Vaasa ja ulkomaalaiset

Adina.............

Minkälaista on vaasalaisten suhtautuminen ulkomaalaisiin, ja onko ulkomaalaistaustaisia Vaasassa mukana työelämässä vai ovatko syrjäytyneet, ja onko heidän vaikea saada töitä?

Itse asun muualla Länsi-Suomessa, toinen vanhemmista israelilainen, ja täällä päin ihan sama, mihin menee esim. työharjoitteluun, niin alkaa tulla ihmettelijöitä ja teennäisiä lässyttäjiä "kyllä tummat ihmiset on sitten niin nättejä, olisinpa mäki tommonen"-juttuineen tai "oletkos sä jostain muualta alunperin"-kyselyineen. Työn saaminen ei ensinnäkään ulkomaalaisen näköisenä ole helppoa täällä, ja sit just jos jossain on, ni on näitä ihmettelijöitä, tuijottajia, kyselijöitä ja utelijoita, mihin olen suoraan sanottuna vittuuntunut.

Onko Vaasassa ulkomaalaisia työntekijöitä esim. julkisen sektorin hommissa sillä tavalla, ettei kaikki juntit tule ihmettelemään ja kyselemään, jos on joku ei-suomalaisen näkönen duunissa?

Harkitsen siis poismuuttoa, jotta saisin tulevaisuudessa keskittyä työhön rauhassa. Haluaisin paikkakunnalle, jossa ulkomaalaisia näkyy jonkin verran työelämässä, eikä yksittäisiä osittain ulkomaalaistaustaisia ihmetellä. Vaihtoehtoina on Vaasa ja Helsinki. Mieluiten asuisin edelleen Länsi-Suomessa, mutta jos muuta vaihtoehtoa ei ole, niin sitten PK-seutu.

Mutta siis näkökulmaa tähän, onko ulkomaalaisia Vaasan työelämässä, ja onko ihmiset tottuneet siihen, että etnisesti erilaisia ihmisiä palvelee heitä eri aloilla. Ja onko ulkomaalaisen näköisten työllistymisnäkymät millaiset? Ja ulkomaalaisella en nyt tarkota mitään virolais-venäläisiä, vaan etnisesti eri tyyppisiä ihmisiä.

18

941

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin meillä

Rehellisesti sanottuna, enimmäkseen täällä näkyy ulkomaalaisen näköisiä vetelehtimässä kaupoissa ja Rewell Centerissä (paikallinen ostoskeskus kaupungin sydämessä).

Esim. sairaanhoitopuolella ( josta itsellä eniten havaintoja) ulkomaalaisen näköiset ovat harvinaisuus. Tiedä sitten mistä johtuu. Ulkomaalaisista vai kaupungin tai sairaanhoitopiirin nihkeydestä palkata heitä. Lehdenjakajina on kuulemma paljon ulkomaalaisia, mutta hekään eivät asu vakituisesti täällä vaan ovat opiskelemassa.

Luulisin että Vaasassa töitä saa helpolla kaltaisesi henkilö, mutta työkavereita on sitten joka lähtöön. Kyllä niistä riittää ongelmia ihan suomalaisen näköisellekin. Sinulla ne ongelmat vain keskivät vierasperäiseen ulkonäköön. Jollakin toisella ongelma on pottunenä tai liikalihavuus. Kyllä kiusaajatyypit ym. paskanjauhajat löytävät aina aiheen.

• Adina...........

En ole joutunut tarkoitushakuisen kiusaamisen kohteeksi (ja jos joudun, osaan kyllä puolustaa itseäni), vaan ongelma on uteliaat ihmiset ja kyselijät. Esim. jos yritän keskittyä hommaan jossain työharjoittleupaikassa (olen tällä hetkellä opiskelija), niin vähän väliä paikan työntekijät tulevat kyselemään, että onko alkuperä jossain muualla, ja jos sanon, että olen syntynyt Suomessa, niin sitten tulee jotain kommenttia, että "Ai jaa. Mutta on se hienoa, että puhut noin hyvää suomea." Siis voi vittu. On se ihmeellistä, että Suomessa syntynyt osaa suomea.

En pidä ylimääräisestä huomiosta, ja jos Vaasassa on samanlaista, että ulkomaalaisen näköiset työntekijät joutuu kyttäämisen kohteeksi, eikä saa tehä duuniaan rauhassa, niin jätän kyllä väliin. Jotenkin ainakin suomenruotsalaisista on tullut sellainen mielikuva, että olisivat vähän sivistyneempiä kuin täkäläiset juntit, mutta tiedä sitä sitten....

• Kyllä on

pienet sun murheet.
        Jos tuosta menee herne nenuun että, joku ihmettelee sinun suomen kielen taitoasi !

Mulla saisi olla jatkuvasti täällä Vaasassa herne nenussa, kun menen johonkin viraston tai sairaalaan.

Katsos kun täällä ei saisi puhua Suomea, jos nimi on vaikka nyt Ruotsiksi ?
        Että sellaista suvaitsevaisuutta tästä kylästäkin löytyy.
        Mutta kyllä niistä suomalaisista niin sanotuista vaasalaisistakin löytyy kaikenlaisia, koska ovat muualta tänne muuttaneita.

• juupelix

Tervetuola vaan.Vaasassa on suhteessa Helsinkiin yhtäpaljon etnistä taustaa omaavia.Monilla eri aloillakin näkyy olevan töissä,joten tuskin kukaan mitään enempää alkaa ihmettelemään.

• Julkka

Hei Adina, ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, ja kyllä semmoisia kommentteja/kysymyksiä kuulee täälläkin vanhemmalta sukupolvelta, toki harvemmin. Sanoisin, että vaasalaiset keskittyvät enemmän omiin asioihinsa, mikä on ehdottomasti hyvä asia.

Ongelmakohta saattaa olla Vaasan kaksikielisyys, sen vuoksi esim. VKS:ssa välillä pääsee juttuihin helpommin englannin kuin suomen kielellä. Eli ruotsin kielen taito on täällä plussaa, varsinkin työnhaussa.

p.s. Älä välitä negatiivisista kommentteista, nehän johtuu siitä että työssä käyvää ja muutenkin "kunnon" ulkomaalaista ei ollenkaan huomata joukossa kun hän pukeutuu suomalaisittain, puhuu hiljaa ja matkustaa omalla autolla - ja päinvastoin päivällä keskustassa pyörivä äänekäs ja värikäs "jengi" on aina näkyvissä ja ärsyttää kantaväestöä jumalattomasti...

• shaloomi

aina kun poikkeat ulkonäöllisesti kantaväestöstä olet suuren ihmetyksen kohteena, ja tämä pätee ihan kaikkiin maailman maihin!
      Kerroit että olet puoliksi israelilainen, oletankin näin että jos muuttaisit israeliin niin siellä sinua ei näin enää tultaisi huomioimaan, mutta kaikkialla muualla maailmassa kyllä, myös Helsingissä kuin vaasassakin, täysin riippumatta siitä onko töissä ulkomaalaisia kunnallisissa tai valtiollisissa hommissa, näin se vain on. Hop israeliin, jalla jalla!

• Ahmed Khan

Ei Helsingissä tuolla tavalla kytätä. Tänne vaan, äläkä edes kuvittele meneväsi Vaasaan. Vaasa on aika ahdistava ja ennenkaikkea liian iso osa ihmisistä on käytökseltään todella töykeitä monille muista maakunnista muuttaneille Tiedän, koska olen asunut molemmissa. Helsingissä tulen toimeen ihmisten kanssa. Vaasassa en tullut.

• Ei riitä rahat
      • Anonyymi

Ainakin persujen rajat.

• Ahdasta on

Minua ainakin kiinnostavat ulkomaalaiset ja olen usein kysellyt, että mistä maasta kukin on. En näe siinä mitään ihmeellistä vaan ennemmin näen kiinnostusta.

Tuntuu niinkuin sinulle olisi vastenmielistä kun joku kysyy "oletkos sä jostain muualta alunperin"?

Minulle ei ole tullut mieleenkään, että siitä voisi närkästyä. Mutta hyvä tietää, sopeutumattomiakin ulkomaalaistaustaisia on. Jos itse olisin ulkomailla ja joku huomaisi, että olen ulkomaalainen niin kertoisin vähän ylpeänä, että olen alunperin Suomesta.

Toivottavasti kaikki ulkomaalaiset eivät ajattele niin ahdasmielisesti kuten sinä.

• Ahdasta on

Pakko vielä jatkaa sillä kerrot.

" Esim. jos yritän keskittyä hommaan jossain työharjoittleupaikassa (olen tällä hetkellä opiskelija), niin vähän väliä paikan työntekijät tulevat kyselemään, että onko alkuperä jossain muualla, ja jos sanon, että olen syntynyt Suomessa, niin sitten tulee jotain kommenttia, että "Ai jaa. Mutta on se hienoa, että puhut noin hyvää suomea." Siis voi *****. On se ihmeellistä, että Suomessa syntynyt osaa suomea. "

Siis pidät pahana kun kielitaitosi selvitetään ja sinusta ollaan aidosti kiinnostuneita. uskomatonta. Menetät ehkä ahdasmielisyyttäsi tai jopa tyhmyyttäsi mahdollisuutesi. Sinullahan on etu eli olet muita kiinnostavampi
        ulkonäkösi takia etkä ymmärrä käyttää sitä hyväksesi.

• Ahdasta on
        Ahdasta on kirjoitti:

Pakko vielä jatkaa sillä kerrot.

" Esim. jos yritän keskittyä hommaan jossain työharjoittleupaikassa (olen tällä hetkellä opiskelija), niin vähän väliä paikan työntekijät tulevat kyselemään, että onko alkuperä jossain muualla, ja jos sanon, että olen syntynyt Suomessa, niin sitten tulee jotain kommenttia, että "Ai jaa. Mutta on se hienoa, että puhut noin hyvää suomea." Siis voi *****. On se ihmeellistä, että Suomessa syntynyt osaa suomea. "

Siis pidät pahana kun kielitaitosi selvitetään ja sinusta ollaan aidosti kiinnostuneita. uskomatonta. Menetät ehkä ahdasmielisyyttäsi tai jopa tyhmyyttäsi mahdollisuutesi. Sinullahan on etu eli olet muita kiinnostavampi
        ulkonäkösi takia etkä ymmärrä käyttää sitä hyväksesi.

Vastailen tähän lukemalla alusta ja aina siellä tulee uusia asioita. Täällä vaasassa on niin paljon etnistä taustaa omaavia, että päivällä torilla niitä on joka toinen ja siitä sadan metrin välein joka kolmas ja joka neljäs kunnes se tasoittuu joka kymmenenteen. Täällä sinuun tuskin luotaisiin ylimääräisiä katseita ellet sitten ole kaiken lisäksi häikäisevän kaunis.

Olen itse työnantajan asemassa mutta juuri nyt minulla ei ole muita työntekijöitä ja ensimmäisenä selvittäisin etnisen taustasi ja kielitaitosi. Eli juuri ne asiat mistä näytät närkästyvän. Voin taata ettei tuolla asennevammalla närkästyksesi ikinä lopu. Se on asia mikä ikäänkuin kuuluu selvittää ja niin kauan kuin et sitä tajua joudut asenteesi takia vaikeuksiin.

Toisaalta voisit muuttaa asennetta normaaliin suuntaan ja katsoa sen edut. En kuitenkaan ala niitäö luettelemaan koska ne sinun pitää itse huomata.

Ahdas on mielesi. Jos et vaikeuksiin joudu elämässäsi niin on se ihan vain kohtalon suopeutta tai onnea.

• hohhhoijaahh

Ainakin paikallisessa sanomalehdessä tänään paheksutaan kovasti kun paikallinen palloseura on hankkinut pelaajia ulkomailta. Että semmoista suhtautumista.

• Ahdasta on

Kerrot seuraavaa.

Saat siis erityiskohtelua ulkonäkösi vuoksi. Kaikesta näkee, että sinulle halutaan tarjota apua koska ulkonäkösi perusteella voisi olla hyvä varmistaa, että osaatko kieltä ja jos et osaa niin saat ystävällistä apua. Sitten kun auttaja huomaa, ettet kielelliesti tarvitse apua niin tottakai he ilostuvat toteamalla että se on hienoa kun puhut noin hyvää Suomea. Eivät he voi tietää missä olet syntynyt ennenkuin he sitä kysyvät.

Ahdas on mielesi.

• Kesäkuun kuudes

Ei näemmä ole kirjoittajilla tullut paljoa matkustettua. menkääpä vaikka intian tai kiinan maaseudulle ja saakaa ne kymmenet pikkulapset seuraamaan teitä päivästä toiseen.
      Ja sen jälkeen kuvitelkaa että suunnilleen samanlainen jatkuisi sinulla kotona, maassa jossa olet aina asunut ja jonka kieltä puhut täydellisesti. Rupeaisi nyppimään aika nopeasti.
      Mutta se hankala asia varmaan on että ei osata ajatella ihmisiä ihmisinä vaan johonkin rotuun kuuluvina.

• Anonyymi

Ulkomaalaisten olisi aika lähteä pois Suomesta. Kantaväestön mitta on täyttymässä ja tilanne tulee kärjistymään. Kumpikin osapuoli tulee saamaan menetyksiä mutta kantaväestö voittaa enemmistömäärän vuoksi. Lähde nyt kun voit

• Anonyymi

naiset ainakin vekottimien perässä, kiva saada?

• Anonyymi

Ei sellainen henkilö integroidu ja kotoudu, joka ei elä länsimaassa länsimaisittain. Jos länsimaiset arvot eivät kiinnosta, niin länsimaa on silloin lähtökohtaisesti väärä paikka sellaisille henkilöille.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe