien kanssa pitämässä paikkaa,muut sukulaiset haalii toisiin kärreihin kamaa ja kurvaavat eteen.. samahan se on tullijonossakin.. autossa oottaa täys lasti venäläisiä.ajattelet että iiihanaaaaaah,enää kaksi tyyppii eellä.ni kappas kepponen.auton ovi potkaistaan auki,ja jopa tuhkakupista pursuaa sakkia passsin tarkastukseen.juuri mun edelle. ihanaa oi ihanaa tätä naapurisopua ja rakkautta.siksi otin passin ja viisumin koska en saa tarpeeeksi kotokaupassa sitä eripuraa :D

    • Hämmästelijä Suomest

      On teillä jutut. Enpä asu enää Imatralla, mutta silloin ja vieläkin etelä-karjalaisia tavatessani, nousee tuo venälaisvastaisuus esille. En ymmärrä. Kun asuin siellä Etelä-Karjalassa, en koskaan muista törmänneeni poikkeuksellisen epäkohteliaisiin venäläisiin.

      Minulta ainakin venälaiset tulivat kysymään useamman kerran neuvoa esim. tietyn paikan löytämiseen. En kyllä muista yhtään konfliktitilannetta venäläisten kanssa. Ihme juttu, mutta myös muuttoni jälkeen, n. 5 vuotta sitten, olen tullut heidän kanssaan oikein hyvin toimeen. Ja yhtä kaikki, juuri vuodenvaihteessa tavatessani taipalsaarelaisia, alkoi itku venälaisistä. Kummaa.

      • l,tolstoi

        n.5 vuotta sitten,maailma muuttuu mutta ei ruskit,yli 30v.heidän kanssaan olen ollut tekemisissä,ei ruski muutu,tottakai haluaa olla ystäväsi ja samalla miettii miten saisi sinun rahasi,älkää kirjoittako paskaa jos ette tunne ruskia muualla kuin prisman jonossa


      • hämmästelijä edellee
        l,tolstoi kirjoitti:

        n.5 vuotta sitten,maailma muuttuu mutta ei ruskit,yli 30v.heidän kanssaan olen ollut tekemisissä,ei ruski muutu,tottakai haluaa olla ystäväsi ja samalla miettii miten saisi sinun rahasi,älkää kirjoittako paskaa jos ette tunne ruskia muualla kuin prisman jonossa

        Tunnetko sinä sitten suomalaiset? Samalla logiikalla voi tuomita suomalaiset yhtä lailla. Eipä ole itselle tullut mieleen, että ystävällinen kanssaihminen havitteleekin rahojani. Tajusitkohan pointtia?


    • l,tolstoi

      kyllä minun suomalaiset ystäväni eivät ole vielä halunneet vähiä rahojani,venäläiset ystäväni kun ovat huomanneet että lopetan present tuomiset niin varastetaan ns.ystävältä,tarkoittaa tutustu muuallakin kuin prisman jonossa
      30v.venäjällä pelkkää paskaa mutta myös hyvää kulttuuria ja kokemuksia

    • pöh..

      Hyvä alku!! Nytkun oppisivat vielä tekemään tarpeensa istualleen niin heitä voisi melkein jo pitää asiallisina!

      • paski pa ruski

      • Peili---

        Rehellisyyden nimissä monella kotimaisellakin olisi opettelemista vessa käyttäytymisestä.


      • tortta pa tortta
        paski pa ruski kirjoitti:

        Tällaisia opasteita on alkanut ilmestyä kauppojen ja ravintelien veskeihin;
        http://db.tt/o6k9nb5h

        http://www.youtube.com/watch?v=HvEMt_RRDrg&feature=youtube_gdata_player

        NAINEN VÄÄNSI TORTUT
        KESKELLE KAUPPAA -
        HALUATKO VARMASTI
        KATSOA VIDEON?
        Valvontakamera paljastaa
        ällistyttävän ratkaisun!
        Naisen yllättävä ratkaisu on
        todella tosi. Valvontakameran
        nauha paljastaa, että
        kakkoshätä yllätti shoppailijan
        marketissa.
        Korkokengissä sipsutteleva
        asiakas ulosti kaupan lattialle
        ja jatkoi muina naisina
        ostoksiaan.


      • yök
        Peili--- kirjoitti:

        Rehellisyyden nimissä monella kotimaisellakin olisi opettelemista vessa käyttäytymisestä.

        monet kotimaiset tuskin seisovat pöntöllä asioidessaan?? Olen nähnyt wc:n jossa hieno venäläinen NAINEN on vääntänyt isomman hädän seisoen todennäköisesti renkään päällä ja en vain voi ymmärtää mikä pistää ihmisen tekemään jotain näin älytöntä!!?? Myös julkisten paikkojen (esim kauppojen kuten citymarket, prisma, rajamarket jne) vessat ovat seiniä myöten kusessa! Ja siis naisten vessat!! Miestenvessoista tämän ymmärtäisi! Aina pitää ovelta katsoa tarkkaan että kuinka paljon eritteitä siinä renkaanpäällä todellisuudessa onkaan! Ja järkyttävä tosiasia: Jos liikkeessä käy venäläisiä SITÄ ON AINA! Peilatkaapa vaikka siistinnäköistä veeseerengasta pikkasen sivusta niin karmaiseva totuus paljastuu! Yleensä renkaat toki ovat ihan märkiä ja keltaisia mutta joskus tavara on jo ehtinyt kuivua..


      • yök yök yök
        yök kirjoitti:

        monet kotimaiset tuskin seisovat pöntöllä asioidessaan?? Olen nähnyt wc:n jossa hieno venäläinen NAINEN on vääntänyt isomman hädän seisoen todennäköisesti renkään päällä ja en vain voi ymmärtää mikä pistää ihmisen tekemään jotain näin älytöntä!!?? Myös julkisten paikkojen (esim kauppojen kuten citymarket, prisma, rajamarket jne) vessat ovat seiniä myöten kusessa! Ja siis naisten vessat!! Miestenvessoista tämän ymmärtäisi! Aina pitää ovelta katsoa tarkkaan että kuinka paljon eritteitä siinä renkaanpäällä todellisuudessa onkaan! Ja järkyttävä tosiasia: Jos liikkeessä käy venäläisiä SITÄ ON AINA! Peilatkaapa vaikka siistinnäköistä veeseerengasta pikkasen sivusta niin karmaiseva totuus paljastuu! Yleensä renkaat toki ovat ihan märkiä ja keltaisia mutta joskus tavara on jo ehtinyt kuivua..

        lisäys: Ellei joku onneton ole jo kerennyt istua sen päälle ja sotkea vaatteitaan..


    • 8+13=?

      Nojoo, pakko sanoa että enpä miekään ole törmännyt asialliseen venäläiseen kun yhden ainoan kerran. Keski-ikäinen mies lähettämässä postia, englantia puhuen. Lauseet alkoivat sanalla anteeksi, ja loppuivat sanaan kiitos. Palvelutilanteen ollessa ohi, kiitti minua vielä ja kumarsi, ja poistui. Yllätyin, sillä kyseinen henkilö todellakin oli siihen mennessä, ja sen jälkeen ainut laatuansa. Aiemmin minäkin kun olen saanut kantapääni verille kaupan kassajonossa, ilkeitä mulkaisuja työssäni, siivota heidän ulosteitaan niin lattioilta kuin seiniltäkin.....

      • l,tolstoi

        no gorgi tietää tähänkin asiaan vastauksen,finski tsuhna,paska tsuhna,hyvää yötä ruski gorki,opettele vessan käyttö ohjeet niin kuin tuolla oli jossain kuva,kusetaan pyttyyn,ei lattialle,pask.pyttyyn ei lattialle,kaikille hyvä mieli,loppuu tämä kirjoittelu teistä


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe