Työvoimapula uhkaa 2020

Aaasiaaaa

Uhkaa ja uhkaa, työvoimapula on jo todellinen hoitoalalla mutta ei saada työntekijöitä koska osa mielummin kortistossa.

Nykyisistä maahanmuuttajistakaan ei mitään apua. Somaleista ainoastaan 5-10% on töissä (työikäiset), vaikka Somaliroskaa tuotaisiin maahan 100.000 kappaletta näistä saataisiin ehkä muutama sata hoitoalalle, loput eläteiksi.

Filippiinejä maahan on ratkaisu, maan 2. virallinen kieli on englanti jota lähes kaikki puhuvat hyvin, eivät ole muslimeja joten integraatio sujuu helpommin. Ovat ahkeria, naiset kauniita ja siroja. Samalla saisi moni maatalon jussi puolisonkin.

Ministeriö: Työvoimapula uhkaa Suomea

Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) varoittaa Suomea nopeasti uhkaavasta työvoimapulasta. Vuoteen 2020 mennessä Suomeen tarvitaan ministeriön teettämän tutkimuksen mukaan runsaat 150 000 uutta työntekijää.

Työntekijät eivät kehittämispäällikkö Pekka Myrskylän mukaan riitä korvaamaan työstä poistuvien joukkoa, jos työllisyysaste pysyy nykytasolla. Jotta avautuvat uudet työpaikat voitaisiin täyttää, pitäisi Suomen työllisyysasteen nousta 75 prosenttiin nykyisestä 68 prosentista.

10

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 45400

      Näistä ei ole kuin hyvää sanottavaa. Sukulainen oli hoidossa Käpylän kuntoutussairaalassa ja siellä oli Filippiino osastolla töissä, tämä puhui sujuvaa Suomea parin vuoden opiskelun jälkeen! Sellainen työmyyrä ja hymy huulilla koko ajan. Näitä lisää Suomeen, tekevät töitä eivätkä kitise. Tosin osa ansaituista rahoista lähetetään takaisin filippiineihin sukulaisille, tämä on seikan varjopuoli - osa rahoista siis karkaa pois. Parempi tämäkin kuin elättää 100%:sti suomi laiskureista kortistossa

      http://www.laurea.fi/fi/tiedotteet-ja-tapahtumat/Sivut/Filippiinil%C3%A4iset-sairaanhoitajat-valmistuivat-Laurea-ammattikorkeakoulusta.aspx

    • bluffia
      • Gods kindom coming

        "Parempi tämäkin kuin elättää 100%:sti suomi laiskureista kortistossa"

        Laiskurit joita te haukutte on itse asiassa tämän maan sankareita ja taistelijoita.
        He eivät alistu palkattomaan työhön, vain sen takia että jotkut korporaatiot hyötyisivät heistä. Varmaan myös tiesit, että tämä on tarkkaan harkittu strategia, jota hallitus tarkoituksella tekee? Se tuo tänne ulkomailta halpatyövoimaa, jotta sinä ja minä joutuisimme kortistoon odottamaan näitä palkattomia töitä. Ajan myötä myös halpatyövoimalta haluttaan palkat pois.


      • 54yyut
        Gods kindom coming kirjoitti:

        "Parempi tämäkin kuin elättää 100%:sti suomi laiskureista kortistossa"

        Laiskurit joita te haukutte on itse asiassa tämän maan sankareita ja taistelijoita.
        He eivät alistu palkattomaan työhön, vain sen takia että jotkut korporaatiot hyötyisivät heistä. Varmaan myös tiesit, että tämä on tarkkaan harkittu strategia, jota hallitus tarkoituksella tekee? Se tuo tänne ulkomailta halpatyövoimaa, jotta sinä ja minä joutuisimme kortistoon odottamaan näitä palkattomia töitä. Ajan myötä myös halpatyövoimalta haluttaan palkat pois.

        Suomessahan on todella hyvät palkat verrattuna muihin EU-maihin. Ranska - Espanja 700-900e kk pienipalkkaisten keskiarvo. Suomessa 1500-1700 e/kk eli puhut ihan palturia.

        Täällä totuttu että pienipalkkainen asuu yksin yksiössä, muualla maailmassa asutaan solu asunnoissa ja sukulaisten nurkissa. Nykyisiä aikoja tulee monelle ikävä jatkossa. Naattikaa vielä ehditte.


      • öäalsfmvloönölsfnv
        54yyut kirjoitti:

        Suomessahan on todella hyvät palkat verrattuna muihin EU-maihin. Ranska - Espanja 700-900e kk pienipalkkaisten keskiarvo. Suomessa 1500-1700 e/kk eli puhut ihan palturia.

        Täällä totuttu että pienipalkkainen asuu yksin yksiössä, muualla maailmassa asutaan solu asunnoissa ja sukulaisten nurkissa. Nykyisiä aikoja tulee monelle ikävä jatkossa. Naattikaa vielä ehditte.

        Olet kyllä niin väärässä...

        Koita nyt alkuun edes ajatella asioita ostovoiman mukaan. Suomi sijoittuu kansainvälisessä vertailussa ihan ok, mutta euroopassa ainakin Luxemburg, Sveitsi, Irlanti, Iso-Britannia, Norja, Ruotsi, Tanska, Alankomaat, Itävalta, Ranska, Saksa, Belgia ja Espanja sijoittuvat Suomen yläpuolelle. Italia ja Kreikka ovat ihan kintereillä ja sitten Itä-Euroopan vanhat kommunistimaat tulevat vähän kauempana takana. Mutta siis Euroopan ns. länsimaista Suomi on peränpitäjä mitä tulee todelliseen palkkatasoon ostovoimalla mitattuna ja pakollisilla menoilla korjattuna (verot, sosiaalivakuutusmaksut jne.).


    • urpoja riittää

      Olet varmaan kehittänyt ihan oman tilaston, jossa on "pienipalkkaisen keskiarvo". En ole nähnyt yhtään tilastoa vielä, missä olisi tuollainen määritelmä ja sille laskettu keskiarvo. Jos sinulla on tiedossa tilastoja, joissa on "pienipalkkainen" määritelty ja laskettu "pienipalkkaiselle" keskiarvo EU-maittain, niin ole hyvä, linkkiä peliin.

      • agdfgasdfgadfg

        Opettele nyt urpo ensin mitä tarkoittaa ostovoima.


      • loigiuyglikjhoigiygi
        agdfgasdfgadfg kirjoitti:

        Opettele nyt urpo ensin mitä tarkoittaa ostovoima.

        Onhan Suomi kalliimpi maa kuin Ranska/Espanja mutta moni asia myös halvempaa Suomessa (esim. koulutus.) ja meillä on paljon ilmaisia palveluita joita ei ole näissä maissa.

        Suomessa on törkeän suuret tuloverot ja työllisillä onkin huonompi ostovoima moneen vanhaan EU-maahan verrattuna. Mutta vastaavasti täällä erittäin anteliaat sos. avustukset, näitäkin on myös paljon erilaisia joista osaa ei ko. maissa edes tunneta. Suhteessa köyhät porskuttaa Suomessa, kun verrataan monen muun EU-maan vastaavassa elämän tilanteessa olevaan.

        Kaikella on hintansa, niin tälläkin. Monesta jo liian kova.

        http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=prc_ppp_ind&lang=en

        suomi 1.17
        ranska 1.07
        espanja 0.86


      • agdfgasdfgadfg
        loigiuyglikjhoigiygi kirjoitti:

        Onhan Suomi kalliimpi maa kuin Ranska/Espanja mutta moni asia myös halvempaa Suomessa (esim. koulutus.) ja meillä on paljon ilmaisia palveluita joita ei ole näissä maissa.

        Suomessa on törkeän suuret tuloverot ja työllisillä onkin huonompi ostovoima moneen vanhaan EU-maahan verrattuna. Mutta vastaavasti täällä erittäin anteliaat sos. avustukset, näitäkin on myös paljon erilaisia joista osaa ei ko. maissa edes tunneta. Suhteessa köyhät porskuttaa Suomessa, kun verrataan monen muun EU-maan vastaavassa elämän tilanteessa olevaan.

        Kaikella on hintansa, niin tälläkin. Monesta jo liian kova.

        http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=prc_ppp_ind&lang=en

        suomi 1.17
        ranska 1.07
        espanja 0.86

        No en nyt menis vannomaan että on anteliaat sos.avustukset ainakin tarvinnut tehdä harvinaisen hankalaksi. Enkä ole oikeastaan nähnyt mitään hyötyä näissä "palveluissa". Jippiii! koulutus on halvempaa...onko se jotain syötävää?


      • flabber44
        agdfgasdfgadfg kirjoitti:

        No en nyt menis vannomaan että on anteliaat sos.avustukset ainakin tarvinnut tehdä harvinaisen hankalaksi. Enkä ole oikeastaan nähnyt mitään hyötyä näissä "palveluissa". Jippiii! koulutus on halvempaa...onko se jotain syötävää?

        Nälkään täällä ei kukaan aikuinen kuole, se on aivan varma. Siitä pitää olla jokaisen avustuksia saavan olla kiitollinen. Osa vieläpä polttaa vaikka elää avustuksilla, se tarkoittaa että rahaa jää reippaasti yli ruoka ostosten.

        Nälässä saattaa moni köyhän perheen lapsi olla, syystä että vanhemmat dokaavat ja rilluttelevat ruokaan tarkoitetut rahalliset avustukset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      134
      1383
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      103
      1085
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      842
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      614
    Aihe