Elämä voittaa,

kun jaksaa ja viitsii ruveta ainakin silloin tällöin itsestään huolehtimaan muutenkin kuin ulkoilulla, saleilla, ruoan terveeellisyydellä jne. Nuo em. voivat ollakin monella ihan rutiininomaisia jo, mutta me naiset olemme naisia, entäs ihomme, hiuksemme, jalkamme, kyntemme.

Eilen ryhdyin toimeen, liottelin jalkojani vahvassa merisuola (karkeaa)vedessä, rapsuttelin käsin kovettumia, ne raspit eivät olekaan hyviä tällaiseen, ehkä vain lisäävät kovettumien kehitystä. Tasoittelin varpaittenkynnet, minulla on ihan sellainen vahva leikkuri, kun vanhemmiten myös saattavat kynnet paksuuntua, niillä saa hyvin leikattua. Talvella iho kuivuu entistä enemmän, rasvaan ihoani harva se päivä, silti vaan kuivaa.
Sain joltain lahjaksi vuosi sitten sellaisen hunajasaippuan, koostumusta en muuten muista, mutta erinomainen ihon pehmittäjä on. Jostain luin senkin, että ne nestemäiset saippuat voivat olla "epäterveellisiäkin, kun niissä on kaikenlaisia lisäaineita. Vanhanajan malliseen saippuaan ei jää bakteereja, kun se ennättä aina kuivahtaa ennen seuraavaa käyttöä.

No hiukset sitten.Kun päädyi tähän ns. polkkatukkaan pitkien hiusteni alkaessa hurjasti ohentua, tyytyväinen olen. Pituutta kyllä kasvavat, joten leikkautettava on 2-3 kertaa vuodessa. Ja ilostuin kovastikin, kun huomasin jätettyäni viimein hiusteni sävytyksen, että ihanan valkoinenhan onkin tämä vanheneva hiuskin.
Keväällä on kerättävä sitten nokkosia, kun liottaa niitä huuhteluveteen, hiukset vaalenevat kiiltäviksi.
Samoin erinomaista on liotella jalkoja nokkosvedessä, niin teinkin ennenvanhaan, kun oma sauna oli pihassa....aina oli valmiiksi kuivattuja nokkosia jalkakylpyjä varten.

No, eiköhän tämä riitä omalta osaltani, laittakaapas omia niksejänne mukaan.
Kevyin jaloin sitten kesällä avonaisissa kesäkengissä ja tietysti mahdollisimman paljon paljain jaloin.

7

84

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ramoona*

Jalkojen kunto onkin ratkaisevaa hyvinvoinnille, niitten pitää jaksaa kannatella ja kuljettaa meitä parhaassa tapauksessa vuosisata ja kivahan se on jalalla laittaa koreastikin tanssilattialla. Lisään tuohon hoitolistaan kesällä hiekkarannalla tepastelun, se vahvistaa jalkojen pieniä lihaksia ja hioo kovettumia. Vesijumppa ja -juoksu pitää isot lihakset kunnossa, samoin vaikka kotisohvalla istuen pienet pallot, joita noukitaan varpailla. Varpaiden kipristely ja nilkkojen pyörittely onnistuu vaikka junassa tai lentokoneessa. Kesällä varpaankynnet pitää lakata punaisella, sandaaleistä vilkkuvat iloisesti.

Hiusten hoidossa luotan ammattilaiseen, ja niin kauniit kuin harmaat hiukset ovatkin, sävytytän omaa väriä mukaillen, sekaan raitoja. Permistä ei minulla ole ollut koskaan, leikkautan hiukset nykyisin kerroksittain , puolipitkinä olen pitänyt yleensä, nyttemmin lyhyempinä. Kampaajalta saan ostaa itselleni sopivat tuotteet, käytän luonnonharjaksista tehtyä harjaa ja suojaan kovalta auringon paahteelta. Viimeinen hiusten huuhteluvesi on viileää, se lisää kiiltoa.Kesällä kerään joskus sadevettä, ja tuntuupa ihanan pehmoiselta.

Kasvojen ihon puhdistutan kosmetologilla ennen kesää, aurinkoa otan vain varovasti. Minulla on luottomerkkini ihonhoitotuotteissa, niissä en nuukaile. Ihoon vaikuttaa hyvin paljon myös sisäinen ravinto...vaikka olenhan minäkin kurkku- ja hiivanaamiot kokeillut ja hunajaisena saunan lauteilla istuskellut.

• *Kukkahame*

Nokkonen juurineen ja merisuola ovat parhaita luonnontuotteita.
      Muistan jo lapsuudesta tuon nokkosen keruun, tuoreet versot syötiin keittona ja myös muhennosta kalan kastikkeeksi.
      Varret ja juuret murskattiin ja kaadettiin kiehuvaa vettä päälle, kuumennettuja kiviä laitettiin varsien päälle että pysyivät uppeluksissa.
      Kutiavat itikan purematkin rauhoittui kun sillä huuhteli, äitini pitkä palmikko sai upean kiillon, ja isä julisti monesti että tukka kasvaa paremmin, no en tiedä kasvoiko.
      Etikka hiusten huuhdontavedessä antaa myös kiiltoa hiuksille, ja ehkä jäntevyyttä jos on ohuet hiukset.
      Joskus käytän saunahunajaa, voitelen itseni hunajalla ja istun sitten löyöyssä, luulen sen olevan avuksi kuivalle iholleni, melkein kerran kuukaudessa teen niin, on ollut hyvä konsti jo vuosia.
      Keväällä kuivatan uusia koivun hiirenkorvia siitä tehty tee poistaa nesteitä.
      Tuoreena ropsautan salaattiin kourallisen, kun hiirenkorvat loppuu alkaa voikukan lehdet varjoisessa paikassa olemaan hyviä samaan tarkoitukseen.
      Luonto hoitaa meitä monella muotoa.

• Onpa kiva lukea, että samanlaisia puuhia on meneillään meillä *tytöillä*
      Minä aloitin kuivaharjauksella jaloistani viime viikolla. Se onkin joka keväinen ihon hoitoalku. Tosi on, että iho kuivuu talven aikana, hyvä ihokuorinta onkin seuraava vaihe, johon on purkki Kuolleen meren suolarakeita sisältävä voide jo odottamassa.

Se on yllättävän hyvänlaatuinen ja vaikutteinen kuorinta-aine, joka poistaa hilseilevän kuivan ihokerroksen. Nyt on vuorossa kokovartalo kuivaharjaus , selkä pitää ottaa karhealla selänpesimellä kuiviltaan.

Kylpyyn sitten ja hyvä pesu, ja jalat nauttii! Öljyhoito hiuksille on myös hyvää tekevää, siihen käy mainiosti hyvälaatuinen oliiviöljy, jonka annan vaikuttaa 1-2 tuntia.

Hauskaa on hoitaa itseäänkin, iho-ongelmia ei minulla ole ollut, kuiva iho kyllä ja kosteusvoidetta tarvitseva, mutta ihanalta ne tuntuvatkin pesun jälkeen koko iholla.
      Kynnet pidän melko lyhyinä ja hygienian tähden, mutta hoidettuina. Viihdyn minäkin lakattuine varpaideni kanssa, mutten ihan kirkaanpunaista käytä, hieman pinkkiä.
      Uusi karkeampi pesuharja onkin hakusessa, se on tehokas ja tuntuu hyvältä iholla.

Nokkosta en ole hiuksiin käyttänyt, sisäisesti vain, piitääpä kokeilla, koivun hiirenkorvalehtisiä samoin.

Voikukanlehtiä en enää viitsi kasvattaa muovin alla, ikkunapöydällä kasvaa jo nyt salaattia,- basiliikkaa - persiljaa ja valkosipulversoja.

Hyvinvointia kaikille toivottaen!

jk. lunta satelee vai räntääkö tuo lie, vasta heräilen tässä vähin erin!

moikka

• jumppari niinkin

Älkää unohtako kasvolihasten voimisteluttamista.
      Opetelkaa jännittämään ja rentouttamaan eri lihasryhmiä kaulalla ja kasvoissa, kulmien kohottelu avartaa katsetta, kolmoisleuka katoaa kaulaa jännittämällä jne.

Kosteutta iholle, ei niinkään rasvaa.

Irvistys ja hymy, molemmilla on hyvä vaikutus ulkonäköön.

• tytöt hei

Älkää unohtako niita ilolihaksiakaan, niitä voi jumpata salaa vaikka kirkon penkissä. ;))))

• 3+4=7

Unohtuiko tahdikkuus?

• Omasta kokonaishyvinvoinnistaan huolehtiminen on kaikkien etu. Näin myös koko yhteiskunnan kannalta.
      Voi olla että hivenaine- ja vitamiini'vöyhötys' menee minulla yli kun käytän 1500€ noiden nauttimiseen ja hankkimiseen /vuosi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pitkään kestänyt ihastuminen

Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      173
      2797
    2. Torniolainen Tiiliä lukemaan

Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      6
      1847
    3. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      273
      1565
    4. Kumpa kaikkeen vois palata

Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin
      Ikävä
      31
      1406
    5. Sen uskon että et

Sä oikeasti kovin helpolla muihin rakastu ja ehkä se on molemminpuolista
      Ikävä
      62
      1134
    6. Mies nähdäänkö?

Missä voitais tavata? En jaksa enää odottaa.🙄🌞🤎
      Ikävä
      70
      1122
    7. Yrittäjien ahdinko

Onko seuraava paikallinen yritys kaatumassa? Ensimmäinen protesti ja merkittäviä maksuviiveitä. Terveet firmat ei protes
      Oulainen
      17
      1112
    8. 326
      1026
    9. Kela kelaa toimeentulotukia takaisin

Ylen sivulla juttu, kun vähäisen omaisuuden takia peritään tukia takaisin ja uhataan ulosotolla. Jutussa yksi mielenkii
      Maailman menoa
      80
      897
    10. Huvittaa tää

Välillä mä olen aivan varma, et säkin mies oot muhun ihastunut. Välillä mä mietin, et mitäköhän mä oikein kuvittelin. 😅
      Ikävä
      41
      867
    Aihe