Moderni isovanhemmuus ja nuoriso

eräspienenlapsenäiti

Moderni isovanhemmuus ja nuoriso olisi aiheena. Jos nyt välillä pysähtyisimme hieman miettimään miten meillä on ns. uusavuton yhteiskunnasta syrjäytynyt nuoriso nykyisin. Katsokaa peiliin, syy löytyy sieltä ja poliittisestä päätöksenteosta. Te loitte meille nuorille tämän nykyisen pätkätyöläisyys, itsekeskeisyys yhteiskunnan. Te äänestitte, päätitte ja kasvatitte. Emme me nykyajan nuoret voi sille mitään, ettei meille ole tarjolla vakituisia työpaikkoja (vaikka tekisimme mitä tahansa edes muutaman kuukauden työpaikan saamisen eteen). Ei ole meidän vikamme, että meidät kasvatettiin uusavuttomuuteen eikä opetettu rahan ja säästämisen arvoa. Meidät kasvatettiin kuluttamisen ja juhlimisen kulttuuriin, jossa lapset tehdään vasta vanhoina. Silloin kun itse oli kaksikymppinen pidettiin suorastaan järkyttävänä jos nainen raskautui. Kuului opiskella, juhlia ja elää vain itselleen. Kouluissa ja oppilaitoksissa toitotettiin yksilöllisyyttä ja yksilönvapautta. On hienoa korostaa omaa yksilöllisyyttään. Sellainen on ajan henki ja paineet nuorille kovat. Sinun tulee pärjätä jokaisella elämän osa-alaueella paremmin kuin hyvin. Isovanhemmat asuvat kaukana ja heitä näkee harvoin.

Tämän päivän isovanhemmat ovat ikiteinejä, jotka eivät halua aikuistua eivätkä käyttäytyä ikäänsä sopivalla tavalla. Ei voi tietenkään yleistää, mutta aika paljon saa tällaistakin lukea. 40-60 vuotiaat ovat mielestäni kasvaneet tähän samaan itsekeskeiseen minäminäminä kulttuuriin kuin me nuoretkin (hieman lievempänä tosin). Jokainen pitää visusti kiinni "oikeudestaan olla minä", niin nuoret kuin vanhatkin. Olisiko aika pysähtyä miettimään, voinko juuri minä ja voitko juuri sinä tehdä jotakin sen eteen, että meillä kaikilla olisi parempi maailma. Onko se niin tärkeää saada "olla minä". Olisiko tärkeämpää joskus miettiä miltä siitä mummosta, miniästä tai tyttärestä tuntuu. Me kaikki kärsimme pätkätyöläisyydestä ja kilpailuyhteiskunnan ilmiöistä. Eriarvoisuus kasvaa ja nuoria syrjäytyy yhä enemmän. Nyt jos koskaan tulisi asiaan puuttua ja tehdä merkittäviä parannuksia nuorten tulevaisuuden hyväksi. Tämä on ihan meidän jokaisen asia.

Eräs pienen lapsen äiti

Toivon hedelmällistä keskustelua asian tiimoilta.

6

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ööö??

      Niin mistä sinä tarkkaan ottaen haluat keskustella? Homman ydin jäi epäselväksi?

    • karutotuus

      No vaikkapa siitä, että pitäisikö pyrkiä takaisin enemmän yhteisöllisyyteen yksilön korostamisen sijaan. Enemmän vastuuta myös muista (läheisistä). Muistan kun olin 15-vuotias. Siihen aikaan saivat nuoret tehdä melkeinpä ihan mitä tahansa. Meitä oli parisataa nuorta aina viikonloppuisin puistoissa ryypiskelemässä, eikä kukaan puuttunut siihen millään tavalla. Nuorimmat olivat varmaan about 13-vuotiatia. Siellä sitten oksenneltiin ympäri ojia ja puistoja kun oltiin niin hirvittävässä humalassa. Sanoisinko, että suorastaan pöyristyttävää, ettei siellä koskaan ollut aikuisia vahtimassa tai näkemässä sitä touhua. Pakkohan vanhempien oli huomata kun lapsi tulee yöllä kotiin ympäripäissään. Joidenkin vanhemmat jopa ostivat alkoholia ja tupakkaa lapsilleen. Vanhempamme ovat nyt mummoikäisiä ja ihmettelevät nuorten ongelmia. Täydellinen vapaa-kasvatus ei ehkä ollutkaan niin hyvä asia? Kas kumaa, lapsi ja nuori tarvitsee aikuisen läsnäoloa, ohjausta ja hyvän esimerkin siitä miten eletään hyvää tasapainoista elämää.

      • ............

        Jos annatte miinuksia niin voisitteko vähän perustella miksi olette eri mieltä? Kiitos.


    • myötätunto

      Olen 60v , asuin maalla, missä ei lapsuutta ollut , oli vaan töitä ja töitä ja kouluun pitkä matka 4km, pimeällä kävelin yksin metsätietä , koulussa sai velliä ja leivät oli itsellä. Koulun jälkeen oli töitä , navetassa tai pellolla tai piti tehdä ruokaa .
      Oli sodan jälkeinen 50 luvun loppu , kaikesta oli vieläkin pulaa , mutta kaikki olivat niin onnellisia paremmasta ajasta . Minun vanhempani olivat juroja , sota oli tehnyt tehtävänsä , se näkivät painajaisia , isä oli agressiivinen .
      Kaikilla oli silloin töitä niinpaljon kuin jaksoi tehdä ja naapuria autettiin ja tavaroita vaihdettiin , perunaa , kalaa , munia yms .

      Oman nuoruuteni tein vanhan mallin mukaan töitä ja en ole koskaan ollut työttömänä , viimeisessä työpaikassani olin yli 25 v , ja kahteen työpaikkaan pyydettiin oikein . Ei siksi , että olisin erinomainen vaan maailma oli toisenlainen ja elämässä oli jatkumo .

      Omat lapseni syntyneet 80-luvulla ovat saaneet toisenlaisen elämän , on tekniikkaa ja montaa osaamista, lämmin suihku ja vesi tulee kraanasta yms , helpot ruuat , mutta elämä on epävarmaa , asunnot kiven alla , elämä kovin irrallista , asunnot , opiskelupaikat , kaverit vaihtuvat , mikään ei ole pitkäkestoista , elämä on kovin epävarmaa ja epävakaata , vaatimuksia täynnä.

      Ei meistä äideistä ja isistä ole tämän ongelman syyllistä etsittävä, vaan tästä maailman vauhdilla kehittymisestä.

      Työpaikat eivät ole enää ihmistä varten , monet on rikkaiden käsissä , pörssissä ja talouskasvua vaaditaan , tavallinen työntekijä on kadonnut tämän ahneuden alle , ei monikaan jaksa tässä menossa .

      Mikään työpaikka ei ole ns. varma , tee siinä sitten kotia tai osta asunto , todella vaikeaa , saatikka pätkätyöt ja karenssit ja tuilla eläminen kaikkine kaavakkeineen ja nyörrytyksineen .

      On totta, että vanhemmat ihmiset käyttäytyvät kuin teinit , kuin teini-ikä kestäisi 60 -kymmpiseksi , miksi ei olla ikäistensä tapaisia ?

      Miten haluaisin olevan , kaikille jotain ja kaikkea suurta vähemmän , lähimmäisen rakkautta tilalle ja enemmän perheen tukemista , myös sukupolvien yli , meillä harvoin on monen sukupolven juhliakaan , kaikki lokeroituvat , toisin kuin esim. Keski-Euroopassa , missä suvut pitävät yhtä.

      Itse olen lähtenyt ajoissa eläkkeelle , jotta nuoremmat saisivat työni , autan vapaaehtoisesti lähimmäisiäni palkatta ja annan kaiken tavaran eteenpäin mitä itse en tarvitse .
      Nautin lukemisesta , kirjastolle kiitos ja tv lle ja netille , siinä on tämän hetken hyvät asiat ihmissuhteiden lisäksi .

      Tuohon uusavuttomuuteen sanoisin , että meidän aikamme vanhemmat ovat rakastaneet teidät tavallaan puhki ja antaneet teille enemmän taloudellista hyvää , kun itse synnyimme sodan nähneiden vanhempien lapsina , olemme sodan uhreja monet , välillisesti .
      Ajattelimme monesti , että tulisitte onnellisiksi , niin ei käynyt , joka sukupolvella on oppimista ajassaan , mutta myönnettävä on virheensä.

      Olen täsmälleen sitä mieltä , että tämän ajan nuorilla elämä on irrallista ja tulevaisuus kovin hämärän peitossa , ei ole helppoa . Toivon , että jokin tässä yhteiskunnassa muuttuu , ainakin hyväksyntämme : ) ja usko nuoriin .

      Ps, ei ole vanhanakaan helppoa , olemme vanhuusongelma , meno .. ei kukaan sano, että ilo , onni .. valtion rahaa vaan menee meihin , kun emme enää edes tuota ..

      • ap.

        Tähän oli tarkoitus kiittää, tuo alempi meni väärään paikkaan vahingossa :).


    • Ap.

      Kiitos pitkästä ja analyyttisestä vastauksestasi! Tätä oli ilo lukea ja toit montaa hyvää näkökulmaa esiin. En ehdi tälläerää kommentoimaan tämän enempää kun kotiasiat odottavat, mutta kiitos vielä kerran upeasta kannanotostasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1224
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe