omituista kieken käyttöä
Turun murteessa ärsyttää konditionaali, -si, väärissä paikoissa
14
2526
Vastaukset
- k/k
Ei sul vokali olis myyrä
Juu, ei kukaan taida tietää sielläpäin mihin kiekettä edes voisi käyttää...
Mikäs siinä nyt niin kovin ärsyttää, minua ei ärsytä ollenkaan, vaikka mulla on useampikin ystävä Turun suunnasta ja innokkaasti paikallista murretta puhuvat.
Tosin ihan kivasti ovat karjalanmurretta oppineet, kun vuosia on yhteyttä pidetty. Joskus nauravat minulle, sitä ihmettelen, eihän karjalanmurteessa ole mitään hauskaa.
*Käet taskussa* :)Mite mä ole ain luullu et siel lyhennetä sanoja niinku rauman murtes.
Kaike sitä sit oppi ku ikä tulee.- sisi.
Minustassi se on hauskassi kuultavassii.
Turun murre http://www.youtube.com/watch?v=q_TVP-BUh4M - fenneteeeeeeeeeeeeee
kummallisen kuulosta, kun menisin, yms. Mikset sitten mene, etkä menisi,......
- Tase pappa
Pieneksipä on ihmisellä murheen aiheet kuihtuneet, jos pitää vetää "herne nokaansa" jostakin, alueelle tyypillisestä murreilmaisusta.
Pääsispä joskus tuollaiseen olotilaan, olisin onnestä mykkyrässä.- 1943
Minä en moisiin kiinnitä huomiota. Muistaakseni tuo konditionaali on suomen kielen opettajani mukaan tyypillistä synnyinseutuni murteelle. En tiedä, mitä murretta puhun. Pitänee taas testata oudossa seurassa, jos joku arvaa kotikaupunkini. Yleensä yritän saada selvää, mitä joku toinen haluaa sanoa. Ei ole tärkeää, mitä sanoja käyttää.
Turun murre on minusta tosi mukavaa.
Ja turkkulaiset ite kovin ystävällisä kansaa meille turisteille.
Tulivat kysymään kun systerin kanssa kerankin pähkäiltiin jossain turun liittymässä että miksi aina tultiin samaan kohtaan eikä päästy sinne minne kartan avulla oltiin menossa.
Vieressä oleva Turkulainen herra kuuli meidän keskustelua ja auttoi, seuraavalla keralla käännyttiin ihan juuri siitä oikeasta kohdasta.
Kiitos Turkulaiset :))- O - O
Eihän se si-pääte turun murteessa mikään konditionaali ole. Itse taidat olla väärässä paikassa, jos turun murre ärsyttää ja kuulet sitä kaikkialla ympärilläsi.
Jospa matkustaisit seuraavalla kerralla jollekin toiselle murrealueelle. Miten olis Rauma, Inarin Lappi, Kuopio tai Pohjanmaa? - meeriamanda
Ei mikään murre ärsytä, kunhan vain ei unohtuisikaan. Itselleni on pahoin niin käynyt.
Laivalla työskennellessä oli tyttö Raumalta työkaverina, hän viihdytti meitä lukemalla paikallista ´pikku surkeeta´ ( ilmaislehti kai ).
Jouduimme jatkuvasti kysyyn mitä se tarkoittaa? Mut hauskalta se kuulosti kun osaaja sitä lueskeli :))
Ihmettelen ärsyyntymistäsi? - Satu*
Tuossa ylempänä O - O jo sanoikin sen,
ettei -si - ole konditionaalin tunnus vaan - isi -.
Esimerkkejä:
menisin, tulisin, olisin...jne...
kaikki ne sisältävät konditionaalin tunnuksen -isi-. - Kyllä teitillä
mummuilla on tosi suuri pulma tämän kielen takia ?
Mulle kun riittää aivan hyvin se että osaan sanoa suurin piirteen sen seuraavan sanan oikein Suomeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu842149Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4262030Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771412Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101400- 671303
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve1071045Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun811012Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa
Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.266997Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut256990- 131898