Koirani sai eilen jonkinlaisen epilepsia kohtauksen. Sen selkä oli yliluonnollisessa asennossa ("kyyryssä" kuin kissoilla) jalat riuhtoivat koukussa, sitten se menetti tasapainon ja jäi maahan makaamaan katsoen minua ihan kuin olisi yrittänyt sanoa "auta". En tiennyt mitä tehdä olin shokissa. Yritin rauhoitella koiraa mutta mikään ei auttanut pidin tätä vain paikoillaan ja odotin kohtauksen loppumista...
Koiralla on tullut aiemminkin kohtauksia mutta en ole ottanut niitä kovin vakavasti koska en ole itse ollut ikinä paikalla. Isäni on nähnyt pari kertaa kohtauksen mutta hänen kertomansa mukaan se on ollut lievempi. Tänään kuitenkin googletin sanan "kaatumatauti" ja tajusin mistä on kyse..
Haluaisinkin nyt siis apua, neuvoja, ohjeita, kokemuksia jne.
Paljonko tutkimukset suunnilleen maksavat? Lääkkeiden hinta? Kuinka suuri määrä lääkettä? yms.
Apua kiitos!
Epilepsia, kaatumatauti.
6
5008
Vastaukset
- tutkimuksiin
Lääkitys aina yksilöllinen.Vie pieneläimiin erikoistuneelle lekurille. Hoito ja tutkimukset eivät maksa maltaita.
- fkv
et viitsi soittaa eläinlääkärille, vaan säästät ne rahat mieluummin karkkeihin ja annat koirasi kärsiä. hieno koiranomistaja!
- ok
lääkeitä löytyy (joku barbibet) niidet pitäis auttaa
- 3 epileptikonkokemus
Varo ettet pureta ittees! Koirasi voi tajunnan rajamailla purra todella rajusti. Epilepsia on nyky koirilla tavallinen vitsaus, varsinkin pienemmillä roduilla. Eläinlääkäreiden ohjeiden mukaan kohtausten tieheys ja kohtauksen kesto määrittelevät lääkityksen aloittamisen. Kuukautta kohtausten välinä ja 1-2 minuuttia kestona olen kuullut pidettävän "rajana." Jokaisella kohtauksella on mahdollisuus koiran menettämiseen yksillöllisistä syistä. Epilepsia kohtaus voi vaurioittaa aivoja hapenpuutteesta yms muista syistä. Yleisin seuraus jolloin koira joudutaan lopettamaan on jonkin asteinen halvaus... Lääkitys voidaan aloittaa kahdella tavalla , yksinkertaisesti vain aloittamalla painoon suhteutettu lääke annostelu. Tai käymällä pois sulkevissa tutkimuksissa eläinklinikalla alkaen aivokuvauksista , verinäytteisiin yms, ja sitten aloittamalla lääkitys ja maksa-arvojen seuranta. Hintaa kertyy aika tavalla erillalailla ... Omistaja joutuu harkitsemaan omantuntonsa kanssa miten toimii - ja epilepsian kanssa se toiminta jatkuu hautaan saakka., joko ennemmin tai myöhemmin. Googlettamalla "epilepsia koiralla" löytyy tietoa...
- minna-marianne
Mulla on 15v laivakoira sai ensimmäisen epilepsiakohtauksen 6-vuotta sitten kohtauksia oli 1-2 vuodessa vuoteen 2009 jolloin jäivät kokonaan pois. Sai lyhyitä jäykistelykohtauksia yleens 1-3 minuuttin pituisia. Me herottiin kohtausten aikana koran niskaa ja selkää jotta rentoutus en tiedä auttoko , puhttuuin matalalla ja rauhottavalla äänellä. Viimeinen kohtaus oli sitten todella paha jäykistyi kaatu ja alko sätkiin jaloilla myös pissat tuli siinä samassa. kohtauksen mentyä ohi tuli toinen perään samanlainen vähän lievempänä. Tästä sitten alkoi pelko että kohtauksia tulee lisää. Nyt koira ei ole saanut kolmeen vuoteen yhtään kohtausta. Olen kuljettanut joiran joka vuosi eläinlääkärillä ja hän sanoi että ei kannata lääkitystä alottaa rasittaa kuulemma koiraa enemmän kun harvat kohtaukset. Sitten vasta jos olis useammin ja pirempiä pitää harkita lääkitystä. Kora on nyt vanhus eikä enää pitkiä lenkkejä tee. Luulen myös että tämä on sen viimeinen kesä. On muuten hyväkuntoinen mutta kuulo ja näkö alkavat olla jo niin huonoja että koiran elämä ei varmaan enää ole kovin mukavaa. Keväällä kysyin viimeksi eläinlääkäriltä joko pitäisi nukuttaa viimeiseen uneen. Olen nyt hemmotellut tätä koiravahusta enemmän kun tiedän että luopminen on lähellä. Nukku paljon mutta on vielä leikkisä vaikka vanhus on. Vähän on kans höppänä ein aina muista et on just syöny. En tiedä tekikö ikä sen sitten että ne kohtaukse jäi pois.
- pikkos
Eikö näihinkään voi vastata asiallisesti. Jessus sentään!
Mulla on 2,5 kilonen 6-vuotias chihu narttu. Ekan kohtauksen sai kolme vuotta sitten ja ekalla kerralla käveli horjuen ja "katseli kärpäsiä", siis huojutteli edes takaisin ja pyöritteli silmiä. Ei antanut koskettaa vaan luimisteli pakoon. Soitin eläinlääkärille heti. Eläinlääkäri epäili jo heti aluksi epilepsiaa mutta sanoi, ettei tarvi hätäillä jos toista kohtausta ei tule kahteen viikkoon. Se toinen kohtaus tuli heti seuraavana päivänä ja koiran selkä painui niin notkolle, että luulin sen katkeavan. Katselin vierestä kun koira kramppasi, ei menettänyt tasapainoa eikä tajuntaa. Lääkärireissu ja lääkkeeksi saatiin Barbivet 30 mg, josta annettiin 1/4 tablettia kaksi kertaa päivässä. Koska annostus oli noin pieni niin kustannukset ovat aika vähäiset tuossa lääkkeessä. 100 pillerin purkki maksoi alle 20 euroa ja meillähän se riitti pitkään.
Lääkärissä verikokeissa käydään puolen vuoden välein. Meillä hintaa nostaa se, ettei koira anna enää koskea itseensä ellei sitä rauhoiteta, eli aina rauhoitushäkkiin ja piikki kankkuun ennen verikokeen ottoa. Nyt eläinlääkärissä ei enää käydä ihan niin tiheään kokeissa, koska rauhoittaminen on kuitenkin aina riski koiralle.
Lääkeannosta nostettiin nyt puoli vuotta sitten, kun koira alkoi oireilla oudosti, ihan kuin olisi saanut kohtauksia yöllä ja aamulla oli "hönttimäinen". Verikokeissa näkyikin, että lääkitystä oli syytä nostaa. Nyt koiraneiti voi ihan hyvin. Ei ole koskaan ollut mikään touhupakkaus, enemmänkin sellaista tarkkailijatyyppiä, joka viihtyy sohvankäsinojalla katselemassa.
Eli lääkityksen hinta riippuu siitä paljonko koira painaa ja kuinka paha epilepsia on. Annostus vois olla noin. 3 mg/kilo.
Ja eläinlääkärikuluthan Suomessa tunnetusti vaihtelee suuresti. Ekalla käyntikerralla lääkäri tutkii ja ottaa verikokeet, joten hinta vois olla alle satasen. Meillä muistaakseni yksityisellä noin 80 €. Ja jatkossa käyntikerrat on ehkä vähän halvempia. Käyntejä siis kerran tai kaks vuodessa, ainakin reseptiä uusittaessa. Ja kannattaa tietysti ympätä aina rokotusten kanssa samaan kertaan jos mahdollista. Eli suunnilleen satasella voisit nyt aluksi päästä (sis. apteekista ostetut lääkkeet).
Kun lääkitys on kohdallaan niin koiralla on erittäin hyvät mahdollisuudet normaaliin elämään. Ihan kuten ihmistenkin kohdalla.
Oman koirani kanssa sairautta ei huomaa. Lääkkeen kanssa oltava tarkkana. Aina samaan aikaan annettava, olipa koira missä tahansa ja päivä minkälainen tahansa. Joten se vähän rajottaa välillä tai vaatii ainakin järjestelyitä, että joku aina antaa lääkkee koiralle. Mutta muuta vaikeutta tässä sairaudessa ei meille ole vielä tullut.
Rohkeasti vaan sinne lääkärille niihin verikokeisiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262173
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161484- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883