En tiedä mihin osastoon tää olis kuulunut, mutta kirjotan nyt tänne. Eli sain juuri tietää, että odotan neljättä lasta nykyiselle miehelleni. Kierukka petti. Tää oli aika shokki molemmille. Olin jo suunnitellut omaa elämääni eteenpäin ja sitä, mitä saan vihdoin tehdä kaikkea näiden vuosien jälkeen, kun raskaudet on ohi. Mies ehdotti keskeyttämistä. Tän lisäks mulla on ollut tunteet miestä kohtaan jo useamman vuoden kateissa ja olen alkanut suorastaan inhoamaan hänen tapojaan ja kaikkea häneen liittyvää. Olen siis miettinyt eroa jo pidemmän aikaa. Mies oli sitä mieltä, että mitä järkeä tehä lisää lapsia, kun kerran olen lähdössä muutenkin. Mies on myös lapsillemme usein aika aggressiivinen käsittelyssään ja lapset haluisivat aina minun hoitavan heitä. Itse aina haaveilin kolmesta lapsesta ja nyt pitäisi sopeutua neljänteen. Tuskin pystyn kuitenkaan aborttiakaan tekemään. Apua, mä en tiedä mitä mä tekisin. Jos jään tähän miehen kanssa elämään tulen olemaan todella onneton, niinkuin olin jo kolmannen odotuksessa ja sen jälkeen. Tai sitten lähden ja pitäisi huolehtia neljästä lapsesta yksin. Sekään ei kuulosta kauhean kivalta, koska olen nytkin välillä kovilla näiden kanssa.
Yllätysraskaus ja ero?
13
420
Vastaukset
- mnkfss
Tee abortti! Ajattele realistisesti tulevaisuutta! Mies ei halua lasta ja noion monesta lapsesta luultavasti tulee myös kinaa elatuksesta. Ajattele nyt itseäsi ja omaa jaksamista. Olemassa olevat lapset kaipaa huolenpitoa ja vanhempia jotka jaksavat...vielä vuosia!
- senkin kokenut
Abortti on tuossa tilanteessa ainoa järkevä ratkaisu. Olen itse tehnyt vastaavassa tilanteessa abortin, enkä ole päivääkään katunut enkä yhtään yötä painajaisia nähnyt. Jos realiteetit ovat tuollaiset, että perhe-elämä ei enää suju, miksi tekisit vielä yhden onnettoman lapsen lisää? Olethan yrittänyt ehkäistä, eikä se onnistunut, täysi oikeutus abortille, turha ajatella mitään sellaisia, että sillä alkiolla olisi jo tunteet, ei niitä abortteja tehtäisi jos kyseessä olisi tunteva olento.
Entä onko miehesi sitten niin hyvin palkattu tai varakas, että pystyy maksamaan neljän lapsen elatusmaksut ja sinun hyvinvointisi ? Haluaako edes ? Minun mieheni, jolle olin jo kaksi tehnyt, ei koskaan maksanut elatusmaksuja, sain lastensuojelun kautta pienen summan ja sitten joskus vuosien kuluttua ulosottoviraston kautta jotain mieheltäni. Tuo virallinen prosessi on niin pitkä ja hidas, että vaikka oikeus päättäisi mitä tahansa, täytäntöönpano kestää ikuisuuden.
Rohkeutta ja oikeita ratkaisuja sinulle toivotan, alussa on ankeaa, mutta voin vakuuttaa, että elämä kirkastuu.... - Isä äitien palstalla
Tee vain abortti, jos pystyt elämään huonon omatunnon kanssa loppuikäsi ilman miestäsi. Abortti on syntymättömän lapsen murha ja miehesi lähtee joka tapauksessa, koska abortin jälkeen olet täysin rikki vuosikausia.
Jos tuo lapsi saisi päättää....
Miten perustelet lapsillesi neljännen lapsen murhaamisen?- liisa
Ja höpöhöpö sun juttujas, niin tyypillistä yksinkertaisilta miehiltä !
- Vanhempien asia.
Aloittajan ei todellakaan tarvitse kertoa lapsilleen abortista jos siis siihen päätyy.
Se on aikuisten asia, ei lapsia tarvitse tuollaisilla kuormittaa!
Itselleni on tehty abortti 17v, enkä kyllä ole sitä katunut.
"...rikki vuosikausia..." Jaa, jaa...
Minä olin tuolloin jo niin kypsä, että tiesin abortin olevan oikea ratkaisu.
- 19+6
Jos et pysty aborttia tekemään etkä miehesi kanssa elämään,löytyisikö oma asunto sinulle ja lapsille jostain läheltä miestäsi?Niin että saisit etäisyyttä mieheen,mutta apua arjen pyöritykseen helposti.Jos mies ei vauvanhoitoon osallistu,niin,entäpä isompien lasten?Onko muita läheisiä,joilta apua arkeen?
- mä vaan
En voisi muuttaa lähelle miestä, koska haluan pois koko tältä paikkakunnalta, jossa asumme. Siitä johtuu koko tämä meidän suhteen huono tila. Kesätöihin olen pääsemässä ja nyt harmittaa niin kun olisi mahdollisesti ollut syksyllekin jatkoa. Kotona en myöskään jaksa olla enää kovin pitkiä aikoja. Esikoinen lähdössä eskariin syksyllä ja olen koko sen ajan ollut vain kotona. Nyt olin kerrankin lähdössä jo työelämään ja sit kävi taas näin. Myös kolmatta odottaessa olisin päässyt töihin, mutta en silloisesta tilasta johtuen voinut ottaa vastaan. Historia tuntuu vaan toistavan itseään. Taidan jatkossa alkaa selibaattiin ja unohtaa kaikki ukot...
- vaikeita päätöksiä
Abortti on joskus ihan järkevä vaihtoehto, vaikka rankka juttu onkin. Itse tulin raskaaksi tahtomattani satunnaissuhteessa miehen kanssa, jota tuskin tunsin (ja osoittautui todella kylmäksi ja vastuuttomaksi raskausuutisen myötä). Päädyin aborttiin. Se oli rankka prosessi, mutta ajan myötä on vain vahvistunut se kokemus, että se oli oikea ratkaisu. Vauva silloisessa elämäntilanteessani olisi pilannut minulta monia mahdollisuuksia mennä elämässä eteenpäin, enkä muutenkaan olisi halunnut vahinkolasta, jonka yksinhuoltaja olisin joutunut olemaan alusta alkaen, ja jonka isää lopulta vihasin ja inhosin, ja joka suhtautui raskauteeni erittäin negatiivisesti. Minulla on kaksi molempien vanhempiensa toivomaa rakkauslasta, ja siihen verrattuna tuolla vahinkolapsella olisi ollut surullinen lähtökohta elämällensä. Koin, että abortti oli parempi vaihtoehto.
Kannattaa siis todella miettiä mitä elämältään haluaa ja mitä ei. Abortti on Suomessa laillinen vaihtoehto, joka on joskus parempi kuin lapsen pitäminen. Näin ajattelen omalla kohdallani, vaikka parempi olisi, ettei se lapsi olisi koskaan edes saanut alkuansa, eikä olisi tarvinnut käydä sitä kokemusta läpi. Mutta elämässä tulee joskus eteen vaikeita asioita ja ratkaisuja.
Tsemppiä elämääsi mitä tahansa päätätkin tehdä! - mä vaan
Mies kyllä tukee minua, jos päätän lapsen pitää. Ja aiemmin ollaan puhuttukin neljännestä lapsesta, mutta itse sitten ajattelin, että joskus myöhemmin jos saataisiin asiat selvitettyä. Toisaalta nyt nuorimmaiseen tuleva ikäero olisi sopiva ja lapsi tulisi kyllä olemaan rakastettu niinkuin muutkin lapsemme. Mutta nämä kaikki työ-/jaksamiskuviot menis uusiks. Mitä tahansa päätänkin tehdä, niin tuntuu ahdistavalta. Toisaalta olen mielessäni toivonut, että menis kesken, ni ratkeais sillä tää asia. Jotenkin en itse pysty tekemään sitä ratkasua, et keskeyttäisin tän raskauden. Tosin esikoinenkin oireilee jo nyt, kun tuntee saavansa liian vähän huomiota pienimmän sisaruksen rinnalla. Et harmittais sit nykyisten lastenkin puolesta, ettei olis niille aikaa niin paljon. Mut toisaalta se on pieni aika, mikä menee tohon odotukseen ja vauva-aikaan, kun sit taas helpottais. Ja olen miettinyt, että lähtisin sitten töihin tämän lapsen ollessa vuoden vanha, niin kotona olemista ei olisi kuin vuosi. Ja kun ajattelen elämääni vuosia eteenpäin. Tuskin katuisin sitä, että tämän lapsen sain. Eihän sitä tiiä miten hyvä tyyppi sieltä on tulossa. Ja itse uskon siihen, että asiat kyllä järjestyy. Mutta helpompi tämä tilanne olisi itsellekin, jos ei olisi tätä ratkaisua edessä. Huomenna saan tietää, missä vaiheessa raskaus menossa. Että katson sitten vähän senkin mukaan, mitä teen.
- åppppppppppppppppp
Mitenkäs se lapsi on alkunsa saanut jos vanhempien välit on niin huonot? Kuulostaa varmaan törkeältä kysymykseltä, mutta tätä mä olen aina ihmetellyt vastaavissakin tapauksissa.
- ei mustasukkaisia
teeppäs se abortti....
- mä vaan
Arvelinki, et joku miettii tota. Olen harrastanut miehen kanssa velvollisuusseksiä silloin tällöin. On ollut kaikille parempi pitää mies suunnilleen tyytyväisenä, että muiden olis ollut helpompi elää. Koska jos mies on liian pitkään ilman se näkyy aggressiivisuutena muita kohtaan. Itse olen vain odottanut, että hoitaa homman ni pääsee siitäkin tuskasta. Lähtemisessä on lähinnä mietityttänyt taloudellinen puoli, miten pärjää yksin.
- mä vaan
Olen nyt päätökseni tehnyt ja aion pitää tämän vauvan. Kannan teoistani seuraukset. Ja huomaan jo itseni innolla suunnittelevan tulevaisuutta neljän lapsen kanssa. :) Kiitos kuitenkin kaikille, jotka ottivat kantaa asiaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi912660On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole522607Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732569Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä792468Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl421976Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu681954Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1401843Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve291402Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko301361Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?191248